eitaa logo
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
4.3هزار دنبال‌کننده
874 عکس
265 ویدیو
4 فایل
مدرسه تفکر و نوآوری نگاه؛ «آگاهی» برای سامانی دیگر سایت مدرسه: www.negahschool.ir ارتباط با ادمین: @sch_negah_admin ارتباط با مسئول سایت: @sch_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 زمینه‌های شکل‌گیری ایده طرح کلی اندیشه اسلامی ✍🏻بخش دوم 🔸️ ناشناخته بودن واقعیت اصیل اسلام واقعيت آن است كه اسلام «با همه‌ى وسعت مرز كنونى» دينى ناشناخته و غريب است و برخلاف آنچه برخى ساده‌دلان، به تبعيت از تبليغات دشمنان مى‌پندارند، اقامه‌ى مظاهر آن در داخل اجتماعات اسلامى، نمى‌تواند دليل شناخته شدن و اداى حق آن باشد. در داخل اجتماعات اسلامى، اكثريت مردم مسلمان، هنوز اسلام را عبارت از تشريفات و مراسمى بى‌ارتباط به زندگى می‌دانند و از مبانى اساسى آن، كه قسمت اعظم اين مكتب حياتى را تشكيل مى‌دهد؛ غافل‌اند و هنوز اين آئين الهى را شعائر «آن‌هم شعائرى بى‌مغز و نه نماينده‌ى واقعيات» گمان مى‌كنند و از اصول اسلامى بی‌خبر و بى‌اطلاع‌اند. آنها هنوز نتوانسته‌اند بپذيرند كه اسلام، برنامه‌ى زندگى است و تنها عمل به قسمتى از مقررات شخصى آن كافى نيست كه عمل‌كننده را در شمار مسلمانان درآورد. 🔹️چرا دشمنان تلاش زیادی برای بی‌خبر نگه‌ داشتن مسلمانان از واقعیت اصیل اسلام می‌کردند؟ پس از به وجود آمدن انقلاب صنعتى و پيدايش كارخانجات عظیم و مصنوعات جديد در اروپا، غربيان چشم طمع به نفت و ساير مواد خام زيرزمينى كه در كشورهاى آسيایى و آفريقایى به وفور وجود داشت دوختند. آنها به معادن كشورهاى شرقى براى بهره‌بردارى از مواد خام نيازى مبرم داشتند و اين نياز شديد، مستلزم آن بود كه اين سرزمين‌هاى سرشار از منابع طبيعى را به كلى تصرف كنند و يا لااقل اراده و اختيار آنها را به هر شكل ممكن در دست گيرند. اين ضرورت بود كه مسئله‌ى استعمار را به وجود آورد. از آن تاريخ، دست اندازی‌هاى غاصبانه‌ى غربيان به ممالك شرقى به صورت‌هاى گوناگون، آغاز شد و ميسيون‌هاى مذهبى، كمپانی‌هاى تجاری، وام‌هاى طويل‌المدت، كمك‌هاى بلاعوض، مستشاران نظامى و... به اين كشورها سرازير شدند و بدین طریق اين كشورها تيول اربابان غربى قرار گرفت. بالطبع، دولت‌هاى مهاجم كه چشم طمع به سرزمين‌هاى غنى و سرشار شرق دوخته بودند، می‌بايست در اولين قدم، قدرت‌ها و نيروهاى معنوى را كه در داخل اجتماعات شرقى وجود داشت، درهم كوبند و هر عقيده يا روحيه اصيل را كه ممكن بود روزى به صورت حربه‌اى مؤثر، عليه منافع آنان به كار رود، از ميان اين اجتماعات بردارند. 🔸️تعالیم اسلامی تنها نیروی مبارزه با طاغوت کشورهای اسلامی با تعلیمات خاصی مانند «بالاتر بودن از همه امت‌ها»، مسلمانان را حزب خدا نامیده و حزب‌ خدا را تنها حزب پیروزمند و رستگار معرفی می‌کردند. آنها همچنین با احکام انقلابی و محرکی همچون وجوب جهاد و فداکاری، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ممنوعیت کمک به دشمنان دین و...، دشمنی بزرگ و آشتی‌ناپذیر خود را با استعمارگران آشکار نموده و با همین تعالیم نقشه آنها را نقش برآب می‌کردند؛ به‌همین‌خاطر طبیعی بود که استعمارگران درصدد برآیند تا این نیروی معنوی را از ملل اسلامی سلب کنند. 🔹️چگونه تهی کردن دین از جنبه‌های انقلابی صورت گرفت؟ از آن‌جا که قلع و قمع یک عقیده مذهبی که در طول چند قرن در اعماق روان ملتی ریشه دوانده است، بسیار کار مشکلی است، بنابراین بهترین تدبیر آن بود که ظواهر و تشریفات چشم‌گیر و پر سروصدای اسلام را حفظ کنند ولی جنبه‌ی انقلابی دین و تعالیمی را که موجودیت واقعی دین بسته به آنهاست و جامعه اسلامی را بر سر راه تجاوزات آنان قرار می‌دهد، از دین بگیرند و دین را به‌صورت موجودی بی‌تأثیر و مهمل و بی‌تفاوت نسبت به خود درآورند. این کار اولا احساسات دینی افراد را ارضاء می‌ساخت و مانع شوریدن آنان بر استعمارگران می‌شد و ثانیا روحیه انقلابی ‌‌و محرک اسلام سرکوب می‌گردید. در چنین فضا و چنین بستری و برای مبارزه با چنین نگاه استعمارگرانه‌ای ایده طرح کلی اندیشه اسلامی متولد شد‌. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
🔰 زمینه و زمانه شکل‌گیری متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی 🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب #طرح‌کلی‌اندیشه‌اسل
🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب استاد ✍🏻 بخش دوم 💠 انقلاب اسلامی در خلا و بدون آگاهی از ایده‌های زمان خود شکل نگرفته است. انقلاب اسلامی وشکل‌گیری ایده طرح کلی اندیشه اسلامی با غفلت از تفکرات روشنفکری زمان خود نبوده است. به تعبیر رهبری، انقلاب اسلامی وقتی ایجاد شد که تمام حرف‌های لیبرالیستی و مارکسیستی در دنیا دیده شده بود. 💠 انفعال در برابر غرب، فضای غالب جریان روشنفکری است! «انفعال» فضای غالب دوره‌ی شکل‌گیری کتاب، بویژه جریان روشنفکری است؛ جریانی منفعل در برابر شعار آزادیِ لیبرالیست و جریانی منفعل در برابر شعارِ عدالتِ مارکسیست، انفعالی که در نهایت آنها را به پذیرش مبانی فکری مادی آنها سوق داد.‌ 💠 مخالفت هایی که با جریان «تجددگرایی» در ایران می‌شد، متکی بر اندیشه‌ مدون اسلامی نبود. مخالفت‌هایی که با جریان «تجددگرایی» در ایران می‌شد؛ چه در اواخر دوره قاجار و چه در دوره پهلوی، مخالفت‌هایی سطحی بود که متکی بر اندیشه‌ مدون اسلامی نبود. تنها کار این مخالفان در مقابلِ افراطِ جریان روشنفکری در «تقلید» از غرب، افراطِ در «تحریم» بود. 💠 تمدن مادی هرچه پیشرفت کند، انحرافش بیشر می‌شود. نگاه رهبری به تمدن غرب، نگاهِ مثبتی نیست. «تمدنِ غرب بر پایه‌ی ستیز و طرد معنویت بنا شد، توجه به علم نکته مثبت آن‌ها بود اما با معنویت به جنگ برخاستند، این بدو انحراف بود لذا این تمدن مادی هر چه پیشرفت کند انحرافش بیشتر می‌شود و همه‌ی بشریت را با میوه‌های زهر‌آگین خود تلخ‌کام می‌کند همچنان که تا امروز کرده است.» ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔻جلسه دوم بازخوانی کتاب استاد ✍🏻 بخش سوم 💠 شروع نظام فکری با مبحث "ایمان" یک شروع بسیار بدیع است. شروع با مبحث «ایمان» در کتب کلامی و روایی بی‌سابقه است. در کتاب شریف "اصول کافی"، مباحث اخلاق با ایمان شروع می‌شود اما اعتقادات با ایمان شروع نشده است، لذا نوع ورود ایشان، یک ورود بسیار نو‌آورانه و بدیع است. 💠خاستگاه ایمان گرایش و قلب انسان است، نه دانش و معرفت. لذا انگیزه‌بخش، عمل‌آفرین و التزام‌آور است. بدون ایمان هیچ حرکتی در انسان و جامعه رخ نمی‌دهد و یا استمرار پیدا نمی‌کند، لذا ایمان شروع و درگاه ورود به طرح نظام فکری اسلام است. دلیل شروع شدن کتاب با مبحث ایمان ایجاد انقلاب و دگرگونی و حرکت در توده‌ی جامعه و برانگیختن مردم است که مهم‌ترین و اولین هدف در دوران مبارزه و شکل‌گیری انقلاب اسلامی است. 💠 ایمان اسلامی، یک ایمان توأم با عمل و تعهدات فردی و اجتماعی است. ایمان در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن دارای سه رکن اساسی است: ایمان اسلامی، یک ایمان توام با عمل و تعهدات فردی و اجتماعی است، نه صرف یک گرایش در گوشه‌ی قلب انسان، بلکه عمل‌زا و تعهد‌آفرین است. دومین خصلت ایمان، آگاهانه بودن است، ایمان اسلامی گرایشی از روی تعصب و تقلید نیست، بلکه همراه با فهم و تفکر است. سومین ویژگی ایمان، همه جانبه‌بودن و همه‌زمانی بودن تعهدات است، یعنی تعهداتِ ایمان، موسمی و دل‌بخواهی نیست بلکه تعهداتی همیشگی و در همه‌ی امور است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
