9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برایدیدن | درسِ تاریـــخ برای «تئوریپـــردازان ســـازش»
برشی از درسگفتار «نظـــمجهانی و عصرپســـاسکولار»
دکتر مجتبی #عبدخدایی
#نظم_وستفالیایی
#نظم_جهانی
#آنارشی
#توازن_قدرت
#سازش
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود م
#برایمطالعه| چرا مستـــوره، چرا تاریخ اجتمـــاعی زنان عصر قاجـــار؟
▫️با توجه به مواجهـــهی جدی ایـــران با غرب در دوره قاجـــار، نظـــم و صورتبنـــدی پیشیـــن زیستِ جامعهی ایـــرانی با مســـألههای جدیای روبـــرو گشت. بسیـــاری مفاهیم از جمله پیشـــرفت و ترقی، اداره و حکـــومت، قانـــون، آزادی و عـــدالت و برابری، آموزش، زن و... در نظام معنـــایی جدیدی باز تعریف شد، بهگونهای که ادامـــهی ادراکِ نهادینه شده و ادبیـــات گفتمانی ِگذشته نبودند. درنتیجهْ، بررسی و تحلیـــلهای تاریخی از این عصـــر، امکانی را برای مقایسه شرایط و تبییـــن سهم هر کدام از مؤلفههای سنت یا تجدد در مســـائل جامعه فراهم مینماید. در این میان فهمیدن نسبتی که اســـلام با هر کدام از آنها برقـــرار میکند، در دستیابی به نظـــم جدید سازگار با فرهنگ و تاریخ انسان ایـــرانی، بسیار حائـــز اهمیت است.
▫️ در بحث «تاریـــخ اجتماعی زنان» نیز با توجه به ورود مدرنیته به ایـــران که آغازگر تغییرات جدی در زیســـت و عاملیت زنـــان ایرانی بوده، تمرکـــز بر «عصـــر قاجار» بهعنوان نقطه شـــروع صورتبندی جدید، حائـــز اهمیت است و فضای بهتـــری را برای تبیین کنشـــگری زنان و یافتن سهم مؤلفههای اســـاسی هویت انسان ایرانی از جمله اســـلامیت، ایـــرانیت و تجـــدد در سامان جدید زندگی او فراهم خواهد آورد.
ضمن اینکه در باب مسئلهی این روزهای زن ایـــرانی و روایـــتهای متعددی که از ســـرشت و سرنوشت او ارائه میشود، نیاز به مـــرور تجربیـــات زن ایرانی در ادوار گذشته داریم تا با الگـــوهای متکثر و متنوع زیست و عاملیت زن ایـــرانی در تاریخ بیشتر آشنـــا شویم و از جمـــود و تنگنظری در پاسخ به پرسش امـــروز رهایی یابیم.
🔻بنابراین دوره «مستـــوره» که روایتی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
لذا در این برنامه که دومین گام از «پرونده تاریخ اجتماعی زنان» است با یک ترسیم کلی از نظم سیـــاسی، اجتماعی و اقتصـــادی، به بررسی موضـــوعات در سه حیطه کلی فرهنـــگ، اقتصاد و سیاست و نظام مسائل ذیل آن خواهیم پرداخت و تلاش خواهیم کرد، روایتی تاریـــخی از زن ایـــرانی در عصـــر قاجـــار ارائه دهیم.
#مستوره
#زن_ایرانی
#عصر_قاجار
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
بنا به روایتی نقطه شروع زن ایـــرانی معاصر، دوره قاجـــار است؛ دورهای که به دلیل همزمانی با ورود م
#برایمطالعه| محـــاق اندیشهورزی، زیر ضـــرب حادثهها
یکی از آسیبهای فضـــای اندیشه و فکری ما این است که زمـــانی با مسئلههای عینی و واقعـــی جامعه نسبت میگیـــرد که تندباد حوادث شروع شده و شیب تند وقـــایع، امکان هرگونه دوراندیشـــی و عمـــقاندیشی را ممتنع ساخته است. در چنین شـــرایطی است که حتی اندیشمنـــدان و عمـــقاندیشان ما نیز برای رســـاندن دیدگـــاههای خود به ناچـــار، به ورطه توئیـــت زدن و تلگـــرافی نوشتن رو میآورند تا بتوانند در بـــازار مکاره اظهارنظـــرهای همهجوری و همهجایی صدای خود را به جایی برســـانند و البته بر فرض رسیدن صدایـــشان، آنچه که به محـــاق میرود اخلاق نقادی و فرهنگ گفتـــگو و منطق اندیشـــهورزی است.
نتیجه چنیـــن وضعیتی در مسئله پـــراهمیت زنـــان و خـــانواده این میشود که همه بهناچـــار به سلب و ایجـــاب طـــرح عفاف و حجابی ناگزیر میشوند که اساساً سقف پروازش یکساله هم نیست و هیچ تصـــویری از آینـــده حجاب در ایران ۱۴۰۳ و نحوه هدایتگـــری حاکمیت دینی در آن نمیدهد، چه برسد به اینکه بخـــواهد در افق تمـــدن نوین اســـلامی پَر بکشد!
در این وضعیتِ روزمَـــرِگی و زودمَرْگی اندیشـــهورزی، خبـــر طراحی و اجـــرای گام دوم #مستـــوره توسط دوستـــان خـــوشفکر و خوشسلیقهی مدرسه تفکـــر و نوآوری #نـــگاه، حقیقتاً جای خوشحـــالی و شکرگزاری دارد. این دوره که روایتـــی از «پیدا و پنهان زن ایـــرانی در عصر قاجار» است، درصدد آن است تا با روایـــت زن در بافت نظـــم جنسیتی و در بستر تحـــولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، وجـــوه ناپیدای زیست زنانه در این دوره تاریخی را بازگو کرده و به بررسی چگـــونگی تطـــورات رویکردی در توصیف مســـألهها و پاسخهایش در این دوره بپردازد.
🔹ایکاش سیاستگـــذاران، سیاستورزان و مجـــریان ما این فرمایش رهبـــری در بیانیه گام دوم را خوب فهم می کردند:
«برای برداشتن گـــامهای استـــوار در آینده، باید گذشته را درست شنـــاخت و از تجـــربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبـــرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهنـــد نشست و آینـــده مورد تهدیـــدهای ناشناخته قرار خواهـــد گرفت»
✍ #علیمحمــدی
@alimohammadi1389
#مستوره
#عقلانیت_انقلابی
#تاریخ_اجتماعی_زنان
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برایدیدن | «حجـــاب» کنشگـــرِ صامت و بدون مـــرز اســـلام
ضـــرورت تحلیل مســـأله حجـــاب در ترویج گفتمـــان اســـلامی از منظر سیاست بینالملل
برشی از درسگفتار «نظـــمجهانی و عصرپســـاسکولار»
دکتر مجتبی #عبدخدایی
#نظم_وستفالیایی
#نظم_جهانی
#آنارشی
#توازن_قدرت
#سازش
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
#گزارشتصویری
🔰بازخوانی کتاب نظام اقتصـــادی در اسلام(مباحث نظری)، اثر شهیــد آیتاللهبهشــتی
مدرس: استــــاد قنبــــریان
یکشنبه، ۴ تیرماه ۱۴۰۲
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah