eitaa logo
nassabeh.com
13هزار دنبال‌کننده
225 عکس
40 ویدیو
16 فایل
کانال اختصاصی انتشار پژوهش‌ها، اشعار، ‌‌‌عکسها، مصاحبه‌ها از:سید حامد نسابه کپی برداری واستفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع هست ارتباط با مدیر: @nassabeh_com وبسایت: http://www.nassabeh.com/ ویراستی: https://virasty.com/nassabeh_com پیوند کانال:
مشاهده در ایتا
دانلود
من مرید مردی و مردانگی تو مراد و اسوه‌یِ اِستادگی گنبد نورانیت هردم صلا میزند ، لاسیف جز دِلدادگی شیر از شور شَرارَ ت* حین رزم مشق کرده شیوه‌یِ جانانگی وِجهه‌یِ کرّار و کرّ و فر زِ تو لافتی شد سِرّ آن سَردادگی بوده‌ای معنای وحدت از ازل فانی اندر ذات حق ، یک گانگی رافتت شد مِهر این شیدای شید شاهدم ، این حالت پروانگی ناسخ تحریمِ بَد مَستیِّ من وصل تو در غایت مستانگی شد نگین دست تو مُهرِ وِلا دارو وُ درمان این بیچارگی گویدم لا تایئسوا ، لا تقنطوا مامنت در وادیِ وادادگی در بهشت سرسرایت سر به‌ زیر بَس خجل از خِصلتِ بی‌مایگی خود نمیدانم چرا دارم طمع ؟ بی سبب در عین بی سرمایگی می‌شود نزدت ،دلم عاری زِ غم آشنا در غربتِ آوارگی هیچ سمّی هالک امت نبود هیچ چیزی ، چون سَرِ بیگانگی کاش حامد بود خاک دَرگَه‌َت شادمان در عالمِ همسایگی 🤲 تقدیم به پیشگاه شیر بیشه‌ی ایمان، اسوه‌ی کاملِ انسان، حیدر کرّار ، در هم کوبنده‌ی منافقین و کفار ، اسدالله الغالب ، مولانا الامام امیرالمومنین علی ابن ابیطالب ( علیه الصلوه والسّلام ) ✍ : سید حامد نسابه اسعدالله ایامکم 🌷🌷🌷🌷🌷 *شرار. [ ش َ ] پاره آتش که برجهد. 🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷 🌷 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
🔸 در حاشیه بحث رفراندوم و رجوع به نظر اکثریت ، بد نیست بعنوان یک مسلمان و پیرو مکتب اهلبیت (ع) و یا حداقل بعنوان یک پژوهشگر ، نیم‌نگاهی هم به نظر قران در مورد اکثریت و اقلیت انداخته و این سوالات رو مورد بحث قرار بدیم که: 🔺 اصولا عقل باید تابع نظر اکثریت باشه یا اکثریت تابع نظر عقل ؟؟ 🔻آیا کثرت در جمعیت ، باعث فزونی عقلانیت خواهد شد ؟؟ 🔺اکثریت و اقلیت کجاها قابل اعتنا و شایسته تعظیم و تکریم و کجاها محکوم به نادیده گرفته شدن هستند ؟؟ 💬 ساعتی برای مطالعه ❗️ 📚📕📚📗📚📙 * تصاویر پیوست : تفسیر آیه 100 سوره مبارکه مائده از جلد پنجم تفسیر نمونه 📚📕📚📗📚📙 🚩 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها و پژوهشها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
آنچه در جهان‌آرا گفته نشد !! بخش اول 👇
آنچه که دیشب در جهان‌آرا گفته نشد !! - بخش اول دیشب مناظره‌ای پیرامون مسائل اقتصادی فیمابین دکتر مسعود درخشان ( مدافع نظریه اقتصاد اسلامی ) و دکتری موسی غنی‌نژاد ( مدافع نظریه اقتصاد آزاد ) با حضور جناب امیر حسین ثابتی بعنوان مجری ، در برنامه جهان‌آرا ( شبکه افق) برگزار شد که با توجه به مسائل مطروحه ، می‌توان در حاشیه آن به نکات متعددی پرداخت از جمله : "صلاحیت یا عدم صلاحیت ولی فقیه برای مداخله یا نظریه‌پردازی در امور اقتصادی" لازم بذکر است که در اواخر این مناظره جناب آقای دکتر غنی‌نژاد با طرح موارد و سوالهایی از جناب آقای دکتر درخشان پرسیدند : ⁉ مگر جراح مغز در مسائل فقهی و احکام شرعی دخالت می‌کند که فقیه به خودش اجازه می‌دهد در اقتصاد که تخصصی در آن ندارد دخالت کند ؟!!!! که با توجه به فضای مناظره ، نه مجری محترم و نه جناب دکتر درخشان ، پاسخ نغز و درخوری آنچنان که باید و شاید به این سوال دکتر غنی‌نژاد ندادند و درگیر مباحث حاشیه‌ای دیگری شدند که ضمن صحبتها مطرح می‌شد ! 🔸 بر این اساس خوب هست که کمی به کنکاش در این خصوص بپردازیم و ببینیم اصولا فقه چیست و فقیه کیست و ولی فقیه کدامست و اساسا آیا فقها ، بویژه فقیه حاکم ، حق صدور فتوا یا نظریه‌پردازی یا تصویت یا تنفیذ قانونی در خصوص اقتصاد و مسائل اقتصادی دارند یا خیر ؟؟!! �� و اما فقه چیست و فقه یعنی چه ؟ بر اساس آنچه که در دانشنامه عمومی آمده ، فِقه یک نظام حقوقی در کشورهای اسلامی است که تعریف آن، دانش به احکام شرعی فرعی از ادله تفصیلی است. و فقه، در لغت به معنای فهم ، فطانت و فهم عمیق و دقیق به کار رفته است. به عبارت دیگر، فقه، دانستن احکام شریعت است از راه استدلال و برهان. ( ویکی فقه) و علامه دهخدا می‌نویسد : فقه. [ ف ِق ْه ْ ] ( ع مص ) فهمیدن چیزی را و دانستن. ( منتهی الارب ). دریافتن. ( ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل بن علی ). || ( اِمص ) زیرکی. || ( اصطلاح شرع ) دانش دریافت چیزی و اکثر بر علم دین استعمال کنند بسبب شرف و بزرگی آن. ( منتهی الارب ). 🔹 تا اینجا عجالتا فهمیدیم که فقه از جهت لغوی یعنی فهم عمیق و از جهت اصطلاحی ، یعنی یک سلسله احکام حقوقی که بر اساس منابع چندگانه اعم از کتاب ، سنت ، عقل و اجماع با روشهای عقلی ، کلامی و ... توسط فقها، استنباط می‌شود ✳ و از جهت عرفی ، فقه یعنی مجموعه حقوق ( در اسلام) که ناگفته پیداست بخش اقتصاد نیز بدلیل مسائل مبتلابه ، نیازمند داشتن احکام و رعایت یک سلسله مسائل حقوقیست . 🔺 از طرفی دیدیم که علامه دهخدا مرقوم فرموده‌اند که این عنوان، یعنی کلمه فقه اکثر بر علم دین استعمال می‌شود ! پس باید دید دین به چه معناست ؟؟ علامه طباطبائی در اثر مشهور خود یعنی تفسیر المیزان می‌نویسند : دین، عبارت است از اصول علمی و سنن و قوانین عملی که برگزیدن و عمل به آنها، تضمین کننده " سعادت " حقیقی انسان است ( تفسیر المیزان ، جلد 16 ص 193) 💠 بر این اساس از آنجا که : دین تضمین کننده سعادت انسان است 👈 و فقه نیز علم دین است 👈 پس فقه در همه بخشها و بابها از جمله در باب اقتصاد می‌بایست با صدور احکام حقوقی لازم، متضمن سعادت جامعه اسلامی و مردم تحت سرپرستی حکومت اسلامی باشد❗ فلذا با توجه به آنچه که بعرض رسید، فقیه بعنوان کسی که علم فقه می‌داند ، می‌بایست اقدام به صدور فتاوا یا تنفیذ احکام و قوانینی نماید که باعث نزدیک‌تر شدن جامعه در همه ابواب از جمله در باب اقتصاد به سرمنزل سعادت باشند . 🔸 پس باید دید که فقیه کیست ؟ علامه دهخدا در اثر ارزشمند خود می‌نویسد : فقیه. [ ف َ ] ( ع ص ) دانا. ( منتهی الارب ). دانشمند. ( غیاث ) ( از اقرب الموارد ). || دریابنده. رجوع به فَقِه شود. || فحل فقیه ؛ گشن ماهر و زیرک در گشنی کردن. ( منتهی الارب ). || دانای علم دین. ج ، فقهاء. ( منتهی الارب ) ✅ در واقع فقیه یک حقوق‌دان است که با فهم علم دین ، قادر به استخراج حقوق هر چیزی از بطن منابع با تمسک به براهین عقلی و نقلی می‌باشد. 🔹 لابد تا اینجا همه خوانندگان سریع الانتقال ، منظور نویسنده را متوجه شده‌اند باشند اما از باب اطمینان باید گفت : فقیه بعنوان عالم علم دین و یک حقوقدان 👈 موظف به تلاش برای نزدیکتر شدن جامعه ، به سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی از طریق تشریع یا تشریح احکام حقوقی لازم با تمسک به اصول ، مدارک و منابع تفصیلی مورد قبول می‌باشد . با این تفاصیل ، پاسخ سوال جناب آقای دکتر غنی‌نژاد در این جملات خلاصه می‌شود: ✅ اول اینکه : ولی فقیه خصوصا و فقهاء عموما وظیفه دارند بعنوان یک حقوقدان ، اقدام به استخراج حقوق هر بخش از بخشهای جامعه از جمله استخراج و استنباط اصول حقوقی مرتبط با بخش اقتصاد نمایند تا نظام اقتصادی و فعالان این بخش ، به حقوق، وظایف و تکالیف خود نسبت به سایرین ، آگاه بوده و به سهم خود مجری این قوانین، با هدف سعادتمندی اجتماع و بهروزی هر چه بیشتر محیط باشند . 🔷 پس همانگونه که حقوقدانان سایر کشورها که از قضا جراج مغز و متخصص اعصاب هم نیستند ، حق دارند بر اساس منابع یا منطق حاکم بر فضای فکری کشور خود ، در مورد احکام پزشکی و حقوق طبیب و بیمار آئین‌نامه‌های حقوقی وضع نمایند ، فقهاء و ولی فقیه نیز حق دارند و حتی می‌توان گفت وظیفه دارند شخصا یا از طریق لجنه‌های تخصصی مرتبط ، اقدام به وضع احکام و قوانین و تعیین حقوق برای جراحان جسم و جان و طبیبان امور اقتصادی مملکت نمایند ‼‼ ✴ حال جا دارد این سوالات از جناب آقای دکتر غنی‌نژاد پرسیده شود که : 🔺 آیا همه حقوقدانان و وکلای فعال در سطوح داخلی و بین‌المللی در بخش اقتصاد، با همه نظریات بنیادین و کاربردی فلسفی و اجرایی اقتصادی آشنایند که به خود اجازه فعالیت در این عرصه‌ها را می‌دهند ؟؟!! 🔸 اگر بنا به تعاریف منابع علمی ، فقیه به حق ، یک حقوقدان باشد که هست ، چرا نباید بتواند همانند سایر حقوقدانان و اساتید رشته حقوق ، اقدام به استخراج احکام مرتبط با فعالیتهای اقتصادی و بیان حقوق مربوط به آنها بنماید ؟ 🔺 آیا اصولا می‌دانید که اسلام بنا ندارد در بسیاری از جزییات امور وارد شود بلکه اصول و استانداردهای لازم و معیار را برای تصحیح مسیر حرکت کلی هر بخش از بخشهای جامعه از جمله بخش اقتصاد را بیان می‌نماید ؟ ❎ فی المثل ، اسلام نحوه ساخت ماهواره را بیان نمی‌نماید اما با ارائه استانداردهایی ، لزوم ساخت و سپس نحوه بکارگیری و نهایتا کنترل خروجی‌های کارکردی آن را به نحوی بیان می‌نماید که این ابزار یا هر وسیله یا شیوه دیگری ، در مسیر سعادت بشر مورد استفاده قرار بگیرد نه در راه شقاوت او ‼ 🔶 بر این اساس اسلام ، انتظارات خود از بخش اقتصاد را نیز در قالب یک سلسله احکام و اصول حقوقی از زبان فقهاء یا همان حقوقدانان دینی بیان می‌کند تا در زمان غیبت انسان کامل و در نبود نماینده اصلیِ آن دانشمندِ عظیمِ خالقِ این جهان که مبدع شیمی ، فیزیک ، هندسه ، جغرافیا ، اقتصاد ! و ... هست ، حتی الامکان راه را بر سعادت بیشتر بشر هموار نمایند و لاغیر تا از قِبَلِ آن راه بر مترفین مسدود و بر مستضعفین گشوده شود و از استیلای اقتصادی اجانب بر ملک و مملکت جلوگیری شود تا اقتصاد بتواند خوداتکاء شود و از وابستگی مفرط نجات پیدا نماید و ... پایان وجیزه اول ❗
📺 آنچه در جهان آرا نگفتند-۲ 📟☎️⏰📡🛎 در مناظره ای که بین آقای دکتر غنی نژاد و آقای دکتر درخشان با میزبانی شبکه افق و مجری گری جناب آقای ثابتی برگزار شد، 📈 آقای دکتر غنی نژاد با اشاره به اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، بی اطلاعی اولیه امام از اشغال سفارت رو دست مایه کوبیدن این جریان با استفاده‌ی ضمنی از وجاهت امام خمینی کردند، 🔺 اما به حمایتهای بعدی و قاطع امام از اشغال لانه جاسوسی و پیام هایی که تا آخر عمر بر علیه رابطه با آمریکا صادر فرمودند هیچ اشاره‌ای نفرمودند! 🔻و گفتند یک دیوانه یا یک عده دیوانه سنگی را در چاه انداخته‌اند ( اشغال سفارت آمریکا ) که چهل و چند سال هست که کسی نمی‌تونه اون رو خارج کنه! ⏯ و در ادامه به روابط حسنه ویتنام و آمریکا اشاره کرده و گفتند بعد از سالها جنگ خونین الان با هم رابطه تجاری و اقتصادی دارند در این رابطه توجه به چند نکته ضروری هست : ⁉️ اول باید دید آیا ما فی نفسه و الی‌الابد با آمریکا و اسراییل و ...مخالفیم یا با خصلتهای اون کشورها؟! 🚫 ما با چه چیزهایی الی‌الابد مخالفیم؟ ما به حسب عقل خداداده و فطرتهای انسانی با مواردی مثل موارد زیر تا ابد مخالفیم: ▪︎ ما با ظلم به دیگران الی‌الابد مخالفیم خصوصا در سطوح کلان در هر نوعی اعم از: کشتن سرخپوستان در تیراژهای 60 میلیونی تا به بردگی کشیدن سیاهان در تیراژهای 25 میلیونی تا غصب سرزمینها و آواره کردن مردمان در همین مقیاسها و بیشتر! ما تا همیشه و برای همیشه با این کارهای ضد بشری و "ضد رحمانی "‼️ مخالفیم و بر عاملان اونها تا ابد لعنت میفرستیم! ● ما با دروغ گفتن در سطوح کلان مخصوصاً، تا ابد مخالفیم (هرچند دروغ، کمش هم زیاده)مثل: دروغ هایی که باعث کشتار میلیونی مردم در آمریکا و آفریقا و آسیا و اروپا طی جنگ جهانی اول و دوم و جنگ های قبل و بعد از اون‌ها شد و هنوز هم میشه! و قس علیهذا ❌ بر این اساس ما با کسانی که طی چند قرن اخیر مخصوصاً به صورت مستمر و بدون اصلاح روش های غیر انسانیشون،همچنان به ظلم و دروغگویی در سطوح کلان مشغولند مخالفیم و تا مادامی که اونها دست از این روشهای بدشون برنداشتند به حکم عقل و فطرت با اونها کنار نمیاییم از جمله آمریکا و اسرائیل غاصب 📛و چون این جنایتها، جزو خصلت‌ها و عادات این واحدهای سیاسی شده و از اونجا که ترک عادت موجب مرضه و بعید هست که این‌ها دست از این رفتارها بردارند، ما هم همچنان و کماکان با اونها مخالفیم (و بخاطر اصرارشون بر جنایت) باهاشون قطع رابطه می‌کنیم، برای حمایت از منافع خودمون در وهله‌ی اول و حمایت از ملت های مظلوم در وهله دوم، به عنوان یک وظیفه انسانی و عقلانی 🇻🇳‼️🇺🇸 دکتر غنی نژاد اشاره کردند به روابط حسنه آمریکا و ویتنام بعد از اون جنگ های پر شدت و خواستند نتیجه بگیرند که ما هم باید مثل ویتنام در برابر آمریکا نرمش نشون بدیم حتی اگر از آمریکا ضربه خورده باشیم: ⁉️ سوال اول اینه‌که چرا ما باید الگوی عمل خودمون رو از یک کشور کمونیستی اخذ کنیم که اتفاقا در نقطه مقابل تفکر آقای غنی نژاد یعنی لیبرالیسم قرار داره؟ ⁉️⁉️ سوال دوم اینکه اصولاً ویتنام از محل تجدید روابط دیپلماتیک و اقتصادی با آمریکا به کدامین قله های سیاست، اقتصاد ،هنر ، فرهنگ و علم جهان رسیده که حالا ما به دلیل نداشتن رابطه با آمریکا به اونها نرسیدیم؟! ⁉️🌐 سوال سوم این هست که از دیدگاه ژئوپلیتیک آیا ایران بیشترین میزان همپوشانی از طرف نظریات مطرح و فعال در دیدگاه های ژئوپلیتیک آمریکا رو داره یا ویتنام؟! ❗️وقتی کشور ما طبق بیش از ۸ نظریه ژئوپلیتیک مطرح غربی ، در قلب یا حاشیه تجاوزات اونها قرار داره و اونها طبق این نظریات ما رو از قبلِ انقلاب اسلامی طعمه لذیذ یا خطر بالقوه تمدنی و محل تاخت و تاز خودشون میدونن، چرا ما باید با ویتنام مقایسه بشیم که حداکثر در دو نظریه فعال غربی ها مورد طمع واقع شده ؟؟!! (نظریاتی مثل هارتلند انرژی جفری کمپ ، قدرت دریایی ماهان، ریملندز اسپایکمن ، هارتلند مکیندر ، برخورد تمدنهای هانتیگتون و ... که در همه اونها فلات ایران یا در قلب نظریاتشون یا در حاشیه فعال نظریاتشونه و فارغ از اینکه شاه اینجا حاکم باشه یا امام خمینی ، خودشون رو متعهد و مصمم میدونند که بر اساس اصول مندرج در این تئوری های فعالشون بر ما تسلط داشته باشند و ما رو تدریجا تضعیف و تجزیه کنند ) 🌾 فکر میکنم اگر فی‌المثل این نماد رو ، نشونه یک خوشه ارزن به حساب بیاریم اونوقت خواهیم فهمید که در خوشبینانه‌ترین حالات، امثال آقای دکتر غنی‌نژاد اگر به اندازه یک جو و یا یک ارزن آگاهی و فهم ژئوپلیتیک داشتند این چنین در مقوله رابطه ایران و آمریکا حرف نمی زدند 🔇 پایان وجیزه دوم ‼️ ✍ : سید حامد نسابه کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسان ایتا: https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
شد عطا یحیی ، چو " قالَ ربِّ هَب " یک دعا ، زاید بسی دُرُّ ذَهَب بی گمان از یک دعای نیک ، زاد جانِ جانی ، بِت اوشانا ، چون وَهَب ✍ : سید حامد نسابه 🚩🚩🚩🚩🚩 📜 آل عمران هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ : 🤲 " قَالَ رَبِّ هَبْ " لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ 🔸 ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺯﻛﺮﻳﺎ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: «ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﺍ! ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﻮﺩ، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﻱ (ﻧﻴﺰ) ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎ، ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﻋﺎ ﺭﺍ ﻣﻲﺷﻨﻮﻱ!» (٣٨) 🔺و خداوند یحیای شهید را به او عطا کرد ... 📚 وهب بن وهب یا وهب بن عبدالله بن حباب کلبی از شهدای واقعه کربلا و یاران امام حسین(ع) ✝ منابع ، وهب را جوانی مسیحی دانسته‌اند به گزارش منابع وهب پس از از بُرَیر بن خُضَیر و یا زیاد بن مهاجر کندی و قبل از عمرو بن خالد ازدی یا مُسْلِم بن عَوْسَجِه اَسَدی و یا هلال بن حجاج به میدان جنگ رفت. درباره مبارزه او نقل‌هایی وجود دارد و گفته شده در میان نبرد به سمت مادر و همسرش بازگشته و از مادرش می‌پرسد که آیا از او راضی شده است یا نه؟ و در جواب، کشته شدن در راه امام حسین(ع) را شرط رضایت مادر می‌یابد. گفته شده وهب دوازده نفر پیاده و نوزده نفر سواره را از سپاه ابن سعد کشته است. او اسیر شد با دستور عمر سعد گردنش را زدند منبع: ویکی شیعه 🚩🚩🚩🚩🚩 🚩 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا: https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
" سید حامد نسابه ؛ مخلوقی از مخلوقاتِ بیشمارِ خداوندگارِ عالم و آفریدگارِ آدم ، مُزیّن و مفتخر به نیوشیدنِ گوشه‌هایِ کوچکی از دانسته‌هایِ او و مُعیّن و معتبر به تعلّمِ اندکی از عدیده‌ و بسیارهایی از بایسته‌های همو در فِراشِ زمان و مکان ! یعنی تاریخ و جغرافیا ، و ریزه‌خوارِ الباقیِ خوانِ نعمت او که هستی راست کیمیا، منقش به نقوشِ رنگارنگِ عوالمِ خیالش ، دربندِ کمندِ پیچ‌ درپیچِ زوایایِ کمالش ! مفتونِ نرمینۀ نرمشِ نجات بخشِ کشتیِّ هلالش ! متشبث به آن پنجگاهِ نورانیِّ حوالیِّ عرشِ همیشه برقرارش ! و مسکونِ گُسترۀ روشنایِ آشنایِ سُفرۀ این چارده کنگرۀ مُسفِرۀ مُثمِرۀ مُلکِ تا ابد بی‌زوالش!!" ✍ : سید حامد نسابه 📚🖌📙📖📗🖌📚 📣 کانالهای انتشار مطالب، اشعار ، مصاحبه‌ها و پژوهشها در پیامرسانهای بله و ایتا: https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh