eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
‌‌ 📣 درباره دوره دانشجویی تدبّر در قرآن ‌‌ 🔹مدرسه مجازی تدبّر در قرآن دانشجویی (با سابقه ۱۶ ساله) بصورت هر دو هفته یکبار از میان برادران دانشجو، فارغ التحصیل و طلاب اندیشه ورزِ جوان، مخاطب می‌پذیرد. 🔹همراه با تخفیف ویژه و اعطای گواهینامه از طرف مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت ‌‌ 📊 مقاطع دوره‌‌: 🔸دوره تدبّر در قرآن دانشجویی ‌‌‌مشتمل بر سه مقطع "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن"، "کارگاه سور مدنی" و "کارگاه سور مکی" است. 🔸علاقه‌مندان به شرکت در دوره می‌بایست ابتدا در "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن" ثبت نام نموده و بعد از اتمام آن می‌توانند در مقطع بعدی شرکت نمایند. ‌‌ 📚 مدت و سرفصل دروس پیش دوره: 🔸این پیش دوره شامل ۸ جلسه آموزشی ضبط شده، هر کدام به مدت حدوداً ۱۵ دقیقه و مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و از طریق سامانه ویژه‌ای قابل مشاهده می‌باشد. 🔸مخاطبان با شرکت در این پیش دوره، با چیستی، ضرورت، هدف و روش تدبّر در قرآن و تدبّر در یک نمونه سوره بطور عینی آشنا خواهند شد. ‌‌ 📆 تاریخ و نحوه برگزاری پیش دوره: 🔹جهت تسهیل شرکت مخاطبان در پیش دوره، فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان در این مهلت دو روزه در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه آموزشی به تدریس اساتید دسترسی داشته و با دقت و تأمل کافی دروس را دنبال و طی نمایند. 🔹پیش دوره، در طول سال هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۲ آذر) ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ▫️ پیش دوره ۲ و ۳ دی ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام : 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir ‌‌
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📖 در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد 📝 رهبر انقلاب: من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. 📚بايد پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچه‌هاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. 📚بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. 📚اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶ 📖 ☑️اخبارومطالب‌درباره‌رهبرانقلاب👇 @Khamenei_ir
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️ قرآن کریم، بدون مراجعه به روایات، قابل فهم است/ روایات، عهده دار بیان جزئیات مباحث قرآن است. ✍️ علامه طباطبائی، قرآن در اسلام/ ص29-33 (با اندکی ساده سازی عبارات) 🔸 قرآن مجيد از سنخ كلام است و مانند ساير كلامهاى معمولى، می تواند مراد خود را بیان کند و هرگز در بیان خود گنگ نيست. 🔹 خداي‌ متعال مي‌فرمايد: «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»(محمد/24) و «أَفَلا يَتدبرونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً»(نساء/82) با توجه به این آیات معلوم می شود که قرآن مفاهیم خودش را به خوبی بیان می کند که در غیر اینصورت، دعوت به تدبر در قرآن معنا نداشت. 🔸 برخى گفته ‏اند در فهم قرآن به‌ بيان پيامبر اكرم (ص) و اهل‌بيت (ع) بايد رجوع كرد؛ ولى اين سخن قابلِ‌قبول نيست؛ زيرا حجيت بيان پيامبر اكرم (ص) و امامان اهل‌بيت (ع) را از قرآن بايد استخراج كرد و بنابراين چگونه متصور است كه حجيت‏ دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد، بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به‌ دامن قرآن -كه سند نبوت است- چنگ زد. 🔹 و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اينكه پيامبر اكرم (ص) و ائمۀ اهل‌بيت (ع)، عهده‌دار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت، كه از ظواهر قرآن مجيد به‌دست نمي‌آيد، بوده ‏اند. @shagerd_Quran
