eitaa logo
نجم الدین
10.3هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5926959593220473251.mp3
2.05M
⌛️زمان: 8:31 دقیقه ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈صرف نظر از پیامبر اکرم(ص)، انبیاء، ائمه، خودش می تونه که با خدا مرتبط بشه. البته، خدا او رو خلقش کرده. هر مخلوقی مرتبط به خالق است. هر معلولی تنزل یافته ی علت خودشه. اما ولذا بر اساس فطرت، همه خداشناسند. ( وَ لَهُ اَسلَمَ من فی السمواتِ والارض ) ولی هر کسی به مقدار ظرفیت جدول خودش خداشناسه. 👈اما همت، بلند اینه که شخص بگوید، من می خوام از جدول وجودی خاتم انبیاء(ص) رب خاتم را ادراک کنم، به شهود بنشینم. درسته، ربِّ خودم ربِّ منه. و درسته که اون ربّ مطلق، ربّ من هست، ربّ زمینِ ، ربّ آفتابِ، ربّ آسمانِ، ربّ مادیست، ربّ مجردِ، داره همه را می پروراند. همه را دارد به استعدادشون، به فعلیت می رساند. اما، اون ربّ اطلاقیِ بدون هیچ قیدی، ربّ خاتم انبیاست. که از او قران کریم، تعبیر به ربّ العالمین می فرماید. که در سوره ی مبارکه ی حمد می فرمایید: الحمدُ. حمد به نحو اطلاق، ستایش به نحو اطلاق، لِلّه، مال اوست. مِلک اوست. ملک حقیقی اوست. که او رب العالمین است. ربِ عالمین. 👈مهم ترین نکته ای که انسان باید بهش توجه بفرماید در توحید، که خداشناس حقیقی بشود، این است که به ربّ خاتم انبیاء، که جناب رسول الله(ص) مخاطب به این خطاب شد: ( اِنَّ اِلی ربِّکَ الرُجعی، انَّ اِلی ربِّکَ المنتهی ) به سوی رب تو، همه دارند منتهی میشن. دلشون می خواد که به این ربِّ تو برسند. یعنی به جدول وجودی تو برسند. باحقیقت تو اتحاد وجودی پیدا کنند. به هر اندازه که شخص با خاتم انبیا (ص) اتحاد پیدا کرده، به همون اندازه، ربّ مطلق شناسه. 👈ولذا فرمودند که او صاحب مقام محمودِ. و در سوره ی مبارکه ی اسراء هم به حضرتش خطاب شد: ( و مِنَ الیلِ فَتهجَّد بِهِ نافِلهً لَکَ عَسی اَن یَبعَثَکَ ربُّکَ مقاماً محموداً ) آقا جان شب که شده شما به تهجُّد برخیز، به جناب رسول الله(ص) خطاب شده، فَتَهجَّد. به تهجد برخیز، به شب زنده داری برخیز، دیگه شب زنده داری آقا، چه شب زنده داری بود، جان من؟ چی در می نوردید عوالم وجودی را؟ وچه سیر عروجی ها داشت؟ وچه مقام معراج نفس ناطقه ی انسانیِ او حاضر، و اون حقیقت خودش رو نشون می داد، که تمام مُلک و ملکوت، همه در این مقامِ تحقق عینیِ خاتم انبیاء (ص)، و تجلی او در مقام نفس ناطقه ی انسانی، در سیرِ سعودی غرق و محو و طمس شده بودند. همه محو شده بودند. گویا کسی نبود جز خودش با خدا. 🔸چون به خلوت، جشن سازد با خلیل 🔸پر بسوزد، در نگنجد جبرئیل همه می خوان به اون ربِّ ختمی برسند. 👈آخه سوال می شه، فرمایشات می فرمایند که: آقا ما چه نیازی به اهل بیت داریم؟ ما چه نیازی به انسان کامل داریم؟ مگر خداوند خودِ ما را خودش خلق نکرده؟ خوب بله. مگر ما مخلوق اوییم، با او ارتباط نداریم مگر؟ خوب بله ارتباط داریم. حالا که اینه ما خودمون موّحد می شیم. خودمون توحید پیدا می کنیم. خودمون خدا جو هستیم. حرفی نیست، حرفی نیست. و به خاطر همین مطلبه که روز قیامت، همه باید پای حساب بیان، همه. 👈چه اونایی که اولیاء الله را، انبیاء را زیارت کرده باشند، پیامشون را، کتابشون را، حقایقشون را، دیده باشند، شنیده باشند، چه کسانی که اصلاً ندیدند. کسی بگه: آقا حالا اون فلانی که توی سیبریه، توی قطبه، مثلا یک نفر، حالا ولو یک نفر، ولو بحث یک نفرم باشه، باید حل بشه. که آقا ایشون اصلا نه پیغمبر دیده، نه امام دیده، نه هیچی، اخه او رو قیامت، به چی محاسبه می کنند؟ او رو به جدول وجودی خودش! او خلق شده یا از عدم به وجود آمده؟ او هیچی بود؟ خالق نداره؟ جدول وجودی او با ربّ او، با خالق او، با جاعل او ارتباط نداره؟ چرا. بر اساس همون جدول وجودیش که ربّ اوست، او را مواخذه اش می کنند. بر اساس فطرتش او را مواخذه می کنند. 👈خوب چرا به تفکر ننشستی ببینی که من کیستم؟ این من کیستم که حتما برای پیغمبر (ص) در کعبه و خانه ی خدا به دنیا آمده، یا امیرالمومنین (ع) به دنیا آمده، برای او نیست که فقط بگه من کیستم که. برای هر موجودیست در هر نقطه ای از عالم. هر انسانی بر او لازم است که از خودش بپرسد من کیستم؟ جدول وجودی من چیه؟ من به کجا مرتبطم؟ واگر خودش را در مقام خلوت و در مقام توحد تام، بدون هیچ تعلقی مشاهده بفرماید، در همان مقام. 🔸ارتباطی بی تکیف، بی قیاس 🔸هست رب الناس را با جان ناس 👈بله باید موحد باشه، باید توحید باشه. باید خدا شناس باشه. بله، که او را به این مواخذه می کنند. پس بنابراین، این ارتباط هر شخصی با خالق او امری قطعی است. __________________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۲2(1).mp3
621.1K
عرفانی و انسان منطقی ⌛️زمان: 2:35 دقیقه ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈فصل ممیِّز بین انسان منطقی با انسان عرشیِ عرفانی، از اون (و نَفختُ فیه من روحی) من بعد شروع میشه. شما وقتی می آید در کتاب های معرفت نفس، می گید که انسان جسمانیت الحدوث است و روحانیت البقا، این تعریف ابتدائی انسان است. حالا می آیید در آیه ی قرآن: انا خلَقنا الانسان من نطفة حالا این انسان رو ببینید، الان همین انسان منطقی رو می گیره هم انسان عرفانی را، منتها تا کجاش ببینید منطقیه انا خلقنا الانسان من نطفة سپس نطفه رو عَلَقَش می کنیم، علقه رو مضغه اش می کنیم، و مضغه را هم عِظام تبدیل می کنیم، عظام را هم گوشت می پوشانیم، و پوست رویش را می پوشانیم فکسونا العظام لحما لباسش را به گوشت و پوست تامین می کنیم. این جنین درست شده. ثُمَّ انشاناه خلقاً آخر تا اینجا که الان اومدیم که میخواهد نفخ روح بشود، حالا هنوز ثم انشاناه داره. چون لفظ انشاناه داره اون کلمه قوه و منّه ای که در عبارت ملاحظه می فرمایید از اینجای نقطه شروع میشه. این کلمه‌ی قوه، که می‌فرماد ما در او انشا می‌کنیم ثم انشاناه خلقا آخر این خلقا آخر یه لطافتی توشه. چون کلمه ی آخر است یعنی وقتی ما او را انشا کردیم به روح ربانی، که از او تعبیر می‌شود به روح منفوخ، یا در آیه دیگر هم داره فاذا سویته به فرشته ها فرمود: فاذا سویته و نفخت فیه من روحی بعضی از بزرگان اهل معرفت می گویند که نقطه ابتدایی انسان حقیقی، از این نفخت فیه من روحی به بعده. اصلاً از اون به قبل تو دایره انسان نیست. انسان منطقی اونجا رو می‌گیره، اما انسان فلسفی و عرفانی از این نفخت فیه من روحی به بعده. که این روح منفوخ یعنی نفخ شده این روح نفخ شده است که ابتدایی ترین مرتبه انسانیته __________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
وقتی بالا بروید، قرآن تدوینی با قرآن تکوینی با قرآن انفسی، یه حقیقت می شوند، جدا نیست. وقتی همه رفتند بالا می شوند علم ذاتی حق، که شما می فرمایید خدا علیم است. در آیات قران تلاوت می کنید: اِنَّ الله علیم خبیر. _______________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عرفعرفان۳.mp3
619K
⌛️زمان: 2:3۴ دقیقه ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈دیگه اونچه که از حق تجلی کرد از این سه حال به در نیست. 🔸یا انسان از او متجلی است، که فرد شاخص انسان پیغمبر(ص) و اهل بیتند. 🔸 یا کتاب از او متجلی است، نوشته ای می آید، که قرآن کریم کتاب شاخصه. 🔸و یا اینکه در تکوین عالَم متجلی است که نظام هستی از اوست. ولذا وقتی بالا بروند، قرآن تدوینی با قرآن تکوینی با قرآن انفسی، یه حقیقت می شه، جدا نیست. وقتی همه رفتند بالا می شن علم ذاتی حق، که شما می فرمایید خدا علیم است. در آیات قران تلاوت می کنید: اِنَّ الله علیم خبیر. اگر علیم در مقام علم ذاتی حق باشه، در اون مقام علم ذاتی حق، قرآن انفسی به نام انسان و قرآن آفاقی به نام نظام تکوین، و قرآن کتبی به نام همین کتاب موجود در دست ما، این ها در مقام علم حق می شوند علم ذاتی، یک حقیقتند. وقتی اینجا آمده اند تکثر پیدا کرد. یکی قرآن به صورت کتاب در آمد. یکی انسان به صورت این هیکل کذایی. و یکی هم به نام عالم به صورت یک هیکل اینچنینی. 👈حالا اگر این است، آقای عارف هر چه می گیرد یا می چشد، یا از جان خودش می چشد یا از قران تدوینی می چشد، یا از قران تکوینی. نمی تونه از عالم وجود در بره! وجود هم در نشئه ی عوالم یا انسان است یا کتاب است یا تکوین آفاق است. از این حال به در نیست. شما می تونید یه چیزی رو پیدا کنید، به غیر از حق سبحانهُ وتعالی که وجود باشه، اما در مرتبه ی خلق نه انسان باشد، نه عالَم باشد، نه کتاب و نوشته، میشه یک چنین چیزی آخه؟ یا باید انسان باشه یا باید به صورت نوشته و کتاب در بیاید، یا باید بالاخره در تحت عنوان یکی از موجودات نظام هستی باشه. 🔸عارف هر چه را که می چشد، یا در متن جان خودش می بیند. 🔸 یا در نظام تکوین مشاهده می کند. که سفر از انفس به آفاق است. که در رساله ی صد کلمه ی آقا آمد. 🔸یا اینکه واقعا در خود این قران تدوینی می گیرد. ____ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
ولایت مفتاح تمام اعمال عبادی و شئون انسانی است ______________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا