eitaa logo
روش تدبر در قرآن و سیره
151 دنبال‌کننده
174 عکس
185 ویدیو
37 فایل
تدبر؛ عرضه خالصانه سرزمین وجودم است بر آسمان بارانی و رشد افزای آیات وحیانی و روایات با درک فقر و ضعفم و طلب و تسلیمم...
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 طرح 🔹 این طرح ابتدای هر ماه قمری اجرا می شود، و بزرگوارانی که قصد دارند در نشر اندیشه استاد سهیم باشند، مبلغ یک کتاب از آثار استاد صفایی‌حائری را به همراه هزینه ارسال آن را می‌پردازند. و کتاب‌های اهدایی بین افراد متقاضی که فاقد کتاب مشخص شده باشند می‌شود و در نهایت کتاب‌ها به درب منزل افراد برگزیده ارسال خواهد شد. 🌹 🔴 بزرگوارانی که قصد سهیم شدن در اهدا کتاب‌را دارند از طریق لینک زیر در واتساپ پیام دهند👇🏻 https://wa.me/message/6NUMGAXKBMQUH1 🔻 و عزیزانی هم که مایل به دریافت و یا اطلاع بیشتر از روند قرعه کشی کتاب‌های اهدایی هستند به پیج اینستاگرامی ما مراجعه نمایند👇🏻 https://www.instagram.com/p/CUvAHhtIWFJ/?utm_medium=copy_link •═══••@Einsad•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•═‌‌‌‌‌‌══•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
‼️کسی که از تدبّر بهره‌ای ندارد. 🍁ثبت نام دوره پاییزه #تدبر_در_قرآن دانشجویی 🔸ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغ‌التحصیل جوان 🔸جهت تسهیل شرکت مخاطبان در پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، فرصت ۲ روزه‌ای (روزهای پنجشنبه و جمعه) در نظر گرفته شده است تا شرکت کنندگان در این مهلت دو روزه در هر ساعت از شبانه روز از طریق سامانه آموزشی به تدریس اساتید دسترسی داشته و با دقت و تأمل کافی دروس را دنبال و طی نمایند. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ ۲۲ و ۲۳ مهر (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۲۰ مهر) ▫️ ۶ و ۷ آبان ▫️ ۲۰ و ۲۱ آبان ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ویژگی مصلحان اجتماعی در نگاه شهید مطهری و تقابل همیشگی آنها با فاسدان و منفعت طلبان از نقاط ضعف جامعه یا @shagerd_Quran
هدایت شده از کتاب‌پردازان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 تغییر رو از خودت شروع کن! 🔶وبینار مدیریت تغییر 🔷 استاد معماریانی 🔶دوشنبه ۱۹ مهرماه ساعت ۱۸ 🔷رزرو: http://b2n.ir/rezervtghir6 وقت حرکت رسیده است ...
هدایت شده از چشمه جاری
✅👈 چگونه انفاق كنيم؟ 🔷 انفاق بايد براى دهنده و گيرنده رشد و حركت بياورد؛ چون غرض از انفاق، سير شدن شكمِ گيرنده نيست. خدا خود بهتر مى ‏توانست شكم‏ها را سير كند و فقرها را از اول مرتفع نمايد. 🔷 عدّه‏ اى كه خيال كرده ‏اند انفاق فقط براى همين پر كردن است اعتراض داشتند و با اتكاء به اين آيه مى‏ پرسيدند:«أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ»؛ آيا ما كسانى را غذا بدهيم كه اگر خدا مى‏ خواست خودش به آن‏ها غذا مى ‏داد⁉️ 🔷 اين است كه دهنده بايد در زمينه ‏اى انفاق كند كه به رشد و رضوان و نور و برسد و همان‏طور كه گذشت، گرفتار منّت و اذيّت و عُجب و رياء نگردد. و بايد به گونه‏ اى انفاق كند كه خلق را بت پرست و متملّق و ذليل، بار نياورد. 🔷 عده ‏اى خيال مى‏ كنند بايد به فقير تأمين داد كه هر وقت نداشتى سراغ من بيا و از من بگير. و خيال مى ‏كنند نهايت احسان همين است، در حالى كه اين تأمين بزرگ‏ترين خيانت است. 🔷 اين تأمين، بت پرست بار آوردن است. فقير همين كه تنگدست مى‏ شود، به ياد من مى‏ افتد و به سراغ من مى ‏آيد و هنگامى كه به او انفاقى كردم به من علاقه ‏مندتر مى‏ شود. 🔷 عارفِ آگاه، نه تأمين مى ‏دهد و نه هميشه فقير را به خود راه مى‏ دهد. چه بسا كه خودش او را رد كند تا بُت او بشكند و به ديگرى سفارش كند و يا به وسيله ‏ى واسطه‏ اى حاجتش را به او برساند و از راهى كه حساب نمى ‏كند گرفتاريش را مرتفع نمايد تا توكّل و اعتقاد و عشق به حق در فقير رشد كند و زيادتر شود. 🔷 سرّ اينكه پيشوايان در شب انفاق مى‏ كردند همين بود كه افراد، بت پرست بار نيايند و متملّق و چاپلوس و يا ذليل و خوار نگردند. 🔷 و سرّ اينكه خداوند به آن‏هايى كه بر او توكّل كرده ‏اند، «مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ» روزى مى ‏دهد همين است كه اين گونه به توكل و توحيدِ عميق‏ ترى خواهند رسيد و بر شيرها تكيه نخواهند كرد و گرفتار پستان‏ها نخواهند شد، بلكه خزائن و منبع‏ها را مى ‏بينند و قدرت حق را مشاهده مى‏ كنند كه پستان‏ها را از شير انباشته است. 🆔 کانال👈 چشمه جاری
🔹بیانیه آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران قندوز افغانستان بسم اللّه الرحمن الرحیم «وَٱتَّقُوا۟ فِتۡنَةࣰ لَّا تُصِیبَنَّ ٱلَّذِینَ ظَلَمُوا۟ مِنكُمۡ خَاۤصَّةࣰ وَٱعۡلَمُوۤا۟ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِیدُ ٱلۡعِقَابِ»: و بترسید از بلایی كه در میان شما تنها ستمكاران دچار آن نمی‌شوند [و همه شما از سکوت در مقابل ظلم آسیب خواهید دید]، و بدانيد كه کیفر خداوند سخت‏ است (آیه ۲۵ سوره انفال). بار دیگر مردم مظلوم و شریف افغانستان هدف توحش کورکورانه، غیر انسانی و ضد اسلامی گروهی جنایتکار قرار گرفتند و ده‌ها نمازگزار بی‌گناه و بی‌دفاع قندوز به شهادت رسیدند. این‌جانب این مصیبت دردناک را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، خانواده های عزادار و همه مردم مصیبت‌زده افغانستان تسلیت می‌گویم. 🔻مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سال‌هاست که قربانی باندبازی جنگ‌طلبانه و اختلافات فرقه‌ای و قبیله‌ای شده و رنگ آرامش و زندگی را به خود ندیده‌اند. گروه‌های مختلفی با نام خدا و اسلام، دست به انواع جنایت‌ها و رفتارهای خلاف شرع در این کشور زده و می‌زنند و خصوصا زنان و کودکان مصائب بسیاری متحمل شده‌اند. اکنون نیز برای چندمین بار، گروهی در حال عبادت در مسجد، هدف حمله وحشیانه قرار گرفته و جان خود را از دست داده‌اند. 🔺بر همه مسلمانان با هر مکتب و اندیشه‌ای، خصوصا بر عالمان و دولتمردان مسلمان فرض است که رفتارهای وحشیانه این گروه‌های مدعی اسلام را محکوم کنند تا نام مقدس اسلام، این آیین رحمانی و انسان‌ساز، بیش از این بدنام و آلوده به این توحش‌ها نشود. بر همه سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها نیز فرض است که تمام توان خود را برای جلوگیری از این ستم‌ها و جنایت‌ها به کار بگیرند. چنین رفتارهای وحشیانه‌ای فقط به سود قدرت‌هایی است که سعی دارند حضور مداخله‌گرانه در افغانستان داشته باشند و بر آلام این مردم بی‌پناه بیافزایند. نتیجه سکوت امروز، آینده تلخ‌تر و سیاه‌تر برای این مردم مظلوم و کل منطقه و جهان اسلام است. «وَ سَیَعلمُ الذینَ ظَلموا أیَّ مُنقَلبٍ یَنقلِبونَ» (آیه ۲۲۷ سوره شعراء). ✍سید موسی شبیری زنجانی @zanjani_net
صدّیق... حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود : 🔹 «قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : عَبدِي المؤمنُ لا أصرِفُهُ في شيءٍ إلاّ جَعَلتُهُ خَيرا لَهُ ، فَلْيَرضَ بِقَضائي ، و لْيَصبِرْ على بَلائي ، و لْيَشكُرْ نَعمائي ، أكتُبْهُ يا محمّدُ مِن الصِّدِّيقِينَ عِندي» خداوند عزّ و جلّ فرموده است: بنده مؤمن خود را به هيچ كارى وا ندارم، مگر اين كه آن كار را براى او خير قرار دهم؛ پس، بايد به قضاى من خرسند باشد و بر بلاى من كند و از نعمت‌هايم سپاسگزار باشد تا او را، اى محمّد! از صدّيقانِ خودم قلمداد كنم. 📚 كافي: ج 2 ص 61، ح6 @zanjani_net
📚 طرح 🔹 این طرح ابتدای هر ماه قمری اجرا می شود، و بزرگوارانی که قصد دارند در نشر اندیشه استاد سهیم باشند، مبلغ یک کتاب از آثار استاد صفایی‌حائری را به همراه هزینه ارسال آن را می‌پردازند. و کتاب‌های اهدایی بین افراد متقاضی که فاقد کتاب مشخص شده باشند می‌شود و در نهایت کتاب‌ها به درب منزل افراد برگزیده ارسال خواهد شد. 🌹 🔴 بزرگوارانی که قصد سهیم شدن در اهدا کتاب‌را دارند از طریق لینک زیر در واتساپ پیام دهند👇🏻 https://wa.me/message/6NUMGAXKBMQUH1 🔻 و عزیزانی هم که مایل به دریافت و یا اطلاع بیشتر از روند قرعه کشی کتاب‌های اهدایی هستند به پیج اینستاگرامی ما مراجعه نمایند👇🏻 https://www.instagram.com/p/CUvAHhtIWFJ/?utm_medium=copy_link •═══••@Einsad•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•═‌‌‌‌‌‌══•‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
✨✨✨✨✨✨✨✨ 💎 امام صادق(ع): قرآن، فرا زمان و فرا مکان است! 📕 عيون أخبار الرضا(ع)/ج‏2/ص87/ح32 🔷 عنِ الرِّضَا(ع) عَنْ أَبِيهِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ (ع) إِنَّ رَجُلًا سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع): مَا بَالُ الْقُرْآنِ لَا يَزْدَادُ عِنْدَ النَّشْرِ وَ الدِّرَاسَةِ إِلَّا غَضَاضَةً فَقَالَ لِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يُنْزِلْهُ لِزَمَانٍ دُونَ زَمَانٍ وَ لَا لِنَاسٍ دُونَ نَاسٍ فَهُوَ فِي كُلِّ زَمَانٍ جَدِيدٌ وَ عِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ غَضٌّ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. 🔶 ترجمه: امام رضا (ع) به نقل از پدرش امام کاظم(ع): مردى از امام صادق (ع) پرسيد: چرا قرآن، هر چه بيشتر منتشر و مطالعه می شود، بر تازگى و طراوت آن، افزوده مى ‏گردد؟ فرمود: «چون خداوند، آن را براى زمانى خاص و مردمى خاص، فرو نفرستاد. بنا بر اين، قرآن تا روز قيامت، در هر زمانى، نو و براى هر مردمى، تازه است». @shagerd_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِیِّ الصَّادِقِ الْوَفِیِّ النُّورِ الْمُضِی ءِ خَازِنِ عِلْمِکَ وَ الْمُذَکِّرِ بِتَوْحِیدِکَ وَ وَلِیِّ أَمْرِکَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّینِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِینَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْیَا فَصَلِّ عَلَیْهِ یَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ وَ أَوْلادِ رُسُلِکَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ تدبری در قرآن (خواهران و برادران) ✳️ قابل توجه علاقه‌مندان به فعالیت‌های قرآنی؛ از مورخهٔ ۲۹مهرماه ۱۴۰۰ هشت جلسه دوره «تدبری در قرآن» در محل موسسه شمیم لیه‌القدر تهران برگزار می‌گردد. 📲 علاقه‌مندان جهت آشنایی بیشتر با دوره و ثبت نام می‌توانند از طریق لینک ذیل اقدام نمایند: https://shamim.dinamedia.ir ❗️مهلت ثبت‌نام: تاچهارشنبه مورخه ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ⁉️جهت پاسخگویی سوالات به ادمین کانال‌ها و گروه‌های مرتبط با موسسه مراجعه بفرمایید. 🍀 @EinSadTehran 🌐 Einsadtehran.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از چشمه جاری
🔶 بیاییم بشینیم و وضعیت خودمان را بررسی کنیم. راه خیلی خوبی است که ببینیم امروز از چه چیزی خوشحال شدیم؟ از چه چیزی رنج بردیم؟ 🔶 کفشمان گم شده، گِلی شده. فلانی یک جمله ای به من گفته من را خوشحال یا ناراحت کرده است. اول چایی را به دیگری داده است. برای آن برادرم یک خودکار قشنگ تر خریده است. 🔶 یادم نمی رود وقتی کوچک بودم، سر سفره، وقتی غذا می کشیدند، مثلاً وقتی آبگوشتی می کشیدند اگر برای برادرهای کوچک تر من چرب تر بود، من هیچ نمی گفتم، ساکت بودم ولی اشک همینطور از کنار چشمانم راه می افتاد و این طبیعی است که آدم می سوزد. این رنج اوست، برایش مهم است. من همین قدر هستم. این اندازه من است. 🔶 خودتان را شناسایی کنید. ترس ها، امیدها، عشق ها، نفرت ها، توبه ها و تعلق ها مشخصه های وجودی ما هستند. اینها نشان می دهند ما کجاییم و چقدریم. 🔶 ارزش ها و التهاب هایی که برای ما می آید، اینها آشنا کننده خوبی برای خود ما هستند. 📚 روزگار ستمگر، ص 19 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✨✨✨✨✨✨✨✨ 🔶 تدبّر برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است. 🎙 مقام معظم رهبری(حفظه الله) - 77/7/18 🔷 سؤال (یکی از حضار): 🔻 یکی از بهترین راه‌های به دست آوردن معنویت، کسب فیض از قرآن و تفکّر و تدبّر در آن است که بسیار هم سفارش شده است؛ منتها سؤالی که من از محضرتان دارم، این است که این تفکّر و تدبّری که تأکید زیادی هم روی آن شده، چگونه باید باشد که منجر به «تفسیر به رأی» نشود؟ 🔷 پاسخ (معظّم له): 🔻 اصلاً تدبّر برای تفسیر کردن نیست؛ برای فهمیدن مراد است. انسان هر سخن حکیمانه‌ای را دو گونه می‌تواند تلقّی کند: یکی سَرسَری و با سهل‌انگاری؛ یکی با دقّت و کنجکاوانه. این، اصلاً به مرحله تفسیر کردن و تعبیر کردن نمی‌رسد. تدبّری که در قرآن لازم است، پرهیز کردن از سَرسَری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیه قرآنی را که می‌خوانید، با تأمّل و ژرف‌نگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. این همان تدبّر است و بدون اینکه نیازی به این باشد که انسان، سلایق خودش را به قرآن تحمیل کند- که همان تفسیر به رأی است- خواهید دید که باب‌هایی را از معرفت، به حسب محتوای آیه – هر چه که محتوای آیه است - باز می‌کند. 🔻 اشکال عمده در کار قرآن خوانیهای بی‌تأمّل، این است که اصلاً روی جملات درنگ نمی‌کنند. خوب؛ شما وقتی سخن حکیمی، یا سخنِ حکمت‌آمیزی را می‌شنوید، باید به آن دل بدهید؛ بدون دل دادن که اصلاً انسان مُراد را نمی‌فهمد. هر کتاب عادّی - بخصوص اگر کتاب پُرمغزی باشد، بخصوص اگر حکیم فرزانه‌ی بزرگی آن را نوشته باشد - همین حالت را دارد. اگر سرسری بخوانید و رد شوید، از آن چیزی نمی‌فهمید. قرآن می‌گوید: «مرا سرسری نخوانید». 🔻 قرآن از عالی‌ترین مقام است؛ از قلّه‌ی معرفت عالم وجود است. این است که انسان باید تأمّل کند و چون عمق این آیات و این مفاهیم، خیلی زیاد است، هرکسی تأمّل کند، از آن استفاده خواهد کرد - حتّی خود پیغمبر - خودِ پیغمبر هم اگر تأمّل کنند - که البته پیامبر و ائمّه (علیهم‌السّلام) همیشه قرآن را با تأمّل و تدبر می‌خواندند - از قرآن استفاده می‌کنند. البته ما هم استفاده می‌کنیم. مثل سطوح مختلف دریاست که هرکس در هر سطحی برود، بهره‌ای از آن خواهد بُرد - حالا این تشبیه نارسایی است، لیکن برای تقریب به ذهن است - البته هرچیزی را که انسان نفهمید، هر معنایی را که درست، سر در نیاورد و ترکیب یا عبارتِ مشکلی بود، به تفسیر مراجعه می‌کند. منظورم این است که تدبّر اصلاً به عالَم «تفسیر به رأی» نزدیک نمی‌شود. @shagerd_Quran
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم نامه 31 نهج البلاغه (نامه امام علی علیه‌السلام به امام حسن علیه السلام)؛ تقوا بهترین سفارش نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) وَ أَنْ أَبْتَدِئَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ، لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيْرِهِ، ثُمَّ أَشْفَقْتُ أَنْ يَلْتَبِسَ عَلَيْكَ مَا اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهِ مِنْ أَهْوَائِهِمْ وَ آرَائِهِمْ مِثْلَ الَّذِي الْتَبَسَ عَلَيْهِمْ، فَكَانَ إِحْكَامُ ذَلِكَ عَلَى مَا كَرِهْتُ مِنْ تَنْبِيهِكَ لَهُ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْ إِسْلَامِكَ إِلَى أَمْرٍ لَا آمَنُ عَلَيْكَ [فِيهِ] بِهِ الْهَلَكَةَ، وَ رَجَوْتُ أَنْ يُوَفِّقَكَ اللَّهُ فِيهِ لِرُشْدِكَ وَ أَنْ يَهْدِيَكَ لِقَصْدِكَ، فَعَهِدْتُ إِلَيْكَ وَصِيَّتِي هَذِهِ. وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّ أَحَبَّ مَا أَنْتَ آخِذٌ بِهِ إِلَيَّ مِنْ وَصِيَّتِي تَقْوَى اللَّهِ وَ الِاقْتِصَارُ عَلَى مَا فَرَضَهُ اللَّهُ عَلَيْكَ وَ الْأَخْذُ بِمَا مَضَى عَلَيْهِ الْأَوَّلُونَ مِنْ آبَائِكَ وَ الصَّالِحُونَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ، فَإِنَّهُمْ لَمْ يَدَعُوا أَنْ نَظَرُوا لِأَنْفُسِهِمْ كَمَا أَنْتَ نَاظِرٌ وَ فَكَّرُوا كَمَا أَنْتَ مُفَكِّرٌ، ثُمَّ رَدَّهُمْ آخِرُ ذَلِكَ إِلَى الْأَخْذِ بِمَا عَرَفُوا وَ الْإِمْسَاكِ عَمَّا لَمْ يُكَلَّفُوا، فَإِنْ أَبَتْ نَفْسُكَ أَنْ تَقْبَلَ ذَلِكَ دُونَ أَنْ تَعْلَمَ كَمَا عَلِمُوا فَلْيَكُنْ طَلَبُكَ ذَلِكَ بِتَفَهُّمٍ وَ تَعَلُّمٍ لَا بِتَوَرُّطِ الشُّبُهَاتِ وَ عُلَقِ الْخُصُومَاتِ، وَ ابْدَأْ قَبْلَ نَظَرِكَ فِي ذَلِكَ بِالاسْتِعَانَةِ بِإِلَهِكَ وَ الرَّغْبَةِ إِلَيْهِ فِي تَوْفِيقِكَ وَ تَرْكِ كُلِّ شَائِبَةٍ أَوْلَجَتْكَ فِي شُبْهَةٍ أَوْ أَسْلَمَتْكَ إِلَى ضَلَالَةٍ، فَإِنْ أَيْقَنْتَ أَنْ قَدْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ فَاجْتَمَعَ وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً، فَانْظُرْ فِيمَا فَسَّرْتُ لَكَ وَ إِنْ [أَنْتَ] لَمْ يَجْتَمِعْ لَكَ مَا تُحِبُّ مِنْ نَفْسِكَ وَ فَرَاغِ نَظَرِكَ وَ فِكْرِكَ، فَاعْلَمْ أَنَّكَ إِنَّمَا تَخْبِطُ الْعَشْوَاءَ وَ تَتَوَرَّطُ الظَّلْمَاءَ، وَ لَيْسَ طَالِبُ الدِّينِ مَنْ خَبَطَ أَوْ خَلَطَ، وَ الْإِمْسَاكُ عَنْ ذَلِكَ أَمْثَل.   مصمم شدم كه نخست را به تو بياموزم و از تأويل آن آگاهت سازم و بيش از پيش به آيين اسلامت آشنا گردانم تا احكام حلال و حرام آن را فراگيرى و از اين امور به ديگر چيزها نپرداختم. سپس، ترسيدم كه مباد آنچه سبب اختلاف عقايد و آراء مردم شده و كار را بر آنان مشتبه ساخته، تو را نيز به اشتباه اندازد. در آغاز نمى خواستم تو را به اين راه كشانم، ولى با خود انديشيدم كه اگر در استحكام عقايد تو بكوشم به از اين است كه تو را تسليم جريانى سازم كه در آن از هلاكت ايمنى نيست. بدان اميد بستم كه خداوند تو را به رستگارى توفيق دهد و تو را راه راست نمايد. پس به كار بستن اين وصيتم را به تو سفارش مى كنم.  و بدان، اى فرزند، كه بهترين و كه از اين اندرز فرا مى گيرى، و اكتفا به آنچه بر تو واجب ساخته و گرفتن شيوه اى كه پيشينيانت، يعنى نياكانت و نيكان خاندانت، بدان كار كرده اند. زيرا، آنان همواره در كار خود نظر مى كردند، همان گونه كه تو بايد نظر كنى و به حال خود مى انديشيدند، همان گونه كه تو بايد بينديشى تا سرانجام، به جايى رسيدند كه آنچه نيكى بود، بدان عمل كردند و از انجام آنچه بدان مكلف نبودند، باز ايستادند. پس اگر نفس تو از به كار بردن شيوه آنان سرباز مى زند و مى خواهد خود حقايق را دريابد، چنانكه آنان دريافته بودند، پس👈 بكوش تا هر چه طلب مى كنى از روى فهم و علم باشد، نه به ورطه شبهات افتادن و به بحث و جدل بيهوده پرداختن.  پيش از آنكه در اين طريق نظر كنى و قدم در آن نهى از خداى خود يارى بخواه و براى توفيق يافتنت به او روى آور و از هر چه تو را به شبهه مى كشاند يا به گمراهيت منجر مى شود، احتراز كن و چون يقين كردى كه دلت صفا يافت و خاشع شد و انديشه ات از پراكندگى برست و همه سعى تو منحصر در آن گرديد، آن گاه به آنچه در اين وصيت براى تو، بوضوح، بيان داشته ام، بنگر و اگر نتوانستى به آنچه دوست دارى، دست يابى و براى تو آسودگى نظر و انديشه حاصل نيامد، بدان كه مانند شترى هستى كه پيش پاى خود را نمى بيند و در تاريكى گام برمى دارد. كسى كه به خطا مى رود و حق و باطل را به هم مى آميزد، طالب دين نيست و بهتر آن است كه از رفتن باز ايستد.  @shagerd_Quran
📖 #قرآن قدیمی نمی‌شود... 🍁ثبت نام دوره پاییزه #تدبر_در_قرآن دانشجویی 🔸ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغ‌التحصیل جوان 🔸همراه با تخفیف ویژه و اعطای گواهینامه 📆 پیش دوره‌هایی که هم اکنون ثبت نام‌شان در حال انجام است، به شرح ذیل می‌باشد: ▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir 🆔 @tadabor_ir
✨✨✨✨✨✨✨✨ بسم الله الرحمن الرحیم ⚡️ انحراف اخباریگری (قسمت اول) ✍️ شهید مطهری(ره) ✳️ در سه چهار قرن پیش افرادی پیدا شدند که معتقد بودند قرآن حجت نیست... محترمانه ادعا می‏کردند که قرآن بزرگتر از آن است که ما آدمهای حقیر بتوانیم آن را مطالعه کنیم و در آن بیندیشیم؛ فقط پیامبر(ص) و ائمه(ع) حق دارند در آیات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آیات را داریم. این گروه همان اخباریین هستند. 🔻 اخباریین تنها مراجعه به اخبار و احادیث را جایز می‏ دانستند. شاید تعجب کنید اگر بدانید در بعضی از تفاسیری که توسط این افراد نوشته شد، در ذیل هر آیه اگر حدیثی بود آن را ذکر می ‏کردند و اگر حدیثی وجود نداشت از ذکر آیه خودداری می‏ کردند، آن طور که گویی اصلًا آن آیه از قرآن نیست. این عمل یک نوع ظلم و جفا بر قرآن بود. و پیداست جامعه ‏ای که کتاب آسمانی خود، آنهم کتابی مانند قرآن را به این شکل طرد کند و آن را به دست فراموشی بسپارد هرگز در مسیر قرآن حرکت نخواهد کرد (آشنایی با قرآن،1/ 24). @shagerd_Quran
آزمایش قلب! امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: «أنَا وَصِيُّ الأَوصِياءِ، وأنَا حِزبُ اللّه ورَسولِهِ، وَالفِئَةُ الباغِيَةُ حِزبُ الشَّيطانِ، فَمَن أحَبَّ أن يَعلَمَ حالَهُ في حُبِّنا فَليَمتَحِن قَلبَهُ، فَإِن وَجَد فيهِ حُبَّ مَن ألَّبَ عَلَينا فَليَعلَم أنَّ اللّه َ عَدُوُّهُ وجَبرَئيلُ وميكائيلُ ، واللّه ُ عَدُوٌّ لِلكافِرينَ» من وصیّ پیامبران هستم، من حزب خدا و رسول او هستم و آن گروه سركش و ياغى، حزب شيطانند. پس هركه دوست دارد حال خود را درباره محبّت ما بداند دلش را بيازمايد، اگر در قلب خود نسبت به كسى كه مردم را بر ضد ما مى شوراند احساس دوستى كرد، بداند كه خدا و جبرئيل و ميكائيل دشمن او هستند و خداوند دشمن كافران است. 🔺أمالی طوسی، ص146 @zanjani_net
😳فرصت کافی برای مراجعه به نداریم‼️ 🍁ثبت نام دوره پاییزه دانشجویی 🔸ویژه برادران دانشجو، طلبه و فارغ‌التحصیل جوان 🔸دوره تدبّر در قرآن دانشجویی ‌‌‌مشتمل بر سه مقطع "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن"، "کارگاه سور مدنی" و "کارگاه سور مکی" است. 🔸علاقه‌مندان به شرکت در دوره می‌بایست ابتدا در "پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن" ثبت نام نموده و بعد از اتمام آن می‌توانند در مقطع بعدی شرکت نمایند. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۴ آبان) ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
هدایت شده از چشمه جاری
❇️ ما وسایل اتاق را کنترل می کنیم. ماشین هایی را که داریم کنترل می کنیم. امکاناتی را که داریم کنترل می کنیم، ❇️ حتی قلمی را که داریم یا میز و تختی را که در اختیار ماست و یا چیزهایی را که به ما سپرده شده، همه اینها را کنترل می کنیم، ✅ ولی خودمان را اصلاً به حساب نمی آوریم! در حالی که خود ما نیز یک چیزی هستیم. ✅ خود ما یک سرمایه ای هستیم، وجودی هستیم که خداوند به خودش دست مریزاد گفته است «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ». ✅ پس این وجود را چه شده است؟ هم و غمش چیست؟ رنج وشادی اش کدام است؟ به چه روی آورده است؟؟؟ 📚 فوز سالک، ص ۲۰۹ 🆔 کانال👈 چشمه جاری
✔️ #فهم_قرآن، در عین همگانی بودن روشمند نیز هست. 🍁ثبت نام دوره پاییزه #تدبر_در_قرآن دانشجویی 🔸همراه با تخفیف ویژه و اعطای گواهینامه از طرف مؤسسه گفتمان قرآن و ولایت 🔸پیش دوره آشنایی با تدبّر در قرآن، شامل ۸ جلسه آموزشی ضبط شده، هر کدام به مدت حدوداً ۱۵ دقیقه و مجموعاً به مدت ۲ ساعت بوده و از طریق سامانه ویژه‌ای قابل مشاهده می‌باشد. 📆 تاریخ و بازه برگزاری پیش دوره: (قابل انتخاب از بین) ▫️ پیش دوره ۶ و ۷ آبان (🚨مهلت ثبت نام تا سه‌شنبه ۴ آبان) ▫️ پیش دوره ۲۰ و ۲۱ آبان ▫️ پیش دوره ۴ و ۵ آذر ✍🏻اطلاعات تکمیلی و ثبت نام در دوره: 🔗 zil.ink/tadabor_ir ‌‌ 🆔 @tadabor_ir
دوره رایگان آشنایی با سیره تربیتی اهل بیت علیهم السلام 🔹مدت دوره: ۳۰ روز 🔸شروع دوره: ۲۹ مهر ماه ‼️هزینه دوره : کاملا رایگان ( آفلاین ) 🔰این دوره دارای گواهی پایان دوره می باشد. 🔻🔻🔻 لینک ثبت نام در دوره : https://davatejahani.ir/eitaa/ 🔻🔻🔻 آیدی ادمین کانال در صورت بروز مشکل : @admin_channels 🔻🔻🔻 آدرس کانال دوره (در صورت مسدود بودن تبیلغات) : @tarbiat_kudak
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با قرآن( هادی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣ثبت نام آغاز شد... 💯دوره آموزش برای عموم افرادی که دوست دارند با قرآن آشنا شوند. ⛔️بدون نیاز به یادگیری 📽استاد سید محمد صادق محدث 🆔@Thaghalain5 http://eitaa.com/mafahimm
هدایت شده از چشمه جاری
🔷 جرقه ‏ها مادامى كه تراكمى نباشد و زمينه ‏اى نباشد، ايجاد حرارت مى ‏كند اما حركتى به وجود نمى‏ آورد. يك دنيا بنزين‏ مادامى كه در زمينه ‏ى خودش متراكم نشود، بر فرض، جرقه‏ ها و استارت‏ها زياد باشند شعله‏ ور خواهد شد اما حركتى بدست نخواهد آمد. در حالى كه 10 قطره بنزين متراكم با يك جرقه كاميون‏ها را به دوش مى ‏كشد و راه مى‏ برد. 🔷 تذكر، مادامى كه انسان از عشق و تراكم و از زمينه‏ اى برخوردار نباشد، سودى نخواهد داد، كه: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ». بيدارى و تذكر هنگامى به حركت و عمل منتهى مى ‏شود كه با طلب و عشق همراه باشد و از مقدمات برخوردار. 🔷 اين است كه ما با آنكه به آگاهى و حتى به عشق رسيده ‏ايم حركت نمى ‏كنيم؛ چون بارى را مى‏ خواهيم برداريم كه هنوز بازويش را تهيه نكرده ‏ايم. 📚 مسئولیت و سازندگی، ص 102 🆔 کانال👈 چشمه جاری
هدایت شده از انس با قرآن( هادی)
💠امير المؤمنين على بن ابيطالب (ع) بیاموزید،زیرا قرآن بهار دلهاست،و از روشنایى آن درمان خواهید،زیرا درمان سینه هاست. 💯 ⛔️بدون گرفتارشدن در قواعد پیچده عربی 🆔 @Thaghalain5 http://eitaa.com/mafahimm