باسمه تعالی
🔻دروس آیت الله علیدوست در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ به شرح ذیل است:
📆 شروع درس: شنبه ۲۴ شهریور
🔹اصول فقه (بحث اوامر): شنبه تا سه شنبه ساعت ۸ تا ۹ صبح
🔸تفسیر قرآن کریم (سوره مبارکه بقره): چهارشنبهها ساعت ۸ تا ۹ صبح
🔹فقه العروه (اجتهاد و تقلید): شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ صبح
🕌 مکان دروس: نمازخانه دار الشفا
https://eitaa.com/salsabeal
برای تهیه کتاب روش شناسی اجتهاد
جدیدترین اثر آیت الله علیدوست
با بهره مند شدن از پست رایگان
از طریق لینک زیر اقدام بفرمایید:
https://www.arabadib.ir/shop/product/view/1/1353
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 پيام آيتالله علیدوست در پى شهادت حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن نصرالله
بسم الله العزیز
ان الله - تبارک و تعالی - غیور یحب کل غیور
حادثه غمبار شهادت سید حسن نصرالله - رضوان الله تعالی علیه - غیور مرد تاریخ دوران خود و افتخاری از لبنان و حوزه های علمیه و همراهان ایشان را محضر حجت مطلق عصر و ولی خداوند امام زمان - عجل الله تعالی فرجه الشریف - ، رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراجع، عالمان، خانواده ایشان و همه مردان و زنان غیرت، عزت، سربلندی، حقجو و ستم ستیز، تسلیت عرض میکنیم.
بیتردید بازماندگان و فرزندان شهیدان و آسیب دیدگان حزب الله و مردان ایستاده برقله شرف از لبنان نمیگذارند این عَلَم به ظاهر نیمه افراشته در این روزها، بر این حال بماند بلکه به لطف و مدد خداوند عزیز، منتقم و حکیم، بلند تر از گذشته به اهتزاز در میآید.
به حکم سنت الهی تخلف ناپذیر
بانیان این حوادث شوم چه بانیان مستقیم و چه غیر مستقیم و چه ساکتان رذل پرور بدانند قهقهه مستانه و شادی ایشان بسیار کوتاه خواهد بود و روزی که شلاقِ قَدَر عذاب منتقم الهی برگرده های آنان نواخته شود، نزدیک است.
أ ليس الصبح بقریب
قم، انجمن فقه و حقوق اسلامی، حوزه های علمیه، ابوالقاسم علیدوست
1403/07/08
https://eitaa.com/salsabeal
آیت الله علیدوست:
به حکم سنت الهی تخلف ناپذیر
بانیان این حوادث شوم چه بانیان مستقیم و چه غیر مستقیم و چه ساکتان رذل پرور بدانند قهقهه مستانه و شادی ایشان بسیار کوتاه خواهد بود و روزی که شلاقِ قَدَر عذاب منتقم الهی برگرده های آنان نواخته شود، نزدیک است.
أ ليس الصبح بقریب
https://eitaa.com/salsabeal
#اطلاعیه
دروس خارج فقه و اصول استاد علیدوست روز سهشنبه تعطیل میباشد
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در خصوص عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم اشغالگر قدس:
🔸در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است.
🔹رژیم 70 ساله اشغالگر قدص انواع جنایتها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد.
♦️اقدام نیروهای مسلح نشان می دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیسی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است.
🔸رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند. این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدید هایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد.
🔹لازم است فقها و متفکران جهات فقهی و حقوقی عملیات های نظامی را برجسته کرده و پیرامون آن تولید گفتمان کنند. در خصوص«چگونه جنگیدن» باید گفت ایران نشان داده که بسیاری از مسائل را رعایت می کند و به مراکز نظامی و با ملاحظات مختلف حمله می کند.
https://eitaa.com/salsabeal
🔰 جمهوری اسلامی از حق دفاع پیشگیرانه استفاده کرد
🎙آیت الله ابوالقاسم علیدوست
🔻در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در خصوص عملیات نیروهای مسلح علیه رژیم اشغالگر قدس:
🔸در خصوص جنگ از دو زاویه «چرا جنگیدن» و «چگونه جنگیدن» می توان نگاه کرد که نوع پاسخ به سؤال اول به جنگ مشروعیت می دهد و با مبانی فقهی به آن نگاه می شود و گاهی نیز با حقوق بین الملل است.
🔹رژیم 70 ساله اشغالگر قدص انواع جنایتها را مرتکب شده است و حرکتش در غزه یک جنایت است به حکم انسان بودن اگر مظلومی له شود لازم است کسی که توان دارد از مظلوم دفاع کند زیرا عملیات رژیم جرم مطلق است و جای سؤال ندارد.
♦️اقدام نیروهای مسلح نشان می دهد ایران در مقابله با ظالمی که هیچ مرزی را نمی شناسد و کسی که نیست مهارش کند، تعارف ندارد. در طول سال گذشته کارنامه سیاهی از رژیم صهیونیسی صادر شده است که از نظر فقهی پاسخ به این جنایت ها کاملا مشروع است.
🔸رژیم صهیونیستی ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. از این رو جمهوری اسلامی باید دفاع پیشگیرانه کند. این حق دفاع را همه نظام های حقوقی قبول دارند. باید گفت که ایران از حق خود دفاع می کند. رژیم اسرائیل لبنان را شخم زده و کسی معترضش نشده و ایران هم باید در مقابل تهدید هایی که ممکن است علنی شود جواب پیش دستانه دهد.
🔹لازم است فقها و متفکران جهات فقهی و حقوقی عملیات های نظامی را برجسته کرده و پیرامون آن تولید گفتمان کنند. در خصوص«چگونه جنگیدن» باید گفت ایران نشان داده که بسیاری از مسائل را رعایت می کند و به مراکز نظامی و با ملاحظات مختلف حمله می کند.
https://eitaa.com/salsabeal
#اطلاعیه
متن درسی فقه القضا استاد علیدوست سال تحصیلی 1397-1398 در سایت قرار گرفت (صفحات 1 تا 94)
http://a-alidoost.ir/persian/lessons/27841
https://eitaa.com/salsabeal
📍فقه معاصر؛ تعریف، بایستهها و آسیبها / لزوم استفاده از کارشناسان در فقه معاصر
🔻 آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در نشستی مطرح کرد؛
🔹مطمئناً فقه معاصر بیشتر از فقه غیر معاصر به اصول فقه نیاز دارد؛ زیرا بنده معتقدم اصول فقه فقط دفتر اولش نوشته شده و دفاتر دوم و سوم اصول همچنان باقی ماندهاند. البته شاید در برخی مباحث اصول معتقد باشیم که باید مختصر بیان شود، مسائلی وجود دارند که باید به اصول فقه اضافه شوند
🔹 وقتی کسی میخواهد فقه معاصر را بررسی کند، باید یک نگاه معاصر داشته باشد. برخی افرادی که در فقه معاصر تلاش میکنند، گفتمان لازم برای فقه معاصر را ندارند. باید بتوانیم پاسخ دهیم که آیا باید یک نظام اقتصادی ایجاد کنیم؟ نه فقط روابط دو فرد را، آیا میتوانیم یک نظام بانکی طراحی کنیم که بتواند با نظامهای اقتصادی دیگر مثل کاپیتالیسم، سوسیالیسم، سوسیال دموکراسی و... رقابت کند؟
🔹برخی موضوعات هنوز برای خود کارشناسان روشن نیست، حال برخی فقها سعی میکنند به این موضوعات بپردازند. این رفتاری است که مد شده است. کارشناسانی که در این زمینه ها متخصص هستند، هنوز به نتیجه نرسیده اند. ما گاهی اوقات مدزدگی را با معاصرت اشتباه میگیریم. مدزدگی علمی به این شکل است که هر موضوع جدیدی مطرح میشود، افراد سعی میکنند درباره آن بحث کنند، اما معاصرت به معنای تلاش برای رسیدن به یک قرار در موضوعات است.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal
💢آیا نظم امروزی جامعه ایران فقهی است یا خیر؟
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست: اسلام در انقلاب نقشی بیش از برانگیختگی داشت. انقلاب ما اسلامی بود، اما اینکه انقلاب جامع و تمام لوازم حکومت را داشت اینچنین نبود، بلکه اسلام محرک مردم بود اما این اسلامی بودن تام و تمام نیست. بازار ما، دولت ما و ... بخشی اسلامی بودند اما کامل نه. در نتیجه فقه قسمتی از نظم بخشی را بر عهده داشت.
کانال آیت الله علیدوست
https://eitaa.com/salsabeal