فقره سيزدهم«الاهي إن كان صَغُرَ في جنب طاعتِكَ عملي...».mp3
2.86M
#فقره_سيزدهم«الاهي إن كان صغر في جنبك عملي...»
👇👇👇🙏
شرح #مناجات_شعبانیه
💽#استادحیدری_فر دامت برکاته
📲#سبقت_در_معنویت👇👇👈 @sebqat14🍃🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نعمت_هاي_اساسي_انسان #استاد_حيدري_فر_حفظه_الله حجم: 3 مگابايت(كيفيت پايين) زمان: 2 دقيقه #سبقت_در_معنويت@sebqat14🍃🌺🍃
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
[ ویدئو ]
#نعمت_هاي_اساسي_انسان #استاد_حيدري_فر_حفظه_الله حجم: 8 مگابايت(كيفيت بالا) زمان: 2 دقيقه #سبقت_در_معنويت@sebqat14🍃🌺🍃
✍🏻بسم الله الرحمن الرحيم
#مناجات شعبانيه #فقره_چهاردهم
✳️«إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك»بارها عرض كرديم، يكي از امتيازاتي كه #مؤمن_موحِّد دارد، اقرارهايي است كه در پيشگاه معبود خودش مي¬كند؛ از يك طرف، #اقرار به ناتواني و ضعف خودش مي¬كند و از طرفي ديگر، اقرار به آمادگي خودش براي بندگي و #عبوديّت مي¬كند. لذا در اين فقره از #مناجات، امام عليه السلام اين¬گونه با خدا راز و نياز مي¬كند «إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» من بنده¬ي تو و فرزند بنده¬ي تو هستم «قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» در برابر تو آماده ي خدمت و بندگي هستم «مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ إِلَيْك» من براي اينكه به تو برسم وسيله لازم دارم، وسيله¬ي من هم چيزي جزء خودت نيست؛ من از كرم تو، وسيله¬اي براي رسيدن به خودِ تو برگزيده¬ام.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 @sebqat14
#انواع_عبد
✅در رابطه با #عبوديت، ما دو نوع عبد داريم: عبد تكويني و عبد تشريعي.
1️⃣قسمت يكم از اين جمله« أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ» اشاره به عبد #تكويني است، "عبدك يعني مخلوقك" كه مربوط به كون و وجود است؛ من آفريده¬ي تو و فرزند آفريده¬ي تو هستم. چرا اقرار به عبوديت تكويني مي¬كند؟ زيرا يكي از افتخارات انسان، اعتراف به داشتن آفريدگاري دانا و تواناست، اين در مقابل #مادي_گراهاست كه عبوديّت تكويني ندارند، آنان خودشان را عبد خدا نمي¬دانند ولي #الاهيون و #موحّدان خودشان را در حوزه¬ي تكوينِ عبد خدا مي¬دانند.
2️⃣قسمت دوم از اين جمله« قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ» اشاره به عبد #تشريعي دارد يعني عبوديت در مقام شريعت؛ خدايا من در مقام شريعت، عبد محض تو هستم يعني آماده¬ي اطاعت و اجراي فرمان-هاي تو هستم.🌺🌺🌺🌺🌺🌺@sebqat14
#بي_حيايي_دربرابر_خدا
✳️«إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ» جمله¬ي قبل«الاهي أنا عبد...» زبان #راز_و_نياز بود و اكنون دوباره به زبان #راز_و_ناز برمي¬گردد. خدايا- خيلي خودماني بگويم- از #بي_حيايي خودم كه نتوانستم شرم حضور داشته باشم و در مقابل ديدگان تو خطاها و گناهاني انجام دادم، خجالت مي¬كشم و مي¬¬خواهم خودم را از آن آلودگي¬هايي كه پيش روي تو داشتم، پاك كنم. «مِن» در «مما كنتُ...» بيانيه است تا آن آلودگي¬ها را بيان كند؛« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ»، اينكه در پيش چشمان تو شرم و حيا نكردم «وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ» و براي همين #بي¬شرمي از تو طلب گذشت مي¬كنم «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك» مي¬دانم تو هم كريمي و از ويژگي هاي كريم گذشتن است.
🌺🍃🌼🌺🍃🌼@sebqat14
#كفايت_يك_آيه_براي_عبد_بودن
🗣📣معروف است كه نقل كرده¬اند از مرحوم _آيت_الحقّ، آيت الله سيد علي _قاضي_طباطبايي- كه استاد عرفان بسياري از بزرگان معاصر ما بوده است- كه ايشان فرموده بودند: «اگر قرآن -قرآن 6236 آيه دارد طبق روايت امير المؤمنين عليه السلام كه كتاب شريف مجمع البيان ذكر شده است- هيچ آيه¬اي نداشته باشد جزء آيه 17 از سوره مباركه علق، كفايت مي كند كه انسان عبد خدا باشد و بندگي خدا كند»؛ آن آيه عبارت است از«ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼@sebqat14
#انواع_استفهام
✅ اين همزه«أ»، استفهام است اما نه استفهام حقيقي، زيرا استفهام دو نوع است: #حقيقي و #مجازي؛ حقيقي پرسش نادان از داناست؛ مثلِ پرسش شاگرد از استاد كه براي فهميدن و دانستن است اما مجازي يا پرسش دانا از داناست يا دانا از نادان است كه در هر دو صورت، انگيزه براي دانستن و فهميدن نيست بلكه انگيزه¬ي ديگري مانند توبيخ و تقرير و تعيير و تعجيز است كه در كتاب¬هاي ادبي آمده است. ✅يادبگيريم اين قاعده¬ي كلي را كه هر وقت در كلمات خداي منان كه دانا و تواناي مطلق است استفهامي به كار رفته است به معناي حقيقي نيست بلكه به معناي مجازي است، پس اگر به معناي مجازي است ديگر با آيا ترجمه نمي¬كنيم بلكه با مگر و چرا و چگونه و ادات استفهامي كه دلالت بر استفهام غيرحقيقي مي¬كند، ترجمه مي¬كنيم. 👈پس در اينجا كه مي¬فرمايد: «ألَم يَعْلَم بأنَّ اللهَ يَرَي» معنايش اين نيست كه آيا انسان نمي¬داند كه خدا مي¬بيند؟ بلكه معنايش اين است كه چرا انسان نمي¬داند كه خدا او را مي¬بيند؟ 💽پس همانگونه كه مرحوم آقاي #قاضي رضوان الله تعالي عليه فرمودند« كه اگر در قرآن جزء اين آيه نبود همين يك آيه براي بندگي انسان كافي است» زيرا هميشه انسان در معرض ديد خداست؛ ما در دنيا از #دوربين¬ها مي¬ترسيم اما خدا نزديك¬بين است؛ خدا مي¬فرمايد: «أقرب إليه مِن حَبلِ الوَريد» من از خودتان نزديك¬تر به خودتان هستم و از نزديك شما را مي¬بينم و مراقبت مي¬كنم. اما سؤال آيه اين است كه چرا انسان نمي¬داند و حواسش جمع نيست و خدا را حاضر و ناظر خود در زندگي نمي¬داند؟
🌼🌼🍃🌼🍃🌼 @sebqat14
#محضر_خدا 🙏🏻خدا رحمت كند امام العارفين معاصر ما، حضرت امام رضوان الله تعالي عليه را، كه فرمودند: ✳️«عالَم محضر خداست، در محضر خدا، معصيّت خدا را نكنيد». اين قسمت از مناجات شعبانيه به اين قضيّه نظر دارد« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك» از اينكه من خجالت نكشيدم و دربرابر چشمان تو كارهايي كردم كه نبايد مي¬كردم؛ 💚🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼💚 @sebqat14
#محضر_محبوب ✅بلكه بر اساس اين است كه در محضر محبوب، كاري را كه سبب رنجور شدن و خدشه¬دار شدن دل محبوب مي¬شود را انجام ندهيم؛ من و شما اگر محبوب و دوستي داشته باشيم كه به آن علاقه داشته باشيم آيا حاضريم كه وقتي در كنار او قرار گرفتيم، كاري را انجام دهيم كه سبب رنجش او شود؟ يقيناً نه، هيچ وقت سبب رنجش او نخواهيم شد.
✳️براي همين خاطر است كه اين جمله« إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ...» تربيت مكتب قرآني و روايي را به ما ياد مي¬دهد«أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ» مي¬خواهم خودم را پاك كنم، جدا شوم «مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ» از آن الودگي هايي كه پيش روي تو داشتم« مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِك» حالا كه متوجه شدم و فهميدم كه بي¬حيايي و بي¬شرمي كردم « وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك» از تو طلب آمرزش و گذشت دارم، مي¬دانم تو هم كريمي و هم اهل عفو گذشت هستي.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 @sebqat14
#چيستي_كرامت_الاهي
✅اين جمله «إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِك» يك #معجون است، آن كسي كه- خدا باشد يا غير خدا مثل ولي خدا-كرامت داشته باشد، ما از باب اينكه-كرامت- در فارسي معادل ندارد، بزرگوار مي-گوييم لكن در #كرامت خيلي از عناصر مثل عدالت، احسان، امانت، گذشت و رحمت وجود دارد. ✳️لذا وقتي قرآن مجيد در آغازين آيات وحياني سوره¬ي مباركه¬ي علق با پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله حرف مي¬زند، مي¬فرمايد: «إقرأ و ربُّكَ الأكرَم»، خداي دانا و توانا را و ربّ(مدير و مدبِّر)جهان هستي را با صفت أكرم بيان مي¬كند يعني خدا، خداي أكرم است، يعني همه¬ي صفات خدا را-رحمت و احسان و عفو و گذشت و بخشش و بخشايش- را جمع كنيم، كرامت مي¬شود، يكي از نمادهاي كرامت تو، عفو است و چون تو كريمي و بلكه أكرم الأكرمين هستي، من از تو طلب عفو مي¬كنم.
🙏🏻اميدواريم خداي منان توفيق آشنايي و درك حقايق و معارف قرآني و روايي و ادعيه و زيارات را به همه¬ي ما عنايت بفرمايد و ما را عامل به اين معارف قرار دهد به بركت صلوات بر محمّد و آل محمّد(اللهمَّ صلّ علي محمّد و آل محمّد و عجَّل فَرَجَهَم». 🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏🍏 @sebqat14