eitaa logo
پایگاه خبری صدای حوزه
15.3هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
4.9هزار ویدیو
86 فایل
پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه www.v-o-h.ir رسانه حوزوی مستقل صدای طلاب تصویرسازی واقعی از روحانیت ورود جسورانه به چالش های روز پیشنهاد، انتقاد، سفارش تبلیغ، ارسال سوژه و راه ارتباطی 🆔 @vohadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺گزارش وطن امروز از تاثر شدید آیت الله جوادی در مراسم تشییع همسر: آیت عشق 🔺گزارش کیهان: شورش های انتخاباتی در ؛ پلیس 2 معترض را کشت 🔺گزارش فرهیختگان از کمتر شدن محدودیت های و : رافت حداکثری 🔻گزارش اعتماد: کوچه اختر باز شد ولی رفع نشد 🔻گزارش آفتاب یزد از پاداش های به مشاوران رسانه ای: بریز و بپاش فدراسیون ورشکسته 🆔 @sedayehowzeh
📣 مسئول طرح تحولی بنیان مرصوص(حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)) در مصاحبه با ؛ 🔺نظام آموزشی متداول حوزه، امکان استعدادیابی برای طلاب را منتفی می کند 🔺نیاز جامعه منحصر در فقه و اصول نیست 🔺توجه ویژه به مهارت ها از وجوه تمایز “بنیان مرصوص” است 🎙حجت الاسلام سیدمسعود موسوی شبستری: 🔹اگر قرار است حوزه علمیه آینده را در دست داشته باشد، این هدف با یک نیروی جوان و با انگیزه ممکن است؛ پس باید به دنبال بهره­وری زمان و نیروی انسانی باشیم و بر این اساس نیازمند جدی در فضای آموزشی و تربیتی حوزه هستیم. 🔸ویژگی ممتاز دیگر طرح ، توجه ویژه به مهارت ها، مانند است که از سال اول آموزش این مهارت ها شروع می‌شود و تا پایان دوره طلبگی ادامه پیدا می کند و فضای پژوهشی طلبه ها مرتب پیگیری می شود. ▫️پیام جدید نظام بنیان مرصوص این است که طلبه از همان ابتدا باید با هویت_طلبگی آشنا شود و انس بگیرد و این هویت طلبگی چیزی نیست جز این که طلبه باید جانشین عام امام زمان(عج) در بین مردم باشد. 🔹مباحث درسی و آموزشی متداول حوزه، غالباً به ادبیات عرب و فقه و اصول می پردازد که این باعث می شود استعدادیابی هم برای طلاب اتفاق نیفتد؛ چون طلبه با همه عرصه‌های آشنا نمی شود. جامعه نیز به همه عرصه‌ها نیازمند است نه فقط فقه و اصول. 🔸مرحوم آیت الله از پیش از انقلاب دارای روحیه علمی بوده اند و از معدود شخصیت‌هایی بودند از انس معنوی و عبادات تا بُعد علمی و نیز شخصیت سیاسی، جامعیت کامل داشتند. مشروح مصاحبه: v-o-h.ir/?p=41577 🆔 @sedayehowzeh
📸ببینید| عاشقانه هایی در فراق یار ▪️مرجع عالیقدر در مراسم وداع، تشییع و ترحیم همسر مکرمه شان آیت الله 🆔 @sedayehowzeh
📸ببینید| مراسم احیاء سومین شب از لیالی قدر در علیه السلام 🆔 @sedayehowzeh
✍️«زندگی پس از زندگی»؛ درآمدی بر الهیات مرگ 🔹در روزگاری که «عرفی‌گرایی» در بستر رسانه تا ژرف‌ترین لایه‌های جامعه ما رخنه کرده، زیست‌جهان نسل‌های جدید ما را دستخوش تحولات شگرف نموده، و «مفاهیم متعالی» را چنان از دسترس‌شان خارج ساخته که هیچ‌گاه به‌خودی خود در مدار ذهن‌شان قرار نمی‌گیرد و مسأله‌شان نمی‌شود، ساختن برنامه‌ای که «مرگ‌اندیشی» را برای این نسل به امری معنادار و جذاب مبدل کند شاهکار است. 🔸برنامه‌ای که از تجاربی پرده برمی‌دارد که برخلاف تجربه‌گرایی در ، نه تنها با خداناباوری هم‌بسامد نیست، با تمام وجود خداباوری را فریاد می‌زند. تجربه زیستن در بیرون از کالبدی که همه یا بیشتر علایم حیاتی از آن سلب شده، آن‌قدر جذاب هست که جوان امروز را هم پای صحبت‌های یکی از جنس خود بکشاند. 🔹این برنامه فواید بی‌نظیری دارد، از جمله باورپذیری مفاهیم قدسی؛ معنابخشی؛ ؛ جاودانه‌باوری؛ توجه به مراقبه؛ تسلی‌بخشی برای بازماندگان و ... 🔸در ساخت آن هم به عناصر خوبی توجه شده است؛ تنوع در تجربه‌ها، توجه به راستی‌آزمایی، برجسته‌سازی عناصر مشترک در تجربه‌ها، بهره‌گیری از کارشناسان در تحلیل و توصیف تجارب، استفاده از واژگان دقیق در بیان تجارب و نتیجه‌گیری از آن‌ها، پرهیز از قدیس‌انگاری و الگوسازی تجربه‌گران، توجه به ساختارمند بودن تجربه‌ها. 🔹همه این‌ها نشان می‌دهد آقای موزون، موضوع خوبی را انتخاب کرده است، و رسالت خود را به خوبی انجام داده است. اما این همه کار نیست و ارائه یک تصویر صحیح از جهان پس از مرگ نیازمند است. روشن است که روش پدیدارشناسانه تنها یکی از رویکردها در مرگ پژوهی است، و رویکردهای علمی، فلسفی، کلامی و عرفانی از دیگر رقبای آن به شمار می‌رود. 🔸توجه به هر یک از این منظرها می‌تواند بخشی از واقعیت مرگ یا جهان پس از آن را نمایان سازد، و مقایسه دستاوردهای متفاوت و گاه متعارض‌شان می‌تواند به تدریج به شکل‌گیری یک در این زمینه بیانجامد. 🔹بنابراین کار آقای موزون فراهم آوردن بستری است که این الهیات در آن شکل بگیرد. طبیعی است که تفاوت دستاورد هر یک از این رویکردها در ابتدا می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های قابل توجهی در این زمینه شود و سر از انکار یا هم درآورد، خصوصا اگر جریاناتی در صدد باشند از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کنند. 🔸اما باید راه را باز گذاشت و از برچسب زدن پرهیز نمود. مهم اتخاذ راهبردی صحیح از سوی سازندگان این برنامه و منتقدان دلسوز آن است که بتوانند در فضایی علمی و به دور از تنش مباحث را مدیریت کنند. 🖊حجت الاسلام محمد مرادی طلبه سطح چهار حوزه و ارشد فلسفه دین 🆔 @sedayehowzeh
⁉️شرایط عمومی و اختصاصی رهبری(کمک هزینه) چیست؟ 🔍 شرایط عمومی: ویژه برادران، ، ایرانی، غیر شاغل که پرونده مرکز خدماتشان فعال است. 🔍شرایط اختصاصی: 1️⃣ : حاصل تقسیم پایه تحصیلی بر سالهای تحصیل می باشد که برای دریافت کمک هزینه می باید مقدار آن بین 0/8 تا 1/5 قرار بگیرد. مثلا اتمام پایه 10داری و 11 سال در حوزه هستی، ده تقسیم بر یازده میشود که حاصلش 0/9 می باشد پس تعلق میگیرد. 2️⃣ : فعلا ویژه مبلغین بلند مدت طرح هجرت و استقرار سازمان تبلیغات و ان شاء الله شاید در ماه های آینده شامل سایر مبلغین مثل ائمه جماعت مساجد یا سایر طرح ها بشود. 3️⃣ ، ویژه اساتید رسمی حوزه 📎باید تمام شرایط عمومی و همچنین یکی از شرایط خاص (تبلیغ،تدریس،تحصیل) را دارا باشید. 📎ضمنا اگر شامل تمام سه مورد (تبلیغ،تدریس و تحصیل) بشوید یا یک مورد از سه مورد یا دو مورد از سه مورد ، در واریزی هیچ فرقی ندارد و تنها یک کمک هزینه پرداخت خواهد ⁉️فرق طرح کمک هزینه دفتر شهریه رهبری(شهریه هدفمند) با طرح خدمات هدفمند مرکز خدمات چیست؟ ➖ شهریه هدفمند از محل مقام معظم رهبری پرداخت خواهد شد اما خدمات هدفمند از جانب حوزه از محل اعتبارات دولت پرداخت و بر اساس امتیازات فرد می باشد. 🆔 @sedayehowzeh
🔹 برا رضای خدا هم که شده، را پیگیری کاری بکنید. ⁉️چرا یه سامانه راه اندازی نمیکنن که جذب از اون سامانه انجام بشه؟! 🔴چقدر بی برنامه هستیم اخه.... 🆔 @sedayehowzeh
پایگاه خبری صدای حوزه
#قلم_شما زندگی پس از زندگی تقویت یا تضعیف باورهای مردم؟! 🔹بزرگترها یادشان هست که سالها پیش یک برنا
✍️هر چند راجع به زندگی پس از زندگی قصد نوشتن نداشتم، اما نوشتار حجت الاسلام موجب شد دست به کیبورد شوم. 🔹استادی داشتیم که جریان بازدید دو تن از نویسندگان مهم حوزوی کتب کلامی، از درخت خونبار زرآباد قزوین را نقل می‌کرد و می‌گفت از این بازدید که مقارن با شفای یک بیمار در عاشورای آن سال شده بود مستندی تهیه شد و من به عنوان (با سمت معاون یا مشاور رییس صدا و سیما در امور ادیان) آن را برای پخش به صدا و سیما فرستادم. خبر ارسال مستند که به رییس وقت صدا و سیما رسید جلوی پخش این مستند را به بهانه «ترویج خرافه گرایی» گرفتند و هر چه فریاد زدیم که «ما کارشناسیم» و اگر جلوی «گزارش مستند و رسمی» را بگیرید، گزارش های دیگر جای آن را می‌گیرد صدایمان به جایی نرسید. 🔸اما بعد از مقدمه: 1️⃣آنچه بیش از هر چیز در جای جای نوشتار دوست عزیز، آقای جعفرزاده موج می‌زند، ندیدن فصل سوم این برنامه و فراموشی فصل های گذشته است، شاید نیز به‌خاطر مصلحت بالاتری به نام جلوگیری از ترویج خرافات سعی بر تغافل نموده اند. 2️⃣ایشان در نکته اول که خود در واقع دو نکته است، بعد از سوال از راستی آزمایی می‌پرسند چرا اهل بیت درباره برزخ و قواعد آن نفرموده اند؟ به عقیده علما عالم قبر و عالم برزخ دو تعبیر از یک واقعیت هستند، پس همه تعبیرات فشار قبر، عذابهای آن، گزارش از اصحاب قبور، ثمرات خیرات برای اموات و بسیاری عناوین دیگر، که جزییات این عالم را روشن می‌کنند، چنین ادعایی را رد می‌کند. 3️⃣ آقای جعفرزاده به خوبی لزوم استفاده از کارشناسان دینی را یادآور شده اند، اما بحمدالله این نقیصه در فصل اخیر زندگی پس از زندگی حل شده و با استفاده از کارشناسان سطح بالای قرانی واخلاقی و فلسفی نه‌تنها ابعاد دینی مشاهدات را بیان میکنند بلکه پاسخ نکته ۵ نویسنده را نیز داده و می‌دهند تا کسی از مشاهده گر بتی نسازد، گرچه در فصل های پیشین و همین فصل خود آقای موزون نیز بارها از تجربه گران سوال می‌کند آیا شما دیگر آدم خوبی شده اید؟ آیا دیگر معصومید؟ 📎(البته ممکن است نویسنده گرایش فلسفی سه کارشناس برنامه را نپسندیده باشند و سواد فلسفی را سواد ندانند که آن بحث دیگریست.) 4️⃣ نویسنده نوشته اند: «در برابر اینها [که این برنامه را مبنای تلقی دینی خود قرار می‌دهند] ما چه جوابی داریم؟ تایید کنیم؟ ، انکار کنیم؟ یا....» در یکی از قسمت ها که پزشک متخصص تجربه خود را میگفت جمله ای گفت که یک لحظه از درون آتش گرفتم، می‌گفت: «بعد از این تجربه به مسجد جمکران رفتم و بعد از نماز به امام جماعت مسجد گفتم که چه دیده ام، آن روحانی گفت: شام غذای سنگین خورده ای!» بگذار صریح بگویم، بگذار مردم دینشان را از تجاربی بگیرند که روایات و و عرفان نظری و عملی آن را تایید میکنند و حالا در جهان دارد عامل اقبال عده ای به باور مرگ و جهانی دیگر می‌شود ، نه از منِ روحانی که سوال کننده را الزاما یا مزدور دشمن برای تمسخر خود می‌دانم و یا خودم آنچه نمیدانم را به تمسخر میگیرم. 5️⃣ روایت تکذیب ادعای ملاقات علیه السلام، نمیتواند ادعای نویسنده در تکذیب نادیدنی ها را اثبات نماید. چرا که ملاقات در زمانه ملازم با نیابت بوده و نفی ملاقات به معنای نفی نیابت بوده است. حتی اگر چنین تلازمی را منکر شویم، ملاقات امام زمان اولا می‌تواند زمینه ساز ادعاهای بعدی مانند ادعای پاسخ به برخی سوالات از طرف امام زمان علیه السلام و در نتیجه تحریف در دین شود و ثانیا خودِ ملاقات با حضرت، متضمن فضیلت ملاقات کننده است، اما همانطور که گفته شد، در تجربه های نزدیک به مرگ، نه چنین فضیلتی هست و نه ایشان ادعایی بیش از برخی مشاهدات دارند. و در مواردی که حتی تجربه گر توصیه اخلاقی ای هم مطرح می‌کند، مجری تذکر میدهد که این مبتنی بر مشاهده است یا نه؟ 6️⃣ نمیدانم تشویش در متن را حاصل چه بدانم؟ وقتی قلم به دست میگیریم، یا دست روی کیبورد میگذاریم، یعنی حواسمان هست واژگان و حتی علامت های نگارشی چه بار معنایی‌ای دارند. نویسنده که خود تجربه نزدیک به مرگ را در اواخر نوشتار واقعی میداند، در سطور نخستین از آن با لفظ تخیل یاد می‌کند که روشن است بین این دو چه فاصله ای وجود دارد. 7️⃣ و در آخر باید دانست تنها دیکته نانوشته است که غلطی ندارد، گرچه برای اصلاح خطاهای احتمالی و برطرف کردن عواقب محتمل باید چاره ای اندیشید و از اندیشه علما بهره برد اما نباید این صرف احتمال خطاها را بهانه ای کرد و دست به تولید چنین آثاری نزد، یادمان باشد اگر گزارشات رسمی و ارزیابی شده ارائه نشود، راه های زیادی برای انتشار نسخه های قلابی آنها وجود دارد. 🖊محمد حسین داودی دهاقانی، طلبه درس خارج 🆔 @sedayehowzeh