eitaa logo
استیکر بسم الله الرحمن الرحیم و ذکر روزهای هفته
4.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
739 ویدیو
274 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِم لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنون @gam2dovom @salavat_eitaa استفاده ازمطالب آزاد با ذکر صلوات برای سلامتی و تعجیل در فرج #امام_زمان عج
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ⬅️ قسمت 6⃣ 👌این دعاهای زیر نسبت به بقیه ی زیارات و ادعیه از لحاظ سندی بسیار قوی و معتبر هستند که نمی شود بر اعتبار آنها خدشه ای وارد کرد مانند زیارت عاشورا، زیارت جامعه ی کبیره، زیارت امین الله، دعای کمیل.. زیارت عاشورا در کتاب مصابح شیخ طوسی و کتاب کامل الزیارات آمده، این دو سند در این کتاب ها بعضی الفاظشان با همدیگر فرق می کند، یعنی هر دو زیارت عاشورایشان یکی نیست یک خرده نه خیلی، اختلافاتی با همدیگر دارند. 🔹امام باقر به علقمه می گوید که وقتی می خواهی امام حسین (علیه السلام) را زیارت کنی به یک صحرا یا یک بلندی برو و اشاره به قبر امام حسین کن، سلام به امام حسین بده و لعنت بر دشمنان امام حسین کن، سپس دو رکعت نماز بخوان و پس از آن زیارت عاشورا را بخوان. 📜‌یک دعایی هست که علقمه از صفوان نقل می کند که معروف شد به دعای علقمه، که در اصل دعای صفوان هست نه دعای علقمه‼️ چون صفوان این دعا را از امام صادق (علیه السلام) شنید و علقمه از صفوان نقل می کند پس این دعای صفوان می شود که اشتباهی دعای علقمه می نویسند. این دعایی که بعد از زیارت عاشورا هست جزء زیارت عاشورا نیست و اگر خوانده نشود اشکال خاصی ندارد یعنی اجبار نکردند که حتما آن دعا را هم بخوانید. ☝️شما اگر ثواب کامل زیارت عاشورا را می خواهید صد بار است یعنی با صد بار لعن و صد بار سلام است، یعنی بار یکبار خواندن شما یک درصد ثواب را می برید نه ثواب کامل! اما در کتاب ″مزار- ص۴۸۲″ یک زیارت عاشورای غیر معروفه آمده که در مفاتیح هم شیخ عباس قمی آورده. بعد از زیارت عاشورای اصلی دعای صفوان هست، بعد از دعای صفوان زیارت عاشورای غیر معروفه هست که متن آن با زیارت عاشورای اصلی فرق می کند. 📖خواندن این زیارت ثواب زیارت عاشورای اصلی را دارد ولی بدون صد بار، دیگر صد بار گفتن نیاز نیست. یعنی شما می توانی پنج دقیقه ای زیارت عاشورای غیر معروفه را بخوانید و ثواب کامل زیارت عاشورای صد بار را ببرید. 📕در کتاب ″کیمیای وصل- ج۲، ص۳۸۷″ آیت الله بهجت صراحتا می گویند اگر کسی نمی تواند زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام بخواند زیارت عاشورای غیر معروفه را بخواند که همان ثواب زیارت عاشورای کامل را خدا به او می دهد. فقط در زیارت عاشورای غیر معروفه دو رکعت نماز قبل از زیارت باید بخوانید. به نیت زیارت امام حسین دو رکعت نماز بخوانید و سپس زیارت عاشورای غیر معروفه را. ✅یک شیوه ی دیگر هم هست اگر زیارت عاشورا را در همان روز عاشورا می خوانید باید در یک مجلس یعنی یک مکان صد بار را بگویید و تمام شود. اما اگر در روزهای غیر از روز عاشورا می خواهید زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام بخوانید هیچ اشکالی ندارد شما در صبح، بعد از نماز هر زمانی که حال داشتید زیارت عاشورا را تا اول صد لعن بخوانید بعد صد لعن و صد سلام را تقسیم کنید و در طول روز بگویید. این شیوه ی بسیاری از بزرگان است. 🔅علامه طباطبایی می گوید: خوبی این کار این است که شما در طول روز به یاد امام حسین (علیه السلام) هستید و به این طریق تا غروب صد بار لعن و صد بار سلام را تمام می کنید و بعد سجده و بعد دو رکعت نماز را بخوانید. به این ترتیب زیارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خوانید. 🔹 ادامه دارد ... استاد احسان عبادی
