eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
امیر المومنین میفرمایید: اگر پرده دنیا کنار برود و قیام قیامت تمام انسان ها هم بر پا بشود بر منِ علی، بر یقین من افزوده نمیشه. تازه حضرت علامه در این غزل میفرمایند که این نتیجه یک بارقه قرآن هست __________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈 پرچم، پرچم علی است؛ لوای محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم این لوا در دست علی است؛ روز قیامت، تمام انبیا در تحت این لوا جمع می شوند. همه ی ائمه علیهم السلام در تحت این لوا هستند. آنوقت این لواست که جناب خاتم الأنبیا فرمود: آن لوای قیامت، مال من است. این لوا در دست علی است. علی مثل ابوالفضل است برای خاتم الأنبیا. مثَل ابوالفضل برای امام حسین، مثَل علی با خاتم انبیاست؛ در محضر اوست؛ لوادار اوست؛ پرچم دار اوست. ما زیر این لواییم. تبرّکاً می گوییم: أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله و أشهد أنّ فاطمة عصمة الله الکبری و حجّة الله علی الحُجَج تا کور شود هر آنکه نتواند دید. دل اینجوری است. دل با دل راه دارد. قربان آقاجان. اینها خستگی می آورد. البته. اگر سالک طریق علی هستی، سه تا خستگی را، سه تا سختی را باید به جان بخری: یک: دل شکسته. هیچگاه دل بی شکستگی نداریم؛ آنکه سالک طریق علی است دل شکسته است؛ بگذار فحش بگویند؛ بد بگویند؛ بیراه بگویند؛ ناسزا بگویند؛ چه چیزی بهتر از اینکه دل آدم بشکند؟ و خدا در دل شکسته است: أنا عند المُنکسرة قلوبهم. من در درون دلهای شکسته هستم. __________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
انسان در اصطلاح منطق، تا عرفان نظری هم می رود، اگر بعد از عرفان نظری مصمم شد، خوب پای کار ایستاد، خودش را تحویل استاد داد، اگر حقیقتاً در مسیر عمل، آن چه را که خواند، در جانش پیاده کرد، که این ناپاکی ها را، بیرون بریزد، خودش، خودش را تطهیر کند، می شود انسان الهی. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈مقام ولایت مقام قُرب عبد به حق است. که اصلا ولایت را هم که ولایت فرمودند، تو متن کلمه ولایت، قربه. چون قرب و نزدیکی به حق است. اتحاد وجودی با خداست. که در حقیقت از حد در آمدن است، به حق وصول پیدا کردن، این را تعبیر میفرمایند به ولایت. وَلَیَ: أی یعنی قَرُبِ. حتی اگر لغتنامه را هم باز بفرمایید آن لغات اصیل، وقتی میفرماید وَلَیَ یعنی قَرُبِ. کسی که ولی شد یعنی نزدیک شد. آن چنان با حق یکی شده است که لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک هیچ فرقی بین آنها و خدا نیست. برای اینکه اینها فقیر محض اند، و حق تعالی هم غنی محض است و اینها نه در ذات استقلال وجودی دارند، نه در صفات استقلال دارند، و نه در افعال. اگر کسی ذاتش سر سپرده حق است، اوصافش هم قهرا سر سپرده حق است، و در افعال هم هرگز بدون اجازه حق قدم بر نمیدارد. و لذا انسان حقیقی هم در ذات، هم در صفات، و هم در فعل و افعالش، به وِزان ذات حق و صفات حق و افعال حق است. خدا را هم برای خودش نمیخواهد. خدا را برای خدا میخواهد. جناب امیر المومنین در نهج البلاغه فرمود عده ای عبادت میکنند جهنم نروند، عده ای عابدند مثل تجار تا اینکه بهشت را در عوض بگیرند، من تو را عبادت میکنم برای آنکه تو را دوست دارم. نه تو را دوست دارم حتی برای خودم، این هم غلط است. این هم غلط است. تو رو دوست دارم اصلا یه طوری هستم که دلداده توام. اینطوری. اگر کسی به اینجا رسیده، اون حقیقت عبادت رو میچشه. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
مقام ولایت، مقام قرب عبد به حق است. اتحاد وجودی با خداست در حقیقت از حد در آمدن است و به حق وصول پیدا کردن. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸انسان عارف هم در مقام اوصاف به اوصاف الهی متصف شد، هم در مقام اخلاق به خلق وخوی نیکو اتصاف پیدا کرد. و هم در مقام آداب، متادب است به ادب الهی. و آداب الهی را مراعات می کند. و لذا عارف حقیقی، هم دارای حضور تام دائمی است، که می شود شهود اسماالله، که می شود توحید صمدی قرآنی. که چند شب قبل بحثش و داشتیم، بازم در فصل سوم یا فصل دوم بحثش به نحو مبسوط بازم در پیش است. هم به توحید قرآنی رسیده است، هم اوصاف الهی در او پیاده شده، و هم اینکه هر چه اخلاق نیکوست را به دست آورده است. و ادب با خداوند را هم حفظ میکند. از اینکه متصف به اوصاف حق است، اخلاق نیکو در او پیاده شده است، اقتضای اتصاف به اسماالله این است که قدرت تصرف در ماده کاینات را پیدا میکند. وقتی قدرت تصرف آمد، برای اینکه همانند کاهن ها و همانند شعبده بازان، و ساحرها، دست به تصرف نظام هستی نزنن، بگذارد اون مقام توحیدیش همچنان حفظ بشه، ولذا متادب است به آداب الهی. دائما در ادب مع الله است. هم یکپارچه پیش حق حاضر است و هم یکپارچه متادب است به ادب. به خودش اجازه نمیدهد که بدون اذن حق گام از گام بردارد. به هیچ وجه به خودش اجازه نمیده، که بدون اجازه حق گامی بردارد. یک آدم سر سپرده است انسان کامل. یک عبد محض است هر کاری میخواهد بکند از خدا اجازه میخواهد. هر کاری میخواهد بکند از خدا اجازه میگیرد. این را میفرمایند استاد داشتن. این اصلا خودش معنای استاد داشتنه. انسان عارف حقیقی استادش خداست. و علّم آدم الاسماء کلها و ایشان بدون اجازه خدا حتی در امور شخصیه خودش هم وارد نمیشود. _______________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸‌در روایتی وارد شده است حضرت آدم فرمودند: جبرئیل بعد از اینکه ما به ارض هبوط کردیم گفت اگر می خواهی به جایی که بودی، یعنی بهشت،برگردی, 🌺فاقلل کلامک,کمترسخن بگو.🌺 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 مرد آن است که هزار مرتبه دست مردم را بگيرد 🔹و وقتي هم که افتاد، 🔸 هيچ انتظاري از ديگران نداشته باشد. 🔹 اين را آيات قرآن و سيرة ائمه ـ عليهم السّلام ـ به ما آموخته اند. 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
که در مسیر انسانی اهتمام خاص باید کرد. ✍️به قلم . 🔸تمام صفات رذيله وملکات نفسانی ات اژدر مي شوند و چون سوزن در جان تو فرود مي آيند. بايد راه عاشقي در پيش گيري که عاشق قرار ندارد. 🍀عـاشقی و قـرار يعـنی چه 🍀عـشقبازی و عار يعنـی چه 🍀عاشق صـادق و نباشد در 🍀دل شـب راهـواريعنـی چه 🔸هر کس مي خواهد در مسير انساني قرار گيرد بايد به پنج اصل عنايت کافی داشته باشد. 1⃣: گرسنگي 2⃣: سکوت 3⃣: بيداري 4⃣: خلوت 5⃣: ذکر 🔸که فرموده‌اند: 🍀صـمت و جـوع و سهـر و خلـوت و ذکر به دوام 🍀 نـاتمـامان جـهان را کنـد ايـن پنـج تمـام 🔸عزيز من! نبايد هميشه شکم خود را پر داشته باشي. يک وقتي در زمين کشاورزي ات هستي آنجا بايد به اندازه کافي غذا بخوري تا انرژی کار کردن داشته باشي. اما در دوران بيکاري چرا روزي چند وعده غذا مي خوري؟ 🔸غذا خوردن زياد، دل را تيره مي‌کند که 🔸«الهي آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است» 🔸گرسنگي درون را بر مي انگيزاند. چه بسا از ملکوت عالم براي انسان غذا بياورند اما همين که ببينند شکم او پر است برگردند. 🔸اصل ديگر به اندازة ضرورت حرف زدن است. نمي گويم اصلاً حرف نزني اما: 🍀کـم گـوي و گـزيده گوي چون درّ 🍀کـز انـدک تو جهـان شود پر 🔸کم بگوييم و خوب بگوييم نه زياد و ناخوب. 🔸اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطی، زمان قبل از اذان صبح را گويند اما سهر با هاء هوّز به معني بيداري است. بيداري در اينجا به معناي نخوابيدن در شب نيست که البته آن نيز لازم است: «وَمِنَ الّيْلِ فَتَهَجَّد به نافلةً لَکَ عَسى اَنْ يَبْعثکَ ربّکَ مقاماً محموداً» منظور از بيداري در اينجا هوشياري و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بيدار باش تا غفلت نکني و پشيمان نشوی. 🔸چهارم، خلوت است و گوشه گيری و حسابرسي به اعمال. 🔸و اصل پنجم ذکر به دوام است. 🍀دائماً بايد ذاکر باشي ومنظور از ذکر اين نيست که فقط تسبيح به دست بگيری و يا الله يا الله بگويي، 🍀بلکه بايد تمامی اندام خود را با حق عجين سازی. 🍀حق بشنوی، 🍀حق بگويی، 🍀حق بروی. 🍀خلاصه اينکه در دارالتوحيد نظام عالم جز حق نبيني 📔شرح مراتب طهارت 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط 🔹تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید 🔸اینکه آقا میفرمایند: 🔹کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸طهارت را زیاد بفرمایید، خیلی مواظب باشید؛ دروغ گفتن، انسان را کج بار می آورد، دروغ! دروغ! مرد و مردانه هرگاه چیزی پیش آمد، بگوید اشتباه کردم و عذرخواهی کند و استغفار کند، نه اینکه دروغ بگوید. 🔸سوءظن، بسیار انسان را کج و کوله بار می آورد! 🔸یا مثلا سؤالات استخباری کردن، مثلا از کسی سؤال کند تا ببیند او چه اندازه است تا در برابر او ابراز وجود کند. چرا؟ انسان با بندگان خدا چه کار دارد؟ اینها گرفتاری پیش می آورد! 🔸بعد اگر انسان کج و کوله پیش برود، همین معرفت نفس جهنم می شود، می شود عذاب! 🔸انسان باید مستقیم و سر راست باشد! دروغ نگوید، خلاف نکند. گرچه حرف راست زدن واجب نیست. خیلی از حرف ها را داریم که نمی توانیم به همدیگر بگوییم، خوب نفرمایید، اما به همدیگر دروغ نگوییم، آدم، دورو نباشد، یک رو و یک جمالی باشد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸نظر استاد،علامه حسن زاده این است که سیرو سلوک علمی و نظری خود یک نحوه ریاضت عملی است 🔹و آن ریاضتی است که کمتر افرادی بدان تن میدهند 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔴توجه به يک نکته اخلاقی 🔸به طور کلي بايد يک خصلت پسنديده را در خود تقويت کنيم 🔹و آن اينکه مطلقاً از غير خدا انتظاري نداشته باشيم. 🔸 از دوستانمان، از همسايگانمان، از هم محلي هايمان، از برادران و پدرانمان، حتي از فرزندان خود نيز انتظاري نداشته باشيم. به خود القاء نکنيم که فرزندانمان را بزرگ مي کنيم تا در هنگام پيري دستمان را بگيرند. اين خصلت انساني و مردانگي نيست. 🔸مردانگي آن است که سر سوزني از ديگران انتظاري نداشته باشيم. 🔹اين امر باعث مي شود انسان هميشه راحت و آرام باشد و توقعي از ديگران نداشته باشد و اگر احياناً در ازاي خدمتِ او، خدمتي شد باز سعي کند در ازاي آن به ديگران خدمت کند واگر خدمتي نديد در دلش کينه اي نکند و ناراحت نشود. 🔸رسيدن به اين مقام کار يک سال و دو سال نيست. انسان بايد خيلي اهل همت باشد تا به اين مقام راه يابد. 🔸بيائيد همة ما از امروز تصميم بگيريم اينگونه باشيم. 🔹اگر در ازاي خدمتي از ما تشکر کردند ممنونشان باشيم و اگر تشکر نکردند ممنونتر باشيم. 🔸 بلکه بايد بالاتر رويم که نه تنها توقع خدمت نداشته باشيم بلکه خلاف آن را و نقطة مقابل آن را در انتظار بنشينيم. 🔸اين باعث مي گردد که بر رزق معنوي انسان افزوده گردد و آنگاه است که مي بينيد چه وقايعي براي شما رخ مي دهد. 📔شرح مراتب طهارت 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸در توحید صمدی قرآنی تنها راهی که بهترین راه است حرف شنیدن است 🔹 باید حرف شنید تا یکدفعه چشم باز شود ببیند همه چیز او شده است 🔸باید آنقدر حرف بشنود که ببیند لحظه به لحظه اشتیاق او بیشتر می شود 🔹حضرت علامه حسن زاده آملی می فرمایند : 🍁منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش 🍁 مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمن ها 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🍃بی قراری عالم و آدم 🔸خداوند تبارک و تعالی پس از آنکه با قلم اعلای خود عالم را نوشت عالم را بی قرار دید.بی قراری عالم از برای آدم بود 🔸پس حق متعال به جهت اشتیاق ذات عالم، آدم را آفرید و پس از آفریدن آدم بود که آرامشی مطلق بین آدم و عالم پدید آمد. اگر بین آدم و عالم در تمامی مراتب وجودی عالم تطابق حاصل شود (فَرَوحٌ وَرَیحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ) خواهد بود. 🔸اما اگر آدم تنزّل کرده و از مراتب وجودی اعلای عالم به مراتب مادون آن پایین بیاید آدم نیز در اضطراب قرار خواهد گرفت. همچنان که عالم نیز تا هنگام حصول تطابق بین عالم و آدم که از جانب آدم امکان پذیر است در ناآرامی و بی قراری خواهد بود. 🔸چرا که واسطه ی بین حق و خلق، آدم است، چه اینکه واسطه ی بین باغبان و درخت، ثمره و میوه ی درخت است. زیرا تا میوه نباشد هرگز باغبان درخت را نمی کارد و آن را غرس نمی کند. 🔸و اما هرگز بین آدم و حق متعال واسطه ای نیست و لذا تنها چیزی که باعث آرمیدن انسان می شود ذات حق سبحانه و تعالی است. چرا که آدم فرعی است که حق سبحانه اصلِ آن است و هیچ فرعی تا به اصل خود نرسد آرام نمی شود. همچنان که عالم نیز فرع است منتهی عالم به طفیل وجود انسان به اصلش که ذات حق سبحانه و تعالی است ارتباط می یابد اما انسان بدون هیچ واسطه ای به طور مستقیم به حق سبحانه متصل است. 📔شرح رساله رابطه علم و دین 🌿 استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌺استاد علامه حسن زاده بارها در درس هایشان می فرمودند: 🔸هروقت قصد کردید قرآن بخوانید ابتدا تصور کنید در مقابل پیغمبر نشسته اید و در نزد ایشان میخواهید قرآن بخوانید. 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 بهترین نقطه تعالی نفس انسانی است 🔹یعنی اگر کسی می خواهد به آخرین نقطه تعالی نفس انسانی برسد باید به حقیقت برسد 🔸 که حضرت استاد علامه حسن زاده در الهی نامه می فرمایند : 🔹الهی حق محمد و آل محمد بر ما عظیم است اللهم صل علی محمد و ال محمد 🔸 یعنی از خدا تقاضا می کنیم خدایا ما از عهده بر نمی آییم تو به او درود فرست 🔹 ما از عهده تکریم و عظمت او بر نمی آییم و از تو می خواهیم تو درود بفرستی و از برکت این درود گناهان ما را هم ببخشی 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸اگر کسی میخواهد در سیر علمی و عملی وارد شود باید به دومطلب دقت کافی داشته باشد: 1⃣ طهارت 2⃣ ادب 🔸انسان باید بدین دو امر توجه کامل داشته باشد تا چشم و گوش و همگی اعضا و جوارح او مودب شده و در مسیر تکامل قرار گیرند 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸تمام برکات در قبض است.. 🔹عزیزمن ! هرگاه دلت به التهاب آمد بدان که جانت چیزی را طلب می کند همچنانکه وقتی بچه به التهاب در می آید و گریه می کند معلوم است که چیزی را می خواهد و تا آن چیز را به دست نیاورد آرام نمی شود بسیاری از افراد این گونه مواقع که دلشان می گیرد سعی می کنند به هر طریق ممکنی خود را از غم و اندوهی که نصیبشان شده برهانند 🔸مثل اینکه وقتی به قبض افتادند و احساس کردند که غمی بر دلشان سنگینی می کند تصمیم می گیرند که برای رهایی از آن به پارک یا به خانه دوست و فامیلی بروند و با دیدن باغ و دوستان و خویشاوندان آن ناراحتی را فراموش کنند ، در حالیکه این طریق اصلا طریق صحیح و درستی نیست ، اگرچه ممکن است با رفتن به یک باغ و پارک و یا رفتن به خانه دوست و آشنایی آن درد به نوعی تسکین یابد ، امامطمئن باشیدکه هرگز از این طریق دلتان آرام نخواهد شد 🔹دراین حال ، دل زمانی آرام می گیرد که به ملکوت عالم اتصال یابد و بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید اینکه آقا میفرمایند:کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. 🔸پس اولا وجود درد و فراهم آمدن قبض در نهاد آدمی لازم است و ثانیا اینکه بتوان از این درد و قبض ایجاد شده نهایت استفاده را کرده و خود را به ملکوت عالم اتصال داد نه این که با کارهای ناشایست و پیش پا افتاده ای ، نفس را از نیاز و احتیاج ذاتی خود به حقائق عالم ، غافل ساخته و او را به امور مادون انصراف دهیم که احساس راحتیکندو خیال کند از غم در آمده است. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸انسان در شبانه روز طوری برنامه ریزی کند که بی کار نشود، 🔹چون به محض اینکه انسان بی کار شد، 🔸نفس به دنبال سرکشی به راه می افتد 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
: اگر هنگام انعقاد یا وضع حمل، زن به عالم ملکوت توجه نداشته باشد، خودش را با مسائل اجتماعی و امور ظاهری دنیایی مشغول کند، این علت مُعِدّه در فرزند تأثیر می کند. فلذا فرزند که به دنیا می آید، می خواهد با ، ارتباط برقرار کند، دچار مشکل می شود. ارتباط با نشئه ی پیدا می کند؛ می بینید که همه دوست دارند اجتماعی باشند؛ همه دوست دارند مقام بگیرند؛ همه دوست دارند مال جمع کنند. در جمع کردن ، همه موفق اند؛ مگر تک تک افرادی پیدا شوند که دست به دریا می زنند نه تنها تشنگی شان رفع نمی شود، بلکه آب دریا را می خشکانند. اما نوعاً مردم مال دوستند؛ مال هم به دست می آورند؛ اجتماع دوست اند، دنبالش هم می روند؛ مقام می خواهند، برایشان پیدا می شود؛ اما مقام ملکوتی می خواهند، به هرکسی نمی دهند؛ چشم برزخی می خواهند، از میلیونها به یک نفر داده می شود. چرا همه گرفتارند؟؟ 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0