هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[اگر بخواهیم استغفار - این نعمت الهی - را به دست بیاوریم، دو خصلت را باید از خودمان دور کنیم: یکی غفلت و دیگری غرور. ]
1️⃣ انسانِ غافل هرگز به فکر استغفار نمیافتد.
اصلاً به یادش نمیآید که گناه میکند.
غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام میدهد.
لذا اهل سلوک اخلاقی، در بیان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذیب نفس، این منزل را که انسان میخواهد از غفلت خارج شود، منزل «یقظه»، یعنی بیداری میگویند.
در اصطلاحات قرآنی، آن چیزی که نقطهی مقابل این غفلت است، تقواست.
تقوا، یعنی بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن.
اگر از آدم غافل دهها گناه سر میزند و اصلاً حس نمیکند که گناه کرده است؛ آدم متّقی، درست نقطهی مقابل اوست.
اندک گناهی هم که میکند، فوراً متذکّر میشود که گناه کرده است و به فکر جبران میافتد.
«انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا».
به مجرد اینکه شیطان از کنارش عبور میکند و باد شیطان به او میخورد، فوراً حس میکند که شیطانزده شده و دچار اشتباه و غفلت گردیده است؛ «تذکّروا»: به یاد میافتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنین آدمی، چشمش باز است.
عزیزان من؛ برادران و خواهران! هر که هستید ملتفت باشید.
این خطاب، فقط به یک عدّه مردم خاص نیست که بگوییم مثلاً افراد کماطّلاع، کمسواد و یا جوان و کم سن، به آن توجّه کنند.
نخیر؛ همه باید ملتفت باشند.
علما، دانشمندان، برجستگان، شخصیتها، بزرگان، کوچکان، پولداران، فقیران، همه باید ملتفت باشند که حدّاقل گاهی غفلت گریبان آنها را میگیرد و غافل میشوند.
اصلاً گناه از آنها سر میزند و ملتفت نمیشوند که گناه انجام میدهند.
خطر بسیار بزرگی است.
این گناهی که من و شما انجام میدهیم، ملتفت نمیشویم و چون نمیدانیم گناه کردهایم، از آن گناه توبه و استغفار هم نمیکنیم.
بعد روز قیامت که میشود، چشم ما که باز شد، آن وقت میبینیم، عجب چیزهایی در نامهی اعمال ماست!
انسان تعجّب میکند، کی من این کارها را انجام دادم؛ اصلاً یادش نیست.
این، گناهِ غفلت و اشکال آن است.
پس، یک مانع استغفار، عبارت از غفلت است.
2️⃣مانع دوم، غرور است.
اندک کار کوچکی که انسان انجام میدهد، مغرور میشود.
در تعبیرات دعا و روایت داریم که «الاغترار باللَّه».
در دعای چهلوششم صحیفه سجّادیه که روزهای جمعه خوانده میشود، عبارتی وجود دارد که خیلی تکان دهنده است.
میفرماید: «و الشّقاء الاشقی لمن اغترّ بک»؛
بالاترین شقاوتها، متعلّق به کسی است که به تو مغرور شود.
«مااکثر تصرّفه فی عذابک و ما اطول تردّده فی عقابک و ما ابعد غایته من الفرج و ماأقنطه من سهولة المخرج».
کسی که مغرور میشود - به تعبیر این روایت - دچار حالت «اغترار باللَّه» میگردد.
غرور، اینگونه است.
مغرور، خیلی دور از آبادی است، خیلی دستش کوتاه از رهایی و سلامتی است.
چرا؟ به خاطر این که اندک کار کوچکی که انجام داد، دو رکعت نمازی که خواند، مثلاً خدمتی برای مردم انجام داد، پولی در فلان صندوق انداخت، یا کاری در راه خدا انجام داد، فوراً مغرور میشود که ما دیگر پیش خدای متعال، کار خودمان را درست کردیم
و حساب خودمان را ساخته و پرداخته نمودیم و احتیاج به چیزی نداریم!
این را به زبان نمیآورد، اما در دل او اینگونه میگذرد. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠[اگر بخواهیم استغفار - این نعمت الهی - را به دست بیاوریم، دو خصلت را باید از خودمان دور کنیم: یکی غفلت و دیگری غرور. ]
1️⃣ انسانِ غافل هرگز به فکر استغفار نمیافتد.
اصلاً به یادش نمیآید که گناه میکند.
غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعاً مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام میدهد.
لذا اهل سلوک اخلاقی، در بیان منازل سالکان در مسلک اخلاق و تهذیب نفس، این منزل را که انسان میخواهد از غفلت خارج شود، منزل «یقظه»، یعنی بیداری میگویند.
در اصطلاحات قرآنی، آن چیزی که نقطهی مقابل این غفلت است، تقواست.
تقوا، یعنی بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن.
اگر از آدم غافل دهها گناه سر میزند و اصلاً حس نمیکند که گناه کرده است؛ آدم متّقی، درست نقطهی مقابل اوست.
اندک گناهی هم که میکند، فوراً متذکّر میشود که گناه کرده است و به فکر جبران میافتد.
«انّ الّذین اتّقوا اذا مسّهم طائف من الشّیطان تذکّروا».
به مجرد اینکه شیطان از کنارش عبور میکند و باد شیطان به او میخورد، فوراً حس میکند که شیطانزده شده و دچار اشتباه و غفلت گردیده است؛ «تذکّروا»: به یاد میافتد. «فاذا هم مبصرون»؛ چنین آدمی، چشمش باز است.
عزیزان من؛ برادران و خواهران! هر که هستید ملتفت باشید.
این خطاب، فقط به یک عدّه مردم خاص نیست که بگوییم مثلاً افراد کماطّلاع، کمسواد و یا جوان و کم سن، به آن توجّه کنند.
نخیر؛ همه باید ملتفت باشند.
علما، دانشمندان، برجستگان، شخصیتها، بزرگان، کوچکان، پولداران، فقیران، همه باید ملتفت باشند که حدّاقل گاهی غفلت گریبان آنها را میگیرد و غافل میشوند.
اصلاً گناه از آنها سر میزند و ملتفت نمیشوند که گناه انجام میدهند.
خطر بسیار بزرگی است.
این گناهی که من و شما انجام میدهیم، ملتفت نمیشویم و چون نمیدانیم گناه کردهایم، از آن گناه توبه و استغفار هم نمیکنیم.
بعد روز قیامت که میشود، چشم ما که باز شد، آن وقت میبینیم، عجب چیزهایی در نامهی اعمال ماست!
انسان تعجّب میکند، کی من این کارها را انجام دادم؛ اصلاً یادش نیست.
این، گناهِ غفلت و اشکال آن است.
پس، یک مانع استغفار، عبارت از غفلت است.
2️⃣مانع دوم، غرور است.
اندک کار کوچکی که انسان انجام میدهد، مغرور میشود.
در تعبیرات دعا و روایت داریم که «الاغترار باللَّه».
در دعای چهلوششم صحیفه سجّادیه که روزهای جمعه خوانده میشود، عبارتی وجود دارد که خیلی تکان دهنده است.
میفرماید: «و الشّقاء الاشقی لمن اغترّ بک»؛
بالاترین شقاوتها، متعلّق به کسی است که به تو مغرور شود.
«مااکثر تصرّفه فی عذابک و ما اطول تردّده فی عقابک و ما ابعد غایته من الفرج و ماأقنطه من سهولة المخرج».
کسی که مغرور میشود - به تعبیر این روایت - دچار حالت «اغترار باللَّه» میگردد.
غرور، اینگونه است.
مغرور، خیلی دور از آبادی است، خیلی دستش کوتاه از رهایی و سلامتی است.
چرا؟ به خاطر این که اندک کار کوچکی که انجام داد، دو رکعت نمازی که خواند، مثلاً خدمتی برای مردم انجام داد، پولی در فلان صندوق انداخت، یا کاری در راه خدا انجام داد، فوراً مغرور میشود که ما دیگر پیش خدای متعال، کار خودمان را درست کردیم
و حساب خودمان را ساخته و پرداخته نمودیم و احتیاج به چیزی نداریم!
این را به زبان نمیآورد، اما در دل او اینگونه میگذرد. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠استغفاری کارگشاست که استغفار حقیقی و جدّی و حقیقتاً طلب باشد.
فرض بفرمایید شما گرفتاری بزرگی دارید و میخواهید رفع این گرفتاری را از خدای متعال بخواهید.
مثلاً خدای نکرده، عزیزی از عزیزان شما دچار مشکلی است؛ راههای عادی را هم رفتهاید، ولی نتوانستهاید آن مشکل را حل کنید؛ حالا به پروردگار عالم متوسّل شدهاید و دعا و تضرّع میکنید.
ببینید! انسان در آن حال که فرضاً فرزند یا عزیزی از عزیزانش دچار بیماری است و درِ خانهی خدا رفته و حال دعا پیدا کرده است، چگونه از خدا طلب میکند؟
آمرزش گناهان را اینگونه از خدا طلب کنید.
حقیقتاً آمرزش را طلب کنید و تصمیم داشته باشید که آن گناه را دیگر انجام ندهید.
البته انسان ممکن است تصمیم هم داشته باشد که گناه را انجام ندهد، باز دچار لغزش شود و انجام دهد؛ باز دوباره توبه میکند.
اگر انسان صد بار هم دچار توبهشکنی شد، باز دفعهی صدویکم، بابِ توبه باز است.
منتها شما که توبه و استغفار میکنید، از اوّل نباید تصمیم داشته باشید که حالا ما استغفار میکنیم، باز میرویم دوباره همان کار غلط و خلاف را انجام میدهیم! اینکه نشد.
روایتی دیدم که از قول یکی از ائمّه اینطور فرموده است: «من استغفر بلسانه و لم یندم بقلبه فقد استهزئ بنفسه»؛(معدن الجواهر و رياضة الخواطر ، شيخ ابو الفتح كراجكى ص ۵۹)
کسی که به زبان استغفار میکند، اما در دل از گناه پشیمان نیست و خیلی هم خوشحال است که این گناه را انجام داده است - به زبان میگوید: «استغفر اللَّه» - این آدم خودش را مسخره میکند.
این، چگونه استغفاری است؟! این، استغفار نیست.
استغفار، یعنی انسان برگردد، واقعاً به طور جدّ از خدای متعال بخواهد که او را بهخاطر این کارِ خلاف ببخشد.
چطور انسان تصمیم دارد که باز همان کار خلاف را انجام دهد؟
آیا رویش میشود که از خدای متعال، طلب بخشش کند؟
سبحه در کف، توبه بر لب، دل پُر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید بر استغفار ما!
این، چطور استغفار کردنی است؟!
این استغفار، کافی نیست.
استغفار باید جدّی و حقیقی باشد. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠استغفاری کارگشاست که استغفار حقیقی و جدّی و حقیقتاً طلب باشد.
فرض بفرمایید شما گرفتاری بزرگی دارید و میخواهید رفع این گرفتاری را از خدای متعال بخواهید.
مثلاً خدای نکرده، عزیزی از عزیزان شما دچار مشکلی است؛ راههای عادی را هم رفتهاید، ولی نتوانستهاید آن مشکل را حل کنید؛ حالا به پروردگار عالم متوسّل شدهاید و دعا و تضرّع میکنید.
ببینید! انسان در آن حال که فرضاً فرزند یا عزیزی از عزیزانش دچار بیماری است و درِ خانهی خدا رفته و حال دعا پیدا کرده است، چگونه از خدا طلب میکند؟
آمرزش گناهان را اینگونه از خدا طلب کنید.
حقیقتاً آمرزش را طلب کنید و تصمیم داشته باشید که آن گناه را دیگر انجام ندهید.
البته انسان ممکن است تصمیم هم داشته باشد که گناه را انجام ندهد، باز دچار لغزش شود و انجام دهد؛ باز دوباره توبه میکند.
اگر انسان صد بار هم دچار توبهشکنی شد، باز دفعهی صدویکم، بابِ توبه باز است.
منتها شما که توبه و استغفار میکنید، از اوّل نباید تصمیم داشته باشید که حالا ما استغفار میکنیم، باز میرویم دوباره همان کار غلط و خلاف را انجام میدهیم! اینکه نشد.
روایتی دیدم که از قول یکی از ائمّه اینطور فرموده است: «من استغفر بلسانه و لم یندم بقلبه فقد استهزئ بنفسه»؛(معدن الجواهر و رياضة الخواطر ، شيخ ابو الفتح كراجكى ص ۵۹)
کسی که به زبان استغفار میکند، اما در دل از گناه پشیمان نیست و خیلی هم خوشحال است که این گناه را انجام داده است - به زبان میگوید: «استغفر اللَّه» - این آدم خودش را مسخره میکند.
این، چگونه استغفاری است؟! این، استغفار نیست.
استغفار، یعنی انسان برگردد، واقعاً به طور جدّ از خدای متعال بخواهد که او را بهخاطر این کارِ خلاف ببخشد.
چطور انسان تصمیم دارد که باز همان کار خلاف را انجام دهد؟
آیا رویش میشود که از خدای متعال، طلب بخشش کند؟
سبحه در کف، توبه بر لب، دل پُر از شوق گناه
معصیت را خنده میآید بر استغفار ما!
این، چطور استغفار کردنی است؟!
این استغفار، کافی نیست.
استغفار باید جدّی و حقیقی باشد. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در دعایی که در روزهای ماه مبارک رمضان وارد شده است، این طور میخوانیم که:
«و هذا شهرالانابة و هذا شهر التوبة و هذا شهر العتق من النّار».( الكافی،ثقة الاسلام كلینی ج ۴ ص ۷۵ ح۷؛ تهذیب الاحكام،طوسی،ج۳ص۱۱۱ ؛ الفقیه،صدوق،ج۲ص۱۰۴ح۱۸۴۹ ؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی ج ۹۴ ص ۳۵۹ ؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۲۰۲ اعمال روزهای ماه رمضان؛ دعای اللهم هذا شهر رمضان...)
ماه، ماه توبه و استغفار و بازگشت به خداست. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠در دعایی که در روزهای ماه مبارک رمضان وارد شده است، این طور میخوانیم که:
«و هذا شهرالانابة و هذا شهر التوبة و هذا شهر العتق من النّار».( الكافی،ثقة الاسلام كلینی ج ۴ ص ۷۵ ح۷؛ تهذیب الاحكام،طوسی،ج۳ص۱۱۱ ؛ الفقیه،صدوق،ج۲ص۱۰۴ح۱۸۴۹ ؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی ج ۹۴ ص ۳۵۹ ؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۲۰۲ اعمال روزهای ماه رمضان؛ دعای اللهم هذا شهر رمضان...)
ماه، ماه توبه و استغفار و بازگشت به خداست. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خدای متعال نعمت بزرگی به انسان داده که نعمت مغفرت است و فرموده است اگر شما از این کاری که کردید - که اثر این کار باید بماند - پشیمان شدید، باب توبه و استغفار باز است.(سوره مبارکه النساء آیه ۱۷ و سوره شورى آیه ۲۵)
شما با گناهی که مرتکب میشوید، مثل این است که زخمی به بدن خودتان زده و میکروبی را وارد بدنتان کرده باشید؛ بیماری اجتنابناپذیر است.
اگر میخواهید اثر این زخم و این بیماری و این ضربه، در وجود شما از بین برود، خدای متعال بابی باز کرده و آن باب توبه و استغفار و انابه و بازگشت به خداست.
اگر برگردید، خدای متعال جبران خواهد کرد.
این، نعمت بزرگی است که خدای متعال به ما داده است.
در دعای وداع ماه مبارک رمضان - که دعای چهلوپنجم صحیفهی سجادیه است - امام سجّاد علیهالصّلاةوالسّلام به ذات مقدّس ربوبی عرض میکند:
«انت الّذی فتحت لعبادک باباً الی عفوک»؛ تو آن کسی هستی که به روی بندگانت، دری به عفو خودت باز کردی.
«و سمیته التوبة ؛ و اسم آن باب را باب توبه گذاشتی.
«و جعلت علی ذلک الباب دلیلا من وحیک لئلا یضلّوا عنه»؛ و یک راهنما هم از قرآن و وحی برای این در گذاشتی تا بندگان تو این در را گم نکنند.
بعد از جملاتی میفرماید: «فما عذر من اغفل دخول ذلک المنزل بعد فتح الباب و اقامة الدلیل»؛ (صحیفه السجادیه، دعای۴۶؛ مصباح المتهجد،طوسی ص۳۶۹ ؛ مصباح الكفعمی،كفعمی ص۴۳۳)
انسان، دیگر عذرش چیست که از این درِ گشوده و از این مغفرت الهی، استفاده نکند!
راه مغفرت الهی هم، استغفار - یعنی طلب مغفرت - است. از خدا باید مغفرت را بخواهید.
حدیثی از نبیّ مکرّم اسلام دیدم که ایشان فرمودهاند: «اناللَّه تعالی یغفر للمذنبین الّا من لا یرید أن یغفر له».
یک روز، پیامبر به اصحابش اینطور فرمود که خدای متعال گناهکاران را میآمرزد؛ مگر آن کسی را که خواسته نیامرزد.
بعد اصحاب سؤال میکردند: «قالوا یا رسولاللَّه من الذی یرید ان لایغفرله»؛
آن کسی که خدای متعال میخواهد او را نیامرزد، کیست؟
«قال من لایستغفر» ؛ (مستدرك الوسائل ،میرزای النوری ج ۱۲ ص۱۲۲) آن کسی که استغفار نمیکند.
پس، استغفار کلید درِ توبه و مغفرت است.
با استغفار، میشود آمرزش الهی را به دست آورد.
استغفار، این قدر اهمیت دارد.
استغفار، یعنی طلب مغفرت از خدا. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خدای متعال نعمت بزرگی به انسان داده که نعمت مغفرت است و فرموده است اگر شما از این کاری که کردید - که اثر این کار باید بماند - پشیمان شدید، باب توبه و استغفار باز است.(سوره مبارکه النساء آیه ۱۷ و سوره شورى آیه ۲۵)
شما با گناهی که مرتکب میشوید، مثل این است که زخمی به بدن خودتان زده و میکروبی را وارد بدنتان کرده باشید؛ بیماری اجتنابناپذیر است.
اگر میخواهید اثر این زخم و این بیماری و این ضربه، در وجود شما از بین برود، خدای متعال بابی باز کرده و آن باب توبه و استغفار و انابه و بازگشت به خداست.
اگر برگردید، خدای متعال جبران خواهد کرد.
این، نعمت بزرگی است که خدای متعال به ما داده است.
در دعای وداع ماه مبارک رمضان - که دعای چهلوپنجم صحیفهی سجادیه است - امام سجّاد علیهالصّلاةوالسّلام به ذات مقدّس ربوبی عرض میکند:
«انت الّذی فتحت لعبادک باباً الی عفوک»؛ تو آن کسی هستی که به روی بندگانت، دری به عفو خودت باز کردی.
«و سمیته التوبة ؛ و اسم آن باب را باب توبه گذاشتی.
«و جعلت علی ذلک الباب دلیلا من وحیک لئلا یضلّوا عنه»؛ و یک راهنما هم از قرآن و وحی برای این در گذاشتی تا بندگان تو این در را گم نکنند.
بعد از جملاتی میفرماید: «فما عذر من اغفل دخول ذلک المنزل بعد فتح الباب و اقامة الدلیل»؛ (صحیفه السجادیه، دعای۴۶؛ مصباح المتهجد،طوسی ص۳۶۹ ؛ مصباح الكفعمی،كفعمی ص۴۳۳)
انسان، دیگر عذرش چیست که از این درِ گشوده و از این مغفرت الهی، استفاده نکند!
راه مغفرت الهی هم، استغفار - یعنی طلب مغفرت - است. از خدا باید مغفرت را بخواهید.
حدیثی از نبیّ مکرّم اسلام دیدم که ایشان فرمودهاند: «اناللَّه تعالی یغفر للمذنبین الّا من لا یرید أن یغفر له».
یک روز، پیامبر به اصحابش اینطور فرمود که خدای متعال گناهکاران را میآمرزد؛ مگر آن کسی را که خواسته نیامرزد.
بعد اصحاب سؤال میکردند: «قالوا یا رسولاللَّه من الذی یرید ان لایغفرله»؛
آن کسی که خدای متعال میخواهد او را نیامرزد، کیست؟
«قال من لایستغفر» ؛ (مستدرك الوسائل ،میرزای النوری ج ۱۲ ص۱۲۲) آن کسی که استغفار نمیکند.
پس، استغفار کلید درِ توبه و مغفرت است.
با استغفار، میشود آمرزش الهی را به دست آورد.
استغفار، این قدر اهمیت دارد.
استغفار، یعنی طلب مغفرت از خدا. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خودِ استغفار، در واقع جزئی از توبه است.
توبه هم یعنی بازگشت به سوی خدا.
بنابراین، یکی از ارکان توبه، استغفار است؛ یعنی طلب آمرزش از خدای متعال.
این، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.
یعنی خداوند متعال، باب توبه را به روی بندگان باز کرده است، تا آنها بتوانند در راه کمال پیش بروند و گناه زمینگیرشان نکند؛ چون گناه، انسان را از اوج اعتلای انسانی ساقط میکند.
هر کدام از گناهان، ضربهای به روح انسان، صفای انسانی، معنویت و اعتزاز روحی وارد میآورند و شفّافیت روح انسان را از بین میبرند و آن را کدر میکنند.
گناه، آن جنبه معنویتی را که در انسان است و مایه تمایز انسان با بقیه موجودات این عالم مادّه است، از شفّافیت میاندازد و او را به حیوانات و جمادات نزدیک میکند. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠خودِ استغفار، در واقع جزئی از توبه است.
توبه هم یعنی بازگشت به سوی خدا.
بنابراین، یکی از ارکان توبه، استغفار است؛ یعنی طلب آمرزش از خدای متعال.
این، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.
یعنی خداوند متعال، باب توبه را به روی بندگان باز کرده است، تا آنها بتوانند در راه کمال پیش بروند و گناه زمینگیرشان نکند؛ چون گناه، انسان را از اوج اعتلای انسانی ساقط میکند.
هر کدام از گناهان، ضربهای به روح انسان، صفای انسانی، معنویت و اعتزاز روحی وارد میآورند و شفّافیت روح انسان را از بین میبرند و آن را کدر میکنند.
گناه، آن جنبه معنویتی را که در انسان است و مایه تمایز انسان با بقیه موجودات این عالم مادّه است، از شفّافیت میاندازد و او را به حیوانات و جمادات نزدیک میکند. ۱۳۷۵/۱۰/۲۸
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠شما با گناهی که مرتکب میشوید، مثل این است که زخمی به بدن خودتان زده و میکروبی را وارد بدنتان کرده باشید؛ بیماری اجتنابناپذیر است.
اگر میخواهید اثر این زخم و این بیماری و این ضربه، در وجود شما از بین برود، خدای متعال بابی باز کرده و آن باب توبه و استغفار و انابه و بازگشت به خداست.
اگر برگردید، خدای متعال جبران خواهد کرد.
این، نعمت بزرگی است که خدای متعال به ما داده است.۱۳۷۵/۱۰/۲۸
متن بیشتر
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
هدایت شده از 🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠
💠شما با گناهی که مرتکب میشوید، مثل این است که زخمی به بدن خودتان زده و میکروبی را وارد بدنتان کرده باشید؛ بیماری اجتنابناپذیر است.
اگر میخواهید اثر این زخم و این بیماری و این ضربه، در وجود شما از بین برود، خدای متعال بابی باز کرده و آن باب توبه و استغفار و انابه و بازگشت به خداست.
اگر برگردید، خدای متعال جبران خواهد کرد.
این، نعمت بزرگی است که خدای متعال به ما داده است.۱۳۷۵/۱۰/۲۸
متن بیشتر
☀️#امام_خامنهای(مدظلهالعالی)
—————————
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷
🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