🌺🌺🌺عید نیمه شعبان بر خلاف ساير اعياد، عید نگاه به آینده است
🌺🌺بیانات رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۱۲ درباره عید ولادت حضرت امام زمان(عج)
🌺🌺پر کردن عالم از نعمت عدل و داد، فضیلتی در انحصار مهدی موعود
🌺 شب میلاد امید تاریخ، شب میلاد مهدی موعود، شب ولادت آن کسی که مصداق وعدهی لایتخلّف الهی است، شب میلاد آن کسی که دربارهی او سخنی گفته شده است که دربارهی هیچ یک از پیغمبران و اولیای الهی و ائمه گفته نشده است و آن این است که «یَملَأُ اللَّهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً» دربارهی هیچ پیغمبری چنین چیزی گفته نشده؛ حتی دربارهی پیغمبر آخرالزمان. آن دست توانایی که میتواند همهی سطح عالم را از نعمت و عدل و داد برخوردار بکند، دست توانای اوست. خداوند این فضیلت بزرگ را برای او قرار داده است؛ نه برای دیگر اولیا، نه برای دیگر انبیا، نه برای دیگر برجستگان عالم و مقربان مقام حق، فقط او است که این تعبیر دربارهی او آمده است. امشب شب ولادت این بزرگوار است. خب، عید بزرگی است.
🌺🌺دو محصول «نگاه متوجّه به آینده» در عید میلاد مهدی موعود:
🌺اعیاد موالید ائمّه و موالید نبیّ اکرم و عید مبعث پیغمبر و بقیّهی اعیادی که ما داریم، یک فرق اساسی و جوهری با این عید دارد؛ در آن اعیاد، همهی نگاه به گذشته است؛ در این عید، همهی نگاه به آینده است. در اعیاد موالید ائمه یا عید بعثت، از حادثهای که در گذشته اتفاق افتاده است و البته اثرات آن مثل رودخانهی فیّاضی جریان در تاریخ دارد، تجلیل میکنیم؛ از گذشته تجلیل میکنیم؛ به گذشته متوجه میشویم، اگرچه آن گذشته در زندگی کنونی ما و در آیندهی ما هم اثر دارد؛ اما در این عید، همهی نگاه به آینده است؛ یعنی چه نگاه به آینده است؟ یعنی دو چیز را این نگاه با خود دارد: یکی امید، یکی تلاش. وقتی نگاه [متوجه] به آینده شد، اولین چیزی که محصول این نگاه است، امید است.
♦️دلهای افسرده در نهایت گرفتاری و تنگنا، یک روزنهی روشن و درخشانی به یک دنیای نورانی و بهشتآسا در مقابل چشمشان میبینند و به آینده امید دارند؛ میدانند قضیه اینجوری نخواهد ماند. حتّی آن وقتی که همهی دنیا از ظلم و جور پر شده باشد، یعنی همه جا را ظلم و جور فرا گرفته باشد، این روزنهی امید نه فقط بسته نمیشود بلکه حتی گشادهتر میشود؛ چون وعده کردند. حالا در یک دعا «بَعدَ ما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً» است؛ فرق چندانی با هم ندارند. هرچه ظلم بیشتر بشود، این امید زندهتر میشود؛ لذا معتقد به این امید، معتقد به عقیده مهدویت هرگز مأیوس و سرخورده و مانند اینها نمیشود. میگوید ممکن است من درک نکنم اما خواهد شد؛ ممکن است من خزی و خذلان ظالمان را نبینم، اما خزی و خذلان ظالمان حتمی است. این، امید است؛ این اولین چیزی است که از این اعتقاد منشأ میگیرد و در دل انسان ریشه میدواند، و طبعا تأثیرش را در زندگی میگذارد.
🌺دومی، تلاش [است]؛ تلاش. هر آیندهی قطعی متوقف به تلاش است. شما پای یک کوهی که قابل عبور است ایستادی، آیا رسیدن به آنجا ممکن است؟ بله. آیا رسیدن به آنجا قطعی است؟ بله؛ حتما کسانی به آنجا خواهند رسید؛ اما رسیدن به آنجا متوقف بر یک شرط است و آن، تلاش [است]؛ [باید]راه بیفتی.[اگر]بنشینی اینجا، نگاه کنی، تحسین کنی، خوشحالی کنی، کف بزنی برای کسانی که میروند، نخواهی رسید؛ تلاش لازم است. این دومین شرط است. البته در همهی کارهای بزرگ تلاش لازم است. چشم که به آینده بود، لازمهی قطعی این نگاه به آینده، ایجاد تکلیف تلاش و فعالیت و مجاهدت است. ما که معتقدیم به آن روز، باید تلاش کنیم تا آن روز تحقق پیدا کند، و تلاش ما میتواند انشاءالله آن را نزدیک بکند. این هم نکتهی دوّم در این حادثهی بزرگ است.
🌺[نیمه شعبان]عیدی است برای مردم، انشاءالله مایهی شادی باشد. انشاءالله ادعیهی زاکیهی آن بزرگوار، دعای غیر مردود آن بزرگوار شامل حال شما، شامل حال ملت ایران، شامل حال همهی مسلمانان، شامل حال مظلومان فعلی عالم بشود؛ و انشاءالله که از برکات دعای آن بزرگوار استفاده کنیم.
والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🇮🇷@sangareshohadababol
🌹 ۱۲ عملی که در شب نیمه شعبان مستحب است :
🔸اول: غسل که باعث تخفیف گناهان می گردد.
♦️دوم: احيا و شب زنده داری به نماز، دعا و استغفار، چنانچه روش امام زين العابدين (علیه السلام) بوده و در روايت است كه هر كس این شب را احيا دارد، دل او نمیرد در روزى كه دل ها بميرند.
🔸سوم: زيارت امام حسين (علیه السلام) كه افضل اعمال اين شب و باعث آمرزش گناهان است
♦️چهارم: خواندن دعاى «اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا...».
🔸پنجم: خواندن دعاى «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ الْخَالِقُ الرَّازِقُ الْمُحْيِي الْمُمِيتُ الْبَدِيءُ الْبَدِيعُ لَكَ الْجَلَالُ وَ لَكَ الْفَضْل...».
♦️ششم: خواندن دعای «اللَّهُمَّ اقْسِمْ لَنَا مِنْ خَشْيَتِكَ ما یحول بیننا و بین معصیتک...».
🔸هفتم: خواندن دعاى كميل.
♦️هشتم: گفتن هر يك از تسبيحات اربعه را صد مرتبه.
🔸نهم: انجام دو رکعت نماز پس از نماز عشاء که در ركعت اول حمد و سوره «قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ» و در ركعت دوم حمد و سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و پس از سلام نماز 33 مرتبه «سُبْحانَ اللَّهِ» بعد از آن 33 مرتبه «الْحَمْدُ لِلَّهِ» و بعد از آن 34 مرتبه «اللَّهُ أَكْبَرُ» و سپس این دعا خوانده شود: «یا مَنْ إِلَيْهِ مَلْجَأُ الْعِبَادِ الْعِبَادُ فِي الْمُهِمَّاتِ و الیه یفزع الخلق فی الملمات...».
♦️دهم: خواندن این دعا:
«إِلَهِي تَعَرَّضَ لَكَ فِي هَذَا اللَّيْلِ الْمُتَعَرِّضُونَ و قصدک القاصدون...».
🔸یازدهم: خواندن نماز جعفر طیار (علیه السلام).
♦️دوازدهم: بجا آوردن نمازها و سجده هایی که در مورد این شب وارد شده است، مانند آنچه از پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) نقل شده که آن حضرت در سجده نیمه شب عرضه می داشتند: «سَجَدَ لَكَ سَوَادِي وَ خَيَالِي وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِي...» و مانند اینکه چهار ركعت نماز بجا آورده شود، در هر ركعت حمد یکبار و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» صد مرتبه و پس از آن این دعا را بخواند: «اللَّهُمَّ إِنِّي إِلَيْكَ فَقِيرٌ وَ مِنْ عَذَابِكَ خَائِفٌ مُسْتَجِيرٌ اللَّهُمَّ لَا تُبَدِّلْ اسْمِي وَ لَا تُغَيِّرْ جِسْمِي وَ لَا تَجْهَدْ بَلَائِي وَ لَا تُشْمِتْ بِي أَعْدَائِي أَعُوذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عِقَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَعُوذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكَ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْكَ جَلَّ ثَنَاؤُكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ وَ فَوْقَ مَا يَقُولُ الْقَائِلُونَ» و نیز فضیلت بسیار وارد است برای خواندن صد ركعت نماز در اين شب، در هر ركعت يك مرتبه حمد و ده مرتبه توحيد.
🇮🇷@sangareshohadababol
🌹 هر روز دعای عهد را می خواندند
♦️امام تقیّد خاصی به خواندن دعای عهد به مدت چهل روز، حتی در ایام بیماری داشتند. وقتی پس از رحلت، اثاثیه ایشان، از جمله مفاتیح شان را به بیت منتقل می کردیم، متوجه شدم که در گوشۀ صفحه، تاریخ ۸ شوال را به عنوان دعا مرقوم فرموده اند.
📚برداشت هایی از سیره امام خمینی(ره) |جلد ۱ ، صفحه ۳۳۳
🇮🇷@sangareshohadababol
🔴 سوال / چرا امام زمان، قائم آل محمد نامیده شد؟
♦️ابوحمزه ثمالی می گوید: از حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) پرسيدم: اى فرزند رسول خدا! مگر شما ائمه، همه قائم به حق نيستيد؟
♦️فرمود: بلى!
♦️عرض كردم: پس چرا فقط امام زمان (عليه السلام) قائم ناميده شده است؟
♦️فرمودند: هنگامى كه جدّم امام حسين عليه السّلام كشته شد فرشتگان گريستند و ضجّه زده و به درگاه الهى ناليده و گفتند: اى خدا و اى سرور ما آيا از كسى كه برگزيده و فرزند برگزيده و بهترين خلق تو را كشته غافل هستى؟
♦️خداى عزّ و جلّ به ايشان وحى نمود: اى ملائكه من آرام باشيد قسم به عزّت و جلال خودم از قاتلين او انتقام خواهم گرفت اگر چه در زمان بعد باشد، سپس ائمّه اى كه از فرزندان امام حسين عليه السّلام هستند را به ايشان نشان داد، آنها مسرور و خوشحال شدند در بين فرزندان حضرت يكى از آنها ايستاده و نماز مى خواند، حقّ تعالى فرمود: با اين قائم از قاتلين انتقام خواهم گرفت.
📚منبع:علل الشرائع صفحه531
🇮🇷@sangareshohadababol
🌺اجرای سرودهای «سلام فرمانده ۲» و «جشن بیعت» در جشن بزرگ صبح امید
♦️جشن بزرگ صبح امی چهارشنبه ۱۷ اسفندماه از ساعت ۹ صبح همزمان با روز نیمه شعبان در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار میشود.
🇮🇷@sangareshohadababol
#مشهد
🔖به روایت آیت الله طاهری خرم آبادی
🔻همراهی علمای مشهد با نهضت امام خمینی در نیمه شعبان سال 57
🔻نگاه متحجرین به تحریم جشن نیمه شعبان توسط امام
🔹در ايام نيمهى شعبان سال 1357 ما به اتفاق جناب آقاى توسلى و خانواده به مشهد مشرف شده بوديم. مشهد هم يكى از نقاط حساس كشور بود و ديدگاههاى ولايتى در آنجا رايج بود. در آنجا جناب آقاى مهدوى كنى را هم ديديم و به فكر افتاديم كه در مشهد فرمان و دستور امام مبنى بر لغو جشنها و چراغانىها را اجرا و پياده كنيم. به اتفاق آقايان توسلى و مهدوى كنى با بعضى از آقايان ملاقاتهايى انجام داديم.
🔹نزد مرحوم آقا ميرزا جواد آقا تهرانى رفتيم كه از افراد مهم و از اركان مشهد بود. اگر وى در اين زمينه قدمى برمىداشت، بسيار مؤثر مىافتاد. با آقاى مرواريد هم ملاقات كرديم كه اكنون جزييات آن يادم نيست. با آقاى واعظ طبسى كه آن موقع از فضلا و مدرسان مشهد بودند هم جلسهاى داشتيم. با آقاى شيرازى هم كه بعداً امام جمعهى مشهد شدند و در آن ايام از مدرسان و علما بودند، هم تماس گرفتيم.
🔹از همان شهر مشهد، من با مرحوم حاج احمد آقا در نجف تماس تلفنى گرفتم. شمارهى تلفن منزلى را كه در آن سكونت داشتيم، به ايشان دادم و ايشان هم با ما تماس مىگرفتند. در اين تماسها، بنده فعاليتهاى انجام شده، ملاقاتها و جلسههايى را كه تشكيل داده بوديم، به ايشان گزارش مىدادم. به هر صورت فعاليتهاى ما در مشهد مؤثر واقع گرديد و مشهد به منظور اجراى دستور حضرت امام با نيروهاى انقلاب هماهنگ شد.
🔹علاوه بر افرادى مانند ولايتىها كه مرتب نق مىزدند و معترض بودند، دولت و رژيم نيز بشدت فعال بود تا جلوى اجراى فرمان امام را بگيرد. آنان مىخواستند مردم مانند هميشه به جشن و چراغانى بپردازند و در پى بهرهبردارىهاى سياسى از اين امر بودند و مىخواستند جلوى مبارزهى منفى امام را بگيرند.
📚منبع: خاطرات آیتالله سید حسن طاهری خرمآبادی ، جلد دوم ، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
@sangareshohadababol
🔴 نانوایی در دوره قاجار
🔹 در دوره قاجار، به مانند امروز نانوائی و محل پخت نان وجود نداشت. بنابراین بسیاری از خانوادهها مجبور بودند در خانه نان بپزند. نان پختن با شرایط خاصی همراه بود.
🔹 در «سفرنامه هانری بایندر، کردستان، بینالنهرین و ایران» در این باره آمده است: نانی که در اینجا مییابیم و از بدو ورود به ایران آنرا میخوریم لواش نام دارد؛ این یکنوع نان گیت (galette) بدون خمیر مایه مانند برگ مقواست؛ آنرا در تنورهای بزرگی که در زمین حفر کردهاند میپزند؛ سوختی که در این تنورها به کار میبرند تپاله گاو است که آنرا با کاه مخلوط و در آفتاب خشک کردهاند. این نوع سوخت که تنها سوختی است که در این سرزمین که چوب در آن بسیار نادرست، به کار میرود بوسیله زنان فراهم میشود. در گودالی آخور مانند که در زمین حفر کردهاند از تپاله و کاه گلولههای بزرگی ساخته آنرا محکم به دیوار میزنند. گلولهها بصورت نان کماج پهن و همانجا خشک میشود. بعد آنها را روی هم ریخته از آن تودههائی فراهم میسازند.
@sangareshohadababol
🔴فساد فرح
🔹فرح گاهی اوقات رعایت شأن و جایگاه اجتماعیاش را هم نمیکرد و با دیگران نیز مراوده داشت؛ از جمله با مربی اسکیاش که یک نجار سوئیسی بود در حال معاشقه دیده شده بود!
📚محافظ شاه، ص 206 برگرفته از کتاب پهلویها را بشناسیم
@sangareshohadababol
📷اینجا افریقا نیست،ایران است.سالهایی که استعمار انگلیس به بهانه جنگ،بسیاری از مردم ایران بر اثر قحطی و نبود نان تلف شدند.
@sangareshohadababol