eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
127 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
8.9هزار ویدیو
855 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دفتر کنگره ملی شهدای بخش وشهر پیربکران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹دلم تنگ شهیدان است امشب 🌹دلم دلتنگ یاران است امشب 🌹دلم امشب براشان روضه خوان است 🌹نوای زخمی آهنگران است 🌹بخوان زآنان خرامیدند و رفتند 🌹مرا بیچاره نامیدند و رفتند 🔰حاج مهدی رسولی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 💜 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 💜 https://eitaa.com/joinchat/2834563168Cd863aa9da1
لینک زیر کاری است از *مؤسسه پیامبر نور و رحمت* تمام سوره های قرآن رو با تصاویر زیبا و ترجمه های داستان کار همراه کرده اند . آيات را با صوت دلنشین و تصاویر داستانی و گوینده فارسی ترکیب کرده و یک اثر جذاب خصوصا برای کودکان ایجاد کرده اند. https://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/
نكته ها «زكات» در لغت، به معنای رشد و نموّ و پاكیزگی است و در اصطلاح، نوعی مالیات شرعی و از اركان و واجبات دین است. پیام ها 1. اهمیت زكات در اسلام مانند اهمیت نماز است. در 28 آیه ی قرآن، نماز و زكات در كنار هم آمده است: «فی صلوتهم خاشعون، للزكاة فاعلون» . 2. ایمان به تنهایی كافی نیست، عمل هم لازم است: «المؤمنون. . . فاعلون» 3. زكات، یكی از پنج ستونی است كه بنای اسلام بر آن استوار گردیده است؛ 4. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله افرادی را كه زكات نمی دادند، از مسجد بیرون كرد؛ زیرا نماز و زكات با هم است، نه جدا از هم؛ 5. حضرت مهدی علیه السلام در انقلاب بزرگ خود، با تاركان زكات برخورد می كند؛ 6. كسی كه زكات ندهد، هنگام مرگ به دین اسلام از دنیا نمی رود؛ از این روی از خداوند می خواهد كه او را به دنیا باز گرداند تا جبران كند، امّا مهلت او پایان یافته است؛ 7. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم زكاتِ واجب خود را بدهند، هیچ فقیری در زمین باقی نمی ماند. [1] --------------------------------------------------- [1] . برای توضیح بیشتر به كتاب زكات از همین مؤلّف مراجعه كنید. پاکدامنی و همسر گزینی وَالَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ «5» إِلَّا عَلَی أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَیْرُ مَلُومِینَ «6» آنان كه دامان خود را حفظ می كنند. مگر در مورد همسرانشان یا كنیزانی كه به دست آورده اند، كه (در این موارد) ملامتی بر آنان نیست. فَمَنِ ابْتَغَی وَرَآءَ ذلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ «7» پس هر كه فراتر از این را طلب كند، متجاوز است. نكته ها نیاز جنسی، همچون دیگر نیازهای غریزی انسان، امری است كه خداوند در نهاد بشر قرار داده و راه درست ارضای آن را باید خداوند تعیین كند. بر خلاف راهبان كه این غریزه را امری پلید و شیطانی دانسته و لازمه ی تقرّب به خداوند را ترك آن می دانند و یا در مقابل، شهوت پرستانی كه هیچ حدّ و مرزی را در ارضای این غریزه نمی شناسند، خداوند راه میانه را در برابر انسان قرار داده و او را به ازدواج دعوت كرده است؛ ازدواجی كه هم نیاز جنسی همسران را برآورده می سازد و هم بقای نسل بشر را تضمین می كند. نظام برده داری كه به دنبال بروز جنگ ها میان اقوام و قبایل مختلف پدید آمده، قرن ها پیش از اسلام و پس از اسلام در میان همه ی ملل دنیا وجود داشته است و اسلام نمی توانست به یكباره آن را نفی كند و یا در جنگ با كافران، به صورت یك جانبه آن را ملغی سازد. بنابراین اسلام با وضع قوانینی، راه را برای آزادی بردگان فراهم ساخت؛ چنان كه اگر كسی در ماه رمضان، روزه ی خود را به عمد می خورد، باید شصت برده آزاد می كرد. نیاز جنسی بردگان و كنیزان نیز بر اساس ضوابط و قوانین مشخّصی برآورده می گشت تا جامعه دچار آلودگی نگردد. كنیزان پاكدامن چنان جایگاهی در اسلام دارند كه قرآن ازدواج با آنان را بهتر از ازدواج با دخترانِ آزاد غیرمؤمن دانسته [1] و مادر برخی امامان معصوم همچون حضرت مهدی علیه السلام كنیز بوده اند. پیام ها 1. پاكدامنی، شرط ایمان و آلودگی نشانه ی ضعف ایمان است: «لفروجهم حافظون» ؛ 2. غریزه ی جنسی، طغیانگر است و به كنترل و حفاظت نیاز دارد: «حافظون» ؛ 3. در ارضای غریزه ی جنسی، محدودیّت لازم است، ولی ممنوعیّت خلاف فطرت است: «حافظون الّا علی ازواجهم» ؛ 4. ازدواج، راهكار اسلام برای ارضای نیاز جنسی است: «الّا علی ازواجهم» ؛ 5. جوانی كه با عنوان آزادی جنسی و از روی راحت طلبی ازدواج را ترك می كند و یا به تأخیر می اندازد، قابل ملامت است؛ نه آنكه به جای گناه و روابط نامشروع، تن به ازدواج می دهد: «فانّهم غیر ملومین» ؛ 6. هرگونه راهی غیر از ازدواج، برای ارضای نیاز جنسی، تجاوز به حدود الهی است: «فاولئك هم العادون» . -------------------------------------------------------- [1] . بقره (2) : 221. پایداری بر پیمان ها وَالَّذِینَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ «8» وَالَّذِینَ هُمْ عَلَی صَلَوَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ «9» آنان كه امانت ها و پیمان های خود را رعایت می كنند. و بر نمازهای خود مواظبت دارند. أُوْلَئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ «10» أَلَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ «11» آنان وارثان اند. كسانی كه بهشت برین را ارث می برند و در آن جاودانه خواهند ماند. نكته ها «فردوس» به معنای بوستان، برترین جای بهشت است [1] كه خداوند آن را به مؤمنان واقعی عطا می كند. در قرآن و روایات بر امانت داری تأكید بسیار شده كه به برخی از آنها اشاره می كنیم:
* قرآن كریم برخی از اهل كتاب را كه امانتدار هستند، می ستاید: «وَ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ یُؤَدِّهِ إِلَیْكَ» ؛ [2] اگر به برخی از اهل كتاب، مال فراوانی به امانت بسپاری، آن را به تو برمی گرداند. * در روایات می خوانیم: به نماز و روزه و حجّ مردم ننگرید، به صداقت و امانتداری آنان نظر كنید؛ [3] * پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله در آخرین لحظه های عمر خود به علی علیه السلام فرمود: «أدِّ الاءَمانةَ إلَی البرِّ و الفاجرِ فیماَ قلَّ و جَلَّ؛ [4] امانت را به صاحبش برگردان، نیكوكار باشد یا گناهكار، آن چیز، با ارزش باشد یا كم ارزش. » پیام ها 1. مؤمن، متعهّد است. خلف وعده و خیانت در امانت، نشانه ی ضعف ایمان است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛ 2. اسلام، تنها نماز و روزه نیست، رعایت قوانین اخلاقی و اجتماعی نیز جزئی از اسلام است: «لاماناتهم و عهدهم راعون» ؛ 3. در معرّفی سیمای مؤمنان، نماز هم در ابتدا مطرح شد: «فی صلوتهم خاشعون» و هم در پایان: «علی صلواتهم یحافظون» . این تكرار و تأكید، نشان اهمیّت نماز است؛ 4. بهشت را به بها دهند، نه بهانه. تنها، كسی كه اوامر الهی را انجام داد، به بهشت وارد می شود؛ امید و آرزو، انسان را بهشتی نمی كند: «اولئك هم الوارثون» . ------------------------------------------- [1] . جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، تفسیر درّالمنثور، ج 5، ص 9. [2] . آل عمران (3) : 75. [3] . میزان الحكمه و سفینةالبحار، واژه ی «امانت» . [4] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، ص 274. دیگر ویژگی رستگاران 1. اهل عبادت و كارهای نیك اند: «وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [1] پروردگارتان را پرستش كنید و كارهای نیك انجام دهید، شاید رستگار شوید. 2. دوری كنندگان از بخل اند: «وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» ؛ [2] هر كس نفس خویش را از بخل دور بدارد، اهل رستگاری است. 3. اهل ذكر كثیرند: «وَ اذْكُرُوا اللّهَ كَثِیراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [3] خدا را بسیار یاد كنید تا رستگار شوید. 4. تقوا پیشگان اند: «فَاتَّقُوا اللّهَ یا أُولِی اْلأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [4] ای خردمندان، تقوا پیشه كنید تا رستگار شوید. 5. در زمره ی مجاهدان اند: «وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [5] در راه خدا جهاد كنید تا رستگار شوید. 6. به درگاه خدا توبه می كنند: «تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ؛ [6] ای اهل ایمان، همگی به درگاه خداوند توبه كنید تا رستگار شوید. --------------------------------------------- [1] . حج (22) : 77. [2] . حشر (59) : 9. [3] . انفال (8) : 45. [4] . مائده (5) : 100. [5] . مائده (5) : 35. [6] . نور (24) : 31
×  سلام خدا خداوندا ما را به همان راه مستقیم رهنمون کن تا به ضیافت الهی که برایمان آماده کرده ای نائل شویم تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11 تفسیر سوره مومنون آیات 1 تا 11 ایمان و خشوع قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1» الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ «2» قطعاً مؤمنان رستگار شدند. آنان كه در نماز خشوع دارند. نكته ها در قرآن، مشابه آیه ی «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ، دو آیه دیگر نیز آمده است: یكی در سوره ی شمس: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» و دیگری در سوره ی اعلی: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی» كه هردو در باره ی رستگاری پاكان است. آری، جوهر ایمان، تزكیه ی نفس و پاك كردن روح و روان از زشتی ها و پلیدی هاست تا زمینه برای تابش نور الهی در جان آدمی فراهم گردد. هدف تمام برنامه های اسلام، فلاح و رستگاری است. احكام دین برای رسیدن به تقواست: «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» [1]و تقوا راه وصول به فلاح است: «وَ اتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» . [2] جالب آنكه آخرین هدف اسلام، در نخستین شعار آن آمده است: «قولوا لا اله الّا اللّه تفلحوا؛ به یگانگی خداوند اقرار كنید تا رستگار شوید. » هر شبانه روز، در اذان و اقامه ی نمازهای یومیّه، جمله ی «حَیّ علی الفَلاح» را بیست بار بر زبان می آوریم و هدف نهایی را كه فلاح و رستگاری است، با فریاد رسا اعلام می كنیم، تا راه را گم نكنیم. اسلام می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ» ؛ كسانی رستگارند كه ایمان داشته باشند. ولی كفر می گوید: «قَدْ أَفْلَحَ الْیَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی » ؛ [3] هر كس زور و برتری دارد رستگار است. «فَلاح» به معنای رستن است. شاید دلیل اینكه به كشاورز، «فَلّاح» می گویند آن باشد كه زمینه ی رستن دانه را فراهم می كند. دانه كه در خاك قرار می گیرد، با سه عمل خود را نجات می دهد و به فضای باز می رسد: نخست آنكه ریشه ی خود را به عمق زمین بند می كند؛ دوّم آنكه مواد غذایی زمین را جذب می كند؛ سوّم آنكه خاك های مزاحم را دفع می كند. انسان هم برای رهایی خود و رسیدن به فضای باز توحیدی و نجات از تاریكی های مادّیات و هوسها و طاغوت ها باید همان سه عمل را انجام دهد: ریشه ی عقاید خود را از طریق استدلال محكم كند؛ از امكانات خدادادی آنچه را برای تكامل و رشد معنوی اوست جذب كند؛ دشمنان و مزاحمان را كنار زند و هر معبودی جز خدا را دفع كند تا به فضای باز توحیدی برسد. شخصی در حال نماز با ریش خود بازی می كرد، پیامبراكرم صلی الله علیه و آله فرمود: اگر او در دل خشوع داشت، در عمل این گونه نماز نمی خواند. [4] امام صادق علیه السلام فرمود: از نشانه های خشوع در نماز، فرونهادن و پایین انداختن چشم است. [5] پیام ها 1. رستگاری مؤمنان حتمی است: «قد أفلح المؤمنون» ؛ 2. ایمان، شرایط و نشانه هایی دارد: «المؤمنون الّذین. . . » ؛ 3. نماز، در رأس برنامه های اسلامی است: «فی صلاتهم» ؛ 4. در نماز، حالت و كیفیّت مهم است: «خاشعون» . ------------------------------------------ [1] . بقره (2) : 183. [2] . آل عمران (3) : 130 [3] . طه (20) : 64. [4] . محمدبن محمدرضا قمی، تفسیر كنزالدقائق، ج 9، ص 159. [5] . محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 81، ص 264 گریز از بیهودگی وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ «3» وآنان كه از (سخنان وكارهای) بیهوده روی گردان اند. نكته ها «لغو» ، به هركار و سخن بیهوده گویند و پرهیز از لغو، ارزش و كمالی است كه قرآن در باره ی خوبان اهل كتاب می فرماید: «إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ. . . » ؛ [1] هرگاه سخن بیهوده ای بشنوند، از آن اعراض كنند. اعراض از اهل لغو، نباید با بدگویی و تندخویی همراه باشد؛ چنان كه در آیه ای دیگر می فرماید: «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» ؛ [2] مؤمنان در برخورد با لغو، با كرامت و بزرگواری از آن می گذرند. در روایات، آنچه موجب غفلت انسان از یاد خدا و توجّه به امور پست مادی و لهو و لعب گردد، از مصادیق لغو شمرده شده است. [3] پیام ها 1. نشانه ی مؤمن، دوری از لغو است. مؤمن باید در تمام كارها و سخنان خود، هدف صحیح داشته باشد: «وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ» ؛ 2. دوری از لغو، به اندازه ای مهم است كه بین نماز و زكات ذكر شده است: «فی صلاتهم خاشعون- عن اللغو معرضون- للزّكاة فاعلون» . ----------------------------------------- [1] . قصص (28) : 52- 55. [2] . فرقان (25) : 72. [3] . عبدعلی بن جمعه عروسی حویزی، تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 529. پاکیزگی اموال وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ «4» وآنان اند كه زكات می پردازند.
📣پویش بزرگ با موضوعات: بهترین عمل در شب قدر/ چکار کنیم شب قدر بازنده نباشیم/ شب قدر از هزار ماه بهتر است/ زیبایی‌های شب زنده داری/ شهادت امیرالمومنین (علیه السلام) 🔻قالب‌های ارسال آثار: مقاله دکلمه دلنوشته آثار هنری، تجسمی و نمایشی ✅ بزرگواران می‌توانند برای شرکت در این پویش و کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه نمایند: https://eitaa.com/pooyeshfarhangi 👤لطفاً برای ارسال آثار، به آیدی ادمین پویش، مندرج در "اطلاعات کانال" مراجعه شود.
فایل کتاب جاودانه تاریخ.pdf
5.07M
📣پویش بزرگ با محوریت کتاب ، برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت امیرالمومنین (علیه السلام) 🔻قالب‌های ارسال آثار: مقاله دکلمه دلنوشته آثار هنری، تجسمی و نمایشی ✅ بزرگواران می‌توانند برای شرکت در این پویش و کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه نمایند: https://eitaa.com/pooyeshfarhangi
📣پویش بزرگ با محوریت کتاب ، برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت امیرالمومنین (علیه السلام) 🟢 در کانال زیر بارگذاری شده است. 🔻قالب‌های ارسال آثار: مقاله دکلمه دلنوشته آثار هنری، تجسمی و نمایشی ✅ بزرگواران می‌توانند برای شرکت در این پویش، و کسب اطلاعات بیشتر به کانال زیر مراجعه نمایند: https://eitaa.com/pooyeshfarhangi 👤لطفاً برای ارسال آثار، به آیدی ادمین پویش، مندرج در "اطلاعات کانال" مراجعه شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔💔 و مـرد مانده بــرای کـدام گریه کند!؟ وطــــن؟ و یــا تَـــن زنـها، و یــا زن تـنهـــــا…؟🖤 🩸 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌐گفتمان ۲(کلیپ) 🆔️eitaa.com/goftemansazan2
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 | نگاهی به زندگی شهید فیاض لاهیجانی 🍃🌹🍃 🔻شهید سید مرتضی فیاض لاهیجانی با شروع جنگ تحمیلی در پاییز سال ۱۳۵۹ پس از طی دوره کوتاهی عازم جبهه نبرد حق علیه باطل شد و مدت زیادی در جبهه‌های سوسنگرد و شوش بود و در سوسنگرد مسئول مخابرات بود او آنقدر در مسائل نظامی و فراگیری آن کوشا بود و آنقدر مهارت پیدا کرده بود که دوستان او به شوخی لقب تیمسار به او داده بودند. 🔺سید مرتضی فیاض شاهد مظلومیت‌ها و شهادت‌های مظلومانه برادران همرزمش در سوسنگرد و هویزه و خیانت‌های لیبرال‌ها بود و این مسائل باعث فعالیت‌های بیش‌تر او گردیده بود. 🌺 هدیه به ارواح طیبه شهدا و امام شهدا و این شهید عزیز فاتحه با | 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔 rubika.ir/meyar_pb
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🖼 دعای روز هجدهم | خدایا مرا از برکات سحرهای آگاه ساز 🍃🌹🍃 | 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔 rubika.ir/meyar_pb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 آمادگی ورود به شبهای قدر ✏️ رهبر انقلاب: در ماه رمضان دلهایتان را هرچه میتوانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدّس لیلةالقدر آماده شوید، که: «لَیلَةُالقَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهرٍ. تَنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرّوحُ. فِیها بِإذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ أمرٍ» شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متّصل میکنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منوّر میکنند. 🌙 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 🌐گفتمان ۲(کلیپ) 🆔️eitaa.com/goftemansazan2
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 📝 آخرین جزئیات حمله سحرگاه امروز رژیم صهیونیستی به سوریه 🍃🌹🍃 🔻خبرنگار صدا و سیما: حوالی ساعت ۱ و ۴۵ دقیقه بامداد امروز جمعه دشمن اسرائیلی حمله هوایی از سمت جنوب شرق حلب انجام و نقاطی را در حومه حلب هدف قرار داد. 🔹همزمان با حمله هوایی دشمن اسرائیلی، گروه‌های تروریستی حاضر در ادلب و حومه غربی حلب حمله پهپادی را به شهر حلب و اطراف آن انجام دادند. 🔺در پی این تجاوز شماری از نیروهای نظامی و افراد غیرنظامی شهید و زخمی شدند و خسارت‌هایی نیز به اموال عمومی و اموال مردم وارد شد. | 🆔 rubika.ir/meyar_pb 🆔 eitaa.com/meyarpb
دوش وقتِ سَحَر از غُصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتِ شب آبِ حیاتم دادند بیخود از شَعْشَعِهٔ پرتوِ ذاتم کردند باده از جامِ تَجَلّیِ صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شبِ قدر که این تازه براتم دادند بعد از این رویِ من و آینهٔ وصفِ جمال که در آن جا خبر از جلوهٔ ذاتم دادند من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب؟ مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند هاتف آن روز به من مژدهٔ این دولت داد که بِدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجرِ صبریست کز آن شاخِ نباتم دادند همّتِ حافظ و انفاسِ سحرخیزان بود که ز بندِ غمِ ایّام نجاتم دادند پیشاپیش ضربت خوردن وشهادت مولی الموحدین حضرت علی بن ابی طالب را به محبان وشیعیان ان حضرت تسلیت عرض می نمائیم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» ✍️ مناسبت روز: در هجدهمین روز از ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن قرار داریم، لذا امروز نیز به تبیین یکی دیگر از آیات نورانی قرآن با بهره‌گیری از کتاب ارزشمند «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان درسال ١٣۵٣ تهیه شده، می‌پردازیم؛ ✅ جزء ١٨، سوره نور، آیه ۵١ «إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» «این است و جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که چون دعوت می‌شوند تا خدا و رسول بینشان داوری و حکم کند، (از دل و جان) می‌گویند که شنیدیم و اطاعت می‌کنیم؛ آن‌ها به حقیقت، رستگاران عالم هستند» (و در دنیا و آخرت به سعادت می‌رسند). واژه «إِنَّما» در ابتدای این آیه برای حصر است، یعنی مؤمنان واقعی تنها یک گفتمان دارند که آن پذیرش حكم خدا و رسول خداست بدون چون و چراست: «إِنَّما كانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ» و البته آنچه مهم است، شنيدن تنها نیست، بلکه باید بعد از شنیدن و فهمیدن، از آن حکم، اطاعت و پیروی کرده و به آن عمل كنند: «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا». ✍️ در روایات آمده است: در سالی، مردم مدینه گرفتار خشکسالی و گرسنگی و افزایش نرخ اجناس شده بودند، که یکی از اصحاب به نام «دِحْيَه» با کاروانی از شام در روز جمعه و هنگامی که پیامبر اکرم (ص) در حال ایراد خطبه‌های نماز جمعه بودند، به مدینه رسید و برای مردم مواد غذایی آورد؛ طبق رسم آن زمان برای اعلام ورود کاروان به شهر، جارچیان طبل زدند و در این هنگام مسلمانان خطبه نماز جمعه را رها کرده و برای تأمین نیازهای خود به سوی بازار شتافتند! و تنها دوازده مرد و یک زن در مسجد باقی ماندند که آیه نازل شد و به مسلمانان دستور داد که از فرامین رسول خدا بدون چون و چرا، پیروی کنند تا سعادتمند شوند» (البرهان، ج ۴، ص۷۷) البته این رفتارهای بی‌ادبانه و نافرمانی اعراب از پیامبر، یکی و دوتا نبوده و متأسفانه یکی از چالش‌های رسول خدا در دوران حکومت، همین موضوع بوده و با کمال تأسف علیرغم نزول آیات متعدد الهی و تذکرات شدید خداوند، تا هنگام رحلت رسول مکرم اسلام نیز ادامه داشت که سرپیچی از همراهی با لشکر اسامه، و بی‌ادبی و تهمت زشت و ناروا به رسول خدا از جانب یکی از صحابه در ماجرای حدیث قرطاس و زدن اتهام هذیان‌گویی به حضرت ختمی مرتبت و البته مخالفت با دستور صریح رسول‌الله در رابطه با جانشینی امیرالمؤمنین (ع) و غصب خلافت پس از رحلت رسول خدا، حکایت از وجود یک طرز فکر و جریان ریشه دار نفاق دارد؛ به همین دلیل یکی از راهبردهای مهم قرآن برای مقابله با این جریان فتنه‌گر، تعریف نسبت‌گیری صحیح با رسول مکرم اسلام است، چنانچه خدای متعال برای تحقق این مهم، دستورات زیادی را در قرآن صادر نموده و از مؤمنین خواسته که هرگز از رسول خدا جلو نزنند: «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَي اللَّهِ وَرَسُولِهِ» (حجرات/١) و مکرراً از ایشان خواسته که از پیامبر خدا همچون خداوند، اطاعت محض داشته باشند: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنكُم» (نساء/۵۹) و این موضوع را با مضامین مختلف در ده‌ها آیه از قرآن تکرار نموده که از جمله این آیات، آیه مورد بحث امروز ما است که خداوند می‌فرماید: هنگامی که مؤمنین به سوی خدا و رسول دعوت شوند تا بر اساس دستورات خدا و رسول حرکت کنند، در بین مؤمنین واقعی فقط یک گفتمان حاکم است و آن گفتمان، «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» است یعنی فقط می‌گویند: شنیدیم و اطاعت می‌کنیم! خداوند در پایان این آیه هم می‌فرماید: «وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی کسی که زمام خود را به دست خدا و رسول خدا بسپارد و ایشان را حاکم و داور قرار دهد، بدون شک در دنیا و آخرت پیروز و سعادتمند خواهد شد. ادامه ✍️ نکته مهم در اینجا این است که اگر کسی از خدا و رسول خدا اطاعت نکند، باید بداند که ناگزیر از اطاعت از طاغوت خواهد شد! چون راه سومی وجود ندارد و در عالم هستی دو ولایت بیشتر وجود ندارد، یا «ولایت الله» است و یا «ولایت طاغوت»: «اللَّهُ وَلِي الَّذِينَ ءَامَنُوا يُخْرِجُهُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَتِ أُوْلَبِكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ» (بقره/۲۵۷)