eitaa logo
کانال سید حسین کشفی
1.2هزار دنبال‌کننده
223 عکس
79 ویدیو
199 فایل
🔸یادداشت هایی با رویکرد دینی از سید حسین کشفی 🔹محصّل و مدرّس حوزه علمیه قم ارتباط با ادمین: @s_h_kashfi 🔻کانال دروس رجال و حدیث: https://eitaa.com/hadiskhani_kashfi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ چهارده نشانه از نشانه‌های اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی 🔻 در سال ۱۴۳۲ق آیة الله العظمی سیستانی (دام ظله) در پاسخ استفتائی، ضمن تاکید بر امر تزکیه و تهذیب نفس، تنها راه آن را در عمل به دستورات قرآن و سنت دانستند و به تفصیل چهارده نشانه از نشانه های اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب را ذکر نمودند: ۱. مبالغه در مدح و تعریف از خودشان. ۲. ادعای عدم احتیاج به راهای متداول فقها در استنباط احکام شرعی. ۳. ادعای احاطه به احکام و ملاکات آنها از طریق امور باطنی. ۴. آنان هرکس را که بر طریقت خودشان باشد تعظیم نموده ولی نهایت تهمت و افترا و بدگویی را در مورد افراد جدا شده از جمع خویش ابراز می‌دارند. ۵. انجام کارها و رفتارهای غیر متعارف تا از دیگران متمایز باشند ۶. مبالغه در اعتماد بر خوابها ۷. ادعای مکاشفات و مشاهدات در حالات معنوی خاص ۸.پوشیدن لباس های غیر متعارف. ۹. بدعت در دین و توصیه به انجام ریاضات خاصی که هیچ مدرک معتبری از اقوال و افعال انبیا و اولیا ندارد. ۱۰. مستندات ضعیف. این افراد در ادعاهای خویش به اموری استناد می کنند که در هیچ یک از منابع معتبره وجود ندارد و قاعده تسامح در ادله سنن را دست مایه خویش قرار می‌دهند. ۱۱. تأثیر پذیری از ادیان و ملل دیگر ۱۲. تساهل در احکام موسیقی و غنا و اختلاط زن و مرد ۱۳. اعتماد بر منابع مالی نامعلوم ۱۴. ارتباطات پنهانی مشکوک آنان با دیگران نیز از دیگر نشانه های این افراد است. ⬅️ برای ترجمه کامل پاسخ آیة الله سیستانی به این سایت مراجعه کنید. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ چهارده نشانه از نشانه‌های اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی 🔻 در
⚡️آشیخ حسنعلی نخودکی مرید یکی از فقها بود 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹آقای آسید مصطفی خوانساری از آسید جمال نقل کرد که آسید جمال گفت: «اگر قرار بود تقلید کنم از آقای بروجردی تقلید می‌کردم» با اینکه آسید جمال خودش اهل سلوك و این رشته ها بود و شاگرد آسید احمد کربلایی بود، آقای بروجردی را کاملاً قبول داشت. 🔸آشیخ حسنعلی [نخودکی] هم همین جور. احتمالاً مقلد آقای بروجردی بود. آقای نخودکی شرح لمعه درس می‌گفته است. آقای بهجت از آشیخ محمود حلبی نقل می‌کرد که ایشان خطاب به آقای خویی می گفته: «آقای آشیخ حسنعلی با آن مقامی که داشت مرید یکی از شماها بود». بعد خود آقای بهجت گفت مقصودش آقای بروجردی بود و گویا از او تقلید هم می‌کرد. 🔹 از پسر آقای نخودکی پرسیدم گفت: خیلی اوقات وجوه را به وسیله من خدمت آقای بروجردی می‌فرستاد. در اینکه کاملاً با یکدیگر مرتبط بودند، تردیدی نیست. 📚 جرعه ای از دریا، ج۱، ص۵۸۵. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️آشیخ حسنعلی نخودکی مرید یکی از فقها بود 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹آقای آسید مصطف
⚡️کلید باغ 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹آقای بهجت نقل می‌کرد: آقای آشیخ محمود حلبی به نجف آمده بود و بین ما و ایشان دید و بازدیدی صورت گرفت. وقتی قرار بود برای بازدید به منزل ما تشریف بیاورند، آقای خویی هم شنید و تشریف آورد. آشیخ محمود یک ساعت دیر کرد. آقـای خـویـی هـم نشست تا بیاید. بعد از یک ساعت آشیخ محمود آمد. آقای خویی فرمود: من یک ساعت منتظر شما بودم. آشیخ محمود عذرخواهی کرد. آقای خویی فرمود: من یک ساعت اینجا نشستم، می‌خواستم به دلیل ارتباطی که با حاج شیخ حسنعلی نخودکی داشته اید، چیزی به ما یاد بدهید تا اگر با فردی مادی گرا مواجه شدیم به جز برهان و استدلال و مطالب رایج در مدارس، عملاً چیزی ارائه کنیم. 🔸آقای حلبی شروع کرد به موعظه کردن و گفت: همین اشتغال شما به فقاهت خوب است و شما همین را دنبال کنید و این خیلی به نفع اسلام و مسلمین است. ضمن کلامش این جمله را هم گفت کلید باغ در دست آشیخ حسنعلی نبود. آشیخ حسنعلی با آن مقامش مرید یکی از شماها بود. بعداً خود آقای بهجت توضیح داد و گفت که مراد، آقای بروجردی بود و ظاهراً آشیخ حسنعلی از ایشان تقلید میکرد. 📚جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۷۸. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ چهارده نشانه از نشانه‌های اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی 🔻 در
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️اگر طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط می‌کنید 🔻 مقام معظم رهبری (دام ظله): 🔹 درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشی‌اش مربوط به عقل است، بخشی‌اش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفاده‌ی این معارف از منابعش... 🔸 خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی‌ از طلبه‌ها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوه‌ی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئله‌ی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئله‌ی مربوط به صلات است، گاهی مسئله‌ی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. 🔹اگر این طریقه‌ی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمه‌سوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بی‌سواد؛ نیمه‌سواد- که یک چیزی یا چهار کلمه‌ای یاد گرفته‌اند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است. 📚 بیانات در دیدار با طلاب حوزه های علمیه. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ @seyyed_hossein_kashfi
⚡️رياضتی که منجر به سوء عاقبت مى‏شود 🔻امام خمینی از استاد خود آیةاللــه شاه‌آبادی نقل می‌كند: 🔹 «شيخ استاد ما (دام ظلّه) مى‏فرمودند ميزان در رياضت باطل و رياضت شرعى صحيح قدم نفس و قدم حق است. اگر سالك به قدم نفس حركت كرد و رياضت او براى پيدايش قواى نفس و قدرت و سلطنت آن باشد، رياضت باطل و سلوك آن منجر به سوء عاقبت مى‏باشد. و دعوى‏هاى باطله نوعاً از همين اشخاص بروز مى‏كند. و اگر سالك به قدم حق سلوك كرد و خداجو شد، رياضت او حق و شرعى است، و حقّ تعالى از او دستگيرى مى‏كند به نص آيۀ شريفه كه مى‏فرمايد: <وَ الّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدیَنَّهُمْ سُبُلَنا>. "كسى كه مجاهده كند در راه ما، هر آينه هدايت مى‏كنيم او را [به‏] راه‌هاى خود". پس كارش به سعادت منجر شده خودى از او افتد و خودنمايى از او دور گردد». 📚شرح چهل حديث، ص۴۵. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️استخاره 🔻بیانات شیرین استاد ذوالفنون سید حجت کشفی (دامت برکاته) درباره استخاره 📆 انجمن ادبی ارد
⚡️دلیلی بر وجود صانع 🔻 آیة الله حاج آقا نصرالله شاه‌آبادی: 🔹آیةاللـه خویی می‌فرمود: مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی معتقد بود كه استخاره یكی از أدلۀ قطعیه بر وجود صانع است. چون امكان ندارد كه انسان صد مرتبه استخاره كند و همۀ استخاره‌ها با واقع مصادف شود. و می‌فرمود: موارد بسیاری با استخاره جلو رفتم و به نتیجه مطلوب رسیدم. البته مورد استخاره، تحیّر است و در موارد تحیّر واقعاً دستگیری می‌كند. 📚 حدیث نصر، ص ۳۹۲. @seyyed_hossein_kashfi
AUD-20250207-WA0000.mp3
1.5M
⚡️خاطره جالب مرحوم آقای فلسفی از منبر در بیت آیة الله العظمی بروجردی 🔻 درباره روایت منسوب به امام صادق (علیه السلام) در کتاب مصباح الشریعة: 🔹 قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ : إِعْرَابُ اَلْقُلُوبِ عَلَی أَرْبَعَة أَنْوَاعٍ رَفْعٍ وَ فَتْحٍ وَ خَفْضٍ وَ وَقْفٍ فَرَفْعُ اَلْقَلْبِ فِی ذِکْرِ اَللَّهِ وَ فَتْحُ اَلْقَلْبِ فِی اَلرِّضَا عَنِ اَللَّهِ وَ خَفْضُ اَلْقَلْبِ فِی اَلاِشْتِغَالِ بِغَیْرِ اَللَّهِ وَ وَقْفُ اَلْقَلْبِ فِی اَلْغَفْلَهِ عَنِ اَللَّهِ ... الحدیث 📚 بحار الأنوار، ج۶۷، ص۵۵ @seyyed_hossein_kashfi
4_300724633584271517.mp3
4.05M
⚡️آشیخ چکار می‌کنی؟! 🔻صوت بالا داستانی شنیدنی درباره پاسخ یکی از روحانیون به سوال یک فرنگی‌مآب است که با تحقیر سوال کرده بود: آشیخ چکار می‌کنی؟! شهید مطهری این داستان را در تفسیر سوره مدثر به مناسبت نقل کرده اند. 📚آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۹۸. @seyyed_hossein_kashfi
⚡️آشیخ چکار می‌کنی؟! 🔻صوت بالا داستانی شنیدنی درباره پاسخ یکی از روحانیون به سوال یک فرنگی‌مآب است که با تحقیر سوال کرده بود: آشیخ چکار می‌کنی؟! شهید مطهری این داستان را در تفسیر سوره مدثر به مناسبت نقل کرده اند: 🔹یکی از آقایان معروف داستانی نقل می‌کرد. می‌گفت: شاید چهل سال پیش، قبل از سنه ۲۰ می‌خواستیم به مشهد برویم. آن وقتها اتوبوس بود و سواری خیلی کم پیدا می‌شد، احیانآ سواریهای کرایه هم پیدا می‌شد. ما سواری کرایه‌ای پیدا کردیم و می‌رفتیم مشهد. با ما یک نفر دیگری بود از این متجددها و فرنگی‌مآبهای خیلی دوآتشه‌ای که تازه از اروپا آمده بود. (می‌دانید که قبل از سنه ۲۰ یک موج تجدد خاصی بود، یک تجدد خیلی خنک و سرد و فرنگی‌مآبی و غربزدگی به تمام معنا و بدبینی به هرچه که در شرق هست). 🔸چشمش که به ما افتاد که به عنوان یک آخوند سوار شدیم یک نگاه تحقیرآمیزی کرد و بعد که راه افتادیم تحقیرآمیزانه به ما گفت: آشیخ چکار می‌کنی؟ کارت چیست؟ چون او گفت آشیخ، من گفتم: آشیخی می‌کنم. گفت: آشیخی چیست؟ گفتم: آشیخی یعنی آشیخی دیگر. این دید که ما جواب سربالا به او دادیم چیزی نگفت. 🔹می‌گفت رسیدیم به حدود ورامین. آن وقتها جاده آسفالت و پل و این حرفها که نبود، می‌دانید که اغلب، اتومبیلها از داخل همان آبها رد می‌شدند. آمدیم از داخل یکی از این جویهای زیاد آبی که از آنجا رد می‌شد رد بشویم، ماشین ما در آب گیر کرد. اتفاقآ این شخص هم یک صندوق پرتقال خیلی عالی با خودش آورده بود، از این پرتقالهای درجه اول، و برای کسی هدیه می‌برد. این پرتقالها را هم آب برد. بعد ما و چند نفر از این مردم دهاتی صدا کردیم و این دهاتیها آمدند ماشین را بالاخره هرطور بود نجات دادند ولی پرتقالها افتاد و هرکدام از اینها رفتند دنبال پرتقال و پرتقالها را جمع کردند و بردند. این هرچه فریاد کشید کسی به حرفش گوش نکرد. 🔸گفت: من آمدم ایستادم صدا کردم، گفتم آقایان بیایید! همه آمدند. گفتم: شما همه‌تان مسلمانید، همه‌تان بنده خدا هستید، یک نفر مسلمان هیچ وقت به مال مردم تجاوز نمی‌کند. مگر به خدا اعتقاد ندارید؟ مگر قیامت را فراموش کردید؟ گفت چهار کلمه که اینجا گفتیم هرکس هرچه پرتقال برده بود همه را آورد و گفت ما مال مردم نمی‌خوریم. همه را جمع کردند گذاشتند داخل جعبه‌اش، برداشتیم و آمدیم. گفت وقتی سوار شدیم گفتم آشیخی کردن یعنی همین! 📚آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۹۸. @seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ جریان مرثیه ابن اصدق در شب نیمه شعبان 🔻 بیانات استاد معظم سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
⚡️حجّ شعبان 🔻 از کتب تاریخ و حدیث استفاده می‌شود که در زمان اهل بیت زیارت امام حسین (علیه‌السلام) در نیمه شعبان بسیار مرسوم بوده و جمعیت زیادی از شیعیان در این زمان به کربلا مشرف می‌شدند. از جمله شواهد این مطلب جریان مرثیه ابن اصدق در شب نیمه شعبان و هم چنین گزارشی است که در ذیل می‌آید: ⬅️ ابوالفرج اصفهانی د. ۳۵۶ از احمد بن الجعد وشاء به عنوان کسی که خود شاهد این رخداد بوده چنین نقل می‌کند: 🔹امری که سبب [فرمانِ‌متوکل به] شخم زدنِ قبر امام حسین علیه‌السلام شد، آن بود که زنی آوازه خوان، پیش از آنکه متوکل [به سال ۲۳۲] عهده‌دار خلافت شود، کنیزانِ خود را برای آوازه خوانیِ به هنگام می‌گساریِ او می‌فرستاد. پس از آنکه وی به خلافت رسید، سراغ آن آوازه خوان را گرفت اما بدو گفتند آن زن ـ که به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام رفته بود ـ حضور ندارد. خبر چون به آن آوازه خوان رسید، به سرعت بازگشت و یکی از کنیزانش را نزد متوکل فرستاد. متوکل از آن کنیزی پرسید: کجا بودید؟ کنیز گفت: صاحبمان رهسپار حج شده و ما را نیز با خود همراه کرده بود ـ و این رخداد در شعبان بود. متوکل بدو گفت: در شعبان به کجا حج گزاردید؟ کنیز گفت: به قبر حسین. متوکل سخت به خشم آمد و فرمان داد آوازه خوان را به زندان افکندند و املاکش را مصادره نمود. وی همچنین یکی از یارانش به نام دیزج را که یهودی بود و به اسلام گرویده فرستاد تا قبر امام حسین علیه السلام را شخم زند و... 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین (ت. صقر،‌ الاعلمی، ۱۴۱۹): ۴۷۸. حمید بن احمد محلی ق. ۶۵۲، الحدائق الوردیة (ت. المحطوری، مرکز بدر ـ صنعاء،‌ ۱۴۲۳): ۱/ ۲۲۵. 🔺گفتنی است اینکه خصوص این ماجرا موجب فرمان مزبور از سوی متوکل عباسی باشد، مبتنی بر تحلیل شخصیِ وشاء است و شایان بررسی. 🆔 برگرفته از نوشته صدیق گرامی استاد محرابی نائینی @seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ مردم گله‌مندند اما بیست‌ودوّم بهمن حساب خودش را دارد 🔻 مقام معظم رهبری (دام ظله) 🔹مسئولین عرض میکنم که این حضور مردمی در بیست‌و‌دوّم بهمن را به حساب گلایه نداشتن آنها از فعّالیّتهای ما مسئولین به حساب نیاورید. مردم گله‌مندند؛ از بسیاری از چیزهایی که در کشور میگذرد، مردم گله‌مندند. مردم با تبعیض میانه‌ای ندارند؛ هرجا تبعیض ببینند، احساس ناراحتی و رنج میکنند. هرجا کم‌کاری ببینند همین‌جور، هرجا بی‌اعتنائی به مشکلات ببینند همین‌جور، هرجا پیش نرفتن کارها را ببینند همین‌جور؛ مردم گله‌مندند. بیست‌ودوّم بهمن حساب خودش را دارد؛ ایستادگی مردم در مقابل دشمنِ کمین‌کرده‌ی برای بلعیدن ایران یک حرف است که این در بیست‌ودوّم بهمن ظاهر شد، امّا توقّعات آنها از ما مسئولین یک حرف دیگر است. 📆 بیانات در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ @seyyed_hossein_kashfi