📩 رهبر انقلاب: بعضی تصور میکنند برای تأمین امنیت، نباید سراغ ابزارهای حساسکننده قدرتها مثل موشک با برد بالا برویم/ هر وقت از ابزار قدرت رویگردان شدیم، دشمن مسلط شد، مثل دوران قاجار و پهلوی و جنگهای جهانی اول و دوم
🔹️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانوادههای شهدای امنیت:
✏️ بعضیها در تحلیلهای گوناگون تصور میکنند اگر بخواهیم کشور در امنیّت باشد، بایستی سراغ ابزارهای حساسکنندهی قدرتها نرویم؛ مثلاً چه لزومی دارد حالا ما موشک با فلان برد را داشته باشیم که حساس بشوند، خیال میکنند اینجوری، این شکلی میتوانند امنیّت کشور را تأمین کنند یعنی درواقع اگر میخواهید کشور امن باشد، ضعیف باشید، ابزارهای قدرت را برای خودتان فراهم نکنید، بعضی اینجور فکر میکنند، اینجور قضاوت میکنند، این غلط است.
✏️ آن چیزی که امنیت را برای یک کشور حفظ میکند قدرت ملّی آن کشور است، قوی بودن آن کشور است، قوی بودن از همه جهت؛ قوی بودن در علم، قوی بودن در اقتصاد، قوی بودن در امکان دفاع، قوی بودن در تسلیحات، اینهاست که امنیّت کشور را حفظ میکند و تأمین میکند.
✏️ هر وقت ما بر اثر سوء سیاست زمامداران کشورمان، از رفتن به سمت ابزارهای قدرت رویگردان شدیم، دشمن بر ما مسلّط شد. در دوران قاجار، دوران پهلوی این مصیبت سر این ملت آمد. ملت را قوی نکردند؛ لذا شما میبینید در جنگ بینالملل اول و جنگ بینالملل دوم که هیچ کدام به ایران ارتباط نداشت، اعلام بیطرفی هم کردند، کشور ما اشغال شد. وقتی کشوری توانایی دفاع از خودش ندارد اینجور میشود دیگر. این گناه زمامداران نالایق، بعضی نالایق، بعضی خائن و وابستهی به این و آن، گناه نابخشودنی است که ملت را ضعیف بار بیاورند که نتواند از خودش دفاع کند طبعاً امنیّتش از بین خواهد رفت. ۱۴۰۳/۸/۶
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: باید یک ائتلاف جهانی علیه رژیم خبیث صهیونیستی به وجود بیاید/ یک ائتلاف سیاسی و اقتصادی و اگر لازم شد ائتلاف نظامی
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانوادههای شهدای امنیت:
✏️ در قبال رژیم منحوس خبیث صهیونی یک کوتاهی بزرگی در دنیا دارد انجام میگیرد. دولتها، ملتها، به خصوص دولتها، مجامع جهانی مثل سازمان ملل و امثال اینها حقیقتاً دارند کوتاهی میکنند در مسئلهی مقابله با رژیم صهیونیستی.
✏️ این کاری که رژیم در غزّه کرد و میکند، در لبنان کرد و میکند، این از وحشیانهترین جنایات جنگی است. جنگ البته چیز سختی است بلاشک، منتها جنگ هم یک قواعدی دارد، یک قوانینی دارد، یک حدودی دارد. این جور نیست که وقتی کسی با کسی میجنگد، همهی این حدود را زیرپا لگد کند و له کند آن چنانی که این باند جنایتکار حاکم بر فلسطین اشغالی دارند میکنند.
✏️ دنیا باید در مقابل اینها بایستد، دولتها باید بایستند، دولتهای اسلامی بالخصوص باید بایستند. بحث بر سر این نیست که کمک بکنند یا نکنند، آن که جزو برترین محرّمات [است]، اندک کمکی به این رژیم جزو زشتترین و بزرگترین گناهان است. در این که شکی نیست، نه، باید در مقابلش بایستند که این جنایات را انجام ندهد. یک ائتلاف جهانی باید به وجود بیاید، ائتلاف سیاسی، ائتلاف اقتصادی، اگر لازم شد ائتلاف نظامی علیه رژیم خبیث صهیونیستی که وحشیانهترین جنایات جنگی را دارد امروز انجام میدهد. ۱۴۰۳/۸/۶
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
📩 رهبر انقلاب: هرچه به ذهن میرسد را نباید در فضای مجازی منتشر کرد / تأثیر برداشتها و تحلیلهای غلط بر روحیه مردم باید مورد توجه قرار گیرد
🔹️رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار خانوادههای شهدای امنیت:
✏️ کسانی که با فضای مجازی ارتباط دارند به این نکات توجه کنند همهچیز را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد. هرچه به ذهن انسان میرسد. ملاحظه کنید اثرش چیست، ببینید روی فکر مردم، روی روحیهی مردم چه تأثیری میگذارد.
✏️ آن کسانی هم که دربارهی فضای مجازی که حالا مکرّر اسمش آورده میشود و بحث میشود و اینها میخواهند تصمیمسازی کنند و تصمیمگیری کنند به این بُعد قضیه توجه کنند، توجه کنند که چطور ممکن است در فضای مجازی یک تحلیل غلط، یک خبر غلط، یک برداشت غلط از یک مسئله مردم را دچار اضطراب کند، دچار تردید کند، دچار ترس کند. ۱۴۰۳/۸/۶
🖼 #بسته_خبری | #خط_دیدار
💻 Farsi.Khamenei.ir
💻 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
✏️ رهبر انقلاب با اشاره به حرکت شرورانه اخیر رژیم صهیونی:
👈 باید قدرت، ابتکار و اراده ملت را به رژیم صهیونی بفهمانیم
📢 کیفیت کار را باید مسئولین تشخیص دهند و آنچه صلاح کشور است انجام دهند
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰 باریدن شما را دیدیم منتظر سیل ما باشید
✍ #حسین_شریعتمداری
♦️صبح هنگام دیروز (شنبه ۵ مهرماه ) رژیم صهیونیستی که بعد از عملیات پیروز، رعدآسا و سهمگین «وعده صادق ۲» شکست ویرانگر و ضربه سختی از سپاه و ارتش ایران اسلامی دریافت کرده بود، به رجزخوانی علیه جمهوری اسلامی روی آورده و طی ۲۵ روزی که از آن روز تا دیروز به طول انجامید، هیچ روز و ساعتی نبود که خالی از لافهای گزاف رژیم صهیونیستی و سردمداران وحشی و کودککش آن علیه ایران اسلامی باشد. در این میان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و برخی دیگر از کشورهای اقماری آمریکا نیز در شیپور تهدیدها میدمیدند تا این که نیمهشب دیروز، جنگندههای رژیم به چند نقطه در تهران، ایلام و خوزستان حمله کردند.
🔸پدافند هوائی در اقدامی تحسینبرانگیز به مقابله پرداخت و راه را بر شماری از اهداف دشمن سد کرد. تا جایی که «ژنرال مککنزی» فرمانده سابق سنتکام (فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا) در مصاحبه با CNN گفت:
🔻«حمله اسرائیل شرمآور بود. من بارها حتی زمانی که فرماندهی سنتکام را برعهده داشتم به اسرائیلیها گفتهام که آسمان ایران غیرقابل نفوذ است و بهترین راه برای حمله به ایران ترور است. همانطور که ما ژنرال سلیمانی را ترور کردیم». و «روعی کایس»، خبرنگار کانال اسرائیلی کان، حمله رژیم صهیونیستی به ایران را به سخره گرفت و گفت: «اگر من جای [آیتالله] خامنهای بودم، دوباره میخوابیدم و صبح اتفاقی که افتاده را بررسی میکردم».
🔸چه حمله نیمهشب دیروز رژیم صهیونیستی آنگونه که لاف میزد و رجز میخواند به نتیجه نرسید ولی تجاوز این رژیم وحشی و جعلی به ایران اسلامی نه فقط نباید بیپاسخ بماند، بلکه همانگونه که بارها از سوی مسئولان بلندپایه کشورمان تاکید شده است، پاسخ ایران به این تجاوز باید بسیار سهمگینتر از عملیات ویرانگر و مقتدرانه وعده صادق۲ باشد و برای تحقق و عملیاتی کردن این مقصود که اقدامی حیاتی است، از توان و آمادگی لازم نیز برخورداریم.
🔸آن روزها به همه دنیا توصیه میکردند که از فروش سلاح به ایران خودداری کنند و امروز از ایران اسلامی میخواهند که به برخی از کشورهای قدرتمند موشک بالستیک و پهپاد مدرن و پیشرفته نفروشیم!... به گفته حضرت آقا: «امروز صد برابر از زمان جنگ تحمیلی قویتر شدهایم».
🔸رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی و اروپایی و منطقهای آن باید بدانند که تجاوز این رژیم پلید و رو به سقوط بیپاسخ نمیماند و پاسخ ایران بارها سنگینتر و سختتر از آن خواهد بود که در تصور آنها بگنجد.
🔸تمامی شواهد و قرائن و اسناد غیرقابل انکار به وضوح حکایت از آن دارند که در آن سوی آوردگاه کنونی آمریکاست که به تخاصم ایستاده است و اروپای از رمق افتاده را هم به دنبال خود یدک میکشد. آیا غیر از این است؟! بنابراین در پاسخ به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، باید منافع و منابع و نظامیان آمریکا را نیز در فهرست اهداف مشروع و قانونی خود جای دهیم.
🔸و بالاخره از برخی شنیده میشود، حالا که حمله رژیم صهیونیستی موفقیت درخور توجهی نداشته است، بهتر آن است که از پاسخ و یا از پاسخ سخت صرفنظر کنیم! که باید گفت؛ کمترین کوتاهی در پاسخ محکم و رعدآسا، به مفهوم و معنای دعوت از آمریکا و پادگان منطقه آن، یعنی رژیم صهیونیستی برای حملات ویرانگر به ایران اسلامی و قتلعام مردم شریف این مرز و بوم است.
ادامه👇👇
https://kayhan.ir/001Fcz
4_5832460945384805651.mp3
11.19M
قسمت دهم مجموعه«عهد سرو».mp3
2.94M
🎙#قسمت_دهم(اخر)مجموعه پادکستهای تبیینیِ «عــهــد ســرو»
🔅به بیان"اقای سید مختار موسوی"
🔍 اکنون که راه برای حضور نظامی ما در لبنان و فلسطین بسته ست چگونه به جبهه مقاومت کمک کنیم؟روی اوردن به استغاثه و مناسک یا کمک مالی و پشتیبانی مادی؛کدام موثرترست؟!فردی یا جمعی؟ و...⁉️
#تولیدی_کانال_قلمتاقدم
🗄 تیزر | قسمت اول | قسمت دوم
قسمت سوم | قسمت چهارم | قسمت پنجم | قسمت ششم | قسمت هفتم | قسمت هشتم | قسمت نهم
💢برای پیگیری پادکست ها و همراهی با کانال👇🏻
🆔@GhalamTaGhadam
فوری وبسیار مهم/توضیح تفصیلی دستور دادستانی برای کشف حجاب ها
معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور طی یادداشتی از صدور بخشنامهای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس برای برخورد قاطعانه با جرم کشف حجاب خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، عبدالصمد خرمآبادی، معاون دادستان کل در امور نظارت بر دادسراها و ضابطین سراسر کشور طی یادداشتی به بررسی وظایف ضابطان دادگستری و قوه قضائیه در برخورد با جرم کشف حجاب پرداخت و نوشت: جرم «کشف حجاب» یکی از جرایم مشهود است و مأموران انتظامی مکلفند در اجرای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ و قسمت اخیر ماده ۴۴ قانون آئین دادرسی کیفری مرتکبان جرایم مشهود را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی نمایند. اخیراً طی بخشنامهای از سوی دادستانی کل کشور به پلیس دستور داده شده است در سراسر کشور با قاطعیت با جرم کشف حجاب برخورد کند.
در اجرای دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور به دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور نیز اعلام شده است که در اجرای ماده ۳۲ قانون آئین دادرسی بر اقدامات ضابطان در زمینه برخورد با جرم کشف حجاب نظارت کرده و در اجرای ماده ۱۱ و بند (پ) ماده ۲۳۵ قانون مذکور از رؤسای دادگاهها بخواهند علاوه بر جزای نقدی مرتکبان جرم کشف حجاب را به مجازات های تکمیلی و تبعی نیز محکوم کنند و به رؤسای کل دادگستری سراسر کشور نیز اعلام شده است به قید فوریت برنامه ریزی لازم را برای برخورد جدی و بازدارنده با جرم کشف حجاب به عمل آورند.
مجازات اصلی جرم کشف حجاب به موجب تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵، ده روز تا دو ماه حبس است. اما از آنجا که در اجرای سایر مقررات مجازات حبس کمتر از سه ماه الزاماً باید تبدیل به مجازات جایگزین حبس شود، با در نظر گرفتن مواد ۲۳، ۲۶، ۶۵ و ۸۷ قانون مجازات اسلامی دادگاهها میتوانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب میشوند علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازاتهای تبعی و تکمیلی مانند تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت ۶ ماه محکوم کند.
مجازات جرم کشف حجاب از جمله مجازاتهای درجه ۸ است، بنابراین به موجب مواد ۳۴۰ و ۴۲۷ قانون آئین دادرسی کیفری به این جرم مستقیماً در دادگاه کیفری دو رسیدگی میشود و رأی دادگاه قطعی و غیر قابل تجدید نظر است.
مجازات جرم تشویق و ترغیب دیگران به کشف حجاب بسیار سنگینتر از جرم کشف حجاب است، چرا که تشویق و ترغیب به کشف حجاب یکی از مصادیق بارز تشویق به فساد محسوب میشود و مجازات تشویق به فساد به موجب بند (ب) ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی یک تا ده سال حبس است بنابراین دادگاهها مکلفند کسانی را به هر طریق دیگران را ترغیب به کشف حجاب مینمایند به مجازات فوق الذکر محکوم نماید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش انقلابی #استاد_عالی به بیانیه #مجمع_مدرسین و محققین دربارهی به رسمیت شناختن اسرائیل
🔹 متأسفانه امروز برخی افراد، اگر بخواهیم با حسن ظن به آنها نگاه کنیم، باید بگوییم #جاهل هستند و اگر نه، #خائن. این افراد مطرح میکنند که چرا ما اینقدر با اسرائیل درافتادهایم! این افراد به دنبال به رسمیت شناختن #اسرائیل به عنوان یک دولت مشروع هستند! بیانیهی ننگینی که متأسفانه به نام مجمع مدرسین و محققین صادر شده، از این قبیل است.
✍ وای بر #حوزه_علمیه که #انقلابی عمل نمیکند و در دهان خائنین به انقلاب و ایران عزیز، نمیزند! عزیزان ما لباس پیغمبر اکرم صلواتالله علیه را پوشیدهاند که در برابر ظالم و مستکبر #قیام کنند. و در برابر انحراف #خوارج عصر ما قیام کنند. وگرنه آیا در عصر #عاشورا، ساکتین تفاوتی با قاتلین اهلبیت داشتهاند؟! همه المَغْضُوبِ عَلَیْهِم بودند! همه
✍ مردم، در دهان تئوریسینهای اسرائیل در داخل ایران بزنید. اینها سردمداران فکری، دینی و مذهبی #فتنه_اکبر در ایران هستند. پیادهنظامان صهیونیستهای خونخوار در ایران! همینها اگر بر انقلاب و بر ایران مسلط شوند، شک نکنید عبا و عمامه را کنار گذاشته، همگی ششتیغ کرده، کراوات زده، شروع میکنند به قصابی #مردم_ایران! حتما باید این اتفاق رخ دهد تا به خودمان بیاییم؟! فتنهی #سازش را نمیبینیم؟
▪️نیاز جامعه جهانی به تشکیل تمدن نوین اسلامی :
✍ #سیدمختارموسوی :
پذیرش زندگی شهری ، که یکی از نشانه های تمدن وانسانهای متمدن براساس تعریفی که ارباب لغت از واژه تمدن ارائه داده اند دامنه موسعی دارد . لذا زندگی شهری وزیست اجتماعی که یکی از معانی لغوی واژه تمدن است ، مؤید پذیرش ، موافقت وسازگارشدن با تمامی قوانین وضوابط ومقررات حاکم بر شهر ها است .
زندگی شهری به سبک فرهنگ وتمدن غربی ، انسان را ملزم می کند که تمام امورات فردی ، خانوادگی واجتماعی خودرا درعرصه های مختلف ، با قوانین وموازین اعلام شده که مقتبس شده از نظام سیاسی حاکم برجامعه هدف است مطابقت دهد . وبرخی از مفاهم وارزشها همچون اخلاق ، عدالت ، آزادی ، انصاف ، ظلم ، خیر وشر را آنگونه که سیاستگذاران ، سیاست ورزان ودولتمردان حاکم تعریف نموده اند ، ببیند وبپذیرد وتعریف نماید.
درحالی که تمدنی که امروز بر غرب حاکم است ، با فطرت انسانی ، عقل سلیم وسایرذاتیات انسانی در تضاد وتقابل آشکار است .
علت اصراروپافشاری برضرورت تشکیل تمدن نوین اسلامی ذیل وحدت علم ودین ؛ نیاز حیاتی جامعه جهانی امروز به شکل گیری تمدن نوین اسلامی، وایجاد انقلاب ودگرگونی شکلی وماهوی در حوزه ماده ومعنا؛ در ژئوپلیتیک تمدن غربی است .
چرا که امروز نوع تمدن غالب وحاکم بر اکثریت نقاط دنیا ، تمدن ماده محورومعنویت ستیزمبتنی بر تفکرسرمایه داری است ، که منبعث ونشأت گرفته از مکتب سیاسی لیبرال دمکراسی غربی است، که آلوده به ایدئولوژی شرک آلود اومانیسم می باشد .
این تمدن کفرآلود وضد توحیدی امروز سلطان شرق وغرب است . واهالی حوزه تمدنی خودرا با قدرت رسانه ای وچاپ ، نشر وتزریق دلارهای بدون پشتوانه ، وهمچنین سرقت وچپاول منافع ملت های تحت امر ووابسته ، فریب داده ومجبور به تبعیت وهمراهی با داده های سلطان کفر ، شرک وفریب در حوزه های مختلف جغرافیای تمدنی خود کرده است .
امروز عنصر گم شده تمدن غربی وکسانی که زیر چتر این تمدن نفس می کشند وزیست اجتماعی وشهر نشینی دارند معنویت است . علاوه براین عامل ، غربت توحید وغریب ومظلوم بودن اخلاق وعدالت و افول ارزشهای انسانی در جغرافیای تمدن غربی ، موجب بروز بیماریهای متعدد روحی وروانی دربین ساکنین سرزمین های حوزه تمدنی غرب شده است . طوری که جمع زیادی از دانشمندان غربی ، برای علاج این بیماریهای روحی وروانی ، در صدد آشتی با خدا ودین ومعنویت برآمده اند .
از آن جایی که مخاطبین انقلاب اسلامی که در استمرار بعثت خاتم الانبیاء والمرسلین محمد مصطفی (ص) محقق شده تمامی جهانیان می باشد. لذا این گفتمان که متبایناً بر مکتب واصول شریعت محمدی (ص) استوار است ، نمی تواند در برابر انحطاط اخلاقی وفرهنگی که غربیها دچارش گشته اند بی تفاوت باشد . بنابراین یکی از اهداف مهم تمدن نوین اسلامی ، کاشتن نهال معنویت ، اخلاق ، خدامحوری وخدا باوری ودین مداری در جای جای کره زمین است که بعلت فقدان این عناصر ارزشی، انسان وانسانیت در حوزه تمدنی غرب رنج می برند وآلوده به ویروسهای مهلک ضدارزشی شده اند .
اتفاقا این عنصر مفقود تمدن غربی ، توسط دانشمندان خداوبارشان کشف شده است . وبرای برون رفت از بن بست ها فکری واخلاقی ونجات از انحطاط فرهنگی مبتلابه جامعه غربی ، نسخه های نجات بخشی نوشته اند. که از جمله آنها آشتی دادن علم با دین وتعامل بیشتربین علم ودین وادامه فعالیت های علمی زیر چتردین است 1.
این در حالی است که درصورت تحقق تمدن نوین اسلامی ، چون تمدن نوین اسلامی هرچه دارد از اسلام واهل بیت علیهم السلام دارد . وفرهنگ غالب وحاکم بر باطن وروح تمدن نوین اسلامی ، فرهنگ اهل بیتی است . لذا ظاهر وباطن ساختارها ونهادهای تمدن ساز کاملا توحیدی خواهد بودکه منطبق بر فطرت همه انسانها است .
بدبهی است که دراین هماوردی وتقابل ، تمدن کفرآلود غربی توسط آن دسته از انسانهایی که فطرت ووجدانشان آلوده به ماده وماده پرستی نشده پس زده می شود وبراساس ندای فطرت به استقبال تمدن نوین اسلامی خواهند رفت .
تمدن نوین اسلامی درپی اصل ومستخلف عنه خویش که اسلام ناب محمدی (ص) است ، یک تمدن زنده ، پویا ، مانا ونامیرا است ولذا سقوط وشکست ناپذیر خواهد بود. ومضافاً وقتی سابقه تاریخی تمدن کهن ایران باستان که سرشار از فرهنگ های غنی وارزش های والای انسانی وتمدنی است ، با دستاوردهای دین اسلام ناب وعلوم دینی یا اسلامی عجین وادغام شود ، بطور متیقن یک تمدن نوین اسلامی را بوجود می آورد، که هیچ نوع تمدنی یارای مقاومت ومقابله دربرابر آن را نخواهد داشت . ان شاء الله . والحمد الله رب العالمین .
پاورقی:
۱-برای کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه به کتاب هماهنگی علم ودین از منظر کتاب ، سنت وعقل به قلم نگارنده ، که توسط انتشارات دارالکتب الاسلامیه درسال 1401 منتشر شده است مراجعه فرمائید.
@seyedmokhtarmousav
▪️غیرت دینی مُوَلّدِ بازدارندگی ومُقَوّم امنیت در حوزه های مختلف است .
✍سید مختار موسوی :
ارباب لغت؛ واژه غیرت رابه رشک بردن؛ حمیّت؛ تعصب؛ جرأت و ناموس پرستی معنا کرده اند .
اصحاب فرهنگ و علمای علم اخلاق در فرهنگ و اخلاق اسلامی؛ برای اصطلاح یا صفت غیرت جایگاه رفیع و با مُسَمّایی تعبیه نموده واز غیرت به عنوان یک فضیلت والای اخلاقی که انسان را به صیانت و پاسداری ازارزشهای مادی و معنوی خود ترغیب وتشجیع می کند یا کرده اند .
با این مقدمه اجمالی در تعریف غیرت می توان گفت : تلاش و مجاهدت در امر حفظ و نگهداری آنچه برای انسان ارزشمند ومفید است غیرت می گویند .
غیرت از صفات خداوند متعال است . امام صادق علیه السلام فرموده اند :
«اِنَّ اللهَ غَیوُرٌ و یُحِبُّ كُلَّ غَیورٍ»
خداوند،غیور است وهر غیرتمندی را دوست دارد.
با التفات به مطالب پیش گفته ؛ غیرت درهرحوزه ای اعم ازغیرت دینی؛ غیرت ناموسی وغیرت ملی مولد ومقوم قدرت بازدارندگی است وضمن اینکه قوی ترین سپرتدافعی است میتوانددر ایجاد مصونیت وساختن حرزمناسب برای ارزشهای انسانی و اسلامی موثر باشد.
پیامبرعظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
«اَلاوَ اِنَّ اللهَ حَرَّمَ الْحَرامَ وَ حَدَّ الحُدودَ وَ ما اَحَدٌ اَغْیَرَ مِنَ اللهِ وَ مِنْ غَیْرَتِهِ حَرَّمَ الْفواحِشَ»
«آگاه باشیدكه خداوند،محرمات راحرام وحدود راوضع كرد و هیچ كس غیورتر از خدا نیست كه از روی غیرت، زشتیها را حرام كرده است.»
بنابراین با توجه به اینکه غیرت از صفات الهی است ؛ و انسان به ماهو انسان درجایگاه خلیفه الهی وانسانی که حی متأله است ؛ باید متصف به صفات مستخلف عنه خویش باشد واز اصل خود نشانه هایی داشته باشد ؛ غیور بودن و داشتن غیرت ومتصف بودن به صفت غیرت از ضروریات انسان خلیفه الهی است .
وقتی خداوند غیور از روی غیرت حکم محرمات را صادرو ابلاغ فرموده اند ؛ وازروی غیرت و بنده نوازی خود ؛ امر به اقامه نمازفرموده تا انسان مومن وغیور بواسطه نمازش از فساد وفحشاء و زشتی ها ومنکرات دور شود( إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ)برجمیع مسلمین جهان واجب وضروری است که غیرتمندانه دراین مسیر سیر و سلوک داشته باشند. وخود و خانواده و جامعه متبوع خویش را ازمحرمات وزشتی ها ومنکرات دور نماید.
در مطالب پیشین گفته شد که غیرت انسان غیورراوادارمی کندکه ازهرآنچه دوست دارد وبرایش عزیز وارزشمنداست حفاظت ونگهداری نماید.
ازجمله ارزشهایی که مامسلمانان ایران زمین نسبت به آنهاحساسیت وحمیت و تعصب ورشک می ورزیم عبارتند:ازدین اسلام که همواره بعد ازهروعده نمازودرقنوتها ثبت قلبی علی دینک رازمزمه می کنیم. بعدازآن ناموس وحریم خانواده است.وسپس وطن که برای ماخیلی عزیزومقدس هستند.
مابراین باوریم که غیرت دینی که محصول معرفت الله؛ معرفت نفس و مانوس بودن باجهان بینی توحیدی وسیروسلوک درمسیر ائمه اطهارعلیهم السلام وداشتن یک زیست اسلامی وسبک زندگی قرآنی است؛که اگرملکه اخلاق شودودرحدکمال درکسی محقق گردد؛اضافه برحفظ و سلامت دین موجبات حفظ ناموس وخانواده ووطن نیزخواهدشد.
به قول معروف اگرصد آمد نود هم پیش ماست.
یعنی درصورت وجودغیرت دینی درهرانسانی؛غیرت ناموس وغیرت ملی نیزدراومحقق خواهدشد.
رزمندگان عزیزمان دردوران دفاع مقدس؛به اتکای غیرت دینی وروحیه عاشورایی که میوه غیرت دینی است؛ قبل ازآنکه به فکردفاع ازخاک مهین خودباشند،برای دفاع ازاعتقادات وباورهای دینی خودوبرای دفاع ازاصول ومبانی انقلاب اسلامی؛که توسط دشمن بعثی تهدیدبه نابودی شده بود؛سینة خودراسپرگلوله های دشمن بعثی قراردادند.
رزمندگان دلیرایران،جنگ تحمیلی رادر تداوم قیام آقااباعبدالله الحسین(ع)وبرای احیاء عاشوراوحفاظت ازدستاوردهای عاشورابه فرمان حسین زمان خودواردقتلگاهها می شدند.
خب بدیهی است که خودبخودی خود؛درپرتواین غیرت دینی خاک مقدس این سرزمین هم درسایه دفاع ازدین وانقلاب اسلامی محفوظ ماند.وان شاءالله برای همیشه ازهرگزندی نیزمصون خواهدبود.
بدینسان وجودوکمال غیرت ناموسی وغیرت ملی درانسان مسلمان متوقف برتحقق غیرت دینی درانسان است.
درمقوله امنیت اخلاقی وامنیت اجتماعی نیزغیرت دینی قدرت بازدارندگی ومصونیت ایجادمیکند.
یعنی زنان ومردان غیوربواسطه غیرت دینی بایدهاونبایدهای دینی وموازین وشئونات اخلاقی ومقررات قانونی کشوررادرحوزه های مختلف رعایت میکنندودرنتیجه برای خودودیگرشهروندان حرزامنیتی ایجادمیکنندوبالتبع ازهرگونه تعدی وتعرضی مصونیت پیداکرده ودرامن وامان خواهندبود.
علی ایحال برخلاف تصورغلطی وبرداشت ناصوابی که مغالطه کاران درجامعه ترویج کرده اند؛غیرت دینی تواندباعث افزایش ضریب مدارای اجتماعی وبالارفتن سعه صدرمردم درمراودات اجتماعی واطمینان خاطرواعتمادمتقابل نسبت به هم وکاهش چشمگیرجدالهاومنازعات واختلافات فردی واجتماعی میگردد.
✅ کانال نشرآثار سید مختار موسوی
@seyedmokhtarmousav
پادکست تجمیعی قسمت های عهد سرو.mp3
43.87M
💢🎙پادکست کلی از تمام قسمت های مجموعه تبیینی «عهد سرو»💢
#تولیدی_کانال_قلمتاقدم
🔘تیزر(توضیحی درباره مجموعه) 0:00
1⃣ تعلق داشتن اراضی اشغالی به فلسطین و غاصب بودن صهیونیست ها از دید حقوقی و اسناد موجود👈🏻 [ 0:53 ]
2⃣مقاومت و نبرد با اسرائیل یا صلح و توسل به قطعنامه و سازمان های جهانی! 👈🏻 [ 5:05 ]
3⃣تحلیل ماجرای 7 اکتبر،پیامد های ان در منطقه و بررسی موضع جمهوری اسلام. 👈🏻 [ 9:50 ]
4⃣جمهوری اسلامی از جبهه مقاومت پشتیبانی مالی و نظامی میکند چون... 👈🏻 [ 14:29 ]
5⃣مشکل اسرائیل و امریکا صرفا جمهوری اسلامی نیست بلکه دیگر...!👈🏻[ 18:45 ]
6⃣لازمه اقتدار ملی و پیروزی ایران در مقابل هر دشمنی خصوصا دشمنان فعلی. 👈🏻 [ 23:51 ]
7⃣شرح راهبرد رهبری "نه تعلل میکنیم نه دچار شتابزدگی میشویم" 👈🏻 [ 28:45 ]
8⃣ ایران مقتدر یا ایران ذلیل و ضعیف!؟ 👈🏻 [ 33:07 ]
9⃣اهداف ناکام اسرائیل از ترور ها و ضربات اخیر و چرایی دست برتر داشتن جبهه مقاومت.👈🏻 [ 38:12 ]
0⃣1⃣اکنون که راه برای حضور نظامی ما در لبنان و فلسطین بسته ست اینگونه به جبهه مقاومت کمک کنیم! 👈🏻 [ 42:48 ]
#نشر_حداکثری
💢برای پیگیری همراهی با کانال👇🏻
🆔@GhalamTaGhadam
سید مختار موسوی ۷۰.mp3
27.91M
🔴 صدایی که شنیده نشد .
چه کسی باید جوابگو باشد؟
📢 سخنرانی #سیدمختارموسوی پژوهشگر ونویسنده درحوزه دین وعلوم قرانی وتحلیل گر سیاسی
▪️ موضوع سخنرانی : تقابل حق وباطل با تبیین وتشریح خیزش حلزونی برای به چالش کشاندن #عنصرحلال_زادگی ملت شریف ایران ، بعنوان یک منشاء وسر چشمه قدرت ذاتی و فطری ایرانیان و ترویج #حرام_زادگی .
🔻مدت زمان : ۲۹ دقیقه
🔻تاریخ سخنرانی : دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱
🔻محل سخنرانی : #خوزستان_بهبهان
🔵 #ترویج_برهنه_گرایی و بی بندباری جنسی وشعار نه روسری نه توسری زندگی دوست پسری و ترویج #ازدواج_سفید و #جشن_طلاق درهمین راستا وباهدف زدن #نهادخانواده انجام می شود.
✅ کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/7506
هدایت شده از نشرآثارسیدمختارموسوی
سید مختار موسوی ۷۰.mp3
27.91M
🔴 صدایی که شنیده نشد .
چه کسی باید جوابگو باشد؟
📢 سخنرانی #سیدمختارموسوی پژوهشگر ونویسنده درحوزه دین وعلوم قرانی وتحلیل گر سیاسی
▪️ موضوع سخنرانی : تقابل حق وباطل با تبیین وتشریح خیزش حلزونی برای به چالش کشاندن #عنصرحلال_زادگی ملت شریف ایران ، بعنوان یک منشاء وسر چشمه قدرت ذاتی و فطری ایرانیان و ترویج #حرام_زادگی .
🔻مدت زمان : ۲۹ دقیقه
🔻تاریخ سخنرانی : دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱
🔻محل سخنرانی : #خوزستان_بهبهان
🔵 #ترویج_برهنه_گرایی و بی بندباری جنسی وشعار نه روسری نه توسری زندگی دوست پسری و ترویج #ازدواج_سفید و #جشن_طلاق درهمین راستا وباهدف زدن #نهادخانواده انجام می شود.
✅ کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
آیا آیت الله سیستانی آخرین اسطوره خواهد بود؟/ آینده مرجعیت در عراق
مقاله تحلیلی به قلم استاد دانشگاه گراندوَلیاستیت در اسپانیا در نشریه مؤسسهی خاورمیانه
🌷ملاحظه :
قابل توجه عموم طلاب وحوزویان و شیعیان
ببینید یک نویسنده خارجی به اندازه طلبه ای که 50 سال در درون حوزه علمیه دارای حیات علمی ومعنوی است ؛ این همه اطلاعات دقیق و فنی واسلامی واجتماعی دارد.
مقاله ای شگرف انگیز است و جا دارد روی آن بحث وبررسی صورت گیرد.
khabaronline.ir/xmNTH
نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان.docx
97.6K
🔻 « نگاهی کلامی به فلسفه علم و دین »
▪️نقش مشترک علم ودین درتربیت توحیدی انسان :
✍ #سیدمختارموسوی :
جهان بینی توحیدی چتری است که از قدیم الایام ، قبل از آنکه انسان با معنی ومفهوم آن آشنا باشد، وبتواند با این جهان بینی مأنوس وارتباط بر قرار نماید ، بر فراز نهاد علم ودین سایه گسترانیده بود. ولذا اولین درس وآموزش برای تربیت وپرورش انسان در تراز تمدن نوین اسلامی ، تربیت توحیدی انسان است . که در این بخش به نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان می پردازیم .
« أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 1»
ترجمه : ( آیا کسی که (از نظر عقلی و روحی) مرده بود و ما او را ( به وسیله دین وعلم ) زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم [به درستی و سلامت] حرکت کند، مانند کسی است که در تاریکی ها (جهل و گمراهی یا بی سوادی وبی دینی ) است و از آن بیرون شدنی نیست؟! این گونه برای کافران ( به خاطر لجاجت و عنادشان ) آنچه انجام می دادند، آراسته شد [تا گمان کنند اعمالی را که انجام می دهند نیکوست.)
👈برای مطالعه متن کامل مقاله فایل بالا را باز کنید.
کانال نشر #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
📩 پیام رهبر انقلاب درپی شهادت حجتالاسلام صباحی امام جمعه کازرون
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت عالم مقبول و محبوب، حجتالاسلام حاج شیخ محمد صباحی، امام جمعه کازرون را تسلیت گفتند.
🖼 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأثر خبر شهادت امام جمعهی محترم کازرون جناب حجةالاسلام حاج شیخ محمد صباحی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم.
ایشان عالم محبوب و مقبول شهر، و برخوردار از حسن اخلاق و رفتار، و دارای روحیهی مردمی معرفی شدهاند و فقدان امثال ایشان تأسفانگیز است.
طبق اطلاع، جنایت بوسیلهی یک مجرم امنیتی صورت گرفته است. به خانوادهی گرامی و ارادتمندان و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۸/۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
*🔻«نگاهی کلامی به فلسفه علم و دین »*
*▪️نقش مشترک علم و دین در تربیت توحیدی انسان :*
*✍ #سیدمختارموسوی :*
جهان بینی توحیدی چتری است که از قدیم الایام ، قبل از آنکه انسان با معنی ومفهوم آن آشنا باشد، وبتواند با این جهان بینی مأنوس وارتباط بر قرار نماید ، بر فراز نهاد علم ودین سایه گسترانیده بود. ولذا اولین درس وآموزش برای تربیت وپرورش انسان در تراز تمدن نوین اسلامی ، تربیت توحیدی انسان است . که در این بخش به نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان می پردازیم .
« أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 1»
ترجمه : ( آیا کسی که (از نظر عقلی و روحی) مرده بود و ما او را ( به وسیله دین وعلم ) زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم [به درستی و سلامت] حرکت کند، مانند کسی است که در تاریکی ها (جهل و گمراهی یا بی سوادی وبی دینی ) است و از آن بیرون شدنی نیست؟! این گونه برای کافران ( به خاطر لجاجت و عنادشان ) آنچه انجام می دادند، آراسته شد [تا گمان کنند اعمالی را که انجام می دهند نیکوست.)
با استعانت از ذات قدسی وبی همتای خالق علم ودین، همو که علم مطلقه است « وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا 2» ومنشاء تمامی علوم « وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ 3» وعالِم وآگاه به همه امور عالَم است «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » وحاقِ علم به ما هُوَ علم، اعم از علوم تجربی ونظری ( دانش وحکمت) پرتو و مرتبه ی نازله ای از علم مطلقه ی لایتناهی اوست که قابل تعلیم وتعلم است« وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ 4» واین حکمت ودانش به اراده ومشیّت مطلق حق جل جلاله ، به بندگانی که صلاحیت وظرفیت واستطاعت آن را داشته باشند اعطا می گردد « يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ5» وهمو که منشأ ومبداء ومعاد دین است « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ 6 » دین حق را با ارسال رسول ونزول وحی آغاز وبا نصب امام تکمیل فرمود . « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينً7 » قصد داریم دراین پژوهش ، با التفات به حقیقت علم ودین، ویا به تعبیری با امعان نظر به رسالت مشترکی که درذاتِ و حقیقت علم ودین نسبت به انسان وجود دارد ، اثبات فرضیه وحدت بین علم ودین را مورد بحث وبررسی قرار می دهیم .
رابطه دین وخدا ، رابطه خالق ومخلوق است . رابطه علت ومعلول است . رابطه علم وخدا نیز، رابطه خالق ومخلوق ورابطه علت ومعلول است . بنابراین علم ودین هر دومخلوق وفعل خداوند سبحان هستند . ودر فعل الهی بودن وداشتن رابطه علت ومعلولی، و برخورداری از منشأواحد، مشترک ومتحد هستند .
از دیدگاه قرآن کریم، این دریای بی پایان وگنجینه وحیانی « فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَا أَوْحَی8» که هیچگونه کژی ونادرستی درآن نیست « وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا 9 » وهیچ سخن ناحق ویا سخن باطلی در آن راه نیافته است «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ10 » واز هرگونه خطا واشتباه وتحریف مصون وایمن می باشد « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ 110» ودرحقیقت قانون اساسی دین «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ » ونقشه ی راه متدینّین است که به بهشت هدایت می کند« لِأَنَّهُ مَعَالِم الحَلَالِ وَ الحَرَامِ وَ مَنَارُ سُبُلِ الَجَنَّةِ 12» علم و دانش عامل تقّرب به خدا ومنشأ دین داری وایمان و تقوی است ؛ چنانکه میفرماید : «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا 13 «»وازطرفی دین و ایمان وتقوانیز، منشأعلم ومعرفت وقدرت تشخیص حق ازباطل، و بخششِ قوه فرقان وبصیرت اعلام شده است«َیاأیّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا 13 »
علم همسفر همیشگی وچراغ راه زندگی انسان است ، وبطور اختصاصی علم ، منشأ وعامل تحصیل معرفت نفس (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ14)که مقدمه معرفت الله است، («مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه15) وسرانجام باعث تقرب بنده به خدا، ووسیله ای برای درک وفهم بهترفرامین خدا است « وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ 16» .ودر امر وتقویت دین وایمان وخشیت ازخدامؤثر است « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ 17» ودر خصوص اطاعت وعبادت خداوند
نیزکارساز است . « يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ18 » چرا که اهل علم در پرتو علمشان می گویند : «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبانِ عقل، متذکر نمیشوند (و این حقیقت را درک نمیکنند).)
خداوندی که خالق ومنشاء علم ودین است ، هدف از ارسال دین (دعوت به توحید وعدل، ارسال رسول ، نزول قرآن ونصب امام ) را علم وحکمت آموزی وجهل زدایی وانتقال انسانها از تاریکی های ناشی از جهل وبی سوادی به روشنایی های ناشی از علم ومعرفت وآگاهی اعلام فرموده اند .
« هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ 19»
(او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند)
خداوند حکیم وعلیم در آیه ی شریفه ای دیگر ، علم ودانش را عامل درک وفهم توحید و پذیرش اساسی ترین اصل ورکن دین معرفی می فرماید. « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ 20» ورسیدن به مرتبه درک توحید پروردگار و شهادت به آن، را برای صاحبان علم امکان پذیرمی داند و این در ضرورت علم به تنهایی کافی است .
آری براستی ، بنابه فرمایش امیر مومنان علی علیه السلام، سلطان علم ودین وامیر قلم وبیان، همو که درب شهر علم پیامبر اسلام (ص) است ورسول گرامی خدا در باره اش فرموده ««انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة فلیات الباب؛ » 21همو که علم کتاب نزد اوست « وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ 22» وخداوند عزوجل شهادت اورا در کنار گواهی خودش، برای تأیید رسالت حضرت ختمی مرتب کافی دانسته وفرموده : « قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ 23» که درباره نقش علم ودانش در شناخت خدا فرموده : « کیف یعرف غیره من یجهل نفسه 24» کسی که به خویشتن جاهل است چگونه غیر خود را می شناسد؟
بدینسان خداوند برای علم ودانشی که چنین اثر معرفت بخشی دارد، بسیار ارزش قایل شده است . مخصوصا علم ودانشی که منتهی به معرفت الله وعبادات خداوند رحمن شده باشد را فراوان ارج نهاد است .« یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ 25» خداوند کسانی را که ایمان آوردند و آنان را که علم داده شدند بسیار بلندمرتبه می فرماید .
خداوند در آیات متعددی برتری عالم را نمایان ساخته است. و در آیاتی به این برتری تصریح نموده است: « قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ 26» بگو آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند یکسانند؟ قرآن به علم آموزی تشویق و بلکه امر می کند: « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 27» پس اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید.
قرآن کراراً تکیه بر علم داشته، وآنقدر براین امر اصرار فرموده که در اکثریت آیات ؛ مخاطب فقط علما ودانشمندان ومتفکران واقع شده اند ، هر چند این کتاب عزیز برای همه انسان ها مفید و قابل استفاده است ، ومخاطب آن تمام جهانیان هستند. لذا از این تأکیدات قرآن چنین مستفاد می شود که ، هرچه ظرفیّت علمی انسان بالاتر رود، بهره او از قرآن ومعارف الهی بیشتر خواهد شد.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دررابطه با برتری علم به عابد ونقش علم ودین در سعادت انسان فرموده اند: « خداوند چون برای کسی نیکی بخواهد او را عالمی ژرف نگر در دین می سازد 28» همچنین فرموده اند : « عالم هفتاد درجه از عابد برتر است 29»
در ترابط ودرهم آمیختگی وپیوستگی جدایی ناپذیر علم ودین ، ودر بیان اهمیت فوق العاده وجایگاه بسیار رفیع علم در دین اسلام ، همین بس که دین مبین اسلام طلب علم وعلم آموزی را یک فریضه واجب در عرض نماز ، روزه وحج قرارداده است . (طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة30) وسپس دین اسلام اول وانتهای علم را خدای سبحان اعلام کرده است . رسول اکرم(صلّي الله عليه و آله) فرمودند : «أَوَّلُ الْعِلْمِ مَعْرِفَةُ الْجَبَّارِ وَ آخِرُ الْعِلْمِ تَفْوِیضُ الْأَمْرِ إِلَیْهِ 31».
حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی درشرح حدیث شریف نبوی((طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة)که درآن تصریح به وجوب علم آموزی شده است فرموده اند : « شما ببینید چه زمانی در آغاز پیدایش اسلام گفته شد که: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة 31» یا «مؤمن و مؤمنة» یعنی همان وقتی که نماز و زکات و این چیزها آمد، طلب العلم هم آمد؛ «اطلبوا العلم ولو بالصین32» هم آمد.
من بارها تکرار میکنم، این به خاطر همین است که جامعه، بدون علم نخواهد توانست آرمانهای خودش را بالا بیاورد. مثل این است که انسان حرف حقی داشته باشد؛ اما اصلاً زبان گفتنش را نداشته باشد. نداشتن علم اینطوری است. علم موجب میشود که شما بتوانید آن آرمانها، آن اهداف و آن خط روشن و جادهی روشنِ صراط مستقیمی را که در دست و اختیار شماست، مطرح کنید و کسان بیشتری را از بشریت، به آن هدایت کنید. علم نداشته باشید، این امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین علم - که وسیلهی رشد ملی، بشری، انسانی و اوج گرفتن در محیط عام بشریت است - جزوِ چیزهای لازم است و باید به این اهتمام داشته باشید. 33»
پاورقی ها :
1ـ انعام / 122
2ـ طلاق / 12
3ـبقره /231
4ـ بقره /231
5ـ بقره / 151 (و به شما تعلیم کتاب و حکمت میدهد و آنچه را نمیدانید به شما میآموزد.)
6ـ بقره / 269 : (« يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ») یعنی : (خدا فیض حکمت و دانش را به هر که خواهد عطا کند و هرکه را به حکمت و دانش رساند، درباره ی او مرحمت بسیار فرموده و این حقیقت را جز خردمندان عالم متذکر نشوند.)
7ـ صف/ 9(( او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد)
8ـ مائده / 3
9ـ نجم / 10
10ـ کهف / 1
11ـ فصلت / 42
12ـ حجر / 8 (البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را محققا محفوظ خواهیم داشت.)
13ـ روم /43
14ـ از سخنان امامرضا علیه اسلام در باب فضیلت های علم است طوسی شیخ، محمد بن حسن، (1414 ق). الامالی. چاپ اول، قم: دارالثقافة
15ـ اسراء / 107 (لبته آنها که پیش از این به مقام علم و دانش رسیدند هرگاه این آیات بر ایشان تلاوت شود همه با کمال خضوع و فروتنی سر طاعت بر حکم آن فرود آورند.
16ـ انفال / 29 (ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، وتقوا پیشه باشید برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمیدهد؛ (روشنبینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛))
17ـ مائده / 105
18ـ غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف.
19ـ آل عمران / 7
20ـ فاطر / 28
21ـ آل عمران / 7 (در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند.
22ـ جمعه / 2
23ـ آل عمران / 18: (خدا در حالی که برپا دارنده عدل است [با منطق وحی، با نظام مُتقن آفرینش و با زبان همه موجودات] گواهی می دهد که هیچ معبودی جز او نیست؛ و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهی می دهند که هیچ معبودی جز او نیست؛ معبودی که توانای شکست ناپذیر و حکیم است.)
24ـ قال رسول الله (ص) «انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة فلیات الباب؛ من شهر علم هستم وعلی (علیهالسّلام) درب آن کسی که بخواهد وارد شهر گردد از درب آن وارد گردد». منابع : قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذو القربی، ج۱، ص۲۲۰ ــ کوفی، محمد بن سلیمان، مناقب الإمام أمیر المؤمنین علی بن أبیطالب (علیهالسّلام)، ج۲، ص۵۵۸. ـــ حمویی جوینی، ابراهیم بن محمد، فرائد السمطین، ج۱، ص۹۸. ـــ اسکافی، محمد بن همام، کفایة الطالب فی مناقب علی بن أبیطالب (علیهالسّلام)، ص۲۲۰.ــ سبط ابن جوزی، یوسف بن قزاوغلی، تذکره الخواص، ص۵۲. ـــ حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداة، ج۳، ص۲۹۰. ـــ حاکم حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۰۷ ـــ ابوالحسن اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج۱، ص۱۲۷. ــ ایجی، أحمد، فضائل الثقلین من کتاب توضیح الدلائل علی ترجیح الفضائل، ص۲۷۲.ـــ اسکافی، محمد بن همام، منتخب الانوار، ص۴۲. ـــ ابن مردویه اصفهانی، احمد بن موسی، مناقب علی بن ابیطالب (علیهالسّلام)، ص۸۵. ــ ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امام علی بن ابیطالب (علیهمالسّلام)، ص۱۱۷.
25ـ رعد / 43
26ـ رعد / 43 : (آنها که کافر شدند میگویند: «تو پیامبر نیستی!» بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب (و آگاهی بر قرآن) نزد اوست، میان من و شما گواه باشند!» منبع : قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج۱، ص۳۶۷.)
27ـ شرح غرر الحکم و درر الکلم، ج 4، ص 565.
28ـ مجادله / 11
29ـ زمر / 9
30ـ نحل / 43
31ـ لمحجة البیضاء، ج 1، ص 17.
32ـ همان، ص 18.
33ـكنزالفوائد ، شيخ ابو الفتح كراجكى ج 2 ص 107 ؛ مشكاةالأنوار ؛ على بن حسن طبرسى ص 133 ؛ عوالياللآلی ، ابن ابى جمهور احسائى ج 4 ص 70 ؛ بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج 1 ص 177 ؛
34ـ غزالى، محمد بن محمد، کیمیاى سعادت، ج 2، ص 404، تهران، شرکت انتشارات علمى فرهنگى، چاپ یازدهم، 1383ش. شرح روایت : ( این حدیث، با وجود اختصار و کوتاهیاش سفر طولانی انسان را در مسير رسيدن به علم، از مبدأ معرفت به خداوند تا مقصد تفویض و واگذاري امور به او، خلاصه کرده است. آغاز این سفر، شناخت خداوند جبّار است و مرحله پایانی آن، واگذاری کارها به او مي باشد و بین این دو مرحله، مراحل بسیار دشوار، ولی جذّاب و اشتیاقآوری قرار دارد.
در بیان دیگری گفتهاند: مراد از «اول العلم» تحقق علوم نظرى و در اصل معرفت الهى است و مراد از «آخر العلم» تخلّق به علوم عملى و در نهایت وصول به حضرت حق تعالی است. مقصود از «معرفة الجبار» شناخت مراحل علوم نظرى که پایان آن آرامش قلب و صفاى باطن و اندیشه صافى و روشنى دل است. و مقصود از «تفویض الامر» علوم عملى است که تخلّق به اخلاق الله و تزیّن به صفات ربوبى میباشد .
به بیان روشنتر؛ تا زمانی که انسان به معرفت و شناخت خدای تعالی نایل نشود به دروازه علم - که نوری است و خداوند در دل کسی که قابلیت آنرا داشته باشد، میتاباند - نرسیده است. اما نقطه پایانی و سرانجام علم که تفویض و واگذاری امور به خدای تعالی است، زمانی تحقق پیدا میکند که انسان خدا را بشناسد و تا زمانی که انسان به معرفت خدا نایل نشده؛ چگونه میتواند همه امورش را به موجود ناشناخته واگذار نماید؟!) نکونام، محمّدرضا، چارچوب سیر کمالات، ص 40، قم، ظهور شفق، چاپ اول، 1386ش؛ نیز ر.ک: «حکمت نظری و حکمت عملی»، سؤال 507.
همان
منیة المرید، شهید ثانی، ص103 ؛ مشكاة الانوار، علی بن حسن طبرسی، ص 135 ؛ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، محمد بن حسن فتّال نيشابورى، ج 1، ص11 ؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 1، ص 177 ح 55 ؛
:بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت - 1385/06/06
https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3349&nt=2&year=1385&tid=1851
لینک مستقیم متن کامل مقاله در کانال نشر آثار سید مختار موسوی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/7516
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️این روزها چقدر جای خالی شهید مظلوم، بی ریا و خدمتگزار آیت الله رئیسی احساس میشود
رهبر عزیزم فرمودند فقدان این مرد بزرگ خسارت است در آینده
◾️درچیستی و چرایی اصرار امام خامنه ای بر تشکیل تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم :
▪️چرا تمدن نوین اسلامی ؟
✍ #سیدمختارموسوی :
وقتی تشکیل تمدن اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری ، جزو مرحله نهایی وکمالی فرایند واهداف تحقق انقلاب اسلامی است ، وبنابرتصریح وتأکید معظم له امروز در مرحله سوم یعنی مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم1 ، نتیجه می گیریم که تمدن نوین اسلامی ، یک طرح و ایده است ، یک نظریه وفرضیه وانگاره است . که در عالم خارج وجود عینی وخارجی ندارد . یک هدف عالی وغایی است . قله انقلاب اسلامی است که به سمت وسوی آن در حال حرکت صعودی هستیم . باید به آن رسید واین قله را پیروزمندانه فتح کرد . ودر عالم خارج به آن عینیت وموجودیت بخشید .
تشکیل تمدن نوین اسلامی ، قدرت لایزال توحیدی ژئوپلیتیک مکتب اسلام ناب محمدی (ص) ، اسلام اهل بیتی علیهم السلام واسلام سیاسی را به جهانیان معرفی میکند .
از جمله حرفهای نویی که انقلاب اسلامی می تواند مصدر ومرکز ومولدآن باشد، تا درتاریخ مانا ونامیرا وجاودانه گردد ، تشکیل تمدن نوین اسلامی ذیل وحدت علم ودین و استقرارحکمرانی اسلامی درپرتو تمدن نوین اسلامی در عرصه های مختلف حکمرانی است ؛ که به پشتوانه آراء عمومی ومقبولیت مردمی و حاکمیت احکام ومعارف الهی ومبانی دینی تحقق پذیر است .
مقام معظم رهبری دراین رابطه می فرمایند :
« یک عنصری دیگری که لازم است برای این حرکت ، این است که این حرکت باید یک جهت گیری منطقی وقابل قبول، که در حرکت عمومی ملت ایران که ما داریم پیشنهاد می کنیم ومطرح می کنیم ، این جهت گیری ، جهت گیری به سمت جامعه اسلامی یا تمدن اسلامی است . یعنی می خواهیم برویم به سمت تشکیل یک جامعه اسلامی؛ وحرکت عمومی ، مارا باید به اینجا ودر نهایت به یک تمدن پیشرفته اسلامی برساند2. »
در ادامه می فرماید : « وعده تخلف ناپذیر خدا که ( ان تنصرالله ینصرکم) خب. ومن اصدق من الله قیلا، چه کسی از خدا راستگو تر است؟ وعده چه کسی از خدا درست تر است؟ خدا می گوید: ان تنصرالله ینصرکم ؛ اگرشما نصرت کردید خدارا، یعنی به سمت تمدن اسلام وجامعه اسلامی وتحقق دین خدا پیش رفتید . خدا شمارا یاری می کند3»
بدیهی است که انسان مسلمان قرن بیست ویکمی، که در محاصره تکنولوژیهای مختلف وتحت تأثیر قدرتهای رسانه های معاند قرار گرفته وشبانه روزی بدون وقفه ، در خلوت ودرجلوت در فضای مجازی مورد بمباران فرهنگی وعقیدتی وسیاسی مکاتب التقاطی وتفکرات انحرافی وضد توحیدی قرار می گیرد ، با حرفهای تکراری وغیر منطقی و غیر عقلایی وارد مسیرنمی شود وبرای این حرکت عمومی ،که پیش نیاز تشکیل تمدن اسلامی است پیش قدم نمی گردد .
امروز ایرانی مسلمان ، ومسلمانان سایر نقاط جهان ، ودیگر انسانهای آزاده که علاقمند به گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت شده اند ، از انقلاب اسلامی ومدافعان وتئورسین های فکری وعقیدتی آن حرف نو وتازه ونا میرا می خواهند . برای اینکه علت تامه علاقمندی وگرایش مسلمانان به انقلاب اسلامی و حتی علت تامه دشمنی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ناشی از حرف نویی بود که انقلاب اسلامی از بدو پیروزی مطرح کرد .
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری درتاریخ 27/11/1379 دراین خصوص فرموده اند :
«درمورد این انقلاب عظیم ، به نظر من باید یک نکته همواره مورد توجه باشد . وآن این است که این انقلاب حرف نویی را درجهان بشریت مطرح کرد . سعی براین است که که این حرف تازه را ونو را که دردنیای امروزکاملاً بدیع وجدید است، از صحنه خارج کنند وذهنهای مردم ، بخصوص جوانان را درهمه عالم از این مقوله منصرف نمایند . آن حرف نو این بود که انقلاب ، علیه حکومت های مبتنی برناپرهیزگاری وظلم قیام کرد.... حکومت اسلامی وانقلاب اسلامی این حرف نورا مطرح کرد که حاکم وحکومت وقدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری ، عدالت وحقیقت باشد ».
نظریه تمدن نوین اسلامی همان حرف نویی است که عقلای عالم با شنیدن آن امیدوار ودشمنان عقل ودین وانسانیت با شنیدن آن خشمگین وعصبانی شده اند .
نو بودن این حرف و وجه افتراق وامتیازوبرتری تمدن نوین اسلامی بر تمدن متجددِ معنویت ستیز لیبرال دمکراسی غربی وهمچنین برتری آن نسبت به تمدن متحجرطالبانیسم وداعشیسم ؛ دراین است که ، تمدن نوین اسلامی متبایناً براساس جهان بینی توحیدی، گفتمان وحیانی ، فرهنگ دینی اهل بیتی، وسبک زندگی اسلامی که در حقیقت خمیرمایه وجوهرة تمدن نوین اسلامی است بوجود می اید .
به تعبیر ساده تر ، تمدن نوین اسلامی نه به فرهنگ وتمدن متحجرطالبانی وداعشی است و نه به فرهنگ وتمدن متجدد غربی است . یعنی با تمدن نوین اسلامی نه به کابل می رویم ونه به پاریس . بلکه با عشق به جمهوری اسلامی ایران وگفتمان انقلاب اسلامی ، در ام القرای اسلام ناب وقرار گاه مقاومت وپایتخت ایالات متحده مقاومت می مانیم ومانا می شویم .