🍁🌿 #استادصمدی_آملی:
اهل استقامت باشید.
و هر مقداری که همت بلند است، به همان مقدار استقامت بفرمایید. استقامت بفرمایید، ببینید که چطور دست شما را می گیرند. از راههایی دست را می گیرند « مِن حیثُ لایَحتَسِب » است که اصلا به فکر انسان، به مخیّله ی انسان نمی رسید.
________________________
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
استادصمدی-استقامتعرفانی.mp3
356.3K
🍁🌿 #استادصمدی_آملی
🍁🌿 #استقامت_عرفانی
⌛️زمان: ۲:۵۷ دقیقه
_________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🍁🌿 #استادصمدی_آملی
🍁🌿 #استقامت_عرفانی
👈 یک دعای کمیل می رود، یک حالی پیدا می کند.
یک وقتی نمازش... شده حالا یک حالی پیدا کرده، مثلاً.
یک وقتی پای یک جلسه منبری، روضه ای، سخنرانی ای، چیزی رفته یک بری گرفته، یک آتشی گرفته، خوب است؛ اما نه، آنطوری که اهل استقامت می خواهند به مقصد برسند، اینطوری نمی شود.
اهل استقامت باشید.
و هر مقداری که همت بلند است، به همان مقدار استقامت بفرمایید. استقامت بفرمایید، ببینید که چطور دست شما را می گیرند. از راههایی دست را می گیرند « مِن حیثُ لایَحتَسِب » است که اصلا به فکر انسان، به مخیّله ی انسان نمی رسید؛ منتها تا گفتی: الهی آمدم؛ اگر به حقیقت گفتی که: آمده ام؛ باید منتظر باشی که پیچ و خم ها پیش می آید؛ دست اندازها پیش می آید؛ صحنه ها پیدا می شود که اگر به راه نمی افتادیم شاید این چیزها اصلاً پیدا نمی شد. چکار دارند دست انداز بیندازند؟ دارند می چرند در نشئه طبیعت.
مثل آن کودکی که مدرسه نرفته، او را که دیگر مشق نمی دهند. این را تکلیف سنگین شب نمی دهند؛ این را که به فلک نمی بندند؛ رهایش کن؛ « ذَرهُم یأکلوا و یتمتّعوا » ولش کن بگذار برود بچرد، هرجور دلش می خواهد بگردد، ولگردی کند، خوشش هم می گذرد؛ چون سفره ی رحمت رحمانیه ی خداست چکار داری که حسودی کنی؟
لباس خوب داشتن، رحمت رحمانیه است؛ زندگی خوب داشتن، رحمت رحمانیه است؛ سلامتی بدن داشتن رحمت رحمانیه است؛ اینهمه حیوانات سلامتی بدن دارند؛ اینهمه حیوانات دارند می خورند، می چرند، علفها، دشتها، بیابانها، صحراها، چه کاری است که یک انسان الهی اگر به راه افتاد و چهارتا سختی برایش پیش آمد، بگوید: ببین اینهایی که در مسیر نیستند، مؤمن نیستند چقدر خدا برایشان امکانات درست کرده، همین که ما به سوی خدا رفتیم حالا چه بلاها سر ما می آورد؟
او را رها کرده اند، تا بچرد. « ذرهم یأکلوا و یتمتعوا » او را ولش کن بگذار بچرد، بخورد، او روی صبغه ی رحمت رحمانیه نشسته است؛ در رحمت رحمانیه، خداوند بخل ندارد.
__________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🍁🌿 #استادصمدی_آملی:
مثلاً یک کسی بگوید که ما آنچنان عشق به علی داریم که
اگر نعوذ بالله علی به من بگوید فلان خلاف را بکن من می کنم.
این فرضی که این شخص دارد می کند فرض عقلی نیست،
فرض وهمی است؛ این خیالی است.
اصلاً در مزاج معتدل نفس مکتفی انسان
معصوم راه ندارد خلاف، برادر.
فرض خلاف بفرمایید، راه ندارد
___________________________
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🍁🌿 #استادصمدی_آملی
🍁🌿 #مزاج_معتدل
👈 امام صادق علیه الصلوة و السلام فرمود:
« نحن الموازین القسط»
آن میزان قسط، میزان عدل ما هستیم؛ ترازوی عدل ما هستیم.
هرچه ما می کنیم ترازوی محض است؛ و لذا آقا فرض ندارد اینکه من و شما می گوییم ما خودمان را تحویل امام معصوم می دهیم، هرچه او بفرماید می گوییم چشم، به دلیل اینکه او آنچنان میزان محض است، در ترازوی او خلاف راه ندارد اصلا.
و لذا اسمش را می گذاریم عصمت.
اسمش را می گذاریم این آقا معصوم است؛ چون معصوم است از خطا و اشتباه مبرا هست و لذا خودمان را تحویل ایشان می دهیم. این دیگر یک اگر وهمی است.
که مثلاً یک کسی بگوید که ما آنچنان عشق به علی داریم که اگر نعوذ بالله علی به من بگوید فلان خلاف را بکن من می کنم.
این فرضی که این شخص دارد می کند فرض عقلی نیست، فرض وهمی است؛ این خیالی است. عقل این آقا کار نمی کند اینجوری فرض می کند؛ اصلاً عقل کار نمی کند.
برای اینکه این جسارت است به آقا، اصلاً در مزاج معتدل نفس مکتفی انسان معصوم راه ندارد خلاف، برادر. فرض خلاف بفرمایی، راه ندارد.
فرض خلاف نمی شود کرد.
مثل اینکه بگوییم آقا آفتاب که چهره اش نورانی است تاریک بشود من قبول می کنم که این آفتاب است.
آقاجان
اگر بگویی تاریک بشود باز قبول می کنم که آفتاب است، این که معنا ندارد.
آفتاب که نمی تواند تاریک باشد. آفتاب یعنی جرم نورانی. اصلا این اگر مفهوم ندارد، چه فرمایشی می فرمایید؟
این فرمایش، عقل نیست.
این را عقل امضا نمی کند؛ عقل بر اساس واقعیت عالم هستی ادراک می کند می بیند اینطوری است؛ انسان کامل صاحب مزاج معتدل و نفس مکتفی است؛ مطلقا از هرچه که خلاف هست، مبرّای تامّ است؛ طبعش نمی کشد و دستش و کارش، اعضا و جوارحش و هرچه که انجام گرفته معلوم است میزان است.
________________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com
استادصمدی-سختترینکارعالم.mp3
187.7K
🌿🍁 #استادصمدی_آملی
🌿🍁 #سخت_ترین_کار_عالم
⌛️زمان: 1:33دقیقه
_____________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌿🍁 #استادصمدی_آملی
🌿🍁 #سخت_ترین_کار_عالم
👈 درخت از جا کندن پیغمبر را جان به لب نمی کند.
درخت را خم کردن و میوه اش را بندگان خدا بچینند این پیغمبر را جان به لب نمی کند.
اینها که چیزی نیست.
من آمده ام این مردم را هدایت کنم؛ اینها دارند جان مرا به لب می آورند.
اینها حرف گوش نمی کنند من دردم گرفته ناراحت هستم.
اینها دلشان را داغ می ریزد وگرنه اگر بخواهند شروع کنند به تصرف نظام هستی، برای یک لحظه عالم کن فیکون می شود؛ غوغا می شود در عالم.
اما می بینند آنها آسان است.
آقا جان می بینی الآن کامپیوتر ساختن آسان است.
خودت می بینی ماشین ساختن آسان است.
چقدر خلق خدا شبانه روز دارند ماشین سازی می کنند.
چه کارخانه ها می سازند.
چه سدها می سازند.
چه هواپیماها ساخته می شود.
چه کشتی ها
چه موشکها
چه قاره پیماها
چه سفینه ها
می بینی شب و روز همین مردم دو پا چه ساخت و سازها می کنند؟
خانه هایی به این عظمت،
خیابان، کوچه، مزرعه، همه را مردم صبح تا غروب دارند می سازند. اینها را ساختن کار سخت نیست، یک آدم ساخته بشود پدر در می آورد.
یک آدم، یک آدم.
یک انسان ساخته بشود.
برادر
در نظام هستی هیچ کاری از سِمَت انسان سازی سخت تر نیست.
________________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com
استادصمدی-عالم عروج.mp3
217.9K
☘️🍂 #استادصمدی_آملی
☘️🍂 #عالم_عروج
⌛️زمان: 1:48دقیقه
____________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
☘️🍂 #استادصمدی_آملی
☘️🍂 #عالم_عروج
👈 پاک باشید.
هرچه شدید، شدید.
آنقدر این رحم عالم طبیعت مهم است که برادر همّت کن تا هرچه می خواهی به دست بیاوری همین جا بدست بیاوری و اگر هم بتوانی، هرچه به دست می آوری، در جوانی به دست بیاوری.
در جوانی.
این برایتان می ماند.
این به شما حیات می دهد.
این شما را زنده می کند.
با اینکه به ظاهر عالم طبیعت و ماده را سرزنش می کنیم؛ اما برادر، همینجا معراج ماست.
همینجا.
این نشئه ی طبیعت معراج من و شماست.
اینجا محل عروج است.
اینجا محل بالا رفتن است؛ اینجا محل پرواز کردن است؛ اینجا محل رفتن به سوی حقایق ملکوتیه است.
از همین دامن طبیعت، از همین رحم إن شاء الله عروج می کنیم به ماوراء طبیعت؛ و چه خوش عروجی می شود.
استقامت می خواهد.
خسته می شوید؛ البته.
آدم جگر خون می شود.
دل به خون می شود؛ از جهل ها؛ از بیچارگیها، از نفهمی ها؛ از گوش ندادن ها؛ اصلاً اولیاء الله دل به خون شدند. اینهمه انبیا دل به خون شدند. اینهمه ائمه همینطور.
هرکسی گفت: « إلهی آمدم» با دل به خونی رفت بالاخره.
همین هم هست؛ راهی غیر از این نداریم.
باید در همین متن جهنم اجتماع خودتان را بسازید.
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com
🌅 #استادصمدی_آملی :
من و شما حق نداریم که بگوییم فلان دین را بهتر یافتیم.
چرا؟
برای اینکه ما که از دین خودمان خبری نداریم که.
ما از نهج البلاغه چه خبر داریم؟
ما از قرآن کریم چه خبر داریم؟
ما از اسرار قرآن خبری نداریم.
____________________________
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com
استادصمدی-تعبدعالمانه .mp3
104.1K
🌿🍁 #استادصمدی_آملی
🌿🍁 #تعبدعالمانه
⌛️زمان: 00:51دقیقه
________________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌿🍁 #استادصمدی_آملی
🌿🍁 #تعبدعالمانه
درست است که ما به دینمان تعبد داریم اما به دینمان تعبد عوامی و جاهلانه نداریم. به دین خودمان تعبد عالمانه داریم؛ وگرنه تعبد جاهلانه مال عوام است. او داشته باشد.
عوام حق ندارد تا که یک نفر سنّی او را به سنّی گری دعوت کرد، بدو برود سنّی بشود، بگوید بله ما دین اسلام را خیری ندیدیم.
آخر تو کجا را اطلاع داری که خیر ندیدی؟
یک کسی باید این حرف را بزند که در مسائل علمی استخوان خورد کرده باشد.
این است که من و شما حق نداریم که بگوییم فلان دین را بهتر یافتیم.
چرا؟
برای اینکه ما که از دین خودمان خبری نداریم که.
ما از نهج البلاغه چه خبر داریم؟
ما از قرآن کریم چه خبر داریم؟
ما از اسرار قرآن خبری نداریم.
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com
استادصمدی-وسع وطاقت.mp3
353.7K
🍃🍂 #استادصمدی_آملی
🍃🍂 #وسع_و_طاقت
⌛️زمان: 2:56دقیقه
____________________
🌿نجم الدین🔰🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🍃🍂 #استادصمدی_آملی
🍃🍂 #وسع_و_طاقت
👈 فرق است بین وسع و طاقت. در باب تکلیف می بینید که همه اش قرآن کریم حرفش این است:
« لا یُکَلِّفُ اللهُ نفساً إلّا وُسعَها »
نفرمود:
« لا یُکَلِّفُ اللهُ إلّا طاقَتَها »
یک نفر مریض است؛ شاید بتواند تحمل کند که به زور روزه ماه رمضانش را بگیرد؛ طاقتش را دارد اما وسع جسمانی اش را ندارد. ببینیم آیا ایشان باید این روزه را بر اساس وسع افطار کند یا بر اساس طاقت افطار کند؟
و لذا خیلی از مریضها هستند که مریضی شان باعث است، باید روزه شان را بخورند. اما روزه را می گیرند، چرا؟ چون طاقت دارد که روزه بگیرد؛ و حال آنکه قرآن نفرمود که شما بر اساس طاقت روزه بگیرید. قرآن فرمود:
« شما بر اساس وسع به تکلیف عمل کنید و وسع پایین تر از طاقت است. خیلی جاها آدم طاقت دارد روزه بگیرد اما نباید روزه بگیرد. صرف طاقت داشتن کافی نیست در تجویز روزه گرفتن.
یا صرف طاقت داشتن دلیل نمی شود که مریضی نتواند روزه ی خودش را در ماه رمضان افطار کند. و لذا می بینید پیش یک طبیب رفته ، آن طبیب بر اساس تشخیصی که دارد احساس می کند ایشان نباید روزه بگیرد اما شخص مریض طاقت خودش را نگاه می کند می بیند می تواند روزه بگیرد حرف طبیب را گوش نمی دهد آنوقت بعد از چند سال بر می گردد، آن روزه گرفتن باعث شد زمینه ی یک سری مریضی های سنگین تر بعدی شده.
ایشان طاقت فعلیه خودش را نگاه کرد؛ و لذا در مقام وسع نسبت به آینده باید آینده نگری کرد اما نسبت به طاقت به آینده نمی شود آینده نگری کرد.
شاید شما یک سربالایی را راه بیفتید، اگر بخواهید تند و تند راه بروید با اینکه خسته هم هستید، طاقتش را داشته باشید که به زور چند متر جلوتر بروید اما وسع شما این است که استراحت بفرمایید زمینه برای حرکت بعدی را آغاز کنید.
این را می فرمایند: وسع.
و لذا هر کجا انسان در تکلیف به مشکل گیر کرد، قرآن می فرماید؛ روایات می فرمایند یک نفس تازه کنید، یک دم بزنید که وقتی نفس تازه کردید دوباره برای ادامه راه در مرحله بعدی بتوانید راه را بروید؛ اما اگر بخواهید در این سربالایی بر اساس طاقت، به زور فشار بیاورید راه بروید، آنجا به یک نقطه ی نامطلوبی می رسید، می افتید دیگر ادامه راه نمی توانید بدهید.
و لذا در طاقت نمی شود ادامه راه داد اما در وسع می شود ادامه راه داد.
______________________________
⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است.
🌿کانال نجم الدین🔰🔰
@samad10001
http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌎www.samad101.com