تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری 95.12.28.pdf
553.8K
تصویبنامه حقوق شهروندی در نظام اداری 95.12.28
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات مقام معظم رهبری درباره جوانی جمعیّت و فرزندآوری
❇️هفته ملی جمعیّت
📌شعار هفته ملی جمعیّت ۱۴۰۳:
«نقش من در جوانی ایران»
#جمعیّت
#جوانی_جمعیّت
#فرزندآوری
#ایران_قوی
دلایل باحجاب بودن را برای خودتان فهرست کنید.
دلایل #حجاب داشتن را برای خودتان فهرست کنید. وقتی توانستید آن را برای خودتان جا بیندازید، برای فرزندتان هم آن را با مثال و داستان شرح دهید.
بگذارید دختران دلیل اصلی حجاب را بفهمند.
میتوانید برای او از فواید حجاب و مستور بودن زیباییها، رضایت خدا، سلامت فرد و آثار زیانبار بدحجابی بگویید.
فرهنگ و اجتماع
ضرورت خودسازی مدیران در نهج البلاغه
از منظر حضرت علی علیهالسلام خطر نا آموختگان و تربیت نشدگان از هر چیز برای مردم بیشتر و فتنه ایشان تباه کننده جامعه است. مروری بر نامهها، رهنمودها و فرمانهای به یادگار مانده از امام علی علیهالسلام نشان میدهد که ایشان تا چه اندازه به امر آموزش و تربیت کارگزاران و مسئولان خود اهمیّت میداده و از روی کار آمدن مدیران نابخرد و نابکار نگران بودند:
« اندوه من از این است كه مشتى بیخردان و تبهكاران این امت حكومت را به دست گیرند و مال خدا را میان خود دست به دست گردانند و بندگان خدا را به خدمت گیرند و با نیكان در پیكار شوند و فاسقان را یاران خود سازند.» [1]
علم و عدالت
امام علی علیهالسلام می فرمایند: «علم و دانش برترین سرمایه است.»[2]
بر این اساس مدیران عالم و با تقوا سرمایه نظام هستند و تا چنین افرادی در مصادر امور و اداره کارها قرار نگیرند، انتظار درست عمل کردن به تکالیف و مسئولیّتها و مناسبات انسانی و مدیریتی به سوی اهداف الهی، انتظاری نابجا و ناشدنی است.
امام همچنین عدالت را از شروط اصلی حاکم می دانستند و زمانی که مردم از بی کفایتی خلیفه سوّم(عثمان) به امیرالمؤمنین علیهالسلام شکایت بردند، ایشان خطاب به خلیفه چنین فرمودند:
«پس بدان بهترین انسانها نزد پروردگار رهبرى عادل است كه هم خود هدایت شده باشد و هم مردم را به راه راست هدایت كند و سنتى را كه برایش معلوم شده برپا دارد و بدعتى را كه مجهول است نابود سازد... به تحقیق بدترین مردم نزد پروردگار رهبرى ظالم است كه هم خود گمراه است و هم مردم را به گمراهى مىكشاند. او سنت پذیرفته شده را از بین مىبرد و بدعت زیر پا گذاشته شده را زنده مىنماید. از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله شنیدم كه فرمود: در روز قیامت رهبر ظالم را مى آورند در حالى كه هیچ یارى ندارد و كسى نیست از او معذرت خواهى كند. در نتیجه او را به آتش دوزخ مىاندازند، در حالى كه مثل سنگ آسیا دور دوزخ مىگردد و سپس او را در ته جهنّم مىبندند و زندانىاش مىكنند.» [3]
تعلیم و تأدیب نفس
یکی از حکمتهای نهجالبلاغه به ضرورت تعلیم و تأدیب نفس مسئولان اختصاص دارد امام در این حکمت میفرمایند:
« هر كس خود را بر مردم پیشوا قرار داد، باید پیش از تعلیم دیگران به تعلیم خود بپردازد و تأدیب بهوسیله رفتارش را بر تادیب بهوسیله زبانش مقدم بدارد. آن کس که به تعلیم و تربیت خویشتن بپردازد، از معلم و مربی مردم به تجلیل و تعظیم شایستهتر است.»[4]
امام علیهالسلام در این گفتار به سه مطلب در خصوص خودسازی پیشوایان که مدیران را هم شامل میشود، اشاره فرمودهاند:
1- بر پیشوا واجب است كه نخست خویشتن را تعلیم دهد، یعنى نسبت به آدابى كه داناست خویشتن را تمرین دهد تا رفتار و گفتارش موافق علم و آگاهىاش باشد، براى این كه مردم براى پیروى از آنچه از رفتار و حالات پیشوایان ببینند آمادهترند تا گفتار تنها، بخصوص وقتى كه در رفتارها خلاف آن را مشاهده كنند، چه، این خود باعث بدگمانى در گفتههاى مخالف رفتار، و گستاخى بر مخالفت سخنانى كه از آنان زبانزد شده، مىگردد، هر چند كه به ظاهر راست و درست باشند.
2- امام علیهالسلام تأکید كرده است، بر این كه آموزش دیگران نخست بهوسیله روش درست و رفتار پسندیده انجام گیرد. طبیعت انسانها با دیدن رفتار، رامتر و اثرپذیرتر است تا گفتار، و بعد هم آن روش و رفتار باید با گفتار مطابق باشد.
3- سپس با این بیان كه آن كسى كه خود را ادب كند، سزاوارتر به بزرگداشت و احترام است تا آن كه دیگران را ادب مىكند، وى را به تأدیب نفس واداشته است. توضیح آن كه كسى كه خود را به فضیلتى ادب مىكند كامل مىگردد و ادب كردن دیگران فرع بر ادب كردن خویشتن است، و اصل ارزشمندتر و سزاوارتر به تعظیماست تا فرع. آن كس كه سزاوارتر به احترام باشد، لازم است چیزى را اوّل خود انجام دهد كه به خاطر آن نسبت به دیگران شایستهتر به احترام گشته است.[5]
نکته پایانی
اگر نظام اداری جامعه اسلامی مطابق با آموزههای نهجالبلاغه باشد و رهنمودهای حضرت علی علیهالسلام در مورد گزینش و آموزش کارگزاران صالح حکومتی به صورت قانون اجرا شود، مدیران با تقوا و آگاه بر سر کار میآیند. چنین افراد دانا و تربیت یافتهای از افراط و تفریط به دورند، خردمندانه و عالمانه به اداره امور میپردازند و نظام اداری کشور از اعتدال و استحکام لازم بهرهمند خواهد شد.
پی نوشت:
[1] نهج البلاغه، نامه 62
[2] غررالحکم و دررالکلم، ج١، ص ٤١
[3] نهج البلاغه، خطبه ١٦٤
[4] همان، حکمت73، ترجمه علامه جعفری
[5] ترجمه شرح نهجالبلاغه، ابنمیثم بحرانی، ج ٥، صفحه٤٦٧، شرح خطبه ١٦٤
منابع:
- نهجالبلاغه، نسخه صبحی صالح
- شرح نهجالبلاغه، ابنمیثم بحرانی، ج ٥، صفحه٤٦٧، شرح خطبه ١٦٤
- دولت آفتاب، مصطفی دلشاد تهرانی، ص ٤٠٥-٤١١