eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
694 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مرحوم امام خمینی: مثل چمران بمیرید... ‌🔺 باید از علیه‌السلام کمک گرفت تا این‌که افرادی در و پست‌های کلیدی باشند مثل . مثل شهید که هم تحصیل کرده بود و هم درد داشت و هم بود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
ولادت با سعادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا را تبریک عرض می نماییم.🌹🌹🌹 🔺شعری از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی در وصف امام علیه‌السلام در تضمین شعر حافظ ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا در طوس کن زیارت فرزند مصطفی گر در خیال قبر حسینی به کربلا قبر امام هشتم و سلطان دین رضا از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش @seyedololama
📆 روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی؛ سال‌روز صدور فرمان امام خمینی (رحمه‌الله) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ (۱ ۱۳۶۰ش) 🔹 تشریف‌فرمایی حضرت مرضیه (علیهاالسلام)، با آن وضع بسیار ناراحت به ، پیامش به های آن زمان این بود که: «أفحکم الجاهلیة یبغون»؛ آیا بنا شده دوباره جاهلی برپا شود؟ این همه رنجی که پدر من کشید و پسر عموی مرا در هر پیش‌آمدی سپر بلای کرد، آخرش به این‌جا رسید که شما به هر آن‌چه که خدا برای شما به وسیله‌ی خود برنامه‌ریزی کرده، پشت بکنید؟! این سخن بسیار سنگین است. فقط باید در آن اندیشید. (علیهم‌السلام) در امر ، گرفتار جاهل هستند؛ عده‌ای به خاطر مسائل و تسلیم آن پیامبر می‌شوند ولی در باطن، و آن‌ها پابرجاست. این است که چون خدا و رعایت و بر شان مشکل است، تا زمانی‌که قدرت را بیش از خود می‌بینند، ناچارند که اطاعت کنند. ولی همین‌که آن قدرت کنار رفت، آن نیز می‌شود!. همین مسأله در زمان هم هست. همیشه از دست شکایت داشته‌اند که واقعیت اسلام را نمی‌پذیرند. در مورد ما که در زمان بوده‌ایم یا در عهد یافتگان طاغوتیان می‌کنیم نیز تنها به صورت صوری شکل گرفته و در ما واقعیت پیدا نکرده و به جایی نمی‌رسد مگر وقتی خودمان بنشینیم و به درد خودمان -که درد جاهلیت است- برسیم. و تبدیل به اسلام یک مقدار و سختی‌ها و ها دارد. ۸۹٫۲٫۲۱ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
[اجتهاد و زحمت کشیدن برای دین شعبه‌ای از نبوت و امامت است و مافوق جبهه رفتن و شهید شدن است] 🔺 در زمان حاج شیخ عبدالکریم که رضاخان ملعون همه‌جور دست و پای علما را بسته بود و بی‌پولی و کساد بود، استاد ما [مرحوم آیت الله حاج شیخ عباس ] می‌گفت: من چون پدرم در تهران کاسب بود به زندگی قناعتی آشنا نبودم. این بود که روزی از حرم که می‌آیی، گذر خانی هست؛ محله و تکیه و مسجدی هست که به آن می‌گویند عشق‌علی. آن‌جا یک نانوایی بود. گفت: من آمدم نان بگیرم، پول هم نداشتم. نان‌ها را گرفتم و روی تخته پهن کردم که باد بخورد ولی منتظر بودم که آشنایی بیاید، رد بشود که پول نان را از او دستی بگیرم. صبر کردم هیچ‌کس نیامد. بعد این نان‌ها را که جمع کردم و در ترازو گذاشتم، وقتی گفتم پولش باشد، این زانوهایم از حس رفته بود!. 🔹 بعد آمدم که در همان روزها و همان وضع، دیدم آقایی آمد سراغ من و گفت: پارک اوقاف پهلوی پنج مجتهد لازم دارد و من شما را یکی از آن‌ها با حقوق وزیر وقت تشخیص دادم؛ خب او باید الآن دیگر در پوستش نگنجد با این وضعی که داشت!. می‌گفت من فکر کردم که جواب او را چگونه بدهم؛ در آخر ناچار شدم، گفتم: حالا اگر ما بخواهیم برویم آن‌جا کار کنیم - مرحوم حاج شیخ عبدالکریم [ حائری یزدی] آن موقع استاد ما بود و زنده هم بود- گفتم به ایشان نگوییم و از ایشان اجازه نگیریم؟! گفت: حاج شیخ عبدالکریمی در کار نیست، حوزه‌ای نیست! شما که می‌دانید دیگر این‌ها از بین رفت. 🔸 گفتم نه انصافاً این نمک‌نشناسی است که من شاگرد یکی از علما و مراجع باشم و از او حقوق بگیرم و با آن‌ها رفیق باشم، بعد بگویند فلانی یک‌مرتبه پیدایش نشد و هرچه این طرف و آن طرف را نگاه کنند، یک روز دو روز و ما را پیدا نکنند و بگویند که کجا رفت؟ گفت نمی‌شود. با این‌طور جواب از دست او خودم را خلاص کردم. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺محقق غیر از محدث است 🔹 کار تشخیص و تفسیر مسائل به دست محدث نیست- مخصوصاً محدثین بزرگواری که عین روایت را نقل می‌کنند- ولی افراد خاصی که درباره‌ی سلیقه و سبک کار ائمه علیهم‌السلام دقت کرده‌اند و در تفاسیر و روایات مانند محدثینِ در حدیث، در معنای احادیث خبره شده‌اند، باید چاره‌ی این مطالب را بیان کنند که کسی ایراد بر مطالب دینی وارد نکند. 🔹 مثلاً زیارت یک بزرگوار که خیلی آسان است چه برای اهل آن شهر چه برای دیگران، منتهی می‌بینیم آثار بسیار مهمی ذکر شده. [مثلا با زیارت فلان امام یا امامزاده بهشت واجب می‌شود] تفسیر این‌ها کار محققین است. 🔸 محقق غیر از محدث است. محدث حدیث را نقل می‌کند و بسیار مقام مهمی دارد که باید زحمت بکشد و روایات را نسل در نسل به وسیله‌ی افراد شناخته شده و مطمئن بگیرد و ضبط کند. آن‌وقت علمای محقق که بیشتر تحصیلات‌شان در این مطالب است نه در نقل حدیث، می‌آیند در این مطالب دقت می‌کنند و با عقل و فکر و اطلاعاتی که دارند استنباط و نتیجه‌گیری می‌کنند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دنیا بازیچه نیست! 💠 «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ * الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ (: ۱۹۰_۱۹۱) 🔺 ما پشت سر این به جای دیگری وارد می‌شویم که نتایج این دنیا را باید آن‌جا ببینیم. اگر کسی این باور را نداشته باشد، مثل این است که معتقد شده است به این‌که این دنیا بازیچه است!، کودکانه است!؛ خب چند کودک با هم جمع می‌شوند، یک ساختمانی دروغین با قوطی کبریت درست می‌کنند، دنیا هم این‌طور است!. این وقتی عاقبتی ندارد، وقتی یک نفر می‌شود ، یکی می‌شود ، یکی می‌شود ، زندگی‌های هم نوع خودشان را آتش می‌زنند و زیرورو می‌کنند، خون و جوی خون به راه می‌اندازند، این‌ها وقتی می‌میرند، با آن شخصی که حتی یک مورچه را هم اذیت نکرده، هر دو مرده‌اند و رفته‌اند؟! خب، این بازیگری است!. «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ»؛ نه خداجان، خدای ما، هیچ‌وقت ما این‌چنین نمی‌کنیم که تو بازیگر باشی و ما را آفریده باشی: «سُبْحانَكَ.» این "سبحانک، سبحانک" های در و خیلی مهم است. ۳۳ مرتبه در ، و در اذکار خیلی مهم است. چرا؟ برای این‌که همه‌اش رفع این فکر است، برداشت و قلم کشیدن روی این فکر است که این دنیا صاحب ندارد!، این دنیا بی‌صاحب است!. من و تو ، هر چه شد، شد. هر چه کردیم، کردیم!. این لکه‌ی ننگینی است که کسی برای خدای خودش قائل بشود و خدا را نعوذبالله یک و بیهوده‌کار حساب بکند!. پس بنابراین می‌گوید: «فَقِنا عَذابَ النَّارِ»؛ حتماً ما برای خودمان گرفتاری‌هایی، پرونده‌هایی، یافتیم؛ تو چاره‌ای برایش بکن. ۸۳.۸.۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای : «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»؛ [ مقدمه‌ی مرحوم علامه بر کتاب شریف ] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 زندگی در و ولی امر معصوم الهی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🔹 معنای صحیح انتظار و ۸۸٫۷٫۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📅 سال‌روز شهادت مرحوم آیت الله سید محمد بهشتی و ۷۲ تن از یاران با وفای ایشان؛ (۷ ۱۳۶۰) 🔹 واقعی وقتی صدای روح بخش "الله اکبر" را می‌شنود تمام دل‌خوشی‌های جهان در دلش جا می‌گیرد؛ چون می‌فهمد یک موجود بی‌صاحب و وِل، مثل خرگوش‌های بیابان نیست؛ بلکه یک موجود قادر مسلط بر و به نام خدا همه‌جا با او هست، حتی اگر همان‌وقت بخواهند اعدامش هم کنند باز دل‌خوشی‌اش از بین نمی‌رود. مرحوم در آن سخنرانی آخر، وقتی که یک برقی جهید و معلوم شد خطر رفع شدنی نیست، صدای خود را به "الله اکبر" بلند کرد. وقتی که پای چوبه‌ی دار آمدند، چندتا سرباز خون آشام یا به زانو نشستند و هدف‌گیری کردند، وقتی فرمان آتش داده شد صدای این جوانان از پای دار به "الله اکبر" بلند شد. این‌ها معنی این است که پیام که "الله اکبر" است به درون این‌ها وارد شده. ۸۹٫۷٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اعجاز ۸۹٫۱٫۱۵ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز ارتحال مرحوم آیت الله شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء؛ ( ۱۸ الحرام ۱۳۷۳ ق) 🔹 مرحوم (اعلی الله مقامه) حدود ۶۰-۷۰ سال پیش مورد سؤال قرار گرفت که چه می‌گوید؟ یعنی چه؟ ایشان برایشان معنا کرد. فرمود شیعه می‌گوید همه‌شان نداشتند. رجوع کنید به شان، به کتاب‌هایشان، ببینید. شیعه می‌گوید که این‌ها در موارد که پیش می‌آمد، تابع پیغمبر نبودند. می‌گفتند اگر گفت نماز مغرب سه رکعت است، ما هم سه رکعت می‌خوانیم، چون وارد نیستیم، اهلش نیستیم. اما اگر گفت بعد از من این جوان [ امام علیه‌السلام] باشد، خوب معلوم است اشتباه می‌کند! یک جوانی که با شمشیر او رونق گرفته و های بسیار بسیار از ضرب شمشیر او به خاک افتادند، این‌ها هرگز اسلام را قبول نمی‌کنند در صورتی‌که رئیس‌شان یک چنین شخصی باشد که این‌طور به آن‌ها ضربه زده. پس ما صلاح اسلام را بهتر می‌دانیم!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
[ضرورت توسل به معصومین در زیارات برای نجات ممالک اسلامی] 🔺 حاجات ما فعلاً خیلی زیاد است. در حال حاضر ممالک اسلامی خیلی با هم ارتباط پیدا کرده‌اند. یک وقتی ما در قم یا تهران خبری از کابل یا بغداد یا فلسطین نداشتیم، اما حالا همان‌طور که این منزل از آن منزل با تلفن خبر می‌گیرد، الآن هم این مملکت از آن مملکت خبر می‌گیرد. الآن ما می‌دانیم که برادران مسلمان‌مان را در بغداد و ... سرکوب می‌کنند؛ یک‌مرتبه انفجاری می‌شود و عده‌ای از بین رفته و زمین از خون‌شان رنگین می‌شود. این‌ها را باید با حضرت در میان گذاشت و نتیجه گرفت و واقعاً هم نتیجه دارد. 🔸 یک وقتی بنده خودم در زمان صدام مشرَّف شدم و یک‌قدری از این درد دل‌ها کردم. در بازگشت در اتوبوس چشمم به هم رفت و دیدم یک تیری شلیک شد. حالا نمی‌دانم مسلسل بود یا چیز دیگر بود، اما فهمیدم که خبری خواهد شد. و بعد بحمدالله جنگ شد و آن شمر عرب به درک واصل شد. 🔹 حالا هم باید همین‌گونه درد دل‌های عمومی همه‌ی مسلمان‌ها را به حضرت عرض کرد و در میان گذاشت و جواب گرفت. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
[«فأکمَلتُ بأستِخلافِهِم رسالة المنذرین کَما أوجَبتَ ریاستهم فی فطر المکلّفین»]* 🔺 اگر ان‌شاءالله فرصتی شد و شما موفق شوید که این علوم را ادامه دهید، این بخش از اذن دخول مطالبی است که طبق فرموده مرحوم امام در چهل حدیث در حدیث دهم و یازدهم، این مطلب ثابت شده که این حرفها، حرف‌هایی است که از درون جگر و دل انسانها بیرون می‌آید. 🔹 ما مفطور شدیم به این فطرت‌ها، یعنی اگر دستگاهی داشته باشیم که از فطرت انسان‌ها عکس برداری کند، درونش ارادت به معصوم و خلیفه خدا خوابیده است. همان‌گونه که وقتی طفل به دنیا می‌آید اگر از او عکس برداری بکنند، ارادت به پستان مادر و شیر و علاقه به پدر و مادر در درونش هست؛ اما نمی‌فهمد و فقط لبش را این طرف آن طرف می‌برد. لذا مادر هم به او توجه می‌کند و یک پستانکی به دهان او می‌گذارد. اینها با هم ربط دارند. 🔸 ما تمام وجودمان در پی یک چنین رؤسا و ملوک و آقایانی است. چون خودمان می‌بینیم خالی هستیم، هیچ چیز نداریم، هیچ چیز نمی‌فهمیم. اگر یک چنین انوار روحانی در جهان نباشد، جهان می‌پاشد. هیچ چیزی برقراری ندارد. از اول تا آخرشان، این جهان با نیروی جاذبه معنویت امام و معصوم در نظم و انتظام در آمده است. *) بخشی از اذن دخول مفاتیح الجنان ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
[ملوکا لحفظ النظام و اخترتهم رؤساء لجمیع الأنام و بعثتَهم لقیام القسط فی ابتداء الوجود الی یوم القیامة] ♦️ از اول پیدایش بشریت و زمین و خورشید و آسمان و ... تا قیامت، همه‌ی امور زیر نظر این‌ها بوده. انبیاء هم این را می‌دانستند. 🔸 حضرت آدم می‌دانست که یک افرادی هستند که باید خدا را به آن‌ها قسم بدهد تا توبه‌اش قبول شود. 🔹 وقتی حضرت نوح دوستانش و خانواده‌اش را سوار کشتی کرد و موج‌های کوه‌پیکر آب شروع به حرکت کردند، آن‌ها مثل کاه بودند. یک کاه بیفتد روی دریا چه می‌شود؟ تمام دنیا را آب برداشته بود و حضرت نوح می‌دانست که اگر خدا را به اسم این‌ها بخواند، این امواج در اطاعت او قرار خواهد گرفت و حرکتی نمی‌کند. این است که متوسل شد. دیگر انبیا هم همین‌طور. [و الحمد لله الذی مَنَّ علینا بحُکّام یقومون مقامه لؤ کان حاضرا فی المکان] 🔺 این عبارت را خیلی خوب دقت کنید! مثل آیات قرآن است. اینکه شنیدید ادعیه، قرآن صاعد است، همین است. یک قرآن نازل داریم که با وحی است، یک قرآنی هم داریم که صاعد است و عترت آموزش می‌دهند که با خدا یا پیامبر این‌گونه صحبت کنید. 🔸 خدا را شکر که یک آقایانی به ما داده که اگر خودش جوری بود که می‌شد مثل بشریت در بیاید، این‌ها جانشینان او بودند. منتهی خداوند بالاتر از این است که به شکلی در بیاید و محدودیتی پیدا کند و انسانیتی پیدا کند. 🔹 این خرافات در دین مسیحیت نبود بعدها کلیسا این‌ها را درست کرد که پسر خدا و روح‌القدس و ...، این‌ها را کلیسا وارد مسائل مسیح کرد. اگر خدا طوری بود که ممکن بود مثل عقیده‌ی مسیحیت به صورت در بیاید، این بزرگان ما قائم مقام‌های او بودند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت و در طول تاریخ 🔹 غارت اموال خانواده‌ی امام علیه‌السلام به دستور لعنه‌الله ▪️ عزاداری همیشگی برای وقایع ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 مطالبی در آستانه‌ی شب و روز بسیار مبارک (۲۵ الحرام)، در دو قسمت ارائه می‌گردد. 🔺 اهمیت متذکر بودن به نعم بی‌کران الهی 🔹 «فإن العلم بالنعمة و مقدارها کماً و کیفاً أول مراتب شکرها»¹ در این ماه مهم‌ترین مسأله، تلاش برای به نعمات خداست زیرا علم به و بزرگی و مقدار نعمت، اول مراتب خداست، یعنی اول مراتب جدا شدن از است. ما دیگر از این مهم‌تر مساله‌ای نداریم که انسان از حیوانیت وارد جهان انسانیت شود. که نویسنده‌ی فلسفی از است در می‌گوید: ما هایمان انسان‌سازی ندارند، نیمه انسان می‌سازند. نیمه انسان یعنی حیوان؛ خب پس خودشان اقرار کرده‌اند. علامتش هم این است که هر کسی در دانشگاه‌های آن‌ها علوم را می‌خواند، را می‌خواند و وارد مقامات و می‌شود، آدم‌کش از کار در می‌آید! می‌گویی چرا حمله کردی به فلان مملکت؟ می‌گوید منافع کشور ماست! خب گرگ و پلنگ هم اگر زبان داشتند همین را می‌گفتند. چرا حمله کردی به گوسفندان؟ می‌گوید باید استفاده کنم!. پس ما با و امروز، یک متر هم از حیوانیت جدا نمی‌شویم، مگر این‌که این مسائل را یادداشت کنیم و در آن مثل ریاضیات کنیم. ایشان [ مرحوم ] فکرش را کرده می‌فرماید: «فإن العلم بالنعمة و مقدارها»؛ اول انسان بداند نعمت را. یک وقت مثل حیوان اصلاً نعمت را نمی‌داند، حیوان از نعمت استفاده می‌کند ولی نمی‌داند نعمت یعنی چه. اول، علم به این‌که من در نعمت خدا شناورم را متذکر شود. اگر یک کرمی را در شیشه‌ی آب بیندازند که کم‌کم رشد کند، من حتی از او هم کمترم. چون او کرم بوده، من کرم هم نیستم، از خودم نیستم، از خودم هیچ ندارم، هرچه هست نعمت است. پس من شناور در نعمت هستم. به اضافه‌ی خودم، که خودم هم برای خودم نعمتم!. این را می‌گویند . وقتی شد، نعمت را فهمید، مقدارش را هم که چقدر است، فهمید؛ اگر این موضوع را در این ماه پیروی کند، چند قدم از حیوانیت دور شده و وارد انسانیت شده. «و قَد وَرَدَ فی الاَخبارِالکَثیرَة اَنَّ فی الخامِسِ والعِشرین مِن ذی‌القعدة نُصِبَتِ الکَعبَة و دُحیَهِ الاَرض وهَبَتَ فیهِ آدَم و وُلِدَ فیهِ الخَلیل و عیسی علیهماالسلام و نُشِرَت فیه الرّحمة»² این جهان برای ما فراهم شده. از روی حساب فراهم شده، نه اتفاقی و از باب این‌که یک شعله‌ی آتشی از خورشید پخش بشود! چنین چیزی اصلاً قابلیت ندارد؛ ما یک نان سنگکی می‌بینیم روی تخته در همین زیر گذر. خب اگر ما هیچ‌وقت وارد دکان نشده باشیم، بکنیم این نان چگونه برای ما جور شده، گیر می‌کنیم، ولی از پشت شیشه که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که یک بنده‌ی خدایی مقداری خمیر برداشته، انداخته روی پارو و دارد با دست خودش این را پَهن می‌کند؛ چون اگر پَهنش نکند نان درست و حسابی در نمی‌آید. بعد می‌اندازدش روی ریگ داغ، از آن طرف هم آتش می‌بیند، این خمیر به صورت نان در می‌آید. (قسمت اول) _________ ۱) [ ] ۲) [ ص ۱۹۱] @seyedololama
سیدالعلماء
📆 مطالبی در آستانه‌ی شب و روز بسیار مبارک #دحوالأرض (۲۵ #ذی_القعدة الحرام)، در دو قسمت ارائه می‌گردد
📆 روز بسیار مبارک (۲۵ الحرام) (قسمت دوم) خب حالا دست چه‌جوری برای من و شما گندم فراهم کرده؟ جو فراهم کرده؟ ذرت فراهم کرده؟ همین‌طور یکی یکی اسم این ها را ببر؛ میوه‌ها، انگور، انار، خربزه، هندوانه، موز، همین‌طور بگو، بشمار. ببین این‌ها چه‌جوری فراهم شده؟ ما از پشت شیشه باید نگاه کنیم، دست قدرت حق‌تعالی را ببینیم، بوسه بزنیم، بوسه همین است، این است، این بوسه‌گاه تشکر آمیز من و شماست بر درِ خانه‌ی خدا. این است: تکان خوردن و بیدار شدن و دست لطف معطی و محسن این جهان را بوسیدن و از او تشکر کردن. آن‌وقت او این تشکر را به حساب می‌گذارد. برای او که سودی ندارد. حالا تمام این شش میلیارد جمعیت به سجده بیفتند یا به رقص بپردازند، مشروب بخورند. برای او چه فرقی می‌کند؟ ولی وقتی که این‌ها انسانیت نشان دادند، عطوفت، مرحومیت او، او، او را نشان دادند، آن‌وقت قابلیت آن دومی را پیدا می‌کنند. رحمت اولی که آن‌ها را ساخته بود باعث شد که قدر او را بدانند و قابلیت رحمت ثانوی پیدا کنند. و لذا این بزرگوار [مرحوم میرزا جواد آقا ] می‌فرماید که: «عن امیرالمؤمنین علیه‌السلام: اوَّلُ رحمةٍ نَزَلَت مِنَ السَّماء الی الاَرض فی خَمسٍ و عِشرین مِن ذی القعدة»؛ اول رحمتی که از جانب این جهان -که اسمش سماء هست- به زمین رسید، در بیست و پنجم ماه ذی‌القعده بود. لذا برای دست‌بوسیِ منعم و محسن و بخشنده و ارحم‌الراحمینی که داریم، هر کسی روزه بگیرد در آن روز و در شبش کند، آن بخشنده، این رحمت دومی را به او پاداش می‌دهد. آن‌ چه است؟؛ «فَلَهُ عِبادة مِئة سِنَة صام نهارَها و قامَ لَیلَها»؛ صد سال اگر زنده باشد، سالم باشد، هر روز روزه بگیرد و هر شب عبادت کند، در همین یک روز و یک شب جایش می‌گذارد. مثل این‌که شما یک ارمغانی پیش یک بزرگی می‌گذارید؛ یک سکه‌ای، چیزی می‌گذاری، آن هم دست در جیب می‌کند و یک مشت سکه می‌ریزد در دامن شما. این لطف الهی است. ۸۹.۹.۱۹ ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 حضرت علی علیه السلام در اثر سفارشات پیامبر اکرم [به عنوان وصی] به حق معرفی شد. یعنی برای کسی تردید باقی نماند. ❓اما آیا این تردید باقی نماندن، باعث شد که ایشان را بپذیرند؟ نه! همسر خود پیغمبر هم نپذیرفت و زیر بارش هم نرفت؛ حالا خود پیغمبر گفته روی چشم ما، پیغمبری‌اش را قبول داریم، آقای ماست، سرور ماست، هزار تا شأن و شئون دارد؛ اما علی کسی نیست که ما بتوانیم با او بسازیم. به این می‌گویند مانع قلبی، مانع ایمانی. 🔸 هر کسی که در زندگی با نفس خودش نتواند- مثل بنده روسیاه- غلبه کند و بجنگد، این موانع قلبی‌اش موجود است. 👈 معنای اینکه فرمود: «مرحبا بقومٍ قضوٌا الجهادَ الاصغرَ و بقِیَ علیهِمُ الجهادُ الاکبرُ» این است که این‌ها توانستند بر خودشان هضم کنند که به جنگ با دشمنان بروند، اما آیا می‌توانند این هضم دومی را هم انجام دهند که وقتی به آن‌ها گفتند که یتیم ابوطالب، کسی که ثروتی ندارد، کسی که عده‌ی زیادی از شما و خانواده‌ی شما به دستش به خاک و خون غلتیدند، این باید به جای پیغمبر بنشیند، آیا می‌توانند این را بپذیرند؟ 🔹 این است که جهاد اکبر این‌جا شروع می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گر تو سنگ خاره و مرمر بوی چون به صاحب‌دل رسی گوهر شوی مهر پاکان در میان جان نشان جان مده إلّا به مهر دل‌خوشان کوی نومیدی مرو اومیدهاست سوی تاریکی مرو خورشیدهاست ( ) 🔺 اهمیت اولیای الهی 🔹 یادی از مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم ۹۲٫۳٫۹ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 یا جوادالائمه ادرکنی 🔘 در آستانه‌ی شهادت حضرت امام جواد (صلوات‌الله‌علیه) ارائه می‌گردد. 🔺 شرایط دریافت نصیحت بسم الله الرحمن الرحیم «قال له رجل: أوصِنی ¹ قال (علیه‌السلام): أو تقبل؟»؛ فرمودند: آیا حاضری که قبول کنی؟ این کلام و این پاسخ ابتدایی می‌رساند به این‌که سخن گفتن و و استفاده از و و این‌ها، به این آسانی نیست که انسان می‌کند؛ بلکه تجهز و نفسانی می‌خواهد تا این‌که خودش را در مقام صلاحیت این بداند که از یک بزرگواری و هدایتْ‌گری و راهنمایی، وصیت و سفارش بخواهد. ای بسا که انسان یک درباره‌ی خودش پیش می‌آید که در معرض این‌گونه سؤالات از دیگران و بزرگان قرار می‌گیرد!. فرض بفرمایید که بنده در یک مسئله‌ی جزئی، تحمل فشارِ پیر خود را اگر نداشتم که او وقتی به من تعرض بی‌جایی به نظر خودم می‌کند، با کمال رغبت بپذیرم، و با او مجادله نکنم، سخن او را پاسخ ندهم. آن‌وقت خدمت یک بزرگواری بیایم و بگویم آقا یک نصیحتی به من بفرمایید! یک وصیتی به من بفرمایید. این در اثر این است که انسان ندارد و نیرو و اندازه‌ی خودش را محک نزده. وإلّا این یک چیزی نیست که بر کسی، بر یک ، ولو بی‌سواد، مخفی باشد که انسان مکلف است در برابر مادر پیر باشد. تعرضات نابه‌جای او را به جان بخرد، و در برابر آن، هیچ واکنشی انجام ندهد، اما حالا می‌بیند که در چنین چیزهایی گیر می‌کند و از نفسانی‌اش بر نمی‌آید که تحمل کند از یک بی‌جای مادر به او، تعرض بی‌جای به او، فرمان بی‌جا دادن به او، این چیزها را نمی‌تواند هضم بکند؛ آن‌وقت پیش یک بزرگواری یا در یک مجلس بگوید که آقا به ما یک وصیتی بکنید، یک سفارشی بکنید. این‌ها در اثر نسجیدن انسان از اندازه‌های خودش است. و حال این‌که ما آن‌چه را که فهمیده و دانسته‌ایم، کمتر شده که ببینیم از آن کلاس‌هایی که ما گذرانده‌ایم، از دانستن و به مرحله‌ی وارد کردن، واقعاً فراغت حاصل شده باشد، و یکی از آثار این مسئله این است که اگر آدم آن‌چه را که فهمیده و دانسته، سعی کند که عمل کند، نتایجی در وجودش پیدا می‌شود که راه برایش باز می‌شود؛ دیگر محتاج به این‌که کسی دستش را به او بدهد نیست؛ که برود پیش این و آن بنشیند و بگوید که مرا کن، به من کن، چیزی، راهی به من نشان بده. راه به وسیله‌ی به آن‌چه انسان می‌داند، برای انسان باز و گشوده می‌شود و انسان ترقی می‌کند؛ به خود مشغول می‌شود، سرگرم خودش می‌شود، دیگر از این و آن فراغت پیدا می‌کند. ادامه دارد.... @seyedololama