eitaa logo
nassabeh.com
13هزار دنبال‌کننده
225 عکس
41 ویدیو
16 فایل
کانال اختصاصی انتشار پژوهش‌ها، اشعار، ‌‌‌عکسها، مصاحبه‌ها از:سید حامد نسابه کپی برداری واستفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع هست ارتباط با مدیر: @nassabeh_com وبسایت: http://www.nassabeh.com/ ویراستی: https://virasty.com/nassabeh_com پیوند کانال:
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رابطه دینداری ، اقتصاد و اصلاح ساختارها
😶 وقتی می‌گیم درست شدن امور اقتصادی مردم ، تاثیر زیادی در دینداری مردم خواهد داشت و با وضع بد اقتصادی نمی‌شه انتظار داشت جامعه به سمت خداباوریِ بیشتر حرکت کنه ، ⚠️ یکعده از مذهبیها و انقلابیها فورا جواب میدن ، بروبالای شهر ببین چند نفر از پولدارها باخدا هستند ؟!! و فورا نتیجه می‌گیرن که وضع اقتصادی ربطی به دینداری مردم نداره و تاکید می‌کنند که باید فرهنگ مردم و جامعه درست بشه تا وضعیت مثلا حجاب بهتر بشه !! ✅ غافل از اینکه وقتی ما می‌گیم باید وضع اقتصادی جامعه درست بشه ، منظورمون این هست که عوامل مفسده برانگیز در امور اقتصادی جامعه و خانواده ها ( به عنوان بنیان های تشکیل دهنده هر جامعه ) باید اصلاح بشن ، نه اینکه لزوماً همه به سطح بسیار بالایی از ثروت دست پیدا کنند و قاطی مترفین بشن !! ✳️ مشکل این دوستان، این هست که درست شدن وضع اقتصادی جامعه رو مترادف و مساوی می دونند با پولدار شدن همه اقشار جامعه ‼️ در حالی که درست شدن وضعیت اقتصادی جامعه و کشور یعنی : 1⃣ حذف هر عاملی که لقمه حرام رو وارد جیب و سفره مردم و جامعه می‌کنه !! مثل : الف ) حذف دریافت و پرداخت سیستماتیک ربا در بانکها و موسسات مالی جامعه ! ب ) حذف دروغ از مسیر کسب رزق و روزی مردم و مسئولان !! ⛔️ توضیح اینکه ، شما الان هر جا بخواهید استخدام بشید یا وام و تسهیلاتی دریافت کنید و یا در عرصه معاملات و خرید و فروش ورود پیدا کنید و حتی نماینده مردم در یکجایی بشید !! خواهید دید که نظام رسمی و غیر رسمی حاکم بر عرصه کار و فعالیت اداری ، اقتصادی و سیاسی بشدت با دروغ آمیخته هست !! 🔻 یعنی اگر بخواهید وام بگیرید غالباً مجبور به ارائه فاکتور دروغ و غیر واقعی خواهید شد! 🔻 یا اگر قصد داشته باشید جائی استخدام بشید ناگزیر از بیان یا نوشتن برخی موارد غیر واقعی و غیر منطبق با واقعیت در فرمهای استخدامی و پزشکی هستید تا موفق بشید حکم استخدام دریافت کنید ! 🔻 اگر مشغول به تولید اقلام خوراکی اعم از شیر و عسل و ... هستید ، در صورت بیان صادقانه وضعیت کالای خودتون ، قادر به رقابت با بنگاههای رقیب نخواهید بود !! 🔻 اگر در موسسات خودروسازی شاغل هستید بخشی از حقوق شما منوط به پایمال کردن حقوق مسلمین و اهل ذمه هست ! 🔻 و اگه بخواهید نماینده مردم در یک مجالسی یا بعضی شوراها بشید ، یحتمل باید با قلب واقعیت خودتونو از رقبا پیش‌بندازید حالا یا با مبالغه در تبلیغات و یا با دادن وعده‌های صدمن‌یک‌غازِ انتخاباتی !! و قس علیهذا ... که همه اینها یعنی دروغ ، ربا و عدم رعایت حق‌الناس ، در روایات متعددی ، از جمله‌ی عواملِ سیه‌روزی و دوری از حقیقت و نشنیدن حرف امام برحق ، به شمار اومدند . 2⃣ دومین مصداق از مصادیقِ بهبود وضعیت اقتصادیِ مردم و جامعه ، فراهم آوردن اسباب و وسایل اولیه و لوازمِ اساسیِ آرامش عموم ملت هست ( البته اگر تورم اجازه بده ) ، و داشتن این اسباب آسایش ، لزوما مترادف با پولداری و ورود به جرگه مترفین لامذهب نخواهد بود ‼️ عوامل و اسبابی مثل : 🏡 منزل خوب 💑 همسر سازگار 🚘 و مرکب رهوار که رسول خدا ص بارها فرمود هرکس این 3⃣ تا رو داره دیگه از خدا چیزی نخواد ، جز مرگ !! 😇 و بدست آوردن اینا در یک جامعه عاری از ربا و دورتر از دروغ ، کار صعب و دشواری نخواهد بود ❗️ 👌🙏 پس اون دسته از دوستان مذهبی و انقلابیِ منظور ، که فکر میکنند مقصودِ ما از بهبود شرایط اقتصادی جامعه ، رسیدن مردم به ثروت‌های کلان هست ، لطف بفرمایند و برداشتشون از عنوانِ " خوب شدن وضع اقتصادی جامعه " و ارتباطش با دینداری ملت و مسئولان رو تصحیح بفرمایند . و زحمت بکشند اینو درک کنند که تا وضع اقتصادی جامعه خوب نشه ، وضع دینداری هم بهتر از این نخواهد شد که رسول خدا(ص) فرمود : ⚠️ كاد الفقر أن يكون كفرا 📛 بيم آنست كه فقر بكفر انجامد. نهج الفصاحه - حدیث 2114 📈 و معنای فقر لزوما بی پولی 🧮 و مفهوم ثروت صرفا داشتن مسکوکات فراوان نیست !! 🖼 بلکه مقصود ، اصلاح سازوکارهای کسب و کار ، روابط مالی و اجتماعی و شیوه‌ زندگی ، با هدف رسیدنِ همه اقشارِ جامعه به نقطه آسایش و دینداری هست ... ✍ سید حامد نسابه 🖌📒🖍📗🖌 ✅ 2238 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: خدا رباخوار و ربادِه و نويسنده معامله ربا و مانع صدقه را لعنت كند. ✅ 595 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می‌فرمایند : بهترين كسب ها كسب تجارى است كه بهنگام سخن "دروغ" نگويند و در امانت خيانت نكنند و بوعده وفا كنند و در پرداخت قرض خود تعلل نكنند و در مطالبه سخت گيرى نكنند و بهنگام فروش در ستايش جنس خود "مبالغه" نكنند و بهنگام خريد از جنس ديگران بد نگويند. نهج الفصاحه 🖌📒🖍📗🖌 🚩 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
*نوشید زِجامِ رمضان باده‌یِ هستی هر کس که نیوشید زِحق ، شیوه‌یِ مستی شد عید برآنکس که رها گشته و برجست اَز اَبرویِ ناوک‌زنِ آن ماه به جستی ✍ : سید حامد نسابه 🌷 اسعدالله ایامکم 🌺🌸🌺🌸🌺 🌷 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
این جهان بر باد هست و یاد هم داده‌های قدرت و بیداد هم روزگاران از پی هم بگذرند بی نشان از خسرو و فرهاد هم نامه تقدیر و جبر آخر همی بگسلد این وصل و این بنیاد هم بگذرد دوران ما هم همچنان آه کو این جود و آن ایجاد هم ؟ آنچنان طومار هستی برکشد گو نه یادی بود و نه فریاد هم حامد ار خواهی تو وصل دوستان دم غنیمت دان و این اعیاد هم ✍ : سید حامد نسابه 🌌🏜🎆🛤 عکس: شهری بر باد ‼️ شهر خیالی کلوت ( اثر فرسایش بادی و ... عکاس ناشناس! ) کویر شهداد - لوت 🌌🏜🎆🛤 🌷 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
من مرید مردی و مردانگی تو مراد و اسوه‌یِ اِستادگی گنبد نورانیت هردم صلا میزند ، لاسیف جز دِلدادگی شیر از شور شَرارَ ت* حین رزم مشق کرده شیوه‌یِ جانانگی وِجهه‌یِ کرّار و کرّ و فر زِ تو لافتی شد سِرّ آن سَردادگی بوده‌ای معنای وحدت از ازل فانی اندر ذات حق ، یک گانگی رافتت شد مِهر این شیدای شید شاهدم ، این حالت پروانگی ناسخ تحریمِ بَد مَستیِّ من وصل تو در غایت مستانگی شد نگین دست تو مُهرِ وِلا دارو وُ درمان این بیچارگی گویدم لا تایئسوا ، لا تقنطوا مامنت در وادیِ وادادگی در بهشت سرسرایت سر به‌ زیر بَس خجل از خِصلتِ بی‌مایگی خود نمیدانم چرا دارم طمع ؟ بی سبب در عین بی سرمایگی می‌شود نزدت ،دلم عاری زِ غم آشنا در غربتِ آوارگی هیچ سمّی هالک امت نبود هیچ چیزی ، چون سَرِ بیگانگی کاش حامد بود خاک دَرگَه‌َت شادمان در عالمِ همسایگی 🤲 تقدیم به پیشگاه شیر بیشه‌ی ایمان، اسوه‌ی کاملِ انسان، حیدر کرّار ، در هم کوبنده‌ی منافقین و کفار ، اسدالله الغالب ، مولانا الامام امیرالمومنین علی ابن ابیطالب ( علیه الصلوه والسّلام ) ✍ : سید حامد نسابه اسعدالله ایامکم 🌷🌷🌷🌷🌷 *شرار. [ ش َ ] پاره آتش که برجهد. 🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌷🌷🌷🌷 🌷 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
🔸 در حاشیه بحث رفراندوم و رجوع به نظر اکثریت ، بد نیست بعنوان یک مسلمان و پیرو مکتب اهلبیت (ع) و یا حداقل بعنوان یک پژوهشگر ، نیم‌نگاهی هم به نظر قران در مورد اکثریت و اقلیت انداخته و این سوالات رو مورد بحث قرار بدیم که: 🔺 اصولا عقل باید تابع نظر اکثریت باشه یا اکثریت تابع نظر عقل ؟؟ 🔻آیا کثرت در جمعیت ، باعث فزونی عقلانیت خواهد شد ؟؟ 🔺اکثریت و اقلیت کجاها قابل اعتنا و شایسته تعظیم و تکریم و کجاها محکوم به نادیده گرفته شدن هستند ؟؟ 💬 ساعتی برای مطالعه ❗️ 📚📕📚📗📚📙 * تصاویر پیوست : تفسیر آیه 100 سوره مبارکه مائده از جلد پنجم تفسیر نمونه 📚📕📚📗📚📙 🚩 کانالهای انتشار مطالب، اشعار و مصاحبه‌ها و پژوهشها در پیامرسانهای بله و ایتا : https://ble.ir/nassabeh https://eitaa.com/seyyed_hamed_nassabeh
آنچه در جهان‌آرا گفته نشد !! بخش اول 👇
آنچه که دیشب در جهان‌آرا گفته نشد !! - بخش اول دیشب مناظره‌ای پیرامون مسائل اقتصادی فیمابین دکتر مسعود درخشان ( مدافع نظریه اقتصاد اسلامی ) و دکتری موسی غنی‌نژاد ( مدافع نظریه اقتصاد آزاد ) با حضور جناب امیر حسین ثابتی بعنوان مجری ، در برنامه جهان‌آرا ( شبکه افق) برگزار شد که با توجه به مسائل مطروحه ، می‌توان در حاشیه آن به نکات متعددی پرداخت از جمله : "صلاحیت یا عدم صلاحیت ولی فقیه برای مداخله یا نظریه‌پردازی در امور اقتصادی" لازم بذکر است که در اواخر این مناظره جناب آقای دکتر غنی‌نژاد با طرح موارد و سوالهایی از جناب آقای دکتر درخشان پرسیدند : ⁉ مگر جراح مغز در مسائل فقهی و احکام شرعی دخالت می‌کند که فقیه به خودش اجازه می‌دهد در اقتصاد که تخصصی در آن ندارد دخالت کند ؟!!!! که با توجه به فضای مناظره ، نه مجری محترم و نه جناب دکتر درخشان ، پاسخ نغز و درخوری آنچنان که باید و شاید به این سوال دکتر غنی‌نژاد ندادند و درگیر مباحث حاشیه‌ای دیگری شدند که ضمن صحبتها مطرح می‌شد ! 🔸 بر این اساس خوب هست که کمی به کنکاش در این خصوص بپردازیم و ببینیم اصولا فقه چیست و فقیه کیست و ولی فقیه کدامست و اساسا آیا فقها ، بویژه فقیه حاکم ، حق صدور فتوا یا نظریه‌پردازی یا تصویت یا تنفیذ قانونی در خصوص اقتصاد و مسائل اقتصادی دارند یا خیر ؟؟!! �� و اما فقه چیست و فقه یعنی چه ؟ بر اساس آنچه که در دانشنامه عمومی آمده ، فِقه یک نظام حقوقی در کشورهای اسلامی است که تعریف آن، دانش به احکام شرعی فرعی از ادله تفصیلی است. و فقه، در لغت به معنای فهم ، فطانت و فهم عمیق و دقیق به کار رفته است. به عبارت دیگر، فقه، دانستن احکام شریعت است از راه استدلال و برهان. ( ویکی فقه) و علامه دهخدا می‌نویسد : فقه. [ ف ِق ْه ْ ] ( ع مص ) فهمیدن چیزی را و دانستن. ( منتهی الارب ). دریافتن. ( ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل بن علی ). || ( اِمص ) زیرکی. || ( اصطلاح شرع ) دانش دریافت چیزی و اکثر بر علم دین استعمال کنند بسبب شرف و بزرگی آن. ( منتهی الارب ). 🔹 تا اینجا عجالتا فهمیدیم که فقه از جهت لغوی یعنی فهم عمیق و از جهت اصطلاحی ، یعنی یک سلسله احکام حقوقی که بر اساس منابع چندگانه اعم از کتاب ، سنت ، عقل و اجماع با روشهای عقلی ، کلامی و ... توسط فقها، استنباط می‌شود ✳ و از جهت عرفی ، فقه یعنی مجموعه حقوق ( در اسلام) که ناگفته پیداست بخش اقتصاد نیز بدلیل مسائل مبتلابه ، نیازمند داشتن احکام و رعایت یک سلسله مسائل حقوقیست . 🔺 از طرفی دیدیم که علامه دهخدا مرقوم فرموده‌اند که این عنوان، یعنی کلمه فقه اکثر بر علم دین استعمال می‌شود ! پس باید دید دین به چه معناست ؟؟ علامه طباطبائی در اثر مشهور خود یعنی تفسیر المیزان می‌نویسند : دین، عبارت است از اصول علمی و سنن و قوانین عملی که برگزیدن و عمل به آنها، تضمین کننده " سعادت " حقیقی انسان است ( تفسیر المیزان ، جلد 16 ص 193) 💠 بر این اساس از آنجا که : دین تضمین کننده سعادت انسان است 👈 و فقه نیز علم دین است 👈 پس فقه در همه بخشها و بابها از جمله در باب اقتصاد می‌بایست با صدور احکام حقوقی لازم، متضمن سعادت جامعه اسلامی و مردم تحت سرپرستی حکومت اسلامی باشد❗ فلذا با توجه به آنچه که بعرض رسید، فقیه بعنوان کسی که علم فقه می‌داند ، می‌بایست اقدام به صدور فتاوا یا تنفیذ احکام و قوانینی نماید که باعث نزدیک‌تر شدن جامعه در همه ابواب از جمله در باب اقتصاد به سرمنزل سعادت باشند . 🔸 پس باید دید که فقیه کیست ؟ علامه دهخدا در اثر ارزشمند خود می‌نویسد : فقیه. [ ف َ ] ( ع ص ) دانا. ( منتهی الارب ). دانشمند. ( غیاث ) ( از اقرب الموارد ). || دریابنده. رجوع به فَقِه شود. || فحل فقیه ؛ گشن ماهر و زیرک در گشنی کردن. ( منتهی الارب ). || دانای علم دین. ج ، فقهاء. ( منتهی الارب ) ✅ در واقع فقیه یک حقوق‌دان است که با فهم علم دین ، قادر به استخراج حقوق هر چیزی از بطن منابع با تمسک به براهین عقلی و نقلی می‌باشد. 🔹 لابد تا اینجا همه خوانندگان سریع الانتقال ، منظور نویسنده را متوجه شده‌اند باشند اما از باب اطمینان باید گفت : فقیه بعنوان عالم علم دین و یک حقوقدان 👈 موظف به تلاش برای نزدیکتر شدن جامعه ، به سعادت و رستگاری دنیوی و اخروی از طریق تشریع یا تشریح احکام حقوقی لازم با تمسک به اصول ، مدارک و منابع تفصیلی مورد قبول می‌باشد . با این تفاصیل ، پاسخ سوال جناب آقای دکتر غنی‌نژاد در این جملات خلاصه می‌شود: ✅ اول اینکه : ولی فقیه خصوصا و فقهاء عموما وظیفه دارند بعنوان یک حقوقدان ، اقدام به استخراج حقوق هر بخش از بخشهای جامعه از جمله استخراج و استنباط اصول حقوقی مرتبط با بخش اقتصاد نمایند تا نظام اقتصادی و فعالان این بخش ، به حقوق، وظایف و تکالیف خود نسبت به سایرین ، آگاه بوده و به سهم خود مجری این قوانین، با هدف سعادتمندی اجتماع و بهروزی هر چه بیشتر محیط باشند . 🔷 پس همانگونه که حقوقدانان سایر کشورها که از قضا جراج مغز و متخصص اعصاب هم نیستند ، حق دارند بر اساس منابع یا منطق حاکم بر فضای فکری کشور خود ، در مورد احکام پزشکی و حقوق طبیب و بیمار آئین‌نامه‌های حقوقی وضع نمایند ، فقهاء و ولی فقیه نیز حق دارند و حتی می‌توان گفت وظیفه دارند شخصا یا از طریق لجنه‌های تخصصی مرتبط ، اقدام به وضع احکام و قوانین و تعیین حقوق برای جراحان جسم و جان و طبیبان امور اقتصادی مملکت نمایند ‼‼ ✴ حال جا دارد این سوالات از جناب آقای دکتر غنی‌نژاد پرسیده شود که : 🔺 آیا همه حقوقدانان و وکلای فعال در سطوح داخلی و بین‌المللی در بخش اقتصاد، با همه نظریات بنیادین و کاربردی فلسفی و اجرایی اقتصادی آشنایند که به خود اجازه فعالیت در این عرصه‌ها را می‌دهند ؟؟!! 🔸 اگر بنا به تعاریف منابع علمی ، فقیه به حق ، یک حقوقدان باشد که هست ، چرا نباید بتواند همانند سایر حقوقدانان و اساتید رشته حقوق ، اقدام به استخراج احکام مرتبط با فعالیتهای اقتصادی و بیان حقوق مربوط به آنها بنماید ؟ 🔺 آیا اصولا می‌دانید که اسلام بنا ندارد در بسیاری از جزییات امور وارد شود بلکه اصول و استانداردهای لازم و معیار را برای تصحیح مسیر حرکت کلی هر بخش از بخشهای جامعه از جمله بخش اقتصاد را بیان می‌نماید ؟ ❎ فی المثل ، اسلام نحوه ساخت ماهواره را بیان نمی‌نماید اما با ارائه استانداردهایی ، لزوم ساخت و سپس نحوه بکارگیری و نهایتا کنترل خروجی‌های کارکردی آن را به نحوی بیان می‌نماید که این ابزار یا هر وسیله یا شیوه دیگری ، در مسیر سعادت بشر مورد استفاده قرار بگیرد نه در راه شقاوت او ‼ 🔶 بر این اساس اسلام ، انتظارات خود از بخش اقتصاد را نیز در قالب یک سلسله احکام و اصول حقوقی از زبان فقهاء یا همان حقوقدانان دینی بیان می‌کند تا در زمان غیبت انسان کامل و در نبود نماینده اصلیِ آن دانشمندِ عظیمِ خالقِ این جهان که مبدع شیمی ، فیزیک ، هندسه ، جغرافیا ، اقتصاد ! و ... هست ، حتی الامکان راه را بر سعادت بیشتر بشر هموار نمایند و لاغیر تا از قِبَلِ آن راه بر مترفین مسدود و بر مستضعفین گشوده شود و از استیلای اقتصادی اجانب بر ملک و مملکت جلوگیری شود تا اقتصاد بتواند خوداتکاء شود و از وابستگی مفرط نجات پیدا نماید و ... پایان وجیزه اول ❗