🔸قابل به مقدار قابليت خودش خدا را نظاره مي کند اما در حقيقت ما همه مرتزق از مشکات وجودي حضرت خاتم الانبياء ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ هستيم.
🔸تجلي تام حق مطلق براي پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است و تمامي تجليات در اين يک تجلي جمع اند.
🔸آقايان همين را تشبيه به آفتابي کرده اند که نور آن از راه شبکة پنجره به درون مي آيد. نور آفتاب يکي است اما چون شبکه ها و رنگ آنها متعدد است آنکه در درون است نور را به رنگهاي مختلف مي بيند که:
🔹چون به چشمش داشت شيشه کبود
🔹زين سبب عالم کبودش مي نمود
🔸وقتي به تجلي تام رسيد مي بينيد که آية «اذا زلزلت الارض زلزالها و اخرجت الارض اثقالها»[۲] پيش آمده است. همه از قيد به در رفته و از سنگيني و ثقل بيرون آمده اند.
🔸آري تا از جدول و کانال وجودي خود به حق مطلق نرسي سلطان حقيقت وجود برايت ظهور نمي کند بايد زحمت بکشي و از اين روزنه به آفتاب وجودي متصل شوي تا کل عالم را به معناي حقيقی مشاهده کنی.
🎙شرح مراتب طهارت
🌿استادصمدی آملی
@samad10001
#احاديث_برزخيه
🔸اگر قوة خيال شخص تطهير شد، در خواب صورتهاي خوش و عبارات شيريني خواهد ديد که از اين عبارات تعبير به احاديث برزخيه مي کنند.
🔸تمام حقائق نظام عالم در قوة خيال جناب رسول الله _ صلي الله عليه و آله و سلم _ به صورت قرآن متمثل شد، همان گونه که تمام حقائق ماوراي نظام طبيعت که ملائکة الله اند در قوة خيال ايشان به شکل علي «عَلَيهِ السَلام» درآمد.
🔸نظام عالم داراي حقائقي است که ميتوان آنها را به صورت معاني کليه مشاهده کرد. اگر بخواهيم اين معاني را در نشاة طبيعت تنزل دهيم بايد آن را به صورت کتاب يا عبارتي درآوريم.
🔸 قوة خيال تطهير شدة رسول الله _ صلي الله عليه و آله و سلم _ نيز به قوه عقلاني آن حضرت رو کرد و آن معاني کلي مرسل ماوراي طبيعت دريافته از اسرار عالم را به صورت عبارات قرآن کريم تنظيم نمود و در مقام تبليغ براي ديگران نقل فرمود، لذا قرآن يک کتاب جداي از انسان نيست.
🔸قرآن تمثلّي است از رسول اکرم _ صلي الله عليه و آله و سلم _ نسبت به تمام اسرار عالم که به بهترين عبارات درآمده است. به تعبير ديگر قرآن حديث برزخي پيامبر _ صلي الله عليه و آله و سله_ است.
🔸حال اگر کسي در خواب ديد که قرآن مي خواند معلوم مي شود به او نيز چيزي از حقائق ملکوت عطا کرده اند و حقائق و معاني کلي عالم عقل همانگونه که بر پيامبر تنزل کرد، از ناحيه رسول الله _ صلي الله عليه و آله و سلم _ براي ايشان نيز تنزل پيدا کرده است. زيرا درست است که قرآن به معناي اَتَمِّ آن بر پيامبر نازل شده است، اما من و شما نيز براي اين که بالا برويم بايد قرآن رادر خودنازل کنيم.
🔸اگر ما هم قوي شويم و از نظر ايمان و عقيده بالا برويم –ان شاء الله- در خواب يا بيداري خواهيم ديد که قرآن را بر ما نيز نازل مي کنند.
🔸خداوند سبحان مي فرمايد: «اِنّا اَنْزَلْناةُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ» يعني ما قرآن را در شب قدر نازل کرديم.
🔸«قوة خيال تطهير شده» را به يک معني «ليلة القدر» مي نامند. اگر قوة خيال تطهير شود ليلة القدر مي گردد و قرآن در آن نازل مي شود و حقائق نظام عالم خود را نشان ميدهند.
