💢راهکارهایی برای مواجهه با تکثرات سکولاریستی در جامعه ایران
✍️ بخش دوم
2️⃣ محبت؛ عامل مکنده ای برای کنارهم قرار دادن پراکندگی ها
▫️علاوه بر فعالسازی نوعی از تکثر و تنوع توحیدی، باید به عوامل و دالانهای خاص توحیدی نیز فکر کرد. در این باره باید به عاملهایی توجه داشت که با مکندگی و قوهٔ جاذبهٔ فوقالعاده ای که دارند، بتوانند در برابر پراکندگی دنیای مدرن تاب آورده و بلکه پارگیها و پراکندگیها را نیز کنار هم قرار داده و بین آنها اتحاد برقرار کنند.
▫️یکی از این عوامل بسیار قوی در مکندگی، عنصر «محبت شرقی»، «محبت اشراقی» و «محبت الهی» در مناسبات بین «انسان و انسان» و «انسان و خدا» است.
مقصود از محبت، محبت عمیق و بنیادین میان انسان و خدا ، انسان و امام، انسان و انسان است؛ یعنی فرهنگ محبتی که از ابعاد الهیاتی گرفته تا ابعاد اجتماعی و فرهنگی را پوشش میدهد.
▫️ما همیشه با یک عقل مکانیکی نمیتوانیم بر گسستهای ایجاد شده در جامعه مدرن غلبه کنیم؛ زیرا اساس این گسستها استدلالی نیست، بلکه گسستی احساسی، روانشناختی و گاه مملو از سفسطه است.
▫️در این بین ما نیازمند محبتهای تمیز هستیم. محبتهایی که شکی در معنوی بودن آن در چارچوب فقه و شریعت نداشته باشیم. فعالسازیِ این عنصر محبت در عرصههای فرهنگی و اجتماعی میتواند عامل مکندهای باشد که جامعه را از این گسستگی جدا میسازد.
3️⃣ عرفان اسلامی پرظرفیت ترین دانش اسلامی برای مواجهه با سکولاریسم
▫️عرفان صرفا جنبههای نظری و انتزاعی نیست، عرفان همواره شما را در ابعادی فلسفی، روحی، اخلاقی و عملی درگیر میسازد و این عرفان قابلیتش در مواجهه با الحاد و بی اعتقادی به مراتب بیشتر از استدلال های عقلی است.
بهعنوان نمونه براساس مطالعات میدانی در زمینه های مددکاری اجتماعی، مشخص شده است برخی خانوادههایی که فرزندان معلول دارند و دچار مشکلات اعتقادی میشوند، ادبیات عرفانی برایشان موثرترین ادبیاتی بوده که توانسته است اعتقادات دینی آنها را در وضعیتهای سکولار حفظ کند. گویی کسانی که در بحرانی ترین شرایط قرار دارند، با این ادبیات است که میتوانند ایمانشان را حفظ میکنند.
🔻برشی از جلسه هفتم و پایانی درسگفتار
#علیه_وضع_سکولار
#عصر_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
▪️گریهها میکرد تا امت شود بیدار؛ حیف
از صدای گریهاش امت فقط بیخواب شد...
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
▪️مکتب جمع
ولیّفقیه چگونه باید مصلحتاندیشی کند؟ بهشتی پاسخ میدهد:
▫شهید بهشتی در کتاب «امامت و رهبری» میفرماید: «حکومتکردن با خواست اکثریت اما رهبـریکردن براساس مصالحِ اکثریت، نه خواستِ اکثریت»؛ یعنی حاکم شدن ولیّفقیه با رأی اکثریت است اما برای حکمرانی و جلوبردن جامعه باید مصالح جامعه را در نظر گرفت. ما مکتبی هستیم و نمیتوانیم دین را زینتالمجالس بگیریم.
▫حال اگر تمایلات مردم، غیر از مصالحی بود که رهبری یا شورای رهبری تشخیص میدهد، چهکار باید کرد؟
او میگوید ابتدا رهبر تلاش میکند مردم را قانع کند، چنانچه موفق نشد، سنجه سهگانهای را در نظر میگیرد:
۱. درنظر داشته باشد که اکثریت درستتر میاندیشند تا اقلیت؛ یعنی در مصلحتی که شناخته است بر اساس نظر اکثریت، بازاندیشی کند.
