۱۲بهمن
روزی است که امام در جمع مردم ایران حاضر شد
و مسئولین
هر سال، در این روز
خیابانها را می بندند
تا با اسکورت کامل
در مراسم بزرگ داشت آن شرکت کنند.
[Forwarded from پروبلماتیکا/Problematica]
بازنگری فوکو و انقلاب ایران
نویسندگان: ژانت آفاری، کوین اندرسون/ ترجمهی آیدین ظریف
جستار حاضر در واقع، به نوعی، فشردهای است از کتاب مفصل ژانت آفاری و کوین اندرسون به نام «فوکو و انقلاب ایران: جنسیت و اغواگریهای اسلامگرایی» (۲۰۰۵). نویسندگان در کتاب، و نیز تا حدی در همین جستار، کوشیدهاند نشان دادهاند که چرا مواضع فوکو دربارهی انقلاب ایران را نباید موضعگیریهایی خلقالساعه و بیارتباط با کلیت کارها و آثار وی ارزیابی کرد. آفاری و اندرسون بر این باورند که آنچه اغلب از آن به «خطای فوکو در قبال انقلاب ایران» تعبیر میشود چیزی چون «اشتباهی محاسباتی» یا «موضعی گذرا» نیست بلکه، بیش از این، در منظومهی نظری خود فوکو ریشه دارد...
متن کامل را در آدرس زیر بخوانید:
http://problematicaa.com/foucault-iran/
[Forwarded from خودجوش]
باز شدن پای سرمایه گذاری خارجی به اقتصاد ایران 🇮🇷
✍برگزیده کتاب #اقتصاد_سیاسی_جمهوری_اسلامی
✳️برنامه اول کار مشترک دولت و مجلس بود. چند خط فکر اصلی در این برنامه منظور شده بود که توصیه می شد به آنها توجه شود. یکی مسئله استفاده از منابع خارجی بود که بحث های طولانی درباره آن شد.
✳️یک طرز تفکر این بود که ما با توجه به اتمام جنگ و تحولات بین المللی باید وارد سیستم بین المللی شده، از امکانات آنها استفاده کرده و مراودات بین المللی مان را افزایش دهیم و به مقولاتی چون صادرات غیر نفتی، استفاده از امکانات خارجی و جذب سرمایه خارجی به طور جدی توجه کنیم. این امر نیز مستلزم یک نگرش جدید به اقتصاد بود. دیدگاه هایی همچون خصوصی سازی و کوچک کردن حجم دولت که ما در اواسط برنامه اضافه کردیم نتیجه این تغییر نگرش بود...
طرز تفکر دیگر این بود که ساختار دولت به همان صورت قبلی باقی بماند. یعنی به جای اختصاص منابع به جنگ آنها را در سرمایه گذاری تغییر جهت دهیم و همان پوسته بسته را حفظ کنیم...
✳️در مرحله تدوین آقای #محمد_جواد_ایراوانی در #وزارت_اقتصاد_و_دارایی بودند. ایشان طرز فکر گسترش ارتباط و استفاده از امکانات خارج را صحیح نمی دانستند. آقای #مجید_قاسمی هم در #بانک_مرکزی حضور داشتند موافق چنین تفکری بودند. در واقع در وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی تفکر تمرکز گرا حاکم بود. در مقابل سازمان مدیریت و مجلس طرفدار تفکر باز بودند. در مجلس کسانی مثل آقای #الویری، بنده (#محسن_نوربخش )، آقای #دری_نجف_آبادی، آقای #عبدالعلی_زاده ، و آقای #جهانگیری طرفدار این تفکر بودیم. کما اینکه آقای #هاشمی_رفسنجانی هم به شدت از آن حمایت می کردند.
درباره آقای #میرحسین_موسوی تصور من این است که ایشان معتقد به گرایش تمرکزگرا و نقش قوی تر دولت و حفظ جایگاه آن در اقتصاد و تصمیم گیری ها با همان روند قبلی بودند.
✳️دریکی از شب هایی که جلسه مجلس تا ساعت یازده شب ادامه داشت و بحث تبصره های #برنامه و #بودجه و استفاده از #تسهیلات_خارجی مطرح بود درگیری لفظی شدیدی بین من و یکی از نمایندگان پیش آمد... آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان #رئیس_مجلس در حمایت از نظر من صحبت کردند. در نهایت برای اولین بار فصلی در #قانون_برنامه اول با عنوان استفاده از امکانات خارجی گشوده شد.
#محسن_نوربخش
کتاب #اقتصاد_سیاسی_جمهوری_اسلامی صفحه 95 تا 98
سطلیات
[Forwarded from دنیوی احسان] 💢 برخی نظرات فقهی آیتالله هاشمی رفسنجانی 🔹یك مجتهد به تنهایی در همه
[Forwarded from آب و آتش]
✳️ مرحوم #هاشمی_رفسنجانی نخستین باری که خواست رئیسجمهور شود، گفت: الگوی بازسازی ما ژاپن است. بعد شکست خورد، گفت: الگوی بازسازی ما مالزی است. بعد شکست خورد آخر عمر ریاست جمهوریاش گفت: الگوی بازسازی ما ترکیه است. یعنی این الگو همینطور نزول کرد.
من اخیراً که سفر به مالزی داشتم فهمیدم آقای #روحانی آنموقع که شورای امنیت ملی بوده یک ماه تمام در مالزی بوده برای اینکه الگوگیری کند. خب مالزی چیست؟ مالزی یک اقتصاد بازار دارد با برندهای جهانی و یک مونتاژی که فقط در الکترونیک دارد و دیگر هیچ چیزی ندارد.
کشور مالزی، کشور روستایی مونتاژ شده است؛ یعنی ۸۵ درصد از جمعیت آن روستایی است که حالا بحران سه تا پنج سال آینده مالزی را شکل میدهد... یک تکنولوژی ابتدایی با یک بازار برند و وارداتی تا ساعت ۱۰ شب و بعد از ۱۰ شب بازار فحشا و مواد مخدر و مشروب در مالزی بشدت رایج است. خلاصهاش اینکه مالزی یک اقتصاد تا ۱۰ شب دارد و یک اقتصاد از ۱۰ شب تا صبح که خیلیها میگویند این اقتصاد دومی قویتر از اولی است. الان اینها الگویشان اینگونه است؛ یعنی ایران را کردند یک کشور مونتاژی که الان داریم میبینیم و جالب است مونتاژی که میکنیم مونتاژ دقیق نیست و مثلاً نرفتیم ماشین پروتون مالزی را بیاوریم که بسیار ماشینهای خوبی هستند بلکه رفتیم #پراید کره را وارد کردیم که این فجایع را بهبار آورد.
بعد هم میگوییم مردم مشتریاش هستند؛ بعد هم ۱۱ هزار کشته در جاده میدهیم. نگاه آقای روحانی به کشورهای غربی است که یک #ایرباس بگیرد، یک بوئینگ بگیرد نه اینکه ۱۱ هزار کشته در جاده را مدیریت کند.
این یک مبنای تفکری دارد و آن هم تفکر لیبرالیستی ضد عدالت است که این مبنا هر چقدر سر کار باشد در جمهوری اسلامی همین روند را ادامه خواهد داد و فاصله طبقاتی عظیمتر میشود و آسیبهای اجتماعی بشدت افزایش مییابد.
#ابراهیم_فیاض
ویژهنامه چهره
#روزنامه_صبح_نو
۲۵ بهمن ۹۵
شماره ۱۸۴، ص ۳.
نظام سوالاتی راجع به نسبت دین و دولت
بسیاری از این سوالات بصورت منفرد پاسخ داده شده اند
اما بصورت پیوسته و در قالب یک «نظام پرسش» و معطوف به یک طبقه خاص سوال کننده، پاسخ داده نشده اند.
به نظر نگارنده پاسخ این سوالات وجه مشترک مذهبی های سنتی و مخالف حکومت دینی است.
از سوی دیگر بسیاری از انقلابی هایی که ظرف سالهای اخیر برای قرائت انقلاب، انواع و اقسام مکاتب پست مدرن آلمانی و فرانسوی و مارکسی و... را انتخاب کرده اند، همگی دوست دارند پاسخ های جدی از سوی حکمت دینی به این سوالها داده شود تا بتوانند قرائت قابل قبولی از حکومت دینی در مقابل این ابهامهایی که از سوی رویکردهای پست مدرن هم مطرح شده است داشته باشند:
👇👇👇👇👇👇👇
سطلیات
نظام سوالاتی راجع به نسبت دین و دولت بسیاری از این سوالات بصورت منفرد پاسخ داده شده اند اما بصورت
1⃣ جامعه پردازی در عصر غیبت به چه معنایی مشروع است؟(مبانی مشروعیت جامعه دینی در عصر غیبت)
📍آیا بر این مبنا که مومنین مکلف اند که با ظلم و محرومیت و طواغیت مبارزه کنند؟ هدف این جامعه مبارزه با طواغیت محلی و لو در فرصت های کوتاه و غیر قابل ادامه است.
📍آیا بر این مبنا که مومن مکلف است که برای عدالت در مقیاس جهانی مبارزه کند؟ هدف این جامعه زیست بر محور شریعت دینی و دست یابی به عدالت از طریق تفقه در دین است.
📍آیا بر مبنای یک جنگ تاریخی بین طبقه مستضعف و سطله گر؟ هدف از این جامعه شکستن طبقات سلطه گر و رسیدن به جامعه منصف و بی طبقه است.
📍ایا بر مبنای ضرورت دینی زیستن در دنیا باید جامعه تاسیس کرد؟ هدف از این جامعه ایجاد محیط زیست دینی برای عده ای است که عضو آن جامعه می شوند.
📍آیا بر مبنای یک جنک تاریخی بین حق و باطل؟ هدف این جامعه تاسیس جامعه انتظار و مقاومت و مبارزه برای رسیدن به پایان تاریخ استکبار علی الله
در عصر ظهور است.
2⃣ چرا این ماموریت بدون تاسیس جامعه ممکن نیست؟
✅آیا مبارزه فرهنگی در بستر شبکه های فرهنگی-مردمی که درون نظام های سیاسی دیگر است برای این مطلوب کافی نیست؟
✅آیا جهاد و مبارزه زیرزمینی و چریکی برای تامین مطلوبیت های ما در عصر غیبت، قدرت کافی برای مومنین تحصیل نمی کند؟
✅ایا در عصری جدید که همه انسانها به دنبال حق خود هستند میتوان(یا باید) بر مبنای دین که تکلیف محور است جامعه تاسیس کرد؟(شبهه سروش)
3⃣ هدف و ماموریت دولت در جامعه دینی
⭕️آیا در عصری که طبقات سلطه گر خاص و بی اخلاق جامعه جهانی تشکیل داده اند و ما مجبور به استفاده از برخی قواعد آنها برای ادامه حکومت هستیم، میتوان ادعای تاسیس حکومت دینی داشت؟
⭕️آیا در این عصر دولت دینی ماموریتی غیر از حکومت بر انسانی که گریز از دینی زیستن دارد را خواهد داشت؟ در این صورت آیا حکومت چیزی غیر از غول خشمگین و یا ابزار سلطه طبقه متدین بر غیر متدین چیزی خواهد بود؟
⭕️آیا توسعه دینی و رشد باطنی و معنوی جامعه با چنین دولتی و در چنین عصری ممکن است؟
⭕️نسبت عرصه عمومی و حوزه قدرت در یک نظام دینی چیست؟ مردم سالاری در حوزه حکمرانی دینی در این عصر چه معنایی میتواند داشته باشد؟ رابطه مردم و ولایت -که راس نظام دینی است- چگونه معنا می شود؟ آیا ایده مرجعیت دینی در نظام سیاسی مادی امروز، ظرفیت دینی بیشتری برای حیات مدنی مومنان نداشت؟
⭕️آیا دولت دینی به دنبال بیرون آوردن مردم از فرهنگ مدرنِ مادی است؟ آیا دولت این کار را به نحو قهرآمیز و جبرآلود انجام میدهد یا مردم خودشان باید این امر را طلب کنند؟
4⃣ نسبت دولت دینی و نرم افزار جهانی شده دولت داری مدرن
🔍دولت دینی تا چه حد باید از این نرم افزار دولت داری مدرن بهره ببرد؟
🔍منطق گزینش ساختار و نرم افزار از فرهنگ مدرن و استفاده از آن در نظام دینی چیست؟
و....
5⃣تحلیل جایگاه دولت در مراحل پنج گانه مقام معظم رهبری از انقلاب تا تمدن
⁉️چرا دولت سازی در این 5گانه باید پیش از جامعه سازی باشد؟
و...
7.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روسلینگ، سوئدی، میگوید اگر چهار دقیقه وقت برای تماشای این ویدئو صرف کنید، معادل این است که یک سال زمان را در دانشگاه به مطالعهی تاریخ صرف کرده باشید.
سطلیات
روسلینگ، سوئدی، میگوید اگر چهار دقیقه وقت برای تماشای این ویدئو صرف کنید، معادل این است که یک سال ز
[In reply to سطلیات]
👆👆👆👆👆
لازم دیدم کمی راجع به دروغ بزرگ این کلیپ نکاتی را بنویسم
دروغ بزرگ این کلیپ در قسمت بعد از جنگ جهانی دوم است
بعد از جنگ دوم اتفاق مهمی در دنیا افتاده است و آن هم اینکه سرمایه داری بین المللی شده است. در عصر سرمایه داری بین المللی سرمایه دارها و توانمندان جهانی همه در قله درآمد و سلامت هستند و در بلکه یک کشور مستقل از جغرافیاهای ملی را شامل می شوند. آنها در تعامل با شرکت های بین المللی یک شبکه مستقل از طبقات پایین جامعه را تشکیل داده اند لذا اگر واقعت شکل گیری این دولت جدید را در دنیا ی بعد از جنگ دوم بپذیریم، باید بگوییم که اصلا نمودار دولت-سرزمین نمودار سلامت و درآمد ملت ها را نشان نمی دهد.
باید جامعه فقیران را از طبقه متکن یک درصدی جدا کنند تا معلوم شود دنیا درآمد و سلامت در چه وضعی به سر می برد.
آیا شما باور می کنید که در یک نمودار آماری بگویند که میانگین درآمد مردم ایران در عصر حقوق های نجومی بالای ۳ میلیون تومان است؟
لطفا باور کنید که نمودار میانگین چنین است، اما باور نکنید که این یعنی بالا بودن درآمد مردم. چرا که درآمد و سلامت طبقه یک درصد آنچنان بالاست که هیچ چیز نمی تواند عدد میانگین را به درآمد عموم مردم شبیه کند
کاپیتالیسم بزرگترین دروغهای تاریخ را می گوید چون می توان به زبان علم سخن بگوید
[Forwarded from داود فیرحی]
🍀راه سوم
🔹چهار مسیر مواجهه جهان اسلام با غرب: کمپانی هند شرقی، جنگ های ایران و روس، مواجهه عثمانی با اروپا، حمله ی ناپلئون به مصر.
🔹این مواجهه سه رویکرد را برانگیخت: اول،حفظ سنت و گرایش به تقابل با غرب آن هم نه با سیاست غرب بلکه با کل تمدن غرب مثل تحریم نظام آموزشی غرب.
دوم، جریانی که معتقد بود نباید با غرب درگیر شد و باید آن را شناخت و این شناخت هم بر این مبنا بود که تمدن غرب یک کانون دارد و آن هم عمل گرایی است و باید آن را شناخت .
سوم، راه سوم نام دارد که این طریق دو نفی داشت: یکی غرب، و دیگری سنت. و دو چیز را هم اثبات می کرد یکی تجدد و دیگری مذهب.
🔹این جریان معتقد بود که مذهب با سنت فرق دارد و تجدد هم با غرب فرق دارد. راه سوم به دنبال تجدد مذهبی بود. راه سوم سرگذشتی را در دنیای اهل سنت و در ایران طی کرده است . در این کلاس روایت ایرانی راه سوم دنبال می شود.
🔹سه دوره در «راه سوم»: دوران پیشامشروطه، مشروطه تا سال 1320، سال 1320 تا 1357.
دوره نخست) دوران پیشا مشروطه یا عصر روشنگری در ایران. سه دسته متفکر در این دوران فعالیت می کنند: مدیران دولتی مانند امیرکبیر و سپه سالار؛ رهبران مذهبی مانند کاشف الغطا، صاحب جواهر، و شیخ انصاری؛ منورالفکرها مثل میرزا فتحعلی آخوندزاده ، میرزا ملکم خان، مستشارالدوله، مجدالملک، سیدجمال، شیخ هادی نجم آبادی، طالبوف، میرزا آقاخان کرمانی، و زین العابدین مراغه ای که راه سوم از این گروه اخیر درمی آید.
دوره دوم) دوره مشروطه تا دوره پهلوی اول که این دوره به لحاظ فکری تا سال 1320 پیش می رود. متفکران مذهبی راه سوم در این دوره: آخوند خراسانی، نایینی، مدرس، شیخ اسماعیل محلاتی و میرزا اسدالله خرقانی. روشنفکران راه سوم در این دوره: صوراسرافیل، فروغی، سعید نفیسی، کسروی، و سنگلجی.
دوره سوم، از سال 1320 تا 1357: راه سوم در این دوره زمانی به بازاندیشی می پردازد. اگر در دوره قبل، مسأله متفکران، «استبداد»، «غرب»، «تجدد»، و «مذهب» بود؛ در دوره ی سوم ما شاهد تعریف جدیدی از راه سوم هستیم.
راه سوم در این دوره(20 تا57)، به جای این که بخواهد بین استبداد و غرب ، راهی را پیدا کند؛ به دنبال یافتن راهی است بین کاپیتالیزم و سوسیالیسم. در این دوره نوعی دولت گرایی مطرح می شود و اکثر متفکران راه سوم نوستالژی چپ نیز پیدا می کنند مانند طالقانی و نخشب .
🍂برگ هایی از درس گفتار "راه سوم"، جلسه نخست، داود فیرحی، پاییز1395.