🔘 روزانه ۷ کودک در معرض خطر سایبری هستند.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سواد_رسانه |#کلیپ_اختصاصی
💢دوره تربیت مربی سواد رسانه (جریان شناسی سینمای ایران)
🔰هر رسانه ای کارکرد خودش را دارد
▪️دکتر رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) تسلیت باد.🖤🏴
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حشاشین، سریالی الهام گرفته شده از کتاب یک یهودی مخفی که اسرائیل بسیار آن را تبلیغ میکند!
◾️در بحبوحه جنگ اسرائیل با محورمقاومت و ایران، سریال «حشاشین» که درمورد گروهی از اعضای مذهب اسماعیلیه در قرن یازدهم هجری است و تلویزیون دولتی مصر آنرا تولید کرده، در صدر توجهات سریالهای رمضانی قرار گرفت.
◾️حاکمیت مصر با تولید این مجموعه سعی داشت هم گروه اخوان المسلمین را بنوازد و هم ریشه آن را به گروههای شیعی و ایرانی پیوند دهد تا هم احساسات مذهبی اهل تسنن را همراه کند و هم مایههای ناسیونالیستیشان را تحریک کرده باشد.
◾️سریال حشاشین که در ادامه اسلامهراسی و ایرانهراسیِ سری بازی Assassin's Creed ساخته شده، در نگاه بسیاری از منتقدین و مخاطبان، با تحریفهای تاریخی، حمله به اسلام سیاسی و تفکرات اسلام شیعی در ایران تلقی میشود!
◾️جالب است بدانید سریال از نظر تاریخی دقیق نیست و تحت تاثیر کتاب «خداوندگار الموت» نوشته «ذبیحالله منصوری» است که پس از انقلاب مشخص شد یهودی مخفی بوده است! مصر درجریان کشتار مردم فلسطین، مرز خود را بست و با اسرائیل همراهی کرد!
#فیلم
#سینما
👤 @r_esmaeili
🔘مساله حجاب و خلا نگاه اجتماعی و هویتی
▪️خیلی ساده انگارانه است که مساله #حجاب را به مساله ای فردی و صرفا به عنوان مانعی برای محرک های جنسی در جامعه تقلیل دهیم. وجه هویتی و نشانه شناسانه حجاب در اغلب تحلیل هایی که نسبت به این موضوع می شود نایده گرفته می شود.
▫️امروز اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید که مفهوم مسلمانی را به بیننده خود منتقل کند، هیچ تصویری آشکارگی یک زن محجبه را برای انتقال این مفهوم به بیننده ندارد. یعنی حجاب جنبه نمادین و نشانه شناسانه پیدا می کند. به خاطر همین اهمیت هویتی است که حجاب در طول تاریخ استعمار کشورهای اسلامی یکی از خطوط مقدم جنگ فرهنگی استعمارگران و کشف حجاب به عنوان نشانه ای از انکار خویشتن و بی دفاعی در برابر سیستم مهاجم بوده است.
▪️فرانتز فانون در کتاب جامعه شناسی یک انقلاب که تحلیل انقلاب الجزایر است، در مورد سیاست استعمارگران فرانسوی تعبیر «رویای رام کردن جامعه الجزایری توسط زنان بی حجاب» را به کار می برد و به شکل مفصل توضیح می دهد که چطور فرانسوی ها از طریق سیستم آموزشی و روش های دیگر سعی در از بین بردن این ویژگی در زنان الجزایری داشتند و بالعکس زنان الجزایری از حجاب به عنوان نیرویی برای مقابله با استعمارگر استفاده می کردند.
▫️فانون در کتابش می گوید «پس از دیدن هر زن کشف حجاب کرده امیدهای حمله ور شدن اشغالگران ده برابر می گردید». «هر زن کشف کرده نشانه یک سیستم دفاعی سست و متلاشی در جامعه الجزایر بود». «هر چادری که برداشته می شد به این معنا بود که الجزایر آغاز به انکار وجود خویشتن کرده است و خود را به مکتب ارباب تسلیم نموده است». یعنی مساله حجاب در تاریخ انقلاب الجزایر کاملا جنبه هویتی و نشانه شناسی دارد.
▪️متاسفانه مشاهده می کنیم در میان طیفی از روحانیون و افراد مذهبی و بعضا انقلابی نیز نوعی از سکولاریزم فرهنگی شکل گرفته است که با تقلیل حجاب به مساله ای خرد و فردی ذیل ساختن دوگان هایی بین مشکلات یا مفاسد اقتصادی با آن، به دنبال پاک کردن صورت مساله هستند. البته تا آن جایی که مساله این عزیزان فقط در روش برخورد باشد ما نیز در برخی موارد با آن ها همراه هستیم ولی غالبا به همین جا ختم نمی شود و از اساس منکر اهمیت مساله حجاب و حیا و عفت و جنبه های هویتی و اجتماعی آن می شوند.
▫️آن روحانی محترمی که فرموده اند در طول تاریخ بی حجابی و بی حیایی هیچ وقت به اسلام ضربه نزده است، اگر تاریخ را مطالعه می کردند متوجه می شدند که در اندلس و الجزایر اتفاقا حجاب و حیا و عفت خط مقدم مبارزه با جامعه اسلامی بوده است یا حداقل در این مساله تامل می کردند که چرا در سه کشور ایران، افغانستان و ترکیه پس از حاکم شدن عناصر استعمار نو یعنی رضاخان، اتاتورک و امان الله خان اولین پروژه مشترک هویت زدایی از جامعه از طریق کشف حجاب بوده است.نگاه این طیف اغلب ناشی از نادیده انگاشتن جنبه های هویتی و اجتماعی حجاب و تقلیل سطحی نگرانه آن به عنوان مساله ای فردی و ابزاری برای جلوگیری از تحریک جنسی در جامعه است.
▪️طیفی هم وجود دارد که نگاهشان ناشی از سیاست زدگی و تعریف امر فرهنگی ذیل سیاست است و چون فکر می کنند، شکست هایشان در عرصه سیاسی ناشی از مسائلی مانند الزامی بودن رعایت حجاب و به طور کلی عدم پذیرش ولنگاری در حوزه فرهنگ است، به عقب نشینی از امر حیا و عفت به عنوان ابزار کسب قدرت می نگرند. این ها متوجه نیستند که برای استعمار، حجاب و روسری صرفا به عنوان سنگر اول و یک نماد در جنگ فرهنگی مطرح است که فتح سایر سنگرها را تسهیل می کند.
▫️حتی در خود غرب هم عقب نشینی فرهنگ عمومی در امر اخلاقی، همواره مرحله به مرحله و تدریجی بوده و هر وقت هم که حکومت ها و فرهنگ عامه بر اثر فشار اجتماعی اقلیت معمولا صاحب قدرت و رسانه متمایل به این نوع از آزادی ها عقب نشینی کرده اند، صرفا مطالبه اشکال جدیدی از این نوع از اباحه گری شکل گرفته است. حتی امروز هم که این مساله در غرب تا به رسمیت شناختن ازدواج همجنس گرایان پیشرفته است مطالبات جدیدی در زمینه ارتباط جنسی با کودکان و حیوانات و محارم مطرح می شود.
▪️اگر در فرانسه دختر مسلمان را از حضور در مدارس منع می کنند یا برای مساله ای خرد مثل ممنوعیت استفاده از لباس شنای اسلامی در سواحل در پارلمان قانونگذاری می کنند، این مساله ناشی از این است که فرانسوی ها بر خلاف روشنفکری عامیانه حاکم بر این طیف از مذهبی ها به اهمیت نشانه شناسانه و هویتی حجاب و این که می تواند هویت سکولار جامعه فرانسه را به چالش بکشد، پی برده اند.
✍️میثم ظهوریان
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تحول در رسانه شعار نیست بلکه ماهیت ذاتی رسانه و رمز ماندگاری آن تحول است
▪️رسانهها تنها به ما اطلاعات لازم براى یک زندگى در جامعه مدرن و پست مدرن نمیدهد; بلکه تعیین مىکند که مهم چیست؟ و چه چیز بى اهمیت است؟ مطلوب و غیر مطلوب کدام است؟ حتی طرز لباس پوشیدن و آداب معاشرت را نیز رسانهها بویژه تلویزیون تعیین مىکند.
▪️پاسخ دادن به این پرسش که صدا و سیماى مطلوب کدام است, خود به خود و دانسته و ندانسته, به عهده تلویزیون است.
▪️لذا نمیتوان رسانه را صرفاً وسیله انگاشت... زیرا وسیله, چیزى است که آدمى به اختیار و براى رسیدن به هدف و مقصدى به کار مىبرد; اما رسانه, خود مقصد است چون عین قدرت است و به هر کجا که قدم مى گذارد, آن جا را متحول مىکند.
▪️نمىتوان در دنیاى جدید به سربرد; اما با شإن مهم از شوون این عالم [ یعنى رسانه] کنار نیامد چرا که جزء ذاتى این عالم جدید و متجدد است.
اما رمز ماندگاری رسانه، تحولگرا بودن و پویایی آن است و این تنها یک شعار نیست.
▪️رسانهی راکد و دچار سکون شده محکوم به مرگ است، و مرگ رسانه زمانیست که مخاطب از آن رویگردان شود و آن را فاقد اعتبار فرض کند.
▪️تحول در رسانه مدیر تحولگرایی که فهم درستی از محتوای رسانهای داشته باشد میخواهد.
✍️باویر
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘سه محور مهم جنگ شناختی
(عملیات وعده صادق)
▪️رژیم صهیونسیتی در میدان و دیپلماسی دچار بحران شده، اما از حربه رسانه و جنگ شناختی جهت جبران مؤلفههای دیگر با متحدان خود علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده میکند.
1⃣ ایران هراسی(امپراطوری):
مطبوعات غربی، عربی، عبری درصدد هستند که با تکرو و یاغی خواندن ایران در اقدام نظامی و حربه سازمان ملل و شورای امنیت و سازمان انرژی اتمی، اَبَرشرکای استراتژیک ایران در منطقه و جهان را از ظهور یک قطب خطرناک هراسان کرده و قدرت گرفتن ایران را ریسک استراتژیک در جهت نظم نوین منطقه و جهان ترسیم کنند.
2⃣ فارسی هراسی(نژاد و زبان):
مطبوعات ترکیهای و اماراتی و... درصدد هستند که با عبارت احیای امپراطوری فارسی و یادآوری تاریخ پادشاهی ایران و برجسته کردن دوگانه فارس_عرب و فارس_ترک(عثمانی)، دولت ها و ملتهای مسلمان منطقه را از حمایت و تحسین ایران فارغ کرده و ناسیونالیسم عربی را بر مسأله فلسطین و حمایت از غزه غالب کنند.
3⃣ شیعه هراسی(مذهب):
رسانههای معاند، با تغییر گفتمان تقابل ظالم_مظلوم و نژادی عربی_عبری جلوه دادن ماجرا، شیعه را جریانی مخل و جاه طلب و ماجراجو مطرح کرده و انسجام افکارعمومی منطقه علیه اسرائیل را با طرح دوگانه شیعه سنی دچار شکاف کنند.
▪️وظیفه ما چیست!؟
جهاد تبیین در راستای شناخت ابعاد مختلف این عملیات در سطح ملی و بین المللی ......
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘آنچه رسانه های اونوری نمیخان دیده بشه
▫️همکاری ۹۹درصدی بانوان پس از تذکر پلیس
شرایط آرام اجرای طرح پلیس در برخورد قاطع با کشف حجاب در روز پنجم
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چگونه اخبار جعلی و درست جنگ را از هم تشخیص دهیم؟
▫️سید علیرضا آل داود - پژوهشگر حکمرانی سایبری:
▪️از شب گذشته، آمریکا و رژیم صهیونیستی شروع به انتشار اخبار از قول منابع آگاه کردهاند، اینکه جرأت ندارند خبرهایشان را از قول مقامات رسمی نظامی و سیاسی بزنند، نشان از جعلی بودن بیشتر مطالبشان است.
▫️استفاده از تصاویر آرشیوی و بهرهگیری از هوش مصنوعی برای تولید فیلمها و عکسهای جعلی، بخشی از عملیات روانی آنها در جریان این حمله است.
▪️برای تشخیص فیک نیوز از اخبار درست باید به منبع و تاریخ انتشار آنها توجه داشت؛ به طور کلی به اخباری که از قول منبع آگاه منتشر میشوند نباید اعتماد کرد، همچنین غلو کردن در بخشی از خبر، نشانه دیگری از فیک بودن آنهاست البته از جستجوی معکوس هم میتواند برای قدیمی بودن تصاویر و فیلمها استفاده کرد.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘ترور با یک گوشی همراه
▪️بیژن پیروز، عضو هیات علمی دانشگاه تهران: بسیاری از ترورهای رژیم صهیونیستی، با استفاده از گوشیهای تلفن همراه انجام شده، یک گوشی میتواند هم مکان فردی را لو بدهد و هم عامل هدایت موشک به سمت او شود.
