🔘جنگ داخلی؛ آمریکای واقعی
▪️ما با فیلمی روبرو هستیم که میخواهد آمریکای کنونی را مهد دموکراسی و بهشت موعود معرفی کند، برای همین پسزمینه تاریخی میسازد؛ که چگونه آمریکا، آمریکا شد! فیلمساز بیان سینمایی را خوب میشناسد و به جای شعارزدگی روایت بصری داستان را کارگردانی میکند. اما واقعیت این است که آمریکا کنونی به دموکراسیای دست یافت که در خودخواهی و تمامیتخواهی به اوج رسید و نتیجهی دموکراسی آمریکایی چیزی شد که اکنون همه ما با آن مواجهایم؛
▪️جهانی که آمریکاییها با دموکراسی آمریکایی ساختند با جنایتی مانند غزه، سازگاری دارد و این نکتهای است که در تیتراژ پایانی فیلم به آن فکر میکنیم که چرا فیلمساز این نکتهی مهم را در نظر نگرفته است؟! و شاید مخاطب زیرک، در تیتراژ پایانی با توجه به آمریکای کنونی به مردم مخالف دموکراسی در فیلم فکر کند که آیندهی آمریکای با دموکراسی را میدیدند که به چه حیات وحش شیکی تبدیل خواهد شد که مخالف آن بودند!
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘المپیک با حضور کودک خواران!
▪️رژیمی وحشی که با هر معیاری، مرتکب جنایات جنگی، نسل کشی و کودک کشی شده و خاک سرزمین غزه را از خون کشتگان و تکه های اجساد پر کرده در بازی های المپیک چه میکند؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#نقد_فیلم | #اختصاصی
🎞نقد فیلم 1900
▪️فیلم1900 در مورد قرنی است که زندگی انسان زیر و رو شده. قرنی که انسان متحول و به ماه سفر میکند. قرنی که قدرتهای بزرگ جهان تغییر و همه چیز را از نو میسازند و " دنی بودمن تی دی لمون 1900" نمادی است از کسانی که با حرکت رو به جلو؛ میجنگند و هیچ تمایلی به تغییر ندارد.
▫️یکی از مهمترین نیازهایی که به دلیل شرایط زندگی و بزرگ شدنش در درون 1900 به شدت سرکوب شد و خودش نیز هرگز تلاش و یا جرات لازم برای ارضا بهینهاش را به خرج نداد، همان نیاز به آزادی بود. تمام فرار کردنها از دست مامورین پلیس و پنهان شدنها در دل کشتی که به ظاهر برای حفظ آزادیاش انجام میداد، نهایتا در 1900 منجر به اشتباه گرفتن توهم آزادی با تجربه آزادی واقعی گردید.
▪️همچنین شیر یا خطی که شخص اصلی داستان به وسیله کلاه انجام میدهد و واگذار کردن تصمیم گیری ادامه زندگی به حرکت کلاه، جایگاه عقل و عقلانیت را زیر سوال میبرد.
▫️او با این که عاشق است کشتی را برای رسیدن به عشقش ترک نمیکند و دلیل آن را این گونه بیان میکند: «پیانو هشتاد و هشت کلید دارد ولی من با استفاده همین تعداد بسیار محدود کلید میتوانم بینهایت آهنگ تولید کنم که این خوب است اما از میان بینهایت خیابان، کوچه، خانه و انسانی که در شهر وجود دارند، من نمیدانم چگونه میتوانم تنها یکی را انتخاب کنم.» در این مرحله از فیلم شاید این دیالوگ بسیار زیبا باشد ولی در انتهای فیلم، ماندن در کشتی درحال انفجار؛ خودکشی بوده و هیچ توجیه مطلوبی ندارد.
▪️در مجموع میتوان یک فیلم خوش ساخت و زیبا را دید ولی باید روی نکات گفته شده دقت داشته باشیم.
✍️نویسنده: محسن بنیاحمدی(مسئول کارگروه رسانه معاونت تبلیغ)
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
ما و فضای مجازی.mp3
6.94M
🔘مدیریت کاربری فضای مجازی
▪️سخنران: حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند | #باز_نشر
🔘مستند «رد پای دیجیتال»: بخش دوازدهم
▪️پژوهشگر و روانشناس کودک در رابطه با قوانین حمایتی از کودکان کار مجازی بویژه در شبکه اجتماعی اینستاگرام معتقد است: در بیشتر کشورها قوانین مشخصی با شناسایی آسیب های موجود وضع شده اما در ایران چون این سکوی اینترنتی از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته نشده و قابل قبول نیست، قوانین مشخصی نیز وضع نشده است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘به بهانه پخش فصل دوم سریال" آقای قاضی"؛
▪️ الگوی تولید سریال کم خرج و آبرومند
◻️ سریال موفق "آقای قاضی" نشان داد که می توان بدون هزینه های سرسام آور و بهره گیری از بازیگران به اصطلاح چهره و علی القاعده گران، اثری آبرومند ساخت که هم منتقدان را راضی نگه دارد و هم مخاطب عام را با رسانه ملی همراه نماید.
◻️ مردم با تماشای سریال "آقای قاضی" میتوانند آموزشهای حقوقی دیده و دست کم بر فکر و اندیشه شان یک تلنگر حقوقی وارد شود.
◻️ موفقیت این سریال این نکته را متذکر می شود که گاه میتوان بدون هزینههای سرسام آور و بهرهگیری از بازیگران به اصطلاح چهره و علی القاعده گران، اثری آبرومند ساخت که هم منتقدان را راضی نگه دارد و هم مخاطب عام را با رسانه ملی همراه نماید.
📎 متن کامل یادداشت
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#خبر | #باز_نشر
🔘هواوی به اتهام نقض پتنت از مدیاتک شکایت کرد
▪️هواوی درحالحاضر حق اختراع 20 درصد فناوریهای 5G را بههمراه بسیاری پتنتهای اساسی دیگر در اختیار دارد. از زمان اعمال تحریمهای ایالات متحده آمریکا در سال 2019، این شرکت تلاش کرده است تا برای جبران کاهش فروش گوشیهای خود، از شرکتهای مختلف بابت استفاده از این پتنتها(سند مالکیت اختراع) حق بهره بگیرد. حالا این اختلافات بر سر پتنتها به پروندهای حقوقی میان هواوی و مدیاتک منتهی شده است.
▪️هواوی از مدیاتک بهدلیل نقض حق اختراعات خود در حوزه فناوریهای مربوط به ارتباطات شبکه، مانند 5G ،4G و احتمالاً 3G شکایت کرده است. مدیاتک در بیانیهای این شکایت را تأیید کرد؛ اما آن را کماهمیت جلوه داد و اظهار داشت که پرونده درحال گذراندن مراحل قضایی است.
▪️در سال میلادی گذشته هواوی از 30 شرکت کوچک و متوسط ژاپنی بهدلیل نقض حق اختراعهای خود شکایت کرد. در شرایط فعلی طبق آمار رسانه Nikkei Asia، چیزی حدود 200 شرکت با عقد قراردادهای صدور مجوز، به این شرکت حق بهره مالکانه (Royalty) پرداخت میکنند. علاوهبراین، هواوی پارسال قراردادهای مربوط به پتنتهای 5G را با شرکتهای بزرگی مانند سامسونگ و اوپو منعقد کرده و در زمینه خودرو نیز توافقاتی با فولکسواگن، مرسدس بنز، آئودی، BMW و پورشه داشته است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
49.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘شور عاشقی
▪️این اولین بار نیست که گوشه هایی از واقعه عاشورا در بستر یک قصه انتزاعی عاشقانه روایت می شود. «شور عاشقی» همانگونه که از عنوانش پیداست، می خواسته روایت یک عشق شورانگیز باشد که از دل تاریخ عاشورا می گذرد.
▪️فیلم از آن جهت که اظهار ارادتی است به ساحت ملکوتی حضرت حسین و اصحاب ایشان قابل احترام و ستایش است اما ما در «شور عاشقی» سینما نمی بینیم، با اغماض با یک اثر مناسبتی در کنداکتور تلویزیون مواجهیم. سینمای عاشورا برای مخاطب ایرانی ژانری سخت و پرمخاطره است. ملت ایران، ملت روضه و منبر است، هرآنچه که قرار است بداند را می داند و قوه شنیداری و تصویرسازی او بیش از آنچه که باید ورزیده و توانمند است.
🔗برای مطالعه کامل نقد فیلم شور عاشقی کلیک کنید.
✍️فاطمه چرختابیان
#اختصاصی
#نقد_فیلم
🖇http://eitaa.com/filmshenakht
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
1_12579372061.pdf
21.34M
فایل پیدیاف کتاب:
🔘«گزارش سالیانه برآوردها و ترندهای تکنولوژیک از آینده پیشروی جهان»
✍️اثر: میثم آذربخش
▪️فصل اول: هوش مصنوعی و آینده بشریت
▪️فصل دوم: پیشبینی از آینده تکنولوژیک جهان
@revolutionson
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘بیانی هنرمندانه و جسورانه مشکلات زناشویی / حل مشکل با حفظ حریمها
▪️بیان مشکلات زناشویی در طول این سالیان نتوانسته به یک ادبیات واحدی میان اهالی هنر و جامعه و مسئولین برسد.
▫️عده زیادی از کنشگران اجتماعی مسدود بودن بیان مشکلات و راه حلهای فرهنگی در جامعه را سانسور و یا بهتر بتوان گفت، عدم بیان واضح مشکلات و راهکارها بیان میدارند.
▪️بیان عریان و بدون ملاحظه باعث گم شدن مشکل و تغییر راهکار شده و عدم بیان نیز باعث تغییر صورت مسئله و ریشه دارتر شدن مشکلات میگردد.
▫️راه حل اما بیان هنرمندانه مشکل و راهکار است. چیزی که به ندرت در آثار سینمایی میتوان دید. موضوعی که در سریال " در انتهای شب " به شیوه هنرمندانهای به تصویر کشیده شد.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#خبر | #باز_نشر
🔘نبرد اپل و گوگل برای تسلط مرورگرها در آیفون(بخش اول)
▪️دنیای تکنولوژی بسیار پرشتاب است و رقابت بین غولهای فناوری امری اجتنابناپذیر است. این رقابت در جبهههای مختلفی از جمله سیستمعاملها، گوشیهای هوشمند و مرورگرها به وضوح قابل مشاهده است. اما در این میان، رابطه اپل و گوگل روابط عجیبی است. این دو شرکت همکاریهای زیادی دارند و در عین حال بزرگترین رقبای هم به شمار میآیند! دو شرکت در گذشته شرکای نزدیکی بودند، اما با گذشت زمان و افزایش قدرت و نفوذ آنها، این رابطه به سمت رقابت و تنش فزایندهای سوق پیدا کرد.
▫️یکی از نقاط کلیدی در این رقابت، مربوط به موتور جستجوی پیشفرض در آیفونها میشود. برای سالهای متمادی، گوگل با پرداخت مبالغ بسیار هنگفت به اپل، جایگاه موتور جستجوی پیشفرض در سافاری را حفظ کرده بود. با این حال، این معامله به دلیل قوانین ضد انحصار، در معرض خطر لغو قرار گرفته است.
▪️این موضوع درآمد گوگل از کاربران پرشمار اکوسیستم اپل را به خطر میاندازد. بنابراین، گوگل، سعی میکند مرورگر کروم را روی آیفونها تبلیغ کرده تا کاربران بیشتری را به موتور جستجوی خود جذب کند و هدف افزایش استفاده از کروم از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد در بین کاربران آیفون را برنامهریزی کرده است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب | #باز_نشر
🔘رابطهی سینما با انسان امروز
▪️نوع رابطهای که سینما با انسان امروز برقرار میکند هرگز نظیری درتاریخ نداشته است. تماشاگر سینما در «توهمی از یک واقعیت» غرق میشود و در یک «بازی شبیه زندگی» شرکت میکند، بیآنکه رنجهای آن زندگی دامن او را بگیرد. تماشای ریزش برف برای آن که از پشت پنجرهی یک اتاق گرم بدان مینگرد بسیار زیباست، اما برای آن که خانمانی ندارد تا بدان پناه ببرد، چطور؟
▪️پس «داستان فیلم» نقش اساسی دارد، اگرچه این داستان نهایتاً باید از طریق تصویر بیان شود. حالتی که کودکان در برابر قصه دارند شاید نزدیكترین مثال برای درک رابطهای باشد که بین فیلم و تماشاگر برقرار است، اگرچه باز هم این قیاس کامل نیست. در اینجا کودک بر قوه تصور و خیال خویش متکی است، اما در آنجا تماشاگر یک «واقعیت مخیل و مصور» را میبیند و به همین دلیل سینما در ابتدا با «داستان مصور» اشتباه میشود. این تعریف که سینما یک داستان مصور است تصوری است عام که هویت تاریخی سینما را نیز تعیین کرده است.
▪️تلاشهایی که خواستهاند نقش داستان را در فیلم انکار کنند و آن را به تصویر محض مبدل سازند توفیق نداشتهاند و سینما اکنون همین است که هست: «تصویر متحرکی که در خدمت بیان داستان درآمده».
📚آینه جادو، ج1، ص14
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام