هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: تاج و تاراج
✍ مقدمه:
در سالروز فرار شاه ملعون در26دی سال 57 مناسب است ویژگی های این پسر(محمدرضا)و پدر(رضاخان)بیان شود
الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که او نسبت به زیردست، خشن و بیرحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود.
1⃣ غصب حکومت
حاکمیت بدون رأی، دموکراسی
2⃣تصرف و غصب اموال مردم
اموال خصوصی و عمومی
3⃣ شهوت رانی و زنا
بیماری شاه،مسأله جنسی بود
تجاوز به ده ها زن حتی یک دختر دبیرستانی
4⃣ عادت به شراب خواری
5⃣ ترسو
6⃣ ذلیل در مقابل إستکبار
دست بوس سه ملکه بود
7⃣ بی غیرت و دیوث
نسبت به محارم ونوامیس خود
8⃣ سست اراده و بی تدبیر
9⃣ سوء مدیریت،بی عرضگی
واگذاری،جدائی بحرین از إیران
🔟 عقده محبت، تملّق خواه
تربیت درخانه ومحیط دیکتاتور
الگوی تربیتی رضاخان باعث شد که شاه نسبت به زیردست، خشن و بیرحم باشد و به بالادست کاملاً تمکین نماید. چنانچه نسبت به انگلیس و آمریکا در تمام سلطنتش چنین بود.
✅ نکته
رضا خان از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰ پادشاه ایران بود. او پیشتر، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴ وزیر جنگ و از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴ نخستوزیر ایران بود.(16سال)
محمد رضا هم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ آخرین پادشاه ایران بود.(37سال)
هر انسان عاقل و منصفی، شخصیت وعملکرد این پدر و پسر را با سبک زندگی إمامین انقلاب مقایسه کند
البته مقایسه آفتاب وماه با خس و خاشاک غلط است
هر چند با حکومت عالی امام عصر علیه السلام فاصله داریم اما بایدهمه تلاش کنیم ومطالبه گر باشیم اما فقط با نق زدن کار درست نمی شود
علت بسیاری از مخالفت ها با نظام جمهوری اسلامی، برخی جهالت، برخی لجاجت و برخی عداوت و نمی خواهند پیشرفت و قدرت نظام را ببینند چون منافع خود را در خطر می بینند
✍ درآخر دعا می کنیم
خدایا دوستداران شاه را هدایت کن و اگر إصرار به حمایت و تأئید از شاه و خاندان پهلوی را دارند آنها را با شاه ملعون و پدر ملعونش محشور بفرما
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#شاه_تاج_تاراج
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
1401/10/26 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
نائب الزیاره مخاطبان عزیز کانال در حرم اميرالمؤمنين علیه السلام هستم💐
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
✍فهرست مقالات و محتواهای تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی راجع به #زینب سلام الله علیها در کانال https://eitaa.com/serathamed
1⃣ 14ویژگی حضرت زینب
https://eitaa.com/serathamed/1518
2⃣ کد گذاری کلمه زینب
https://eitaa.com/serathamed/1524
3⃣ عوامل نگاه زیبا (راه رسیدن به ما رأیت إلّاجمیلا)
https://eitaa.com/serathamed/1517
4⃣ ثواب های پرستاری،
میلاد زینب(س)،روز پرستار
https://eitaa.com/serathamed/1798
✍ تذکر مهم:
الف_در نشر معارف دین و ثواب هدایت دغدغه داشته باشید
ب_نقل مطالب و مقالات، همراه با ذکر مُؤلّف+ لینک کانال، بلامانع هست
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : فلسفه تغییر قبله
✍مقدمه :
به مناسبت سالروز تغییر قبله از بیت المقدس به سمت کعبه،مقاله زیر به عنوان حکمتهای تغییر قبله، طبق منابع دین إرائه می گردد، البته این حکمتها منحصر به مسأله قبله نیست و می تواند، حکمت برخی دیگر از احکام اسلامی نیز باشد
1⃣کعبه اولین معبد جهانی و قدیمی ترین مرکز توحید،
«إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکًا وَ هُدًی لِلْعالَمینَ؛ در حقیقت نخستین خانهای که برای مردم نهاده شده همان است که در مکه است و مبارک و برای جهانیان هدایت است.»
لکن به خاطر مصالحی در ابتدای طلوع خورشید اسلام به طور موقت بیت المقدس به عنوان قبله مسلمین قرار می گیرد
2⃣ آزمایش الهی
«وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتی کُنْتَ عَلَیْها إِلاّ لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلی عَقِبَیْهِ؛ ما آن قبله ای را که قبلا بر آن بودی (بیت المقدس)، تنها برای این قرار دادیم که افرادی که از رسول خدا پیروی می کنند، از آنها که به جاهلیت باز می گردند باز شناخته شوند. در روایتی از امام عسکری(ع) نیز این فلسفه بیان شده است: «مردم مکه هوای قبله شدن کعبه را داشتند و خداوند با قبله قرار دادن بیت المقدس امتحانشان کرد تا معلوم شود چه کسی برخلاف هوای نفس خود، رسول خدا را پیروی می کند.
3⃣ شائبه بت پرستی
کعبه در آن زمان کانون بتهای مشرکان بود، در حالی که مهم ترین و اولین پیمان دین اسلام مبارزه با بت پرستی و دعوت به پرستش خدای یگانه بود، لذا به مسلمانان دستور داده شد، موقتا به سوی بیت المقدس -پایگاه دین توحیدی و معتقدان به توحید- نماز گزارند تا از شائبه هر گونه توجه به بت ها مبرا باشند و به این ترتیب صفوف خود را از مشرکین جدا سازند و روح تسلیم مطلق در برابر فرمان حق و توحید را در وجود خود نهادینه کنند
4⃣ حکم موقت(منسوخه)
به هر حال حکم قبله قرار گرفتن بیت المقدس از احکام موقتی بود که با تمام شدن مصالح موقتش آن حکم نیز به پایان رسید و لذا پیامبر(ص) انتظار می کشید که فرمان تغییر قبله صادر شد تا این که در نیمه رجب سال دوم هجری دستور تغییر قبله نازل شد: «قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها؛ نگاه های انتظار آمیز تو را به سوی آسمان (برای تغییر قبله) می بینم، اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی باز می گردانیم.»از این آیه استفاده می شود که بیت المقدس قبله موقت مسلمان ها بوده است که پیامبر(ص) انتظار پایان یافتن آن را می کشید.
5⃣مسدود شدن زبان مخالفان
قرآن کریم یکی از رازهای بزرگ تغییر قبله را اتمام حجت بر مخالفین اسلام ذکر می کند: «لِئَلاّ یَکُونَ لِلنّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ»؛ یکی از مفسران در توضیح این آیه می فرماید: «اگر قبله تغییر نمی یافت -قطع نظر از مصالح که در تغییر قبله بود و به آن اشاره شد- زبان مخالفان بر روی مسلمانان باز می شد، از یک طرف یهود می گفتند ما در «تورات» خوانده ایم نشانه این پیامبر نماز خواندن به دو قبله است و این علامت در او نیست و از سوی دیگر مشرکان ایراد می کردند که او برای احیای آئین ابراهیم آمده است پس چرا خانه کعبه را که نخستین خانه توحید است فراموش کرده است، در این جا تغییر قبله زبان هر دو را بست.»
6⃣روشن شدن مرزهای اعتقادی و استقلال دین اسلام
در زمان پیامبر اکرم (ص) پیروان همه ادیان الهی به بیتالمقدس توجه داشتند اما لجاجت و آزار یهودیان و انکار رسالت آن حضرت، رسول اکرم (ص) را بر آن داشت تا علاوه بر تفاوتهای آیین دین اسلام با یهودیت و مسیحیت، چه در قلمرو جهانشناسی و چه احکام عملی، مسلمانان را بهعنوان امتی مستقل از یهودیان، معرفی کند و روی خود را از قبله آنان ـ که نشانه سوءاستفادههای تبلیغاتیشان بود ـ بگرداند؛ همچنان که خداوند میفرماید: «ما به هر سو گردانیدن رؤیت در آسمان را میبینیم»
7⃣تجدیدخاطره مبارزه باشرک
نمازی که رو بهسوی کعبه اقامه میشود، باعث تجدید خاطره ایثارگری و شرک ستیزی حضرت ابراهیم خلیل (ع) است، تا بدینوسیله تنفر از کفر و شرک پیوسته در دلها زنده بماند و مسلمانان لحظهای از ابراز نفرت و برائت از کافران و مشرکان غافل نباشند.
8⃣تأکیدی بر این است که اسلام، یگانه آیین برگزیده پس از ارسال آخرین فرستاده و نیز سمبل بازگشت همه انسانها در هر جا و مکانی بهسوی خداست.
9⃣ انتخاب اوّلیّه بیتالمقدّس به عنوان قبله، به منظور جلب افكار یهود و همراهى آنان بوده است و آنگاه كه مسلمانان خود قدرت و توانایى پیدا كردند، دیگر به این كار نیاز نبود
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#قبله
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1401/11/19
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :
ویژگی های شهید نواب
✍مقدمه :
شهید سید مجتبی نواب صفوی از پیشتازان مبارزات اسلامی بر ضد رژیم ستمشاهی و رهبر جمعیت «فدائیان اسلام» بود که در 27 دی ماه سال 1334 همراه سه تن دیگر از همرزمان خود، شهیدان سید محمد واحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی به شهادت رسید.
1⃣دغدغه آزادی ایران
2⃣بسیار محکم و بی مهابا
3⃣ مخلص
4⃣ توکل الهی
5⃣ یقین و باور قویّ
6⃣طلبه مؤمن انقلابی
7⃣دغدغه وحدت جهان اسلام
8⃣ إعتلای کلمه حق
9⃣ بینش سیاسی الهی
🔟 شجاعت و شهامت
1⃣ زاهد و إجتناب از دنیاپرستی
2⃣1⃣خودجوش و مستقل
3⃣1⃣حراست ارزشهای دینی
4⃣1⃣زمان شناس
5⃣1⃣ آتش به اختیار
6⃣1⃣ تأثیرگذاری فکری
7⃣1⃣ نفوذ کلام
✍نتیجه :
ویژگی های مذکور در کلام إمامین انقلاب و هم رزمان شهید موجود است که خلاصه آن بیان شد باید درس گرفت چنانچه رهبری فرمود
باید گفت که اولین جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله نواب در من به وجود آمد و هیچ شکی ندارم که اولین جرقهها را نواب در دلها روشن کرد. سخنرانی نواب یک سخنرانی معمولی نبود. بلند میشد و میایستاد و با شعار کوبنده شروع به صحبت میکرد. تمام وجودم مجذوب این مرد بود و به سخنانش گوش میدادم و او هم بنا کرد به شاه و دستگاههای انگلیس و اینها بدگویی کردن. اساس سخنانش این بود که اسلام باید زنده شود. اسلام باید حکومت کند.
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#نواب
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1401/10/27
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : درس ها و عبرت هائی از وفات ابراهیم
✍ مقدمه :
ابراهیم (۸-۱۰ق) فرزند رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) و ماریه قبطیه که پیش از دو سالگی از دنیا رفت و در روز وفات او، کسوف رخداد. پیامبر(ص) برای جلوگیری از ارتباط دادن کسوف با مرگ او فرمود: «خورشید و ماه بخاطر مرگ کسی نمیگیرند.» ابراهیم در بقیع در کنار قبر عثمان بن مظعون دفن شد.
✍ درس ها و عبرت ها
1⃣ همه در معرض امتحان و إبتلاء هستیم، هر کسی به اندازه ظرفیت وجودی مورد آزمایش قرار می گیرد
2⃣ هدف وسیله را توجیه نمی کند، پیامبر اعظم از هم زمانی حادثه کسوف با وفات فرزندش ابراهیم، به نفع تبلیغ و پیامبری خود، سوء استفاده نکرد
3⃣ پیامبر اکرم هم برای مصیبت فرزند خود دارای اشک و حزن بودند چون انسان دارای عاطفه است اما به ما یاد دادند که باید تسلیم، و راضی به قضای الهی بود،مؤمنین بخاطر مصیبتی، اهل شکایت،إنزوا و ناأمیدی،نيستند
4⃣ عُمر هر کسی به تقدیر إلهی است ممکن است یکی در حالت جنین، یکی در کودکی، یکی در نوجوانی، یکی تا 80 تا 100 سالگی
پس به خدا اعتراض نکنیم که چرا فلانی زود مُرد!!
5⃣ اگر مصیبت و مرگی می رسد بر اساس حکمت و مصلحت هست و خدا ظالم نیست حتما به جای آن مصیبت، برکت و خیری در پی دارد مانند قتل نوجوانی توسط جناب خضر، اگر خدا ابراهیم را از پیامبر اعظم گرفت در عوض کوثر و حضرت فاطمه سلام الله علیها را به او إعطاء کرد
6⃣ خدا به کسی اصلا فرزند نمی دهد به یکی فقط پسر، به یکی فقط دختر، یا به یکی فرزند می دهد اما از او می گیرد، وظیفه إنسان فقط تسلیم و رضایت است چون ما طلبی از خدا نداریم
7⃣ اگر در بهداشت و سبک زندگی مراعات لازم را نداشتیم و گرفتار مریضی و مصیبت شده ایم، کوتاهی های خود را به خدا نسبت ندهیم
8⃣ حرف و قضاوت مردم ملاک نیست ممکن است مردم، انسان را برای حادثه ای مورد ملامت و تمسخر قرار دهند اما خدا جبران می کند به پیامبر می گفتند أبتر یعنی بی فرزند (أجاق کور) اما خدا فاطمه سلام الله علیها را به او داد
9⃣ هیچ وقت، کسی را مورد قضاوت و ملامت قرار ندهیم عیب کسی را آشکار نکنیم و مصیبت زده را آزار ندهیم چه بسا به همان عیب و مصیبت گرفتار خواهیم شد(طبق روایت)
پيامبرعزیز را أبتر می گفتند، او را تمسخر و أذیت کردند
🔟 پسر نداشتن، باعث نمی شود انسان پشتیبان و عصای پیری نداشته باشد یا بگوید من دیگر تکیه گاه، آرامش و آسایش آینده خود را از دست داده ام چون با توحید و توکل به خدا نمی سازد باید در تکثیر نسل ناأُمید نباشد و ترس از مرگ فرزند بعدی یا مخارج فرزند، او را از إقدام به فرزند آوری پشیمان نکند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#ابراهیم
کانال مطالب تولیدشده
توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1402/11/8
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: أهمیت شُکر گذاری
قَالَ اميرالمؤمنين (علیه السلام): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ.
هنگامى که مقدمات نعمت ها به شما روى آورد ادامه آن را به واسطه کمى شکرگذارى از خود دور نسازيد.
حکمت31 نهجالبلاغه
✍نکات
1⃣ شرط تداوم و توسعه نعمت ها، شکر نعمت است
2⃣ شکر فقط لسانی نیست بلکه باید قلبی و عملی هم باید باشد
3⃣ شکر عملی یعنی مطابق دستور خدا عمل کنیم، پس مخالف أمر الهی عمل کردن،یعنی ناشکری و باعث سلب نعمت می گردد
4⃣ نعمت های الهی قابل شمارش نیست، پس شکر الهی نیز باید مداوم و مُکرّر باشد
5⃣ توفیق دریافت نعمت ها به کیفیت شکر و کمیّت آن بستگی دارد اگر همه مراحل شکر(قلبی، لسانی،عملی) را به بهترین وجه داشته باشد، بیشترین بهره را از نعمت ها خواهد بُرد
6⃣ نعمت ها فقط مادی یا چیزهایی که اطراف خود می بینیم نیست، بسیاری از نعمت ها را نمی دانیم و نمی بینیم و یا از آن غافل هستیم لذا باید همیشه شکر گذار باشیم
7⃣ تعبیر( قلّة الشکر) هشداری است که حتی کم شکرگزاری باعث سلب نعمت می گردد چه برسد به ترک شکر گذاری و ناسپاسی!
8⃣ بسیاری از آدم ها از دریافت نعمت های زیاد، محروم اند چون قرآن در آیه13سبأ، می فرماید
وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ
و از بندگانم اندکی سپاس گزارند.
9⃣ نعمت ها بر اساس ظرفیت هاست و معیار سنجش ظرفیت هر فردی به اندازه معرفت داشتن برای تشکر کردن، از نعمت دهنده است
🔟 اگر جامعه نیز ناشکر باشد،باعث می شوند که پیشرفت نکنند و امنیت و اقتصاد خود را به خطر می اندازند و گرفتار محرومیت و مشکلات بشوند
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم💐
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی👇
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1403/11/4
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع :فلسفه وجود و ظهور امام زمان علیه السلام
✍مقدمه
برخی شُبهه می کنند که فردی یا جوامعی که دارای رفاه و زندگی مطلوب هست چه نیازی به ظهور امام عصر علیه السلام دارد؟!،امام چه چیزی اضافی برایش می آورد،پس دعا برای فرج و ثمره انتظار چیست؟
1⃣ آیا این جهالت یا حماقت نیست اگر کسی بگوید من در سرمای زمستان ، بخاری دارم و نیازی به خورشید ندارم؟!
بر فرض محال که گرما را برای خود از طریق بخاری تأمین کنید(که اصلا به منافع گرمای خورشید نمی رسد)از دیگر منافع خورشید نیز بی بهره می ماند، وجود امام زمان علیه السلام مانند خورشید پشت ابر می ماند
2⃣ این نحوه تفکر و بلکه توهم، خارج از ایمان، اسلامیت و انسانیت است که گفته شود چون من مشکلی ندارم پس نیازی به امام زمان علیه السلام ندارم! خب مشکلات و مصائب دیگران چه می شود؟! این یعنی روحیه تکبر، غرور، که ظلم و بی عدالتی در جهان به من ربطی ندارد! می خواهد درست بشود یا نشود!
3⃣ واقعا کسی که می گوید زندگی من بدون تمسّک به قرآن و عترت(يعني بدون امام زمان علیه السلام) نقصی ندارد)همین جهل او بزرگترین نقص زندگي اوست که در ضلالت و گمراهی به سر می برد، کسی که تجربه زندگی در عصر ظهور امام زمان علیه السلام را ندارد مانند جنینی در فضای رحم مادر می ماند که بگوید من در این فضای تاریک، تنگ،و تنها همه چیز دارم چه نیازی به دنیا آمدن دارم!
4⃣ چگونه کسی این همه ظلم و بی عدالتی را در جامعه و جهان می بیند، بعد ادعای (بی نقص بودن زندگی خود) و عدم نیاز به مُصلح و مُنجی دارد؟! چطور می تواند ادعای امنیت و آرامش داشته باشد کسی که صلح و عدالت را برای جامعه و جهان نخواهد
5⃣ برفرض که شما از وضعیت زندگی کنونی راضی هستید، اما آیا خدا و إمام زمان علیه السلام چی؟قرآن می فرماید : راضیة مرضیّه
باید خدا هم از شما راضی باشد
6⃣ فلسفه وجود امام زمان علیه السلام و رسالت ایشان به این نیست که صرفا وضع مادّی ما را اصلاح کند به ما منزل، ماشین، و همسر و شغل مناسب بدهد،رسالت امام، هدایت و سعادت انسان هست،
7⃣ انسان در یک محیط و اجتماع زندگی می کند که حقوق افراد در تزاحم هست و همیشه افرادی مستکبر، ظالم، حسود و،،، وجود دارند که با تجاوز امنیت و آرامش را از بین می برند، بشریت تجربه کرده که اجتماع بدون حاکم و یا با حاکمیت غیر معصوم به عدالت قطعی و جهانی نمی رسیم، پس بر فرض که الآن کسی دارای امنیت و اقتصاد خوب باشد اما یا خود دچار ظلم، فساد است یا گرفتار فتنه ظالمان و مستکبران
پس باید انسان کامل، مُصلح کُل و مُنجی بشریت
بیاید و دلخوش به وضع موجود(به ظاهر مطلوب)نباشیم
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی👇
https://eitaa.com/serathamed
قم مقدسه 1403/11/4