@FarajNezhad110
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘 چطور دنیای سرگرمی به برهوتی ویرانشهری تبدیل شد؟
▪️ بیش از شصت سال پیش، نیوتن مینو، رئیس تازۀ کمیسیون ارتباطات فدرال در آمریکا، در جمع گروهی از مدیران صنعت تلویزیون، شبکههای تلویزیونی را به باد انتقاداتی کوبنده گرفت. او گفت: شبکههای تلویزیونی فضا را با «انبوه مسابقهها، کمدیهای کلیشهای دربارۀ خانوادههایی بهشدت باورناپذیر، خون، دعوا، هرجومرج، خشونت، سادیسم، قتل،گانگسترها و کارتونها» پر کردهاند و دنیای سرگرمی را به «برهوتی عظیم» تبدیل کردهاند. مینو در زمانهای آن حرفها را زد که تلویزیون آمریکا سه شبکه بیشتر نداشت، و فقط چند ساعت در روز برنامه پخش میکرد.
▫️ ولی امروزه نمایشگرها که جایگاه اصلی سرگرمیاند، همیشه و همهجا هستند؛ حیطۀ سرگرمی آنقدر وسیع شده است که به سختی میشود از آن «بیرون» آمد. این وضعیت «غوطهوری در سرگرمی» اگرچه جدید است، اما از مدتها پیش موضوع بحث ادبیات «ویرانشهری» بوده است.
▪️ ویرانشهرها معمولاً یک ویژگی مشترک دارند: در زندگیِ سیاه و تباهشدهای که ترسیم میکنند «سرگرمی» جایگاهی ویژه دارد. جرج اورول در ۱۹۸۴ از دستگاهی به نام تلهاسکرین حرف میزند که هم برای مردم فیلم پخش میکند، هم آنها را رصد میکند. در فارنهایت ۴۵۱، اثر رِی بردبری نیز رژیم کتابها را میسوزاند، اما مردم را به تماشای تلویزیون تشویق میکند. نیل استیونسون نیز در رمان علمیتخیلیِ اسنو کرش، که سال ۱۹۹۲ چاپ شد، نوعی سرگرمی مجازی به نام «متاورس» را مجسم کرد که آدمها را چنان در خود غرق میکرد که اساساً میتوانستند در آن زندگی کنند.
▫️ هدف سرگرمی در ویرانشهرها جاانداختنِ روایتی لذتبخش، اما مخدوش و تحریفشده از جهان در ذهن مردم است. روایتی که بیش از آنکه راه گریز باشد، اسباب اسارت آنهاست.
▪️ از این لحاظ، اغراقآمیز نیست اگر بگوییم وضعیت مستأصلکنندۀ سرگرمی در جهان واقعی ما، فاصلۀ چندانی با توصیفات ویرانشهری ندارد. ما همین الآن هم در متاورس زندگی میکنیم. هربار که صفحۀ گوشیمان را لمس میکنیم، به سرگرمشدن دعوت میشویم و وسوسهای زیر گوشمان میگوید: «حواست را به چیزی پرت کن، هرطور شده از ملال دوری کن، نسخۀ نمایشی رویدادها را به نسخۀ واقعیشان ترجیح بده.» هجومِ فراگیر سرگرمی، باعث شده است انتظار داشته باشیم زندگی واقعی همانطوری پیش برود که در نمایشگرهایمان پیش میرود.
▫️ هر طور حساب کنیم، این دنیا خطرناک است. ما چنان مغلوب سرگرمیهایمان شدهایم که خیالات گیج و مبهوتمان کردهاند و درکمان از واقعیت را از دست دادهایم.
▪️ فرقی نمیکند معتاد سریالهای نتفلیکس باشیم، یا ریلزهای اینستاگرام یا رقصهای تیکتاک، وقتی اقامتمان در چنین محیطی طولانی میشود، پردازش واقعیت از هر مجرایی غیر از سرگرمی سخت میشود. طوری به جَوّ اغراقشدۀ آن عادت میکنیم که نسخۀ حقیقیِ ساده و قدیمیِ چیزها بهتدریج در مقابل آن رنگ میبازد. ما هیجان میخواهیم و این عادت شناختی، از صفحۀ گوشیهایمان بیرون میآید و در تعاملات اجتماعی، مناسبات فرهنگی و انتخابهای سیاسیمان هم تأثیر میگذارد. آنوقت شاید هیچ نویسندۀ ویرانشهریای هم نتواند بگوید بعدش چه میشود.