🔸البته با توجه به اين نکته که قوه خيال همه افراد جداول خيال مطلق رسول الله اند. فافهم!
📔شرح مراتب طهارت
🌿استاد صمدي آملی
@samad10001
هدایت شده از حاج رضوان
MARE28.mp3
7.12M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه بیست و هشتم🌹
@samad10001
✅ #پنج_کار_مهم که در مسیر انسانی اهتمام خاص باید کرد.
✍به قلم #استاد_صمدی_املی.
🔸تمام صفات رذيله وملکات نفسانی ات اژدر مي شوند و چون سوزن در جان تو فرود مي آيند. بايد راه عاشقي در پيش گيري که عاشق قرار ندارد.
🍀عـاشقی و قـرار يعـنی چه
🍀عـشقبازی و عار يعنـی چه
🍀عاشق صـادق و نباشد در
🍀دل شـب راهـواريعنـی چه
🔸هر کس مي خواهد در مسير انساني قرار گيرد بايد به پنج اصل عنايت کافی داشته باشد.
1⃣: گرسنگي
2⃣: سکوت
3⃣: بيداري
4⃣: خلوت
5⃣: ذکر
🔸که فرمودهاند:
🍀صـمت و جـوع و سهـر و خلـوت و ذکر به دوام
🍀 نـاتمـامان جـهان را کنـد ايـن پنـج تمـام
🔸عزيز من! نبايد هميشه شکم خود را پر داشته باشي. يک وقتي در زمين کشاورزي ات هستي آنجا بايد به اندازه کافي غذا بخوري تا انرژی کار کردن داشته باشي. اما در دوران بيکاري چرا روزي چند وعده غذا مي خوري؟
🔸غذا خوردن زياد، دل را تيره ميکند که
🔸«الهي آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است»
🔸گرسنگي درون را بر مي انگيزاند. چه بسا از ملکوت عالم براي انسان غذا بياورند اما همين که ببينند شکم او پر است برگردند.
🔸اصل ديگر به اندازة ضرورت حرف زدن است. نمي گويم اصلاً حرف نزني اما:
🍀کـم گـوي و گـزيده گوي چون درّ
🍀کـز انـدک تو جهـان شود پر
🔸کم بگوييم و خوب بگوييم نه زياد و ناخوب.
🔸اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطی، زمان قبل از اذان صبح را گويند اما سهر با هاء هوّز به معني بيداري است. بيداري در اينجا به معناي نخوابيدن در شب نيست که البته آن نيز لازم است: «وَمِنَ الّيْلِ فَتَهَجَّد به نافلةً لَکَ عَسى اَنْ يَبْعثکَ ربّکَ مقاماً محموداً»
منظور از بيداري در اينجا هوشياري و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بيدار باش تا غفلت نکني و پشيمان نشوی.
🔸چهارم، خلوت است و گوشه گيری و حسابرسي به اعمال.
🔸و اصل پنجم ذکر به دوام است.
🍀دائماً بايد ذاکر باشي ومنظور از ذکر اين نيست که فقط تسبيح به دست بگيری و يا الله يا الله بگويي،
🍀بلکه بايد تمامی اندام خود را با حق عجين سازی.
🍀حق بشنوی،
🍀حق بگويی،
🍀حق بروی.
🍀خلاصه اينکه در دارالتوحيد نظام عالم جز حق نبيني
📔شرح مراتب طهارت
🌿استاد صمدی املی
@samad10001
هدایت شده از حاج رضوان
MARE29.mp3
7.44M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه بیست و نهم🌹
@samad10001
🔸به رغم عظمت وجودی عقل و معصومیت آن در ادراکات چرا بسیاری از عرفا عقل را مورد سرزنش قرار داده ، وبه نظم و نثر به نکوهش عقل و منطق پرداخته اند⁉️
🔸در پاسخ بدین سوال باید گفت که نظر عمده ی عرفا و حکما از این گفتار و عبارات ، ندای تعالوا دادن به اهل منطق است بدین معنی که ایشان عقلی را سرزنش می کنند که در حد خود توقف نموده واز طی کردن مقامات بالاتر صرف نظر کرده است.
به تعبیر دیگر غرض از این نکوهش ها دعوت نمودن منطقیین به عرفان عملی است ،چنانکه همین سرزنش بر کسانی به عرفان نظری اکتفا کرده اند نیز وارد است
🔸اصولا افق دید انسان سالک هماره باید به دارایی و تخلق به اخلاق رحمانی و تأدب به آداب قرآنی باشد ، در غیر این صورت فایده ایی از جمع نمودن عبارات و حفظ کردن اصطلاحات نصیب انسان نخواهد شد ، حتی گاهی به آنجا خواهد کشید که "چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا"
🔸پس مذمت عرفا علم منطق را نه چنان است که دیگران می پندارند که علم منطق منتج به مطلوب نیست بلکه این تشنیع به جهت دعوت دانشمندان منطقی به مراتب عالی تر است یعنی بدان جا که علاوه بر فهم حقایق به کشف و شهود اسرار نظام هستی نیز نائل شوند ، به دیگر سخن غرض ،دعوت نمودن به عرفان عملی است که آن شعبه ی اهّم اخلاق و مهمترین همّ انسان است و مؤید بر این نکته آن است که عرفاء نه تنها اهل منطق را در این وقوف سرزنش می کنند بلکه به مطلق عالمانی که عاری از سلوک عرفانی اند تشنیع نموده و به همگان ندای تعالوا دارند ومنازعه ی بین عقل و عشق هم که در لسان عرفا جاری است ناظر به همین وجه وجیه می باشد.
📔شرح مراتب طهارت
🌿استاد صمدی آملی
@samad10001
هدایت شده از حاج رضوان
MARE30.mp3
6.54M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس
اثرماندگار علامه حسن زاده املی
👤شارح استاد صمدی آملی
🎤جلسه سی ام🌹
@samad10001
🔸وقتی دل ندهیم،
🔸خوب و درست بالا نرویم،
🔸گاهی می بینید خوانده ها،
🔸نوشته ها،
🔸کتابها،
نه تنها موجب هدایت نمی شود موجب ضلالت و گمراهی هم می شود
🌿استاد صمدی آملی
@samad1001
🔸مطلبی را به شما عرض می کنم، این را از بنده به عنوان یک اصل موضوعی بپذیرید، تا انشاءالله به وقتش برای شما پیاده شود، و آن مطلب این است، خیلی از مطالب را، که بسیار بسیار سنگین و مهم است، من و شما نباید زود بشنویم، ولو هم اگر یک کتابی است که این مطلب را می گوید، زود نباید برویم بخوانیم، صبر کن صبر کن، بگذار از ابتدا درست پیش برود
🔸چون آن مطلب را اگر زود بگیریم بخوانیم، چون جانمان آمادگی ندارد آن مطلب خوانده شده ضایع می شود.آن وقت ما نسبت به آن مطلب می شویم مفسد. چرا؟ برای اینکه زمین آماده نبود بذررا بیخود در زمین ریختیم، مطلب ضایع شد.
🔸خیلی از مطالعات ما ضایع کردن مطالب است. خیلی از درس خواندنهای ما ضایع کردن مطلب است .خیلی از کتاب خواندنها ضایع کردن است. به محض اینکه آدم دلش آب افتاد زبانش آب افتاد، زود نباید پا را، قدم را بیش از حد بگیرد به آن مطالب سنگین برسد. خیال می کند حل می شود. به مطالب خیلی سنگین که رسیده، چون جان او قوی نیست ضایعش می کند. مثل یک کودکی را می ماند که باید شیر بخورد اما یک کباب را به دهنش بگذارند این کباب ضایع می شود بدن او جذب نمی کند. چون جذب نمی کند موجب انهدام او می شود موجب نقص او می شود زایل پیدا می شود.
🔸وقتی دل ندهیم، خوب و درست بالا نرویم، گاهی می بینید خوانده ها، نوشته ها، کتابها، نه تنها موجب هدایت نمی شود موجب زلالت و گمراهی هم می شود اینه که عرض می کنم تثبّت به خرج بدهید.
📔 نهج الولایه
🌿استاد صمدی املی
@samad1001