eitaa logo
پاسخگو
921 دنبال‌کننده
425 عکس
96 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.077.mp3
1.72M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۷۷ ۸۰ حجت الاسلام و المسلمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.078.mp3
1.48M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۷۸ ۸۱ حجت الاسلام و المسلمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ۱۶۰: لطفاً در مورد و حجیت آن توضیح دهید؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
❓پرسش ۱۶۰: لطفاً در مورد و حجیت آن توضیح دهید؟ ✍پاسخ: 💠 نکتهٔ۱(اسامی آن) : از مباحث است که نام‌های دیگر آن، ، یا یا یا یا می باشد. 💠نکتهٔ۲(کاربرد) : استصحاب قهقری هم در و و هم در مطرح می‌شود. 💠تعریف: معنای استصحاب قهقرائی این است که در فرض و ، یقین لاحق ابقاء شود. در واقع در این استصحاب، جای شک و یقین معکوس شده است. 💠مثال: اگر کسی الان یقین دارد که وضو ندارد، اندکی قبل هم نمازش را خوانده است و نمی‌داند موقع نماز طهارت داشته یا خیر. اما الان یقین دارد مُحْدِث است و وضو ندارد. (بر فرض عدم جریان ) اگر استصحاب قهقرایی جاری کنیم و بگوییم موقع نماز هم محدث بوده است، حکم به بطلان نماز می‌شود. 💠حجیت: درباره این ، بین اختلاف است مشهور اصولیون امامی معتقدند استصحاب قهقرایی حجیت ندارد و ادلهٔ حجیت استصحاب، شامل آن نمی‌شود اما برخی مثل «رحمه‌الله» به حجیت آن معتقدند. 🔅یکی از موارد در نظر اغلب اصولیین حجت است و آن موردی است که هم اکنون یقین وجود داشته باشد که در نزد عرف لفظی برای معنایی وضع شده است و بعد شک به وجود آید که آیا در سابق - مثلاً در عصر ائمه «علیهم‌السلام» - نیز برای چنین معنایی وضع شده بوده یا نه؛ در این مورد ثابت می‌شود که در آن عصر هم برای همین معنا وضع شده است. اما باید توجه داشت که حجیت این مورد، از باب حجّیت استصحاب مصطلح و از باب نیست بلکه از سنخ مورد امضای شارع است که از آن به یاد می‌شود. 📚محاضرات فی اصول الفقه،جلد 1، صفحه 114 📚فرائد الاصول، جلد 2، صفحه 547 📚اصول الفقه جلد 2، صفحه 252 📚بحوث فی علم الاصول جلد 6، صفحه 14 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.079.mp3
1.76M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۷۹ ۸۲ حجت الاسلام و المسلمین
❓پرسش ۱۶۱: در مورد کلمهٔ «ذوات» و اعراب و بنای آن توضیح دهید؟ •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•• به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.080-81.mp3
1.8M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۸۰ و ۸۱ ۸۳ حجت الاسلام و المسلمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محمدرضا به دو چیز خیلـے حساس بود موهاش موتورش قبل از رفتن به سوریه هم موهاش رو تراشید هم موتورش رو داد به رفیقش بدون هیچ وابستگی رفت.. رف‍‌ی‍‌ق‌ش‍‌ه‍‌ی‍‌دم‍|Ali verdi
❓پرسش ۱۶۱: در مورد کلمهٔ «ذوات» و اعراب و بنای آن توضیح دهید؟ ✍پاسخ: در کلمهٔ ، دو احتمال وجود دارد: 🟢 احتمال اول: ذوات جمع و مؤنث است که از اسماء و است. 🍀مثال: هی امراة ذات مال. 🟢 احتمال دوم: کلمهٔ جمع به معنی حقیقت شیئ است که در این فرض نیز معرب است. 🍀 الله عليم بذات الصدور (اى بما فى الصدور) ⬅️لذا کلمهٔ ، در هر دو صورت معرب است. •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•• به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.082-83.mp3
1.98M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۸۲ و ۸۳ ۸۴ حجت الاسلام و المسلمین
سلام☺️ صبحتون بخیر. روزتون امام زمانی🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیست تو را، از همه ... •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•• به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
02.Baqara.084.mp3
1.63M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۸۴ ۸۵ حجت الاسلام و المسلمین
❓پرسش ۱۶۲: تفاوت و چیست؟ •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•• به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02.Baqara.085.mp3
2.33M
🔰سورهٔ ، آیهٔ ۸۵ ۸۶ حجت الاسلام و المسلمین
❓پرسش ۱۶۲: تفاوت و چیست؟ ✍پاسخ: 🌀مقدمه: دارای دو اصطلاح در و است که به اختصار قیاس فقهی حکم کردن بر اساس و قیاس منطقی حکم کردن به شیوه است؛ بنابر این قیاس فقهی ارزش علمی در ندارد و قیاس منطقی بسیار کارآمد و ارزشمند است. به منظور روشن شدن بیشتر مطلب، به توضیح آن در ذیل اشاره می‌شود: 🌀تلاش برای با استفاده از معلوم دیگر به سه صورت انجام میگیرد: 1- سیر از جزئی به جزئی دیگر: یعنی دو موضوعی که مشابه یکدیگرند و حکم یکی از آنها معلوم است همان حکم را برای دیگری اثبات کنیم به استناد شباهتی که میان دو موضوع وجود دارد. این کار را به اصطلاح و به اصطلاح می‌گویند. بدیهی است که صرف مشابهت دو موضوع موجب به اشتراک حکم آنها نمی‌شود و از این روی تمثیل مفید یقین نیست و ارزش علمی ندارد. 2- سیر از جزئی به کلی: یعنی با بررسی افراد یک ماهیت و یافتن خاصیت مشترکی بین آنها حکم کنیم که خاصیت مزبور برای آن ماهیت ثابت و در همه افراد آن تحقق دارد این کار را در اصطلاح منطق می‌نامند و آن را بر دو قسم تقسیم میکنند و . فرض استقراء تام در جایی است که همه افراد موضوع بررسی و خاصیت مشترک در همه آنها دیده شده باشد و استقراء ناقص این است که افراد بسیاری از یک ماهیت مورد مشاهده قرار گیرد و خاصیت مشترک بین آنها به همه افراد ماهیت نسبت داده شود. استقرای تام معمولا حاصل نمی‌شود و استقرای ناقص، موجب یقین نخواهد شد. 3- سیر از کلی به جزئی: یعنی نخست محمولی برای یک موضوع کلی ثابت شود و بر اساس آن حکم جزئیات موضوع معلوم گردد چنین که در منطق نامیده میشود با شرایطی مفید می‌باشد یعنی در صورتی که مقدمات آن یقینی باشند و قیاس هم به شکل صحیحی تنظیم شده باشد. بخش مهمی از علم منطق پیرامون اساس قیاس است و بدون قیاس مسایل قابل حل نیست. 🔅نکته: در تمثیل و استقراء هم یک وجود دارد اما برهانی و مفید یقین نیست. 📚آشنائی با علوم اسلامی منطق و فلسفه، شهید مطهری 📚المنطق، مرحوم مظفر •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈•• به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