. ⬅️ قسمت 7⃣ یک نکته: 👇 🔹نکته ای که بعضی از عزیزان می گویند نظر بعضی بزرگان هم هست ولی بعضی هم این نظریه را قبول ندارند. در زیارت عاشورا چند جا می گوید «و هذا يَوْمٌ» یعنی این روز، روز عاشورا را می گوید. ولی شما در ۳۶۴ روز سال غیر روز عاشورا زیارت عاشورا را می خوانید پس «هذا يَوْمٌ» آنچنان معنی ندارد چون غیر روز عاشورا هست. بعضی می گویند به جای «هذا يَوْمٌ» بخوانید «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» همانا روز قتل حسین (علیه السلام) یعنی می گویند جابه جا کنید. 👌اما بعضی از بزرگان این را به چند دلیل قانع کننده رد می کنند:👇 1⃣.در هیچ روایتی ما نداریم که گفته باشد اگر می خواهید غیر روز عاشورا این زیارت را بخوانید این لفظ «هذا يَوْمٌ» را تغییر دهید در هیچ روایتی چنین چیزی نداریم. 2⃣.حتی صفوان یا همان علقمه که این زیارت را نقل می کنند، صفوان در حرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) در غیر روز عاشورا این زیارت را خواند جایی اشاره نکرد که من این لفظ را تغییر دادم یعنی به همین لفظ «هذا يَوْمٌ» خواند. همان چیزی که در زیارت عاشورا نوشته را به کار برد و تغییر نداد. 3⃣.دلیل سوم که این نظریه رد می شود دعاها و روایات به همان صورتی که وارد شده اند به همان صورت باید خوانده شوند و ما حتی حق تغییر یک کلمه را هم نداریم و اگر تغییر بدهیم خاصیت آن از بین می رود. یک چیزی هست در خواص حروف و اعداد، دقیقا این هم همین است. 📜مانند حدیث معروف که شخصی نزد امام صادق (علیه السلام) رفت و دعای غریق را یاد گرفت و گفت؛ «يا اَللَّهُ يا رَحْمنُ يا رَحِيمُ يا مُقَلِّبَ القُلُوبِ والابصار» امام صادق به او گفت: "والابصار" را اضافه نکن دعا را همانطور که من به تو یاد دادم به همان صورت بخوان، چیزی کم و زیاد نخوان. یا در دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» بعضی ها در آخرش «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» را می گویند اما دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ» در آخر دعا «بِرَحْمتک یا أرْحَمَ الرّاحِمیَن» ندارد. وقتی ندارد ما حق اضافه کردن چیزی به آن را نداریم. ⁉️بعضی ها می گویند چه اشکالی دارد⁉️ اشکالش این است که این کم کم باب می شود و بعد هر چیزی به قرآن و احادیث اضافه می کنند و می گویند چه اشکالی دارد، و اینطوری باب تحریف راحت آغاز می شود. پس چون زیارت عاشورای اصلی ″هذا يَوْمٌ" دارد و هیچ روایتی هم نداریم که در روزهای غیر عاشورا تغییر به «اِنَّ يَوْمٌ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ» بدهید، پس ما حق این تغيیر را نداریم. این سه نظری است که علامه تهرانی در کتاب شفاء الصدور خودش آورده این نظریات را نقل کردیم. 📃زیارت عاشورا، از زبان دو امام نقل شده است امام باقر (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام). علقمه از امام باقر نقل می کند صفوان از امام صادق نقل می کند. آن سندی که به صفوان می رسد یعنی از امام صادق نقل می کند در این سند اینطور ختم می شود که امام می گوید: ای صفوان‼️ من این زیارت را یافتم با همین.. (چون امام صادق قبلش اینطور می گوید من ضامن هستم که هر کس زیارت عاشورا را به این شیوه بخواند خدا حاجتش را می دهد و دست خالی رد نمی کند و فردای قیامت شفاعتش می کند) 👈ضمانت از پدرم، پدرم از پدرش.. تا رسول الله، رسول الله از جبرئیل و او از خدا گرفت. و خدا قسم خورد به ذات خودش که هر کس حسین را با این زیارت از دور یا نزدیک زیارت کند قبول می کنم زیارت او را، مطلب و خواست هایش به هر اندازه که باشد برآورده می کنم و نمی گذارم هیچ کس نا امید از در خانه من بیرون رود. پس آن سندی که از صفوان به امام صادق می رسد آنجا بحث حدیث قدسی بودن زیارت عاشورا اشاره شده. 🔹 ادامه دارد ... استاد احسان عبادی
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 . ⬅️قسمت 8⃣ 📌بعضی اختلافاتی که در متن زیارت عاشورا در کتاب مصباح و کتاب کامل الزیارات هست فرق اساسی با همدیگر ندارند مثلا آن قسمت «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ» این سلام در کتاب مصباح شیخ طوسی نیست اما در کتاب کامل الزیارات شیخ صدوق هست. اینطور اختلافاتی دارند و آنچنان اختلافات اساسی با همدیگر ندارند. ✋ابتدای زیارت عاشورا با سلام شروع می شود که وقتی به امامی سلام می دهیم، سلام فقط به معنای سلام گفتن و درود گفتن و خوش آمد نیست. سلام به معنای دعای سلامتی کردن برای طرف مقابل هم هست . یعنی امام حسین (علیه السلام) من دعای سلامتی برای شما می کنم و این اطمینان را می دهم که از طرف من امن و سالم هستید و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند. 💢نکته ی مهم: 👈اینکه می گوییم امام حسین از جانب من هیچ آسیبی به شما نمی رسد، ما دو نوع آسیب داریم آسیب جسمی و آسیب روحی. بله آسیب جسمی ما هیچ گاه به اهل بیت نخواهد رسید. ما هیچ گاه به روی آنها شمشیر نمی کشیم و آسیب نمی رسانیم. اما در بحث آسیب روحی متأسفانه خیلی از ماها درگیرش هستیم. این گناهانی که انجام می دهیم باعث رنجش روح امام می شود. 📜خود امام زمان (عجل الله) در نامه ای که به شیخ مفید می نویسد می فرماید؛ هیچ چیزی ما را از شما شیعیان دور نمی کند مگر آنچه از بدی های شما به دست ما می رسد. بعد به شیخ مفید می فرمایند؛ گویی آنانی که با ما عهد بستند و عهد خود را شکستند از شکستن عهد خود خبر ندارند، ما بر همه ی اینها آگاهیم و همه ی اینها را می دانیم. *ممکن است خیلی از ما در طول زندگی عهد و پیمانی با امام زمان بسته باشیم ولی به هر دلیل و بهانه ای این عهد را شکسته باشیم. امام زمان می فرمایند ما از همه اینها خبر داریم.* *⚠️پس وقتی می گوییم «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ...» باید واقعا حواسمان جمع باشد این سلام از ته دل هست⁉️* یعنی واقعا هیچ آسیبی از طرف ما به امام حسین (ع) نمی رسد⁉️ یا نه با گناهان و کارهایی که می کنیم به امام حسین ظلم می کنیم و اهل بیت را ناراحت می کنیم‼️ 🔹 ادامه دارد ... استاد احسان عبادی 8
🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 . ⬅️قسمت 9⃣ 📖«اَلسّلامُ ﻋَﻠَﯿْﮏَ ﯾﺎ اَﺑﺎ عَبْدِﷲِ» به این کلمه ی (یا) اگر دقت کنید در فرهنگ عرب برای صدا زدن هر چیز دور و نزدیکی به کار می رود. وقتی می خواهیم برای امام حسین (علیه السلام) بکار ببریم اگر بگوییم برای یک چیز دور است یعنی تقریبا شبیه سوره ی بقره؛ «اﻟﻢ، ذَٰﻟِﻚَ اﻟْﻜِﺘَﺎبُ ﻻَ رَﻳْﺐ..» چرا «ذَٰلِكَ» می گوید⁉️ در زبان عربی «ذَٰلِكَ» یعنی آن، «تِلكَ» یعنی این. ⚠️اینجا یک نکته ای پیش می آید؛ قرآن که در دست من و کنار من است یعنی دارم می خوانم، پس چرا با اینکه نزدیک و پیش من است اینجا خدا صفت «ذَٰلِكَ» دور را برای قرآن بکار می برد⁉️ مفسرین اینطور نقل می کنند قرآن آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بسیار بالایی است که عقل و درک ما به فهم آن نمی رسد یعنی خیلی از لحاظ معرفتی ما نسبت به قرآن دور هستیم از این لحاظ تعبیر «ذَٰلِكَ» را برای قرآن بکار می برد. 👌همین طور برای کلمه ی «یا اَبا عَبْدِالله» اگر بخواهیم صفت دور بکار ببریم می توانیم از این تفسیر استفاده کنیم که امام حسین (علیه السلام) به عنوان خلیفه ی خدا به عنوان حجت خدا، کسی که انسان کاملی است آن قدر از لحاظ معنوی و از لحاظ روحانی در درجه ی بالایی قرار دارد که فهم و درک ما برای اینکه بتوانیم به معرفت امام حسین برسیم نخواهد رسید و خیلی از این لحاظ دور و عقب هستیم به همین خاطر صفت (یا) به معنی دور را می گیریم. 🔹اما اگر معنی نزدیک را هم بگیریم باز هم می شود یعنی در آداب زیارت اهل بیت فرق نمی کند زیارت هر امامی باشد آیت الله بهجت می فرمایند؛ در باب آداب زیارت، اهم (مهمترین) آداب این است که شما بدانید بین حیات معصومین (زنده بودن) و مرگ آنها هیچ تفاوتی نیست. وقتی به حرم امام رضا (علیه السلام) می روید آن اذن دخولی که می خوانید می گویید یا امام رضا شهادت می دهم که کلام من را می شنوید و سلام من را جواب می دهید و ناظر هستید. 👈اینجا هم همان است ای زائر «اَباعَبْدِالله» وقتی می خواهید امام حسین (علیه السلام) را زیارت بکنید حواستان جمع باشد که امام حسین شهید شده اش با زنده اش هیچ فرقی ندارد و هر دو یکی هستند و حاضر و ناظر بر عمل هستند. پس اگر (یا) را معنی نزدیک هم بگیریم همین تفسیر را می توانیم بگوییم که امام حسین به ما نزدیک است. 🔹 ادامه دارد ... استاد احسان عبادی 9
.: 🔘🔸🔘🔸🔘🔸🔘 . ⬅️ قسمت 🔟 ☝️چرا به امام حسین «یا اَبا عَبْدِالله» می گویند دلیلش چیست⁉️ کنیه در فرهنگ عرب پوشاننده ی اسم است یعنی بیشتر از کنیه استفاده می کنند اگر بخواهند کسی را مدح و ستایش بکنند و یا بر عکس کسی را مذمت بکنند بیشتر از این بحث کنیه استفاده می کنند. مثلا در رابطه با اینکه چرا کنیه ی رسول الله (صلی‌الله) ابوالقاسم بوده و طبق برخی از روایات کنیه امام زمان هم است.. (اهل بیت وقتی پیش آنها می رفتند و سوالی که از ایشان می شد را می خواستند جواب بدهند در حد فهم آن طرف جواب می دادند مثلا یک چیز معرفتی مهم را به یک آدم ساده نمی گفتند). 💢طرف پیش امام رضا رفت و گفت برای چه به پیغمبر ابوالقاسم می گویند⁉️ امام رضا (علیه السلام) در حد فهم طرف جواب داد که پیغمبر فرزند کوچکی به نام قاسم داشت و از دنیا رفت به همین خاطر ابوالقاسم می گفتند. گفت آقا از این بیشتر هم بلد هستی بگویی من یک چیز بالاتر و بیشتر می خواهم جواب را برای من بازتر کن⁉️ گفت بله. طبق روایات.. ″کتاب زیارت امیرالمومنین- ج۴، ص۵۷۰″ 👈به امیرالمومنین (علیه السلام) که می رسد، می گوید «السَّلامُ عَلَیْكَ یَا قَسِیمَ الجَنَّةِ وَ النَّار» سلام بر تو ای کسی که تقسیم کننده ی بهشت و جهنم هستی. پس حضرت علی قاسم است یعنی تقسیم کننده. چون طبق روایات ما پیغمبر (صلی‌الله) پدر تمام امت است و از طرفی امیرالمومنین (علیه السلام) هم عضوی از این امت است یا به تعبیر دیگر پیغمبر از کودکی امیرالمومنین را بزرگ کرد پس در حقیقت پدر معنوی امیرالمومنین می شود. این ابوالقاسم می شود پدر معنوی حضرت علی (این تفسیر کامل تر). 📌یکی از بزرگان نکته ای را می گوید راویی خیلی هم زرنگ نبود که به همین تفسیر امام رضا (علیه السلام) راضی شد اگر باز اصرار می کرد و ادامه می داد امام رضا حتی چیزهای بالاتر را هم به این او راجع به لقب ابوالقاسم می گفت. 👌در رابطه با زیارت عاشورا گفتیم که حدیث قدسی است یعنی از ناحیه ی خدا صادر شده. الفاظش را هم خود خدا گفته است «اَبا عَبْدِالله» را هم خداوند متعال به امام حسین (علیه السلام) گفته است. برای چه خداوند چنین لقبی به حضرت داده است⁉️ ″کتاب بحار - ج۴۴، ص۲۵۰″ اسماء می گوید پیغمبر (صلی‌الله) وقتی که امام حسین هفت روزه بود خواست ایشان را پیش شان ببرم. وقتی نوزاد را نزد ایشان بردم پیغمبر نوزاد هفت روزه را به کنیه ی اباعبدالله صدا زد. ⚠️اما دلایلی که چرا امام حسین را اباعبدالله می گوییم⁉️ برخی از مفسرین چند دلیل را مطرح کرده اند که ۳ دلیل عمده تر و کامل تر است:👇 1⃣-امام حسین فرزندی به نام عبدالله داشت که به علی اصغر (ع) معروف بود. این را از زیارت ناحیه ی مقدسه می گوییم (زیارت ناحیه ی مقدسه از طرف امام زمان (عجل الله) در وصف امام حسین گفته شده است) در ناحیه ی مقدسه امام زمان درباره ی حضرت علی اصغر اینطور می گوید «السَّلامُ عَلی عَبدِالله بنِ الحُسَین الطِّفلِ الرَّضیع» طبق این قرینه طفل شیرخوار امام حسین در کربلا فقط علی اصغر بود و طبق این تعبیر از ناحیه ی مقدسه عبدالله اسم علی اصغر بود که به علی اصغر معروف تر است. (این تفسیر ساده و ابتدایی است) 2⃣-عبدالله یعنی بنده ی خدا، این تفسیر دوم ناشی از شدت عبودیت و بندگی امام حسین (علیه السلام) است. می گویند در روز عاشور این قدر امام حسین زیبا عبادت می کرد که همه به او غبطه می خوردند. عباداتی که امام حسین داشت بعد از جدش و پدرش و برادرش امام حسن (علیه السلام) هیچ امام دیگری نداشت. در عرب رسم است کنیه هم می خواهند بدهند به آن صفت مشهور طرف کنیه می دهند. 👈مثلا طرف اسمش یک چیز دیگر است ولی آدم خیلی بخشنده ای است به همین خاطر به او ابوالجواد می گویند چون خیلی بخشنده است. یا لقب ابوتراب (پدر خاک) که پیغمبر (ص) به حضرت علی داد، پیغمبر به دیدن حضرت علی رفته بود، حضرت علی را دید که زیر درختی روی خاک نشسته است پیغمبر ایشان را بیدار کردند و خاکش را تکان داد و گفت برخیز که تو ابوتراب هستی. این کنیه ها اینطوری است. 🔰مثلا اباصالح که به امام زمان (عجل الله) می گویند، گفتیم لفظ اباصالح را در هیچ روایتی خشک و خالی به عنوان لقب حضرت نگفته اند، همه جا اباصالح المهدی گفته اند یعنی اباصالح به تنهایی جایی به عنوان صفت امام زمان گفته نشده است. یقینا امام زمان فرزندی به نام صالح ندارند اما چون پدر همه صلح ها، صمیمیت ها و آرامش ها و نیکی هاست از این لحاظ اباصالح می گویند. پس یعنی امام حسین این قدر غرق در خدا هستید این قدر بندگی خدا را به زیبایی می کنید که این کنیه ی ابا عبدالله را خدا به تو داده است. 🔹 ادامه دارد ... استاد احسان عبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استیکر بسم الله الرحمن الرحیم و ذکر روزهای هفته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استیکر بسم الله الرحمن الرحیم و ذکر روزهای هفته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا