eitaa logo
آنسوتَر | سید محمدرضا رضی
2.4هزار دنبال‌کننده
898 عکس
555 ویدیو
18 فایل
پایگاه رسمی سیدمحمدرضا رضی بهابادی در فضای مجازی کانالی برای آنچه دیدن، گفتن و بازتابش وظیفه است...
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 بخشی از مقدمه‌ی جمهوری اسلامی ایران: 🔹 وسیله است نه هدف «در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست، نه همچون دیگر نظام‌‏های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی؛ زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می‌‏شود، ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی‌‏توان داشت. با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌‏های متفاوت انسانی است و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است.»‎‎‎‎‎ 🔗 مطالعه متن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🔗 دریافت فایل پی‌دی‌اف ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 انقلاب اسلامی یک جمع است، یک بیداری است... 👤حاج ◽️اولین سالروز درگذشت نادرترین یار انقلاب، سردار جبهه‌ی فرهنگ و رسانه، حاج نادر طالب زاده گرامی باد. 📝 @FarajNezhad110
بی‌تاب و صبور، ایستاده‌ست هنوز هم‌قبله‌ی نور، ایستاده‌ست هنوز بر گرده و سینه زخم دارد امّا کوه است و غیور، ایستاده‌ست هنوز ، شهادتت مبارک ...
9.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مناظره اقتصادی 🖊۴۰ ساله ما رو با اقتصاد غربی به اینجا کشوندید، یکم بیخیال بشید ببینیم اسلام هم چیزی داره یا نه. 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه بخش ۱ از ۴ چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟ استاد درخشان در مناظره با دکتر غنی نژاد که معتقد بود مگر امامین انقلاب اقتصاد خوانده اند؟، اقتصاد اسلامی را اینگونه تعریف کردند: "آنچه امام خمینی در اقتصاد گفته اند اقتصاد اسلامی است." این یک بیان احساسی و یا سیاسی و یا به جهت نفهمیدن اقتصاد و یا اسلام نیست بلکه خود "یک نظریه بدیع و عمیق علمی" است. این نظریه از چند زاویه قابل بیان و اثبات است. 📚۱. ولی فقیه مجتهد و اسلام شناس جامع الشرایط است که در هر عصری به تصدیق اهل خبره تشخیص داده میشود. کار بنیادین اسلام شناس جامع الشرایط، اداره جامعه است. یکی از مهمترین عرصه های اداره جامعه، معیشت و اقتصاد است. فقیه نه تنها باید نظرات اقتصادی را بشناسد، بلکه باید اقتصاد واقعی حاکم بر جهان را بشناسد و بلکه بالاتر باید راه مواجهه و برخورد با آن را نیز بداند. یعنی علم به اقتصاد در ذات صفات و ویژگیهای یک مجتهد جامع الشرایط است. یعنی فقیه نه تنها باید اقتصاد را بشناسد بلکه باید بصیرت اقتصادی داشته باشد و این بصیرت اقتصادی مرتبه ای بالاتر از دانش و اطلاعات اقتصادی است. با بیانی که گذشت ولی فقیه ضرورتا باید بصیرت اقتصادی داشته باشد و اگر نداشته باشد یا اساسا فقیه نیست و یا فقیهی ناقص است. پس این سوال اساسا غلط است که: "مگر امام خمینی یا امام خامنه ای اقتصاد می دانند؟" بلکه باید پرسید: "مگر میشود فقیه جامع الشرایطی اقتصاد نداند؟" بله ولی فقیه، فارغ التحصیل "این به اصطلاح علم اقتصاد" نیست. یعنی اقتصادخوان نیست. یعنی شاگرد آدام اسمیت و هیوم و مالتوس و مارکس و کینز و هایک و فریدمن نیست. و این دقیقا فضل اوست. او از بند دانش اقتصاد لیبرال آزاد است! چرا که به حکم فقاهت باید در پنجه این امامان ضلالت پنجه بیفکند و آنها را که به اعتراف خود، کاهنان معبد نفسانیت هستند بر خاک زند. پس ولی فقیه لازم نیست و بلکه نباید دانشجو و یا فارغ التحصیل اقتصاد سرمایه داری باشد، مثل مرزبانی که نباید قاچاقچیان تربیتش کرده باشند... بله او باید حتما اقتصاد بداند و نه تنها اقتصاد را خوب بشناسد بلکه بصیرت اقتصادی داشته باشد. 🖌سید محمد رضا رضی 🇮🇷 @seyedrazy
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه بخش ۲ از ۴ چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟ 📚۲. ولی فقیه رهبر جامعه است. یعنی سیاست کننده جامعه است. بد نیست معنای سیاست را موشکافی کنیم. سیاست یا مجازا و به شکل تحریف شده به کار میرود و یا حقیقتا و در معنای درست خود. سیاست تحریف شده به معنای تدلیس، شیطنت و فریبکاری است و این، تحریفِ معنای سیاست و مجاز و نادرست است. سیاست در معنای حقیقی خود در علم فلسفه یعنی "تدبیر". تدبیر دونوع است یا ناظر به درون نفس و یا بیرون نفس. اگر تدبیر ناظر به درون نفس باشد علم اخلاق را میسازد. اگر ناظر به برون باشد یا راجع به خود شخص است و یا راجع به نوع او(یا همان جامعه). اگر ناظر به خود وی باشد علم دوم یعنی تدبیر منزل را میسازد. اگر ناظر به برون نفس و جامعه باشد علم سوم یعنی "سیاست مُدُن" را شکل میدهد. سیاست مدن نیز شامل تدابیر فراوانی است که مهمترین آنها دو سیاست عِدّه و عُدّه هستند. سیاست عُدّه همان اداره ساحت اقتصاد جامعه است. حال آیا امکان دارد فقیه که باید جامعه را تدبیر و مدیریت کند سیاست عُدّه را نشناسد. بلکه فقیه قبل از شایستگی دریافت عنوان مجتهد جامع شرایط فتوی، بایستی به شناخت و بصیرت اقتصادی رسیده باشد. با این بیان شبهه اقتصاد نخواندن فقیه خود به خود رنگ می بازد و جریانی عکس تصور لیبرالیسم و سکولاریسم ایجاد می کند: آیا امکان دارد مجتهد جامع الشرایط اقتصاد نداند؟ 🖌سید محمد رضا رضی 🇮🇷 @seyedrazy
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه بخش ۳ از ۴ چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟ 📚۳. سطح کنشگری اقتصادی ولی فقیه سطح کنشگری طراحان مکاتب اقتصادی و نه کارشناسان فنی اقتصادی است. تفاوتی از جنس تفاوت معمار و بنا. 📚۴. فقیه در راهبری اقتصادی جامعه فارغ از حکیم و فیلسوف اقتصادی و یک تدبیرکننده و سائس یک کارشناس تمام عیار نیز هست. هنر بی بدیل او این است که در بستر مکتب اقتصادی اسلام نظرات متفاوت و بعضا متناقض کارشناسان را بشنود و انتخاب کند. بلکه خود تولید علم در نظام کارشناسی را رهبری کند. پس مهمترین و بالاترین کارشناس خود فقیه است. چرا که احدی تخصص او یعنی تطبیق نظریات و راهکارها بر چارچوب اسلامی را ندارد. اقتصاد سیاسی عرصه مدیریت و اداره است نه نظریه پردازی و نه کارشناسی به معنای عملیاتی کلمه. وظیفه کلان این مدیریت تحقق اهداف آن نظام است. در یک نظام با اهداف اسلامی حتی به فرض محال که چیزی به نام اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد مردم و رهبران اگر حتی صادقانه به دنبال اسلام نباشند برای حفظ ظاهر هم که شده باید با زور کلی پول خرج کنند و عده ای را اجیر کنند تا بالاخره چیزی به نام اقتصاد اسلامی را خلق کنند. ایشان باید اقتصاد اسلامی را ضرورتا به حکم هدف و جهتگیری خود بسازند و بیافرینند. و این دقیقا همان کاری است که رهبران سیاسی و علمی لیبرالیسم مانند چارلز تاونشند، شلبورن و دیوید هیوم با استخدام آدام اسمیت و تعریف و تامین مالی طرحی تحقیقاتی به نام "کتاب تحقیقی در ماهیت و ریشه های ثروت ملل" اقتصاد لیبرال را آفریدند. با پوزش از چنین بیان عوامانه ای، هیهات که اسلام اقتصاد نداشته باشد و اقتصاد اسلامی وجود نداشته باشد. اقتصاد اسلامی وجود داشته و دارد و کمی مطالعه قرآن، اندکی حدیث و مقداری تاریخ تمدن اسلامی آن را نمایان میسازد. 🖌سید محمد رضا رضی 🇮🇷 @seyedrazy
اقتصاد در سپهر ولایت فقیه بخش ۴از ۴ چرا اقتصاد اسلامی آن چیزی است که ولی فقیه میگوید؟ چرا استناد به سخن ولی فقیه در بحث اقتصادی امری کاملا علمی است؟ در مصداق ولی فقیه نیز که امروز در امام خامنه ای دامت تاییداته تجلی دارد همه این سطوح و حتی بالاتر را میتوان به تماشا نشست. نقش آفرینی در قامت یک سائس و تدبیر کننده کلان سیاست مُدن؛ در قامت یک حکیم و صاحب مکتب اقتصادی؛ و در قامت یک نظریه پرداز که راهی سوم را در میان کاپیتالیزم و سوسیالیزم به نام "اقتصاد مقاومتی" بنا مینهد؛ و دیدبانی بیدار که بیش از یک دهه خاکریز اقتصاد را رها نمیکند و از جنگ اقتصادی میگوید؛ و راهبری که فارغ از مدیران اجرایی با میدانی ترین سطوح اقتصاد یعنی تولیدکننده و کارگر ارتباط مستقیم دارد و نقطه امید و پناه آنهاست؛ و آمری حلیم که مدیران اجرایی را امر به معروفها و نهی از منکرهای اقتصادی میکند؛ و عالمی عامل که با وسواس از لباس و عمامه تا خودکار خود را ایرانی میخرد ... و ناصحی مهربان که تا رشد مردم خود در عرصه اقتصاد ایستاده است... آیا جهان کنونی نابغه ای چنین چندوجهی را در ساحت اقتصاد و سیاست عُدّه به خود دیده است؟ 🖌سید محمد رضا رضی 🇮🇷 @seyedrazy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غنی‌نژاد (بزرگ لیبرال‌های ایرانی) می‌گوید من ۹۵ درصد هایک را قبول دارم! هایک هم یک آگنوستیک بوده! یعنی اگر از او بپرسید خدا وجود دارد؟ میگوید لاادری! اگر بپرسید خدا وجود ندارد؟ می‌گوید لاادری! نمی‌دانم! این لاادری‌گری در پذیرش مکتب اقتصادی اسلام هم وجود دارد! غنی‌نژاد یا واقعا ذهنش غیر از کمونیسم و کاپیتالیسم را درک نمی‌کند و به جز این دو نظام باطل نمی‌تواند نظام دیگری را تصور کند یا نمی‌خواهد بپذیرد! در هر صورت اعتراف می‌کند که نمی‌داند امام که با کمونیسم و کاپیتالیسم مخالف بود انقلاب را به کدام سمت برد! می‌گوید: هیچ‌جا! این تحیر در بهترین حالت از روی جهل نسبت به راه دیگری‌ست که نه شرقی است و نه غربی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای بسیاری از دوستان سوال شده بود که این نقل قول‌ها از امام چه ربطی به اقتصاد دارد؟ و چرا پرفسور درخشان در مقابل کاپیتالیسم و کمونیزم از ادبیات مبارزه استفاده کردند؟ در پاسخ چند نکته را ذکر می‌کنم: ۱. لیبرالیسم و انقلاب: همانطور که دکتر غنی‌نژاد اعتراف کرد لیبرالیسم و انقلاب با هم در تعارضند. پس طبیعی است که لیبرالیسم نتیجه انقلاب نباشد. نمی‌شود دیگران جان بدهند و لیبرالها نان ببرند! اما انقلاب اسلامی ایران بخشی از یک مبارزه بلندمدت است. مبارزه‌ای که از سال ۴۲ بلکه از زمان شیخ فضل‌الله آغاز شد و در ادامه مبارزه اولیاء خدا در طول تاریخ است. ۲. مبارزه با ظلم مکتب‌های مادی شرق و غرب منطق‌شان کسب منفعت مادی است و اختلاف‌هایشان نهایتا بر سر اندازه و میزان مالکیت و چگونگی غارت و چپاول مستضعفین است. یکجا از طریق دیکتاتوری دولتی است و جای دیگر از راه دیکتاتوری و حاکمیت شرکت‌ها! ابرقدرت‌ها و ابرثروت‌ها در نهایت دست در دست هم می‌دهند و حقوق محرومین و مستضعفین را پایمال می‌کنند. از این روست که امام خمینی در مقابل این دو مکتب مادی چهارچوب جدیدی را بنا می‌دهند که آن را اینگونه معرفی می‌کنند: ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
تجارت فردا ، صدای آمریکا در اقتصاد ایران! ببینید وقاحت را! ببینید طغیان را! با گستاخی تمام قانون اساسی را که ثمره خون هزاران شهید و مجاهده علمای اسلام در طول تاریخ است، مارکسیستی و نتیجه افکار یک جاسوس کمونیست می‌نامند. آیا جز این است که مشتی ضدانقلاب هرزه با رانت قدرتی که از انقلاب به دست آورده‌اند اینگونه ترک‌تازی می‌کنند و به هست و نیست این مردم شبیخون می‌زنند؟ اگر سی.آی.ای. و ام‌.آی.سیکس می‌خواستند در کشورمان رسانه‌ای اقتصادی ایجاد کنند، بهتر از این می‌توانستند؟ چرا ما رادیو صدای آمریکا را یک دشمن می‌دانیم اما سرویس اقتصادی آن را دشمن نمی‌دانیم؟ پس، قوه قضائیه کجاست؟ وزارت اطلاعات کجاست؟ سازمان اطلاعات سپاه کجاست؟ مدعی العموم کجاست؟ دادگاه ویژه مطبوعات کجاست؟ نیروهای آتش به اختیار انقلاب کجایند؟ علمای اسلام کجایند؟ دانشجویان کجایند؟ هل من ذابّ یذبّ عن حرم رسول الله؟؟ 🖌سید محمد رضا رضی 🇮🇷 @seyedrazy
✅ اقتصاد در سپهر ولایت فقیه 🔻 محمدرضا رضی در مطلبی نوشت؛ 🔹 استاد درخشان در مناظره با دکتر غنی نژاد که معتقد بود مگر امامین انقلاب اقتصاد خوانده اند؟، اقتصاد اسلامی را اینگونه تعریف کردند: “آنچه امام خمینی در اقتصاد گفته اند اقتصاد اسلامی است.” این یک بیان احساسی و یا سیاسی و یا به جهت نفهمیدن اقتصاد و یا اسلام نیست بلکه خود “یک نظریه بدیع و عمیق علمی” است. این نظریه از چند زاویه قابل بیان و اثبات است. 🔹 ولی فقیه مجتهد و اسلام شناس جامع الشرایط است که در هر عصری به تصدیق اهل خبره تشخیص داده میشود. کار بنیادین اسلام شناس جامع الشرایط، اداره جامعه است. یکی از مهمترین عرصه های اداره جامعه، معیشت و اقتصاد است. 🔹 فقیه نه تنها باید نظرات اقتصادی را بشناسد، بلکه باید اقتصاد واقعی حاکم بر جهان را بشناسد و بلکه بالاتر باید راه مواجهه و برخورد با آن را نیز بداند. یعنی علم به اقتصاد در ذات صفات و ویژگیهای یک مجتهد جامع الشرایط است. یعنی فقیه نه تنها باید اقتصاد را بشناسد بلکه باید بصیرت اقتصادی داشته باشد و این بصیرت اقتصادی مرتبه ای بالاتر از دانش و اطلاعات اقتصادی است. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32860 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com