eitaa logo
صراط المستقیم
1.1هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
177 فایل
کانال جامع با مطالب مستند و مستدل ارتباط با ادمین @nasim1368 @zamin25111354 اينستا https://instagram.com/student_dialame?igshid=1f64s03e74n67 سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim
مشاهده در ایتا
دانلود
صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 2⃣ قسمت دوم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 2.8 مگابایت #ذوالقرنین #
🔵 استاد رائفی پور ⚫️ ذوالقرنین کیست ؟ 2⃣ قسمت 2 📌 ببینید خیلی این آیات پیچیدگی دارد و پر از سوال است . اول اینکه می‌گوید از تو در مورد ذوالقرنین می‌پرسند ." یسئلونک عن ذی القرنین " از تو در مورد ذوالقرنین می‌پرسند . " قل ساتلوا علیکم منه ذکرا " . " ساتلوا " ، بگو بعدا به شما می‌گویم . یعنی وعده آینده می‌دهد . اما بلافاصله آیاتش را می‌آورد . خیلی عجیب است . یعنی با اینکه می‌گوید در آینده می‌گویم ، اما بلافاصله آیاتش را می‌آورد . یک سری مباحث مطرح شد گفتند چون پیامبر نگفت ان شاءالله من جوابش را می‌دهم ، ماند برای 40 روز دیگر . خب این‌ها واقعا شان پیامبر را پایین آوردن است . یعنی خداوند متعال می‌خواهد شان پیامبرش را اینقدر پایین بیاورد ، جلوی مشرکین و کفار پیامبر را خرد کند ، که چرا مثلا نگفتی ان شاءالله ؟ خب این از شان پیامبر ما که اشرف مخلوقاته واقعا دور هست . یک خرده توی این مباحث دقت کنیم . گفت در آینده در مورد آن صحبت خواهم کرد یا تلاوت خواهم کرد ." انا مکنا له فی الارض و آتیناه من کل شیء سببا ". آیه بسیار عجیبی است . قدرتی را برای این ذوالقرنین مطرح می‌کند که برخی از پیامبران ندارند . می‌گوید ما به او تمکن در زمین را داده بودیم . " فی الارض " و " وآتیناه " "به او داده بودیم " " من کل شیء سببا ". یعنی سبب هر چیزی را به او داده بودیم . همه چیز را. هر چیزی که به ذهن شما برسد . " من کل شیء " استثنا ندارد . سبب همه چیز دست این آقای ذوالقرنین است . ادامه در پست بعدی ⬇️⬇️⬇️⬇️ سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2 آی گپ https://iGap.net/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
🔵 استاد رائفی پور ⚫️ ذوالقرنین کیست ؟ 2⃣ قسمت 2 📌 ببینید خیلی این آیات پیچیدگی دارد و پر از سوال اس
🔵 استاد رائفی پور ⚫️ ذوالقرنین کیست؟ 2⃣ ادامه قسمت 2 📌 خب این جناب ذوالقرنین که سبب همه امور در دست اوست و سبب همه چیز در دست اوست ، از یکی از همین سبب‌ها استفاده می‌کند . " فاتبع سببا " "ّحتی اذا بلغ مغرب الشمس " . به محل غروب خورشید می‌رسد . بنده در مورد این ، اقا بحث دارم . محل غروب خورشید کجاست ؟ شما میتوانید روی کره زمین یک جایی را معرفی بفرمایید که محل غروب خورشید است ؟ مغرب اصلا یعنی کجا ؟ محل غروب . محل غروب یعنی از چه نظر ؟ کره زمین همه جای آن گرد است و همه جای آن میتواند مغرب باشد . مگر ما در قرآن نداریم رب المشرقین و رب المغربین ؟ رب المشارق و المغارب . اصلا ما این را معجزه قرآن اشاره می‌کنیم در مبحث فیزیک و زمین شناسی ، که خدا اشاره کرده که زمین یک شکلی دارد که پر از مشرق و مغرب است که این در کره پیش می‌آید . از معجزات قرآن است . به مغرب شمس رسید یعنی چه ؟ کجاست مغرب ؟ الان آمریکا برای ما مغرب است . درست است ؟ ژاپن برای ما مشرق است . اما خود ژاپن برای آمریکا مغرب است . 📌 مطلب جالب این است که { آیه } می‌گوید اینجا خورشید را دید . " وجدها ". " یافت آن را ". آن چیست؟ خود خورشید است . یعنی این سفر اول اصل موضوع خود خورشید است که ببینیم خورشید کجا غروب می‌کند . بر مبنای اینکه کجا غروب کرد چه بلایی سر این خورشید آمد ؟ بعد چه شد ؟ چه مردمی را پیدا کرد ؟ اصل خورشید است . آن را دید که غروب می‌کند در چشمه اب تیره ای." فی عین حمئه " . برخی برای اینکه این را بتوانند در لجن فرو می‌رود و یا همچین چیزی ترجمه کنند، آمدند حتی لفظ قرائت قرآن را تغییر دادن و گفتند حمئه نبوده ، حامیه بوده است . خب خیلی عجیب است واقعا . یعنی به خاطر این بحث و پیش انگاره ای که در ذهنشان هست قطعیش بکنند . در آنجا یک قومی را پیدا می‌کند . در زمانی که قوم را پیدا کرد، خیلی جالب است . اینجا خدا با ذوالقرنین صحبت می‌کند. " قلنا یا ذا القرنین" . پس خدا هم با او صحبت می  کرده است . به واسطه ای هم اشاره نمی‌شود . {مثلا} ما به این پیغمبر می‌گفتیم که به او بگوید . برخی برای اینکه بتوانند توجیه کنند ذوالقرنین چه طور حرف خدا را می‌شنیده است و اینقدر ارتباطات وسیعی داشته است، گفتند پیغمبری هم حتما با او بوده است. مثلا اسکندر بوده که خضر پیامبر با او می‌رفته است و وحی را می‌گرفته است. 📌 پس خدا دارد با ذوالقرنین صحبت می‌کند. " قلنا یا ذا القرنین اما ان تعذب و اما ان تتخذ فیهم حسنا ". دوست داری این‌ها را عذاب کن و دوست داری این‌ها را ببخش . عجب قدرتی دارد آقای ذوالقرنین ! هم می‌تواند ببخشد و هم می‌تواند عذاب کند . یعنی قدرتی که حضرت یونس پیامبر ندارد . حضرت یونس یک اجتهاد غلط می‌کند برای امتش و خدا او را در شکم نهنگ می‌اندازد . اما اینجا {به ذوالقرنین} می‌گوید دست خودت است . دوست داری این‌ها را عذاب کن و دوست داری این‌ها را ببخش . به راستی مگر در محل غروب یا زمان غروب است ؟ نمی‌دانیم که بر مبنای خورشید معرفی شده است . مگر قوم بدی آن جا وجود دارند که باید عذاب بشوند ؟ بعد ببینیم چه می‌شود؟ " قال ". ذوالقرنین گفت. " اما من ظلم فسوف نعذبه ". آن هایی که ظلم کردند ما در آینده عذابشان می‌کنیم . عجب ! چرا همان جا عذاب نکرد ؟ وعده چه داد؟ وعده سر خرمن داد به قولی. وعده آینده داد . خب همان جا عذابشان میکردی . نه! حالا بعدا عذابشان می‌کنیم . "ثم یرد الی ربه فیعذبه عذابا نکرا " . بعد از عذاب ما تازه می‌رود آن دنیا هم یک دور دیگر عذابشان می‌کنند و کلا اگر من عذاب بکنم یا نکنم بالاخره عذاب الهی سر جایش هست یا نه ؟ چرا ذوالقرنین همان جا عذاب نکرد ؟ چرا ذوالقرنین عذاب خودش را در راستای عذاب الهی معرفی می‌کند ؟ یعنی اگر ذوالقرنین عذاب کند، همان عذاب الهی است . یعنی انگار نماینده خدا روی زمین است . 2⃣ پایان قسمت دوم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2 سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2 آی گپ https://iGap.net/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 3⃣ قسمت سوم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 2.7 مگابایت #ذوالقرنین #
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست؟ 3⃣ قسمت 3 📌 چرا ذوالقرنین همان جا عذاب نکرد ؟ چرا ذوالقرنین عذاب خودش را در راستای عذاب الهی معرفی می‌کند ؟ یعنی اگر ذوالقرنین عذاب کند ، همان عذاب الهی است . یعنی انگار نماینده خدا روی زمین است. " و اما من آمن و عمل صالحا " اما کسی که ایمان آورد و عمل صالح انجام داد . چه قدر جالب است ! ایمان و عمل صالح بنده رو بلافاصله یاد چه می‌اندازد ؟ 📌 { یاد } سوره عصر می‌اندازد . " بسم الله الرحمن الرحیم" . " والعصر ". قسم به زمان . " ان الانسان لفی خسر ". همه شما دارید ضرر میکنید و همه شما در خسران هستید . " الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات . { به جز } کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند . خب این‌ها آدم‌های خاصی هستند . می‌گوید اگر کسی ایمان آورد و عمل صالح انجام داد " فله جزاء حسنی ". یک جزای خوبی می‌گیرد . " و سنقول له من امرنا یسری ". خیلی عجیب ذوالقرنین دارد صحبت می‌کند . " سنقول ". ببینید فعل جمع . " من امرنا یسری ". به قولی" او را نیکوترین اجر باشد و ما امر را بر او سهل و آسان می‌گیریم . " آن هایی که ایمان آورده بودند و عمل صالح انجام داده بودند . " امرنا یسری " خیلی جالب است این نوع تکلم . اصلا خدا می‌گوید " انا انزلنا " ، " نحن خلقنا ". خیلی عجیب است . اصلا انگار کلام، الهی است. " ثم اتبع سببا ". دوباره از یکی از همان سبب هایی که در اختیار داشت { استفاده کرد }. به سفرش ادامه داد . این جوری ترجمه شده است . " حتی اذا بلغ مطلع الشمس ". به کجا رسید ؟ محل طلوع خورشید . باز این جا چه چیز اصل است؟ باز هم خورشید . همان بحث هایی که در مورد مغرب خورشید بود ، الان در مورد مطلع خورشید هم ادامه دارد . خب محل طلوع خورشید کجاست ؟ " وجد‌ها تطلع علی قوم لم نجعل لهم من دونها سترا ". به یک قومی رسید که به غیر از خود خورشید هیچ پوششی ندارند . یعنی تنها پوششی که بر این‌ها دارد می‌تابد ، خود خورشید است . خیلی عجیب است . مثل این بندگان خدا که می‌گویند سقفمان آسمان است . خیلی این بندگان خدا مساکین هستند . بیابان گرد هستند . کوچ نشین هستند . به حد تمدن و شهرنشینی نرسیده اند . خب بالاخره چادر هم ندارند که بروند زیر چادر ؟ چادر نشین هم یعنی نیستند این ها ؟ این‌ها در زمستان‌ها چه کار می‌کنند؟ تنها پوشش این‌ها چیست ؟ خود خورشید است . خیلی عجیب است ! اینجا دیگر در مورد مردمش هم اصلا صحبت نمی‌کند . اگر در مورد زمان غروب یا مکان غروب یک کم بحث شد ، در مورد مردم اینجا اصلا دیگر صحبتی نمی‌شود . باز اصل اصل دیگر خورشید بود. " کذلک و قد عهدنا بما لدیه خبرا ". همچنین بود و البته ما از احوال آن کاملا با خبر بودیم . خداوند متعال می‌فرماید که ما یا به قول امروزی اینجوری بگیم " آنلاین در ارتباطیم ". خبر داریم همه کارهایی که دارد انجام می‌دهد چیست؟ تحت نظر ماست . ما خبر داریم. اینجوری نیست . خب خداوند متعال آیا واقعا لازم است اینجا یک آیه جدا بیاورد ؟ مگر ما نمی‌دانیم همه چیز زیر نظر اوست ؟ چرا در مورد کارهای ذوالقرنین میگوید همه اش زیر نظر من است ؟ خبر دارم چه اتفاقی می‌افتد . ببینیم چه می‌شود ؟ " حتی اذا بلغ السدین " رسید به بین دو تا سد . " وجد من دونهما " بین آن دوتا پیدا کرد . این خیلی نکته مهمی است. " من دونهما ". پس رسید به بین السدین . بیرون بین السدین مردمی را پیدا کرد . " من دونهما قوما لا یکادون یفهمون قولا ". یک مردمی پیدا کرد که ترجکه‌ها نوشته است سخنی فهم نمی‌کردند . " لا یکادون یفهمون قولا ". اصلا انگار دوست نداشتند هیچ حرفی گوش کنند . بحث پیچیده‌تر شد . ببینید عزیزان وقتی قرآن از ما تفکر می‌خواهد و تدبر می‌خواهد در آیاتش یعنی همین . یعنی عمیق بشویم . تعمق کنیم . سریع نگذریم از این ها . اصلا خود خدا می‌گوید از من بپرسید . باید پرسید . همین آیات با " یسئلونک " شروع شد ." یسئلونک عن ذی القرنین ". خب این‌ها هیچ حرفی هم نمی‌فهمیدند . " قالوا یا ذا القرنین ". گفتند ای ذوالقرنین ." ان یاجوج و ماجوج مفسدون فی الارض ". یاجوج و ماجوج دارند فساد می‌کنند روی زمین . " فهل نجعل لک خرجا ". می‌خواهی به تو پول بدهیم بین ما و این‌ها یک سدی قرار بدهی؟ 📌 ما یک سوالی داریم . این‌ها از کجا ذوالقرنین را می‌شناختند ؟ هر غریبه ای بیاید از کوچه شما رد بشود میگویید بیا فلانی مشکل من را حل کن ؟ تازه مردمی که گوششان از همه جا پر است . ذوالقرنین که می‌رسد ، می‌گویند بیا مشکل ما را حل کن . پولش را هم می‌دهیم . راستی چرا حرف پول را می‌آورد ؟ خیلی عجیب است ! چرا بحث پول را می‌آورد ؟ این نکته ای است . باید دقت بکنیم . چرا بحث مالی می‌آورد می‌گوید بیا خراج به تو بدهیم ؟ ببنیم چه می‌شود. 3⃣ پایان قسمت سوم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 4⃣ قسمت چهارم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 2.5 مگابایت #ذوالقرنین
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست؟ 4⃣ قسمت 4  بسم الله الرحمن الرحیم 📌 ذوالقرنین که می‌رسد ، می‌گویند بیا مشکل ما را حل کن . پولش را هم می‌دهیم . راستی چرا حرف پول را می‌آورد ؟ خیلی عجیب است ! چرا بحث پول را می‌آورد ؟ این نکته ای است. باید دقت بکنیم . چرا بحث مالی می‌آورد می‌گوید بیا خراج به تو بدهیم ؟ ببنیم چه می‌شود. 📌 بین ما و این‌ها یک سدی بزن . بعد { ذوالقرنین } جوابشان را می‌دهد : " قال ما مکنا ربی خیرا ". آن چیزی که خدا به من داده ، خیلی بهتر است . پس ذوالقرنین توانسته با این‌ها حرف بزند . این‌ها که زبان کسی را نمی‌فهمیدند ! عجب ! پس ذوالقرنین زبان این‌ها را متوجه می‌شده است . بحث ذوالقرنین کاملا خاص است . این‌ها { قوم مورد نظر } هم او {ذوالقرنین} را می‌شناسند و منتظر او بوده اند تا بیاید و مشکلشان را حل کند . {ذوالقرنین} گفت آن چیزی که خدا به من می‌دهد خیلی و بیشتر و بهتر است . پولتان را برای خودتان نگه دارید . به قول امروزی‌ها می‌گویند پولت رو بگذار جلوی آینه دو برابر بشود ! نخواستیم . پول نخواستیم . " فاعینونی بقوه ". خودتان را می‌خواهم . نیروی خودتان را می‌خواهم . یعنی این بحثی است که به قولی پولی حساب نمی‌شود . به قول طرف می‌گوید آقا نمی‌شود خشکه حساب کنیم ؟ بیاییم خودمان پول بدهیم کنتورات این کار را برای ما انجام بدهی ؟ می‌گوید نه . خودت باید بیایی . تا خودت نیایی حل نمی‌شود . جالب است شما در این آیات از سپاه ذوالقرنین اثری نمی‌بینید . ذوالقرنین سپاهی دارد اینجا ؟ توی ایات اشاره ای به آن شده است؟ نه . تنها دارد صحبت می‌کند . خودش است . که " اجعل ". قرار بدهم . " بینکم و بینهم ردما ". " بین شما و آن‌ها ردم قرار بدهم ." آن‌ها چه می‌خواستند؟ سد خواستند. ذوالقرنین گفت چه برای شما می‌سازم ؟ " ردم " می‌زنم . 📌 ردم می‌دانید یعنی چه ؟ چیز غیر قابل نفوذ را  ردم می‌گویند . بعد حالا می‌خواهد این ردم را بسازد . دقت کنید گفتم بین دو تا سد ، برای ما سدی بزن . {ذوالقرنین} گفت برای شما بهتر از آن را می‌زنم . " آتونی زبر الحدید ". تکه‌های آهن را برایم بیاورید . هنگامی که " ساوی " مساوی شد ، پر شد بین دو تا کناره‌های کوه ،" قال انفخوا ". گفت بدمید توی این کوره‌ها تا این آهن‌ها ذوب بشود . " حتی اذا جعله قال آتونی افرغ علیه قطرا ". بعد مس را ذوب کرد و ریخت بین آهن‌ها تا این‌ها را یکپارچه کند و " ردم " را ساخت . 📌" و ما استطاعوا له نقبا ". از این به بعد آن قوم { یاجوج و ماجوج } نمی‌توانند از روی آن رد بشوند و بهتر است اگر قرآنی نگاه کنید در قرآن جاهایی که " یظهروه " استفاده شده به معنای تسلط است . به خود قرآن رجوع کنید . آیه‌های دیگر هست به معنای تسلط یافتن . {آیه} می‌گوید اگر این‌ها بر شما تسلط پیدا کنند ، شما را رجم می‌کنند . شما را سنگسار می‌کنند . می‌گوید نه خودشان می‌توانند تسلط پیدا کنند و نه می‌توانند با کمک گرفتن از کسی در این ردم سوراخی بزنند . " نقبی " بزنند. می‌گوید:" قال هذا رحمه من ربی ". ذوالقرنین می‌گوید این رحمتی است از خدا . عجب رد می ساخته است و بعد هم ربطش می‌دهد به خدا . همه چیزش را دارد خدایی میکند . خیلی جالب است . بعد اشاره ای می‌کند و می‌گوید:" فاذا جاء وعد ربی جعله دکاء ". وقتی که وعده پروردگار من برسد ، این {ردم} را پاره اش می‌کند . تکه تکه اش می‌کند . " و کان وعد ربی حقا ". وعده پروردگار من حق است. 📌 " و ترکنا بعضهم یموج فی بعض ". " و روز آن وعده که فرا رسد ، خلایق محشر چون موج ، سرگردان و مضطرب باشند و نفخه صور دمیده شود ." پس از اینجا می‌فهمیم که آیه بعدش می‌گوید تا روز قیامت {ردم} پا برجاست. 📌 بحثی مطرح می‌شود . اینجوری که عمیق می‌شوید می گویید سد کوروش را به ما نشان بدهید ؟ بحث یک پیچیدگی هایی پیدا می‌کند . بله عرض کردم . من با تفسیر علامه یا تفسیر آقای مکارم بحثی ندارم . نگاه ابتدایی واقعا همین است . {مطابق با تفاسیر ایشان است }. کوروش شبیه این فرد است . اما وقتی دقیق می‌شوید می‌بینید ای بابا ! ماجرای عجیب غریب‌تری دارد . خدمت شما عرض بکنم حالا می‌خواهیم برویم آیه را مرور کنیم و ذوالقرنینی را که بیشتر جور در می‌آید عرض کنیم خدمتتان . {امیرالمومنین} در حدیث نورانیه و در موارد متعدد حضرت رسول به حضرت علی می‌فرماید: " تو ذوالقرنین این امتی تو ذوالقرنینی یا علی . " عجب ! در این جا یک بحثی پیش می‌آید . انگار که پیامبر به ما می‌فهماند که ذوالقرنین یک صفت هم میتواند باشد. 4⃣ پایان قسمت چهارم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 5⃣ قسمت پنجم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 3.1 مگابایت #ذوالقرنین
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست ؟ 5⃣ قسمت 5 ⚫ حضرت رسول به حضرت علی می‌فرماید: " تو ذوالقرنین این امتی . تو ذوالقرنینی یا علی ." عجب ! در این جا یک بحثی پیش می‌آید . انگار که پیامبر به ما می‌فهماند که ذوالقرنین یک صفت هم میتواند باشد . برای چه ؟ برای اینکه صاحب حسن و حسین هستی . برای اینکه دو قسمت سرت ضربت خورده . یکی در جنگ احزاب و یک بار هم در هنگام ضربت خوردن در محراب مسجد کوفه . یعنی بحث ، اینجا این می‌شود که به دلایل مختلف شما می‌توانی ذوالقرنین بشوی . نه اینکه این‌ها را در یک حدیث آورده باشد حضرت رسول . در موارد متعدد اشاره میکند که شما ذوالقرنینی . یک گزاره ای به ذهن ما می‌آید . پس ذوالقرنین می‌تواند امام علی باشد . برای چه ؟ پس من باید بروم ببینم ذوالقرنین یعنی چه ؟ حدیثی داریم از آقا امام حسن عسگری(ع) . فردی بر ایشان وارد می‌شود . حالا من از دوستان خواهش می‌کنم اگر بتوانند من اسناد این احادیث را نیاورده ام . بعدا به آن‌ها می‌دهم وارد بکنند در بحث . می‌گوید که ما می‌خواهیم امام بعد از شما را بدانیم کیست ؟ می‌گوید چون از به قولی خودی‌ها هستی ، به تو می‌گویم . می‌گوید رفت از توی اتاق پشت پرده یک بچه دو سه ساله مثل ماه تابان می‌درخشید . او را آورد. گفت این امام بعد شماست . گفتم این ؟ بعد می‌گوید با لهجه فصیح عربی برگشت به من گفت: بله من هستم ای فلانی پسر فلانی . با من صحبت کرد. خیلی شیرین زبان بود . گفتم آقا جان یک کم بیشتر توضیح دهید . آقا امام حسن عسگری می‌فرماید: مثل این در میان شما مثل ذوالقرنین است . احادیث مختلف وجود دارد که مثلا امام علی را هم اشاره کرده است. 🔺 این جا یک بحثی پیش می‌آید . عجب ! پس حضرت علی هم میتواند باشد . امام زمان هم می‌تواند باشد . پس این یک جریانی دارد . در حدیث نورانیه ، امیرالمونین می‌فرمایند که: " نحن کلنا محمد . اولنا محمد و آخر محمد و اوسطنا محمد ." بله . وقتی 14 معصوم را شما در نظر می‌گیرید امام محمد باقر می‌شود وسطی . اولی آقا رسول الله. آخری نام مبارک امام زمان که هم نام پیامبر است . 🔺 میم ح میم دال . میگوید همه مان یکی هستیم . پس این ذوالقرنین هم یک صفت است . بعد {آن مرد} از ایشان {امام حسن عسکری علیه السلام} می‌پرسد چرا ایشان {امام زمان} ذوالقرنین هستند ؟ دلیل چیست؟ {امام} می‌گوید به خاطر این که او از میان شما غیبت می‌کند . حالا بیاییم نگاه کنیم. " یسئلونک عن ذی القرنین ". از تو در مورد ذوالقرنین می‌پرسند. " قرن " یعنی چه؟ یعنی شاخ دیگر . ذوالقرنین یعنی صاحب دو شاخ . قرآن را شما بگردید از خود قرآن بپرسید . بگویید خدا جان این قرن یعنی چه؟ خدا می‌گوید من هر جایی که در قرآن قرن آورده ام مثلا" فی قرون آخرین " در امت‌های آخر. قرن یعنی امت . قرن یعنی مردمی که در یک زمان خاص زندگی می‌کرده اند . راغب در مفردات ببینید در مورد قرن چه می‌گوید؟ عجب ! ذوالقرنین میشود صاحب دو امت . ذو {یعنی} صاحب و قرنین{یعنی} دو امت . امت غیبت و امت ظهور . همه امام‌ها می‌توانند ذوالقرنین باشند ؟ بله . چون همه امام‌ها رجعت می‌کنند . برویم بحث را ادامه بدهیم. " انا مکنا له فی الارض ". تمکن در روی زمین را به او دادیم . "ل" در این جا خیلی جالب است {یعنی} می‌تواند از این تمکن استفاده کند. بهره می‌برد . 5⃣ ادامه قسمت پنجم در پست بعدی ⏬⏬⏬⏬⏬ سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست ؟ 5⃣ قسمت 5 ⚫ حضرت رسول به حضرت علی می‌فرماید: " تو ذوالقرنین ای
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست ؟ 5⃣ ادامه قسمت 5 🔺 ببینید امیرالمومنین تمکن بر کل زمین داشته است اما امکان استفاده نداشت . نتوانست آن مدیریت را نشان دهد . مگر امیرالمومنین دست به زیر آب نمی‌برد می‌آورد بالا و می‌گوید ای داد و بیداد . نگذاشتید شما. اگر می‌گذاشتید از این برای شما نور و آتش می‌گرفتم . مگر نگفته است امیرالمنین؟ مگر نگفت که سلونی قبل ان تفقدونی؟ از من بپرسید قبل از این که مرا ازدست بدهید که من به راه‌های آسمان آشنا‌تر هستم . امیرالمنین علم دارد . انا مدینه العلم و علی بابها . درب علم . منتها این را چه کسی می‌توان استفاده کند؟ این اقای ذوالقرنین تمکن دارد روی زمین . " و سبب هر چیزی را به او دادیم ." در مورد کدام سفر خدا وسیله سفر را در قرآن گفته است؟ می‌گوید حضرت ابراهیم رفت . خب چه جوری رفت؟ مهم نیست اصلا. حالا سوار بر یک چهارپایی شد یا پیاده رفت . اصلا مهم نیست. در مورد دو نفر وسیله سفر گفته می‌شود به صورت ویژه. یعنی وسیله عجیب غریبی است . چه کسی؟ ذوالقرنین و حضرت سلیمان . 🔺 می‌گوید با باد این طرف و آن طرف می‌رفت . یکی از همین سبب‌ها را استفاده کرد . جالب است . این جا مغرب شمس خود خود خورشید است . در تمام روایات شما نگاه کنید می‌بینید وقتی می‌پرسند مراد از خورشید چیست می‌گوید چه کسی ؟ امام زمان . می‌گوید لحظه‌ی غروبش رسید . زمانی که مردمی که جان هایشان در چشمه گل آلود فرو می‌رفت . قدرش را که نمی‌دانستند . گفت عیبی ندارد . بر می‌گردم . خدا به او گفت می‌توانی این‌ها را هر کاری نسبت بهشان انجام دهی . {ذوالقرنین}گفت بر می‌گردم . " فسوف نعذب ". ما بعدا عذابشان می‌کنیم . الان فعلا باید بروم . خود خورشید است که دارد غروب می‌کند . پس محل خورشید زیاد مهم نیست . خود خورشید است که دارد غروب می‌کند . زمان غیبت فرا رسیده است . می‌رود و می‌گوید آن هایی که بدی کرده اند جوابشان را می‌دهیم . قیامت هم حسابشان را خواهند رسید . آن هایی هم که عمل صالح انجام دادند این ه ا" من امرنا یسری ". امر . اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم . این‌ها صاحب امر هستند . من امرنا یسری . از این‌ها خیر به آن‌ها خواهیم رساند . " ثم اتبع سبباد". یکی از این سبب‌ها دوباره پیگیری شد . سبب الهی است . این دفعه چه می‌شود ؟ طلوع می‌کند . هنگام طلوع خورشید است . هنگام ظهور است . پایان قسمت پنجم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2
صراط المستقیم
🎙 کلیپ صوتی 👤 استاد رائفی پور 💥 ذوالقرنین کیست❓ 6⃣ قسمت ششم 🔵 کیفیت متوسط 🔵 2.6 مگابایت #ذوالقرنین #
👤 استاد رائفی پور 🔵 ذوالقرنین کیست ؟ 6⃣ قسمت 6 📌 " ثم اتبع سببا ". یکی از این سبب‌ها دوباره پیگیری شد . سبب الهی است . این دفعه چه می‌شود ؟ طلوع می‌کند . هنگام طلوع خورشید است . هنگام ظهور است . عجب ! طلوع می‌کند بر چه کسی ؟ بر مردمی که پوششی جز خود خورشید ندارند . جز خود امام زمان هیچ چیزی برایشان نمانده است . تنها ستری که دارند ، خود خورشید است . اینقدر خورشید مهم است . بعد خدا می‌گوید {ذوالقرنین} آنلاین با من در ارتباط است . " کذلک و قد عهدنا بما لدیه خبرا ." من خبر دارم از همه چیز . این آیه 92 بود . " حتی اذا بلغ بین السدین ." رسید به بین السدین . بین دو تا سد رسید . بیرون بین این دو تا سد ، بیرون آن جا یک قومی را پیدا کرد که گوششان پر بود از همه حرف‌ها و ایدئولوژی ها . فقط حرف یکی را . منتظر بودند یک ذوالقرنینی بیاید برایشان سد بسازد . کجا؟ ببینید به مردم بین سد نرسید . می‌گوید " من دونهما ". بیرون آن جا مردمی را پیدا کرد . حالا باید دنبال سد بگردیم . برویم از خود قرآن بپرسیم . قرآن به ما می‌گوید این سد کجاست ؟ بله می‌گوید . " و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فاغشیناهم فهم لا یبصرون ." جلوی روی این‌ها یک سد قرار دادیم . پشت سرشان هم یک سد قرار دادیم . دیگر این‌ها هیچ چیزی نمی‌فهمند . قلب هایشان را مهر زدیم . پس مردمی که بین السدین هستند کسانی هستند که دل هایشان مهر خورده است . ذوالقرنین کسانی را پیدا می‌کند که بیرون بین السدین هستند . یعنی کسانی که دل هایشان مهر نخورده است . بعد این‌ها هم سریع ذوالقرنین را شناختند . گفتند بیا و کمکمان کن . یاجوج و ماجوج پدر ما را در آورده اند . می‌خواهی پول بدهیم یک سدی بین ما و این‌ها بزنی ؟ چرا اینقدر بحث مالی آن جا مهم است ؟ ظاهرا در زمانی است و در دوره ای است که بحث مالی و اقتصادی خیلی مهم است . راهگشای همه کارها فقط پول است . ذوالقرنین از آن‌ها پول می‌گیرد ؟ مگر پادشاهان خراج نمی‌گرفتند ؟ چرا می‌گرفتند . اما این ذوالقرنین می‌گوید که من پول نمی‌خواهم . آن چیزی که خدا به من داده است ، " ما مکنی فیه ربی خیر " خیلی از این‌ها بهتر است . خودتان را می‌خواهم . " فاعینونی " کمکم کنید . خودتان باید بیایید که بین شما و آن‌ها ردم قرار بدهم . 📌 "ردم" را چه کسی متوجه می‌شود؟ آن کسی که صحیفه سجادیه خوانده است . در صحیفه سجادیه حضرت می‌فرمایند: ای خدا بین ما و شیطان ردمی قرار بده که نتواند آن را هتکش کند و نتواند آن را بدرد و رد بشود . یعنی ردم یک چیزی است که وقتی خدا قرار می‌دهد شیطان نمی‌تواند نفوذ کند . این یاجوج و ماجوج که می‌توانند باشند که فساد می‌کنند روی زمین ؟ آیا ما این‌ها رو شیاطین نمی‌توانیم در نظر بگیریم که فقط خداست که اگر بخواهد لطف بکند به وسیله اهل بیت بیاید و یک سدی بین ما و این‌ها بزند که مطلقا دیگر نتوانند {کاری بکنند} ؟ و شما شنیده اید بعد از ظهور ، شیطان گردن زده خواهد شد و شیاطین دیگر نمی‌توانند کاری بکنند . این‌ها انگار پشت یک سدی گیر می‌کنند . می‌مانند . از طرفی دیگر حالا بحثی است که می‌گویم اطلاع داشته باشید . یاجوج و ماجوج معادل یاگاگ و ماگاگ هست . دو قوم مغولی . از نژاد چینی مغولی . خب بحث مالی و چین . ببینید قرآن بطون مختلفی دارد . 📌 " آتونی زبر الحدید ". این تکه‌های آهن را بیاورید . آهن یعنی چه واقعا ؟ برویم از خود قرآن بپرسیم . آهن مال کدام پیامبر بوده است ؟ برای حضرت داوود . حضرت داوود چه ویژگی دارد ؟ ببینید اولین حکومت ولی معصوم در طول تاریخ مال حضرت موسی است . اما حضرت موسی همه اش در راه است . یک جا مستقر نمی‌شود حکومتش را تشکیل بدهد و بروکراسی داشته باشد آنچنان . حضرت داوود اولین کسی است که قشنگ همه چیزش مشخص است و مستقر است . به خاطر همین برخی می‌گویند اولین حکومت ولی معصوم در تاریخ متعلق به حضرت داوود بوده است . پس این بحث هم مطرح است . 📌 خب خدمت شما عرض بکنم فلز حضرت داوود چیست ؟ آهن. {قرآن} می‌گوید ما آهن را به دستان داوود نرم کردیم . حضرت داوود چه ویژگی ای دارد ؟ فصل الخطاب دارد . امیرالمومنین در مورد حکومت امام زمان می‌فرمایند که : ما همه مان صاحب فصل الخطاب هستیم . یعنی حرفمان تمام کننده است . حکم را ما می‌دهیم . خود قرآن ببینید در مورد حدید چه می‌گوید ؟ می‌گوید که ما پیامبران را فرستادیم " و انزلنا معهم کتاب و الحکمه ". ما با آن‌ها کتاب و حکمت فرستادیم " و انزلنا الحدید " ما با آن‌ها آهن فرستادیم . " فیه باس شدید و منافع للناس ". قدرت فراوان دارد و منافعی هم برای مردم دارد . قوانین الهی این ویژگی را دارند . 6⃣ پایان قسمت ششم سروش http://sapp.ir/seratalmostaghim ایتا https://eitaa.com/seratalmostaghim2