eitaa logo
صراط مستقیم
10.2هزار دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
911 ویدیو
65 فایل
صفحه رسمی نشر بیانات استاد آیت‌الله تحریری. تولیت معظم حوزه علمیه مروی تهران. ارتباط با ادمین جهت انتقادات و پیشنهادات: @seratemostaghim_admin ⛔تبلیغات و تبادل نداریم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾 داشتن ادب 🌾 تعريف‏ هاى گوناگونى براى ذكر شده است، 👤 استاد علاّمه طباطبايى رضوان‏ اللّه‏ عليه می‌فرمايد: 🌺 «، هيأتى زيبا و پسنديده است كه طبع و سليقه چنين سزاوار می‌داند كه هر عمل مشروعى بر طبق آن هيأت واقع شود، به عبارت ديگر عبارت است از ظرافت و زيبايى عمل، عمل وقتى زيباست كه ☝️اولاً مشروع ✌️و ثانيا اختيارى باشد.» با توجه به اين سخن، روشن می‌شود كه 👈، به ملكات و حالات روح ارتباط دارد؛ 👈ولى آداب، به هيأت‏ هاى زيبايی مربوط است كه اعمال انسان به آن متّصف می‌گردد. بنابراين، آداب، نوعا همان است كه در اعمال گوناگون عبادى، فردى و اجتماعى، از جانب اولياى دين عليهم‏ السّلام وارد شده است و موجب و ‏ تر شدن اعمال انسان می‌شود. 📝 روايات فراوانى درباره‏ ى آداب و سيره‏ ى صلی الله علیه و آله و سلم و عليهم‏ السّلام آمده است كه هر یک، راهكار بسيار خوبى براى مؤدّب شدن به آداب الهى است. ⬅️ البته گاهى در روايات، به معناى وسيع‏ ترى از انجام مستحبات به كار رفته است 🌱چنان كه امام على عليه‏ السّلام می‌فرمايد: 💫«برترين آن است كه انسان حدّ خويش را نگه دارد و از اندازه‏ اش تجاوز نكند.» 🌱البته مقصود ما از بيان در اين جا، همان معناى خاص آن است كه امام على عليه‏ السّلام در فضايل آن می‌فرمايد: 💫« كمال مرد است، نيكو برترين نسبت (فاميلى) و شريف‏ ترين سبب‏ ها (در ايجاد روابط) است، به راستى مردم به شايسته نيازمندتر هستند تا به نقره و طلا.» 🌱 همچنین می‌فرماید: 💫«زينتى مانند آداب نيست.» ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚═════════════
📸 📸 📌از منظر شریعت مطهره تنها در گفتار نیست 🤔؟ 👈همان مطابقت کلام است با واقع 🤔و ؟ 👈 نیز مطابقت اراده و اعتقاد انسان است با عمل او ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚══════════════
🎙 سوال ❓در مسیر سیر و سلوک، برای از سوء ظن و آفات اخلاقی چه باید کرد؟ 🔈 پاسخ 1⃣ اول: با در نظر گرفتن و خوبی های دیگران، نباید به این وساوس اعتنایی کرد. 2⃣ دوم: باید کرد که اگر نسبت به دیگران چنین سوء ظن هایی داشته باشیم، ممکن است دیگران هم نسبت به ما چنین نگاه و رویکردی را داشته باشند. 🚫 در این صورت، در جامعه میان مسلمین فراهم شده و خوبی ها قربانی می شوند. 3⃣ سوم: تا زمانی که انسان از درون رشدی نداشته باشد، به این وساوس مبتلا بوده و درگیر خواهد بود. 👌 مگر اینکه با بازسازی درونی و بی اعتنایی به آن ها، شده و با ، در هر مساله ای به امور یقینی توجه کند 👌و نیز در صدد ازآفات اخلاقی بوده و راهکار دور شدن یا از بین بردن آن ها را از کتاب های اخلاقی یا از عالمان وارسته فرا بگیرد ☝️و آن ها را در وجودش شناسایی کرده و با به کار بستن راهکار ها تدریجا آن ها از بین می روند ✅ تا از این راه، به مناسب روحی، عقلی و فکری برسد ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚═════════════
انقطاع مرحوم علامه طباطبائی(ره).mp3
669.7K
🎙 📝 روایت بسیار شنیدنی از اواخر عمر مرحوم رحمه‌الله و این استاد بزرگوار از دنیا 🎞 نشر برای اولین بار ⚫️ به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم استاد رحمه‌الله رحمه‌الله ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚══════════════