۲. این مصلحت را با شکافی که میان مردم و حاکمیت ایجاد میکند، بسنجد و مطمئن شود این مصلحت که اجرای آن سبب ایجاد فاصله میان بخشی از جامعه با حاکمیت شده، سودش بیش از مفسدهای است که جدایی مردم از حاکمیت به ارمغان میآورد.
۳. بداند که مردم اگر به چیزی تمایل نداشته باشند از زیر آن فرار میکنند.
فلذا باید خروجیِ واقعی آنرا نگاه کند که چقدر از آن مصحلت اجراء خواهد شد و مجددا بسنجد که آیا ارزش دارد آن مصلحت اجرا شود یا خیر.
اگر هر سه را انجام داد، تصمیم بگیرد و اقدام کند که در مقابل تاریخ و خدا مسئول است.
▫شهید دکتر بهشتی بعد از اینکه رابطه ولایت و مردم را در اصل حکومت به خوبی توضیح داد، در مسائل حکمرانی نیز برای مردم نقش جدی قائل میشود. او در کتاب «امامت و رهبری» میفرماید ما دو تز داریم:
_ تز سیاسی: شــوراها
_ تز اقتصادی: تعـاونیها
او این دو را به یکدیگر وابسته میکند و معتقد است اگر حکومت اقتصاد نداشت، حضور سیاسی هم نخواهید داشت یا برعکس اگر قدرت سیاسی وجود نداشت، توان حمایت از قدرت اقتصادی خویش را هم نخواهید داشت.
پس شهید بهشتی جمهوریت را رها نمیکند. او پس از اینکه یک جمع هندسیِ درستی میان ولایت و مردم انجام میدهد که با مبانی هم سازگاری دارد، در حکمرانی هم سعی میکند آنرا تعقیب کند.
🔻برشی از جلسه اول درسگفتار پیشنویس
#قانون_اساسی
#شهید_بهشتی
#استاد_قنبریان
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻 چه کسی از رفراندوم میترسد؟ مکتب اسلام یا دولت مدرن!
#شهید_بهشتی
#پیشنویس
#استاد_قنبریان
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
💢 آیا فقیه تنها مصلحت سنج جامعه است؟
شهید صدر پاسخ می دهد
🔰 شهید صدر برخلاف آنچه در قانون اساسی جمهوری اسلامی نهایی شد، برای توضیح اینکه سلطنت الهی را در مقام قانونگذاری چگونه جریان ببخشیم، ۳ ساحت قانونگذاری را مطرح کرده است که باید آنها را از یکدیگر تمایز دهیم:
1️⃣ ساحت «احکام اِجماعی» که قانونگذاری بدون پرسش از رأی مردم صورت میگیرد.
▫️احکامی هستند که وقتی در قالب فتوا آمدهاند، فقها آنها را جزء خلل ناپذیر اسلام تلقی کردهاند و از آن به حکم اجماعی یاد میکنند. در اینجا مجالی برای رأی مردم وجود ندارد و حتما باید جزو قوانین قرار گیرند. این قبیل احکام چه در قانون اساسی ذکر شوند و چه ذکر نشوند (لازم الاتباع هستند).
2️⃣ ساحت «احکام اختلافی» که در میان فتاوا اختلاف وجود داشته و اینجا مردم از طریق مجلس یکی از آنها را انتخاب میکنند.
▫️ گاهی از جانب علما بیش از یک اجتهاد معتبر رخ داده و مسئله اختلافی شده است، اینجا مردم هستد که از طریق شورای حل و عقد (مجلس) آنرا حل میکنند و مجلس براساس سنجش مصلحت عامه، فتوایی که بیشتر برای جامعه اسلامی به صلاح باشد را مبنای قانونگذاری قرار میدهد.
▫️اساسا درباره اینکه فتوای معیار در قانون گذاری چیست، لااقل چهارمبنا مطرح شده است:
۱. فتوای فقیه من له التصدی معیار است. (مشروط به وجود حکومت اسلامی)
۲. فتوای مشهور معیار است.
۳. فتوای شورای نگهبان معیار است.
۴. فتوایی که امروز بیشتر مصالح ما را تضمین کند را باید معیار دانست.
براساس آنچه آیت الله مومن و شب زنده دار فرمودهاند، نظر امام خمینی آن بوده است که فتوای شورای نگهبان معیار است و مبنای حضرت آقا آن است که معیار، فتوای فقیه من له التصدی است. اما شهید صدر قائل به آن است که معیار، فتوایی است که بیشتر بتواند مصلحت عامه را تأمین کند و مجلس نیز عهدهدار این امر به نمایندگی از مردم خواهد بود.
3️⃣ ساحت منطقه الفراغ، یعنی آن ساحتی که احکامش الزامی نیستند، اینجا نیز تطبیق مصلحت و تشخیص آن بر عهده مردم و از طریق مجلس خواهد بود.
▫️شهید صدر اساسا قائل است «ما مِن واقعهٍ الا و لَهُ حُکمٌ» یعنی هیچ واقعهای بدون حکم نیست و به همین خاطر قائل به خلاصی شریعت نیست، حتی در اباحه هم ایشان به اباحه اقتضائی قائل است فلذا هرکجا حکمی باشد ولو اباحه، معیار و اقتضائی دارد. در نتیجه منطقه فراغ یعنی منطقهای که حکم الزامی ندارد.
شهید سیدمحمدباقر صدر در پیشنویس قانون اساسی میگوید در مجال منطقه الفراغ، فقط حاکم نیست که تشخیص حکم میدهد بلکه مردم نیز حق دارند از طریق شورای حل و عقد (مجلس)، مصحلتسنجی کنند و رعایت مقتضیات زمان و مکان را انجام دهند. کأنّه در منطقه الفراغ هم حاکم حکم میکند و هم مردم با مقتضیات زمان و مکان میسنجند.
🔻برشی از جلسه دوم درسگفتار پیشنویس
#قانون_اساسی
#شهید_صدر
#استاد_علی_محمدی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#پادکست
| شب #چلـــه نگاه |
🌱حافــظ، شاعــر روزگار عسـرت
#سیدمهدیناظمی
حافظ همیشـگی است، چون به پرســشهای همیشگی انســان توجه دارد.
🌱یلدا، شب ملی شعر و حکایتخوانی خانواده ایرانی
#سیدپیمانغنائی
🌱زیباییشناسی حافظ و اعجــاز قرآن
#محمدرضالایقی
حــافظ را باید به عنوان شاعــری شناخت که وامدار دولت قــرآن است.
🌱داستان ما برای امید به فـــردا چیست؟
#سیدمیثممیرتاجالدینی
اگر استعارههای آناهیتا و تولد روشنایی از دامان این ایزدبانو برای ما معنادار است، پس میتوانیم داستان ظهور روشنایی را ما روایت کنیم.
🍉... از اینجـــا بشنوید.
#شب_یلدا #شعر #حافظ
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#عکسنوشت
#برش_درسگفتار
▪️مکتب جمع
ولیّفقیه چگونه باید مصلحتاندیشی کند؟
#شهید_بهشتی
#استاد_قنبریان
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
#درسگفتار
|پیــشنــویس|
فقــه در آزمــون قانـون؛ بازخــوانی «مسأله مـــردم» در ایدهها و پیشنویسهای قانون اساسی
هفته سوم: بازخوانی پیشنویس و آراء علامه طهرانی| ارائهدهنده: اســتاد محمدرضا ملایی
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
سهشنبه، ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۵
جهت شــرکت در برنـــامه از طریق لینک زیر ثبتنام نمایید.
https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻کدام دولت؟ کدام ملت؟
شهید صدر نمیخواهد جمهوری اسلامی امتداد دولت مدرن باشد!
#شهید_صدر
#پیشنویس
#استاد_محمدی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
◾️پخش درسگفتار #طرحکلیاندیشهاسلامی
از شبکه قرآن و معارف سیما
🔻زمان پخش: ۰۰-۱۴
تکرار پخش: ۰۰-۲۴
#استاد_میرباقری
#طرحکلیاندیشهاسلامی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻مردم حق مصلحت سنجی دارند!
#شهید_صدر
#پیشنویس
#استاد_محمدی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#گزارش_تصویـری
🔰 جلسه سوم درسگفتــار «پیشنویس»
استــاد: حجتالاسلام محمدرضا ملایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔️ @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ریلز
🔻 خلافت؛ آزادی و مسئولیت
مبنای نظریه اجتماعی شهید صدر چیست؟
#شهید_صدر
#پیشنویس
#استاد_محمدی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
#عکسنوشت
#برش_درسگفتار
▪️عصرِ تعلیق
از سکولاریسم گزینهای در ایران تا بی پناهی زنان در وضعیت آزادی مردان!
#علیه_وضع_سکولار
#استاد_بابایی
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir