eitaa logo
پاسخگو
922 دنبال‌کننده
425 عکس
96 ویدیو
8 فایل
مجموعه پرسش و پاسخ های (پایه های 1 تا 10) حوزوی؛ تحت اشراف جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم مدیر کانال: @Salooni
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆مژده به همۀ طلبه های عزیز و دانشجوهای عزیز علوم انسانی در کلیه رشته های 📙ادبیات عرب، 📘منطق، 📗فلسفه، 📕کلام، 📒اصول، 📙فقه، 📘تفسیر، 📗رجال و 📕درایه: از این به بعد، نگران اشکالات درسی خودتون نباشید👇🏼👇🏼👇🏼 ♨️♨️♨️سؤالات درسی خودتون رو به نشانی مدیر کانال @Salooni ارسال و پاسخش رو از طریق همین کانال دریافت کنید. https://eitaa.com/saluni 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
♨️ نماز به امامت مسلمین_جهان ✏️نماز باشکوه عید سعید فطر به امامت حضرت در مصلای (قدس سره) تهران اقامه خواهد شد. 🎥 پخش زنده⬅️ KHAMENEI.IR و شبکه‌های صدا وسیما پخش خواهد شد. ⏰ زمان مراسم: 🔷بازگشایی درب مصلا: نماز صبح 🔶شروع برنامه: ساعت ۷ صبح 🔷اقامه نماز و ایراد خطبه‌ها : ۸ صبح 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 84: علت بناء بر ضم در منادای مفرد معرفه چیست؟! ✍🏽پاسخ: 🌀مقدمه: در مورد منادای مفرد معرفه، سه نظر وجود دارد: 🔹 آن را و می دانند. 🔸 (از کوفیین) آن را مبنی بر ضم می داند ولی نقش و برای آن قائل نیست. 🔹 آن را مبنی بر ضم و آن را در و مفعول برای مانند (ادعو یا انادی) می دانند. هر کدام از این سه گروه، توجیهی برای کلام خود ذکر کرده اند که با توجه به مورد سؤال، صرفا به توضیح نظر بصریین می پردازیم و توضیح سایر انظار در نشانی ذیل این متن، موجود است: 🌀منادای مفرد معرفه، در نظر بصریون مبنی بر ضم است. 🔹دلیل : 1- اگرچه در اصل کلماتی مانند «مریم» معرب هستند اما در جایگاه منادی مانند آیه شریفه «یا مریمُ انا لک هذا»مبنی اند. علت بناء، شباهت با « » است و وجه شباهت، سه وجه « »، « » و « » می باشد. از آن جا که «کاف خطاب» مبنی و منادای مفرد معرفه شبیه آن است، ضرورتاً مبنی است. 2- برخی دیگر علت بناء را این دانسته اند که منادای مفرد معرفه، در جایگاه «کاف خطاب» واقع شده است به این بیان که مثلا اصل در «یا مریمُ» ، «یا انتِ» یا «یا ایاکِ» بوده است و چرا که در خطاب، شایسته است به جای اسم، ذکر شود. و چون ضمیر مخاطب، مبنی است، منادی که در جای آن نشسته نیز مبنی است. 🔸دلیل ضمه: 1- اگر منادی یا میشد، موجب می گردید فلذا مبنی بر ضم شده است. توضیح مطلب این است که بنای بر فتح، سبب التباس منادی با میشد و بنای بر کسر سبب التباس با می گردید. بنابر این مبنی بر ضم شده است. 2- دلیل بنای بر ضم، برای ایجاد فرق بین منادی و است زیرا مضاف به نفس مکسور و است فلذا مبنی بر ضم شده است تا با مضاف اشتباه نشود. 📚الإنصاف في مسائل الخلاف بين النحو البصريين و الكوفيين، ج‏1، ص264 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 85: آیا اذکار ایام هفته سندی دارد؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 85: آیا اذکار ایام هفته سندی دارد؟ ✍پاسخ: 💠، در کتاب شریف ، از «علیه‌السلام» نقل شده آمده است لکن این مطلب در منبع دیگری ذکر نشده است. 💠موضوع و زیارت آن امام در آن روز به زیارتی خاص در کتاب آمده است و دعاهای ایام هفته در نقل شده هر چند این ادعیه و بسیاری از ادعیه نقل شده است. اگرچه این مطلب در این دو کتاب سند متصل تا امام معصوم ندارد اما کتب سید بن طاوس در دعا و کتب کفعمی از نظر برخی، معتبر شمرده می شود. 🔅نکتۀ1: اغلب این اذکار به نحو مطلق نه در خصوص روز خاص، توصیه شده است که قهراً گفتن آن در روز مخصوص نیز آن اثر را دارد. برای مثال طبق روایتی که در کتاب «ثواب الأعمال و عقاب الأعمال» آمده است، هر کس صد مرتبه ذکر«لَا إِلَهَ إِلَّا الَّلهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبِينُ» را بگوید، خدای متعال او را از فقر و وحشت قبر پناه داده می دهد. 🔅نکتۀ2: با توجه به این که مبنای فقها سخت گیری نکردن از حیث سند در امور مربوط به مستحبات( ) است خواندن ادعیه ای که در این گونه کتب آمده را بلا اشکال دانسته و به آن توصیه می نمایند. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ؛ النص ؛ ص7 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 86: لطفا در مورد شهدای پنجگانه شیعه، توضیح دهید؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
💠قسمت1️⃣ دلش برای مادرش تنگ شده بود. میخواست به زادگاهش برود و مادرش را ببیند اما هزینه سفر را نداشت. یاد روزهایی افتاد که به شوق خدمت به امام زمانش و یادگیری علوم دینی از شهر و دیار خود، ، کوچ کرد و به آمد. سالهای زیادی از آن موقع می‌گذرد. ابتدا فکر میکرد ، امام است و جانشین حسین «علیه السلام»؛ اما ، چیز دیگری می‌گفت. این شد که روزی به محمد حنفیه گفت: « تو را به حرمت و سوگند می‌دهم محمد، امامی که پیروی از او واجب است، کیست؟» محمد حنفیه گفت: مرا به امر بزرگی سوگند دادی، امام راستین ما «علیه السلام» است. بر تو و همه مسلمانان واجب است، از او اطاعت کنید. ابوخالد به دیدار علی بن حسین شتافت. به خانه رسید، در زد. پرسیدند: کیست؟ ابوخالد گفت: اجازه ورود می خواهم. امام فرمود: خوش آمدی ای ، چه شد که به دیدار ما آمدی؟! ابوخالد، پس از سلام با تمام وجود خم شد، سجده شکری به جای آورد و گفت: سپاس خداوند را که آنقدر به من فرصت داد تا امامم را شناختم. امام پرسید: چگونه امامت را شناختی؟ ابوخالد داستان سوگند دادن را بازگو کرد و گفت: اماما! شما مرا به همان اسمی صدا زدید که مادرم مرا صدا میزد و جز پدر و مادرم کسی مرا به این نام نمی شناسد. بی تردید شما امام و جانشین امامی. از آن روز تا کنون، در خدمت امام بود تا این که شوق دیدار مادر در دلش افتاد و آرام و قرارش را گرفت. با خود گفت به دیدار امام رفته و کسب تکلیف میکنم... ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
پاسخگو
#ره_یافتگان #حکایاتی_از_زندگی_علماء #ابوخالد_کابلی 💠قسمت1️⃣ دلش برای مادرش تنگ شده بود. میخواست به
✏️سلام وقت بخیر. مدتی بود که توی کانال منتشر نمیشد که به لطف خدای متعال، از امشب(به صورت هفته ای یکی دو بار) ادامه خواهد داشت. میدونم که ماجرای جذاب رو خوندید. ادامۀ ماجرا رو در قسمت های بعدی براتون به اشتراک میذاریم😊 پس منتظر باشید ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 86: لطفا در مورد شهدای پنجگانه شیعه، توضیح دهید؟! ✍🏽پاسخ: 💠قسمت1️⃣ : با توجه به این که این سؤال، پاسخ مفصلی دارد، پاسخ در چند قسمت تقدیم حضورتان خواهد شد👇🏻 🔴در میان ، کم نیستند صاحبان علم و حافظان مذهب که خونشان به دست ستمگری بر زمین جاری شده است. این ها کسانی که با دو بال به سوی خداوند پرواز می‌کنند: بال و بال ؛ بال خون🩸 و قلم✒️. اما در میان این شهدای علم، چند نفر آن چنان ویژه‌اند که لقب «شهید» بر نام‌هایشان نهاده شده است. در این قسمت، به معرفی اجمالی از این 5شهید خواهیم پرداخت⬇️ شهید اول: 🌀منظور از شهید اول در نظر همگان، شیخ بن احمد نبطی جزینی (جبل عاملی) است که یکی از است. او در سال ۷۳۴ ه.ق در روستای «» از ناحیه متولد و در سال ۷۸۶ ه.ق در به جرم گرایش به مذهب شیعه کشته شد. 🌀او از استادان بسیاری، مانند پدرش( پسر و و بهره گرفت تا این که در هفده سالگی از فخر المحققین و سیدعمید الدین و یک سال بعد از و سال بعدش از اجازه اجتهاد دریافت کرد. اما این تازه آغاز جهاد علمی شهید بود. 🌀اثر مشهور او «📚» است که از متون اصلی و اولیه فقه شیعه به شمار می‌آید. شهید پس از مجاهدتهای علمی و رسیدگی های فراوان به امور شیعیان، در فضای متعصبانه آن زمان، مورد تهمت و افتراهای فراوانی قرار گرفت و به جرم بدعت‌آفرینی دستگیر و زندانی و بعد از مدتی حکم اعدام او صادر شد. آن ها او راگردن🗡 زده و جسدش را نیز سنگسار کرده و آتش🔥 زدند. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
در کلام «رحمة الله علیهما» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 87: نقش کلمهٔ بعد از اسم اشاره، چیست؟ 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
هیچ کس برای این دل من، تو نمیشود؛ ای زمان گذشته بیا به !! (شاعر: ) «عجل الله تعالی فرجه» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰🌸〰🌿〰🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️در سؤالات سابق، به تفاوت تقیه و نفاق اشاره شده بود. به مناسبت پرسش یکی از دوستان و برای تکمیل بحث، به تفاوت تقیه با دروغ و توریه نیز اشاره می شود🔻🔻🔻
تفاوت با و : 1⃣ تقیه در لغت به معنای خویشتن‌داری و خودنگهداری است و در اصطلاح عبارت است از اینکه «انسان برای حفظ جان، مال و یا آبروی خود از گزند مخالف مجبور شود سخنی بگوید و یا عملی مرتکب شود که در باطن بدان اعتقاد ندارد.» توریه (بر وزن توصیه) که گاهى از آن تعبیر به « » نیز مى شود، این است: «سخنى بگویند که ظاهرى دارد، اما منظورِ گوینده، چیز دیگرى است، هر چند شنونده نظرش متوجه همان ظاهر مى شود.» فى المثل کسى از دیگرى سؤال مى کند: کى از سفر آمدى؟ او پاسخ مى دهد: پیش از غروب، در حالى که پیش از ظهر آمده است، شنونده از ظاهر این کلام، کمى قبل از غروب را مى فهمد، در حالى که گوینده، قبل از ظهر را اراده کرده، چرا که آن هم قبل از غروب است!. دروغ سخن بر خلاف حقیقت است و دروغ گو کسی است که بر خلاف حقیقت ، خبری می دهد .شما اگر گرسنه باشید و به منزل دوست خود بروید ، او برای شما غذا بیاورد ، شما بگویید من سیر هستم ، این سخن دروغ است ، چون بر خلاف حقیقت است. 2⃣ دروغ وصف گفتاری است که به صورت جمله خبری بیان شده است در حالیکه تقیه همیشه به صورت اظهار زبانی نیست بلکه گاهی به شکل عملی است مانند سکوت و نظایر آن. 3⃣ تقیه همواره برای جلب مصلحت و دفع ضرر است بخلاف دروغ یا توریه که اعم است. 🔅نکته: با توجه به تعاریف مذکور، نسبت تقیه با دروغ و توریه، عموم و خصوص من وجه است؛ البته باید توجه داشت برای این عناوین تعاریف متعددی ذکر شده است که ممکن است اندکی در این تفاوت ها و نسبت ها مؤثر باشد. 📚تفسیر نمونه، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج 19، ص 110 📚میزان الحکمه، عنوان 3466، حدیث 17476 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️ دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 87: نقش کلمهٔ بعد از اسم اشاره، چیست؟ ✍🏽پاسخ: اسمی که بعد از قرار گرفته است، گاهی و گاهی غیر مشار الیه است: 🌀لفظ بعد از اسم اشاره در صورتی که غیر از مشار الیه باشد، بر حسب نقش می گیرد. 🍀مثال: «ذلِكَ تَخْفيفٌ مِنْ رَبِّكُم‏» که «تخفیف» در این آیه مبارکه و است. 🌀در صورتی که لفظ مابعد اسم اشاره، همان مشارالیه اسم اشاره باشد، نقش آن و آن مانند اسم اشاره است. ( در مورد این که این تابع، یا یا بوده یا جواز چند وجه از این موارد، بین اختلاف است.) 🍀 مثال: در جملهٔ«قالت ألا ليتما هذا الحمام لنا»، کلمهٔ «حمام» مشارالیه و تابع «هذا» در اعراب است.(2) 🔅توضیح بیشتر: در صورتی که مابعد اسم اشاره، مشارالیه باشد، نقش آن تابع است. در این فرض⬇️ 🔹برخی قائلند اگر آن اسم باشد نعت و اگر باشد بدل یا عطف بیان است.(3) در صورتی که آن اسم جامد غیرِمؤول به مشتق باشد نعت بودن منتفی است و مردد بین بدل و عطف بیان است که برخی در اینصورت هر دو نقش را جایز دانسته اند. 🔸مرحوم ، فرقی بین عطف بیان و بدل قائل نیست و عطف بیان را بدل می داند؛ لذا طبق نظر ایشان تفاوتی بین این دو نقش نیست. 🔹 همچنین طبق نظر که قائل اند بدل مقصود از نسبت است و عطف بیان برای توضیح بیشتر متبوع می آید، در صورتی که مشارالیه مقصود اصلی از حکم باشد بدل است و در صورتی که برای توضیح بیشتر متبوع آمده باشد عطف بیان است و با توجه به اینکه غالبا متکلم از آوردن اسم اشاره غرض خاصی دارد که نشان می دهد مقصود اصلی از حکم همان اسم اشاره است و مشارالیه را برای توضیح بیشتر آورده است می توان گفت در این موارد اسم مذکور بعد از اسم اشاره عطف بیان است و بدل نیست. 📚1- أوضح المسالك إلى ألفية ابن مالك، ج‏1، ص305 📚2- النحو العربي، ج‏1، ص 226 📚3- بداءة النحو، ص61 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 88: اگر بر تقدم دارد، چرا در برخی مانند ، ابتدا اصل و سپس دلیل بیان شده است؟! 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
✏️سلام. خدا قوت. از انتخاب و همراهی تون ممنونم😊 ♨️یه متن فوق العاده جذاب به دستمون رسیده که میخوام بهتون هدیه بدم به شرط خوندن و انتشار گسترده اش😉 میخواستم به رسم امانت، اسم نویسنده اش بنویسم ولی پیدا نکردم، امیدوارم خدا به قلمشون برکت بده 🔻🔻🔻
❤️ 🌸 می خواستم 14 را پشت سرهم کنم: محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین… به یکباره احساس کردم یکی از صیغه ها بیشتر مورد من است پس مفرد مذکر غایب، مخاطب من شد و من متکلم وحده شدم. آری! اسم تو اعرف است ولی خیلی ها می خواهند که شود. با این وجود همیشه در قرار می گیرد و نیاز به هیچ و مجوزی ندارد. همیشه صریح هستی و فعلت ؛ در تو راه ندارد. 🌸ای رکن هستی! تمنی من این است که همیشه تو باشم و همیشه لأجل تو زندگی کنم؛ پس مرا بالا ببر تا فقط به تو باشم متعلق به که ریشه تمام ذوات است می خواهم متعلق به وجود مطلق تو باشم که اگر چه دیده نمی شود ولی همیشه موجود است. 🌸می خواهم باشم تا آخرم همه جا ثابت باشد و تحت تأثیر مختلف تغییر نکنم. خواست من این است که با معیت تو بر و آرامش باشم. آرزویم این است که همیشه تو بمانم و در همه حرکات از تو کنم و با اعمال مورد رضایت تو وجودت باشم. 🌸 دوست داشتم تو باشم ولی رسیدن به جایگاه ابدال تو ممتنع است؛ چراکه آنها در طول زمانها همیشه متوغل در ابهامند و هیچوقت نمی شوند. آری! بدل نیستم ولی سعی می کنم خودم را به تو کنم. من هیچوقت از تو نمی کنم. می خورم و قسم خود را با های فراوان همراه می کنم. و بدان همیشه توام و تو عامل من هستی. ای مستتر! کی می شوی؟ 🌸ای ! کی های ما را پاسخ می دهی؟ هرچه عالم تو شده کافی است کی مشغول به تو شویم؟ دیگر از تحذیر خسته شدیم مغری به ما بیا. تمام جهان مملو از شده ای عمل کن، همه ما هایت آماده عملیم. زمان و است دیگر زمان گذشته نیست تا عملی صورت نگیرد. 🌸 ای صدرنشین عالم! کی بر قلوب داخل می شوی و ظن را به یقین محوّل می کنی؟ کی می رسد آن روزی که یا اهل العالم تو را بشنویم. آنگاه که جهان را ی خود کنی و جواب ندایت را بدهیم. آن زمان که اسلام را دهی و پرچم حق را بر فراز کعبه کنی و همه به سوی تو شوند. 🌸 در آن قلبهای مؤمنان پیدا می کند. هیچ و شبه زائدی در جهان نخواهد ماند و با ابلیس و توابعش جمله ی شرور محلی از نخواهد داشت. ظلم حذفش واجب می شود و حق سد مسد آن می گردد. در آن هنگام تو تمام ابهامات را می دهی همه چیز صریح می شود و نیازی به ها و ها و نخواهیم داشت. 🌸 در آن موقع تمام عالم ثابته خواهد داشت و عامل حال فقط تو هستی و های آن 313 معدود خواهند بود که همیشه درحال هستند. آن وقت فقط تفضیل دیده می شود و عالم متعجب از این تغییر می گردد. به امید روزی که فاطمیه شود و مهدیه ! و به امید روزی که جهان تو حرکت کند... 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❤️ «عجل الله تعالی فرجه» 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 88: اگر بر تقدم دارد، چرا در برخی مانند ، ابتدا اصل و سپس دلیل بیان شده است؟! ✍پاسخ: 💠تقدم یا تأخر بیان اصل نسبت به دلیل، در ، از مطالبی است که در مشی مورد اتفاق نیست. به هر حال، تقدم بیان اصل می تواند دارای فوایدی باشد که به بیان برخی از آنها خواهیم پرداخت: 🌀گاهی تقدم بیان اصل، آن هم به نحو احتمالی، مسیر استنباط را کوتاه می کند اما به جهت همین احتمال، تقدم بیان اصل معقول است نظیر کسی که بین دو مسیر برای یک مقصد، مسیری را انتخاب میکند که احتمال ترافیک در آن کمتر است. 🍀مثال: در بحث طهارت یا نجاست اهل کتاب، روایات متعددی برای طرفین وجود دارد. اصل در این جا، طهارت است. بنابر این، اگر ادلهٔ طرف نجاست بررسی شده و هیچ یک دلالت بر نجاست نداشته باشد، بررسی ادله طهارت لازم نیست زیرا اصل نیز موافق طهارت است. 🌀تقدم بیان اصل می تواند پشتوانه ای برای ادلهٔ ضعیف السندی باشد که با اصل توافق دارند. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯
❓پرسش 86: لطفا در مورد شهدای پنجگانه شیعه، توضیح دهید؟! ✍🏽پاسخ: 💠قسمت2️⃣ : 🔴در میان ، کم نیستند صاحبان علم و حافظان مذهب که خونشان به دست ستمگری بر زمین جاری شده است. این ها کسانی که با دو بال به سوی خداوند پرواز می‌کنند: بال و بال ؛ بال خون🩸 و قلم✒️. اما در میان این شهدای علم، چند نفر آن چنان ویژه‌اند که لقب «شهید» بر نام‌هایشان نهاده شده است. در این قسمت، به معرفی اجمالی از این 5شهید خواهیم پرداخت⬇️ شهید ثانی: 🌀منظور از شهید ثانی، زین‌الدین بن علی عاملی جبعی است که در سال 965،  در جبع توابع از نواحی جبل عامل لبنان متولد شد. 🌀او از استادان بسیاری، مانند پدرش، ، ، و ...اساتیدی از مذاهب مختلف اهل سنت استفاده کرد. 🌀اثر مشهور او در شرح و در آداب است. 🌀 می گوید: «در میان عالمان جلیل مثل او دیده نشده، مبالغه نکرده است.» هم درباره او می‌نویسد: «چه می‌پنداری درباره مردی که مولفات جلیل جاودانه‌اش را در گذر زمان، در حالی که بر جان خویش ترسان است، تالیف می‌کند؛ آن‌ هم میان دیوارهای خانه‌های کوچک و پرچین تاکستان‌ها، نه در کاخ‌های بلند و باغ‌های شاداب.» 🌀درباره ماجرای ایشان، روایت مشهوری از وجود دارد که پس از اینکه شهید در یک اختلاف قضایی داوری خود را اعلام کرد، طرف به نزد قاضی شهر شکایت برد و قاضی متعصب بود برای دستگیری و مجازات شهید اقدام کرد. او درنامه‌ای به سلطان عثمانی از او بدگویی کرد و بر شیعه بودن او انگشت گذاشت، به این ترتیب حکم قتل او را صادر و سرش را از تن جدا کردند. 🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺〰️🌿〰️🌸〰️🌿〰️🌺 دوستانتون رو به پاسخگو(سلونی) دعوت کنید🔻🔻🔻 https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭━❀❓❀━╮ @saluni ╰━❀📚❀━╯