یک شرکت آمریکایی به مردم این کشور گفته که اگر اسم خودتان رو عوض کنید و اسم شرکت را روی خودتان بگذارید، تا آخر عمر می توانید ساندویچ رایگان دریافت کنید.
در عرض ۹۶ ساعت، ۱۰ هزار نفر اعلام آمادگی کرده اند. طبعا اگر زمان ثبت نام بیشتر بود یا شرکت های دیگری هم در این ماجرا حاضر می شدند و تبلیغات بیشتری رخ می داد، صدها هزار یا حتی میلیون ها آمریکایی در این ماجرا شرکت می کردند.
برخی احتمالا خواهند گفت: آمریکایی ها عاشق هیجان هستند. به عبارت ديگر اين افراد متاثر از برخی از نظریه سازان غربی، هر عامل هویت بخش و جامعه سازی را کم اهمیت تر از عناصری چون هیجان و تفریح می دانند و چالش بی هویتی و بی اجتماع بودن را به هیچ وجه حائز اهمیت نمی دانند. لذا اینکه فرد، یکی از مهمترین عناصر هویتی خودش یعنی نام را فدای هیجان ناشی از ساندویچ خوردن کند در نگاه اینها اصلا اهمیتی ندارد.
اما آیا مسئله، هیجان است؟ به نظر می رسد که باید به این منظرگاه لوکس (ارزش هیجانات) چندان ضریب نداد. مردم این کشور هر چه هم بی هویت شده باشند، اینقدر از خودپرستی رها نشده اند که نام خود را به همین سادگی عوض کنند و نام شرکت ساندویچ سازی را انتخاب کنند. اسامی هیجان آورتری وجود دارد که بر روی خود بگذارند. نام اسامه بن لادن یا یکی از شگفت انگیزان هالیوودی هیجان آورتر است. اما چرا این ها را انتخاب نمی کنند؟
پاسخ این است: میلیون ها نفر از مردم آمریکا ساندویچ می خواهند و گرسنه اند. و آمار اقتصادی هم این را تایید می کند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💢 سلسله جلسات خودکفایی در محصولات کشاورزی
جلسه هفتم
🔹 موضوع نشست:
نقدی بر برنامه هفتم توسعه (آیا سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی به سرنوشت جهاد سازندگی دچار میشود؟)
🔸 سخنران: دکتر فرود شریفی
معاون اسبق وزیر جهادکشاورزی
⏰زمان: سهشنبه ۲۴ مرداد ماه ، ساعت ۱۷:۳۰
📌پخش زنده از اسکای روم
📎پیوند شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
برادر عزیزم دکتر حمیدرضا مقصودی
انتصاب حضرتعالی به سرپرستی امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور نقطه امیدی است در دل علاقمندان به اقتصاد مقاومتی.
نسل مدیرانی دانشمند چون حضرتعالی نیاز امروز و فردای کشور هستند و نوید نزدیکتر شدن به تمدن اسلامی را میدهند.
امیدوارم بتوانید در راستای «سروری مستضعفین در اقتصاد» و نیز «درخشش جایگاه ایران اسلامی در نظم نوین جهان» قدم بردارید.
سید محمدرضا رضی بهابادی
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ
اَلسَّلَامُ عَلَیکَ یا بابَ النجاةِ الامّة،
🎞️نمایش بزرگ "بوی خون و خاکستر"🎞️
🌹جدید ترین اثر واحد هنری آینه مجموعه فرهنگی ندای بهشت🌹
جهت رزرو بلیط به سایت زیر مراجعه فرمایید:
WWW.ARTYAZD.IR
☑️جهت تهیه بلیط "با تخفیف ویژه" به صورت گروهی(ارگان ها، مساجد، پایگاه ها و...) با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
09135286629
🕗زمان:
از ٢٧مرداد به مدت ۵ شب ساعت ٢٠
▫️مکان:
ابرکوه،شهرک صفائیه، سالن ورزشی آموزش و پرورش
┈┈••✾▫️▫️▫️▫️▫️•✾••┈┈
جهت اطلاع از فعالیت ها و اخبار مجموعه عضو شوید و برای ترویج امور مذهبی و فرهنگی کانال مجموعه را با دیگران به اشتراک بگذارید
@nedayebehesht
📚 معرفی کتاب «افسانه بازار آزاد؛ آزادی اقتصادی به زبان ساده»
🔹 شاید داستان «سونر»ها را شنیده باشید. تیم راگبی اوکلاهاما هم بهخاطر همین ماجرا، سونر نام گرفت. راگبی را که دیدهاید! چندین غول بیشاخودم در محیط یک زمین چمن با لباسهای عجیب و غریب به سمت هم حمله میکنند و با مشت و لگد به جان هم میافتند تا توپ مخصوص این بازی را از تیم مقابل عبور دهند و به چارچوب دروازه برسانند.
🔹 فیگورهای بازیکنان راگبی، چند لحظه قبل از زدن سوت را در ذهن خود تصور کنید... مانند گرگهایی هستند که آمادهاند تا به محض مهیاشدن شرایط و اعلام حمله توسط سردسته گرگها، بهسوی طعمه حمله کنند! در سال ۱۸۸۹، هزاران نفر از مهاجرانی که از انگلستان به آمریکا سفر کرده بودند، به دستور رئیسجمهور بنجامین هریسون با چنین فیگوری، در مرزهای محدودۀ اوکلاهاما منتظر شنیدن فریاد «حرکت آزاد شد» بودند.
🔹 به محض شنیدن این فریاد، هرکدام از آنها با هر وسیلهای که داشتند از اسب و قاطر و دلیجان تا پای پیاده بهسوی زمینهای اوکلاهاما حمله کردند تا با قرق یک محدوده از آنجا، زمینش را به نام خود سند بزنند. چیزی شبیه حرکت دیگر استعمارگران بهسوی آفریقا و هندوستان و سایر سرزمینهای جنوب آسیا...
📝 نویسنده: حمیدرضا مقصودی
🔸 این کتاب در 94 صفحه به قیمت 70000 تومان در تابستان 1402 به چاپ رسیده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشر
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢چراغهایی با قدمتی 3000 ساله
🔺 این چراغ های قدیمی که برای روشنایی استفاده می شدند، حدود 3000 سال پیش در پادشاهی قتبان (شبوه فعلی) تولید شده اند.
🔹 در زبان عربی به آن المِصباحُ الزاهر می گویند. و در زبان محاوره خود به آن السريجان یا المسارج می گویند.
🔹آن را با روغن کنجد پر می کنند و در مقابل آن یک فتیله قرار می دهند. چراغ معمولاً از ظروف سفالی یا چینی ساخته می شود تا در برابر گرما مقاومت کند.
🔹 گاهی اوقات هم چراغ فلزی به شکل حیوانات ساخته می شده که آن را از روغن پر می کردند تا به عنوان یک مشعل برای روشنایی استفاده کنند.
#تاریخ
#آثار_باستانی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
💢رژه و مانور باشکوه نظامی در مراسم فارغ التحصیلی نیروهای گارد ویژه ریاست جمهوری دولت نجات ملی یمن در منطقه مرکزی نظامی استان مأرب
🔸کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اولین تصاویر از داخل #چاه_برهوت
🔺اخیرا یک تیم عمانی اکتشاف غار، اعلام کرد با همکاری سازمان زمین شناسی و اداره منابع معدنی و مرکز مطالعات و تحقیقات زبان المهری مستندی از فضای درون چاه شگفت انگیز برهوت ساخته است. چاه برهوت یا چاه جهنم واقع در استان المهره در شرق یمن و در 33 کیلومتری مرز عمان است و همان طور که قبلا گفته شد در میان یمنی ها افسانه های زیادی در مورد آن وجود دارد و شاید به همین دلیل، تا کنون از داخل آن تصویری ضبط و منتشر نشده است.
🔺این تصاویر از زیبایی های درون چاه توسط تیم عمانی ضبط شده و قرار است به زودی مستندی مفصل از آن تهیه و منتشر شود. اگرچه برخی یمنی ها معتقدند چاه برهوت اصلی در استان حضرموت واقع شده اما این تیم عمانی مدعی است با متخصصان یمنی جهت مکان یابی همکاری کرده است.
🔺بنابر گفته اعضای این تیم در عمق تقریبی 65 متری، آب از کناره های حفره بیرون می آید و آبشارهای زیبایی را ایجاد می کند. همچنین انواع موجودات زنده از جمله مار ، قورباغه و سوسک در این حفره زندگی می کنند.
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
211125_004.MP3
45.16M
📌جلسه تحلیل کارآمدی انقلاب اسلامی
#جلسه_اول
🎙توسط استاد حجت الاسلام سید محمدرضا رضی بهابادی
🗓چهارشنبه 5 بهمن 1401
@jebhetse
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
211202_004-01-2.mp3
31.8M
📌جلسه تحلیل کارآمدی اقتصاد انقلاب اسلامی
#جلسه_دوم
🎙توسط استاد حجت الاسلام سید محمدرضا رضی بهابادی
🗓چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
@jebhetse
🇮🇷#آنسوتر
@seyedrazy
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی
چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲
✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود.
• دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد!
اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی!
• در اقتصاد هم اینکه مثلا:
- منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟!
- منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟!
پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود.
- کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه!
" مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت.
مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود.
- در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است.
• حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا:
- "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک)
- "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار)
[ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰]
⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓
الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری)
ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی)
ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی)
❗️ مسیر اول علم اقتصاد:
آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد.
• ادامه مثال:
❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟!
- الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است)
- ب) میزان کار + کمیابی !
مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی)
❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد!
- نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند.
❗️ مسیر دوم علم اقتصاد:
روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر!
روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳)
از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟!
فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند)
⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی)
• وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد:
- تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی)
- کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵)
- مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری)
- و...
❗️ دو فقه:
۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند.
۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند!
🎙 صوت جلسه
* برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید:
- نمای فقه اقتصادی امام خمینی
- اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
- شهید بهشتی و عدالت اجتماعی
☑️ @m_ghanbarian
✍️ فناوری پیچیدۀ مدرن که تنها عامل تفاخر غربیها بر سایر ملتهاست، با مصرف روزافزون انرژی و آلایندگی گستردۀ محیطزیست، نهتنها زندگی را برای انسان امروز راحت و آسان نکرده است بلکه دغدغههای بسیاری را برای مهار عوارض جانبی آن برای انسانها ایجاد کرده است.
🔸 این روزها از بالارفتن مصرف برق و کمبود انرژی و لزوم صرفهجویی در آن سخن زیاد گفته میشود. #بچه_های_شیکاگو هم با ذهن تکسیلابی خود، تنها راه مدیریت مصرف انرژی را #گران_کردن آن میدانند تا با محرومکردن اقشار ضعیف از بهرهمندی از انرژی، مقدار محدود آن را بین اغنیا توزیع کنند.
🔸 اما در دورۀ تمدن اسلامی که در آن بهجای غلبۀ انگیزۀ سودمحوری و چپاولگری سرمایهداران (که امروزه دانش اقتصاد بهنادرستی با آن مترادف شده است!) انگیزههای انسانی و الهی حاکم بود و به جای اقتصاد سودمحور، #اقتصاد_فرهنگی زیربنا بود، مسئلۀ استفاده از انرژی به گونۀ دیگری حل میشد که نه آلایندگی داشت، نه پیچیده بود و نه در انحصار کسی.
🔸تنها اشکال فناوریهای تمدن اسلامیایرانی این بود که عاری از #سود و #منفعت برای عدهای خاص بود و البته برای تودههای مردم بسیار پرمنفعت و پرسود بود.
🔸به جای دنبالهروی کورکورانه از تکنولوژی حقارتآمیز مدرن، باید به گونۀ دیگری اندیشید و در مسیر دیگری و با رویکردی متفاوت نوآوری کرد.
🔗برای مطالعۀ سامانههای خنککننده در معماری اسلامیایرانی، لینک زیر را ببینید:
https://dp-magazine.com/تهویه-طبیعی-در-معماری-سنتی/
🆔 @DrSaeedi