از خویش نیز بریده است که میگوید:
چه اِصراری که اَسرارم بدانی
اگر سِرّ است، پرسیدن ندارد
مرا بگذار و شعرم خوان که شاعر
شنیدن دارد و دیدن ندارد…!
در دنیایی که همه در پی دیده شدن و شنیده شدن خویشاند انگشت اشارت شهریار به سوی اوست! اوئی که سرودن از جمالش و توصیف پردهی خیالش تمام رسالت شاعر است، اگر چه دنیا آن را رسالت شاعر نداند و برای دیگران هورا بکشد:
نقاش عزیز
این تابلو اگر خوب درآمد از کار
در موزهی روزگارها خواهد ماند
در آلبوم یادگارها خواهد رفت
بگذار «نوبل» به نور چشمان بدهند!
شهریار نورچشمیِ شاعران معاصر نشد اما نور شد در میانِ شعر تاریک معاصرینش!
آری نوبلِ دیده شدن را به شهریار و اساتیدش ندادهاند و اکنون مردمی داریم که نه شهریار میخوانند و نه سعدی و مولانا و حافظ و دیگر بزرگان ادب فارسی را.
دوستی چه زیبا میگفت که در دنیایِ کوتولهها شاعری بزرگ نمیشود مگر اینکه بزرگِ کوتولهها باشد! و چه زیباتر سرود:
میراث خود بگیر و به حرمت نگاه دار
چیزی بر آن فزای و از آن هیچ کم مکن
ملیت تو چیست جز آداب و جز سنن
سنتشکن، صیانت خود را شکسته است
اینکه قلهی ادب فارسی را رها کردهایم و در دامنهی آن سرگردانیم دلائل زیادی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
١. نظام آموزشی: از نظامی که در آن گلستان سعدی حذف میشود و شعر امثال ایرج میرزا و شاملو جایگزین آن میشود چه بگوییم؟ قرار است چه تعلیم و تربیتی در آن شکل بگیرد و چه انسانی را به جامعه تحویل دهد؟
٢. رسانه: نه تنها تا انقلاب ۵٧ که حتی تا کنون عناصر اصلی رسانهای در ایران در مراتب مختلف، میانهی خوبی با ادبیات اصیل فارسی نداشته و پیرو مکتب غربگرایان فارسیزبان بودهاند. با استفاده از قدرت رسانه شعرِ ضعیف و سخیف و بیهویت را در کنار تزئین موسیقی به جای شعر ناب فارسی به خوردِ مردم دادند و میدهند!
بیوک نیکاندیش مؤلف کتاب در خلوت شهریار که روایتگر زوایای نهان حیات شخصی و ادبی شهریار است می نویسد: «روزی که انقلاب پیروز شد استاد چنان به شور و شوق و شعف درآمدند که اگر بگویم در همه مدت دوستیام، ایشان را چنان خوشحال ندیده بودم خطا نرفتهام. زمانی که جمهوری اسلامی پایههایش را استوار کرد از طرف صدا و سیما برای مصاحبه با شهریار آمدند. درست یادم هست که اولین کلام ایشان این بود: زودتر از این میآمدید، من خیلی وقت است که انتظار شما را میکشم.»
٣. نفوذ فرهنگی: جریان نفوذ فرهنگی در ایران از قبل از مشروطه شروع و با مشروطه به شکل جدی پیگیری شد. افرادی در قامت و لباس دلسوزی، سر تا پا فرنگی شدن را برای این مردم تجویز کردند و هر چه توانستند علیه ادبیات کهن ایرانی نوشتند و گفتند که دورهشان گذشته و باید شعر فارسی پوستاندازی کند و هدفشان نه عوض کردن ظرف که تهی کردن از مظروفی بود که قرنهای متمادی، حکما و علما و عرفای بزرگ ایرانی پیمانه به پیمانه پر کرده بودندش.
