eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
پایان تقریر جلسه سوم👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بانک صوتی علامه دهر
Adab14.mp3
6.58M
✳️ جلسه چهاردهم ⌛️زمان: ۵۲:۵۶ دقیقه __ 🍃بانک صوت علامه دهر🔰 @samad110 http://eitaa.com/joinchat/3192193037C65b2c2e4d5
در بحث ادب مع الله معنای لفظ ادب روشن شد و مراعات ادب در امور اجتماعی و یا براساس آنچه را که عقل تنظیم می کند ویا براساس آنچه که شرع بیان می کند بیان شد به نحواجماع یکی از شعب مسئله ادب ادب مع الله است که این بزرگ‌ترین شعبه‌ای است که برای کسی که سالک الی‌الله است امری است ضروری در رساله شریفه نورعلی نور بخش اولش که در مورد ادب مع الله فصل دهم است در چند مطلب این بحث را گذراندم که حالا با توجه به تعداد کمی جلساتی که در پیش داریم عبارات را می‌خوانیم و در وسع جلسه حرف می‌زنیم در ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجه به حق در خطاب و مناجات توجه به حق باید. وگرنه دعا با انصراف قلب به غیر و عدم توجه به حق سبحانه محض سوء ادب است و این دعا قرب نیاورده بعد می‌آورد .این بخش اول مسئله ادب مع الله است ✅پست2⃣7⃣ ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
بعددر پیشگاه حق ادب اقتضا می‌کند که انسان دائماً حضور داشته باشد حضور آن حالتی است که عبد خودش را در پیشگاه حق مشاهده می کند و می یابد و می‌فهمد و می‌چشد که در پیشگاه اوست در نزد اوست اگر این حضور عندیت درست شد معلوم است که ادب با خدای تبارک و تعالی مراعات می شود این حضور در امر عبادات یک امر لازمی است گرچه وقتی فقه را باز می‌کنید ،فقه می‌گوید که شما در ابتدای نماز تان وقتی بگید من نماز می‌خوانم قربةالی‌الله و تکبیرةالاحرام را گفتید این نماز شما صحیح است این صحت و عدم صحت ،صحیح و عدم صحیح در نزد فقیه است .بحث صحت عبادت غیر از بحث قبولی عبادات هست. چه‌بسا نمازی صحیح باشد ولی مقبول نباشد چه بسانمازی صحیح نباشد ولی مورد قبول واقع شود اگر نماز یا عبادت بر اساس حضور انجام گرفت این عبادت مقبول است عبادت را بر اساس فقه صحیح انجام بدهد ✅پست3⃣7⃣ ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
شاید یک چوپان بیابانی باشد که در پیشگا ه خداوند حضور دارد وواقعا هم خدا را دوست دارد و به نماز هم می ایستد امانماز را وقتی پیش یک عالم تحویل می دهد خیلی جاها را هم غلط می خواند.که آن عالم می گوید که نماز شما از جنبه فقهی صحیح نیست نماز غلط دارد اما او واقعاً در دلش خدا را دارد او حقیقتاً با خداست این نماز را می گویند نماز مقبول .درست است پیش یک عالم برود نماز صحیح نیست اما نماز مورد قبولی حق است چرا برای این‌که ایشان حقیقتاً در آن عبادت خدا را می‌خواهد و دوستش دارد و لذت می‌برند که دارد با او حرف می‌زند منتها نحوه حرف زدن را خوب بلد نیست خداوند وقتی بنده اش در پیشگاهش حاضر شود او از حضور این عبدش لذت می‌برد ولی او هم در مقام تلفظ حرف زدن را هم بلد نباشد خیلی در مقام لفظ حرف زدن رو هم شاید بلد نباشد اما در مقام حضور حقیقتاً خدا او را دوستش دارد می گوید این حقیقتاً با من است دارد با من حرف می‌زند انصافاً روبرو با من حرف می‌زند. ✅پست4⃣7⃣ ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🕋🌹 👈 « ناد علیّاً » یعنی ندا بدهید ولایت را. مراد از علی، ولایت است. آنهم ولایت مطلقه ی علی الإطلاق. ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استادصمدی-یوم العهد.mp3
697.2K