📚 کتاب‌های تفسیر قرآن استاد برای سفارش کتاب‌ها با ۲۰٪ الی ۳۰٪ تخفیف به سایت انتشارات ☽لیلة‌القدر مراجعه کنید👇🏻 🌐 www.einsad.ir •═══••@Einsad•‌•═══•
🔶استاد علی صفایی حائری: تو آنچه دارى، نزد ولىّ‌ مى‌گذارى؛ چون آنچه در نزد تو بماند رفتنى و گم شدنى و ضايع شدنى است، كه «ما عندكم ينفد و ما عند اللّه باق». ١ تو از مهدى توقع ندارى، كه تعلقى ندارى. تو مى‌خواهى آنچه خدا به تو بخشيده در راه او ببخشى و اين‌گونه، دارايى‌ها را از تباهى نجات بدهى و نسيه‌ها را نقد كنى و همراه با خود داشته باشى. فرق است ميان كسى كه مى‌خواهد در قرارداد ريش بگيرد و يا آن كه ريش بگذارد و راه بازگشت را بر خود ببندد، كه مى‌بينيم ياران حسين تمامى پل‌ها را پشت سر خراب كردند و زن‌ها را طلاق دادند كه مبادا باز گردند و يا مشكلى از ناحيۀ آن‌ها بر زن‌هاشان پيش بياورند. در هر حال، پيمان بر ساختن و سوختن و جان باختن و هستى به پاى دوست انداختن، پيمان كسانى است كه پناهى جز مهدى نمى‌بينند و جز قلعۀ توحيد و ولايت، پايگاهى ندارند. آن‌ها كه از ولىّ‌ تمنايى دارند، در واقع ولىّ‌ را نردبان خواسته‌ها و واسطۀ هوس‌هاشان كرده‌اند كه سوختگان عشق مى‌خواندند: ما را از تو به جز تو تمنايى نيست ... 📚 تو مي آيي صفحه 23 🌿 @einsad
27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌🎥 ببینید | بخشی از تدبّر در سوره مبارکه منافقون ‌‌ ▪️برای آشنایی بیشتر با محتوا و قالب آموزشی دوره‌های تدبّر در قرآن دانشجویی، پیشنهاد می‌کنیم بریده‌‌‌ای از جلسه آموزش تدبّر در سوره مبارکه منافقون رو مشاهده بفرمایید. ‌‌ ‌📆مدت و تاریخ برگزاری پیش دوره: پیش دوره مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و طی فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) قابل مشاهده خواهد بود. 🗓مخاطبان می‌توانند متناسب با شرایط خود در یکی از بازه‌های زمانی فعال زیر -که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است- شرکت نمایند: ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۲ آذر) ▫️ پیش دوره ۱۸ و ۱۹ آذر ▫️ پیش دوره ۲ و ۳ دی ‌‌ ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام #برادران و #خواهران: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir ‌‌‌‌‌‌
: منبع اصلی 🔹 همان‏طور که استاد بزرگوار ما علامه طباطبایی مدّظلّه العالی در ذیل آیه ۳ سوره آل عمران می‌فرمایند از غرر احادیث است. 🔸 از علی علیه السلام پرسش شد: «هَلْ عِنْدَکمْ شَی ءٌ مِنَ الْوَحْی»؟ آیا به شما اهل بیت وحی نازل می‌شود؟ فرمود: «لا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسْمَةَ»، نه، قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید «الّا انْ یعْطِی اللهُ عَبْداً فَهْماً فی کتابِهِ»‏ مگر آنکه خداوند بنده‏ای را مورد عنایت قرار دهد و فهم قرآن نصیب او گردد. 🔹 از این جمله پیداست که علی علیه السلام علم جوشان و فراوان و حیرت ‏انگیز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پر فیض قرآن دارد. 📗 استاد شهید مرتضی مطهری، شش مقاله/۲۳۲ 📣 ثبت نام دوره تدبر در قرآن، ویژه دانشجویان و طلاب جوان 🔗 b2n.ir/z09195 ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
📌سفارش های امام باقر(ع) به جابر جُعفی امام (ع) در نامه ای خطاب به یزید جُعفی فرمود: «ای جابر! کافی نیست که کسی خود را در میان بنمایاند، آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت(ع) است؛ به خدا سوگند، شیعه ما کسی نیست جز آنکه ◀️ ورزد و اطاعت از خداوند کند. ◀️شیعیان ما به ، ، ، کثرت یاد خدا، روزه و نماز، به والدین، رعایت و و ایتام، به ، و نگه داشتن زبان از مردم شناخته می شوند. ، امین خاندان خود در همه چیز هستند.» 📚شیخ صدوق، صفات الشیعة، ص12؛ 📚شیخ طوسی، الامالی، ص273، 370. 📚قاضی نعمان، شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار(ع)، ج3، ص456؛ 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
نشست علمی: یکصدمین سال حوزه و عرصه های حدیث پژوهی 🎤سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد غلامعلی دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین عباس محمودی ⏰ زمان: دو شنبه اول آذر ساعت: 19 لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ «ارائه گواهی حضور به شرکت کنندگان»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ هدف ما از زندگی چیست؟ 1⃣ فصل اول آثار استاد با عنوان: 🛍 برای خرید کتاب‌های فصل اول سیر مطالعاتی، به سایت انتشارات ☽لیلة‌القدر مراجعه کنید👇🏻 https://einsad.ir/?cartflows_flow=study-course-s1 | دانلود ویدیو با کیفیت بالا | | سیر مطالعاتی تولدی دوباره | •═══••@Einsad•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•═‌‌‌‌‌‌══•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 برکات تدبر در قرآن و انس با قرآن در کلام رهبر معظم انقلاب ✴️ دوره دانشجویی تدبّر در قرآن، فرصتی برای انس با قرآن 🔸کمتر از ده روز به اتمام ثبت نام 🔸ثبـت نـام : اینجا ------------------------------------- 💠مؤسسه اندیشه قرآن و ولایت 🆔https://eitaa.com/tadabbor114_ir
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 نشانه های تبلیغ خوب 🔷 گاهی که درباره مقاصد تبلیغ صحبت می شد، استاد صفایی رحمة الله علیه می گفتند: دو کار باید کرد: ۱_ ایجاد رفعت در همت ها. ۲_ بی قراری در دنیا. 🔷 ایشان تبلیغ خوب خوب را آن می دانست که همتی را از خاک به خدا برسانی و دنیا را در دل و چشمی حقیر کنی و اینکه اشخاص بفهمند که اینجا جای ماندن و گندیدن نیست. 🔷 گاهی استاد می گفت: آدم می تواند سه کار کند: یا خودش را در دل ها بزرگ کند و سنگ راه شود. یا مردم را مغرور و راکد کند و یا دنیا و جلوه هایش را در چشم ها بنشاند. 🔷 اما اگر خواستی کاری کارستان کنی، باید از هیچ کدام از اینها نباشد، بلکه باید خدا را در دل ها بزرگ کنی تا هجرت از بدی ها و پلیدی ها آغاز شود،«وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ وَالرُّجْزَ فَاهْجُر»ْ 📚 مشهور آسمان، ص ۴۸ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
● سه ویژگی مهم مؤمن 🔸حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام فرمودند: مؤمن به درجه‌ی کمال ایمان نمی‌رسد مگر اینکه در او سه خصلت باشد: یک روش از پروردگارش، یکی از پیامبرش و دیگری از امامش. 1️⃣امّا روشی که از خدا باید داشته باشد، کتمان سرّ و راز پوشیدن است؛ خداوند متعال می‌فرماید: "عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‏ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‏ مِنْ رَسُولٍ" دانای غیب اوست و هیچ‌کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی‌سازد مگر رسولانی که آنان را برگزیده است. 2️⃣اما سنتی از پیامبرش مدارا کردن با مردم است. خداوند فرموده است: "خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ" با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان [و با آنان ستيزه مكن] 3️⃣امّا روش امام، شکیبایی در گرفتاری‌ها و ناراحتی‌ها است. خداوند می‌فرماید: "وَ الصَّابِرِينَ فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِينَ الْبَأْسِ أُولئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُون" در برابر سختى‌ها‌ و زيان‌ها‌ و هنگام جنگ، استقامت مى‌ورزند؛ ‌اين‌ها كسانى هستند كه راست مى‌گويند؛ ‌[و گفتار و كردارشان با اعتقادشان هماهنگ است؛] و اين‌ها پرهيزگارانند. 📚الأمالي( للصدوق)؛ ص329 @zanjani_net
✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔰اهمیت انس با قرآن و ضرورت یادگیری زبان قرآن و سبک بیان قرآن ✍🏻 سید علی خامنه ای (حفظه الله تعالی) 📚 منبع: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 💎 خودتان باید با قرآن انس داشته باشید. آنهایی که عربی‌دان هستند، سعی کنند این انس خودشان و رفاقت خودشان را با قرآن مستحکم کنند. آنهایی که عربی نمی‌دانند، ضمن اینکه سعی کنند عربی یاد بگیرند، با زبان قرآن آشنا بشوند، قرآن خواندن و فهمیدن قرآن را هم نگذارند برای بعد از آنی که عربی را یاد گرفتند، الان هم قرآن را بخوانند؛ منتها ترجمه‌های خوبی از قرآن را پیدا کنید، قرآن که می‌خوانید توجه به آن ترجمه‌ها داشته باشید و دقت و تدبر در معانی آیات بکنید.(ص۱۵۹) 💎 قرآن بخوانید و آشنایی و انس و استفاده کردن از قرآن را به خودتان بیاموزید. قرآن بالاخره منبع لایزال معارف ماست. آنچه که ما داریم، از قرآن استفاده می‌کنیم و آنچه که وسایل سعادت و نیک بختی ماست، از قرآن باید در بیاید. این متن روشنِ مسلّم در اختیار ما هست، بر ماست که از او استفاده کنیم. (ص۱۵۹) 💎 سبک قرآن بسیار جالب و زیبا است و لازم است انسان انس بگیرد با قرآن تا این نکات جالب و زیبای قرآن را درست بفهمد. غالباً کسانی که ملتفت نمی‌شوند این لطافت‌ها و ریزه کاری‌ها و ظرافت‌های قرآن را، با قرآن انس ندارند. اگر انسان انس پیدا کند با قرآن، لحن کلام قرآن به گوشش آشنا می‌شود، می‌فهمد قرآن چگونه دارد حرف می‌زند. (ص۴۸۵-۴۸۶) @shagerd_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨✨✨✨✨✨✨ 🌲بازارها و خريدارها🌲 🌼 بايد در اين وقت كم به تجارتى دست زد كه بى‏نهايت سود بياورد و بايد به دنبال خريدارى رفت كه پولش نقد باشد و بازگردان داشته باشد و بايد در جست‏وجوى بازارى بود كه رونق داشته باشد. 🌼 يك بازار، بازار پايين است با خريدارى‏هايى به نام : 🌳 ۱- دل و هوس‏هايش 🌳۲- و به نام مردم و حرف‏هايش 🌳۳- و به نام دنيا و جلوه‏هايش؛ با ثروت و قدرت و شهرت و مدارك و عنوان‏هايش 🌳۴- و به نام شيطان و وسوسه‏هايش. 🌺و يك بازار هم بازار ديگرى است با خريدارى به نام اللّه، مالك، رحيم، مهربان. 🌼 اينها بازارها و خريدارها هستند، آن هم سرمايه‏ها و متاع‏هاى ما، بايد ديد كه هر كدام چه مى‏گيرند و در برابر چه مى‏دهند. 🌼 آن بازار پايين‏ نمى‏تواند اين همه سرمايه را جذب كند، سرمايه‏ها گزاف هستند و متورم مى‏شوند و عصيان مى‏آورند و بحران مى‏آورند و... 🌼 آن خريدارها هم مصرف كننده مفت هستند. سرمايه را مى‏بلعند، استعدادهاى مرا به بازى مى‏گيرند، چيزى بر آن نمى‏افزايند. 🌼 هنگامى كه يك عمر براى دلم دويدم چه بازدهى دارد؟ 🌼 هنگامى كه يك عمر براى هوس‏هاى مردم سوختم آنها به من چه مى‏دهند؟ 🌼 جز چهار تا بارك اللّه و ... @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ *🔰اسباب نزول و جایگاه آن در فهم قرآن* (قسمت اول) *✍🏻 علامه طباطبائی (رحمة الله علیه)* | بخش پنجم کتاب _«قرآن در اسلام»_، ذیل بحث اسباب نزول (با اندکی تلخیص و ساده سازی عبارات) 🔹 بسيارى از سور و آيات قرآنى از جهت نزول با حوادث و وقايعى كه در خلال مدت دعوت پیامبر اکرم(ص) اتفاق افتاده، ارتباط دارد، يا نيازمندی‌هایى از جهت روشن شدن احكام و قوانين اسلام موجب نزول سور يا آياتى شده كه احكام مورد نياز را بيان می‌كند. 🔹 اين زمينه‏‌ها را كه موجب نزول سوره يا آيه مربوطه می‌باشد، *اسباب نزول* می‌گويند و البته دانستن آنها تا اندازه‌اى انسان را از مورد نزول و مضمونى كه آيه نسبت به خصوص مورد نزول خود بدست مى‏‌دهد، روشن ساخته، كمك می‌كند. و از اين روى، گروه انبوهى از محدثين صحابه و تابعين در صدر اسلام به ضبط و روايت اسباب نزول همت گماشته بودند و اخبار بی‌شمارى در اين باره نقل نموده‏‌اند. *چرایی ضعیف بودن اخبار سبب نزول* 🔹 اين روايات از طرق اهل سنت بسيار زياد است و به چندين هزار روايت می‌رسد و از طرق شيعه كم و شايد از چند صد بيشتر نباشد، البته همه روايات هم مسند و صحيح نيست بلكه بسيارى از آنها غير مسند و ضعيف‌اند. 🔹 ولى تتبع اين روايات و تأمل كافى در اطراف آنها، انسان را نسبت به آنها بدبين می‌كند: اولاً سياق بسيارى از آنها پيدا است كه راوى، نزول آيه در حادثه و واقعه‌ای که ذکر کرده، مشاهده نکرده باشد، بلكه قصه را حكايت می‌كند، سپس آياتى را كه از جهت معنى مناسب قصه است به قصه ارتباط می‌دهد و در نتيجه سبب نزولى كه در حديث ذكر شده، سبب نزولی اجتهادى است نه سبب نزولى كه از راه مشاهده و ضبط بدست آمده باشد. 🔹 و گواه اين سخن اينكه، در خلال اين روايات تناقض بسيار بچشم می‌خورد به اين معنى كه در بسيارى از آيات قرآنى در ذيل هر آيه چندين سبب نزول مناقض همديگر نقل شده كه هرگز با هم جمع نمی‌شوند حتى گاهى از يك شخص مانند ابن عباس یا غير او در يك آيه معين چندين سبب نزول روايت شده است. 🔹 ورود اين اسباب نزول متناقض به يكى از دو دلیل بيشتر نمی تواند باشد، يا بايد گفت: اين اسباب نزول اجتهادی هستند نه نقلى محض و هر يك از روات روايات متناقضه، آيه را به يكى از قصه‏ هاى مناسب ارتباط داده كه غير از قصه‏‌اى است كه در روايت ديگر می‌باشد و همچنين، يا يك شخص مثلا كه دو سبب نزول متخالف روايت می‌كند، گرفتار دو نظر مخالف گرديده و پس از نظر اولى مثلا بسوى نظر دومى عدول نموده است و يا بايد گفت همه روايات يا بعضى از آنها جعل يا دسّ شده است. *ادامه دارد...* _📲به کانال مدرسه مجازی تدبّر در قرآن در ایتا بپیوندید:_ https://eitaa.com/joinchat/2115108867Ca8f384da1b ‌‌‌‌ @shagerd_Quran
● کاری که بینی شیطان را به خاک می‌مالد 🔸جمیل بن دراج می‌گوید: از حضرت امام صادق علیه‌السّلام شنیدم که فرمودند: بهترینِ شما بخشنده‌ترین شماست، و بدترینِ شما بخیل‌ترین شمایند، از جمله كارهاى شایسته نیكى كردن به برادران و كوشش در بر آوردن حاجات آنهاست، که این کار بینی را به خاک می‌مالد و موجب دوری از آتش و ورود به می‌شود. اى جمیل! این حدیث را براى برجستگان از یاران و اصحابت نقل كن! جمیل مى‌گوید: گفتم فدای شما گردم، برجستگان از یاران من كیانند؟ فرمود: آنها كه به برادران خود در خوشى و سختى، نیكى می‌كنند. سپس فرمود: اى جمیل! این كار براى شخص ثروتمند آسان است ولى خداوند، احسان نمودن نیازمندان را ستایش نموده و فرموده : «يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (كسانى كه با شدت نیازمندی، دیگران را بر خود مقدم مى‌دارند، آنان كه خویش را از و حرص نگه‌دارند، آنان به حقیقت از رستگاران هستند. (حشر/9) 📚کافی، ج4، ص42، ح15 @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ع 🔸 اى فرزند ماه‌هاى تابنده و ستاره‌های فروزنده! چه جانكاه است ديدن همه را و تو را نديدن! چشم‌انتظاران تو ای فریادرس دردمندان! بشارت ظهور را کی از هاتف غیبی خواهند شنید... ای پدر مهربان! یتیمان بی‌پناه را دریاب! سخن ما با تو؛ اى يوسف پنهان فاطمه! همان است كه برادران خطاکار، با يوسف كنعان گفتند: يَاأَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَـاعَةٍ مُّزْجَات فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ ... 📹 (ویژۀ توسل به ع)🔺 (کاری از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی و مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام) @zanjani_net
📖 #قرآن، ادبستان خداوند ❄️ثبت نام دوره زمستانه #تدبر_در_قرآن دانشجویی 🔹دوره تدبّر در قرآن دانشجویی ‌‌‌مشتمل بر سه مقطع "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن"، "کارگاه سور مدنی" و "کارگاه سور مکی" است. 🔹علاقه‌مندان به شرکت در دوره می‌بایست ابتدا در "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن" ثبت نام نموده و بعد از اتمام آن می‌توانند در مقطع بعدی شرکت نمایند. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ پیش دوره ۹ و ۱۰ دی ▫️ پیش دوره ۷ و ۸ بهمن ▫️ پیش دوره ۲۱ و ۲۲ بهمن ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir
🔹 به مناسبت هفته پژوهش 🔹 مرکز پژوهشی مطالعات قرآنی با همکاری انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی برگزار می کند: 🔹 از سلسله نشست‌های «تحولات پژوهش در حیطه مطالعات تفسیری قرآن کریم» 🔹موضوع: نظریه دلالت نزد مفسران سده های متقدم اسلامی 🔹 سخنران: دکتر احمد پاکتچی 🔹 زمان: شنبه ۲۷ آذر ١۴٠٠ - ساعت ۱۵ الی ۱۷ 🌀 لینک ورود به نشست: http://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-blm-p9s-fa3 🆔 @OstadPakatchi
✨✨✨✨✨✨✨✨ سلام‌ الله‌ علیها اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ‏ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‏ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى‏ فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاَةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ (أَبِيهَا) صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ و تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلاَمِ.  بحارالانوار ج ۴۳ص۵۵ ◾️عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ.» ◾️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را آمرزیده و در بهشت، هر کجا باشم، به من ملحق خواهد کرد. 📗کشف الغمة،ج۱، ص۴۷۲.  را محضر تمام شیعیان و محبان آن حضرت و فرزندان معصومش تسلیت عرض می کنم. @shagerd_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کرسی ترویجی « معناشناسی نصیحت در قرآن و روایت: ... النصیحة لائمة المسلمین (پشتیبانی همه جانبه امت نسبت به امام جامعه، مفاد انحصاری نصیحة ائمه مسلمین)» لینک جلسه: https://lms.ijtihad.ac.ir/b/ijt-n9r-coj-w99 زمان: پنجشنبه 9 دی ماه ساعت 10 تا 12 مکان : قم، خیابان معلم غربی ، کوچه11، پلاک 33 و 35 موسسه آموزش عالی اجتهاد جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود @shagerd_Quran
هدایت شده از چشمه جاری
🔷استقامت رسول خدا به قدرى عظيم بود كه توانايى را از كفّار قريش گرفت و از اينكه حرفى را بشنوند، ناتوان شدند، به طورى كه انگشت در گوش‏ها كرده، فرار مى‏ كردند. حضرت اين‏گونه آن جمع محكم آنها را كه مدّعى بودند، از هم پراكنده ساخت. 🔷 پدرم مى‏ گفت: قبل از انقلاب در خيابان باجك قم، آرايشگاهى بود كه صداى راديواش را زياد مى‏ كرد. من هم زمانى كه مى‏ خواستم از كنار آرايشگاه عبور كنم، به صاحب آن تذكّر مى ‏دادم كه راديوات را خاموش كن. 🔷 اكثراً هم حرف مرا گوش مى ‏كرد، ولى باز هم كار خودش را مى ‏كرد، به طورى كه از رو مى‏رفتم. بعد از چند مرتبه تذكّر از جايى ديگر و سمت و سوى ديگرى مى ‏رفتم، ولى رسول خدا طورى برخورد مى‏ كردند كه كفّار انگشت در گوش‏هاكرده و به سمت ديگرى فرار مى‏ كردند. 🔷 آرى، اين استقامت و پايدارى رسول است تا حدّى كه: «حَتَّى تَفَّرَى اللَّيْلُ عَنْ صُبْحِهِ وَ اسْفَرَ الَحقُّ عَنْ مَحْضِهِ وَ نَطَقَ زَعِيمُ الدِّينِ وَ خُرِسَتْ شَقَاشِقُ الشَيَاطِينَ‏ وَ طاحَ وَشِيظُ النِّفاقِ وَ انْحَلَّتْ عُقَدْ الكُفْرِ وَ الشِقَاقِ، وَ فُهْتُم بِكَلِمَةِ الْاخْلاصِ فِى نَفَرٍ مِنْ الْبِيضِ الخِمَاصِ»؛ تا اينكه شب رفت و صبح آشكار شد و حقيقت مشخص گشت و تنها كسى كه حرف مى ‏زد، زعيم دين، رسول خدا بود و تا اينكه شقشقه‏ ها و خُرناسه‏ ها و سر و صداى شياطين خاموش شد و خِرّ و خِرّ آنها هم از بين رفت و برايشان كلامى نمانده بود. 🔷نفاق و كفر و شقاق كنار رفت و شما به كلمه ‏ى اخلاص و توحيد تفوّه كرديد و آن را به زبان آوريد. نكته ‏ى زيبا و دقيق در بيانِ «فُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الْاخْلاصِ» است؛ يعنى حضرت آن قدر كوشيد تا شما توانستيد توحيد را به زبان آوريد و در دهان شما قرار گرفت ولى در دل شما قرار نگرفت و جاى نيفتاد. كه تفوّه به اخلاص و توحيد يك مرحله است و تحقّق آن مرحله‏ى بعد و بالاتر. توحيد را به زبان آورديد، آنهم در ميان عدّه ‏اى كه روشن بودند و چهره‏ هاى منوّرى داشتند. «فِى نَفَرٍ مِنَ البِيضِ الخِمَاصِ». 📚 روزهای فاطمه، ص ۴۴
▫️پس از غدیر، بهانه‌ای پذیرفته نیست ❖ بعد از این‌كه حضرت زهرا علیهاالسلام آن خطبۀ غرّا را در مسجد پیامبر «صلی‌الله علیه وآله» بیان فرمود و غاصبان حق امیرالمؤمنین علیه‌السلام را رسوا نمود، در هنگام بازگشت از مسجد، رافع بن رفاعه به دنبال حضرت آمد و خطاب به ایشان عرضه داشت: « يَا سَيِّدَةَ النِّسَاءِ! لَوْ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ تَكَلَّمَ فِي هَذَا الْأَمْرِ وَ ذَكَرَ لِلنَّاسِ قَبْلَ أَنْ يَجْرِي هَذَا الْعَقْدُ، مَا عَدَلْنَا بِهِ أَحَداً»؛ اى سرور زنان! اگر ابوالحسن علی علیه‏ السلام قبل از این كه مردم با ابوبكر بیعت كنند، با آنان سخن مى‌گفت و روشنگرى مى‌نمود، ما از او روی‌گردان نمی‌‏شدیم، و با فرد دیگرى بیعت نمى‌‏كردیم!» حضرت فرمود: «إِلَيْكَ عَنِّي، فَمَا جَعَلَ‏ اللَّهُ‏ لِأَحَدٍ بَعْدَ غَدِيرِ خُمٍّ مِنْ حُجَّةٍ وَ لَا عُذْر»؛ «مرا به حال خود واگذار، كه خداوند بعد از جریان براى هیچ كس عذر و بهانه‌‏اى قرار نداده است.» 📚دلائل الإمامة؛ ص122 @zanjani_net