۴. جریان طبیعی تمدنی غرب: تمدن غرب چون قطاری پر سرعت به سمت بیهویتی انسان و دوری از فطرت الهی او پیش میرود و مسافران خود را به هر سمتی که در قطار پیش بروند با خود به آن سوی که میخواهد میبرد! اگر نبود نفس قدسی حضرت روحالله و کشیدن ترمزِ این قطار، معلوم نبود که اکنون میتوانستیم به زبان فارسی صحبت کنیم یا خیر! هر چند که بعد از انقلاب ۵٧ گذر از مرحلهی نظام، دولت و جامعهی اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی مانند زمانی است که نیاز است تا قطار متوقف شود و جهت حرکت آن تغییر کند و نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که شعر و ادب
فارسی که در یک قرن اخیر مسیر خود را تغییر داده بود به یکباره به ریل اصلی خود بازگردد!
۵. خودحافظ پنداری شعرای معاصر: چه غمی بالاتر از اینکه مردمِ فارسی زبان نخوانند و نتوانند که بخوانند شعر حافظ و بیدل را. غزل سعدی و صائب را. مثنوی فردوسی و مولانا را! و بخوانند شعر شاعرانی که میگویند سعدی و حافظ
شاعران دوران خود بودند و ما شاعران عصر خویشیم! مردم باید ما را بخوانند! شاید جرأت نکنند در مجامع عمومی این را بگویند اما بارها و با زبانهای مختلف این سخن در محافل خصوصیتر از ایشان شنیده شده است.
اما شهریار علاوهبراینکه خود حقیقتا انقلابی است در شعر فارسی بعد از انقلاب نیز دچار تحولی شد که البته اگر نبود خودساختگی و آمادگی ظرف وجودی شهریار این انقلاب به تمامه در او رخ نمیداد. با ظهور انقلاب اسلامی و تغییر در شرایط اجتماعی و سیاسی جامعهی ایران، بخشی از اندیشه و افکار شهریار دچار تغییر و تحولات شگرفی میشود.
ادامه
به گونهای که انعکاس این تحولات فکری را میتوان در مضمونآفرینی و حمایت این شاعر از اسلامی شدن دانشگاهها، تشکیل نهادهای اجتماعی جدید، مدح شخصیتهای انقلابی و تاریخنگاریِ اسلامی در اشعار وی مشاهده نمود.
🍃غیر ولایت چه جانشین ولایت
تالی والشمس بین که والقمر آید🍃
شعری که شهریار در محضر مقام معظم رهبری میخواند نمونهای از این اشعار است که البته در بیت پایانی آن لطافتی وصفناپذیر وجود دارد برای آنها که از رابطهی عاشقانهی شهریار و خواجهی شیراز باخبرند. او که بارها در بیان جایگاه حافظ اشعاری اینچنین سروده:
بعد حافظ دهنی خوش به غزل باز نشد
عارفان قفل ادب بر در این خانه زدند
یا
به مکتبخانهی عرفان کتابتهاست اما من
بهجز در شعر حافظ درس عشق از بر نمیدارم
یا
حافظا چشمهی اشراق تو جاویدانی است
تا ابد آب از این چشمه روان خواهد بود
یا
شهریارا غزل توست دلاویز به تبریز
لیکن آن قدر ندارد که به شیراز بخوانند!
و اشعار بسیاری که در مدح لسانالغیب از شهریار به جای مانده است. اما شهریار چون این غزل را در مدح رهبری میخواند و میگوید:
🌹یارب این شاخه گل از شش جهتش دار نگاه
این دعا کردم و از شش جهت آمین آمد… 🌹
در نهایت تحسین خواجهی شیراز را سزاوار آن میداند:
شهریار این غزل طرفه به تلقین سروش
چون رقم خواست زدن خواجه به تحسین آمد!
اشعار انقلابی شهریار بسیار است و دوستداران شهریار و انقلاب میتوانند با کمی تحقیق و جستجو به آنها دست یابند، اما نکتهی پایانی این یادداشت را به موضوعی اختصاص باید داد که شهریار را شهریار کرد و او بر آن همواره تأکید داشت. سخنی با شاعران انقلابی معاصر که در مسیر تمدنسازی نهضت اسلامی ایران قلم برداشتهاند؛
شهریار برای بزرگ شدن بزرگان ادب فارسی را نه تنها کوچک نکرد که در برابر بزرگی آنان تواضع کرد. آنقدر که گفت:
شهریارا در غزل بنبست حافظ نشکند
او لسان الغیب بود و نیستش ثانی هنوز
نسل امروز پیش از آنکه شعر ما را بخوانند باید بتوانند گنجینهی شعر اصیل فارسی را بخوانند. اگر شعر خویش را برای مردم ایران کافی بدانید قطعاً کوتاه و کوچک خواهید ماند و مردم را نیز نگاهخواهید داشت. آنکه راه «گلستان» بست گلدانِ شعرش نیز خواهد شکست و آنکه نو بودنش را به رخ اصالت کشد، اصیل نشود و زود باشد که طعم کهنگی چشد!
باید چون شهریار کودکِ دبستانیِ حافظ شد تا بعد از عمری مجاهدت و درآمدن از غورگی شاید عنایتی شود و دانهای مویزِ حلاوت بر لب شاعرانگیمان بگذارند:
به خاک خواجهی استاد من چو میگذری
رسان سلامی از این کودک دبستانی
و مدد خواست از آن انفاس قدسیه تا رهنما شوند و احیا کنیم شعر و ادب فارسی را برای ساختن تمدنی نوین که ریشه در ایراناسلامی دارد و سر در آسمان بیکران ولایت.
هر چه میخواهم از نوشتن در بزرگداشت این بزرگ مرد زبان فارسی رها شوم و این سخن به پایان برَم نمیشود که نمیشود. در پیشگاهِ شهریار چون شهریارم در پیشگاه لسانالغیب و هنگام وداعش که گفت:
به تودیع تو جان میخواهد از تن شد جدا حافظ
بهجانکندن، وداعت میکنم حافظ؛ خداحافظ!
...
قلم شکست و مُرکّب نمانده اما باز
نشد که واژه بیابم برای گفتن از «او»🍃🍃🍃🍂🍂💧
🍃🍃🍃🌴
۹۸/۰۶/۲۷
حسین عباسی فر
#شهید_آوینی :🥀🍁🍂💧
راه کاروان عشق
از میان تاریخ میگذرد
و هرکس در هر زمان
بدین صلا لبیک بگوید
از ملازمان کاروان کربلاست ...
🍁🍂🥀💧
غزل استاد شهریار به این شرح است:
یا علی باز از خدا دستی به همراه🍃
بسیج🍃
جاودان کن در جهان این جلوه و جاه بسیج
یا علی خون حسینت کی رود از یادها
گو ببیند زینب این غوغای خونخواه بسیج
تا علمدارش گشاید بال شاهین علم
می دهد فرمان حسینت کو بود شاه بسیج
اشک و خون می بارد از آفاق آذربایجان
خود به مژگان رفت آذربایجان را بسیج
می زداید دود آه خیمه های سوخته
خیمه و خرگاه زد در کربلاآه بسیج
کور دل بودند اهل کوفه و بیعت شکن
قوم سلمان است این قوم دل آگاه بسیج
غرش ای شیر خدا ببر و پلنگ خفته را
تا شود صدامیان خرگوش و روباه بسیج
لشکر اسلام شد چون سیل وطوفان در خروش
کفر اگر خود کوه باشد می شود کاه بسیج
روز کین و انتقام است از گروه حرمله
چند باشد داغ اصغر زجر جانکاه بسیج
رهبر از نصر من الله داد فرمان جهاد
تا رسد فتح قریب از نصرت الله بسیج
صد هزار از “بیست میلیون” رهسپار جبهه هاست
تا بیفتد خرمگس در دام جولاه بسیج
رغبت و شوق شهادت خرمنی انباشته است
حاش لله نیست یک جو، هرگز اکراه بسیج
کربلاتشنه است و بر سقای خود چشم انتظار
طلعت ماه بنی هاشم بود ماه بسیج
با شعار یا محمد شیعه و سنی یکیست
نیست جز قرآن و حق ذکری در افواه بسیج
این سفر با “فتح پایان” باز می گردد سپاه
می دهد پایان به فتح گاه و بی گاه بسیج
سر به درگاه خدا می ساید این جهد و جهاد
(شهریارا) تا به سایی سر به درگاه بسیج
روحش شاد یادش گرامی 🍂🍁🍃💧
تهذب با تذهب کامل آید
من دوش پای لنگان رفتم به کوی رندان
راهم نداد ساقی در جمع گل عذاران
با التماس و اصرار چون دقّ باب کردم
گفتا حرام باشد صهبا به خود پرستان
گفتم به آب توبه شستم تمام خود را
گفتا برو چهل شب چون نی بنال نالان
رفتم پس از چهل شب آه و فغان و ناله ،
دیدم دوباره بسته درب سرای مستان
چون دقّ باب کردم این بار با تجرّی ،
پیغام داد ساقی : زنگار دل بسوزان
پیکی ز پشت در گفت : ای مست دل شکسته ،
تهذیب نفس کردی ، تذهیب کن دل و جان
دلق ریا فکندم در آتش تولّا ،
شد دیده دلم باز ، دیدم جمال جانان
چون چشم دل گشودم ، بار دگر نمودم ،
من عزم بزم یاران ، این بار نازنازان
تا در زدم من این بار،ساغر به دست ساقی،
آمد به پیشوازم با جمعی از خُماران
وقتی به بارگاه پیر مغان رسیدم ،
دیدم حبابی از نور در گوشه ای نمایان
دیدم به جلوه آنجا من چارده ستاره ،
چون ماه در تلالو ، خورشید گون درخشان
دیدم حمید آنجا هستند جمله مدهوش
ساقی و ساغر و می ، مجموع میگساران
🍁🍂🥀💧
🍁🍂🥀💧 او ماند ودست هایش توسط دشمن بسته شد
و بسیاری از همرزمانش نیز ماندند
برسر عهد و پیمان و دفاع از سرزمین مان ایران 🎋
تا دست مردم عزیزمان بسته نشود
ودست 👇
مسئولین در خدمت به مردم باز باشد .......
در دنیاو آخرت باید جواب شهدا را
بدهیم
🍂🥀 پیکر شهیدی را که پس از ۱۵ سال بر روی زمین مانده است را میبینید.
🍂دستها و پاها با سیم تلفن بسته شده و در غربت و مظلومیت بی مانندی به احتمال قوی زندهبهگور گردیده است.
🍂 این معاملهای است که بعثیها با بسیاری از بسیجیان و پاسداران مظلومِ گرفتار شده
🍂در حلقهٔ محاصرهی فکه کردند.🍂
🍂 تصویری که مسئولین ویژه ویژه هر روز باید ببینند
🍂وبه دستان خیش بنگرند و هم سپاسگزار شهدا باشند"هم "وفا به عهد "با شهدا "هم "در خدمت به مردم تلاش کنند. مبادا
دستشان بخطا رود ......
🥀🍁🍂💧
🍃🍂🍁🥀اگه می خواید اینجا بمونید
و خودتون را به خدا بند کنید .....
اسلام به من و شما هم بند نیسـت.
🍁🍂🍃💧
#شهید_مصطفی کلهری
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رهبر انقلاب: قدر نیروهای مسلح را باید دانست
🔹نیروهای مسلح ما در دوران جنگ خیلی تلاش کردند و فداکاری های بزرگی در بخشهای مختلف صورت گرفت. نیروهای مسلح جزو نوامیس حتمی هر جامعه هستند.
🔹بدون نیروهای مسلح جامعه سر پا باقی نمیماند. نیروهای مسلح ایمنساز هستند.
🔹امنیت همه چیز یک کشور است؛ اگر امنیت نباشد علم، اقتصاد و راحتی نیست.
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 واقعه دفاع مقدس یک واقع مهم و برجسته کشور است
🔹 رهبر انقلاب: ما نتوانستیم جزئیات این تابلو عظیم و پر نقش (نگار دفاع مقدس) را بشناسیم و معرفی کنیم. واقعه دفاع مقدس یک برهه برجسته و مهمی از تاریخ کشور ماست.
🔹 عقیده راسخ بنده این است که اگر نسلهای پی در پی جوانب مهم و معنادار دفاع مقدس را بدانند که در این واقعه مهم چگونه ملت ایران توانست خود را به سکوی پیروزی برساند با قدرت با سربلندی آنها در این شناخت درسهای بزرگی خواهند گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: ما در دفاع مقدس از چه چیزی دفاع کردیم؟
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 روایت رهبر انقلاب نسبت به پشتیبانی عموم مردم از رزمندگان دفاع مقدس در جنگ و اشاره به کتاب حوض خون