▫️ نیل پستمن، چهل سال پیش، در کتاب سرگرمی تا سرحد مرگ، مردمی را توصیف کرد که به اسارت سرگرمی درآمدهاند. آیا پیشبینی او به حقیقت پیوسته است؟
▪️ادامۀ مطلب را در لینک زیر (ترجمان علوم انسانی) بخوانید:
https://B2n.ir/w52416
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 چرا خبرنگاران در بعضی رسانهها بر طبل جنگ میکوبند و از دروغ دولتها چشم پوشی میکنند؟!
▪️ مستند #جنگی_که_نمیبینی؛ درباره نقش کثیف رسانهها در جنگهای امپریالیستی است و با نگاهی نو به روشهای نوین تشویش اذهان و سیاستهای جنگ افروزانه آمریکا و برخی دولتهای غربی در ویتنام، افغانستان و عراق امروز میپردازد. نقشی که بر عهده رسانههاست و زیرکانه جامعهای را آماده غارت تمدنی دیگر میکند...
▪️ تماشا با زیرنویس فارسی:
🌐 B2n.ir/jnnm
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#دکوپاژ | #نقد_فیلم
💢 تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته»
👤باحضور:
◾️تحلیلگران و ناقدان سینما
⏰ زمان: سه شنبه 4 اردیبهشت
🔻 16:00 الی 17:30
📍مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه) کوچه39
کوچه دوم پلاک 11،کافه جهان نما
▪️جهت شرکت به آیدی زیر پیام بدهید
🆔@savade_rasane
🛑ظرفیت محدود است🛑
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
فصلنامه هوشنما_ شماره یک.pdf
10.77M
🔘اولین فصل نامه هوش مصنوعی با عنوان هوش نما منتشر شد.
▪️ فصل نامه هوشنما به همت مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفوماتیک با هدف بررسی جامع اکوسیستم هوش مصنوعی کشور از ابعاد مختلف تهیه شده است.
▪️هوشنما اقدامی جریان ساز در حوزه هوش مصنوعی کشور به شمار میرود و امید است شاهد اثربخشی آن در سطح کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
May 11
🔘 بررسی اسطورهٔ مائویی در انیمیشن موآنا
▪️مائویی، اسطورهٔ باد و دریا
1⃣ #مائویی در بین اساطیر مناطق مختلف پُلینزی، تفسیرهای متفاوتی دارد.
2⃣ اما مائویی در بین تونگانها، سه برادر بودند. یکی از برادرها بهدنبال یک قلاب ماهیگیری جادویی بود. مائویی در اساطیر هاوایی، یک قلاب ماهیگیری جادویی دارد که از استخوان گذشتگان ساخته شده است. مائویی با پرندگانی خاص که مردم فانی نمیتوانستند ببینند، ارتباط گرفت تا فنّ ایجاد آتش را یاد بگیرد. همچنین سفر به جهان زیرین و برخورد با شیاطین، در اسطورهٔ مائویی ترسیم شده است.
3⃣ بعضی خدایان یا نیمهخدایان پُلینزی، همچون مائویی، تبدیلشونده بودند. یعنی توانایی داشتند بهصورت حیوانات مختلف تبدیل شوند.
4⃣ در #انیمیشن_موآنا، دقیقاً این قلاب ماهیگیری دیده میشود. مائویی تبدیلشونده است و با کمک قلاب جادوییاش، میتواند شکل حیوانی بگیرد. البته حیوان مورد علاقهٔ وی عقابی است که نماد معروف امریکاست.
5⃣ همچنین در موآنا، مائویی به جهان زیرین رفته و در یک جهان موازی، با شیاطین میجنگد.
6⃣ مائویی در انیمیشن موسیقی You’re Welcome را اجرا میکند. هدف این موسیقی، برجستهسازی نقش خدایان در زندگی مردم است که در انیمیشن موآنا بهصورت جدّی دنبال میشود. این موسیقی فقط در بستر یوتیوب، بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون بار دیده شده است! یعنی علاوه بر بینندگان فیلم، این موزیک ویدئو بهصورت جداگانه نیز تأثیرگذار است.
▪️مائویی، نیمهخدا یا منجی بنیاسرائیل؟
7⃣ برخلاف اساطیر پُلینزی، در موآنا گفته میشود که مائویی پسر انسانهای عادی است. اما به آب انداخته شده و توسط خدایان بزرگ شده است.
8⃣ این شباهت مائویی به #منجی بنیاسرائیل، موسی، بیدلیل نیست. چرا که اساس این اسطوره طبق تفکرات پُلینزی، خدا، نیمهخدا یا پیامبر و حکیم بوده است. اما اینکه وی به آب انداخته شده و توسط خدایان رُشد یافته، کاملاً از جریان حضرت موسی (ع) اقتباس شده است.
9⃣ همچنین مائویی اوراد خاصی را هنگام جنگ یا ورود به جهان زیرین میخواند که نشانگر خبره بودن وی در مبارزه است. البته وی تاکید دارد که همهٔ قدرتش وابسته به قلاب ماهیگیری بوده و بدون آن قدرتی ندارد. چیزی شبیه به اسطورهٔ یهودیِ انگشتر سلیمان.
🔟 ما نیز بهعنوان مخاطب، با دیدن قدرت مائویی، وی را قهرمان و منجی داستان میپنداریم. اما داستان فیلم برخلاف انتظار ماست.....
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘اداره کنندگان مغزها
▪️در کتاب «مدیران مغزها» نوشته «شیلر»، تجلی جالبی از تئوریها و مفاهیم روند ارتباط جمعی در ادبیات جامعه شناسانه غرب دیده میشود.
شیلر مینویسد: گردانندگان #رسانههای_جمعی در آمریکا تصاویر و اطلاعات خاصی را میآفرینند، مرحله به مرحله کامل میکنند، پالایش و منتشر میسازند تا بوسیله آن باورها و گرایشها و سرانجام رفتار ما را تعیین کنند. هنگامی که این گردانندگان، ماهرانه پیامهایی را خلق کنند که با واقعیتهای زندگی اجتماعی مطابقت ندارد، #ادارهکننده_مغزها لقب میگیرند.
▪️از نگاه شیلر، اسطورههایی که محتوای تولیدات برنامههای رسانهای در آمریکا را تشکیل میدهند عبارتند از:
۱- اسطوره فردگرایی و گزینش فردی
۲ـ اسطوره بی طرفی۷
۳- اسطوره طبیعت ثابت بشری
۴- اسطوره فقدان مبارزه و کشمکش طبقاتی و اجتماعی
۵- اسطوره تعدد یا چند گرایی رسانهها
▪️بر این اساس نفوذ و جاذبه رسانهها بویژه تلویزیون در دنیای کنونی امری بدیهی است و نقش آن در آموزش، هدایت، جهتدهی و قالبسازی افکار عمومی جامعه انکارناپذیر است.
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘عملیات روانی و مانور معاندین بر تصویب شدن «سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
▪️در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳، «سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد،
این موضوع نیز از جمله موضوعاتی بود که در جهت مانور و عملیات روانی برای رسانه های بیگانه و ایجاد تشویش اذهان عمومی می توانست مفید واقع شود...
▫️ بنابراین رسانه های معاند دست به کار شده و با استفاده از تكنيك « چينش خبري » يعني:
«كنار هم قرار دادن چندين خبر به صورتي كه نتيجهي مطلوبي را به مخاطب القا كند»،
▪️ خبر تصویب این لایحه را با اخبار تهدید کشور از سوی اسرائیل، به طور همزمان کنار هم چیدند و سعی کردند با مانور بر روی آنها،
با استفاده از سیاست
«تحریک احساسات تند منفی در افکارعمومی»
▫️سبب ایجاد «حس لج بازی در جوانان و به طور خاص زنان و دختران» شوند و آنها را نسبت به تصویب شدن این سند تهییج کرده و فضای افکار عمومی را مشوش سازند
و در نهایت به هدف اصلی خود یعنی
تخریب حجاب و پوشش اسلامی و ایجاد نارضایتی برسند...
▪️سواد رسانهای مخاطب می تواند سبب تفکیک موضوعات و اخبار مختلف از هم و شکست خوردن این تکنیک ها شود...
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘چه چیزی به جنگ ها #مشروعیت میبخشد؟
▪️معمولا در #نقد_فیلم های جنگی،اینطور گفته میشه که جنگ های دفاعی خوبن و جنگ های تهاجمی، بد؛ هر کس استارت جنگ رو بزنه، کارش غلطه و هر کس در مقابل مهاجمین از خودش دفاع کنه، طرف مشروع ماجراست
▪️در ایران هم عدهای سینمای دفاع مقدس رو به دلیل #دفاعی بودنش در مقابل دشمن بعثی، ستایش میکنن؛ در برنامه کذایی نقد سینما هم کارشناس و مجری در برنامهای همین رو صراحتا گفتن
▪️خوب این تفکر خیلی مضحکه، با چه منطقی هر دفاعی خوبه؟ اگر مدافع اینقدر طرف مهاجم رو در مضیقه گذاشته باشه که طرف مهاجم برای حفظ منافع کشورش، مجبور به حمله بشه، یا کشور مهاجم به کشوری حمله کنه که قبلا به ناحق خاکش رو تصرف کرده، یا اگر به سرزمینی هجوم ببره که حاکمی ظالم داره و باید مردمش رو نجات داد، این منطق خندهدار هر دفاعی #مقدس است، بازم میگه حق با مدافعه؟!
▪️در منطق دینی، #مشروعیت رفتار های فردی و اجتماعی انسان ها، منوط به رضای خداست؛ اگر خداوند از کاری راضی باشه، یعنی نتیجه اون کار به نفع فاعل (کنندهٔ کار) است و این یعنی کار صحیح ورشددهنده؛ اگر نباشه یعنی نتیجهای جز بدبختی و رنج نداره
▪️جنگ هم همینه، فارغ از اینکه کی استارت جنگ رو زده،باید ببینیم کدوم جبهه هدفش از جنگیدن کسب رضای الهیه و کدوم دنبال منافع مادیشه؛اراده و اهداف #رهبران جنگ نشوندهندهٔ مسیر جبهه هاست
▪️پس میشه گفت سینمای ضد جنگ،یه سوءتفاهمه؛ عدهای سادهلوح میخوان اساسا جنگ رو سیاه جلوه بدن، در حالیکه جدال نظامی هم مثل باقی #جنگ های اقتصادی، رسانهای،شناختی،امنیتی، ماورائی و...اجتنابناپذیر و برای جبههٔ حق، باعث رشده
@filmosophy
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
#سواد_رسانه |#تربیت_مربی
💢دوره تربیت مربی سواد رسانه (هفته دوم)
🔻مبانی تحلیل پیام رسانهای
▪️حجت الاسلام دکتر وکیلی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🔘تحلیل های بی اعتبار در رسانه های بی اعتبارتر
▪️معادلات رسانههای معاند بعد از حمله به اسرائیل به هم ریخت...
▪️پیش از پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری اسرائیل، رسانههای بیگانه در مورد احتمالات و معادلات و نیز ماهیت و پیامدهای پاسخ ایران گمانهزنی های متعددی میکردند ولی هیچیک این حجم از عملیات گسترده و مستقیم را پیشبینی نکرده بودند.
▪️در این میان، رسانههای خارجی فارسیزبان تلاش میکردند با:
▫️ #برجستهسازی احتمالات و معادلات وقوع جنگ گسترده،
▫️تاکید بر پاسخ حتمی رژیم اشغالگر به عملیات مستقیم احتمالی ایران،
▫️تشریح پیامدها و مخاطرات ناگوار جنگ به ویژه برای ایران،
▫️اصرار بر پشتیبانی آمریکا از رژیم صهیونیستی،
▫️محتمل دانستن تشدید جنگهای نیابتی و ایجاد بیثباتی بیشتر در منطقه،
▫️دوگانهسازی میان نگاه مردم و حاکمیت در مورد پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی،
▫️تاکید بر توانمندیهای نظامی و اطلاعاتی رژیم تل آویو و ...
در خصوص مساله واکنش ایران به تجاوز ۱۳ فروردین «#واهمهافکنی» کنند.
▪️اما آنچه ۲۵ و ۲۶ فروردین در عمل رخ داد،
نشان از «تحلیل و ارزیابیهای نامعتبر» این رسانهها داشت که برای «مخاطب آگاه و باسواد رسانه ای» سایر تحلیل ها و شبهه افکنی های این رسانه ها را نیز
همین قدر «بی اعتبار و بی ارزش» می کند؛
که
▪️مشت نمونه ی خرروار است...
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh