eitaa logo
سِرِّثاری
1.6هزار دنبال‌کننده
632 عکس
438 ویدیو
6 فایل
• بنیاد سِرِّثاری • بازتاب اندیشه‌های " استاد احمد فرحانی " • مدیر مدرسه فقهی امیرالمومنین علیه السلام 📕 سرّثاری در اینستاگرام: Instagram.com/serrethari 📘 سرّثاری در تلگرام: t.me/serrethari 🗄 کانال آرشیو: @serrethari_archive 💬 ادمین: @pasokhgo_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سِرِّثاری
#کلیپ | کیفیت ظهور اولین انسان ✥ این تقریر هگل و داروین از نحوه ظهور انسان بر کره زمین بود، حال سوال
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| کیفیت خلق حضرت آدم ✥ در حقیقت به دنبال درک جسمانیه الحدوث و روحانيه البقاء نفس هستیم و تا این بحث خوب درک نشود به جایی نمی‌رسیم! - سوال این است: نفس انسانی چگونه در زمین آمد؟ به عبارتی سوال اول این است که جسم چگونه درست شد؟ و سوال دوم اینکه روح از کجا به جسم ملحق شد؟ 🔺استاد احمد فرحانی | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ • بیان نظریه مالتوس و داروین: - نظریه داروین در حقیقت برای اولین بار توسط مالتوس مطرح شد اما آن را به داروین نسبت می‌دهند. - مالتوس با این مقدمه شروع کرد که ابتدا دو دسته تصاعد تعریف نمود: ۱. تصاعد ریاضی: ۲-۴-۶-۸- ... ۲. تصاعد هندسی: ۲-۴-۸-۱۶- ... - سپس مالتوس این سوال را مطرح کرد که: رشد جمعیت از جهت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... رشد هندسی است یا ریاضی؟ - او پاسخ میدهد که: جمعیت با فرض رشد سابق انسانی رشد میکند یعنی اگر پدر و مادری چهار بچه به دنیا آوردند، اینطور نیست که دو پدر و مادر هم تبدیل به چهار پدر و مادر شود، بلکه اگر پدر و مادر دو تا باشند، و سه یا چهارتا بچه به دنیا بیاورند، هر کدام از آنها هم بعداً سه یا چهارتا بچه به دنیا می‌آورند. - لذا مالتوس معتقد بود: انسان تشکیل تصاعد هندسی می‌دهد، چه در حیثیت‌های اجتماعی و چه در حیثیت‌های فردی. برای همین ما هیچ وقت با فرد انسان مواجه نیستیم بلکه با یک جامعه، با یک شکل انسانی مواجه‌ایم. - مالتوس این سوال را مطرح کرد که: با توجه به رشد تصاعدی موجودات زنده چرا ظرفیت کره زمین تکمیل نشد و هنوز جریان حیات منظم پیش میرود؟ به عبارت دیگر چه چیزی سبب میشود که مثلا از ۷ توله سگ ۵ تا بمیرند و ۲ تا باقی بمانند؟ - او خودش جواب این سوال را نداد اما پدربزرگ داروین به این سوال بها داد سپس داروین کتاب تنازع بقا را نوشت و در آن به سوال مالتوس دو جواب داد. ۱. طبیعت انتخاب می‌کند چه کسی بماند و چه کسی بمیرد. یک پروفسور انگلیسی هم در تحقیقاتش در کتاب (مستر او سكس / لیگ سکس) این مسئله را مطرح کرد که چطور ممکن است در یک رابطه جنسی از هزاران اسپرم تنها ۱ الی ۲ اسپرم به تخمک میرسند؟ او نیز در پاسخ معتقد بود این طبیعت است که انتخاب می‌کند کدام اسپرم به تخمک برسد. ۲. در مقابل این پاسخ، پاسخ دیگری توسط پدر بزرگ داروین داده شد. پدر بزرگ داروین گفت: نه! این طبیعتِ سابق نیست که انتخاب می‌کند چه کسی بماند، بلکه در متولدها آن‌هایی که قوی‌تر هستند و سازگاری بهتری با محیط پیدا می‌کنند باقی می‌مانند. لذا این تنازع بقا است که سبب می‌شود قوت یکی بر دیگری غلبه کند. - داروین معتقد بود: این دو پاسخ در حقیقت یکی است. او معتقد بود هر دو نظر فوق می‌گویند: همگام سازی متولد با طبیعت و طبیعت با متولد باعث می‌شود ریزش و رویش داشته باشیم و در این تنازع بقا که یک کنش و واکنش بین طبیعت و موجودات است، جهش اتفاق می‌افتد. مثلا می‌گوید در آفریقا جهش، باعث سیاه شدن رنگ پوست می‌شود زیرا آفتاب به گونه‌ای است که انسان برای بقاء نیازمند پوست سیاه است. - داروین می‌گوید: طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. از نظر او تنازع بقا به متولدین یاد داد هر کس چه بخشی از طبیعت را برای خودش بردارد. به عبارت دیگر طبیعت به هر موجود یاد داد که کدام استعداد خود را به فعلیت برساند که زنده بماند. لذا داروین کتاب انتخاب طبیعت را نوشت و در آن بیان کرد که طبیعت از ابتدا همه چیز را بالقوه داشت و برای فعال کردن قوه هایش تغییر شکل داد به عبارتی طبیعت و متنازعین در بقا برای همگام شدنشان تغییر شکل دادند. - نظر داروین بر همه چیز منطبق است. مثلا در ابتدا موجودات آبی دائما در آب به دنیا می‌آمدند و می‌میردند. آن‌هایی توانستند زنده بمانند که در تنازع بقا با جهش ژنتیکی قابلیت داشتن شش را به فعلیت رساندند لذا کم کم موجودات آبی به دوزیست تبدیل شدند و به خشکی آمدند. - نکته جالب هم آن است که تمام موجودات زنده به جز انسان دارای مولکول‌های مشترک در کروموزوم‌هایشان هستند. لذا نظر داروین فقط در مورد انسان صدق نمی‌کند. - خلاصه آنکه داروین جواب مالتوس را در قالب تنازع در بقا و انتخاب طبیعت داد به عبارت دیگر این دو اتفاق سبب جهش در طبیعت و تبدیل قوه‌های طبیعت به فعلیت‌هایش شد. لذا سیر داروین از لحظه بیگ بنگ تا انسان غیر ناطق را توضیح می‌دهد. منظورمان از انسان غیرناطق هم انسانی است که حجم مغزش با مغز شامپانزه هیچ فرقی ندارد. - آقای طباطبائی به هیچ عنوان نظر داروین را قبول ندارد. آیت الله مصباح هم این نظر را کاملا رد می‌کند. شهید مطهری تا حدی نظر او را قبول دارد: ایشان معتقد است داستان آدم و حوا در قرآن یک داستان سمبلیک است و قرآن درصدد تاریخ نگاری نبوده است. لذا رویکرد آن رویکرد تربیتی بوده و منافاتی ندارد که هم سیر تکامل انسان از نظر داروین را بپذیریم و هم موحد باشیم. حتی کلیسا هم اشتباه می‌کرد که می‌گفت نظر داروین با خدا پرستی نمی‌سازد زیرا تغییر انسان چه دفعی باشد و چه تدریجی به هر حال خالق خداست. احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۰ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
#کلیپ | کیفیت خلق حضرت آدم ✥ در حقیقت به دنبال درک جسمانیه الحدوث و روحانيه البقاء نفس هستیم و تا ای
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| انتخاب طبیعی داروين ✥ طبیعت همه چیز را به صورت بالقوه داشت. تنازع بقا و طبیعت به هر موجود یاد داد که کدام استعداد خود را به فعلیت برساند که زنده بماند! - مثلا در آفریقا جهش، باعث سیاه شدن رنگ پوست می‌شود زیرا آفتاب به گونه‌ای است که انسان برای بقاء نیازمند پوست سیاه است. 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
اجتماع حقیقی.mp3
2.09M
📻 پادکست | اجتماع حقیقی 🔸اشرف مخلوقات، وجود نبوی، پیغمبر دین اسلام نبود! - اگر یک ضربه‌ای رو به جامعه‌ی کفر و شرک بین المللی بخوایم بزنیم، اون ضربه وقتی کارآمده که اصولگرا اصلاح طلب، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان همه باهم باشن .. - اون موقع اگر جامعه‌ی حقِّ عدالت محور ما، به قول حضرت امام ره نفری یک سطل آب بریزن، اسرائیل رو آب می‌بره. 🔺«استاد احمد فرحانی» 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ ۞ من نبی بودم و آدم بین آب و گل! - اسم «الله» کامل‌ترین اسم و «انسان کامل» کامل‌ترین مظهر است. لذا در میان شرایع، شریعت نبی اسلام از همه کامل‌تر است. ● امام خمینی / مصباح الهدایه ـــ ـ ـ ـــ ـ | 🆔 @serrethari
پرسش و پاسخ هفتگی _ ۵.mp3
5.08M
پرسش و پاسخ هفتگی/قسمت ۵ ـــ ـ ـ ـــ ـ 📌۱۶- هفته وحدت یک مراسم مذهبیه؟ اگر اسم مذهب پشتش بیاد بدعت نیست؟ اگر بدعت نباشه پس قاعدتا نباید قائل به این باشید که ایام محسنیه بدعته! ⏱ 00:00 📌۱۷- روایتی‌ هست که علم ۲۷ حرف دارد، اون اعداد استعاره از چی هستند؟ ⏱ 01:56 📌۱۸- زمان صفویه حدود ۶۰۰۰ حدیث جعلی نوشته شده، از کجا بدونیم احادیث الان از اون احادیث جعلی نیستند؟ آیا اون ۶۰۰۰ حدیث رو پیدا کردند که ما داریم از احادیث الان استفاده می‌کنیم؟ ⏱ 03:03 📌۱۹- یکی از شرایط مهم عبور از حجب برای رسیدن به لقاالله ادای دَین و حقوق مخلوقات خداست و اینکه من از افراد بزرگی مثل آیت الله قاضی و ... در کتب مختلف شنیدم که باید از همون شخصی که دَینی گردنش داری شخصا رضایت بگیری و نمیشه با رد مضالم و ... جبران کنی، چرا که جز این راه، باب قرب و رفع حجب اتفاق نمیفته! خب اگر حق الناسی رو یادت نیاد یا ندونی دقیقا و کامل که چه حق‌هایی گردنت هست یا طرف فوت کرده باشه یا پیداش نکنی و ... اون‌ وقت چیکار باید کرد؟ توصیه های مراجع تقلید هم زیاد برای رفع حجب و لقاالله و ... کاربردی نیست چون معمولا میگن یا رد مظالم یا صدقه و ... ⏱ 04:28 ـــ ـ ـ ـــ ـ - تذکر: لطفا برای شنیدن پاسخ هر سوال بعد از دانلود صوت کامل، روی زمان مندرج در کپشن کلیک کنید. - توجه: برای پرسش سوالات خود از استاد لطفا در ابر گروه سرثاری عضو شوید. 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
هدایت شده از سِرِّثاری
14.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| عرفان حماسی بعد از انقلاب اسلامی مسیر سلوک و عرفان تغییر کرد، دیگر اطلاع از اخبار مسلمین شرط خودسازی شد. - در یک حادثه‌ای که برای امّت اسلامی رقم می‌خورد، در دفاع از مظلوم و برای تهاجم به آرمان‌های کفر و ظلم جهانی؛ یک قدم یک ساعته .. به اندازه‌ی هفتاد سال عبادت ارزش داره! 🔺استاد احمد فرحانی | | 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
‌ ۞ عرفان حماسی .. - جوان‌هایی که رفتند در میدان جنگ، از یک آدم معمولی تبدیل شدند به یک ولیّ الهی؛ مردانی که با یک نگاه ساده و معمولی به مسائل دینی وارد میدان جنگ شدند، مثل یک عارف الهی و معنوی از میدان جنگ بیرون آمدند. - امام بزرگوار ما یک عارف بزرگ بود، یک انسان والا بود؛ ایشان خطاب به خیلی از بزرگان به طور عام گفت: هفتاد سال عبادت کردید، خدا قبول کند از شما، بروید یک مقدار هم وصیّت‌نامۀ شهدا را بخوانید! یعنی این جوانی که وارد جبهه شده و مدّتی در جبهه جهاد کرده و جان خودش را کف دستش گرفته و برای خدا حرکت کرده، راه هفتادسالۀ آن مرد عارف عالِم ملّا را در مدّت کوتاهی طی کرده؛ مضمون حرف امام این است. مقام معظم رهبری | ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
شهادت سیدحسن نصرالله - serrethari.mp3
16.54M
🔻تبیین: - این حادثه و غم قابل مقایسه نیست با اتفاقاتی که برای شهید هنیه، برای شهید رئیسی حتی برای شهید سلیمانی افتاد! - سید حسن نصرالله دومین شخص بعد از مقام معظم رهبری بود در جهان اسلام و جبهه مقاومت .. • این مصیبت، اتفاقی رو رقم زد: - وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه اسرائیل .. - توضیح: در شهادت شهید هنیه، شهید رئیسی و حتی شهید سلیمانی اختلافات و بحث‌هایی بین حوزه نجف و قم، بین دانشجویان و در سطح نخبگانی رقم خورد! اما شهادت و مظلومیت سیدحسن نصرالله، جهان تشیع و جبهه مقاومت رو یکپارچه کرد علیه اسرائیل. • نکته‌ی آخر: بلا و مصبیت برای تعالی جامعه می‌باشد و هرچقدر بلا و صبر در بلا بزرگتر باشد هدایتگری و رشد جامعه کامل‌تر است. - بلای شهادت سید حسن باعث ... ⏰ زمان: ۳۳:۰۴ 📅 ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 🎙استاد احمد فرحانی 🔻گروه/کانال سِرِّثاری: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f 🆔 @serrethari
سِرِّثاری
‌ • بیان نظریه مالتوس و داروین: - نظریه داروین در حقیقت برای اولین بار توسط مالتوس مطرح شد اما آن ر
‌ حالا ما می خواهیم این مسئله را (کیفیت ظهور اولین انسان/نفس انسانی چگونه بر روی زمین آمد) از منظر خودمان تحلیل کنیم: • نکات مقدماتی: - مراحل ۵ گانه خلقت با ۴ خلق قدیم هستند. - احد ذات و واحد، فعل اوست. - ذات خلق یک حقیقتِ ثابتِ واحد کرده است. /عالَم فعل - فعل خلق حقیقتِ ثابتِ کلی کرده است. /عالَم عقل - عقل، خلق حقیقتِ ثابتِ جزئی کرده است. /عالَم مثال - مثال خلق یک حقیقتِ متغیرِ زمانیِ جزئی کرده است. /عالَم ماده - هر حقیقت دانی، کاملی دارد در مرحله عالی. - جسمانیت مثالی، شرط و فطرت انسانیت است. - جسم مادی، مَرکَب هبوط انسان روحانی و جسمانیِ مثالی در عالم ماده است. - نظریه داروین در تنازع بقا و تکامل تدریجی ماده صحیح است در غیر از انسان. - داستان قرآنی آدم و حوا و ابلیس یک داستان سمبلیک با جلوه‌های تربیتی است و در مقام بیان تاریخ نگاری و فلسفه تاریخ نیست. - خلقت اعجاز آمیز آدم ابوالبشر مثل عیسی ابن مریم (ع) به صورت دفعی(در مقابل تدریجی داروین) و از خاک بوده است. - تلقی و تصویر مراحل خلقت از فعل احدیث یعنی انسان کامل و سریانش به ماسوا قابل فهم است، لکن هبوط مادی جسم آدم ابوالبشر به مرحله ماده و دنیای ماتریالیست با نظر داروین قابل جمع نیست. - انسان اول و آخر همه مراحل تکوینی است که بدون ابتدا و انتها هستند، به همین دلیل انسان هدف خلقت است. - همان گونه که ذات حق احدی محدود به بی حدی است؛ چرا که دارای فعلیت بی‌انتها و کمال بی‌انتهاست طولاً، ماده سافل دانی نیز محدود به بی‌حدی است؛ چرا که دارای هیچ فعلیتی نیست و از این روست که بدون ابتدا و انتهاست عرضاً. • حال برای رسیدن به جواب نهایی لازم است ۳ سوال بپرسیم: ۱. خلقت انسان در کدام مرحله اتفاق افتاد؟ در مرحله فعل ۲. فطرت انسان جسمانی است با روحانی؟ جسمانی (جسم مثالی) ۳. شباهت حضرت آدم (ع) به حضرت عیسی (ع) در مثال است یا در ماده؟ این سوال را طور دیگری می پرسم. وقتی شیطان آدم را وسوسه کرد و او از میوه ممنوعه خورد آدم در مثال بود یا ماده؟ - به نظر شما وقتی خدا به عالَم گفت به آدم سجده کن و ابلیس بر او سجده نکرد و رانده شد در حقیقت از کجا رانده شد؟ اگر بگویید عالم مثال، سوال ما این است که چطور ابلیس به مثال برگشت تا آدم را وسوسه کند؟ - آیا اصلا آدم در غیر ماده قابلیت امتحان شدن دارد؟ آیا ممنوعیت‌ها، هنجارها و گرایش‌ها در غیر ماده قابلیت به فعلیت رسیدن دارند؟ - آیا آدم از مثال اخراج شد و به ماده آمد؟ یا از اول هم در ماده بود اما نه به این شکل یعنی در عقل کلی بود، در مثال جزئی بود، در ماده جزئی متغیر زمانی هم بود؟ پس می‌توان گفت که بعد از خطا هبوط پیدا کرد و ارتباطش با عالم مثال و ملکوت قطع شد؟ احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۱۰ 🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی