⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام)
🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق مولا امیرالمؤمنین می نویسد:
🔹و أما سجاحة الأخلاق و بشر الوجه و طلاقة المحيا و التبسم فهو المضروب به المثل فيه حتى عابه بذلك أعداؤه.
قال عمرو بن العاص لأهل الشام إنه ذو دعابة شديدة و قال علي علیه السلام في ذاك عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس ... و قد بقي هذا الخلق متوارثا متنافلا في محبيه و أوليائه إلى الآن كما بقي الجفاء و الخشونة و الوعورة في الجانب الآخر و من له أدنى معرفة بأخلاق الناس و عوائدهم يعرف ذلك
🔸امیر المومنین علی علیه السلام گشاده رو و دارای روی باز و اخلاق حسنه بود و همیشه لبخند بر لبشان بود، و این به نحوی بود که به اخلاق حسنه آن حضرت مثل می زدند. و دشمنان آن حضرت به ایشان عیب می گرفتند که علی اهل شوخی و مزاح "دعابه" است.
عمرو عاص در میان اهل شام پخش کرده بود : علی اهل مزاح و شوخی بسیاری است، و لذا امیر المومنین هم در خطبه ای فرمودند : عجبا لابن النابغة يزعم لأهل الشام أن في دعابة و أني امرؤ تلعابة أعافس و أمارس (شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مىگذرانم)
... سپس گوید: این اخلاق را محبین و شیعیان آن حضرت از ایشان به ارث برده اند، همانگونه که خشونت و تندی در طرف مقابل وجود دارد و از اربابان خود به ارث برده اند.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ اخلاق امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🔻ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه ج۱ ص۲۵ درباره اخلاق م
⚡️جوی از خشونت
🔻 خطبه شقشقیه: فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَسُّهَا وَ يَكْثُرُ اَلْعِثَارُ فِيهَا وَ اَلاِعْتِذَارُ مِنْهَا
🔹 [ابوبکر حکومت] را در اختيار كسى قرار داد، كه جوى از خشونت سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود
🔸 حضرت آیة الله مکارم شیرازی:
سپس [ امیرالمؤمنین علیه السلام] به ترسيم گويايى از شخصيّت خليفۀ دوّم و صفات و ويژگيهاى او و چگونگى محيط و زمان او پرداخته، مىفرمايد: «او خلافت را در اختيار كسى قرار داد كه جوّى از خشونت و سختگيرى بود با اشتباه فراوان و پوزش طلبى» (فصيّرها فى حوزة خشناء يغلظ كلمها و يخشن مسّها يكثر العثار فيها، و الاعتذار منها) . حوزه، در حقيقت در اين جا اشاره به مجموعۀ اخلاق و صفات ويژۀ خليفۀ دوم است و در واقع چهار وصف براى او ذكر فرموده است كه نخستين آنها خشونت است و تعبير به «يغلظ كلمها» اشاره به جراحت شديدى است كه از نظر روحى يا جسمى در برخورد با او حاصل مىشد. دوّمين آنها خشونت در برخورد است كه با جملۀ «و يخشن مسّها» ذكر شده است، بنا بر اين «حوزة خشناء ، دارندۀ صفات خشونتآميز» به وسيلۀ دو جملۀ بعد از آن كه خشونت در سخن و خشونت در برخورد بوده است تفسير شده است. سوّمين ويژگى، اشتباهات فراوان و چهارمين آنها عذرخواهى از آن است كه با جملۀ « و يكثر العثار فيها ، لغزش در آن فراوان است» و « و الاعتذار منها ، پوزش طلبى آن فراوان است» بيان شده است.
📚 پیام امام امیرالمؤمنین ، ج۱، ص۳۴۵.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️مرحوم مجلسی، صفويه را آخوند كرد
🔻 امام خمینی (اعلی الله مقامه)
🔹و اما قضيه خواجه نصير و امثال خواجه نصير را؛ شما مىدانيد اين را كه خواجه نصير كه در اين دستگاهها وارد مىشد نمىرفت وزارت كند؛ مىرفت آنها را آدم كند ... مرحوم مجلسى كه در دستگاه صفويه بود، صفويه را آخوند كرد؛ نه خودش را صفويه كرد! آنها را كشاند توى مدرسه و توى علم و توى دانش و اينها، تا آن اندازهاى كه البته توانستند.
🔸 اين تاريخ صد ساله، صد و چند ساله اخير در دست است. ما يك خرده جلوترش مىرويم مىبينيم كه يك طايفه از علما، اينها گذشت كردهاند از يك مقاماتى و متصل شدهاند به يك سلاطينى. با اينكه مىديدند كه مردم مخالفند، لكن براى ترويج ديانت و ترويج تشيع اسلامى و ترويج مذهب حق اينها متصل شدهاند به يك سلاطينى، و اين سلاطين را وادار كردهاند _ خواهى نخواهى _ براى ترويج مذهب، مذهب ديانت، مذهب تشيع. اينها آخوند دربارى نبودند. اين اشتباهى است كه بعض نويسندگان ما مىكنند. سلاطينْ اطرافيانِ آقايان بودند. الآن هم حجره شاه سلطان حسين در چهارباغ اصفهان، در مدرسه چهارباغ اصفهان، الآن هم حجرهاش هست. اينها او را كشاندنش تو [ى] حجره نه اينكه او اينها را كشيده است دنبال خودش.
⬅️ ۲۷ رمضان ، سالروز رحلت مروج مذهب جعفری علامه محمدباقر مجلسی
📚 صحيفه امام، ج۸، ص۴۳۷ و ج۳، ص۲۴۰.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ منطق عایشه
🔻 بسند صحیح عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: دَخَلَ يَهُودِيٌّ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَائِشَةُ عِنْدَهُ فَقَالَ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْكُمْ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ عَلَيْهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبِهِ ثُمَّ دَخَلَ آخَرُ فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ فَرَدَّ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَمَا رَدَّ عَلَى صَاحِبَيْهِ فَغَضِبَتْ عَائِشَةُ فَقَالَتْ عَلَيْكُمُ اَلسَّامُ وَ اَلْغَضَبُ وَ اَللَّعْنَةُ يَا مَعْشَرَ اَلْيَهُودِ يَا إِخْوَةَ اَلْقِرَدَةِ وَ اَلْخَنَازِيرِ فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا عَائِشَةُ إِنَّ اَلْفُحْشَ لَوْ كَانَ مُمَثَّلاً لَكَانَ مِثَالَ سَوْءٍ إِنَّ اَلرِّفْقَ لَمْ يُوضَعْ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ إِلاَّ زَانَهُ وَ لَمْ يُرْفَعْ عَنْهُ قَطُّ إِلاَّ شَانَهُ قَالَتْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَ مَا سَمِعْتَ إِلَى قَوْلِهِمْ اَلسَّامُ عَلَيْكُمْ فَقَالَ بَلَى أَ مَا سَمِعْتِ مَا رَدَدْتُ عَلَيْهِمْ قُلْتُ عَلَيْكُمْ فَإِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ مُسْلِمٌ فَقُولُوا سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ وَ إِذَا سَلَّمَ عَلَيْكُمْ كَافِرٌ فَقُولُوا عَلَيْكَ
🔹 ترجمه مصطفوی: حضرت باقر عليه السلام فرمود: مردى يهودى وارد شد بر رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) و عايشه هم در حضور آن حضرت صلى اللّٰه عليه و آله بود و گفت: «السام عليكم». (يعنى مرگ بر شما، رسول خدا صلى اللّٰه عليه و آله در پاسخ فرمود: «عليكم». (يعنى بر شما) سپس ديگرى (از يهود) آمد و مانند همان گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) نيز مانند رفيقش باو پاسخ داد، پس سومى وارد شد و مانند آن گفت و رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) همان طور كه بدو نفر رفقايش جواب داده بود جواب او را گفت، پس عايشه خشمگين شد و گفت: «سام». و خشم و لعنت بر شما باد اى گروه يهود و اى برادران ميمونها و خوكها، پس رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) بعايشه فرمود: اى عايشه اگر فحش بصورتى مجسم ميشد هر آينه بد صورتى داشت، نرمش و مدارا بر هيچ چيز نهاده نشده جز اينكه آن چيز را آراسته است، و از هيچ چيز برداشته نشده جز اينكه آن را زشت ساخته عرضكرد: اى رسول خدا آيا نشنيدى كه اينها گفتند: «السام عليكم». ؟فرمود: چرا، مگر تو نشنيدى آنچه من پاسخشان را دادم و گفتم: «عليكم». ؟پس هر گاه مسلمانى بشما سلام كرد باو بگوئيد: «سلام عليكم». و هر گاه كافرى بر شما سلام كرد در پاسخش بگوئيد: «عليك». .
📚 الکافي، ج ۲، ص ۶۴۸.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ عفو و شفاعت امام
🔻 ۲۹ رمضان ۱۳۹۳, سالروز ارتحال فقیه عالیقدر مرحوم آیةالله حاج سید احمد زنجانی (والد معظم آیة الله العظمی شبیری زنجانی)
🔹مرحوم آیة الله حاج سید احمد حسینی زنجانی در کنار جنبه های فقهی و معلومات، اهل ذوق بودند و این از موضوع تألیفات و چینش و تبویب مباحث کتاب هایشان مشخص است. از جمله تألیفات ایشان رساله مستثنیات الاحکام میباشد.
بسیاری از احکام شرعی در سرتاسر فقه، دارای استثناءها و تخصیصهایی است. مرحوم آقای زنجانی در رساله مستثنیات الأحکام ۶۶۹ مورد از مواردی را که از احکام شرعی کلی استثنا شدهاند گردآوری نموده است.
آخرین مسئله این کتاب، در رابطه با حکم عفو در قصاص است که ولی دم میتواند عفو کند اما امام (حاکم شرع) حقّ عفو ندارد بلکه باید یا قصاص کند، یا دیه بگیرد.
🔸 آیة الله زنجانی با ظرافت این مسأله را به شفاعت اهل بیت مرتبط می کند و کتاب را بدین نحو تمام کرده و می نویسد:
🔹«إن لولي الدم العفو إلا الإمام، فإنّه ليس له العفو و لكن له الشفاعة عند الله في العفو عن جناياتنا على أنفسنا. اللهم اعف عنا و تقبل ذلك منا و انبته نباتا حسنا بمحمد و آله الطاهرین، قد تم الکتاب»
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️اسعد الله ایامکم
🔻بسم الله الرحمن الرحيم
ثبت بالرؤية الشرعية أن غداً الاربعاء هو يوم عيد الفطر السعيد الأول من شهر شوال المكرم عام ١٤٤٥هـ في العراق وعموم هذه المنطقة .
نسأل الله تعالى أن يتقبل من الجميع صيامهم وقيامهم ويعيد عليهم هذه المناسبة السعيدة بالخير والبركات.
مكتب السيد السيستاني - النجف الأشرف
🔹 عید سعید فطر بر همه مومنین مبارک، طاعات و عبادات همراهان گرامی مقبول درگاه احدیت واقع شده باشد. کل عام و انتم بالف خیر و عافیة
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️جوی از خشونت 🔻 خطبه شقشقیه: فَصَيَّرَهَا فِي حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ يَغْلُظُ كَلْمُهَا وَ يَخْشُنُ مَ
⚡️ طبع خشن خلیفه!
🔻 استاد حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته):
🔹ماه رمضان ظهرها توفیق شرکت در نماز جماعت آیة الله احمدی میانجی را پیدا میکردم. ایشان پس از نماز عصر سخنرانی اخلاقی جالبی داشتند که انباشته از نکات بکر و ناشنیده تاریخی بود که البته همه هم حاصل یک عمر پژوهش و مستند به مصادر اصیل بود.
از نیمه رمضان تا ایام شهادت، بیشتر به ذکر نکات تاریخی حیات حضرت امیر (علیهالسلام) میپرداخت که بسیار سودمند بود.
این ماجرا را از این جلسه به یاد دارم که از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید [ج۶، ص۳۴۲ _ ۳۴۳] نقل میکرد که عمر وقتی در خانه بر اهل خانه خشم میگرفت، تا آنها را گاز نمیگرفت و خون نمیانداخت، آرام نمیگرفت.
🔸[کان عمر بن الخطاب إذا غضب علی واحد من أهله لا یسکن غضبه حتی یعض یده عضا شدیداً حتی یدمیها. وَ ذَكَرَ الزُّبَيْرُ بْنُ بَكَّارٍ فِي الْمُوَفَّقِيَّاتِ أَنَّ سُرِّيَّةً جَاءَتْ لِعَبْدِ الرَّحْمَن أَوْ لِعُبَيْدِ اللَّهِ بْن عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ إِلَيْهِ تَشْكُوهُ فَقَالَتْ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أَلاَ تُعْذِرُنِي مِنْ أَبِي عِيسَى قَالَ وَ مَنْ أَبُو عِيسَى قَالَ ابْنُكَ عُبَيْدُ اللَّهِ قَالَ وَيْحَكَ وَ قَدْ تَكَنَّى بِأَبِي عِيسَى ثُمَّ دَعَاهُ فَقَالَ إِيهَا اكْتَنَيْتَ بِأَبِي عِيسَى فَحَذِرَ وَ فَزِعَ وَ أَخَذَ يَدَهُ فَعَضَّهَا ثُمَّ ضَرَبَهُ وَ قَالَ وَيْلَكَ وَ هَلْ لِعِيسَى أَبْ أَ تَدْرِي مَا كَنَّى الْعَرَبُ أَبُو سَلَمَةَ أَبُو حَنْظَلَةَ أَبُو
عُرْفْطَةَ أَبُو مُرَّةَ. قَالَ الزُّبَيْرُ وَ كَانَ عُمَرُ إِذَا غَضِبَ عَلَى بَعْضٍ أَهْلِهِ لَمْ
يَسْكُنْ غَضَبُهُ حَتَّى يَعَضُّ يَدَهُ عَضّاً شَدِيداً وَ كَانَ عَبْدُ اللَّهِ
بْنُ الزُّبَيْرِ كَذَلِكَ]
🔹ابن ابی الحدید در ادامه میافزاید که غرضم از نقل این مطلب توهین به ایشان نیست، طبع افراد مختلف است، «سیدنا عمر» طبعی تند و خشن داشت و «سیدنا علی» نرمخو بود و طبعی ملایم داشت.
روضه ایشان هم گریه خیز بود، البته خود ایشان بیشتر از حاضران میگریست.
@seyyed_hossein_kashfi
هدایت شده از حدیث آرزومندی
عیددیدنی و گفتگو با حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی دامت برکاته از علمای طراز اول حوزه علمیه مشهد به همراهی دوست گرامی و فاضل جناب استاد سید حسین کشفی
عید فطر
کانال سید حسین کشفی
عیددیدنی و گفتگو با حضرت آیت الله سید حسن مرتضوی شاهرودی دامت برکاته از علمای طراز اول حوزه علمیه مش
⚡️تأیید میرزای نائینی
⬅️ ۴ شوال سالروز ارتحال فقیه عالیقدر آیة الله شیخ حسین حلی
🔻 آیة الله سید حسن مرتضوی شاهرودی (دامت برکاته):
🔹من در سال ۱۳۳۶ به نجف اشرف هجرت کردم و در مدرسه صدر حجره ای گرفتم. ابتدا در دروس سایر اساتید حاضر شدم. چند ماه درس آقای بجنوردی و میرزا باقر زنجانی و چند روز در درس آقای خویی حاضر شدم. بحث آقای خویی درباره وثاقت علی بن ابی حمزه بطائنی بود و سه روز طول کشید. چون دنبال درس فقه بودم نه رجال و از سوی دیگر از ابن ابی حمزه بطائنی [از رؤسای واقفه] هم بدم می آمد در درس آقای خویی آن وقت شرکت نکردم. نهایتاً در دو درس حاضر شدم: آقای شاهرودی و آقای آشیخ حسین حلی.
🔸آقای حلی بسیار ملا بود. یک روز ایشان مطلبی را از آقای نائینی نقل کرد ما به ایشان اعتراض کردیم که این مطلب در اجود التقریرات و فوائد الاصول به نحو دیگری تقریر شده است. آقای حلی روز بعد دفتر خودشان از تقریرات میرزای نائینی را در همان موضوع آوردند، و عجیب آن بود که مرحوم نائینی به خط خودشان در حاشیه نوشته بودند مطلبی که مقصود من بوده این جا ذکر شده است نه آن چه دیگران نوشته اند. این مطلب خیلی برای ما عجیب بود. از آقای حلی جریان را پرسیدیم، فرمودند: در جلسه استفتاء مرحوم نائینی شرکت می کردم یک روز دفتر تقریراتم را روی طاقچه اتاق جا گذاشتم. ایشان دفتر را دیده بودند و در حاشیه آن مطلب را نگاشتند.
بعد از آن که درس آقای حلی تعطیل شد، در درس آقای خویی و نیز در درس مرحوم امام شرکت کردم.
📆 ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ _ عید فطر ۱۴۴۵
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ تصاویری از مرحوم آیة الله شیخ حسین حلی
🔻مرحوم آیة الله حلی ارتباط نزدیکی با مرحوم آسید علی بحرالعلوم و فرزندانش حضرات آقایان سید علاءالدین، سید عزالدین و سید محمد بحرالعلوم (اعلی الله مقامهم) داشت و محل گعده علمی او بیرونی منزل مرحوم آسید علی بحرالعلوم بود.
🔹 این چهار تصویر و توضیحات آن از آلبوم شهید آسید علاءالدین بحرالعلوم است که توسط جناب استاد جواهرکلام عکسبرداری شده است.
@seyyed_hossein_kashfi