آیا آیت الله سیستانی آخرین اسطوره خواهد بود؟/ آینده مرجعیت در عراق
مقاله تحلیلی به قلم استاد دانشگاه گراندوَلیاستیت در اسپانیا در نشریه مؤسسهی خاورمیانه
🌷ملاحظه :
قابل توجه عموم طلاب وحوزویان و شیعیان
ببینید یک نویسنده خارجی به اندازه طلبه ای که 50 سال در درون حوزه علمیه دارای حیات علمی ومعنوی است ؛ این همه اطلاعات دقیق و فنی واسلامی واجتماعی دارد.
مقاله ای شگرف انگیز است و جا دارد روی آن بحث وبررسی صورت گیرد.
khabaronline.ir/xmNTH
نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان.docx
97.6K
🔻 « نگاهی کلامی به فلسفه علم و دین »
▪️نقش مشترک علم ودین درتربیت توحیدی انسان :
✍ #سیدمختارموسوی :
جهان بینی توحیدی چتری است که از قدیم الایام ، قبل از آنکه انسان با معنی ومفهوم آن آشنا باشد، وبتواند با این جهان بینی مأنوس وارتباط بر قرار نماید ، بر فراز نهاد علم ودین سایه گسترانیده بود. ولذا اولین درس وآموزش برای تربیت وپرورش انسان در تراز تمدن نوین اسلامی ، تربیت توحیدی انسان است . که در این بخش به نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان می پردازیم .
« أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 1»
ترجمه : ( آیا کسی که (از نظر عقلی و روحی) مرده بود و ما او را ( به وسیله دین وعلم ) زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم [به درستی و سلامت] حرکت کند، مانند کسی است که در تاریکی ها (جهل و گمراهی یا بی سوادی وبی دینی ) است و از آن بیرون شدنی نیست؟! این گونه برای کافران ( به خاطر لجاجت و عنادشان ) آنچه انجام می دادند، آراسته شد [تا گمان کنند اعمالی را که انجام می دهند نیکوست.)
👈برای مطالعه متن کامل مقاله فایل بالا را باز کنید.
کانال نشر #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
📩 پیام رهبر انقلاب درپی شهادت حجتالاسلام صباحی امام جمعه کازرون
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت عالم مقبول و محبوب، حجتالاسلام حاج شیخ محمد صباحی، امام جمعه کازرون را تسلیت گفتند.
🖼 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
با تأثر خبر شهادت امام جمعهی محترم کازرون جناب حجةالاسلام حاج شیخ محمد صباحی رحمةاللهعلیه را دریافت کردم.
ایشان عالم محبوب و مقبول شهر، و برخوردار از حسن اخلاق و رفتار، و دارای روحیهی مردمی معرفی شدهاند و فقدان امثال ایشان تأسفانگیز است.
طبق اطلاع، جنایت بوسیلهی یک مجرم امنیتی صورت گرفته است. به خانوادهی گرامی و ارادتمندان و دوستان ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۸/۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
*🔻«نگاهی کلامی به فلسفه علم و دین »*
*▪️نقش مشترک علم و دین در تربیت توحیدی انسان :*
*✍ #سیدمختارموسوی :*
جهان بینی توحیدی چتری است که از قدیم الایام ، قبل از آنکه انسان با معنی ومفهوم آن آشنا باشد، وبتواند با این جهان بینی مأنوس وارتباط بر قرار نماید ، بر فراز نهاد علم ودین سایه گسترانیده بود. ولذا اولین درس وآموزش برای تربیت وپرورش انسان در تراز تمدن نوین اسلامی ، تربیت توحیدی انسان است . که در این بخش به نقش مشترک علم ودین در تربیت توحیدی انسان می پردازیم .
« أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ 1»
ترجمه : ( آیا کسی که (از نظر عقلی و روحی) مرده بود و ما او را ( به وسیله دین وعلم ) زنده کردیم، و برای وی نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم [به درستی و سلامت] حرکت کند، مانند کسی است که در تاریکی ها (جهل و گمراهی یا بی سوادی وبی دینی ) است و از آن بیرون شدنی نیست؟! این گونه برای کافران ( به خاطر لجاجت و عنادشان ) آنچه انجام می دادند، آراسته شد [تا گمان کنند اعمالی را که انجام می دهند نیکوست.)
با استعانت از ذات قدسی وبی همتای خالق علم ودین، همو که علم مطلقه است « وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا 2» ومنشاء تمامی علوم « وَمَا أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ 3» وعالِم وآگاه به همه امور عالَم است «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ » وحاقِ علم به ما هُوَ علم، اعم از علوم تجربی ونظری ( دانش وحکمت) پرتو و مرتبه ی نازله ای از علم مطلقه ی لایتناهی اوست که قابل تعلیم وتعلم است« وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ 4» واین حکمت ودانش به اراده ومشیّت مطلق حق جل جلاله ، به بندگانی که صلاحیت وظرفیت واستطاعت آن را داشته باشند اعطا می گردد « يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ5» وهمو که منشأ ومبداء ومعاد دین است « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ 6 » دین حق را با ارسال رسول ونزول وحی آغاز وبا نصب امام تکمیل فرمود . « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينً7 » قصد داریم دراین پژوهش ، با التفات به حقیقت علم ودین، ویا به تعبیری با امعان نظر به رسالت مشترکی که درذاتِ و حقیقت علم ودین نسبت به انسان وجود دارد ، اثبات فرضیه وحدت بین علم ودین را مورد بحث وبررسی قرار می دهیم .
رابطه دین وخدا ، رابطه خالق ومخلوق است . رابطه علت ومعلول است . رابطه علم وخدا نیز، رابطه خالق ومخلوق ورابطه علت ومعلول است . بنابراین علم ودین هر دومخلوق وفعل خداوند سبحان هستند . ودر فعل الهی بودن وداشتن رابطه علت ومعلولی، و برخورداری از منشأواحد، مشترک ومتحد هستند .
از دیدگاه قرآن کریم، این دریای بی پایان وگنجینه وحیانی « فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَا أَوْحَی8» که هیچگونه کژی ونادرستی درآن نیست « وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا 9 » وهیچ سخن ناحق ویا سخن باطلی در آن راه نیافته است «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ10 » واز هرگونه خطا واشتباه وتحریف مصون وایمن می باشد « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ 110» ودرحقیقت قانون اساسی دین «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ » ونقشه ی راه متدینّین است که به بهشت هدایت می کند« لِأَنَّهُ مَعَالِم الحَلَالِ وَ الحَرَامِ وَ مَنَارُ سُبُلِ الَجَنَّةِ 12» علم و دانش عامل تقّرب به خدا ومنشأ دین داری وایمان و تقوی است ؛ چنانکه میفرماید : «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّدًا 13 «»وازطرفی دین و ایمان وتقوانیز، منشأعلم ومعرفت وقدرت تشخیص حق ازباطل، و بخششِ قوه فرقان وبصیرت اعلام شده است«َیاأیّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا 13 »
علم همسفر همیشگی وچراغ راه زندگی انسان است ، وبطور اختصاصی علم ، منشأ وعامل تحصیل معرفت نفس (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ14)که مقدمه معرفت الله است، («مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه15) وسرانجام باعث تقرب بنده به خدا، ووسیله ای برای درک وفهم بهترفرامین خدا است « وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ 16» .ودر امر وتقویت دین وایمان وخشیت ازخدامؤثر است « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ 17» ودر خصوص اطاعت وعبادت خداوند
نیزکارساز است . « يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ18 » چرا که اهل علم در پرتو علمشان می گویند : «ما به همه آن ایمان آوردیم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبانِ عقل، متذکر نمیشوند (و این حقیقت را درک نمیکنند).)
خداوندی که خالق ومنشاء علم ودین است ، هدف از ارسال دین (دعوت به توحید وعدل، ارسال رسول ، نزول قرآن ونصب امام ) را علم وحکمت آموزی وجهل زدایی وانتقال انسانها از تاریکی های ناشی از جهل وبی سوادی به روشنایی های ناشی از علم ومعرفت وآگاهی اعلام فرموده اند .
« هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ 19»
(او کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها میخواند و آنها را تزکیه میکند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت میآموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند)
خداوند حکیم وعلیم در آیه ی شریفه ای دیگر ، علم ودانش را عامل درک وفهم توحید و پذیرش اساسی ترین اصل ورکن دین معرفی می فرماید. « شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ 20» ورسیدن به مرتبه درک توحید پروردگار و شهادت به آن، را برای صاحبان علم امکان پذیرمی داند و این در ضرورت علم به تنهایی کافی است .
آری براستی ، بنابه فرمایش امیر مومنان علی علیه السلام، سلطان علم ودین وامیر قلم وبیان، همو که درب شهر علم پیامبر اسلام (ص) است ورسول گرامی خدا در باره اش فرموده ««انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة فلیات الباب؛ » 21همو که علم کتاب نزد اوست « وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ 22» وخداوند عزوجل شهادت اورا در کنار گواهی خودش، برای تأیید رسالت حضرت ختمی مرتب کافی دانسته وفرموده : « قُلْ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ 23» که درباره نقش علم ودانش در شناخت خدا فرموده : « کیف یعرف غیره من یجهل نفسه 24» کسی که به خویشتن جاهل است چگونه غیر خود را می شناسد؟
بدینسان خداوند برای علم ودانشی که چنین اثر معرفت بخشی دارد، بسیار ارزش قایل شده است . مخصوصا علم ودانشی که منتهی به معرفت الله وعبادات خداوند رحمن شده باشد را فراوان ارج نهاد است .« یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ 25» خداوند کسانی را که ایمان آوردند و آنان را که علم داده شدند بسیار بلندمرتبه می فرماید .
خداوند در آیات متعددی برتری عالم را نمایان ساخته است. و در آیاتی به این برتری تصریح نموده است: « قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یعْلَمُونَ 26» بگو آیا کسانی که می دانند و کسانی که نمی دانند یکسانند؟ قرآن به علم آموزی تشویق و بلکه امر می کند: « فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکرِ إِنْ کنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ 27» پس اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید.
قرآن کراراً تکیه بر علم داشته، وآنقدر براین امر اصرار فرموده که در اکثریت آیات ؛ مخاطب فقط علما ودانشمندان ومتفکران واقع شده اند ، هر چند این کتاب عزیز برای همه انسان ها مفید و قابل استفاده است ، ومخاطب آن تمام جهانیان هستند. لذا از این تأکیدات قرآن چنین مستفاد می شود که ، هرچه ظرفیّت علمی انسان بالاتر رود، بهره او از قرآن ومعارف الهی بیشتر خواهد شد.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله دررابطه با برتری علم به عابد ونقش علم ودین در سعادت انسان فرموده اند: « خداوند چون برای کسی نیکی بخواهد او را عالمی ژرف نگر در دین می سازد 28» همچنین فرموده اند : « عالم هفتاد درجه از عابد برتر است 29»
در ترابط ودرهم آمیختگی وپیوستگی جدایی ناپذیر علم ودین ، ودر بیان اهمیت فوق العاده وجایگاه بسیار رفیع علم در دین اسلام ، همین بس که دین مبین اسلام طلب علم وعلم آموزی را یک فریضه واجب در عرض نماز ، روزه وحج قرارداده است . (طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة30) وسپس دین اسلام اول وانتهای علم را خدای سبحان اعلام کرده است . رسول اکرم(صلّي الله عليه و آله) فرمودند : «أَوَّلُ الْعِلْمِ مَعْرِفَةُ الْجَبَّارِ وَ آخِرُ الْعِلْمِ تَفْوِیضُ الْأَمْرِ إِلَیْهِ 31».
حضرت امام خامنه ای (حفظه الله تعالی درشرح حدیث شریف نبوی((طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة)که درآن تصریح به وجوب علم آموزی شده است فرموده اند : « شما ببینید چه زمانی در آغاز پیدایش اسلام گفته شد که: «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة 31» یا «مؤمن و مؤمنة» یعنی همان وقتی که نماز و زکات و این چیزها آمد، طلب العلم هم آمد؛ «اطلبوا العلم ولو بالصین32» هم آمد.
من بارها تکرار میکنم، این به خاطر همین است که جامعه، بدون علم نخواهد توانست آرمانهای خودش را بالا بیاورد. مثل این است که انسان حرف حقی داشته باشد؛ اما اصلاً زبان گفتنش را نداشته باشد. نداشتن علم اینطوری است. علم موجب میشود که شما بتوانید آن آرمانها، آن اهداف و آن خط روشن و جادهی روشنِ صراط مستقیمی را که در دست و اختیار شماست، مطرح کنید و کسان بیشتری را از بشریت، به آن هدایت کنید. علم نداشته باشید، این امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین علم - که وسیلهی رشد ملی، بشری، انسانی و اوج گرفتن در محیط عام بشریت است - جزوِ چیزهای لازم است و باید به این اهتمام داشته باشید. 33»
پاورقی ها :
1ـ انعام / 122
2ـ طلاق / 12
3ـبقره /231
4ـ بقره /231
5ـ بقره / 151 (و به شما تعلیم کتاب و حکمت میدهد و آنچه را نمیدانید به شما میآموزد.)
6ـ بقره / 269 : (« يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ») یعنی : (خدا فیض حکمت و دانش را به هر که خواهد عطا کند و هرکه را به حکمت و دانش رساند، درباره ی او مرحمت بسیار فرموده و این حقیقت را جز خردمندان عالم متذکر نشوند.)
7ـ صف/ 9(( او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد)
8ـ مائده / 3
9ـ نجم / 10
10ـ کهف / 1
11ـ فصلت / 42
12ـ حجر / 8 (البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را محققا محفوظ خواهیم داشت.)
13ـ روم /43
14ـ از سخنان امامرضا علیه اسلام در باب فضیلت های علم است طوسی شیخ، محمد بن حسن، (1414 ق). الامالی. چاپ اول، قم: دارالثقافة
15ـ اسراء / 107 (لبته آنها که پیش از این به مقام علم و دانش رسیدند هرگاه این آیات بر ایشان تلاوت شود همه با کمال خضوع و فروتنی سر طاعت بر حکم آن فرود آورند.
16ـ انفال / 29 (ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، وتقوا پیشه باشید برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمیدهد؛ (روشنبینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛))
17ـ مائده / 105
18ـ غرر الحکم ،ج 5، ص 194، ماده عرف.
19ـ آل عمران / 7
20ـ فاطر / 28
21ـ آل عمران / 7 (در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمیدانند.
22ـ جمعه / 2
23ـ آل عمران / 18: (خدا در حالی که برپا دارنده عدل است [با منطق وحی، با نظام مُتقن آفرینش و با زبان همه موجودات] گواهی می دهد که هیچ معبودی جز او نیست؛ و فرشتگان و صاحبان دانش نیز گواهی می دهند که هیچ معبودی جز او نیست؛ معبودی که توانای شکست ناپذیر و حکیم است.)
24ـ قال رسول الله (ص) «انا مدینة العلم و علی بابها فمن اراد المدینة فلیات الباب؛ من شهر علم هستم وعلی (علیهالسّلام) درب آن کسی که بخواهد وارد شهر گردد از درب آن وارد گردد». منابع : قندوزی حنفی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع الموده لذو القربی، ج۱، ص۲۲۰ ــ کوفی، محمد بن سلیمان، مناقب الإمام أمیر المؤمنین علی بن أبیطالب (علیهالسّلام)، ج۲، ص۵۵۸. ـــ حمویی جوینی، ابراهیم بن محمد، فرائد السمطین، ج۱، ص۹۸. ـــ اسکافی، محمد بن همام، کفایة الطالب فی مناقب علی بن أبیطالب (علیهالسّلام)، ص۲۲۰.ــ سبط ابن جوزی، یوسف بن قزاوغلی، تذکره الخواص، ص۵۲. ـــ حر عاملی، محمد بن حسن، اثبات الهداة، ج۳، ص۲۹۰. ـــ حاکم حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۰۷ ـــ ابوالحسن اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج۱، ص۱۲۷. ــ ایجی، أحمد، فضائل الثقلین من کتاب توضیح الدلائل علی ترجیح الفضائل، ص۲۷۲.ـــ اسکافی، محمد بن همام، منتخب الانوار، ص۴۲. ـــ ابن مردویه اصفهانی، احمد بن موسی، مناقب علی بن ابیطالب (علیهالسّلام)، ص۸۵. ــ ابن مغازلی، علی بن محمد، مناقب امام علی بن ابیطالب (علیهمالسّلام)، ص۱۱۷.
25ـ رعد / 43
26ـ رعد / 43 : (آنها که کافر شدند میگویند: «تو پیامبر نیستی!» بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب (و آگاهی بر قرآن) نزد اوست، میان من و شما گواه باشند!» منبع : قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، ج۱، ص۳۶۷.)
27ـ شرح غرر الحکم و درر الکلم، ج 4، ص 565.
28ـ مجادله / 11
29ـ زمر / 9
30ـ نحل / 43
31ـ لمحجة البیضاء، ج 1، ص 17.
32ـ همان، ص 18.
33ـكنزالفوائد ، شيخ ابو الفتح كراجكى ج 2 ص 107 ؛ مشكاةالأنوار ؛ على بن حسن طبرسى ص 133 ؛ عوالياللآلی ، ابن ابى جمهور احسائى ج 4 ص 70 ؛ بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج 1 ص 177 ؛
34ـ غزالى، محمد بن محمد، کیمیاى سعادت، ج 2، ص 404، تهران، شرکت انتشارات علمى فرهنگى، چاپ یازدهم، 1383ش. شرح روایت : ( این حدیث، با وجود اختصار و کوتاهیاش سفر طولانی انسان را در مسير رسيدن به علم، از مبدأ معرفت به خداوند تا مقصد تفویض و واگذاري امور به او، خلاصه کرده است. آغاز این سفر، شناخت خداوند جبّار است و مرحله پایانی آن، واگذاری کارها به او مي باشد و بین این دو مرحله، مراحل بسیار دشوار، ولی جذّاب و اشتیاقآوری قرار دارد.
در بیان دیگری گفتهاند: مراد از «اول العلم» تحقق علوم نظرى و در اصل معرفت الهى است و مراد از «آخر العلم» تخلّق به علوم عملى و در نهایت وصول به حضرت حق تعالی است. مقصود از «معرفة الجبار» شناخت مراحل علوم نظرى که پایان آن آرامش قلب و صفاى باطن و اندیشه صافى و روشنى دل است. و مقصود از «تفویض الامر» علوم عملى است که تخلّق به اخلاق الله و تزیّن به صفات ربوبى میباشد .
به بیان روشنتر؛ تا زمانی که انسان به معرفت و شناخت خدای تعالی نایل نشود به دروازه علم - که نوری است و خداوند در دل کسی که قابلیت آنرا داشته باشد، میتاباند - نرسیده است. اما نقطه پایانی و سرانجام علم که تفویض و واگذاری امور به خدای تعالی است، زمانی تحقق پیدا میکند که انسان خدا را بشناسد و تا زمانی که انسان به معرفت خدا نایل نشده؛ چگونه میتواند همه امورش را به موجود ناشناخته واگذار نماید؟!) نکونام، محمّدرضا، چارچوب سیر کمالات، ص 40، قم، ظهور شفق، چاپ اول، 1386ش؛ نیز ر.ک: «حکمت نظری و حکمت عملی»، سؤال 507.
همان
منیة المرید، شهید ثانی، ص103 ؛ مشكاة الانوار، علی بن حسن طبرسی، ص 135 ؛ روضة الواعظين و بصيرة المتعظين، محمد بن حسن فتّال نيشابورى، ج 1، ص11 ؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج 1، ص 177 ح 55 ؛
:بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت - 1385/06/06
https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=3349&nt=2&year=1385&tid=1851
لینک مستقیم متن کامل مقاله در کانال نشر آثار سید مختار موسوی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/7516
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️این روزها چقدر جای خالی شهید مظلوم، بی ریا و خدمتگزار آیت الله رئیسی احساس میشود
رهبر عزیزم فرمودند فقدان این مرد بزرگ خسارت است در آینده
◾️درچیستی و چرایی اصرار امام خامنه ای بر تشکیل تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم :
▪️چرا تمدن نوین اسلامی ؟
✍ #سیدمختارموسوی :
وقتی تشکیل تمدن اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری ، جزو مرحله نهایی وکمالی فرایند واهداف تحقق انقلاب اسلامی است ، وبنابرتصریح وتأکید معظم له امروز در مرحله سوم یعنی مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم1 ، نتیجه می گیریم که تمدن نوین اسلامی ، یک طرح و ایده است ، یک نظریه وفرضیه وانگاره است . که در عالم خارج وجود عینی وخارجی ندارد . یک هدف عالی وغایی است . قله انقلاب اسلامی است که به سمت وسوی آن در حال حرکت صعودی هستیم . باید به آن رسید واین قله را پیروزمندانه فتح کرد . ودر عالم خارج به آن عینیت وموجودیت بخشید .
تشکیل تمدن نوین اسلامی ، قدرت لایزال توحیدی ژئوپلیتیک مکتب اسلام ناب محمدی (ص) ، اسلام اهل بیتی علیهم السلام واسلام سیاسی را به جهانیان معرفی میکند .
از جمله حرفهای نویی که انقلاب اسلامی می تواند مصدر ومرکز ومولدآن باشد، تا درتاریخ مانا ونامیرا وجاودانه گردد ، تشکیل تمدن نوین اسلامی ذیل وحدت علم ودین و استقرارحکمرانی اسلامی درپرتو تمدن نوین اسلامی در عرصه های مختلف حکمرانی است ؛ که به پشتوانه آراء عمومی ومقبولیت مردمی و حاکمیت احکام ومعارف الهی ومبانی دینی تحقق پذیر است .
مقام معظم رهبری دراین رابطه می فرمایند :
« یک عنصری دیگری که لازم است برای این حرکت ، این است که این حرکت باید یک جهت گیری منطقی وقابل قبول، که در حرکت عمومی ملت ایران که ما داریم پیشنهاد می کنیم ومطرح می کنیم ، این جهت گیری ، جهت گیری به سمت جامعه اسلامی یا تمدن اسلامی است . یعنی می خواهیم برویم به سمت تشکیل یک جامعه اسلامی؛ وحرکت عمومی ، مارا باید به اینجا ودر نهایت به یک تمدن پیشرفته اسلامی برساند2. »
در ادامه می فرماید : « وعده تخلف ناپذیر خدا که ( ان تنصرالله ینصرکم) خب. ومن اصدق من الله قیلا، چه کسی از خدا راستگو تر است؟ وعده چه کسی از خدا درست تر است؟ خدا می گوید: ان تنصرالله ینصرکم ؛ اگرشما نصرت کردید خدارا، یعنی به سمت تمدن اسلام وجامعه اسلامی وتحقق دین خدا پیش رفتید . خدا شمارا یاری می کند3»
بدیهی است که انسان مسلمان قرن بیست ویکمی، که در محاصره تکنولوژیهای مختلف وتحت تأثیر قدرتهای رسانه های معاند قرار گرفته وشبانه روزی بدون وقفه ، در خلوت ودرجلوت در فضای مجازی مورد بمباران فرهنگی وعقیدتی وسیاسی مکاتب التقاطی وتفکرات انحرافی وضد توحیدی قرار می گیرد ، با حرفهای تکراری وغیر منطقی و غیر عقلایی وارد مسیرنمی شود وبرای این حرکت عمومی ،که پیش نیاز تشکیل تمدن اسلامی است پیش قدم نمی گردد .
امروز ایرانی مسلمان ، ومسلمانان سایر نقاط جهان ، ودیگر انسانهای آزاده که علاقمند به گفتمان انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت شده اند ، از انقلاب اسلامی ومدافعان وتئورسین های فکری وعقیدتی آن حرف نو وتازه ونا میرا می خواهند . برای اینکه علت تامه علاقمندی وگرایش مسلمانان به انقلاب اسلامی و حتی علت تامه دشمنی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی ناشی از حرف نویی بود که انقلاب اسلامی از بدو پیروزی مطرح کرد .
حضرت امام خامنه ای مدظله العالی در دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری درتاریخ 27/11/1379 دراین خصوص فرموده اند :
«درمورد این انقلاب عظیم ، به نظر من باید یک نکته همواره مورد توجه باشد . وآن این است که این انقلاب حرف نویی را درجهان بشریت مطرح کرد . سعی براین است که که این حرف تازه را ونو را که دردنیای امروزکاملاً بدیع وجدید است، از صحنه خارج کنند وذهنهای مردم ، بخصوص جوانان را درهمه عالم از این مقوله منصرف نمایند . آن حرف نو این بود که انقلاب ، علیه حکومت های مبتنی برناپرهیزگاری وظلم قیام کرد.... حکومت اسلامی وانقلاب اسلامی این حرف نورا مطرح کرد که حاکم وحکومت وقدرت سیاسی باید مبتنی بر پرهیزگاری ، عدالت وحقیقت باشد ».
نظریه تمدن نوین اسلامی همان حرف نویی است که عقلای عالم با شنیدن آن امیدوار ودشمنان عقل ودین وانسانیت با شنیدن آن خشمگین وعصبانی شده اند .
نو بودن این حرف و وجه افتراق وامتیازوبرتری تمدن نوین اسلامی بر تمدن متجددِ معنویت ستیز لیبرال دمکراسی غربی وهمچنین برتری آن نسبت به تمدن متحجرطالبانیسم وداعشیسم ؛ دراین است که ، تمدن نوین اسلامی متبایناً براساس جهان بینی توحیدی، گفتمان وحیانی ، فرهنگ دینی اهل بیتی، وسبک زندگی اسلامی که در حقیقت خمیرمایه وجوهرة تمدن نوین اسلامی است بوجود می اید .
به تعبیر ساده تر ، تمدن نوین اسلامی نه به فرهنگ وتمدن متحجرطالبانی وداعشی است و نه به فرهنگ وتمدن متجدد غربی است . یعنی با تمدن نوین اسلامی نه به کابل می رویم ونه به پاریس . بلکه با عشق به جمهوری اسلامی ایران وگفتمان انقلاب اسلامی ، در ام القرای اسلام ناب وقرار گاه مقاومت وپایتخت ایالات متحده مقاومت می مانیم ومانا می شویم .
صفحه دوم :
همان طوری که مستحضر هستید ، صاحب ایده وحرف نو نظریه تمدن نوین اسلامی، بزرگ نظریه پردازقرن معاصر در جهان سیاست وجهان اسلام ، حضرت امام خامنه ای مدظله العالی است . که این نظریه سراسرحِکمی را با یک نگاه الهیاتی وتمدنی مبتنی بر حکمت ومنطق ومتناظر برحکمر انی اسلامی، با نقطه عزیمت جهان بینی توحیدی صادر وابلاغ فرموده اند .
خب بدیهی است که ماهیت این ایده وانگاره ، ومضافاً ابعاد ریز ودرشت آن در ماده ومعنا، بدرشکل وماهیت ، به نحو احسن واکمل در ذهن فلسفی والهیاتی صاحب نظریه، شکل کمالی خودرا پیدا کرده ودرحقیقت برای تحقق در عالم خارج وتلاش برای موجودیت وعینیت پیدا کردن ابلاغ شده است .
شایان ذکر است ، دراینجا اگراز واژه واصطلاح نظریه وانگاره وایده استفاده شده است ، منظور یک ایده خام با توجه به معنی لغوی آن و بدون سابقه ماهوی که محتاج به پرورش وآزمون وتجربه باشد نیست. بلکه از نظرحکمی وفلسفی، طرحی است که حقایق خارجی آن، که همان ماهیت طرح می باشد، محصول وجود کمالی طرح در عالم ذهن صاحب نظریه است . وبا توجه به اصالت وجود وتقدم آن بر ماهیت ، این طرح سیر کمالی خودرا درذهن خلاقِ خالق نظریه طی نموده ، وهمان طوریکه اشاره شد، صرفا جهت نهادینه کردن وعینیت یافتن در عالم خارج ، ابلاغ عمومی شده است .
از ان جایی که درحکیم وصائب التدبیر بودن صاحب ایده تمدن نوین اسلامی تردیدی وجود ندارد، باید پذیرفت که قبل از اعلان عمومی نظریه تمدن نوین اسلامی وفراخون ملت مسلمان ایران وسایرملت ها وانسانهای آزاده ای که در حوزه تمدنی با ملت مسلمان ایران واصحاب جبهه مقاومت اشتراکاتی دارند، برای تحقق بخشیدن به بزرگ آرمان انقلاب اسلامی که همان تشکیل تمدن نوین اسلامی است ، بارهااین طرح را در ذهن حکیمانه وفیلسوفانه خود پرورش داده وتمام ابعاد آنرا در ماده ومعنا وشکا وماهیت مورد بررسی عالمانه وتجزیه وتحلیل محققانه قرارداده اند .
لذازمانی به اعلام عمومی آن رضایت داده اند که پیروزی وبهروزی جهان اسلام وتقویت گفتمان مهدویت، وجهانی شدن گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان پیش نیاز حکومت حضرت حجت روحی وارواح العالمین له الفدا را متوقف برشکل گیری تمدن نوین اسلامی دیده اند.
بدیسنان با توجه به توصیه های ارائه شده در بیانیه گام دوم انقلاب ، واینکه از ایده تمدن نوین اسلامی بعنوان بزرگ آرمان انقلاب اسلامی یاد شده است ، بر اهل قلم وفضلا وعلمای دهر، واجب وضروری است که برای ارتقاء و تبدیل طرح ماهوی تمدن نوین اسلامی، به شکل نهایی وساختاری خود ، ویا به تعبیری تلاش برای نهادینه سازی واصالت بخشیدن به آن وارد میدان عمل شوند .
تشکیل تمدن نوین اسلامی مستلزم وجود یکسری عناصر وعوامل در عالم خارج است از قبیل :
الف ) " دین مشترک " که منشاء ومنبع گفتمان توحیدی ومصدر جهان بینی توحیدی در بین ملت های هدف در سراسر گیتی باشد . با توجه به پسوند اسلامیت ونوین بودن تمدن مورد بحث ، خب بدیهی است که مراد از دین دراینجا ، شریعت اسلام ناب محمدی (ص) است . چون در پرتو سیرسلوک در صراط مستقیم اسلام است که باران معنویت در سراسر سرزمینهای مخاطب نازل می شودو وتشنگان معارف توحیدی وارزشهای انسانی وزیست معنوی، در سایه سار جهان بینی توحیدی سیراب وقلوب مخاطبیین در حوزه تمدنی مشترک به هم نزدیک خواهد شد .
ب) "علم ودانش بومی " مراد از علم ودانش بومی در اینجا یعنی علم ودانش دینی ، چرا که براین باوریم ، از نگاه شریعت اسلام ناب ؛ حقیقت علم درحوزه نظر وعمل نه تنها هیچگونه تقابل ، تعارض وتغایری با دین الهی اسلام وگفتمان توحیدی وجهان بینی توحیدی ندارد، بلکه با تولید علوم دینی می توان به سمت وسوی وحدت علم ودین وشکستن دیوار جهل وخرافه ای که بین علم ودین جدایی انداخته امیدوار بود .ومی توان با پیوند علم ودین، راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هموار وکوتا ومطمئن نمود . چرا که علم ودانش از مهمترین ارکان وعناصر شکل گیری تمدن نوین اسلامی است.
ج) " امنیت " درعرصه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی، علمی ، خاصه امنیت درون مرزی وبرون مرزی در آسمان وزمین ودریا ، که در سایه حکمرانی اسلامی درحوزه امنیت تحقق می یابد و تا این عنصر محقق نگردد بهوجود آمدن تمدن از جمله تمدن نوین اسلامی درقرن 21 میلادی ممکن نخواهد شد.
د)" اقتدار نظامی و دفاعی تا رسیدن به نقطه بازدارندگی " حکومت یا ملتهایی که داعیه دار تشکیل تمدن نوین اسلامی هستند ، باید از چنان اقتدارنظامی در عرصه تولیدتجهیزات وسلاحهای پیشرفته مدرن روز ، ونیروی انسانی آموزش دیده ومتخصص ومجرب وورزیده برخوردار باشد، که بتواند امنیت مرزی وفرامرزی حوزه جغرافیایی وژئوپلوتیک حوزه تمدنی هدف خودرا درهوا وزمین ودریا تأمین ودست برتری نسبت به دشمنان احتمالی داشته باشد .
صفحه سوم :
چرا که اقتدار نظامی است که تولید امنیت در همه عرصه ها می کند وبدون تردید اقتدار نظامی وقدرت بازدارندگی وامنیت کامل در حوزه های مختلف ، از اساسی ترین ورکن رکین شکل گیری تمدن نوین اسلامی است .
ر) وحدن وانسجام دینی ومعنوی ملت های حوزه تمدنی حول محور توحید ، کتاب آسمانی وشریعت اسلام وسنت پیامبرعظیم الشأن اسلام (ص) .
ز) سابقه تاریخی وتمدن کهن کشور وامتی که علمدار وداعیه دارتشکیل تمدن نوین اسلامی است ومحبوبیت او نزد ملت های دارای اشتراکات مشترک در حوزه تمدنی .
اضافه بر عناصرشش گانه فوق عناصر دیگری چون گفتمان مشترک دینی ؛ سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ونظامی ودفاعی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی دخیل هستند . ودر رآس همه می توان از فرهنگ بعنوان خمیر مایه وباطن هرنوع تمدنی از جمله تمدن نویتن اسلامی نام برد .
نگارنده معتقد است که در میان عناصرتشکیل دهنده تمدن نوین اسلامی ، اساسی ترین عناصر وارکان که بدون وجودآنها، شکل گیری تمدن نوین اسلامی آرزوی دست نیافتنی بیش نخواهد بود ، " عنصر علم ودین " است . که می توان از آن به عنوان رکن رکین واصل اصیل وشاهرگ حیاتی ومایه حیات تمدن نوین اسلامی یاد کرد .
البته درصورتی علم ودین می توانند بعنوان مایه حیات وتعیین کننده هویت وصبغة تمدن نوین اسلامی ایفای نقش داشته باشند؛ که باهم پیوند وهمبستگی پیدا کنند وبین آنها وحدت ایجاد شود. یا به تعبیری می توان گفت : تشکیل تمدن نوین اسلامی متوقف ومتفرع بر اتحاد حقیقی بین علم ودین است . وتمدن نوین اسلامی را میوه شیرین پیوند حقیقی وحدت کارکردی علم ودین معرفی نمود.
لذا عنوان این پژوهش وکتاب پیش رو نیز متناظر با این باور، ایجاد تمدن نوین اسلامی ذیل وحدت علم ودین انتخاب شده است . چرا که براین عقیده هستیم که درصورت نفی هرگونه انشقاق وافتراق بین علم ودین ، وکاستن فاصله های ایجاد شده بین علم ودین وسرانجام تحقق وحدت علم ودین ؛ وائتلاف وانسجام اصحاب علم ودین ، جامعه جهانی انسانی در حوزه های مختلف دچار دگرگونی وتحول ورشد وتعالی بی سابقه ای خواهد شد.
ایان باربور4 فیزیکدان والهیات دان امریکایی که دانشمندی خدا باور است، و از خیلی از دانشمندان مسلمان وشیعه اثنی عشری در داخل کشور ما که ادعای نو اندیشی وروشنفکری دارند جلوتر هستند . در کتاب علم ودین خود، ضمن محکومیت نظریه جدایی وتعارض علم ودین می نویسد :
« بدینسان ما براین نظریم که جدا انگاری مطلق این دو حوزه (علم ودین ) قابل دوام نیست . وبه این بحث خواهیم رسید که امکانات متنابهی برای هم سنخی بین علم ودین وجود دارد . بعضی از ملاحظاتی که به این نتیجه گیری انجامیده از این قرار است :
« نخست اینکه به نظر ما با وجود تفاوتهایی که بین دو حوزه هست ، توازی وتقارن های مهمی در روش آنها موجود است . در بخش دوم این مسئله مطرح خواهد شد که همانند هایی در هر تلاثیر متقابل بین تجربه وتعبیر، یا در کاربرد مدلها ومثالها ، نیز در نقش جامعه پژوهنده در هر دو حوزه برقرار است . ما براین قول هستیم که زبان دینی ، هرچند در درجه اول در حوزه نیایش وپرستش بکار می رود . وادعای شناسندگی حقیقت را نیز ، در جنب ونقش وعملکرد های غیر شناختاری اش دارد .»
« دوم اینکه ما ناگزیریم در صدد یک جهان نگری یکپارچه برآئیم . (دیدگاههای مکمل ) در تحلیل آخر، دیدگاههایی ناظر به یک جهان واحدند . هم زبان علم وهم زبان دین ، از نظر مرجع ومحتوا واقع نگراند . ودر هیچ یک از این دو حوزه ها نمی توان با ( افسانه های مفید ) سرکرد . هر دوگروه ، یعنی هم گزاره ها وگزارش های علم ودین باید در بدست دادن تعبیری منسجم از کل تجارب بشری سهیم باشند نه اینکه هریک زی خود ، زیانی باشند بی ارتباط با دیگری . »
« وقتی تأمل میکنیم که دین و علم چه ارج و اهمیتی برای بشر دارند، گزاف نیست اگر بگوئیم سیر آیندۀ تاریخ بستگی به معامله این نسل با مناسبات و روابط فی ما بین آن دو دارد. ایان باربور 5 . والحمدالله رب العالمین .
الاحقرسید مختار موسوی
صفحه چهارم :
پاورقی ها :
1ـ دیدار اعضای شورای عالی مرکز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت،درتاریخ 6/2/1395 https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=32895
2ـ بیانات در دیدارجمعی از دانشجویان در تاریخ 1/3/1398
3ـ همان
4ـ ایان گِریِم باربور (Ian Graeme Barbour)پژوهشگر اهل ایالات متحده آمریکا در زمینه روابط بین دانش و مذهب بود.در پنجم اکتبر ۱۹۲۳ در پکن در چین به دنیا آمد و کودکی خود را در آنجا گذراند. تحصیلات خود را در رشته فیزیک در دانشگاه دوک در انگلستان و دانشگاه شیکاگو در آمریکا ادامه داد و دست آخر در سال ۱۹۵۰ با درجه دکتری از دانشگاه شیکاگو فارغالتحصیل شد. به سبب علاقه وافر به الهیات پس از گرفتن دکتری فیزیک به دانشگاه ییل رفت تا ظلّ نظام دانشگاهی مدرکی در الهیات کسب کند. عاقبت در سال ۱۹۵۶ موفق به دریافت لیسانس الهیات (B.Div.) از دانشگاه ییل شد. از سال ۱۹۵۵ تا زمان بازنشستگی خود (سال ۱۹۸۶) در کالج کارلتون در مینهسوتا مشغول تدریس و تحقیق بود و ثمرات بی نظیری برای جامعه علمی و دینی به هدّیت گذاشت. سرانجام در بیستم دسامبر ۲۰۱۳ بر اثر سکته به کما و پس از چهار روز در مینیاپولیس، ایالت مینهسوتا درگذشت.
5ـ ایان بارون Ian Graeme Barbour) ) علم ودین ترجمه بهاء الدین خرمشاهی چاپ دهم مرکز نشردانشگاهی ض 13
درچیستی وچرایی اصرارامام خامنه ای بر تشکیل تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم.docx
60.7K
◾️درچیستی وچرایی اصرارامام خامنه ای بر تشکیل تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم :
▪️چرا تمدن نوین اسلامی ؟
✍ #سیدمختارموسوی :
وقتی تشکیل تمدن اسلامی به فرموده مقام معظم رهبری ، جزو مرحله نهایی وکمالی فرایند واهداف تحقق انقلاب اسلامی است ، وبنابرتصریح وتأکید معظم له امروز در مرحله سوم یعنی مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم1 ، نتیجه می گیریم که تمدن نوین اسلامی ، یک طرح و ایده است ، یک نظریه وفرضیه وانگاره است . که در عالم خارج وجود عینی وخارجی ندارد . یک هدف عالی وغایی است . قله انقلاب اسلامی است که به سمت وسوی آن در حال حرکت صعودی هستیم . باید به آن رسید واین قله را پیروزمندانه فتح کرد . ودر عالم خارج به آن عینیت وموجودیت بخشید .
تشکیل تمدن نوین اسلامی ، قدرت لایزال توحیدی ژئوپلیتیک مکتب اسلام ناب محمدی (ص) ، اسلام اهل بیتی علیهم السلام واسلام سیاسی را به جهانیان معرفی میکند .
از جمله حرفهای نویی که انقلاب اسلامی می تواند مصدر ومرکز ومولدآن باشد، تا درتاریخ مانا ونامیرا وجاودانه گردد ، تشکیل تمدن نوین اسلامی ذیل وحدت علم ودین و استقرارحکمرانی اسلامی درپرتو تمدن نوین اسلامی در عرصه های مختلف حکمرانی است ؛ که به پشتوانه آراء عمومی ومقبولیت مردمی و حاکمیت احکام ومعارف الهی ومبانی دینی تحقق پذیر است .
✅ لینک مستقیم متن کامل یادداشت درکانال نشر آثار سید مختار موسوی :
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/7518
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 افسر سابق "امآی 6": یک سامانه پدافند ناشناخته باعث شکست حمله اسرائیل به ایران شد!
آلستر کروک، دیپلمات و مامور سابق امآی6 انگلیس:
هواپیماهای اسرائیلی که قرار بود در مرحله اول با موشکهای دور برد پدافند هوایی را منهدم کنند، حتی به هفتاد یا صد کیلومتری مرزهای ایران هم نرسیدند.
پس چه اتفاقی افتاد؟ به نظر میرسد که اول از همه آنها توسط یک سیستم دفاع موشکی دیگر قفل شده بودند و از ادامه دادن ترسیدند و سپس حمله را کنسل و موشکهای دوربرد خود را شلیک کردند.
🔘 پاسخگویی به شبهات :
◾️کمکهای داوطلبانه مردمی به جبهه مقاومت :
✍ #سیدمختارموسوی :
درحقیقت کمک های داوطلبانه مردمی مصداق واقعی همراهی مردم با نظام جهت حفظ عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه است .
این وجیزه در راستای خنثی سازی یکی از عملیات های روانی و پاسخ گویی به شبهاتی است که در راستای خدمت به دشمن قدار وخونخوار صهیونیستی در داخل مطرح شده است .
شبهاتی که نگارنده را وادار به پاسخگویی وروشنگری نموده نموده از این قرار است :
1ـ مردم هزینه حمایت نظام از جبهه مقاومت را می دهند. برای جبهه مقاومت کمک مالی جمع آوری میشود اما نابرابریها و فقر داخلی نادیده گرفته میشود. (کاسبی فقر)
2ـ جنگ به سود مسئولین و ضرر مردم است. (کاسبی جنگ)
قبل از ورود به ماهیت بحث لازم است یک نگاه تاریخی به گذشته کشورمان ونتیجه بی تفاوتی هایی که مسئولین ومردم در مقابل جنگ های ماضی در سرزمین پهناور ایران رخ داده وعمق راهبردی کشورمان را تهدید کرده اند داشته باشیم .
بی توجهی مردم وفتحعلی شاه قاجار به درخواست اتحاد تیپو سلطان والی هند علیه استعمار انگلیس در سال 1208 قمری وعدم حمایت دولت قاجاریه از تیپو سلطان در برابر انگلستان که منجر به جدایی هند از ایران و حتی تهدید اشغال ایران شد .
تجربه تاریخی بیاعتنایی مردم به اشغال شهرهای ایران توسط روسها و انعقاد قرارداهای ننگین ترکمانچای وگلستان وجدایی قفقاز از ایران .
واما در مقابل این بی تفاوتی های خسارت بار تجربه اتحاد وانسجام یک پارچه مردم ومسئولین در نظام جمهوری اسلامی در مقابل جنگ جهانی تحمیلی 8 ساله را داریم که حتی یک میلیمتر از خاک مقدس کشورمان را ازدست ندادیم .
اتفاقات اخیر در لبنان و عبور رژیم صهیونیستی از #خطوط_قرمز جمهوری اسلامی و جسارت این رژیم تروریستی برای حمله به مقر حزب الله و ترور سید مقاومت #سیدحسن_نصرالله عزیزتر ازجانمان و #تهدیدایران از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل توسط نتانیاهو ؛ ماحصل شناختی است که صهیونیستها وامریکایی ها از #تفکراصلاح_طلبی و روحیه سازشکاری و رویکرد غربگرایی آنها در سنوات ماضی پیدا کرده اند . که این برداشت هم ناشی از برخی حرکات وشعارهایی است که عده ای از مزدوران داخلی صهیونیستها در برخی تظاهراتها مرتکب شده اند .
البته که آنها دچار اشتباه محاسباتی شده وخبر ندارند که امت یکپارچه ایران با هر قوم ونژاد وزبانی وبا هر گرایش مذهبی وخط وربط سیاسی ، در صهیونیسم ستیزی واستکبار ستیزی ودفاع از تمامیت ارضی ایران عزیز و حمایت از مظلومین ومحرومین فلسطین ودفع از جبهه مقاومت متفق و متحد وید واحد هستند .
برادر و خواهر هموطن ! اگر به نقشه اسرائیل بزرگ وخاورمیانه جدید که بر روی لباس نظامیان تروریست این رژیم کودک کش منحوس توجه کرده باشید ، آنها به فکر توسعه سرزمینهای اشغالی وتصرف مناطق نیل تا فرات هستند .
همانطوری که سیاستمداران آمریکایی سالها پس از واقعه 11 سبتامبر در آمریکا اعلام نمودند ، این حادثه در حقیقت پیش نیاز ومقدمه ایجاد تغییر در خاورمیانه برای تحقق کشور جعلی اسرائیل بزرگ رخ داده و نابودی 5 کشور مسلمان که ایران هم هدف نهایی این توطئه بود جزو اهداف از پیش تعیین شده آن بود.
تنها مانع تحقق این جنایت جنگی ونسل کشی وفتنه استعماری در خاورمیانه، جمهوری اسلامی بوده که با تشکیل محور مقاومت وتقویت آن در سرزمینهای هدف ، نقشه آمریکایی ، انگلیسی وصهیونیستی را نقش برآب وتوطئه آنان را خنثی نمود .
اگر چنین اتفاقی نمی افتاد، وتجربه بی تفاوتی در ادوار قبل از جمهوری اسلامی ایران تکرار می شد ، فقط خدا می داند که آیا امروز ایرانی وجود داشت و من بودم که در ایران چنین شرحی را بنویسم ویا شما بودید که چنین متنی را بخوانید .
پس بنابراین آنچه اتفاق افتاده جزو باید های مکتب عاشورایی است که محور مقاومت مبتنی براین مکتب سرخ پایه گذاری شده است .
ممکن است برخی از هموطنان اشکال کنند و بگویند: دراین شرایط بسیار بد اقتصادی که ما خودمان هزاران مشکل داریم واز تامین آب ونان ومایحتاج خود عاجزیم ؛ هیچ تکلیفی درمقابل مشکلات دیگران نداریم .
خدمت هموطنان عرض می شود :
سگ هار آمریکا در منطقه قلاده پاره کرده و مشغول انتقال بیماری هاری صهیونیستی و نژاد پرستی و ایرانی کشی و ایران هراسی به برخی از سران کشورهای عربی و اجرای فتنه صلح ابراهیمی و عادی سازی روابط اعراب ورزیم صهیونیستی و محصور ومحدود ومنزوی کردن ایران اسلامی بود .
اینها مقدمه ای برای تکمیل حلقه محاصره اقتصادی و ایجاد قحطی و آغازحمله نظامی برای قتل عام ایرانیان و تجزیه ایران عزیز بوده است .
امام حکیم ما فرمودند جهان اسلام به طوفان الاقصی احتیاج داشت .
فلسفه این نیاز نقش برآب کردن نقشه های فوق بود . که خدا آنرا در بهترین زمان و مکان انجام داد.
از آن طرف هم شاهد بودیم که این سگ هار به پاره پاره کردن پاره تن اسلام یعنی غزه قهرمان مشغول است وبیش از ۴۰ هزار انسان مسلمان و بیگناه را به شهادت رسانده است .
این رژیم جنایتکار کودک کش با حمایت های آمریکا آتقدر جسور ومغرور شده بود که مهمان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران را در پایتخت ترور کردند و به شهادت رساندند.
علیرغم اینکه از سوی امام حکیم جامعه فرمان خونخواهی و مجازات سخت رژیم تروریستی صادر وابلاغ شده بود ؛ مع الاسف اصحاب تله تنش با مصلحت اندیشی بیموردشان و اینکه فریب وعده های دروغین آتش بس آمریکا را خوردند ؛ ۲ماه خویشتنداری شد ولی دراین دوماه رژیم صهیونیستی دامنه جنایات نسل کشی خودرا به لبنان گسترش داد ودر لبنان از تمام خطوط قرمز جبهه مقاومت وخطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور کردند وسرانجام جنون وحشی گری خودرا با ترور سید ومولای مقاومت آقا سید حسن نصرالله به اوج رساند.
این خونخوار وحشی به این هم رضایت نداد وضمن اینکه برای حمله زمینی به لبنان آماده شده بود ؛ در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل ایران عزیزتر ازجانمان را هم تهدید به حمله نظامی نمود .
این ناجیبان وحیوان های انسان نما ؛ علیرغم اینکه خودشان می دانستند علت تاخیر در اجرای عملیات خونخواهی شهید هنیه افتادن دولتمردان پزشکیان در تله دروغین آتش بس و تله تنشی که مزدوران داخلی آنها مطرح کرده بودند ؛ ولی اینگونه پنداشته بودند که بعد از ترور شهید هنیه هژمونی وقدرت بازدارندگی ایران تضعیف شده وفرصت را مناسب حمله نظامی می دیدند.
بنابراین با امعان نظر به مطالب پیش گفته ؛ باید با ضرس قاطع اعلام نمود که :
حضور موثر ومعنار دار امت مسلمان ایران در صحنه مقاومت ، وپشتبانی مادی ومعنوی از جبهه مقاومت ، از جمله کمکهای داوطلبانه مردم شریف ایران به مردم مظل.م وستمدیده غزه ولبنان ، که با انگیزه های انسانی ، ملی ، واسلامی انجام می شود ، برای ترمیم وتقویت قدرت بازدارندگی واحیای هژمونی تهدید شده ؛ صیانت از عمق راهبردی وقدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران لازم وضروری بوده است .
✅ کانال نشر آثار سیدمختارموسوی :
@seyedmokhtarmousav
55.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴مرکزرسانه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان تقدیم میکند:
🟡نماهنگ زیبای “فریاد مظلومان
خواننده و آهنگساز : حسین باقری
شاعر: حسین محسنات
تنظیم کننده : استودیو راد
تصویر و تدوین : محمد دانشیار
بازیگران : محمد حسن باقری، حلما باقری
🔻مرکز رسانه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهبهان
✍ #سیدمختارموسوی :
#غزه_قلب_جهان_اسلام است .
اگراین #قلب، با سقوط #غزه از کارافتاد، حیات سیاسی جهان اسلام، دچار مرگ حتمی وابدی می شود. ودر #قبرستان دنیای سیاست مدفون میگردد
پس برای #نجات_حیات_سیاسی جهان اسلام از #مرگ_حتمی، وپیشگیری از #سقوط آن دردنیای سیاست،بپاخیریم وهرچه میتوانیم به جبهه مقاومت کمک کنیم.
#غزه
✅کانال نشر آثار سید مختارموسوی
@seyedmokhtarmousav
7M
📢فایل صوتی سخنرانی #سیدمختارموسوی
🔹باموضوع ضرورت #جهادتبیین و ملزومات ومقدمات ان و همچنین بررسی نسبت #سوادرسانه وفعالیت در #فضای_مجازی با جهاد تبیین .
✅ کانال نشر آثار شید مختارموسوی پژوهشگر ونویسنده درحوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیلگر سیاسی
@seyedmokhtarmousav
نظم نوین جهانی به رهبری نتانیاهو.pptx
49.38M
🔗پاور پوینت
نظم نوین جهانی به رهبری نتانیاهو
189 صفحه
حجم 47 مگ
🎙فایل صوتی این درسنامه اینجا
➖➖➖➖
✅حمایت از تولید محتوا=استمرار تولید محتوا
🆔 @Tablighgharb
▪️آقای پزشکیان!
پیش نیاز وکلید حل مشکلات اقتصادی کشور وترمیم وضعیت معیشتی مردم ؛ تشخیص صحیح نیازهاست نه چیز دیگر.
✍ #سیدمختارموسوی :
امام خامنه ای در آبان سال گذشته فرمودند :
علت خوب نبودن وضعیت اقتصاد کشور، این است که متولیان و متصدیان امور اقتصادی،در۴۵ سال گذشته ؛ #نیازهای_اقتصادی کشور را درست تشخیص نداده اند که بتوانند در رفع آنها اقدام کنند.
به نظراین کمترین، علت عدم تشخیص صحیح وبه موقع #نیازهای_اقتصادی کشور،که منجر به بحران اقتصادی و معیشتی شده این است که، انگیزه متکی بر عزم و ایمان و روحیه انقلابی و جهادی در متولیان و تشکیلات اقتصادی جهت تهیه و تنظیم #حکمرانی_اقتصادی وسیاست گذاری وسیاست ورزی مبتنی برآموزه های اسلامی ونیازهای کشور وجود نداشته است .
امام خامنه ای فرمودند :
« ما در برخی بخشهای کشور وضعمان خیلی خوب است
اما در برخی بخشها وضعمان خوب نیست وکمبود و نقص وجود دارد که در این بخشها نیز ، باید با تشخیص صحیح نیازها، به سمت برطرف کردن نقطهی نیاز حرکت کرد . » ۱۴۰۲/۸/۲۸
👈 بنابراین #کلید رفع همه #مشکلات اقتصادی وراه برون رفت از بن بست های پیش رو در کلیه مسائل کلان کشور؛ #تشخیص_صحیح_نیازها ، وبا عزمی راسخ و روحیه ای #انقلابی و انگیزه ای #جهادی به سمت برطرف کردن نقطهی نیاز حرکت کردن است نه پیوستن به #fatf .
✅کانال نشر #سیدمختارموسوی
@seyedmokhtarmousav