⌛️زمان: ۳:۵۱ دقیقه ______________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🌹🕋 🌹🕋 👈 اما نکته مهم در بخش روز اینکه چرا جناب رسول الله این روز را ( روز هجدهم ذی الحجّه ) تعیین فرمود؟! خوب ، اگر می خواست در مشعر یا عرفات یا منا و یا ایّام حجّ این را انتخاب کند ، مهمترین تجمّع آقایان حجّاج روز نهم عرفه در عرفات است، بخصوص وقوف از ظهر روز نهم تا غروب روز نهم . بعد بخصوص باز هم توجّه حجّاج و تجمّع عظیم حجّاج در شب عرفه است در مشعر، بعد در روز صبح دهم ذی الحجّه است در منا ، تا روز سیزدهم ذی الحجّه که نوعاً پنج روز است. معمولاً در منا خیلی، چهار روز در منا خیلی شدّت جمعیّت است . یکروز هم در عرفات شدّت جمعیّت است . روز هشتم ذی الحجة هم چون همه حجّاج دارند مُحرم می شوند برای رفتن به عرفات، معمولاًصفا و مروه و خود خانه خدا و حطیم و مقام ابراهیم و حجراسماعیل، حجم جمعیّت است؛ چون همه می خواهند اینجاها مُحرم شوند بروند برای عرفات . چرا درهیچ یک از این جاها آقا معرّفی نکرد؟! برای اینکه بالاخره باید یا هشتم ذی الحجّه یا نهم یا دهم إلی روز سیزدهم ذی الحجة، چرا روز هجدهم ؟! یکی از لطایفش مربوط به آن سوی عالم است. حالا آن سوی عالم چرا اینجور شده است؟ باید بحث ها را باز بیشتر از این دنبال کرد . ما فعلاً تا به آنجا می رویم. در روایات ما و در این مآخذ أدعیة ما تعبیر آمده این روز ( هجدهم ذی الحجة ) در آسمانها به عنوان – یوم العهد – است. چه اینکه در زمین از آن تعبیر می شود به – یوم المیثاق -. اصطلاح هر دوتا توی روایات آمده است . در مآخذ روایی آمده. نگاه بفرمائید : یَومُ العَهدِ المَعهُود – یَومُ المیثَاقِ المَأخُوذ. در زمین از آن تعبیر میی شود به روز میثاق . یوم العهد مربوط به آسمان هاست مربوط به سیر نزولی است . مثل اینکه جناب رسول الله را در آسمان ها به اسم شریف – احمد – صدا می زنند. ( صَلّی الله عَلَیه و آله و سلّم ). چه اینکه ما در زمین، آقا را به اسم شریف – مُحَمَّد –( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) صدا می زنیم. و لذا در این روز که این روز هجدهم ذی الحجّة، در آسمان ها هم تعبیر به روز می شود که مراد از – َیوم – یعنی : ظرف ظهور. یک ظرف ظهور عهد است در عالم آسمان ها. همین در عالم زمین که ما در آن زندگی می کنیم و ماه و آفتاب بر ما می تابد که به لحاظ ما این روز بنام هجدهم ذی الحجّه از او تعبیر می شود (که در بستر زمان است نه در بستر دهر و فوق دهر)، از او تعبیر به یَومُ المیثاق می شود . حالا چرا آنجا را عهد می گویند و اینجا را میثاق می گویند؟ این هم باز بحث هایی دارد که جای تأمّل است که ببینیم این الفاظ حکایت از چه حقایقی است؟ ______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0 🌍 www.samad101.com
🌹👈 پاسخ به سوالات معرفتی اعضای کانال؛ توسط کارشناسان کهف معرفتی صمدیون: 👈 سوال: یک سوال داشتم استاد فرمودند اگر به بچه ای کاغذ دادید و او پاره کرد مواظب باشید که خطرناک است میخواستم بدونم وقتی با این مورد مواجه شدیم چه کاری باید انجام بدیم و وظیفه مون چیه؟ سپاسگزارم 👈 پاسخ: همانطور که استاد در بیانات خود فرمودند، کودکان را باید در همان کودکی آزمود. والدین که وظیفه ی تربیت کودک را بر عهده دارند از همان کودکی اولا می بایست علم تربیت داشته باشند؛ « یعلّمهم »؛ سپس با علم، اقدام به تربیت و تزکیه ی کودک خود کنند: « یزکّیهم » با هوشیاری تمام رفتارهای کودک را در نظر داشته باشند و مراقب اعمال و کردار کودک خود باشند و در صورت مشاهده ی رفتارهای نادرست، در صدد تربیت صحیح او برآیند. حال اگر چنانچه والدین با کودکی مواجه شدند که در کودکی کتابها را پاره می کند، یا کلا آسیب زدن به اجسام یا افراد جزو کردار اوست، می بایست این رفتار خشونت آمیز کودک را شناسایی کرده، ریشه ی آن را یافته، و در صدد حل و رفع آن بربیایند. با صحبت کردن، با آموزش، با تعلیم، با آگاهی دادن به کودک، و بطور منطقی می توان کودکان را تربیت نمود. و اما یکی از راهکارها جهت حل مشکل آسیب زدن کودکان به وسایل، اینست که حد و حدود این مساله را می بایست به کودک آموزش داد. و سپس می بایست یکسری ابزار و وسایلی که کودک مجاز به پاره کردن یا آسیب زدن به آنها هست را در اختیارش بگذارند و در حضور پدر و مادر کودک آن نیروی آسیب رسانی درونی خویش را تخلیه کند. بطور مثال: بجای پاره کردن کتاب، کاغذهای باطله را در اختیارش بگذارند. تا کودک هرچه می خواهد آنها را پاره کند. _کودک باید بداند چه چیزهایی را می تواند پاره کند و چه چیزهایی را اجازه ندارد پاره کند. ________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا