eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
153 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هادیانه ها
15.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲ ❇️تبیین سوال❇️ و دغدغه داشتن چه می‌کنه با انسان❗️😳 تا حالا تجربه کردی یا دیدی یا شنیدی که وقتی نیروی کسی روی یک نقطه متمرکز میشه 👈 چطور تمام محدودیت ها در مقابلش رنگ می‌بازن و تمام کوه ها در مقابلش تپه ی کوچکی میشن انسان اگر دغدغه پیدا کنه به طوری که شب و روز نداشته باشه دیگه مسیرها براش کوتاه میشه سختی ها براش آسون میشه دورها براش نزدیک میشه چقدر در تاریخ شنیدیم که فلان عالم در سن بالا درس خواندن شروع کرد و به کجاها رسید فلان عاشق برای رسیدن به عشقش سختی کندن کوه ها رو بر خود هموار کرد فلان نوجوون ده ها جوان و بزرگسال رو در جیبش گذاشت و در میدان جنگ و در شجاعت کاری کرد کارستان ... شاید همه ما این مسأله دار شدن رو در مقاطعی از زندگی مون هرچند کم و کوتاه و کوچک تجربه کردیم شب‌های امتحان که از خواب زدیم، هنگام برگزاری هیات مون از تفریحاتمون زدیم و موقع مریضی عزیزمون تنبلی رو کنار گذاشتیم و ... چطور میشه عاشق شد؟ چطور میشه شد ؟ و برای رسیدن به اهداف کسالت ها و تنبلی ها رو کنار گذاشت ؟ و بدون خستگی مثل شیخ طوسی ها و علامه امینی ها و امام خمینی ها جهاد کرد و مایه چشم روشنی مولا شد❓🧐 ادامه دارد ... پ ن: فیلم مربوط به پسر روستایی محرومی که تا عضویت در جمع دانشمندان ناسا آمریکا پیش رفت (پروفسور چرمهینی) @hadianeha
هدایت شده از ذَكِّر
🌸 ▪️آخرین وصیت امام علیه السلام را ابوبصیر چنین نقل می کند: پس از شهادت امام علیه السلام برای تسلیت به همسرش ام حمیده به خانه آن حضرت رفتم، در سوگ امام هر دو گریستیم، آنگاه به من فرمود: ✅ای ابوبصیر: اگر به هنگام وفات امام علیه السلام می بودی، تعجب می کردی زیرا امام چشمان خود را باز کرد و فرمود: همه خویشاوندانم را نزد من آورید و چون گرد آمدند امام به همه آنان نگاه کرد و فرمود: «اِنَّ شَفاعَتَنا لاتَنالُ مُستَخِفّاً بِالصَّلوهِ» شفاعت ما ائمه شامل کسی که نماز را سبک بشمارد نمی شود.▪️ ▪️ امالی صدوق، ص ۲۹۰▪️ ▪️اللهم عجل لولیک الفرج وفرجنا به💠@qoran114moballge☑️
هدایت شده از آل عبا علیهم السلام
| شماره 7 🔰 علیه السلام فرمودند: 🔻لَا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِكُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَكَفَى بِذَلِكَ كَذِباً‏🔺 📌تمام آنچه را (از این و آن) مى شنوى براى مردم بازگو مکن، زیرا این کار براى آلودگى تو به دروغ کافى است (ترجمه آیت الله مکارم) 📝اگر مردم عادت بکنند هر خبری را قبل از اطمینان به آن پخش نکنند، خیلی از مشکلات برطرف می شود. این نیاز در زمان انتخابات که با فضای مجازی همراه است، بیشتر بروز می کند. یاد بگیریم و به دیگران یاد بدهیم بدون تحقیق خبری را در مورد هر کاندیدی پخش نکنند 📚 نهج البلاغه، نامه 69 🌐Website: alaba.ir 🆔Channel: @alaba_ir
هدایت شده از آل عبا علیهم السلام
| شماره 8 🔰 صلّی الله علیه و آله فرمودند: 🔻شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِه‏🔺 📌 بدترین مردم کسی است که آخرت خود را به دنیایش بفروشد. بدتر از او کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد 📝این حدیث به دو دسته از مردم در زمان انتخابات اشاره می کند: 1- افرادی که کاندید هستند و با دروغ، تهمت، رشوه، نفاق و... می خواهند به مسئولیت برسند. 2- افرادی هستند که خودشان کاندید نیستند، اما با دروغ، تهمت و... برای کاندیدی که صلاحیت ندارد تبلیغ می کنند. اگر از آن ها بپرسی به چه دلیل برای فلان شخص که هیچ توانایی ندارد، تبلیغ می کنی؟ در پاسخ می گوید: «فامیل من است»، «معلم من است»، «بهم قول سرکار رفتن داده»، «پول می دهد» و... . از این دو دسته شاید نهی از منکر گروه اول سخت باشد؛ اما با همین حدیث، گروه دوم را ان شاءالله تذکر بدهیم 📚 من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 353 🌐Website: alaba.ir 🆔Channel: @alaba_ir
﷽ 💠 عشق بزرگتر (قسمت اول) 🔹جوانى را سراغ داشتم سخت وابسته‌‏ى لباس و قيافه‌‏اش بود، حتى وسواسى داشت كه پارچه‌‏اش از كجا باشد و دوختش از فلان و مدلش از بهمان... 🔹براى دوستى با او همين بس بود كه از لباسش و اتويش و قيافه‌‏اش تحسين كنى و يا از طرز تهيه‌‏ى آن چيزى بپرسى. 🔹او عاشق ظاهرسازى و سر و وضع مرتب بود و به اين خاطر از خيلى‏‌ها بريده بود... تا اين كه عشقى بزرگ‏تر در دلش ريخت و با دخترى آشنا شد با هم سفرى کردند و در راه تصادفى [شد] 🔹جوانک در آن لحظه‌‏ى بحرانى از رنج‌‏هاى خودش فارغ بود خودش را فراموش كرده بود به محبوبه‌‏اش مى‌‏انديشيد و سخت به او مشغول بود. او به خاطر پانسمان محبوبش به راحتى لباس‌‏هايش را پاره مى‏‌كرد و زخم‌‏ها را مى‏‌بست و راستى سرخوش بود كه خطرى پيش نيامده... هنگامى كه عشقى بزرگ‏تر دل را بگيرد عشق‏‌هاى كوچك‏تر نردبان آن خواهند بود. 📚 مسئولیت و سازندگی | ص ۴۱ 📝 استاد علی صفایی حائری #⃣ ‌ •═══••@Einsad•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•═‌‌‌‌‌‌══•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
هدایت شده از آل عبا علیهم السلام
| شماره 9 🔰 علیه السلام فرمودند: 🔻اِذا اسْتَوْلَى الصَّلاحُ عَلَى الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ ثُمَّ اَساءَ رَجُلٌ الظَنَّ بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَم، وَ اِذا اسْتَوْلَى الْفَسادُ عَلَى الزَّمانِ وَ اَهْلِهِ فَاَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَ بِرَجُل فَقَدْ غَرَّرَ‏🔺 📌هنگامى که صلاح و دوستى بر زمان و اهلش غالب شود، سپس کسى نسبت به دیگرى که گناهى از او آشکار نشده است سوءظن پیدا کند، ظلم و ستم کرده است، و هرگاه فساد بر زمان و اهلش چیره گردد، و در این حال کسى به دیگرى حسن ظن پیدا کند، خود را فریب داده است 📝«در محیط هاى نسبتاً سالم، اصل را باید بر حسن ظن گذارد، و به عکس در محیط هاى فاسد، اصل را باید بر سوء ظن گذاشت. البته نه به معنى این که انسان چیزى را ندانسته به کسى نسبت دهد بلکه در چنین زمانى باید احتیاط را از دست ندهد، مبادا گرفتار زیان هاى جبران ناپذیر شود.»(1) در ایام انتخابات که خیلی از کاندیدها شعارهای دروغ می دهند، مردم باید دقت کنند به سادگی حرف آن ها را باور نکنند؛ مخصوصاً اگر این کاندید ها سابقه مناسبی هم نداشته باشند؛ به عبارت دیگر: باید اصل را در مورد همچین کاندیدهایی بر سوءظنّ قرار داد (1) اخلاق در قرآن، ج 3، ص 344 - ترجمه حدیث از همین کتاب 📚 نهج البلاغه، حکمت 114 🌐Website: alaba.ir 🆔Channel: @alaba_ir
14.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | تفسیر آیه ۶۷ سوره بقره: و به‌خاطر بياور هنگامی را كه موسی به قوم خود گفت خداوند به شما دستور می‌دهد ماده گاوی را ذبح كنيد (و قطعه‌ای از بدن آن را به مقتولی كه قاتل او شناخته نشده بزنيد تا زنده شود و قاتل خويش را معرفی كند) گفتند آيا ما را مسخره می‌كنی؟ موسی گفت به خدا پناه می‌برم از اينكه از جاهلان باشم! @shagerd_Quran
🔸افشای اسرار مردم ❖ مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در کتاب دربارۀ حفظ حرمت و خودداری از امور پنهانی و مردم می‌نویسد: 📝... أبوبَرْزه گفت: «حضرت رسول با ما نماز خواند و بعد تند برگشت و دست خود را به در مسجد نهاد و بعد به آواز بلندش ندا کرد که ای جماعتی که ایمان با زبان آورده و به دلش ایمان خالص نرسیده! عورات مؤمنین را تتبّع نکنید؛ (یعنی اسراری را که پنهان دارند، جستجو از آن‌ها نکنید) چون هر کسی که عورات مؤمنین را تتبّع کند، خداوند نیز عورت [لغزش و زشتی رفتار] او را تتبّع می‌کند و هر کسی که خدا، عورتش را تتبّع کند، رسوایش می‌کند، ولو در توی خانه‌اش باشد.» محاسن/1/104 مراد از عورات در حدیث شریف، امور پنهانی و اسرار نهانی است که نمی‌خواهند مردم به آن‌ها اطّلاع یابند. خداوند هم ستّار العیوب و سِرّپوش است. رأفتش اقتضا کرده که به پیغمبر امر فرموده که نهی از جستجو کردنِ اسرار نماید. این است که شدیداً نهی فرمود. و در حدیث دیگر فرمود که «هر کس کار زشتی را بشنود و آن را افشاء و پراکنده کند، او مثل همان کسی است که آن کار زشت را مرتکب شده باشد.» الفقیه/4/15 ❖ــــــــــــــ❖ و در حدیث دیگر، از حضرت رسول روایت شده که فرمود: «در مدینه، طایفه‌ای بودند که دارای عیوب بودند. چون از عیوب مردم ساکت شدند، خداوند نیز مردم را از عیوب آنها ساکت گردانید تا اینکه مُردند، در حالتی که نزد مردم عیوب‌دار نبودند و - به عکس این- در مدینه طایفه‌ای بودند که دارای عیوب نبودند. چون از عیوب مردم سخن گفتند، خداوند عیوبی از آنها اظهار کرد که همیشه با آن معروف بودند، تا اینکه مُردند.» أمالی طوسی؛44 پس اگر کسی عیب تو را جستجو کرده، پیش مردم فاش کند، چه‌قدر تو از او بدت می‌آید و تنفّر از او می‌کنی! اکنون تو نیز اگر سرّ کسی را فاش و عیب او را آشکار کنی، از خودت هم بدت آید. پس، پیرامون این کار برنگرد تا خداوند نیز پرده از روی کار تو برندارد.» خداوند ما را از فضاحت و رسوایی دنیا و آخرت حفظ کند. 📚 أربعینیات، ص302 (اربعین چهارم، ح38) @zanjani_net
● بدزبانی، ممنوع! سماعة بن مهران گويد: محضر حضرت صادق عليه‌السلام رفتم، حضرت بدون مقدمه به من فرمود: اى سماعه اين چه جنجالى بود كه ميان تو و شتربانت اتفاق افتاد؟ مبادا دشنام‌گو و بد زبان و لعنت‌كننده باشى‌؟ گفتم: به‌‌خدا سوگند چنين بود كه فرمودى، ولى او به من ستم كرد؟ فرمود: اگر او به تو ستم كرده، ولی تو به او افزودی و از او پیش افتادى! هر آينه اين كردار از كردارهاى من نيست، و به شيعيانم چنين سفارشی نمی‌کنم. از پروردگارت آمرزش بخواه، و به آن رفتار باز نگرد. گفتم: از خدا آمرزش مى‌خواهم و ديگر هرگز به اين كار باز نمى‌گردم. ❖ــــــــــــــ❖ (دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ‏ لِي‏ مُبْتَدِئاً يَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِي كَانَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ جَمَّالِكَ إِيَّاكَ أَنْ تَكُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ كَانَ ذَلِكَ أَنَّهُ ظَلَمَنِي فَقَالَ إِنْ كَانَ ظَلَمَكَ لَقَدْ أَرْبَيْتَ عَلَيْهِ‏ إِنَّ هَذَا لَيْسَ مِنْ فِعَالِي وَ لَا آمُرُ بِهِ شِيعَتِي اسْتَغْفِرْ رَبَّكَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ) ع ع 📚کافی , جلد۲ , ص۳۲۶ ، ح14 @zanjani_net
هدایت شده از چشمه جاری
✅ امروز، روشنفکرانی معتقدند كه مذهب با آزادى نمى سازد. و مذهب انسان را در چارچوب می گذارد و در قالب استبداد مذهبى شكل می دهد. ✅ آنجا كه حكومت خدا مطرح است، انسان دهانش بايد مهر و موم شود. اينها خيال می كنند كه با مذهب نمی توان كنار آمد و با آن نمی توان به حل مسائل جامعه ى معاصر رفت. ✅ بايد توضيح داد كه استبداد مذهب چيزى بالاتر از استبداد علم نيست. مذهبى كه بر اساس نظام حاكم بر هستى و جامعه و انسان طرح مى اندازد، استبداد و جبرش، به اندازه ى همان نظامها و قانونهاست. مى توانى كنارش بگذارى، ولى ضربه اش را مى بينى و صدمه اش را می خورى. ✅ مذهب هنگامى كه بر اساس روابط ثابت در جهان، براى انسان طرح می ريزد، ناچار همانند علم، سختگير است، ولى اين سختگيرى براى آنها كه با علم به بهره ها رسيده اند سخت نيست. ✅ هيچ كارگر عاقلى در كارخانه اى پيچيده كه هر دكمه اش هزارها رابطه را مى چرخاند، از مقررات و چراغها و علامتها رنج نمى برد. كه اينها راهنماى راه او و چراغ كار او هستند. ✅ كسانى كه در جنگلها راه گم كرده اند، می دانند كه اطاعت از بلد و راهنما هيچ گونه استبدادى را همراه ندارد؛ كه تو خودت اين را انتخاب میكنى و او را حاكم می گيرى، كه او از تو به راه آگاهتر است. 📚 بررسی، ص 57 🆔👉 @cheshmeyejarie
✨✨✨✨✨✨✨✨ 💠 پیروزی در یا...!؟ 🔸يک عمل از چند نفر، ارزش برابر ندارد و در يک سطح نيست؛ چون هاشان فرق دارد؛ 👈 يكى يك تومان مى‌‏دهد به خاطر اين كه ده تومان بگيرد و يكى يك تومان مى‏‌دهد تا آرامش وجدان بيابد و يكى يك تومان مى‌‏دهد تا درس انفاق بدهد و آدم بسازد و يكى با يك تومانش يار مى‌‏كند و همراه مى‌‏سازد... ⁉ آيا اينها برابر هستند؟ 🔹 كسانى كه با عواطف، با هوس‌‏ها، با دهان مردم، با شيطنت و سياست انفاق مى‏كنند، با كسانى كه محركشان ‏ شان است، در يك عمل برابر نيستند. 🔸 همين طور كسانى كه غايت و جهت و هدف عملشان تربيت همراه و درس انفاق و سازندگى و ايجاد وحدت و يگانگى است با كسانى كه غايت و جهت و هدفشان آرامش وجدان و يا ايجاد اعتبار اجتماعى و يا پيروزى در انتخابات‏ و يا رسيدن به آب و علف دنياست مساوى نيستند. 🔹 همين طور آنها كه رابطه‏ اعمالشان را در نظر دارند، با آنها كه فقط يك بند را مى‌‏بينند، برابر نیستند. 📚 تطهير با جارى قرآن، ج۲، ص۱۳۴و۱۳۵. استاد @shagerd_Quran
✅ضرورت برنامه ریزی 🔶استاد : به‌خاطر شتاب زياد و يا علاقه به كارى، نمى‌توان از برنامه‌ريزى چشم پوشيد و نمى‌توان از نيازها و موانع كار، صورت نگرفت. آن‌جا كه بدون تقدير و ارزيابى قدم بر مى‌دارى، ناچار با كمبودها و كسرى‌ها و با نيازها و مقدّمات كار و يا با موانع و مشكلات،برخورد مى‌نمايى و با اين هدايت و با اين برخوردها، كه ضعف برنامه‌ريزى و تقدير تو را مشخص مى‌كنند، نمى‌توان لجاجت كرد و به كار سابق ادامه داد؛ كه كار پيشرفتى نخواهد داشت و يا با سلامت و درستى به سامان نخواهد رسيد و به ماست مالى و خراب‌كارى خواهد انجاميد. كسى كه شتاب دارد و يا علاقه به نتيجه دارد،به همين دليل،بايد همه‌ى نيازها و همه‌ى موانع و مشكلات را بررسى نمايد؛ چون كارى كه در جاى خود به سادگى و در زمان كم انجام مى‌شود، در ميان راه و در كوير مرگ،با سختى و با مشقّت و چه بسا با مرگ و گرفتارى هم سامان نيابد. آن مقدار وقتى را كه براى سامان دادن و يا تأمين نيازها و مقدّمات مى‌گذارى، مى‌توانى آن را از ساعت كار حساب كنى. بسيار كسانى كه از راه تبليغ و يا از كار تربيت و يا از مبارزه و جهاد و يا خدمت و فداكارى چشم پوشيدند و به‌خاطر شماتت‌ها و يا وسوسه‌ها به ذلّت نشستند و مسكين و زمين‌گير شدند؛ كسانى هستند كه زمينه‌ها و ريشه‌هاى كار خود را فراهم نكردند و به‌خاطر شتاب و يا چشم‌پوشى و يا چشم و هم‌چشمى،بدون برنامه و تقدير حركت كردند و در برخورد با واقعيت‌ها و سختى‌ها و يا در برابر وسوسه‌ها و آرزوها،به آزادى،به «فكّ‌ رقبة» و به آموزش و تعليم و اطعام روى نياوردند و ناچار در گردنه‌هاى سنگين ماندند و از رفتن و از شتاب و اقتحام در رفتن محروم ماندند 📚 ص۱۸۴ 🌿 @einsad