eitaa logo
بازگشت
253 دنبال‌کننده
680 عکس
254 ویدیو
11 فایل
حاضرین به غایبین همه برگردید وقت تنگ و راه طولانی راه نجات بازگشت به قرآن است
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی (مدظله‌العالی): 🔸 نزد مرحوم آقای داماد درس صوم و بحث زکات فطره می‌خواندیم. موضوع بحث این بود که ملاک در پرداخت زکات فطره، قوت غالب شخص است یا قوت غالب بلد. 🔹 درس آقای داماد تمام شده بود. من به ایشان عرض کردم قائل دیگری هم هست که ملاک زکات فطره را قوت غالب شخص در ماه رمضان می‌داند. ایشان با تعجب گفت: نشنیده‌ام. آقای جوادی آملی هم آنجا بود. گفتم: قاآنی می‌گوید: اگر زکات دهی فطره مرا «مِی» ده که قوت غالب من باده بوده در رمضان 🔹 آقای جوادی از این تعبیر این‌جانب خیلی خوشش آمده بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ج3 ص521 https://eitaa.com/sayedmahdi1361
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
شب جمعه ست گرفتار حســین است، دلم باز هــم راهــیِ بـین الحرمـــین است، دلم فخرم این است که عـــمری دَم از ارباب زدم تا اَبـَـد شیـفـــتهٔ نــور دو عـــین اسـت، دلم سلام می دهیم از بام خانه سمت حرم و دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام )) https://eitaa.com/sayedmahdi1361
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖چگونه در ثواب حمله کنندگان به صیهونیست‌ها شریک بشویم 🛑و من كلام له عليه‌السلام لما أظفره الله بأصحاب الجمل وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِي فُلاَناً كَانَ شَاهِدَنَا لِيَرَى مَا نَصَرَكَ اَللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِكَ فَقَالَ لَهُ عليه‌السلام أَ هَوَى أَخِيكَ مَعَنَا فَقَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِي عَسْكَرِنَا هَذَا أَقْوَامٌ فِي أَصْلاَبِ اَلرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ اَلنِّسَاءِ سَيَرْعَفُ بِهِمُ اَلزَّمَانُ. 🔰از سخنان امیرالمومنین علیه‌السلام است: «به وقتى كه در نبرد جمل پيروز شد يكى از يارانش گفت: «دوست داشتم برادرم در اين صحنه بود و مى‌ديد چگونه خداوند تو را بر دشمنانت يارى داد». امام به او فرمود: آيا ميل برادرت با ماست گفت: آرى فرمود: بى‌شك با ما حضور داشته بلكه اقوامى با ما در اين لشكر حضور داشتند كه هم اكنون در صلب پدران و رحم زنان هستند آنان كه زمانهاى آينده ظهورشان مى‌دهد. 📚:نهج‌البلاغه، خطبه12 https://eitaa.com/sayedmahdi1361
هشت شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام تسلیت باد مرحوم آقای سیدصدرالدین صدر در عراق بود سه بیت شعر گفت: لعـمری إنّ فاجعه البقیـع یُشیبُ لِهولها فؤود الرضیع وسوف تکون فاتحه الرزایا إذا لم یُصحَ من هذا الهجوع أما من مسـلم لله یرعـى حقوق نبیّـه الهادی الشـفیع ترجمه: به جانم سوگند که فاجعه بقیع، شیرخوارگان را نیز پیر می‌کند و اگر از آن درس نگیریم سرآغاز مصیبت‌های بزرگ خواهد بود. آیا مسلمانی هست که برای خدا حقوق پیامبر راهنما و شفیع را بجا آورد؟! از این اشعار، شعرای عراق استقبال کردند و مجلات و روزنامه ها نوشتند به اندازه ای که دولت سعودی از دولت عراق خواهش کرد جلوی این اشعار را بگیرند. و دولت عراق هم احساس خطر کرد و از ادامه نشر آثار ادیبان و شاعران جلوگیری کرد! https://eitaa.com/sayedmahdi1361
هدایت شده از من و زمانه|هاشمی
روزگار موشک نیست دوره ی خوب گفتمان سازی است گفتگو نمی داند آن که در فکر موشک اندازی است با جهان چرا پیکار؟ این کجا سرافرازی است واژه ها را بکار باید بست واژه اصلا سلاح سربازی است غزه را نمی بینی؟ که چه خوشحال و خرم و راضی است تیر و ترکشی دیدی؟ کودکان کارشان بجز بازی است؟ روزگار موشک نیست دوره خوب گفتمان سازی است!!! سید مرتضی هاشمی شیخ شبانی https://eitaa.com/sayyedmortezahashemii
شبان ✅شهید مهدی زین الدین: هرکس شب های جمعه شهدا را یادکند شهدا او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔰مراسم هفتگی خلوت با شهدا وسالگرد شهادت محب الحسین شهیدسیدجمعه هاشمی شیخ شبانی با روایتگری: حاج سیدتقی احمدی به نفس: کربلایی سیدشمس الدین محمدی زمان:پنج شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ همزمان با نماز مغرب وعشاء مکان:گلزار مطهر شهدای شیخ شبان 🌸🌸🌸 ✍راویان: 1⃣برادرشهید (همیشه ابتدا تبسم می کرد،سپس حرف می زد.هرجا که بودیم کتاب حلیه المتقین را می آورد واز روی آن برای بقیه می خواند.همیشه می گفت:بیاییدخودمان را به گنگی بزنیم و راه بیفتیم برویم کربلا) 2⃣همسرشهید: من زن خوشبختی بودم که سیدجمعه نصیبم شد.خداوکیلی خیلی دوستش داشتم.مهربان بود.باحال بود.درهمه عمرم تا الآن مردی به باصفایی وخوبی سیدجمعه ندیده ام.بنده خوب خدا بود.عبدالله بود. هرگاه از کمبود ها و مشکلات زندگی گلایه می کردم،به آرامی می گفت:(خودت را برای امور دنیا ناراحت نکن.) همیشه به قشنگی صدایم می کرد:خانوم!گاهی هم می گفت:سیده
هدایت شده از بازگشت
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
دست بر سینه گذارید سلامی بدهیم تا شب جمعه همه زائر ارباب شویم سلام می دهیم از بام خانه سمت حرم و دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام )) https://eitaa.com/sayedmahdi1361
هدایت شده از بازگشت
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
دست بر سینه گذارید سلامی بدهیم تا شب جمعه همه زائر ارباب شویم سلام می دهیم از بام خانه سمت حرم و دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام )) https://eitaa.com/sayedmahdi1361
جایگاه امر به معروف در جامعه / امر به معروف شرط انتقام از اسرائیل! 🌹فرمود: «انَّ الْامْرَ بِالْمَعْروفِ وَ النَّهْی عَنِ الْمُنْکرِ سَبیلُ الْانْبِیاءِ» همانا امر به معروف و نهی از منکر راه همه پیامبران است‏ «مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ، بِها تُقامُ الْفَرائِضُ وَ تَأمَنُ الْمَذاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَکاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظالِمُ وَ تُعْمَرُ الْارْضُ» [1] [شیوه همه صالحان است‏]، واجبات خدا به این وسیله بپا داشته می‌شود، راهها به این وسیله امن می‌گردد، کسب‌ها به این وسیله حلال و مظالم به این وسیله بازمی گردد، زمین به این وسیله آباد می‌شود. ♦️شما از اینجا بفهمید که حوزه امر به معروف و نهی از منکر تا کجاست؛ تا حدود آبادشدن زمین. خدا می‌داند آدم گاهی که یک چیزهایی را می‌بیند و در تاریخ اسلام مطالعه می‌کند، دود از کلّه‌اش بلند می‌شود که ما چه بودیم و چه شدیم! دلم می‌خواهد این کتاب الاحکام السُّلطانیه ماوردی را- که یکی از معتبرترین کتاب‌های اسلامی است و مخصوصاً اروپاییها و مستشرقین روی آن خیلی حساب می‌کنند- مطالعه کنید. این کتاب، نظامات اجتماعی اسلام را در حدود هزار سال پیش بیان کرده است. ببینید چه نظاماتی در دنیای اسلام بوده و اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه معنی‌ای داشته و چه می‌کرده است! از آن مهمتر کتابی است به نام «معالم القربة فی احکام الحِسبة» که خوشبختانه این کتاب را ظاهراً یک مستشرق فرنگی از یکی از کتابخانه‌های ترکیه‏ درآورده و چاپ کرده است‏. این کتاب در قرن نهم نوشته شده. «حِسبه» در آنجا یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر. اصطلاحی بوده که از قرن دوم هجری، امر به معروف و نهی از منکر را «حسبه» می‌گفته‌اند. «محتسِب» که شما می‌بینید در اشعار ما آمده است، یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر. آن تشکیلاتی که در کشورهای اسلامی به نام تشکیلات حسبه‏‌ای یا احتسابی بوده است، افرادش یعنی آمرین به معروف و ناهین از منکر را می‌گفتند «محتسب» که در اصطلاح شعرای ما زیاد آمده است. مولوی، حافظ و سعدی این لغت را استعمال کرده‌اند... وقتی انسان این کتاب را مطالعه می‌کند که اصلاً امر به معروف و نهی از منکر چه مفهومی داشته، می‌بیند سراسر زندگی را دربر می‌گیرد. ♦️تمام کارهایی که امروز شهرداری‌ها انجام می‌دهند، جزء امر به معروف و نهی از منکر بوده است. تمام کارهایی که شهربانی انجام می‌دهد نیز در حوزه احتساب بوده است. در همین کتاب آمده است که یکی از وظایف محتسب این است که وقتی دم دکان بقالی می‌رود و می‌بیند روی ظرفهای ماست باز است و مگس می‏‌نشیند، باید بقال را موظف کند که روی ظرف ماست خودش را بپوشاند؛ لباسهای آن بقال را نگاه کند که کثیف نباشد؛ آن پیشبندی که می‏‌بندد، چند روز یک بار یا هر روز عوض کند، بشوید؛ در حمامها چه بکنند؛ در مسجدها چه بکنند و... وقتی آدم اینها را می‌بیند، می‌گوید خدایا! این ما بودیم که چنین روزی داشتیم و این ما هستیم که به چنین روزی گرفتار هستیم؟! خدایا این ما هستیم که در روایات کافی ما و در تمام کتب فقهی ما می‌گوید امر به معروف آن چیزی است که زمین بدان آباد می‌شود (وَ تُعْمَرُ الْارْضُ)، «وَ ینْتَصَفُ مِنَ الْاعْداءِ» با امر به معروف و نهی از منکر می‌شود از دشمن انتقام گرفت؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر را زنده کن تا بتوانی در مقابل اسرائیل بایستی. اگر در مقابل اسرائیل ناتوانی، ریشه‌‏اش را از چند صد سال پیش پیدا کن که امر به معروف و نهی از منکر را از میان بردی، در نتیجه دشمن بر تو مسلط شد. «وَ یسْتَقیمُ الْامْرُ» بدین وسیله است که کارها همه بر روی اساس استواری قرار می‌گیرد. 📚حماسه حسینی، ج۱، ص۲۹۰-۲۹۱. https://eitaa.com/sayedmahdi1361
✳️ تبيين نقش كاف در آيه ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ﴾ و اقوال سه‌گانه آن ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 94/02/30 ❓پرسش: احتمال دارد که کاف زائده باشد؟ 🔹 پاسخ: بله، اين احتمال اول است. ❓ پرسش: زائده نباشد چطور؟ 🔸 پاسخ: اگر زائده نباشد احتمال دوم و سوم است. احتمال دوم اين است که اين کاف زائده نيست؛، يعني کاف به معني «مثل» است: «ليس مثلُ مثلِ الله شيئا» وقتي مثلِ او مثل نداشت، خود او به طريق اوليٰ مثل ندارد. معني اول اين بود که کاف زائده است و معني دوم اين است که کاف زائده نيست و بهتر مطلب را می‌رساند، براي اينکه وقتي مثلِ خدا مثل نداشت، يقيناً خود خدا مثل ندارد؛ اين جهت مبالغه است، ما هم در تعبيرات فارسي مي گوييم: «مثل تو نظير ندارد» اينکه مي‌گوييم مثل تو نظير ندارد، يعني شما يقيناً نظير نداري، پس اين معناي دوم است. 🔹 معناي سومي که شيخ طوسي در تبيان ادعا می‌کند اين است که کاف زائده نيست به معناي مثل است؛ اما تالي فاسد اين است که اگر خدا يک مثل داشته باشد، بايد امثال فراوان داشته باشد، براي اينکه دليل بر انحصار نيست. 🔹 معروف اين است که اين کاف، «کاف زائده» است. چرا زائده است؟ «للتأکيد و المبالغة» اين معناي رايج بين اهل تفسير است. 🔸 معناي دوم اين است اين کاف زائده نيست، معناي خودش را دارد و براي مبالغه است و معنايش اين است که مثلِ خدا مثل ندارد؛ وقتي مثل خدا مانند نداشت، يقيناً خود خدا هم مانند ندارد. 🔹 راه سومي که مرحوم شيخ طوسي در تبيان ذکر می‌کند، اين است که‌ می‌گويد «کاف زائده» نيست. تالي فاسد آن اين است که اگر مثلِ خدا مثل می‌داشت، منحصر به يک مورد و دو مورد و امثال آنها نبود، آن وقت امثال فراوان می‌داشت، در حالي که ممکن نيست خدا داراي امثال فراوان باشد. 🔸...شيخ طوسي در تبيان ذيل همين آيه می‌گويد «جارانا فيه» با او {استادش- سید مرتضی} مباحثه می‌کرديم. و درگير می‌شديم، من يک پيشنهاد دادم «فاستحسنه» او قبول کرد که اين ﴿لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‌ءٌ﴾ معناي سومي هم دارد و آن اين است که اگر خدا يک دانه مثل می‌داشت، چندين مثل هم بايد می‌داشت، براي اينکه «حُكمُ الأمثالِ فيما يَجوزُ و فى ما لا يَجوزُ واحدٌ»؛ اگر يک مورد شريک می‌داشت، بايد جايز باشد كه چندين شريک هم می‌داشت، چون فرقي نمی‌کند؛ حالا که جايز است؛ گاهي تثنيه را پذيرفتند؛ نظير﴿وَ قَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌابْنُ اللَّهِ﴾ يا تثليث بعد از تثنيه يهودی‌ها؛ آن که ﴿عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّه﴾ گفت گرفتار تثنيه بود، اين که ﴿الْمَسيحُ ابْنُ اللَّه﴾ گفت گرفتار تثليث بود:﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ﴾ تا برسد به جايي که «انداد» فراواني را براي خدا ذکر کردند. شيخ طوسي فرمود من وقتي اين مطلب را با استادم در ميان گذاشتم که اگر خدا يک مثل داشته باشد، بايد چندين مثل و امثال فراوان داشته باشد، او «فاستحسنه». https://eitaa.com/sayedmahdi1361
هدایت شده از بازگشت
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
دست بر سینه گذارید سلامی بدهیم تا شب جمعه همه زائر ارباب شویم سلام می دهیم از بام خانه سمت حرم و دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.((صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام )) https://eitaa.com/sayedmahdi1361