eitaa logo
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
10هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
109 فایل
☫☫☫☫☫ «اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» ☫☫☫☫☫ سربازی مقیم تنگۀ اُحُد، پیرامون مسائل روز، حوزه #آذربایجان و #قفقاز ☫☫☫☫☫ 🌸 استفاده از تمام مطالب کانال مجاز می باشد 🌷فقط با ذکر یک صلوات ☫☫☫☫☫ تبلیغات و ارتباط با ما : 🆔 @Admin_sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ منابع آذری ادعا کردند جمهوری باکو تعدادی سامانه پدافند هوایی خود متشکل از سیستم دفاع موشکی باراک 8 که اهدایی وزارت دفاع اسرائیل به آذربایجان میباشد را در مرز میان ایران و آذربایجان مستقر نموده تا در برابر حمله احتمالی ایران علیه اسرائیل استفاده شود و موشک های ایرانی را در مرحله اوج گیری رهگیری کنند. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۲ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۱۰ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ»؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۳۲] 🔻ابوالعلاء گنجوی (..... - ۵۵۴ ق) نظام‌الدین محمود ابوالعلاء گنجوی در عهد شروان شاهان زندگی میکرد. وی ملك‌الشعرای زمان خود بود و در مدح شاهان شروان شعر سروده است. افضل‌الدین ابراهیم فرزند نجیب‌الدين على نجار خاقانی شروانی دامادش) و محمد فلکی شیروانی از شاگردان وی بوده‌اند. دیوان ابوالعلاء گنجوی مملو از مدح پادشاهان شروان است. ابوالعلاء گنجوی در سال ۵۵۴ ق (۱۱۵۹ م) وفات نمود. 📚 پ.ن. ۱. الذريعة، ج ۹، (القسم‌الأول)، ص ۴۴. ۲. مجمع‌الفصحاء، ج ۱، (بخش اول)، ص ۳۰۰. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۶۰. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۳ ↩️ شامل آیات ۱۱ تا ۲۴ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم»؛ این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می توانید از این ادبستان بیاموزید. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۳۳] 🔻ابوالفضل لنکرانی (۱۲۸۷ - ۱۳۵۶ ق) آخوند شیخ ابوالفضل لنکرانی، فرزند احد، در سال ۱۲۸۷ ق (۱۸۷۰م) در روستای کلاتان از توابع شهرستان ماساللی منطقه لنکران متولد گردید. دروس مکتب‌خانه‌ای و بخشی از مقدمات علوم حوزوی را نزد مکتب‌داران زادگاهش آموخت. در نوجوانی عازم حوزه علمیه اردبیل شد و بخشی دیگر از مقدمات و سطوح عالیه فقه و اصول را نزد اساتید آنجا فراگرفت. سپس به حوزه مقدسه نجف اشرف مهاجرت کرد و تا سال ۱۹۲۴م که مدت زمان طولانی را شامل می‌شود به کسب فیض از محضر اساتید حوزه نجف پرداخت و با اندوخته‌ای درخور، به زادگاه خود بازگشت. از اساتید و سطح علمی وی اطلاعی به‌دست نیامد، لکن به فضل و فضیلت اشتهار داشته و علاوه بر وعظ و ارشاد و تبلیغ و ترویج معارف اسلامی، به تدریس علوم دینی نیز اشتغال داشته است که مرحومین ملا جبرائيل و ملاميراكبر و ملاحسین علی را از شاگردان ایشان می‌توان نام برد، همانند دیگر عالمان و روحانیون منطقه وی نیز تحت پیگرد و آزار و اذیت دژخیمان کمونیست واقع شد و سرانجام در سال ۱۹۳۴م دستگیر و به مدت يك سال زندانی گردید. مجدداً در سال ۱۳۵۶ق (۱۹۳۷م) دستگیر و پس از مدت کوتاهی توسط مأموران حکومت الحادی به قتل رسید و به فیض شهادت نایل آمد.[۱] 📚 پ.ن. ۱. مصاحبه با اهالی محل و نوادگان معظم له. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۶۱. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۴ ↩️ شامل آیات ۲۵ تا ۳۵ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَهلُ القُرآنِ اَهلُ اللهِ وَخاصَّتُهُ»؛ اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اویند. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۳۴] 🔻ابوالقاسم اردوبادی (۱۲۷۴ - ۱۳۳۳ ق) آیت‌الله میرزا ابوالقاسم [فرزند محمدتقی، فرزند محمد قاسم، فرزند عبدعلی، فرزند حسن، فرزند عبدالحسین تبریزی] اردوبادی نجفی از اعاظم فقها و اکابر علمای منطقه قفقاز است. ولادت آن عالم عظیم‌الشأن که جامعیتی کم‌نظیر و عظمتی بی‌بدیل دارد در سال ۱۲۷۴ق (۱۸۵۷م) در اردوباد به‌وقوع پیوست. دروس مکتب خانه ای و مقدمات علوم حوزوی را در زادگاه خود فرا گرفت. سپس به حوزه علمیه تبریز عزیمت کرد و سطوح عالیه را نزد اساتید آنجا آموخت. در سال ۱۲۹۸ق رهسپار حوزه مقدسه نجف اشرف گردید و در علوم مختلفه اسلامی اعم از فقه ،اصول فلسفه کلام تفسیر و حدیث از محضر حضرات آیات عظام مولی محمد فاضل ،ایروانی شیخ محمد حسین کاظمی، مولی حسین قلی همدانی، مولی علی نهاوندی شیخ محمد حسن آل یاسین و دیگر بزرگان بهره برد و به مراتب عالیه اجتهاد در علوم اسلامی نائل آمد و اعاظمی چون میرزا محمد حسن شیرازی، شیخ زین العابدین مازندرانی ، مولی لطف الله مازندرانی و ملا محمد فاضل شربیانی تصدیق اجتهادش نمودند. معظم له در سال ۱۳۰۸ق در اوج اشتهار علمی به تبریز مراجعت کرد و در آنجا اقامت گزید و به تدریس و ترویج معارف الهی پرداخت مجددا در سال ۱۳۱۵ق به نجف اشرف بازگشت و به تدریس و تحقیق و تألیف همت گمارد و پس از وفات فاضل شربیانی مسلمانان قفقاز و آذربایجان به وی رجوع کردند و تقلید از فتاوای حضرتش نمودند. از ایشان تألیفات بسیاری در علوم مختلف اسلامی اعم از تفسیر، فقه، اصول، فلسفه و کلام به یادگار مانده است: ۱. الشهاب المبين في اعجاز القرآن؛[۱] ۲. مجموعه ای فقهی که شامل ابواب مختلف فقه است؛ ۳. الشهب الثاقبة في رد القائلين بوحدة الوجود؛ ۴. السهام النافذة في رد البابية؛ ۵. قبسات النار في رد الفجار؛[۲] ۶. النجم الثاقب في نفايس المناقب؛ ۷. الشهاب المبين في اعجاز القرآن؛ ۸. تعاليق على المطول التفتازاني؛ ۹. تعاليق على رسائل الامام الانصاري؛ ١٠. تعاليق عملية على رسائل فقهية كالجامع العباسي والنخبة و غير ذالك؛ ١١. تكملة المنهج من المتاجر الى الديات ملحقة بما قبلها فارسية؛ ١٢. رجوم الشياطين في التقد على تفسير مير كريم القاضي بادكوبي، باللغة التركية؛ ۱۳. رسالة في الاوزان و المقادير الشرعية؛ ۱۴. رسالة في التصرف فى الاراضى باذن مالکها و مسائل اخرى؛ ۱۵. رسالة في التعادل والتراجيح؛ ۱۶. رسالة في الوصية؛ ۱۷. رسالة في بعض المسائل الفقهية؛ ۱۸. رسالة في عدة المتعة المنقضى وقتها أو المبذولة مدتها مفصلة؛ ١٩. رسالة في علم المطلقة الرجعية بالرجوع وعدمه؛ ۲۰. رسالة في مواكب السيوف العزائية واباحة الضرب بها، اخرى مثلها فارسية؛ ۲۱. شرح مباحث الامامة من عقائد النسفي؛ ۲۲. قيود على تصريف الزنجاني؛ ۲۳. کتاب الاطعمة والأشربة؛ ۲۴. كتاب الامر بالمعروف والنهي عن المنكر، لم يتم؛ ۲۵. كتاب الجهاد؛ ۲۶. كتاب الحج و المزار؛ ۲۷. كتاب الحج، أبسط منه؛ ۲۸. كتاب الخمس والانفال؛ ۲۹. كتاب الزكاة؛ ٣٠. كتاب الصلاة؛ ۳۱. كتاب الصوم والاعتكاف؛ ٣٢. كتاب الصيد والذبايح؛ ٣٣. كتاب الطهارة؛ ۳۴. کتاب الطهارة، أبسط منه؛ ۳۵. كتاب الطهارة أبسط من الجميع، لم يتم؛ ۳۶. کتاب القصاص والديات؛ ۳۷. كتاب القضاء؛ ٣٨. كتاب المتاجر، لم يتم؛ ۳۹. كتاب المواريث؛ ۴٠. كتاب فارسی في أصول الدين؛ ۴۱. کتاب مسائل الاصول فى اصول الفقه، مجلدات؛ ۴۲. المسائل الشكوية؛ ۴۳. مختصر فی الاحکام؛ ۴۴. مناسك الحج، فارسی، مطبوع ملحق بما قبلهم؛ ۴۵. مناهج اليقين في الردّ على النصاري؛ ۴۶. منظومة عربية في المنطق؛ ۴۷. منهج السّداد، رسالة عملية فارسية الى الصوم المطبوعة؛ ۴۸. نور الضياء؛ ۴۹. القبسات في الاصول الخمسة؛ ۵۰. و له شعر بالعربية و الفارسية و التركية، لم يدوّنها.[٣] نهایتاً آن عالم جامع در اثنای سفری که به قصد زیارت حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام داشتند، در شهر همدان در ۵ شعبان المعظم ۱۳۳۳ ق (۱۷ ژوئن ۱۹۱۵م) بدرود حیات گفت و به دیدار معبود شتافت. پیکر پاکش در همدان به ودیعه نهاده شد و پس از چند سال به نجف اشرف منتقل و در یکی از حجرات صحن مقدس علوی به خاک سپرده شد.[۴] فرزندش آیت الله حاج میرزا محمد علی غروی اردوبادی از اعاظم علما و محققین بوده و شرح حالش به شماره ۶۹۵ خواهد آمد. 📚پ.ن. ۱. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا)، ج۶، ص۱۲۷۱. ۲. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا)، ج۸، ص۵۲. ٣. أقرب المجازات الى مشايخ الاجازات، ص ۳۱۹. ۴. تنقيح المقال المقدمة ق ۱ ص ۲۵۱-۲۵۲؛ نقباء البشر، ج ۱، ص۶۲؛ اعيان الشيعة، ج۲، ص ۴۱۰ - ۴۱۱؛ ريحانة الادب، ج۱، ص۲۰۴؛ الاجازة الكبيرة، ص۱۹۹؛ علماء معاصرين، ص۱۰۵؛ شعراء الغرى، ج ۱، ص ۳۴۶ - ۳۵۱؛ مكارم الآثار، ج۶، ص۲۰۶۱؛ معجم المؤلفين، ج۸، ص۱۱۶؛ معجم رجال الفكر و الادب في النجف، ج۱، ص۱۰۷؛ تراجم الرجال، ج۱، ص ۸۱-۸۲. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۶۱ - ۶۵. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۵ ↩️ شامل آیات ۳۶ تا ۴۴ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ»؛ شریفان امت من حاملان قرآنند. 📚 (خصال صدوق ۱/۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۳۵] 🔻ابوالقاسم ایروانی (۱۱۸۷ - ۱۲۳۷ ق) میرزا ابوالقاسم (قاسم) ایروانی فرزند میرزا محمد ایروانی در ۱۸ محرم الحرام ۱۱۸۷ ق در ایروان به دنیا آمد. علوم عقلی را در اصفهان و علوم نقلی را در عتبات عالیات فراگرفت. وی فقیهی فاضل، عارفی سالک و از طبیبان ماهر در عهد عباس میرزا، وليعهد فتحعلی شاه قاجار بود و در طول حیات خود محضر بعضی از مفاخر روزگار مثل ملا عبدالصمد همدانی صاحب کتاب بحرالمعارف، حاج محمد حسین اصفهانی، حاج محمد جعفر همدانی و حاج ملا عباس بنابی را درک کرد و از مرحوم سید علی طباطبایی صاحب رياض اجازه دریافت نمود. از آثار او میتوان به کتاب منتخب در عمل صنایع اشاره نمود.[۱] ایشان در سال ۱۲۳۷ ق در تبریز وفات نمود و در جوار مقبره امامزاده سیّد حمزه به خاك سپرده شد.[۲] 🔸🔹🔸🔹🔸 پدرش میرزا محمد ایروانی، فرزندش میرزا عبدالکریم ایروانی و نوادگانش میرزا فضل علی ایروانی و میرزا محمد علی ملاباشی از بزرگان و مشاهیر ایران بودند و شرح حال آنها به شماره های ۵۶۷، ۳۸۶، ۵۱۳ و ۷۰۶ آمده است. 📚 پ.ن. ۱. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا) ، ج ۱۰، ص ۱۰۳. ۲. اعيان الشيعة، ج ۲، ص ۴۲۹-۴۵۰؛ اثر آفرینان، ج ۱، ص ۳۳۴؛ حديقة الشعرا، ج ۲، ص ۱۰۵۱؛ دانشمندان آذربایجان، ص ۲۹؛ مکارم الآثار، ج ۴، ص ۱۰۴۱؛ اثر آفرینان، ج ۱، ص ۳۲۴؛ بلوغ الامانی، ص ۳۴۳. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۶۵ و ۶۶. 👇 🆔 ☫ @sardabir313
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۲۶ ↩️ شامل آیات ۴۵ تا ۵۷ سوره مبارکه 🔻 پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ»؛ حاملان قرآن معروف‌ترین اهالی بهشت هستند. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 - [۳۶] 🔻ابوالقاسم بادکوبه ای (۱۲۹۶ - ۱۳۸۴ ق) آیت الله شیخ ابوالقاسم بادکوبه ای (خاچمازی) از علمای اعلام و روحانیون عالی مقام قفقاز است. ایشان فرزند ملا مهدی قلی و در سال ۱۲۹۶ ق (۱۸۷۹م) در روستای خیردا ائماق از توابع منطقه خاچماز دیده به جهان گشود. دروس مکتب خانه ای و مقدمات علوم حوزوی و بخشی از سطوح عالیه را از پدر و دیگر روحانیون و علمای منطقه فرا گرفت. سپس در سنین جوانی عازم حوزه های علمیه شمال ایران شد. از حوزه های علمیه و اساتیدی وی اطلاعی به دست نیامد جز آن که شیخ پس از توقف چند سال در مرکز حوزوی ایران در حدود سال ۱۳۲۳ ق (۱۹۰۵م) به نجف اشرف مهاجرت کرد و در حلقه شاگردان دروس خارج فقه و اصول بزرگانی همچون حضرات آیات عظام: سید محمد کاظم طباطبایی، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و ملا فتح الله شيخ الشريعه اصفهانی درآمد و به احتمالی از دروس حکمت و فلسفه و کلام آیت الله سید حسین حسینی بادکوبه ای بهره برد و به مقامات عالیه علمی و معنوی نایل و در حالی که قریب بیست و پنج سال از عمر شریف خود را در حوزه های علمیه صرف تحصیلات علمی و کمالات معنوی نموده بود، به زادگاه خود بازگشت و به انجام وظائف و رسالت روحانی خود اقدام نمود، لکن آزار و اذیت‌ها و دشواری‌ها و خفقان به‌وجود آمده در منطقه قفقاز توسط حکومت الحادی کمونیسم که عرصه را بر همه علما و روحانیون و مردم مؤمن و مسلمان تنگ و تاریک کرده بود، موجب گردید ایشان در سخت‌ترین شرایط و در حالی که مرتباً ناچار به تغییر محل اقامت خود بود، زندگانی به سر برد و در شهرها و روستاهای مختلف همچون باکو و مناطق مختلف شهرستان خاچماز روزگار بگذراند. معظم‌له عالمی زاهد و پارسا و معرض از زخارف دنیا و بسیار محتاط و دوراندیش بود و محبوبیتی خاص میان مردم داشت. سرانجام آن عالم ربانی در سال ۱۳۸۴ ق (۱۹۶۴م) دارفانی را وداع و به دیار باقی شتافت. 📘 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۶۶ و ۶۷. 👇 🆔 ☫ @sardabir313