باسلام امروز جلسه سوم بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی با تدریس استاد میرباقری از ساعت ۱۰ برگزار می‌گردد. اطلاعات مرتبط جهت شرکت در کلاس برای دوستانی که ثبت‌نام کرده‌اند، در گروه مربوطه قرار داده شده است.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلسه سوم درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی 🔸 استاد محمدمهدی میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مدرسه‌تـ؋ــکرونوآوری‌ نگاه
🔰 ظهور انسان جدید؛ در بستر انقلاب اسلامی پس از گذشت چندصدسال! 📌 پرونده #هویت‌ایران‌امروز 📽 بخش‌ اول
18.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فرهنگ مادرانگی؛ راه عبور جامعه ایرانی از بحران 📌 پرونده 📽 بخش‌ دوم گفتگوی اختصاصی مدرسه نگاه در فاز اول پرونده با ، پژوهشگر فلسفه و سینما 🔻مادرانگی، فرهنگی است مربوط به عصر بحران که خانواده‌ی بحران زده را به تأمل، صبر و رواداری دعوت می‌کند. 🔻شهید سلیمانی، فقدان فرهنگی پدر را برای ما جبران می‌کرد. 🔻فرهنگ مدرن، فرهنگ مادرستیزی است چرا که اساسا نگاه سوبژکتیو به‌طور طبیعی متناسب با خلق‌وخوی مردانه‌ست. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
🔰 سالروز شهادت استاد آیت‌الله مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد. امام خامنه‌ای: ما همیشه به مطهری نیاز داریم. در شخص شهید مطهری نمیشود متوقف شد. بر پایه‌ی پیشرفتهای فکری و نوآوریهای او باید جامعه و مجموعه‌ی فکرىِ اسلامی ما به نوآوریهای دیگری دست پیدا کند. ما احتیاج داریم مطهری‌هایی برای دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ داشته باشیم؛ چون نیازهای فکری نوبه‌نو وجود دارد! مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ایجادِ حرکت اجتماعی بیش از برهان محتاج «افق روشن» و «شورانگیز» از آینده است. 🔻جلسه سوم بازخوانی کتاب استاد 🔹️برای ایجاد انگیزه در حرکت اجتماعی، بیش از نیاز به برهان و استدلال و ارائه‌ی اندیشه که البته امری ضروری است، باید یک افق روشن و شورانگیز و تصویری کلان از آینده را پیش روی مخاطب قرار داد که این آینده روشن در بخش «نویدهای ایمان» کتاب طرح کلی به خوبی منعکس شده است. 🔸️تعهدی که توحید بر دوش انسان موحد می‌گذارد مهم‌ترین و سنگین‌ترین تعهد است. انسان موحد نمی‌تواند نسبت به عدالت اجتماعی و آزادی انسان بی‌تفاوت باشد. موحد نه خود، غیر را می‌پرستد و نه می‌تواند به پرستش غیر، از ناحیه دیگران بی‌تفاوت باشد، او نمی‌تواند زیر بار نظامات استکباری برود . به تعبیر کتاب طرح کلی تعهد انسان مومن و موحد، ساختن یک دنیای توحیدی و زدودن تمام آثار شرک از جهان است. 🔹️توحید در جهان‌بینی به معنای وابستگی دائمی تمام مخلوقات به یک قدرت واحد است،این اندیشه بنیادین در لایه‌های فرودست نفوذ می‌کند و به یک ایدئولوژی و استراتژی تبدیل می‌گردد، در مرحله بعد به «فقه» که تعین اندیشه‌ی توحیدی در زمینه تنظیم روابط انسانی است تبدیل می‌شود. لذا فقه اسلام نمی‌تواند متعارض و یا بی‌تفاوت نسبت به توحید باشد. 🔸️آسیب‌هایی مانند غفلت از تعهد اجتماعی و نظرگرایی محض و پرداختن به امور کم اهمیت در حوزه‌ی دانش کلام و فلسفه و عرفان که به طور مکرر در طرح کلی به نقد آن پرداخته شده است، در بسیاری از موارد حاصل تحریفات جریانات سیاسی صدر اسلام و خلفا‌ی اموی و عباسی از طریق اقداماتی همچون تاسیس بیت‌الحکمه است. ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌ 🆔️ @sch_negah
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلسه چهارم درسگفتار طرح کلی اندیشه اسلامی 🔸 استاد محمدمهدی میرباقری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا