➖برخورد امیرالمومنین علیه السلام با سلبریتیِ خطا کار در ماه مبارک
🛑…عَنْ جَابِرٍ رَفَعَهُ عَنْ أَبِي مَرْيَمَ قَالَ: أُتِيَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِالنَّجَاشِيِّ اَلشَّاعِرِ قَدْ شَرِبَ اَلْخَمْرَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَضَرَبَهُ ثَمَانِينَ ثُمَّ حَبَسَهُ لَيْلَةً ثُمَّ دَعَا بِهِ مِنَ اَلْغَدِ فَضَرَبَهُ عِشْرِينَ سَوْطاً فَقَالَ لَهُ: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَدْ ضَرَبْتَنِي فِي شُرْبِ اَلْخَمْرِ وَ هَذِهِ اَلْعِشْرُونَ مَا هِيَ؟ فَقَالَ: «هَذَا لِتَجَرِّيكَ عَلَى شُرْبِ اَلْخَمْرِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ.»
🔰از جابر بن یزید جعفی، از ابو مریم نقل شده است:
نجاشیِ شاعر را نزد امیرالمؤمنین (علیهالسلام) آوردند. او در ماه رمضان شراب نوشیده بود.
حضرت هشتاد ضربه تازیانه به او زدند. بعد، یک شب او را حبس کردند. سپس فردای آن روز او را خواستند و بیست ضربه دیگر به او تازیانه زدند.
نجاشی به حضرت عرض کرد:
ای امیر مؤمنان! (دیشب) مرا بهخاطر شرابخواری (هشتاد تازیانه) زدید. اما این بیست ضربه برای چه بود؟
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند:
«این بیست ضربه برای این بود که چنان جسارت به خرج دادی که در ماه رمضان شراب بنوشی.»
📚الکافي، ج۷، ص۲۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 ای نوزده ساله قره العین
ای گنده شده به طرفه العین
ای صورت و سیرت تو مطلوب
به به به به به به به این ژن خوب
این دشت و دمن چو تنگت آمد
عزمی به سوی فرنگت آمد
اکنون سبز است جایت آری
چون کارت اقامتی که داری
دلسوخت از این مشقت تو
ای من به فدای غربت تو
📹 لحظاتی از شعرخوانی طنز آقای سعید سلیمانپور در دیدار امشب جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب با رهبر معظم انقلاب در شب میلاد امام حسن مجتبی علیهالسلام
https://eitaa.com/samen_pirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نصب کتیبه زیبای نام امامحسن مجتبی (ع) در حرم مطهر امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/samen_pirbakran
هدایت شده از کانال آتش به اختیار ، یاران ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الله اکبر،
آیا تا به حال چنین تبيين و تفسیری دیده یا شنیدهاید؟
https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔴 ۲۷ مارس هر سال، در روز جهانی تئاتر، پیام یکی از بزرگان این عرصه منتشر میشود که امسال قرعه فال به نام یون فوسه، نمایشنامهنویس و نویسنده سرشناس نروژی رسیده بود.
🔹به همین مناسبت، هر سال رسم بر این است که یکی از بزرگان تئاتر ایران هم در هفتم فروردین (روز ملی هنرهای نمایشی ایران)، پیامی را منتشر کند که امسال، محمود عزیزی، استاد، پژوهشگر و کارگردان تئاتر، این امر مهم را انجام داده است.
🔸در متن دکتر محمود عزیزی آمده است:
🔹«روز جهانی تئاتر بر نمایشگران و تماشاگران این فعالیت اجتماعی تاثیرگذار را شاد باش گفته که این فعالیت زیبا را تا به امروز و فردای بشریت پاس میدارند و به نمایش معنا میبخشند. از دیرباز، موضوع نمایش با زیباشناسی صحنه درگیر بدفهمیها شده است. زمانی گذشت تا قوانین رفته رفته مهر تایید بر ارزشمند بودن این شاهکار خلاقیت انسان در آموزش اخلاق، رفتار و زیبایی را پذیرا شوند، هر چند به تناسب گذر زمان، فعالان این عرصه هنری از سختیهای بسیاری عبور کردند و تا امروز جان خسته خود را از کج فهمیها با صبر و حوصله ابتکار و نوآوری هستی خود را حفظ کرده و به امروز رساندهاند.
🔸چه بخواهیم و یا چه نخواهند تا زمانی که انسان هست، نیاز به حضور تئاتر و یا به گفتهای این شکل از تظاهرات اجتماعی، امری اجتنابناپذیر خواهد بود و خواهد ماند. از دوران افلاطون تاکنون، تاریخ نمایش، شاهد نارضایتی از نوع نگاه به جهان هستی بوده است. در دورانی برای مصادره تئاتر سالنهای عظیم و با شکوه ساخته شد و از گروههای نمایشگر دعوت میشد تا در این سالنها نمایش به پا کنند، مردم را سرگرم کنند و با توصیف قهرمانان مورد قبول قشری خاص، کسب امتیاز فرهنگی و هنری برای آنان کنند؛ اما تئاتر همچنان در کنار مردم بوده و خواهد ماند. پدیده تئاتر و هنرمندان تئاتر در همیشه تاریخ از دل مردمان برخاستهاند و همیشه جایگاه مردمی خود را حفظ و ستایش میکنند.
🔻یادآور میشوم که در دوران طلایی یونان شخصیتهای حکومتی، اسپانسر تولید نمایش میشدند تا از این طریق امتیاز بهدست آوردند و نامشان در لوحههای تهیه شده برای این منظور ثبت شود. حتی زمانی پیش میآمد که به ستارگان تئاتر مسئولیتهای حکومتی داده میشد و این روند را هنوز هم شاهد هستیم.
🔹تئاتر چه پدیدهای است که در طول تاریخ حضورش همیشه مورد بی مهری و یا ستایش قرار گرفته است؟ شاید به این دلیل که تئاتر آیینه زندگی است و هنرمند تئاتر میکوشد تا در این آینه، وجه زیبای زندگی را بنمایاند، چرا که تئاتر، پویا و آموزشگر است، شادی میآفریند، سوال مطرح میکند و مخاطب را نسبت به شرایط زندگی پرسشگر میکند. تئاتر توانسته است با هوشمندی در اشکال مختلف نمایش تن ستمدیده خود را تا به امروز حفظ نماید.
🔸وقتی صحبت از تئاتر دولتی، ملی، آزاد و غیره میشود باید همواره هوشیار باشیم که این دستهبندیها عامل ایجاد تفرقه میان خانواده بزرگ تئاتر نشود. مرزبندی میان این اشکال مختلف تئاتر، امری اجتناب ناپذیر جهت پژوهش است ولی در کل در هر شکل از نمایش نباید دچار مرزبندی، بهرههای سیاسی و ایجاد تفرقه شود. همینک که این سخنان گفته میشود، گوشهایی مشغول راهی برای حمله هستند تا اصل موضوع تئاتر و روز جهانی تئاتر و روز همبستگی خانواده بزرگ تئاتر را به بیراهه بکشانند، غافل از اینکه چراغ تئاتر همیشه روشن و پر سو است، حتی اگر سودجویان سعی دارند گاهی آن را کمسو کنند.
🔻جوامع هوشمند همیشه به ایثار هنرمندان تئاتر توجه دارند و میدانند این پدیده تاریخی همچون هوا برای زندگی لازم است. از این سو همیشه شاهد تولید آثار فاخر هستیم که عموم مردم مشتاق تماشای آن هستند. تئاتر، نوعی سیاست است اما سیاسی نیست. اگر سیاسی بود، عمری طولانی نداشت؛ عمر تئاترهای سیاسی مانند گروههای سیاسی کوتاه است. ما باید پرهیز کنیم تئاتر سیاسی نشود تا از اهداف خود دور نیفتد. تاریخ تحولات تئاتر از دوران گذر از آیین تا کنون، براساسِ تئوریهای عدیدهای که برآمده از شرایط جوامع بشری است، شکل گرفته که گویای مسئولیت تئاتر در برابر جامعه خود است؛ مسئولیتی که اشتیاق وافر به پویا کردن تماشاگر برای مبارزه علیه نابرابری و اشتیاق به بالا بردن سطح آگاهی مردم مواردی است که همیشه تئاتر را زیر ذرهبین قدرتهای سیاسی قرار داده و سعی کردهاند تا از این توان مقدس به سود خود بهره برند. حال آنکه تئاتر و فعالیت تئاتری برای عموم مردم است و دسته یا گروه نمیشناسد. همانطور که شعار یونسکو این بود که «تئاتر پل ارتباطی ملتهاست».
هدایت شده از فیلم اولی ها
🔹اگر تئاتر در دورانی سخت در آتش تنگنظران پر و بال خود را سوخته میبیند، باز همچون ققنوس دوباره بال مییابد و به پرواز ادامه میدهد و با نمایشی از خیال که هم درام است و هم کمدی، بهمانند زندگی به حیات خود ادامه میدهد. پس بر بالهای تئاتر بیندیشید و وارد نمایش خیالانگیز شوید؛ خیالی که هم واقعیت است و هم رویا.
🔻تئاتر و زندگی لازم و ملزوم یکدیگرند.
🔸روز جهانی تئاتر بر تمام سربازان جان بر کف تئاتر، این سنگر انسانساز و تماشاگرانش که معنابخش تئاتراند، تبریک عرض میکنم، شاد باشید.»
https://eitaa.com/afilmto7
هدایت شده از مرکز نیکوکاری خیریه شهدای خط شکن شهرستان فلاورجان
با مناسبت ماه مبارک رمضان از طرف مرکز نیکوکاری خیریه شهدا خط شکن شهرستان فلاورجان
یک نفر مدد جو یان از بند زندان با کمک خیرین شهرستان فلاورجان آزاد شد تقدیر وتشکر از خیرین شهرستان فلاورجان
🌺با کمک شماخیرین شهرستان فلاورجان و استان اصفهان. وایران اسلامی منتظر آزادی زندانیان بیشتری باشید
مرکزنیکوکاری خیریه شهدای خط شکن شهرستان فلاورجان
جشن گلریزان مجازی
به مناسبت شبهای قدر
#پویش_آزادی_زندانیان_غیر_عمد_مالی
#بمناسبت_ماه_رمضان
#در_کارهای_خیر_از_یکدیگر_سبقت_بگیریم
💳۶۰۳۷-۹۹۷۹-۵۰۴۱-۱۴۵۵
📞۰۳۱۳۷۴۴۰۰۶۰
📞۰۳۱۳۷۲۲۲۰۶۵
📱۰۹۱۳۱۳۵۲۲۶۴
لطف کنید مبلغ که واریز کردید در اطلاع رسان ایتا وروبیکا و شاد ارسال کنید
۰۹۱۳۰۸۵۷۶۲۵ برای چه کاری آزادی زندانیان یا بسته معشتی نیازمندان
#مشارکت
#ماه_رمضان
#شبهای_قدر
#عید_فطر
#عید_نوروز
هدایت شده از سلمان محمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢پیام مهم سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه حضرت صاحبالزمان(عج)
به فرماندهان، خیرین، بسیجیان و مردم استان اصفهان
💠 مردم شریف شهرهای استان اصفهان برای یک گلریزان بزرگ به خط میشوند
🔸هرکجای محله و شهرتون خیری را میشناسید خبر کنید تا در این گلریزان بزرگ شرکت کنند
🔹 با هر مبلغی به قدرتوان در آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد سهیم باشیم
✅ در این ایام مبارک با یک "یاعلی" دل خانواده ای را شاد کنیم
https://eitaa.com/salmanmohamadi
46.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆ببینید | فیلم اذانگویی آیت الله مهدوی
🔹استاد سید ابوالحسن مهدوی:
از همۀ عزیزان تقاضا دارم که به امیرالمومنین (علیهالسلام) تأسی کنید و در وقت اذان با صدای بلند اذان بگویید و اذانگویی را ترویج کنید و دیگران را نیز برای اذانگویی جهت نزول برکت و رحمت در زندگیشان تشویق کنید.
✅چهارده فایده دنیایی و آخرتی اذانگفتن برگرفته از روایات حضرات اهلبیت(علیهمالسلام):
🔻فواید دنیایی اذانگفتن:
۱-شفای بیماریها [در روایات بیماری لاعلاج نیز ذکر شده است]؛
۲-شفای نازایی؛
۳-طرد شیطان بهخصوص از کودکان؛
۴-تصدیق مؤذن توسط تر و خشکی و درختان؛
۵-کسیکه با گفتار مؤذن نماز بخواند سهمی از ثواب را دارد و هرکس صوت او را میشنود حسنه برای مؤذن نوشته میشود؛
۶-اذانگفتن سبب غفران گناهان گذشته و منت بر عصمت در آینده است؛
۷-هفتهزار ملک بر مؤذن درود میفرستند و برای او استغفار میکنند.
#من_اذان_میگویم
🔻فواید آخرتی اذانگویی:
۱-وجوب بهشت برای مؤذن؛
۲-مؤذن در محشر یک سر و گردن از همه بالاتر است؛
۳-در محشر نوری دارد به اندازهٔ آسمانها؛
۴-در قیامت سکونت با حضرت ابراهیم علیهالسلام دارد؛
۵-مؤذن در روز قیامت میتواند چهلهزار گنهکار را شفاعت کند؛
۶-در روز قیامت مؤذن در سایهٔ عرش الهی است تا حسابرسی اهل محشر تمام شود؛
۷-مؤذن حشر با انبیا و صدیقین و شهدا و صالحین دارد.
#امیرالمومنین (علیهالسلام)
#اذان #اذان_گویی
#دنیا #آخرت
#آیتالله_مهدوی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💜 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 💜
https://eitaa.com/madahanpirbakran
هدایت شده از کانال آتش به اختیار ، یاران ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان تکاندهنده ماموستای اهل تسنن در رابطه با بیحجابی در جامعه...
👈محل اظهارنظر(کامنت)
🌏 #آتش_به_اختیار👇
🆔https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21
هدایت شده از کانال آتش به اختیار ، یاران ولایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 «نذر عشق»؛ نماهنگ فوقالعاده زیبای کودکان «افغان» با طعم ۳۲۰۰۰ نان به نیت ۳۲۰۰۰ شهید غزه
🔹 مردم افغانستان به مناسبت ۱۵ رمضان سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) در اقدامی ۳۲۰۰۰ قرص نان به نیت ۳۲۰۰۰ شهید مظلوم غزه طبخ کردند.
#جمعیت_افغانستانیهای_مقیم_ایران
آتش به اختیار یعنی جشن ترفیع رتبهی افسران جنگ نرم. وقتی فرمانده علَم را دست جوانان و جناح مؤمن انقلابی میدهد، یعنی این جوان لیاقت علَمداری دارد.
🌏 #آتش_به_اختیار👇
🆔https://eitaa.com/atash_be_ekhtiar21
4_5951895009404912960.mp3
1.55M
دعای روز شانزدهم ماه رمضان
اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فیهِ لِمُوافَقَةِ الاْبْرارِ وَجَنِّبْنی فیهِ مُرافَقَةَ الاْشْرارِ وَآوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ اِلی دارِ الْقَرارِ بِاِلهِیَّتِکَ یا إلَهَ العالَمین.
خدایا موفقم دار در این ماه به همراهی کردن با نیکان و دورم دار در آن از رفاقت با اشرار و جایم ده در آن به وسیله رحمت خود به خانه قرار و آرامش به معبودیت خود ای معبود جهانیان.
https://eitaa.com/madahanpirbakran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این بیانات آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز درباره بی بند و باری افسار گسیخته در مسجد تاریخی نصیرالملک شیراز که البته شامل حال سایر اماکن به اصطلاح گردشگری نیز می گردد برسانید به گوش سمع میراث فرهنگی و گردشگری.
❌ بیچارگی یعنی که این به اصطلاح، صنعت به جای آشنا کردن مردم با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی بشود تخریبگر دین و شرع و فرهنگ و البته پولِ کثیف پارو کند.
🔴 این نهیبهای آیت الله دژکام لازم است از حنجره سایر علمای عظام نیز در برابر ولنگاری و اباحه گری که این روزها در اماکن عمومی شاهدیم برخیزد نه اینکه مثل بعضی از بزرگواران، دنبال احتجاج شرعی بگردند که روحانیِ آمر به معروف و ناهی از منکر را تخطئه نموده و مقصر بپندارند.
✍ مریم اشرفی گودرزی
هدایت شده از یارب یارازق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باورتون میشه داشتن صدام رو اسیر میکردن!
از دلاوری های محسن وزوایی کمتر شنیده ایم.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از کانال آتش به اختیار ، یاران ولایت
آمریکا کجاست؟؟!!!
آمریکا جاییست که بزرگترین کمدینش (رابین ویلیامز) ازفرط افسردگی خودکشی میکنه
و ایران جاییست که افسرده ترین مردمانش 24 ساعته
درحال جوک ساختن هستن!!!!!!
تاحالا ازاین زاویه نگاشون نکرده بودم...
آمریکایی های بدبخت 😀😂😂
آمریکا کجاست؟؟!!!
آمریکا جاییست که بزرگترین کمدینش (رابین ویلیامز) ازفرط افسردگی خودکشی میکنه
و ایران جاییست که افسرده ترین مردمانش 24 ساعته
درحال جوک ساختن هستن!!!!!!
تاحالا ازاین زاویه نگاشون نکرده بودم...
آمریکایی های بدبخت 😀😂😂
🔴 یکسال گذشت....
یکسال از این ویراست عالی ترین مقام مسئول فرهنگی کشور گذشت. کاش میشد از ایشون و سایر مسئولین فرهنگی کشور تحقیق و تفحص کرد که در این مدت چه اقداماتی انجام داده اند که وضعیت فرهنگی و حجاب و عفاف کشور اینقدر فاجعه بار شده است....
شاید سال گذشته با یک سری اقدامات جدی امنیتی و قضایی و .. میشد بساط بیحجابی را جمع کرد تا گسترش پیدا نکند اما اکنون کار از کار گذشته و نه اقدام فرهنگی جواب میدهد و نه اقدام امنیتی و قضایی....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | رسانه، قویتر از موشک
✏️ بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره اهمیت قدرت رسانه در مبارزه با دشمن
💻 https://eitaa.com/samen_pirbakran
صراط:
سیاه نمایی گسترده غرب علیه اسلام و ایران
مهم ترین انگیزه ها و اهداف غرب از سیاه نمایی علیه اسلام و ایران (هر سه هراسی) از جمله تلاش برای منفور نشان دادن دین اسلام و مذهب تشیع، جلوگیری از گرایش روزافزون جوانان غربی به اسلام، منفعل نمودن ایران اسلامی در تحولات منطقه ای و جهانی، جلوگیری از گسترش نفوذ منطقه ای ایران اسلامی در خاورمیانه، فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای منطقه و در نهایت به تسلیم واداشتن ایران است.
پس از فروپاشی نظام دو قطبی، نظام بین الملل در دوران گذار خود قرار دارد. در این دوران گذار، مدعیان فرهنگ غربی بر این ادعا هستند که دیگر جایگزینی جز لیبرال دموکراسی برای جهان وجود ندارد اما برخی نظریه پردازان این اندیشه را رواج دادند که پس از سوسیالیسم، این بار اسلام می تواند فرهنگ لیبرال دموکراسی را به چالش بکشد. در این خصوص، می توان به آرای نظریه پردازانی چون ساموئل هانتینگتون[1] اشاره کرد که نظریة «برخورد تمدن ها» را مطرح کرد. دشمنان در این روش از «سیاه نمایی» علیه اسلام، تشیع و جمهوری اسلامی ایران (هر سه هراسی) به منظور دست یابی به اهداف خویش سود می برند. در سیاه نمایی، بیش از آن که دشمن در جستجوی تغییر نگرش های مردم جامعة هدف باشد، به دنبال تخریب وجهة حاکمیت و حاکمان جامعة هدف در اذهان مردم است؛ اما اسلام هراسی[2] با حمله القاعده در سال 2001 میلادی به برج های دوقلو در آمریکا قوت گرفت و نیاز به داشتن دشمن برای ایالات متحده تأمین گردید. این بار مسلمانان و اندیشة اسلام به جای بلوک شرق به دشمن آمریکا تبدیل شدند و اسلام هراسی و تروریست خواندن مسلمانان به «گفتمان غالب» غرب به خصوص ایالات متحده آمریکا بدل گشت.[3]
در خصوص شیعه هراسی و ایران هراسی باید گفت، غرب در یکی دو دهة گذشته از روش های سخت، نرم و هوشمندانه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. در روش سخت بیشتر از تهدید و فشار نظامی، حمله مستقیم نظامی مانند آن چه در سال 1981 میلادی در طبس اتفاق افتاد، ترور، حمایت از حملة کشوری ثالث و کودتا استفاده می شود؛ اما در روش هوشمندانه با استفاده از تربیت نیروی انسانی ماهر بیشتر از ابزار همراهی دیگر قدرت ها، استفاده از ابزارهای اقتصادی، استفاده از عناصر قدرت نرم و هم زمان تهدید به استفاده از قدرت سخت و نظامی سود برده می شود.[4] در سیاه نمایی، مهم ترین اهداف آمریکا علیه تشیع و جمهوری اسلامی ایران آن است که اولاً بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد نماید؛ ثانیاً جایگاه منطقه ای ایران را تنزل دهد و ثالثاً فروش تسلیحات خود را توجیه پذیر نماید. نکته حائز اهمیت این که استفاده از گروه های تکفیری در سیاه نمایی غرب جایگاه ویژه ای دارد.
ریچارد هاس[5] در مقاله ای با عنوان «خاورمیانه جدید» می نویسد: «غرب این گونه نظر می دهد که ایرانِ در حال تبدیل شدن به قدرت منطقه ای، به دنبال آن خواهد بود تا با خارج کردن قدرت های فرامنطقه ای، خود جایگزین آن ها شود و دیگر دولت های منطقه را به پذیرش سیاست های خود مجبور نماید. از طرفی، قدرت هژمون هیچ گاه مایل نخواهد بود که هژمونی منطقه ای دیگری، آن هم در منطقة حساس خاورمیانه، شکل گیرد. هاس معتقد است عصر جدیدی در خاورمیانه آغاز شده که مهم ترین ویژگی آن پایان تسلط آمریکا بر این منطقه و تغییر آشکار موازنه قدرت به سود ایران است، تغییری که باید از گسترش آن جلوگیری کرد»[6]. همچنین پروژة ایران هراسی آمریکا در منطقه باعث شده است، برخی سران عرب علیه ایران موضع گیری کنند و یا خریدهای تسلیحاتی بی سابقه ای داشته باشند.
کاریل مورفی[7]، تحلیل گر مسائل سیاسی، در مطلبی با اشاره به یکی از اسناد منتشر شده در ویکی لیکس در خصوص درخواست پادشاه عربستان از آمریکا برای حمله به ایران می نویسد: «ملک عبدالله پادشاه (سابق) عربستان سعودی، بارها از آمریکا خواست تا به برنامه های مشکوک به ساخت سلاح هسته ای ایران حمله کند»[8] بنابراین، می توان گفت ایران هراسی به بی اعتمادی، نفرت، انزجار، حسادت، تبعیض، تعصب، نژادپرستی، ترس یا بیزاری به ایرانیان به عنوان یک گروه نژادی، قومی، زبانی و مذهبی پذیرفته شده در سراسر جهان اشاره دارد. همچنین شیعه هراسی به مجموعه ای از مطالعات نظری و یا اقدامات عملی علیه شیعیان اطلاق می شود که در پی ممانعت از برقراری ارتباطی صمیمی و برادرانه و تحقق وحدت اسلامی میان شیعه و سنی است. در نهایت این که غرب سه پروژه اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی (هر سه هراسی) را هم زمان و با اهداف گوناگون دنبال می کند. از سوی دیگر، برخی کشورهای منطقه نیز هم سو با غرب پروژه های ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال و خواسته یا ناخواسته به اسلام هراسی غرب کمک می کنند.
اهداف و انگیزه های غرب از سیاه نمایی گسترده علیه اسلام، تشیع و ایران
1- منفور نشان دادن دین مبین اسلام
سیاستمداران آمریکایی، همواره به دنبال القای مساوی بودن اسلام با تروریسم بوده اند. فرد هالیدی[9]، نظریه پرداز انگلیسی، معتقد است اصل اساسی در بحث اسلام هراسی به آمریکا و رابطة این بحث با مسائلی همچون حمایت های نفتی، سلاح های هسته ای و تروریسم برمی گردد. رخدادهای دهة هفتاد میلادی در آغاز تأسیس اوپک و افزایش قیمت نفت، انقلاب ایران، بحران گروگان گیری دیپلمات های آمریکا در تهران و تحلیل های متعصبانه منتشر شده توسط مطبوعات در مورد این وقایع، مهم ترین دلایل گرایش آمریکا به پیگیری پروژه اسلام هراسی و ایران هراسی بوده است.[10]
کشورهای غربی در بین نیروهای نظامی خود نیز اسلام هراسی را ترویج می کنند. به عنوان مثال، نیروهای نظامی آمریکا درباره یک جنگ تمام عیار در آینده علیه مسلمانان مطالعه می کنند که مدعی هستند در چارچوب مبارزه با تروریسم انجام خواهد شد. اسلام هراسی و ایران هراسی دولت های غربی تا حدود زیادی بر فکر و اندیشه غربی ها اثرگذار بوده است. بر اساس یک نظرسنجی، تنها 37 درصد آمریکایی ها دیدگاه مساعدی به اسلام دارند. طبق نظرسنجی یک مؤسسه، 22 درصد از آمریکایی ها نمی خواهند همسایه آن ها یک مسلمان باشد. طبق این نظرسنجی اسلام هراسی یا آن چه به عنوان «ترس اغراق آمیز، نفرت و دشمنی به اسلام و مسلمانان» نامیده می شود، در دهة گذشته به شدت افزایش یافته است.[11]
2- جلوگیری از به چالش کشیده شدن فرهنگ لیبرال دموکراسی توسط اسلام و گرایش مردم غرب به این دین
با فروپاشی بلوک شرق، غرب بر این باور بود که دیگر هیچ فرهنگی در مقابل فرهنگ لیبرال دموکراسی توانایی مقابله ندارد و حتی برخی نظریه پردازان این مکتب از پایان تاریخ[12] سخن گفتند؛ اما تحولاتی در ادامه رخ داد که برخی دیگر از نظریه پردازان غربی همانند هانتینگتون طراح نظریه «برخورد تمدن ها»، را به این عقیده رساند که فرهنگ و تمدن اسلامی توان به چالش کشیدن فرهنگ و تمدن غربی را دارد. به چالش کشیده شدن فرهنگ لیبرال دموکراسی از سوی فرهنگ اسلامی، وجه دیگری نیز دارد و این وجه همان گرایش مردم غرب به پذیرش دین مبین اسلام در این کشورها است.
بر اساس برخی آمارها در سال ۲۰۱۰ میلادی، حدود ۱۵ میلیون مسلمان در اروپا سکونت داشته اند که این رقم در سال ۲۰۴۰ میلادی به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید؛ بنابراین، هرگاه روند گسترش اسلام به ویژه در سرزمین های غرب شدت گرفته، در واکنش به آن تلاش ها برای مخدوش کردن چهره اسلام و مسلمانان نیز تشدید شده است. یکی از نمایندگان پارلمان هلند دربارة موج اسلام گرایی در جوامع غربی از تعبیر «سونامی اسلامی» یاد می کند.[13]
همچنین طبق پیش بینی های انجام شده، تعداد مسلمانانی که در قاره آمریکا ساکن هستند در 20 سال آینده دو برابر خواهد شد و از 3/5 میلیون نفر در سال 2010 میلادی به 9 /10 میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید.[14] بنابراین غرب تلاش می کند اولاً با موج اسلام خواهی در بین جوامع طرفدار آمریکا مقابله نماید؛ ثانیاً از گرایش مردم غرب به اسلام جلوگیری کند؛ و ثالثاً مانع از افزایش شمار مسلمانان در غرب و به چالش کشیده شدن فرهنگ لیبرال دموکراسی توسط فرهنگ اسلامی شود.
3- حضور نظامی در منطقه، ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و حفظ امنیت متحدان منطقه ای
حضور نظامی غرب در منطقه، سابقه ای طولانی دارد. اما یکی از دلایل توجیه کننده این حضور مجدد، ادعای وجود تروریسم بوده است. البته غرب در ورای این حضور به دنبال دست یازی به اهداف خویش از قبیل کنترل ایران، حمایت از دیکتاتورهای منطقه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، ایجاد اختلاف بین مسلمانان و. .. است. بنابراین آمریکا چون توانایی تغییر نظام ایران را ندارد، برای محدودسازی جدی ایران تلاش می کند. راهبرد محدودسازی ایران شامل اعمال تحریم ها و به راه انداختن جنگ روانی و جنگ فرهنگی است. در این خصوص، دیدگاه های ایالات متحده آمریکا با منافع رژیم صهیونیستی گره خورده است و به طور فزاینده ای تصمیم سازی های این کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.[15] در این فرآیند، اسلام هراسی نقشی بی بدیل دارد، به خصوص آن که غرب با تبلیغات خود تلاش کرده است در بسیاری از برهه ها در اذهان عمومی، اسلام را مساوی با ایران و هر دو را برابر با تروریسم در اذهان عمومی ترسیم نماید.
اما در ایجاد انگیزه مهم دیگر غرب از پیگیری پروژه اسلام هراسی و مساوی دانستن آن با ایران هراسی و شیعه هراسی، ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دارای جایگاه برجسته ای است؛ به خصوص آن که برخی کشورهای منطقه بنا به دلایلی نگران اسلام هراسی غرب نبوده اند. یکی از مشاوران خانواده سلطنتی سعودی ها، نگرانی های عربستان را این گونه بیان می کند: «شیعیان در پی باز تولید سلسله صفوی، یا به عبارت دیگر، تشکیل هلال شیعی از پاکستان به ایران، عراق و لبنان و در نهایت عربستان هستند».[16]
همچنین در هِزاره جدید میلادی و به ویژه تحولات یک دهه اخیر، غربی ها به دنبال افزایش اختلاف بین ایران و برخی کشورهای منطقه بوده اند؛ بنابراین طبیعی خواهد بود که رهبران عربستان سعودی تمایل دارند ناآرامی های سیاسی اخیر را در چارچوب رقابت گسترده تر فرقه ای و استراتژیک با ایران تفسیر کنند.[17] بنابراین غرب با هدف حضور نظامی در منطقه، ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی و حفظ امنیت متحدان منطقه ای اش بر شعله های اسلام هراسی دامن می زند. برخی کشورهای منطقه نیز هیزم بیار این شعله های سوزان هستند.
4- جلوگیری از الگو شدن ایران اسلامی برای کشورهای منطقه و منفور نشان دادن مذهب تشیع.
از دیگر مواردی که به ایران هراسی و شیعه هراسی غرب کمک کرده، وجود کشورهایی در پیرامون ایران با جمعیت شیعه و ترسِ از الگوگیری آن ها از ایران است. آن چه هویداست، توسعه اسلام هراسی و ایران هراسی در سطح بین الملل و شیعه هراسی و ایران هراسی در جهان اسلام است. این امر متمرکز بر تلاش هایی است که از ایران، تصویری منفی به جهانیان عرضه می کند. در چنین وضعیتی قدرت های برتر منطقه با حکومت های اسلامی مبتنی بر مذهب تشیع ایران یک علامت از اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی در جهان محسوب می شود. جدا از مسائل ملی و بین المللی موج بیداری اسلامی نیز سبب افزایش تمرکز بر این مسئله در جهان شده که فشارها را بر کشورهای در حال توسعه دو برابر کرده است.[18] از این منظر، تأثیر انقلاب ایران بر منافع قدرت های بزرگ در منطقه بیشتر خواهد بود. یکی از دیدگاه های مهم در عرصه بین الملل در حال حاضر روابط ایران و غرب و برخورد منافع آن هاست که روابط فرهنگی و سیاسی و روابط دوجانبه را تحت تأثیر قرار داده است. از دیدگاه برخی از نظریه پردازان غربی، درست از زمانی که انقلاب ایران به پیروزی رسید، قدرت های غربی و به ویژه آمریکا و انگلستان نگرش بدبینانه و مشکوکی به ایران پیدا کرده اند. آن ها ایران را متهم به صدور تروریسم، حمایت از گروه های شبه نظامی و... می کنند و حتی جورج بوش[19] در یکی از سخنرانی هایش ایران را محور شرارت خواند.[20]
علاوه بر الگوگیری کشورهای منطقه از انقلاب اسلامی که باعث ایران هراسی شده، موقعیت جغرافیایی خاص کشورمان نیز در برهه هایی بر ایران هراسی و شیعه هراسی غرب تأثیرگذار بوده است؛ زیرا موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران سبب شده تا این کشور به عنوان یک کشور بین المللی شناخته شود؛ به عبارت دیگر ایران به علت موقعیت جغرافیایی خود در تلاقی با قدرت های بزرگ قرار دارد.[21]
5- جلوگیری از نفوذ منطقه ای ایران و ایجاد ترتیبات امنیتی ضد ایرانی
سیاست مهار از راهبرد کلان آمریکا منشأ می گیرد. براساس این راهبرد از ظهور هر قدرت منطقه ای در مناطق حساس جهان که بتواند برتری آمریکا را به چالش بکشد، جلوگیری شود. آمریکا در برابر ایفای نقش طبیعی ایران در حوزه های فرهنگی- مذهبی در سطح منطقه ای عاملی بازدارنده محسوب می شود و به همین دلیل ادراک مبتنی بر چالش گری و تهدیدگری سیاست های آمریکا، ادراک غالب دولتمردان ایران به شمار می آید؛ چرا که ایران بنا بر ماهیت ایدئولوژیک گرا و فرهنگ محور خود، ذاتاً به گسترش اسلام گرایی در فراروی مرزهای خود، برای ایجاد همگرایی منطقه ای تمایل دارد. به ویژه، تداوم طبیعی فرهنگ خود در خاک همسایگان شرقی و غربی را سرمایه ای ارزنده در این مسیر تلقی می کند.[22] از سوی دیگر غرب بر این عقیده است که اگر دولتی در منطقه خاورمیانه بسیار قدرتمند شود و یا اگر یک قدرت خارجی بتواند در این منطقه مداخله کند، ممکن است قادر باشد بر کشورهای تولیدکننده نفت سلطه پیدا و در عرضه انرژی مداخله کند که با منافع و خواست آمریکا تطابق نداشته باشد.[23] نوام چامسکی[24]، نظریه پرداز آمریکایی، معتقد است که بخش عظیمی از مخازن انرژی در خاورمیانه متمرکز بر منطقه ای است که برخی از آن با عنوان هلال شیعی یاد می کنند. وی معتقد است کنترل ایران بر این هلال، کابوسی وحشتناک برای آمریکا است. به باور چامسکی هلال شیعی مربوط به دوره جنگ سرد است. تهران مرکز این هلال است و حزب الله در جنوب لبنان و منطقه شیعه نشین در جنوب عراق و بخشی از سوریه را پوشش می دهد.[25] اما یکی دیگر از اهداف و انگیزه های غرب از پیگیری پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی، ایجاد ترتیبات امنیتی منطقه ای برای مقابله با ایران است. شکل گیری شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با انقلاب اسلامی ایران بود؛ اما جدیدترین مورد از تلاش در ایجاد ترتیبات امنیتی منطقه ای را می توان، تلاش های عربستان سعودی در این زمینه دانست.
عربستان سعودی در اوایل سال 2016 اعلام کرد که یک ائتلاف نظامی با مشارکت 34 کشور برای مبارزه با تروریسم تشکیل داده است. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور، اعلام کرد که این ائتلاف جدید نه تنها داعش بلکه پدیده تروریسم را در تمامی مناطق جهان اسلام هدف قرار خواهد داد.[26] آشکارا پیداست که مهم ترین هدف این گونه ائتلاف ها، مقابله با قدرت تهران است. به باور کار شناسان مسائل خاورمیانه، ریاض راهبردی گسترده را در دستور کار دارد که مبنای آن ایجاد یک بلوک از دولت ها و ارتش های سنی مذهب در منطقه است که با جمع شدن حول محور ریاض، با قدرت شیعیان (یعنی ایران، عراق و لبنان) به مقابله بپردازند.
6- تلاش برای ایجاد تغییرات در ساختار و یا رفتار ایران و ایجاد اختلاف در جامعه ایران
به قدرت رسیدن جورج دبلیو بوش و پیوند معنایی و فکری وی با طیف نومحافظه کار بیانگر این واقعیت بود که ایالات متحده آمریکا، بی تردید در چشم انداز سیاست خارجی خود بر اتخاذ رویکردهای سخت افزاری[27] پافشاری خواهد کرد. این ارزیابی با تحولات و وقایع پس از ۱۱ سپتامبر به خوبی ماهیت تهاجمی راهبرد کلان آمریکا را در قالب اشغال نظامی افغانستان و عراق با توسل به «تئوری دومینو» به اثبات رساند. در تداوم چنین بستری، موضوع تغییر رژیم ایران نیز در محافل و مخازن فکری[28] وابسته به نومحافظه کاران در دستور کار قرار گرفت.
در این زمینه، ریچارد پرل[29]، از چهره های سرشناس نومحافظه کار آمریکا، در یکی از مصاحبه هایش با رادیو فردا می گوید: «به نظر من، حکومت فعلی ایران نه می تواند خود را اصلاح کند و نه می خواهد که اصلاح شود. تنها تغییر رژیم از طریق حمله نظامی می تواند ضامن دموکراسی و احیای حقوق فردی در ایران باشد».[30] غرب و در رأس آن ایالات متحده آمریکا برای رسیدن به این هدف یعنی تغییر رژیم در ایران با ابزار رسانه، ایران هراسی و شیعه هراسی را برای اقناع افکار عمومی منطقه و جهان دنبال نمود تا بتواند اقدامات احتمالی خود را در آینده علیه ایران توجیه نمایند؛ اما پس از شکست پروژه تغییر رژیم، همچنان ایران هراسی و شیعه هراسی با شدت بیشتری دنبال می شود. هدف بعدی غرب تغییر رفتار دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بود. آن ها به دنبال این هستند که ایران اسلامی مطابق خواست و ارادة غرب رفتار نماید و برای واداشتن ایران به این تغییر رفتار، ایران هراسی و شیعه هراسی را دنبال می کنند.
مراکزی نظیر مؤسسه بروکینز[31]، شورای غیردولتی روابط خارجی، مرکز نیکسون[32]، بنیاد کارنگی[33] برای صلح جهانی و مرکز بین المللی وودرو ویلسون[34] و محققانی چون جفری کمپ[35]، ری تکیه[36]، زبیگنیو برژینسکی[37]، ریچارد هاس[38] و هنری کیسینجر[39] نمایندگان رویکرد تعامل گرا و تغییر رفتار به شمار می روند. در این روش، غرب تلاش دارد از یک سو پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی و از سوی دیگر با نفوذ در برخی مراکز ایران، تغییر رفتار این کشور را دنبال نماید. شاید برجسته ترین موضع گیری های غرب در این زمینه درخواست از ایران و مقامات ایرانی برای داشتن رفتاری متفاوت است. غرب در کنار تلاش برای تغییر رژیم و همچنین تغییر رفتار ایران در ورای شیعه هراسی و به خصوص ایران هراسی، با تبلیغات ضد نظام جمهوری اسلامی ایران، به دنبال دو قطبی کردن جامعه و ایجاد اختلاف بین مردم و حکومت است. در این مرحله غرب با استفاده از ابزار رسانه به دنبال القای این اندیشه است که مشکلات ایران ناشی از عدم رابطه با غرب است و ایران هراسی در کار نیست، بلکه تبلیغ ایران هراسی زاییده توهم افکار و اندیشه های مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ به خصوص آن که نظام ایران نظامی دینی است و رفتار نمایندگان این نظام با مردم به گونه ای غیر مستقیم به معنای عملیاتی شدن واقعیت دین تعبیر می گردد. همچنین در پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی، غرب تلاش دارد تا به مردم ایران القا نماید که در کشور امنیت سیاسی وجود ندارد. امنیت سیاسی به معنای وجود فضایی سیاسی است که در آن مردم آزادانه و بدون ترس و وحشت بتوانند مواضع سیاسی و باورهای خود را هر چند مخالف دولت باشد، در چارچوب قوانین موجود بیان کنند. در حقیقت بین امنیت سیاسی و میزان استبدادی بودن رژیم سیاسی، رابطه ای معکوس وجود دارد.[40] در این مرحله از اقدامات، غرب تلاش دارد تا ملت ایران را از حاکمیت جدا نماید. همچنان که جورج بوش در سخنرانی 29 ژانویه 2003 میلادی بارها از تهدیدی به نام «جمهوری اسلامی» اسم برده و از ملت ایران به عنوان «ملت به گروگان گرفته شده» یاد کرده و هدف خود را به صراحت آزاد کردن این ملت گوشزد کرده است.[41]
در این راهبرد نظام سلطه تلاش می کند تا از راه های مختلف، ضمن گسست میان افراد جامعه، آن ها را به مسئولان بدبین و فضای یأس در جامعه ایجاد کند. این راهبرد که با استفاده از شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، نشریات و... صورت می گیرد؛ دو راهبرد دیگر را دنبال می کند: در راهبرد اول تلاش می شود تا فرهنگ خودی را تخلیه کنند که این راهبرد از راه ایجاد تردید در بنیان های ارزشی، ترویج فساد، رواج فرقه گرایی، از خود بیگانگی و تقویت روشنفکری وابسته پیگیری می شود. راهبرد مرحله دوم نیز، جایگزین کردن فرهنگ بیگانه است که از راه ایجاد شبکه های ماهواره ای، تحریف تاریخ، تغییر خط و زبان و حذف و تبدیل میراث های فرهنگی پیگیری می شود.[42]
پی نوشت ها:
[1] Samuel Huntington
[2] IslamoPhobia
[3] فدراسیون بین المللی حقوق بشر هلسینکی.(1388). تبعیض و ناشکیبایی علیه مسلمانان در اتحادیه اروپا بعد از ۱۱ سپتامبر. ترجمه: علی مرشدی زاده. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ص 7.
