eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
انشقاق در جبهه نیروهای انقلاب پذیرفتنی نیست! ▪️به گزارش خبرگزاری فارس زنجان، جمعیت مستقل جهادی استان زنجان در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده اند، اشاره به حاشیه‌های به وجود آمده در انتخاب شهردار زنجان آورده است: 🔹️...در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۸، متأسفانه نشانه‌های اختلاف و انشقاق در بین نیروهای انقلابی استان زنجان مشاهده شد و در انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان در خردادماه ۱۴۰۰ به اوج خود رسید که بعد از انقلاب اسلامی این حد از اختلاف و انشقاق بی‌سابقه بوده است و این روزها نیز همچنان شاهد این انشقاق و عدم همبستگی هستیم که نمونه بارز آن عدم انتخاب شهر زنجان در مدت نزدیک به سه ماه هستیم. 🔸️انتظار از اعضای محترم تمکین در برابر قانون و تصمیمات نهادهای نظارتی است. اگر بزرگواری با رأی اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب می‌شود، اما بنا به هر دلیلی، مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار نمی‌گیرد، اصرار بر انتخاب قبلی از اعضای شورای اسلامی منتسب به جریان انقلاب قابل قبول نیست، قطعا انقلابی بودن در تمکین در مقابل قانون، نمود و بروز خواهد یافت. 🔰 متن کامل خبر؛ ▪️http://serat-zanjan.ir/post/123 @serat_zanjan
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حضور امیدآفرین و موثر روحانی جوان اصفهانی در بین معترضان زاینده رود. 🔹️جا داشت شاهد حضور پر رنگ طلاب و فضلای انقلابی در کف زاینده رود و در کنار کشاورزان شریف و محجوب باشیم! @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
امام فعال یا منفعل؟! ✍ حسین امامی 🔺️از آخرین اظهارات مرحوم ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) و حادثه کربلا این بود که می گفت: "امام نه دنبال جنگ بوده و نه می‌خواست بیعت کند. بلکه هدف حضرت، نوعی مبارزه منفی بود. یعنی اعلام بیعت نکردن به همه و فرار از بیعت." 🔹️در صورتی که اندیشمندان معاصر نظیر شهید مطهری و... این نوع تنزل نگاه را قبول نداشته و آنرا نوعی خیانت نسبت به اهداف والای امام قلمداد می کردند. 🔻ادامه مطلب ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/855 @serat_zanjan
🔻🔻🔻 🔹️در بیان استاد مطهری آمده است که قیام عاشورا را دارای سه هدف عمده عنوان می کنند. 🔻 آن سه هدف عبارتنداز: الف) عدم پذیرش تقاضای بیعت از سوی یزید ب)دعوت مردم کوفه ج) عامل امر به معروف و نهی از منکر 🔹️ایشان عامل سوم را مهمترین و اصلی ترین دلیل نهضت عاشورا معرفی کرده و می فرمایند:"اگر آن دو عامل قبلی هم نبود باز هم امام حسین(ع)، علیه یزید قیام می‌کردند." 🔺️مرحوم‌مطهری میفرمایند: 🔹️"توجه به دونکته اهمیت این عامل را به ما نشان می‌دهد: ▪️اول) امام قبل از ترک مدینه و دعوت مردم کوفه در وصیتنامه خود خطاب به محمد بن حنفیه می فرماید که قیام من قیام برای اصلاح است. من به حکم امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم. ▪️دوم) امام بعد از اطلاع از شکست کوفه و سستی اراده کوفیان نه تنها قیام خود را پایان یافته نمی داند، نه تنها با یزید بیعت نمی کند، بلکه داغترین خطبه ها و شور انگیز ترین و پر هیجان ترین سخنان بعد از شکست کوفه از امام شنیده می شود." 🔺️بنابراین سوالی که در نقد اندیشه مرحوم فیرحی می توان مطرح کرد اینست که چه لزومی دارد فردی که صرفا برای فرار از بیعت خروج کرده است، خطبه‌ها و اتمام حجت‌های پی‌درپی ایراد کند و همواره هدف خود را اصلاح امت عنوان کرده و ازضرورت بازگشت به سیره پیامبر صحبت کند؟ 🔹️علاوه برآن، مگر اصلاح امت و بازگشت به سیره پیامبر بدون تشکیل حکومت، اصلا متصور است؟! مگر مقدمه تشکیل حکومت، قیام در برابر حاکم جائر نیست؟! ♨️ بنظر می رسد با وجود اینکه اکثر علما و متفکران اسلامی و حتی غیر اسلامی در طول تاریخ، حادثه کربلا را قیام حضرت علیه ظلم و استبداد معرفی کرده اند، طرح چنین مباحثی بیشتر با هدف انکار نظریه الگوگیری انقلاب اسلامی از انقلاب عاشورا مطرح شده است. ✍حسین امامی @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️فیرحی و انکار علم دینی (4) 🔻بازخوانی نقد به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار توسط مرحوم ؛ [صفحه 1 از 3 ] 👤دکتر عبدالحسین خسروپناه؛ 🔹شخصی مانند که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است. 🔸..اگر کسی بگوید من هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و است. ادامه مطلب ▪️ https://eitaa.com/serat_zanjan/755
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️فیرحی و انکار علم دینی #ماجرای_فکر_فیرحی (4) 🔻بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم
⭕ فیرحی و انکار علم دینی [صفحه2 از 3 ] 🔻🔻🔻 👤؟! ▪️وقتی نزد بسیاری از اساتید ایرانی علوم سیاسی حتی روحانیونی مانند صحبت از اسلامی سازی و بومی سازی علوم می کنیم، به شدت موضع منفی می گیرند. ▪️آنها اولا میان بومی سازی و اسلامی سازی تفاوت قائل می شوند و ثانیان می گویند اسلامی سازی علوم انسانی و اجتماعی به معنای ایدئولوژیک کردن علم و تحمیل یک سازوکار تأیید صدق و کذب از بیرون از دایره علم است در حالی که علم باید مکانیسم درونی تصدیق گزاره های علمی داشته باشد. به عبارت دیگر آنها مدعی هستند اسلامی سازی علم بدین معناست که ما فارغ از نتایج بررسی های علمی، گزاره های دیگری را به صورت مطلق به علم تحمیل کنیم. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟ 👤 : 🔹️من معتقدم علوم انسانی جدید اساسا ایدئولوژیک هست. اصلا علم از ایدئولوژی جدا نیست.چطور ممکن است کسی تصویر واقع بینانه ای از علوم اجتماعی و انسانی جدید در غرب داشته باشد و متوجه نباشد که این علم، ایدئولوژیک است. 🔹️این جا باید بپرسیم شخصی مانند که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است. 🔹️کل کاری که ایشان در کتاب فقه و حکمرانی حزبی انجام داده، این است که مفهوم مدرن حزب را با استفاده از مفاهیم فقهی مشروعیت می بخشد. مثلا از مفاهیمی مانند سَبق و رمایه، نیابت، خطابات قانونی، لزوم شرعی و عقلی حفظ نظام و … کمک می گیرد تا حزب مدرن را فقهی کند. آیا این کار اسلامی سازی مفاهیم علوم سیاسی مدرن نیست؟ اتفاقا غلیظ ترین نوعی اسلامی سازی، فقهی سازی است. 🔹️امثال ما که از اسلامی سازی علوم انسانی صحبت می کنیم. منظورمان فقهی سازی نیست. منظورمان این است که از مبانی معرفتی و حکمی در علوم انسانی استفاده شود. زیرا علوم انسانی بدون مبانی نیستند و مبانی، معانی را تعیین می کنند. 🔹️ما می گوییم از حکمت و معارف اسلامی به عنوان مبانی در علوم انسانی استفاده شود اما منظورمان فقهی سازی نیست در حالیکه غلیظ ترین نوع اسلامی سازی علوم انسانی را که فقهی سازی است، دارد در کتاب هایش پیاده می کند. بعد می گویند ما موافق اسلامی سازی علوم نیستیم. شما که دارید این کار را انجام می دهید. 🔹️من با این شیوه اسلامی سازی علوم انسانی مخالفم و پژوهش ایشان درباره حزب را هم در یک مناظره مفصل نقد کرده ام. @serat_zanjan
فیرحی و انکار علم دینی [صفحه3 از 3 ] 🔻🔻🔻 🔹️البته توجه داشته باشید که بنده نیز قائل به تفاوت میان دو مفهوم بومی سازی و اسلامی سازی هستم لکن تفاوت آن ها را طولی می دانم نه عرضی. 🔹️وقتی می گوییم بومی سازی علوم انسانی، یعنی در نظر گرفتن مؤلفه های بومی یک جامعه در شناخت روابط اجتماعی. 🔹️شما نمی توانید مثلا رابطه فقر و خودکشی را در جامعه ای بشناسید بدون این که به ویژگی ها و مؤلفه های بومی آن جامعه توجه داشته باشید. تمام این ویژگی و مؤلفه های بومی و قومی و فرهنگی در شکل گیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این می شود بومی سازی که در همه جوامع هم قابل تصور است. 🔹️حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلا دارای باورهای ایمانی و دینی و کنش های اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزش هایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر می خواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسان هایی را بررسی می کند که متأثر از آموزه های دینی هستند و به گزاره هایی می رسد که می توان آنها را گزاره های دینی دانست. یعنی نیت ها و انگیزه های دینی این جامعه نیز مورد شناسایی قرار می گیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقع بینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثبات گرایانه.این هم می شود اسلامی سازی. 🔹️شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا می گوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، می توانیم به کشف روابط اقتصادی انسان های متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید می شود. ❓چرا تا صحبت از علم دینی می شود، برخی فکر می کنند که می خواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟ 🔹️علاوه بر این وقتی ما از اسلامی سازی علوم انسانی سخن می گوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلا وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتا علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی می شود. ⭕این هم یک معنا از اسلامی سازی علوم انسانی است. 📍نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیده های اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است. 🔹️وقتی هایک، رالزوپوپر به تعریف عدالت می پردازند، آیا فرضا یک تحقیق میدانی انجام داده اند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلا تعریفشان از عدالت بر اساس ایدئولوژِی ای است که پذیرفته اند. 🔹️چطور این جا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟ ⭕بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر می شود. همه اینها مملو از ارزش ها است. 🔹️چطور ایدئولوژی های دیگر می توانندن راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمی توانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟ ⭕پس نه تنها به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزه های اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است. 🔺️یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است. ◾منبع: ماهنامه عصر اندیشه @serat_zanjan
✅ برگزاری دوره مجازی «مبانی نظریه ولایت فقیه» 📝 اساتید: حجج‌اسلام والمسلمین واعظی، جوان آراسته، لک زایی، ذوعلم و بهروزی لک. 📚 عناوین: پیشینه تاریخی ولایت فقیه، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، شرایط و گستره ولایت فقیه، کارآمدی ولایت فقیه و نظریه ولایت فقیه در قانون اساسی. 🔹 هر عنوان از این دوره آموزشی ۸ جلسه ۲۰ دقیقه‌ای بوده و از تاریخ ۷ آذر ماه شروع می‌شود. 💻 ثبت‌نام: از تاریخ ۲۴ آبان ماه لغایت ۵ آذر ۱۴۰۰ با مراجعه به آدرس اینترنتی el.balagh.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ جنگ، جنگ صداوسیماهاست. ▪️حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رییس رسانه ملی، با اشاره به ضرورت ارتباط میان صداوسیما و حوزه های علمیه تصریح کرد: 🔹صداوسیما باید از حوزه های علمیه و طلاب جوان و مستعد در تولید محتوا و برنامه های خود استفاده کند، البته مقصود از جوان، فکر جوانی، روح جوانی و فعالیت جوان است. 🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم مسئولیت صداوسیما را بسیار خطیر و مهم دانسته و گفت: جنگ، جنگ صداوسیماهاست، لذا باید شما تحولی چشمگیر در صداوسیما ایجاد کنید. 🔹وی تقویت و افزایش سطح رادیو معارف را ضروری دانسته و تأکید کردند: جمع میان سلیقه های متفاوت ضمن رعایت تمام اصول اخلاقی نشانۀ خطیر بودن وظیفۀ صداوسیماست. 📥 دسترسی به مجموعه از بیانات مراجع در دیدار با رئیس رسانه ملی👇 https://eitaa.com/serat_zanjan/1383