💠 و اصرار؛ رکن استجابت دعا💠 👌 يکی از ارکان دعا «»‌ و اصرار است. انسان بايد حقيقتاً باب رحمت الهی را بکوبد تا روشن شود که واقعاً طالب هست يا نه؟ ☝️🚫و اگر بنا بر مصالحی به او بی اعتنايی شود آيا به سرعت رو گردان می‌شود يا برای آمرزش خويش اصرار می‌ورزد؟ 🤲 انسان بايد در طلب آمرزش و دعا باشد. به قول شاعر:   دست از ندارم تا كام من برآيد يا تن رسد به جانان يا جان ز تن برآيد ارتباط با خداوند بايد داشته باشد و برای مدت محدود در اين راه بودن مطلوب نيست، بلکه با حق تعالی برای عبد لازم است. 🌱به همين جهت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: 💫«رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً طَلَبَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَةً فَأَلَحَّ فِي الدُّعَاءِ، اسْتُجِيبَ لَهُ أَوْ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ.» خدا رحمت کند بنده‌ای را که را از خداوند عزوجل طلب کند و در دعا اصرار بورزد، چه برايش استجابت شود و چه نشود. ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚═════════════
هدایت شده از صراط مستقیم
📄 ⬅️ تمامی جلسات استاد تحریری این هفته در شهر مقدس قم برگزار نمی گردد. ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚═════════════
📄 🔶به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی عرضهٔ و استاد تحریری تا آخر آبان ماه با ۲۰ درصدی🔶 جهت مشاهده ی کتاب ها و خرید همراه با تخفیف به آدرس اینترنتی زیر مراجعه فرمایید 👇👇 🌐https://basalam.com/seratemostaghim کانال نشر بیانات استاد تحریری⬇️⬇️⬇️ 🌐http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369
📸 📸 🛣 اگر انسان در وادی قرار بگیرد، یک مقدار پرده ها کنار برود، 📿 موجودات را هم درک می‌کند ☝️نه تنها موجودات را درک می‌کند 🤲 بلکه به طور واضح موجودات هم با او می‌کنند رحمه‌الله ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚══════════════
🤲 مَمْلُوَّةً بِالْغَفْلَةِ وَ السَّهْوِ  [نفس] پُر است از غفلت و سهو. يكى از حالات طبيعى نفس به دلیل سرگرمی‌ اش به شئون گوناگون اين عالم ⬅️ غفلت او از حقايق وجودى خويش و دنیاست، 🌱 چنان‌كه قرآن كريم، حال بيشتر مردم را اين‏گونه بيان می‌كند: 💫«يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» آنان به ظاهر زندگی دنیا آگاهند و از آخرت غافل‌اند. 🔶 يعنى: 🔸درک و همتشان را بر رسيدن به امور ظاهرى دنیا محدود می‌كنند 🔸و تلاششان تنها در جهت ارضای تمايلات مادى است 🚫 و گرچه در رسيدن به قوانين پيچيده نيز دقت دارند، اما مقصودشان در اين تلاش علمى پی‌گير، ❌برآوردن هواهاى نفسانى ❌و برترى‌جويى ❌و تسلط بر ديگران براى حصول آرامش ظاهرى است. 📖 نوع فعاليت علمى دانشمندان و زمان ما هم بر اين اساس دور می‌زند👇 🚫در مورد ارتباط شئون وجودى خويش و با عالم غيب تفکر نمی‌کنند 🚫و توجهی به غايت حقيقى براى نظام پيچيده عالم و راه صحيح و دقيق رسيدن به آن ندارند. ☝️این درحالی است كه نوعاً با امور غيبى سروكار دارند و از ابزارى (قواى ادراكى) كه خصوصيات ندارد بهره می‌گيرند 🚫و با حقيقت جان خويش كه مجرد از ويژگی‌هاى مادى است اين علوم را فراگرفته‏ اند 👌و پشتوانه فعاليت‏ هاى گسترده ظاهرى‌شان، است؛ مانند: ⬅️ مطلق‏ طلبى ⬅️و طلبى. 🌱قرآن كريم درباره اين‏ افراد می‌فرمايد: 💫«وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ و به‌يقين، گروه بسيارى از جن‌ و انس را براى جهنم آفريديم. آنان دل‏ هايى (عقل‏ هايى) دارند كه با آن [نمی‌انديشند و] نمی‌فهمند و چشم‏ هايى كه با آن نمی‌بينند و گوش‏ هايى كه با آن نمی‌شنوند. آنان مانند چهارپايان، بلكه گمراه‌ ترند. آنان همان . ✍کانال نشر بیانات استاد تحریری ╔════════════════╗ 🆔 @seratemostaghim_ir ╚═════════════