eitaa logo
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
219 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
768 ویدیو
149 فایل
📢 🕌 یک مسجد مجازی! ارائه محتواهایی از تفسیر آیات قرآن، درس اخلاق و شیوه بهتر زندگانی، شرح و توضیح دعاها و احادیث معصومان همراه با آيت الله دکتر حيدري فر (حفظه الله) مفسِّر قرآن مجيد و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط با ما: @sebqat_14
مشاهده در ایتا
دانلود
✅همانطور كه در سوره¬ي حمد مي¬گوييم: 🗣«الحمدلله ربِّ العالمين» يعني همه ي كمالات و جمالات از آن خداست و من خداي داراي جمال و كمال را مي پسندم و دربرابر او زبان به ستايش مي¬گشايم. البته در آنجا(سوره حمد) دو دليل براي حمد ذكر شده است: 1️⃣يكي الله و 2️⃣ديگري ربّ العالمين؛ زيرا تنها معبودي كه شايسته¬ي پرستش است و تنها خدايي كه مدير و مدبِّر تمامي جهان هستي است، هموست، در اينجا(مناجات شعبانيه) نيز همانطور است و حضرت عرض مي¬كند: «فلك الحمد»، تقديم خبر بر مبتدا-فالحمد لك نه، بلكه فلك الحمد- نشانه¬ي انحصار بيشتر است، همه¬ي حمدها براي توست و الف و لام در «الحمد» نيز ⬇️يا جنس است يعني جنس و كمال و جمال مال توست ⬇️يا استغراق است يعني همه¬ي حمدها و كمالات و جمالات از آن توست. فزوني دارد و كاستي ندارد «ابداً أبداً دائماً سرمداً يزيد و لايبيد كما تحبُّ و ترضي»، مهم اين است كه همه¬ي كمالات و جمالات در محور محبّت و رضايت توست. ⬅️پس اگر كسي مي¬گويد «الحمدلله ربّ العالمين» يعني اقرار مي¬كند كه خداي منان مظهور و مجمع جمال و كمال است و او(انسان) اين مجمعِ كمال و جمال را مي¬پسندد و به او دل مي¬بندد و زبان به مدح او مي¬گشايد. پس دراين باره مقداري دقّت بيشتر لازم است.🍃🌼🍃@sebqat14
در حمد 📚البته در روايات آمده است كه مركب عليه السلام ظاهراً مركبي داشتند كه گم شده بود، حضرت فرمودند اگر مركب من پيدا شود، خدا را حمد مي¬كنم حمد بي نظيري؛ وقتي خبر آوردند كه مركب شما پيدا شده است، آقا فرمودند: «الحمدلله ربّ العالمين»، سؤال كردند كه آن حمد بي¬نظيري كه فرموديد همين بود؟‼️ آقا فرمودند: بله. 👈پس معلوم مي¬شود كه حمد در معناي شكر هم به كار مي¬رود، يعني من تشكر مي¬كنم از خدايي كه اين نعمت را به من بازگرداند، پس در حقيقت حمد، به معناي پسنديدن و رضايت دادن است، منتهي هميشه پسنديدن و رضايت، مقدمه اي دارد و آن زيبايي و كمال است، اگر چيزي عيب و نقض باشد هيچ وقت انسان آن را نمي¬پسندد و به آن رضايت ندارد چون رضايت ندارد و نمي¬پسندد پس مدح و حمد نمي¬كند و زبان به ستايش او باز نمي¬كند، اما چيزي كه جمال و كمال داشته باشد، آن را مي¬پسندد و در مقام تشكّر، او را حمد مي¬كند و مي¬ستايد و چون نعمت هايي كه از خدا مي رسد همه به عنوان كمال است انسان در برابر اين نعمت هايي كه پسنديده است، زبان به تشكر باز مي¬كند و او را شكر مي¬كند. «إِلَهِي فَلَكَ الْحَمْدُ أَبَداً أَبَداً دَائِماً سَرْمَداً يَزِيدُ وَ لَا يَبِيدُ كَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى»، اين¬ها همه اصطلاحاتي كنايي و استعاري است. اين كمالات و جمالات، همه در محور رضايت توست يعني آن كمال و جمالي را مي¬پسندم كه تو مي¬پسندي.✍@sebqat14
✳️«إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي...»،‌ است!‼️ خيلي عجيب است، همه¬ي اين عبارات با زبان ناز شروع مي¬شود، لكن از اينجا به بعد -خودماني و صميمانه¬گويي- خيلي لطيف تر مي¬شود و گاهي اين قدر نزديكي و قُرب شديد مي¬شود كه گويا عبد در مقام استدلال و احتجاج بر مي¬آيد و مخلوق در برابر خالق خودش دست به استدلال مي¬زند، عرض مي¬كند: «إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»، اگر تو به من بگويي چرا گناه كردي؟ من مي¬گويم خدايا تو چرا مرا نبخشودي؟ « وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ» اگر تو به من بگويي چرا گناه كردي؟ مي¬گويم تو چرا مرا نيامرزيدي؟ اگر تو گناهان مرا پيش بكشي، من هم ستاريّت و اهل گذشت بودن تو را پيش مي¬كشم «وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ»، خدايا، من اين¬قدر عاشق تو هستم و تو را دوست دارم كه اگر مرا در آتش جهنّم هم ببري، آنجا داد مي¬زنم، «أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا» با صداي بلند مي¬گويم« أَنِّي أُحِبُّكَ»، 💚خدايا دوستت دارم.💚 ، واي برما، واي برما، واي برما، اين عشقي را كه عليه السلام، اين عشقي را كه عليه السلام به خدا دارند و اينگونه با خدا راز و نياز مي¬كند، اين شدّت قربي كه دارد و –در دعاي كميل هم خوانده¬ايد-مي¬گويد: «خدايا در روز قيامت، در به كسي اجازه ي گفتگو و صحبت كردن نمي دهند اگر اجازه دهند، من در همان آتش جهنّم صدايت مي¬زنم: «يا غياث المستغيثين، يا غياث المستغيثين، يا غياث المستغيثين». اين است ، همين است.@sebqat14
✍🏻قبلاً عرض كرديم كه ¬ها سه مرحله دارد: كه مال بازرگانان است به طمع است و كه مال بردگان است، ترس از است اما ، مال ائمه اطهار عليهم السلام و صلوات الله عليهم اجمعين است كه اگر دربرابر اين عبوديّت، حتّي بهشتي هم دركار نباشد و مرا جهنّم ببري، داخل جهنّم هم، داد مي¬زنم و مي-گويم: خدايا دوستت دارم، 💚« رَبِّي صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِكَ فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِك‏». با توجه به اينكه آتش جهنّم قابل تحمل و درك نيست اگر فرض كنيم كه بتوانم آن را تحمّل كنم، نبود و فراق تو را چگونه تحمّل كنم؟ 💚«لَئِنْ تَرَكْتَنِي نَاطِقاً لَأَضِجَّنَّ إِلَيْكَ بَيْنَ أَهْلِهَا ضَجِيجَ الْآمِلِينَ وَ لَأَصْرُخَنَّ إِلَيْكَ صُرَاخَ الْمُسْتَصْرِخِينَ وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بُكَاءَ الْفَاقِدِينَ وَ لَأُنَادِيَنَّكَ أَيْنَ كُنْتُ يَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ يَا غَايَةَ آمَال‏ الْعَارِفِينَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِين‏». از خداي منان مي¬طلبيم توفيق عبوديت حبّي را ولو در درجه ي پايينش به همه ي ما عنايت بفرمايد.@sebqat14🍃🌺🍃
✳️جمله اي مرحوم آقاي نقل مي¬كردند از رجب¬علي خياط كه ايشان گفتند من روزي نماز را بدون هيچ و درخواستي خواندند، در حالت منام و مكاشفه به او گفته بودند چرا دير آمدي؟ در اين 30 سال كجا بودي؟ آن¬وقت فهميدم كه خيلي اشتباه كردم به طمع بهشت و ترس از جهنّم عبادت كردم به من گفتند30 سال است چرا دير آمدي؟ يعني 30 سال است عبوديت من طمعي يا ترسي بوده است اما نداشتم. از خداي منان مي طلبيم به بركت صاحب اين شريف توفيق عبوديّت حبي هم به همه ي ما عنايت بفرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم».🍃🌺🍃@sebqat14
🌷مسجد سبقت درخیرات🌷
مناجات شعبانیه 🎧 #حاج_مهدی_سماواتی۲ @monajatshabanie
شعبانیه با صدای 4m در این شب و روزهای پایانی ماه شعبان وداع کنیم با این ماه و مناجات نازگونه اهل بیت علیهم السلام را زمزمه کنیم.👆👆
https://mychannels.ir جستجوي كانال هاي ايتا
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فرازي از 🍃🌺🍃@sebqat14🍃🌺🍃 💚هموطن گرامي شما به مسجدسبقت در معنويت به امامت دامت بركاته دعوت شده ايد. 🌺حضور شما و همچنين دعوت از دوستان و عزيزان شما به جمع ميهمانان خوب خدا، مي-تواند در گسترش معنويات، مؤثر و نقش-آفرين باشد. 🕊براي حضور در جمع ميهمانان خدا اين كلمه را👈 @sebqat14 👉 انتخاب كنيد. ✍🏻مسجد سبقت در معنويّت🕋 با برنامه-هاي ويژه ماه رمضان: آيات برگزيده، شرح دعاهاي(روزانه، و ثمالي)، سخنراني ها و...
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم ✳️«إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوماً إِلَهِي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِي فِي سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْكَ»👇👇👇👇@sebqat14
براي حضور در پيشگاه حق ✳️«إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي» اين فقره نيز يكي از نمودهاي زبانِ ناز است؛ بارخدايا، اگر اعمال من دربرابر فرمان اطاعت تو كم و كوچك است وقابليت ندارد اما در برابر آن اميدي دارم، كه خيلي بزرگ است؛ يعني امام عليه السلام مي-خواهد اين نكته را بفهماند كه انسان با دو يافته در پيشگاه حضرت حقّ حاضر مي¬شود: ✅يافته¬ي كرداري و ✅يافته¬ي پنداري. @sebqat14