[4] قلخانباز. خلیل. (1390). کاربرد قدرت هوشمند آمریکا علیه ایران و راهکارهای مقابله با آن. تهران: انتشارات حنیفا، ص 55.
[5] Richad Haass
[6] Richard. Haass .(November/December 2006). “The New Middle East”. Available at: http://www.foreignaffairs.com/articles/62083/richard-n-haass/the-new-middle-east
[7] Caryle Murphy
[8] Murphy. Caryle. (November 29, 2010). “WikiLeaks reveals Saudi efforts to thwart Iran” , Available at: http://www.globalpost.com/dispatch/saudi-arabia/101129/wikileaks-saudi-arabia-iran-king-abdullah
[9] Fred Halliday
[10] Shaded. w, p.s. Van. Koningsveld. (2002). “ the negative image of islam and muslims in the west/ leuven”,
[11] Abdul malik. Mujahid (2011) “Islamophobia statistics ”. Available at: http: //www. soundvision.com/article/islamophobia -statistics-usa-2011
[12] فرانسیس فوکویاما در مقاله ای با عنوان «پایان تاریخ» به این موضوع اشاره نموده است.
[13] جعفرپور، نجف. حسین، اسماعیلی.(31 مرداد91). "اسلام هراسی در سینمای هالیوود بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱". قابل دسترس در:
http://www.siasatrooz.ir/vdcciiqm.2bqee8laa2.html
[14] pewforum.org (27/1/2011). “The Future OF the Global Muslim Population”. Available at: http://www.pewforum.org/category/publications/polling-and-analysis
[15] Dalia. Dassel. Kaye. Alireza Nader. (2011). “Israel and Iran”, Rand national defense institute. Available at: http://www.rand.org/nsrd/ndri.html
[16] استنسلی. استیگ.(1393). جامعه شناسی سیاسی قدرت در عربستان. ترجمه: نبی الله ابراهیمی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ص150.
[17] Daniel. Markey. (July.18.2014). “Saudi Arabia’s New Strategic Game in South Asia, the National Interest”, Available at: http://nationalinterest.org /feature /saudi-arabia%E2%80%99s-new-strategic-game-south-asia-10909
[18] Karimi. Gholamreza. Hossein Alitooti. (2014), “assessment of cultural activities of of Iran in Islamic world: suggestion of some suitable strategies”. the quarterly journal of political studies of Islamic world, 102.
[19] Georg W Bouch
[20] Behravesh. Maysam. (07/11 /2015). “The Hidden Enemy Out There: Western Iranophobia and Iranian Westophobia”. Available at: http://www.researchgate.net/publication/233778928.
[21] جعفری ولدانی. اصغر. (1382)، روابط خارجی ایران (بعد از انقلاب اسلامی). تهران: انتشارات آوای نور ، ص23.
[22] متقی. ابراهیم و پوستین چی. زهره. (1390). الگو و روند در سیاست خارجی ایران. قم: چاپ اول. انتشارات دانشگاه مفید، ص315.
[23] - Walt. Stephen. (25/10/2013). “playing hard to get in the Middle East”. Available at: http://walt.foreignpolicy.com
[24] Noam Chomsky
[25] Ahmadi..A (2011). “Iran Islamic revolution and Shia Geopolitics”,publishing institute britg idea maker
[26] خبرگزاری ایسنا. (24آذر94)."به نیت جنگ افروزی بیشتر؛ عربستان هم ائتلاف نظامی ضد ترور تشکیل داد". قابل دسترس در:
http://www.isna.ir/fa/news /94092413586
[27] Hard Power
[28] Think Tanks
[29] Richard Perl
[30] تارنمای رادیو فردا. (29اردیبهشت1386). "گفت وگوی ریچارد پرل با رادیو فردا"، قابل دسترس در:
http: //www. radiofarda.com.
[31] Brookings Institution
[32] Nixon
[33] Carnegie Corporation
[34] Woodrow Wilson
[35] Geoffrey Kemp
[36] Ray Takeyh
[37] Zbigniew Kazimierz Brzezinski
[38] Richard Haass
[39] Henry Alfred Kissinger
[40] امیرخانی. کاوه. (1390). "مکتب امنیتی امام خمینی(ره)". فصلنامه مطالعات راهبردی. سال چهاردهم. شماره چهارم. زمستان 1390 ، ص91.
[41] آیتی. علیرضا. (1386). طرح ژئوپولیتیک جدید آمریکا- خاورمیانه و محیط پیرامونی، در کتاب خاورمیانه 1 ویژه مسائل و چالش های خاورمیانه. تهران: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران ، ص229.
[42] مسگرنژاد. جلیل. (1373). جایگاه ادبیات و علوم ادبی در بازداری تهاجم فرهنگی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، ص291.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حتما_ببینید
به مناسبت ۸ فروردین سالروز پذیرش استعفای
#آیتالله_منتظری توسط امام خمینی
⚠️ هشدار: این ویدئو حاوی صحنه های دلخراش است.
جریان اعدامهای سال ۶۷ چه بود؟!
⁉️ چه کسانی #عملیات_مرصاد را رقم زدند؟!
⁉️چه تعداد از کشتههای عملیات مرصاد از زندانهای جمهوری اسلامی آزاد شده بودند؟
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
محتوای ثامن پیربکران
https://eitaa.com/samen_pirbakran