تلاوت امروز رو هدیه میکنیم به روح بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت #امام_خمینی «اعلی الله مقامه» و از خدا میخواهیم دلهای مردم به سمت بهترین کسی که میتونه حافظ و خادم انقلابمون باشه، متمایل بشه🙏
ضمن تبریک بابت افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، با توجه به فاصله زیادی که از آخرین سؤال گذشته و درگیریهای انتخاباتی، سؤال آخر رو مجددا تکرار و به زودی پاسخ رو براتون ارسال میکنم؛ انشاء الله 👇
❓پرسش ۱۵۹:
به چه دلیل در آیه 21سوره دخان «و إن لم تومنوا لِی فأعتزلونِ» ، به جای «باء» و کلمهٔ «بی» ، «لی» آمده است؟
#ادبیات_عرب
#مفردات
#لغت
#تفسیر
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۵۹:
به چه دلیل در آیه 21سوره دخان «و إن لم تومنوا لِی فأعتزلونِ» ، به جای «باء» و کلمهٔ «بی» ، «لی» آمده است؟
✍پاسخ
💢پاسخ اجمالی: احتمال دارد «لام» در اینجا به معنای «باء» و برای #تعدیه باشد یا اینکه «لام» برای غیر تعدیه و برای بیان منفعت باشد. در صورت اول معنای آیه همان «فان لم تومنوا بی» و تعبیر به لام برای تفنن در عبارت است. در صورت دوم معنای آیه این است که اگر تصدیقی نمی کنید که به نفع من باشد پس مرا رها کنید و تکذیب نکنید. و وقتی تصدیق #فرعونیان به نفع حضرت #موسی است که حداقل اگر تصدیق رسالت و خواسته های او را نمی کنند خود موسی را به راستگو بودن تصدیق کنند که در این صورت مردم نیز به راحتی به او ایمان می آورند اما چنین نکردند بلکه او را تکذیب کردند چنانچه قرآن می فرماید: «فقالوا ساحر کذاب»
💢پاسخ تفصیلی:
💠 وجه اول در پاسخ کلام #شیخ_طوسی در تفسیر #التبیان است که «لام» را بمعنای باء دانسته و این طور ترجمه نموده است که اگر به من ایمان نمی آورید و تصدیق به رسالت من نمی کنید پس لا اقل با ترک اذیت مرا رها کنید چرا که اگر خوبی را با خوبی پاسخ نمی دهید لااقل با بدهی پاسخ ندهید.
در کتاب #لسان_العرب نیز در ذیل لغت اعتزال مراد از «لم تومنوا لی» را «لم تومنوا بی» دانسته است.
بنابراین همانطور که فعل آمن با باء برای تعدیه می آید با لام نیز متعدی می گردد مانند «فآمن له لوط» که معنی آن «فامن به لوط» است. و تعبیر به لام برای تفنن در عبارت باشد.
💠وجه دوم که در #المیزان ذیل آیه «اذن خیر» بیان شده این است که ممکن است «لام» همراه فعل آمن استعمال گردد و برای #تعدیه نباشد مانند آیه «قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنين» که در این آیه لام برای تعدیه نیست و معنی آن این است که ایمان می آورد به نفع مومنین. اصل #معنای_ایمان تصدیق است و وقتی تصدیق پیامبر «صلی الله علیه و آله» به نفع مومنین است که آنان را در خبردادنشان تصدیق کند یعنی این تصدیق، #تصدیق_مخبری باشد نه #تصدیق_خبری.
تصدیق مخبری یعنی تصدیق این که خبر دهنده در خبر دادنش صادق است و اعتقاد به خبرش دارد هر چند خبرش مطابق با واقع نباشد.
💠بنابر این، در آیه مذکور «فان لم تومنوا لی فاعتزلون» هر دو وجه محتمل است وجه اول اینکه لام برای تعدیه و به معنای باء باشد که در این صورت متعلق ایمان ذکر شده که خود حضرت موسی «علیه الصلاه و السلام» است و تعبیر به لام به جای «باء» برای تفنن در عبارت است
یا اینکه «لام» برای تعدیه و بمعنی «باء» نباشد بلکه ایمان به نفع من منظور باشد که در این صورت متعلق ایمان ذکر نشده است و تصدیقی که به نفع حضرت موسی «علیه السلام» است، تصدیق مخبری است. یعنی همینکه #فرعون و جباران قوم #بنی_اسرائیل او را دروغگو ندانند و او را فرد راستگو بدانند کافی است که مردم ایمان به موسی بیاورند ولی برخلاف درخواست حضرت موسی فرعون در مخالفت با حضرت موسی به او ساحر کذاب گفت. قرآن در سوره غافر چنین بیان فرموده است: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا وَ سُلْطانٍ مُبينٍ (23)
إِلى فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ قارُونَ فَقالُوا ساحِرٌ كَذَّابٌ (24)»
#ادبیات_عرب
#مفردات
#لغت
#تفسیر
📚التبيان فى تفسير القرآن، ج9، ص230
📚لسان العرب، ج11، ص440
📚الميزان فى تفسير القرآن، ج9، ص314
•┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۶۰:
لطفاً در مورد #استصحاب_قهقری و حجیت آن توضیح دهید؟
#استصحاب_قهقرائی
#استصحاب
#اصول_عملیه
#اصول_فقه
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۶۰:
لطفاً در مورد #استصحاب_قهقری و حجیت آن توضیح دهید؟
#استصحاب_قهقرائی
#استصحاب
#اصول_عملیه
#اصول_فقه
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۶۰:
لطفاً در مورد #استصحاب_قهقری و حجیت آن توضیح دهید؟
✍پاسخ:
💠 نکتهٔ۱(اسامی آن) : #استصحاب_قهقرایی از مباحث #علم_اصول است که نامهای دیگر آن، #استصحاب_قهقری ، #استصحاب_مقلوب یا #استصحاب_وارونه یا #استصحاب_معکوس یا #استصحاب_منعکس یا #انعطاف می باشد.
💠نکتهٔ۲(کاربرد) :
استصحاب قهقری هم در #علم_لغة و #تفسیر_قرآن و هم در #مباحث_فقهی مطرح میشود.
💠تعریف:
معنای استصحاب قهقرائی این است که در فرض #یقین_لاحق و #شک_سابق، یقین لاحق ابقاء شود. در واقع در این استصحاب، جای شک و یقین معکوس شده است.
💠مثال:
اگر کسی الان یقین دارد که وضو ندارد، اندکی قبل هم نمازش را خوانده است و نمیداند موقع نماز طهارت داشته یا خیر. اما الان یقین دارد مُحْدِث است و وضو ندارد. (بر فرض عدم جریان #قاعدهٔ_فراغ ) اگر استصحاب قهقرایی جاری کنیم و بگوییم موقع نماز هم محدث بوده است، حکم به بطلان نماز میشود.
💠حجیت:
درباره #حجیت این #استصحاب، بین #اصولیون اختلاف است
مشهور اصولیون امامی معتقدند استصحاب قهقرایی حجیت ندارد و ادلهٔ حجیت استصحاب، شامل آن نمیشود اما برخی مثل #شهید_صدر «رحمهالله» به حجیت آن معتقدند.
🔅یکی از موارد #استصحاب_قهقری در نظر اغلب اصولیین حجت است و آن موردی است که هم اکنون یقین وجود داشته باشد که در نزد عرف لفظی برای معنایی وضع شده است و بعد شک به وجود آید که آیا در سابق - مثلاً در عصر ائمه «علیهمالسلام» - نیز برای چنین معنایی وضع شده بوده یا نه؛ در این مورد ثابت میشود که در آن عصر هم برای همین معنا وضع شده است. اما باید توجه داشت که حجیت این مورد، از باب حجّیت استصحاب مصطلح و از باب #اصول_عملی #تعبّدی نیست بلکه از سنخ #اصول_لفظیِ #عقلاییِ مورد امضای شارع است که از آن به #اصل_عدم_نقل یاد میشود.
#استصحاب_قهقرائی
#استصحاب
#اصول_عملیه
#اصول_فقه
📚محاضرات فی اصول الفقه،جلد 1، صفحه 114
📚فرائد الاصول، جلد 2، صفحه 547
📚اصول الفقه جلد 2، صفحه 252
📚بحوث فی علم الاصول جلد 6، صفحه 14
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
به کانال #سلونی بپیوندید ⬇️
https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5
╭❀❓❀╮
@saluni
╰❀📚❀╯
محمدرضا به دو چیز خیلـے حساس بود
موهاش
موتورش
قبل از رفتن به سوریه
هم موهاش رو تراشید
هم موتورش رو داد به رفیقش
بدون هیچ وابستگی رفت..
#شهید_محمدرضادهقانامیری
رفیقشهیدم|Ali verdi