eitaa logo
مکتب شهید سلیمانی مرکزی 1
73 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
675 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
از نگاه «علامه طباطبایی» لطیف ترین آیه ی قرآن کدام این موارد می باشد؟ 🎤آیه 186 سوره مبارکه بقره، از نظر مرحوم «علامه طباطبایی» لطیف ترین و زیباترین معنا را برای دعا دارد. (دقت بفرمایید) «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ؛ و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند [بگو] من نزديكم و دعاى دعاكننده را به هنگامى كه مرا بخواند اجابت مى ‏كنم پس [آنان] بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند باشد كه راه يابند» «مرحوم علامه» در «المیزان» در خصوص این آیه میفرمایند: «اين آيه در افاده مضمونش بهترين اسلوب و لطيف‏ترين و زيباترين معنا را براى دعا دارد»(1)↪️↪️ علت این تلطیف و زیبایی در دعا را «مرحوم علامه» در 7 نکته بیان میکنند: «اولا: اساس گفتار را بر تكلم وحده (من چنين و چنانم) قرار داده، نه غيبت (خدا چنين و چنان است)، و نه سياقى ديگر نظير غيبت، و اين سياق دلالت دارد بر اينكه خداى تعالى‏ نسبت به مضمون آيه كمال عنايت را دارد. و ثانيا: تعبير فرموده به (عبادى بندگانم)، و نفرمود (ناس مردم) و يا تعبيرى ديگر نظير آن و اين نيز عنايت ياد شده را بيشتر مى‏ رساند. و ثالثا: واسطه را انداخته، و نفرموده: (در پاسخشان بگو چنين و چنان) بلكه فرمود: (چون بندگانم از تو سراغ مرا مى‏ گيرند من نزديكم). و رابعا: جمله: (من نزديكم) را با حرف (ان) كه تاكيد را مى‏ رساند مؤكد كرده و فرموده: (فانى قريب) پس به درستى كه من نزديكم.»(2) «و خامسا: نزديكى را با صفت بيان كرده و فرموده: (نزديكم) نه با فعل، (من نزديك مى‏شوم) تا ثبوت و دوام نزديكى را برساند. و سادسا: در افاده اينكه دعا را مستجاب مى‏كند تعبير به مضارع آورد نه ماضى، تا تجدد اجابت و استمرار آن را برساند. و سابعا: وعده اجابت يعنى عبارت (اجابت مى‏كنم دعاى دعا كننده) را مقيد كرد به قيد (اذا دعان- در صورتى كه مرا بخواند) با اينكه اين قيد چيزى جز خود مقيد نيست، چون مقيد خواندن خدا است و قيد هم همان خواندن خدا است و اين دلالت دارد بر اينكه دعوت داعى بدون هيچ شرطى و قيدى مستجاب است نظير آيه:" ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ" «مومن/60» و اين هفت نكته همه دلالت دارد بر اينكه خداى سبحان به استجابت دعا اهتمام و عنايت دارد.»(3) 📚پی نوشتها: 1. محمد حسین طباطبایی، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین، قم، 1374، چاپ پنجم، ج2، ص41. 2. پیشین، ص 42 3. پیشین
🔆🔆 دزدی که علی دست او را قطع کرد، و او ثنای علی را میگفت 🔻اصبغ نباته می گوید: در مسجد کوفه و در محضر امیرمؤمنان علی (علیه السلام)بودم که غلام سیاهی را به اتهام سرقت به محضر آن حضرت آوردند. بعد از سه بار اقرار وی به دزدی و اثبات آن در نزد علی (علیه السلام ) امام دستور داد تا دست راست او را قطع کنند. آن غلام با دست چپ، دست بریده خویش را در حالی که خون از آن می ریخت، برداشته و از محضر امام بیرون رفت. در این موقع یکی از خوارج و دشمنان حضرت به نام «ابن کوا» خواست از فرصت استفاده کند و آن غلام را که از دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود به بدگویی بر علیه امام علی علیه السلام تحریک نماید، لذا به او گفت: «ای غلام دست تو را چه کسی قطع کرد؟! او در جواب ابن کوا چنین گفت: دست راستم را کسی برید که پیشوای متقیان و پسر عمو، برادر پیامبر صلی الله علیه و آله، شیر روی زمین، باران بیابان ها، کوبنده دشمنان و چراغ فروزان در تاریکی هاست. دست راستم را پیشوایی قطع کرد که قهرمان نبردهای بدر و احد بود. او سرور مکه و مدینه و ابطح است و از دودمان هاشم و قریش است. » بعد از این مدح و ثنای زیبا، ابن کوا با شگفتی تمام خود را به محضر علی علیه السلام رسانده و گفت: یا اباالحسنین! تو دست آن غلام سیاه را قطع کردی و او در کوچه و بازار با زیباترین عبارات و بهترین کلمات تو را مدح و ثنا می گوید. امام دستور داد غلام را حاضر کنند. سپس از او پرسید: «ای غلام! من دست تو را بریدم و تو مرا مدح و ثنا می گویی؟!» او پاسخ داد: «یا امیرالمؤمنین! تو دست مرا به حکم خداوند و رسول او بریدی و به حق بریده ای و به واجب خدا و رسول عمل کرده ای! چگونه تو را نستایم؟» امیرمؤمنان علیه السلام دست بریده او را گرفته و با عبای خود پوشانید و دو رکعت نماز خوانده و دعا کرد و بعد آن را بر جای خود قرار داد. آنگاه عبا را برداشت، دست غلام را به اذن الهی سالم یافتند. آنگاه به عبدالله بن کوا روی کرده و فرمود: ای ابن کوا! ما دوستانی داریم که اگر ایشان را قطعه قطعه کنیم جز بر دوستی و محبت آنان نسبت به ما نیفزاید و دشمنانی داریم که اگر عسل خالص در گلوی آن ها بریزیم جز بر دشمنی نسبت به ما نخواهد افزود.» 📚بحارالانوار، ج٣٤ص٢٦٧ 📚التحصین ابن طاووس، ص٦١٣
*⭕موضع شهید مطهری در برابر شکاکان و شبهه افکنان* *🔻من مكرر در نوشته ‏هاى خودم -آورده ام- كه من هرگز از پيدايش افراد شكاك در اجتماع كه عليه اسلام سخنرانى كنند و مقاله بنويسند نه تنها متأثر نمى‏ شوم، از يك نظر خوشحال هم مى‏ شوم، چون مى‏ دانم پيدايش اينها سبب مى‏ شود كه چهره اسلام بيشتر نمايان شود.* *🔻وجود افراد شكاك و افرادى كه عليه دين سخنرانى مى‏ كنند وقتى خطرناك است كه حاميان دين آنقدر مرده و بى روح باشند كه در مقام جواب برنيايند و عكس‏ العمل نشان ندهند.* *🔻اما اگر همين مقدار حيات و زندگى در ملت اسلام وجود داشته باشد كه در مقابل ضربت دشمن عكس‏ العمل نشان بدهد، مطمئن باشيد كه در نهايت امر به نفع اسلام است؛* *🔻يك دين زنده هرگز از اين گونه حرفها بيم ندارد، آنوقت بيم دارد كه ملتش آنقدر مرده باشند كه عكس ‏العمل نشان ندهند و متأسفانه ما در گذشته(نظیر دوران مشروطیت ) گاهى چنين حالتى داشته‏ ايم.* *🔻اساسا دينى كه منطقش بر اساس فكر و عقل و حساب و فلسفه و بر اساس يك سلسله مصالح است، در اين جهت نگرانى ندارد.* *روى همين حساب از صدر اسلام تا كنون آن آزادى تفكرى كه اسلام به مسلمين و به ملل ديگر درباره اسلام داده، هيچ دين ديگرى نداده است و اين از افتخارات اسلام است.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (آينده انقلاب اسلامى ايران)، ج‏24، ص: 401-400- با تلخیص و ویرایش جزئی -*
🌠🍁 🍁 💠پیام فرمانده کل سپاه به ❇️اخلاص و قدرت تفکر شما نیروی قدس سپاه را در طراز جدیدی از جهاد عظیم علیه سلطه قرار داد. 💯ان‌شاءالله رزمندگان سپاه قدس تحت فرماندهی شما تاریخ استکبار را به پایان نزدیک خواهد کرد.
🌠🍁 🍁 ✅ 💢موضوع: رقابت ها در مردم سالاری دینی 🔸🌺🔹 🔻احقاق حقوق ملت، از شاخصه های مهم در توسعۀ سیاسی است. 🔹 های امروز دنیا بر پایۀ تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشم ها و دلهاست. 🔺مردم سالاری ؛ یعنی مردم سالاری دینی. 🆔
🌠🍁 🍁 🌀/« فقط برای خدا » ♻️موضوع: ابعاد شخصیتی و صفات فردی 🔸🖤🔹 🌺 با هم رفتیم به محل تولدش. همه جا را نشانمان داد و گفت: اگر روزی آقا به من اجازه بدهند از شغلم کناره بگیرم ؛حتماً به روستا برمی‌گردم و دوباره کار پدرم را انجام می‌دهم. پدرم کشاورز بود؛ تمام این بوته‌ها را با دست خودش کاشت . دوستدارم برگردم و یک کار درآمدزا از همین بیابان که کسی برای آن ارزشی قائل نیست، برای جوان‌های روستا مهیا کنم.
🌠🍁 🍁 ✅ 💢موضوع: بماند برای ثبت در تاریخ 🔸🌺🔹 💢 این روزها که آیت‌الله مصباح‌یزدی دار فانی را وداع گفتند، تصویری از ایشان در سطح شهرها و خصوصاً تهران و قم و اصفهان مشاهده نمی‌شود یا کمتر دیده می‌شود. ♻️اشکالی ندارد همان یک «اللهم انا لانعلم منه الا خیرا» که آقا سه بار خواندند برای آقای مصباح کافی است. ❌اینکه چرا اقداماتی برای تکریم علامه مصباح صورت نمی‌گیرد مایه تاسف است. 💯نه استاد مصباح‌یزدی عزیز در قید و بند برجسته‌سازی‌ها بودند و نه مردم مومن و باهوش ایران به این مسائل اهمیت می‌دهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠🍁 🍁 💢 🌐موضوع: چرا هنوز در کشور ما شکل نگرفته است !؟ 🔸🌺🔹 ✅نظریه پردازی و تولید فکر 🌀مرادمان از دولت اسلامی چیست؟
💠🍁 🍁 ❇️ مردم سالاری دینی(15) 💠رقابت ها در مردم سالاری دینی 🔸🌺🔹 🔻نوع رویکرد مردم سالاری دینی به قدرت و نقش ابزاری آن در احقاق حقوق ملت، از شاخصه های مهم در توسعۀ سیاسی است. 🔹در اسلام نوع رقابت با رقابت های انتخاباتی غرب متفاوت است و این مسئله از همان گاه پارسامحوری و شایسته سالاری به مسئولیت ها ناشی می شود. همین طور مشارکت مردم در برابر انتخابات و سرنوشت خود، واقعی است نه متأثّر از احزاب و گروه ها و سرمایه ها؛ بر اساس تکلیف و ناشی از احساس مسئولیت در صحنه های انتخابات حاضر می شوند و لذا درصد شرکت کنندگان قابل مقایسه با لیبرال دموکراسی های غربی نیست. مقام معظّم رهبری در این خصوص می فرمایند: «من همه را توصیه می کنم که این خط صحیح را دنبال کنند. 🔸مواظب باشید در حالی که ما دنیای اسلام را به وحدت دعوت می کنیم، دشمن نتواند در میان صفوف خود جمهوری اسلامی اختلاف و تفرقه ایجاد کند. شرط پیروزی ها این است که جنا ح های مختلف در جمهوری اسلامی احترام هم را حفظ کنند و با هم باشند. در جمهوری اسلامی، انتخاب، انتخاب اصلح؛ نه رقابت انتخاباتی. این دعواها و رقابت ها، متعلّق به دموکراسی های غربی است که از خدا و دین هیچ چیزی به مشامشان نرسیده است. کارهایی که بعضی ها انجام می دهند، باب جمهوری اسلامی نیست. در اینجا، انتخاب اصلح است». (1369/7/11) 🔹همچنین ایشان می فرمایند: «آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیکتاتوری های قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروه ها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروه هاست و مردم در این میان هیچ کاره اند. یک گروه به قدرت دست پیدا می کند و در سایۀ قدرت سیاسی ای که همۀ زمان های امور را در کشور در اختیار او می گذارد و با سوء استفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه را به نفع خود گردآوری می کند و آنها را در راه به دست آوردن دوبارۀ قدرت مصرف می کند. 🔸دموکراسی های امروز دنیا بر پایۀ تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشم ها و دلهاست. امروز در دنیا هر جا شعار دموکراسی می دهند شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری یا نمایندگان مجلس چه کار می کنند. پول خرج می کنند. دموکراسی در پنجۀ اقتدار پول اسیر است. مردم سالاری امام زمان؛ یعنی مردم سالاری دینی. با این روش به کلی متفاوت است». (1381/7/20) 🌺توسعۀ سیاسی و مردم سالاری دینی / دکتر محمدرحیم عیوضی
99-10-15.pdf
821.8K
🌠🍁 🍁 🌀نشریه الکترونیکی پیشخوان خبر 💢شماره 308 🔸🌺🔹
🌠🍁 🍁 ✅یادداشت روز 💢 خسارت بدون جنگ ✍️ مصطفی برزکار 🔸🌹🔹 🔻پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا از یک‌سو و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان از سوی دیگر، باعث شده که بازهم بحث مذاکره با آمریکا از سوی برخی گروه‌ها و عناصر سیاسی مطرح شود؛ این در حالی است که دشمن نوعی منازعه، با مختصات جدید را علیه ایران اسلامی در پیش گرفته است. 💠گزاره‌های تحلیلی: 1️⃣تجربه‌های قرن بیستم، این را به آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها در منطقه فهماند که الگوی جنگ کلاسیک دارای مشکلات و آسیب‌های بسیاری است؛ ازجمله، هزینه‌های مالی سنگین، تلفات جانی و نفرت‌افزایی. بر همین اساس مدل جدیدی از منازعه توسط آمریکا و متحدانش در قرن 21 تعریف و عملیاتی شده که در هدف با جنگ‌های گذشته مشترک بوده، اما در روش متفاوت است. ویژگی اصلی این منازعه آن است که خسارت می‌زند، اما افکار عمومی وضعیت را جنگی نمی‌بیند. 2️⃣در این مدل منازعه، خسارت و لطمه به منافع، منابع انسانی و دارایی‌های کشور مقابل وجود دارد، اما به صورت گزینشی؛ یعنی به‌جای انبوه‌کشی، گزیده‌کشی؛ به‌جای انتخاب اهداف انبوه، ستون فقرات اقتصادی موردحمله و هدف قرار می‌گیرد و به‌جای تجاوز از مرزهای هوایی، زمینی و هوایی، حریم‌های امنیتی مورد هدف قرار می‌گیرد. 3️⃣واقعیت آن است که منازعه اکنون علیه ایران شروع شده؛ چراکه سردار سلیمانی ترور می‌شود و آمریکا رسماً آن را بر عهده می‌گیرد، انفجار نطنز و اقدام به ترور شهید محسن فخری‌زاده را رژیم صهیونیستی بر عهده می‌گیرد. درحالی‌که در گذشته 5 دانشمند دیگر را رژیم صهیونیستی به گواه مستندات به شهادت رسانده، اما تاکنون آن را بر عهده نگرفته است؛ اما اکنون برای ترور شهید فخری‌زاده، حتی مستند بازسازی صحنه ترور می‌سازد. 🔺نکته راهبردی: در چنین شرایطی، منطق حفظ منافع ملی، ضرورت ایجاد موازنه و عقب‌راندن دشمن در این منازعه و تخاصم را ایجاب می‌کند؛ بنابراین شعار مذاکره در این شرایط عین خیانت است، آن‌هم وقتی که دشمن منازعه‌ای را تدارک دیده و اجرایی نموده است. اگر شرایط کنونی به‌خوبی برای مردم تبیین گردد، هراس افکار عمومی کشور از جنگ همه‌جانبه آمریکا با ایران (که مطابق سند p2c موسسه رند، دیگر چنین امکانی برای آمریکا وجود ندارد) جای خود را به تقویت نیروهای مسلح خواهد داد و این منطق تقویت خواهد شد که کشوری که در حال دشمنی و ضربه زدن به اهداف و منافع ملت ایران است، قابل‌مذاکره نیست.
🌠🍁 🍁 ✅ 💢موضوع: پیامد بیش از چهار دهه مردم سالاری دینی 🔸🌺🔹 🔻از دستاوردهای پر افتخار و ماندگار نظام سیاسی جمهوری اسلامی، تحقق «» است. 🔺اسلامی بودن جمهوری در ایران منطبق بر آرمان‌های عدالت‌خواهانه است.