eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.2هزار دنبال‌کننده
224 عکس
79 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ تصاویری از مرحوم آیة الله شیخ حسین حلی 🔻مرحوم آیة الله حلی ارتباط نزدیکی با مرحوم آسید علی بحرالعلوم و فرزندانش حضرات آقایان سید علاءالدین، سید عزالدین و سید محمد بحرالعلوم (اعلی الله مقامهم) داشت و محل گعده علمی او بیرونی منزل مرحوم آسید علی بحرالعلوم بود. 🔹 این چهار تصویر و توضیحات آن از آلبوم شهید آسید علاءالدین بحرالعلوم است که توسط جناب استاد جواهرکلام عکسبرداری شده است. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️کتاب سنابرق منتشر شد 🔻 کتاب سنابرق في شرح البارق من الشرق که از مهم ترین تألیفات علامه سید جعفر کشفی م۱۲۶۷ق است با تحقیق و تصحیح محقق ارجمند جناب آقای مهدی سلیمانی آشتیانی دام عزه توسط انتشارات عتبه مقدسه حسینیه در دو جلد به چاپ رسید. 🔹 «سنابرق» شرح مفصل و مهمی بر دعای رجبیه صادره از ناحیه مقدسه است که در هر روز از ماه رجب خوانده می‌شود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ بِهِ وُلَاةُ أَمْرِك‏ ... ». این شرح دارای مطالب فلسفی و عرفانی بسیاری می‌باشد و به درخواست صدراعظم نوشته شده است. 🔸شروع تألیف آن اول ماه مبارک رمضان ۱۲۵۳ق در یزد و ختم آن در همان سال در بروجرد در آخر ذی القعده می‌باشد. 🔹مرحوم سید روح الله کشفی درباره این کتاب می‌نویسد: بدون هیچ گونه تعصبی می‌گویم: یتدفّق العلم من جوانبه و تطفح الفضیلة و التحقیقات الأنیقة بین دفّتیه اذا اسمت فیه سرح اللحظ فلا تقف إلّا علی خزائن العلم والکنوز القیّمة من اللطائف الغریبة والنکت العجیبة یظهر منها طول باع مؤلفه العلّام النحریر لم یهتد الیها أیّ لوذعيٍ غیر مصنّفه الألمعيّ ولعمري ما أثمن درّه فلله درّه؛ کتابی که فقیر دارد شامل ۲۸۲ صفحه هر صفحه ۲۴ سطر، به خط نسخ ریز،  به نظر بنده بهترین تألیفات جدّ امجد است. 🔸 این کتاب برای اولین بار است که به زیور طبع آراسته می شود. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️ امشب محضر مبارک آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله 📆 ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 🔻قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اَلنَّظَرُ إِلَى وَجْهِ اَلْعَالِمِ خَيْرٌ لَكَ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَةٍ 🔹نظر كردن بر روى عالم بهتر است ترا از آزاد كردن هزار بنده. 📚جامع الأخبار، ج ۱، ص ۳۷‌. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️وسواسی 🔻 مرحوم آیة الله العظمی خویی در بحث عدم اعتبار خبر وسواسی به نجاست، چند حکایت در این باره نقل کرده و گویند: 🔹أن إخباره [الوسواسي] و شهادته مستندان إلى وسوسته أو إلى سبب لا يفيد غيره ظنا و لا احتمالاً. 🔸و قد نقل عن بعض المقلّدين أنه كان يتوضأ و هو على سطح دار فاعتقد أنّ‌ قطرة من ماء الوضوء قد طفرت من الأرض و صعد الهواء بها إلى أن وقعت على رقبته و صار هذا سبباً لزوال وسوسته حيث تنبه أنه من الشيطان إذ كيف يطفر الماء من الأرض و يصعد إلى أن تقع على رقبته. 🔹و عن بعض المتقدمين أنه كان يعتقد نجاسة جميع المساجد الكائنة في النجف من جهة انفعال الماء القليل بملاقاة الآلات و الأدوات المستعملة في البناء، 🔸و أعجب من الجميع ما حكى عن وسواسي عامي أنه كان يحلق لحيته مقدمة لوصول الماء إلى بشرته لاعتقاد أن اللحية و لو خفيفها مانعة عن وصول الماء إلى البشرة، ⬅️و من البديهي أن الاخبار المستند إلى تلك الاعتقادات السخيفة الخيالية مما لا مساغ للاعتماد عليه. 📚 التنقیح ، ج۳، ص۱۶۲. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️روش نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام) 🔻روایتی در کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه درباره نهی از منکر امام سجاد (علیه السلام) نقل شده است که لطافت و ظرافت برخورد امام (علیه السلام) با منکرِ مرسوم در جامعه را نشان می دهد. سدیر صیرفی به همراه پدر و پدربزرگ و عمویش به حمام می روند در حالی که بدون شلوار و عریان بودند. از این روایت استفاده می شود که در آن زمان، لخت وارد حمام می شدند. امام سجاد (علیه السلام) در رختکن حمام با آنها مواجه می شوند و با مقدمه چینی و طی چند مرحله آنها را از این منکر نهی می کنند. 🔹مرحله اول: امام با آنها صمیمی می شود. امام (علیه السلام) در مواجهه با پدیده ناپسند شروع به تحقیر نمی کند و ابتدا با آنها صمیمی می شود و از محل زندگی آنان سؤال می کنند.‌ پرسش از منطقه محل زندگی، نوعی ایجاد صمیمیت است. 🔸«عن حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: دَخَلْتُ أَنَا وَ أَبِي وَ جَدِّي وَ عَمِّي حَمَّاماً بِالْمَدِينَةِ فَإِذَا رَجُلٌ فِي بَيْتِ الْمَسْلَخِ فَقَالَ لَنَا مِمَّنِ الْقَوْمُ فَقُلْنَا مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ فَقَالَ‌ وَ أَيُّ الْعِرَاقِ قُلْنَا كُوفِيُّونَ» (حنان بن سدير از پدرش روايت كرده كه گفت: من و پدرم و جدّم و عمويم در مدينه وارد حمّامى شديم در قسمت رخت كن با مردى روبرو شديم، و او بما گفت: از كدام طايفه‌ايد؟ گفتيم از مردم عراق هستيم پرسيد از كدام ناحيه عراق‌؟ جواب داديم كوفى هستيم.) 🔹مرحله دوم: امام آنها را مدح می کنند. پس از آنکه می گویند: کوفی هستیم، امام (علیه السلام) از کوفیان و دین داری آنها مدح می کند. 🔸«فَقَالَ مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ الْكُوفَةِ أَنْتُمُ الشِّعَارُ دُونَ الدِّثَارِ» (امام گفت: مرحبا بر شما اى أهل كوفه خوش آمديد، شما محرميد مانند جامۀ زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس رویی) «شعار» به معنای لباسی است که بدن چسبیده است و «الدثار» لباس رویی است. امام (علیه السلام) بیان می کند: این قدر شما دیندار هستید که به دین یا اهل بیت چسبیدید و شما آدم های خاص و مخلصی هستید. 🔹مرحله سوم: امام درباره نوع پوشش آنان سؤال می کنند. پس از ایجاد صمیمیت و مدح آنان، امام (علیه السلام) امر به شلوار پوشیدن نمی کند و با لحن ملایمی سوال می کند: چرا شلوار نپوشیدید؟ 🔸 «ثُمَّ قَالَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ الْأُزُرِ» 🔹مرحله چهارم: نقل روایت از رسول خدا در خصوص منکر کشف عورت امام (علیه السلام) برای تأثیر گذار بودن روایت پیامبر (صلی الله علیه وآله) مقدمات متعدّدی را بیان می کند و پس از آن مطلب نهایی را مطرح کرده و گویند: 🔸«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) قَالَ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ» (همانا رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: ديدن عورت مؤمن بر مؤمن ديگر حرام است.) 🔹مرحله پنجم: امام پارچه ای در اختیار آنها قرار می دهد. در انتها نیز خود امام (علیه السلام) عهده دار حل مشکل می شود و پارچه ای را در اختیار آنها قرار می دهد. 🔸 «قَالَ فَبَعَثَ إِلَى أَبِي كِرْبَاسَةً فَشَقَّهَا بِأَرْبَعَةٍ ثُمَّ أَخَذَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا وَاحِداً ثُمَّ دَخَلْنَا فِيهَا» (سدیر گوید سپس به پدرم کرباسی داد و پدرم کرباس را چهار قسمت کرد و هر کدام قسمتی را پوشیدیم و وارد حمام شدیم.) 📚 الکافي ج ۶، ص ۴۹۷ و من لا يحضره الفقيه، ج ۱، ص ۱۱۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️چون در مقام نقد بودم نخواستم نام ببرم 🔻استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته: 🔹مرحوم آقای بیگدلی تعریف می‌کردند که خدمت مرحوم آقا شیخ عبد الحسین وکیلی مقدمات می‌خواندیم. محل درس، مجلس درس مرحوم آیه الله بروجردی در بالاسر حرم حضرت معصومه بود از حدود نیم ساعت به شروع درس طلبه‌ها در درس حاضر می‌شدند و کم‌کم محل درس پر می‌شد و مرحوم آقا شیخ عبد الحسین تا آقای بروجردی بالای منبر قرار می‌گرفت درس را ادامه می‌داد، لذا من شرم می‌کردم از آن‌جا برخیزم لذا درس مرحوم آیه الله بروجردی را حاضر می شدم. 🔸روزی آقای بروجردی کلام سید مرتضی را نقل کرد بدون نام بردن از ایشان. کسی پرسید: آقا سید مرتضی را می‌فرمایید؟ مرحوم آقای بروجردی برافروخته شدند و فرمودند: چرا اسم بردی؟! من چون در مقام نقد بودم نخواستم نام ببرم، بعد شروع به موعظه کردند که علما زحمت کشیدند باید حرمت ایشان را رعایت کرد و ادامه درس به موعظه ایشان اختصاص یافت. @seyyed_hossein_kashfi
حمران بن اعین..mp3
1.39M
⚡️ روش حمران بن اعین در مجالس 🔻 قوله در باب اضطرار: كَانَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ مِنْهُمْ حُمْرَانُ بْنُ أَعْيَنَ 🔹 حمران بن اعین برادر زراره بن اعین و از اجلاء اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است. دو روایت درباره ایشان: 🔸و بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ: عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ صَفْوَانَ ، قَالَ: كَانَ يَجْلِسُ حُمْرَانُ مَعَ أَصْحَابِهِ فَلاَ يَزَالُ مَعَهُمْ فِي اَلرِّوَايَةِ عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) فَإِنْ خَلَطُوا فِي ذَلِكَ بِغَيْرِهِ رَدَّهُمْ إِلَيْهِ، فَإِنْ صَنَعُوا ذَلِكَ عِدْلَ ثَلاَثِ مَرَّاتٍ قَامَ عَنْهُمْ وَ تَرَكَهُمْ . 📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۹ 🔹 حَمْدَوَيْهِ ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ، عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ ، عَنْ حُجْرِ بْنِ زَائِدَةَ ، عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) إِنِّي أَعْطَيْتُ اَللَّهَ عَهْداً، لاَ أَخْرُجَ مِنَ اَلْمَدِينَةِ حَتَّى تُخْبِرَنِي عَمَّا أَسْأَلُكَ! قَالَ، فَقَالَ لِي سَلْ! قَالَ، قُلْتُ أَ مِنْ شِيعَتِكُمْ أَنَا قَالَ نَعَمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ . 📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۶ @hadiskhani_kashfi
⚡️ آیة الکرسی، از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين 🔻 مرحوم علامه محمدتقی مجلسی در کتاب لوامع صاحبقرانی درباره فواید آیة الکرسی _ در دفع و رفع بلایا_ می نویسد: 🔹 از حضرت امام جعفر صادق (صلوات اللّه عليه) منقولست كه هر گاه در منزلى خوف داشته باشيد در وقت خواب تسبيح فاطمه زهرا (صلوات اللّه عليها) و آية الكرسى بخوان. 🔸 و آن چه اين ضعيف در سفر مكه معظمه مشاهده نمودم اين بود كه هر شب دوازده مرتبه آية الكرسى خود مى‌خواندم يا بنده زاده مى‌خواند آن شب كل حاج ايمن بودند و اگر شبى فراموش مى‌شد آن شب تا صبح خايف بودند و دزدان از ايشان چيزها مى‌بردند و در قافله فرياد بر آسمان مى‌رفت و چون آن وحشت را مى‌ديدم چون دوازده مرتبه خوانده مى‌شد يك مرتبه همه صداها فرو مى‌نشست. 🔹 و از كوه‌كيلويه مى‌گذشتيم، و كوهستان بسيار بود، و كجاوه قريب به هزار بود هر روز كه دوازده مرتبه آية الكرسى خوانده مى‌شد كجاوه بر كوه نمى‌خورد و به سلامت بودند همه. اتفاقا روزى كه از كوهستان بيرون آمديم و به صحراى هموار رسيديم مساهله كردم در خواندن در آن روز كجاوه بسيار شكست تا باز خواندم ايمن شديم ... 🔸و اين بنده آية الكرسى را از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله مى‌دانم و در هر حادثه كه واقع شد و خواندم آن بلا در ساعت برطرف شد و چون سبب طول مى‌شد اختصار نمودم و غرايب بسيار ديده‌ام و حكايت طولانى در آية الكرسى و تسبيح زهرا صلوات اللّه عليها. ج۷، ص۴۱۷. 🔹مجربست آية الكرسى از جهة دفع جميع بلاها و اعتقاد اين ضعيف آنست كه همين آيه در اعجاز قرآن كافى است. ج۷، ص ۳۹۵. 🔸و اين آيه فى نفسها معجزه‌ايست از معجزات سيّد المرسلين صلى اللّه عليه و آله نظر به خواص و عوام اما خواص به اعتبار اشتمال آن بر اصول معارف الهيه، و اما عوام از جهت حفظ‍‌ چنانكه در جميع بلاها و مهالك مكرّر تجربه‌ها شد كه علم يقينى حاصل است كه به سبب اين آيه آن بلاها مدفوع شد و هم چنين سوره حمد نيز معجزه‌ايست باهره بحسب صورت و معنى مثل آية الكرسى و فضايل اين آيه بسيار است. ج ۴، ص۱۶۷. 🔹 باين اعتبار او را آية الكرسى مى‌گويند كه حق سبحانه و تعالى در آن آيه وصف كرسى كرده است و تفصيل آن را در شرح صحيفه كامله بيان كرده‌ام و تا و هو العلى العظيم از آية الكرسى است و هر جا اطلاق مى‌كنند همين قدر مى‌خواهند و هر گاه كه مراد از آن تا هم فيها خالدون است بيان مى‌كنند. ج ۲، ص۴۰۸. @seyyed_hossein_kashfi
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ البروجردي و ما ادراك ما البروجردي 🔻 خاطره جالب آیة الله العظمی علوی گرگانی پیرامون تجلیل امام خمینی از آیة الله العظمی بروجردی 🔹 خداوند امام خمینی را رحمت کند، ما یک روز در درس ایشان بودیم که مطلبی را از مرحوم آیة‌الله بروجردی از کتاب نهایة الأصول آقای منتظری نقل کردند، ایشان بعد از این که اسم آقای بروجردی را آوردند گفتند: «سلام الله علیه» تا گفتند «سلام الله علیه» شاگردان ایشان _در مسجد سلماسی_ تبسّمی کردند که آقا مثلاً اشتباهی به جای «رضوان الله تعالی عليه» از عبارت «سلام الله علیه» استفاده کرده‌اند. 🔸 مرحوم امام فرمودند: «باز هم می‌گویم سلام الله عليه، البروجردي و ما أدراك ما البروجردي» آن وقت مرحوم امام به تفصیل در فضیلت، شخصیت علمی و نیز احاطه آیة‌الله بروجردی به مسائل روز سخن گفتند و ما هم از فرمایشات ایشان در مقام آقای بروجردی فهمیدیم که چقدر نسبت به آقای بروجردی عنایت دارند. 📚 آیت علم و عمل، ص۱۱۱. @seyyed_hossein_kashfi