﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۴):
● ایستاده از راست:
1- جانباز (حاج) محمّد اسماعیلی زاده (برادر جانباز عباس اسماعیلی زاده و جانباز مرحوم علی اسماعیلی زاده)
2- #شهید_محمّد_افضل_شاهرخی
3- رزمنده طلبه مهدی نیکویی (حجت الاسلام مهدی نیکویی)
4- جانباز علیرضا اقدامی
5- جانباز غلامرضا برجی (برادر شهید علیرضا برجی، نیرو انتظامی، شهید امنیّت)
● نشسته از راست:
1- رزمنده طلبه حسین زابلی
2- رزمنده بسیجی پاسدار مهدی جعفری (از بم - بروات)
3- رزمنده طلبه علی اکبر کردستی.
🌷 ضرورت دانش جنگ:
● امام خامنه ای (دامت برکاته): "اگر ما تاكتيك به كار نبريم، اگر در جنگ دانش بخرج ندهيم، تودهى انبوه، كارى صورت نخواهد داد.
همان عشق و علاقه و دلباختگى به هدفهاى انقلاب، همچنان كه به شكل يك عمل انتحارى كه در جاى خود، يك ايثار و يك صدقه و يك حسنه است تحقق پيدا مىكند،
در جاى خود هم به شكل يك تاكتيك رزمى پخته و كارآمد، خودش را نشان مىدهد؛ و نتيجه اين مىشود كه شما بر دشمنى كه به سلاح و تاكتيك و عِدّه و عُدّه مجهز است، پيروز مىشويد".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
🎇💥 آیات نورانی تر (۱۴۲):
💥 خانواده خود را از آتش نجات دهيد:
● در آيه ۶ سوره تحریم میخوانیم:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِيکُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلاَئِکَةٌ غِلاَظٌ شِدَادٌ لاَ يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ».
"اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خودتان و اهل خانوادۀ خود را از آتشى كه هیزم آن، مردم و سنگها هستند حفظ كنيد. بر آن آتش فرشتگانى خشن و سختگير گمارده شده اند. از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمىكنند و آنچه را كه مأمورند انجام مىدهند".
● به دنبال اخطار و سرزنش نسبت به بعضى از همسران پيامبر (ص) خداوند در آيات مورد بحث روى سخن را به همه مؤمنان كرده، و دستوراتى در باره تعليم و تربيت همسر و فرزندان و خانواده به آنها مىدهد،
نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هر گونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است.
اين برنامهاى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامهريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود.
به تعبير ديگر حق زن و فرزند تنها با تامين هزينه زندگى و مسكن و تغذيه آنها حاصل نمىشود، مهمتر از آن تغذيه روح و جان آنها و به كار گرفتن اصول تعليم و تربيت صحيح است.
«وقود» (بر وزن كبود) به معنى «آتشگيره» يعنى ماده قابل اشتعال مانند «هيزم» است (نه به معنى «آتشزنه» مثل كبريت، چرا كه اعراب آن را «زناد» مىگويد).
به اين ترتيب آتش دوزخ مانند آتشهاى اين جهان نيست، شعلههاى آن از درون وجود خود انسانها زبانه مىكشد! و از درون سنگها!
نه فقط سنگهاى گوگردى كه بعضى از مفسران به آن اشاره كردهاند، بلكه همه انواع سنگها چون لفظ آيه مطلق است،
و امروز مىدانيم كه هر قطعه از سنگها مركب از ميلياردها ميليارد دانه اتم است كه اگر نيروى ذخيره درون آنها آزاد شود چنان آتشى برپا مىكند كه انسان را خيره مىكند.
بعضى از مفسران «حجارة» را در اينجا به بتهايى تفسير كردهاند كه از سنگ ساخته مىشد، و مورد پرستش مشركان بود.
■ (تفسير نمونه، ج24، ص 286)
● ● از کتاب مقاتل روايت شده منظور اين است كه شخص خانواده و چاكرانش را تأديب كند و خير را به آنان بياموزد و از كار شرّ نهى كند و آن حقّى است كه بر هر مسلمانى واجب است.
همچنین در حديث است كه خدا رحمت كند كسى را كه بگويد: اى خانواده، به نمازتان، روزهتان، زكاتتان، مسكينتان، يتيمتان، همسايگانتان، برسيد باشد كه خدا آنها را با وى در بهشت گرد آورد.
■ (ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج6 ، 360)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۵):
● از راست:
1- رزمنده ثمره قائمی
2- جانباز پاسدار مرحوم محمّد قائمی (برادر آزاده جانباز حسین قائمی)
3- رزمنده داود قائمی.
🌷 خواندن نامه ها و وصیّت نامه های رزمندگان
● امام خامنه ای (دام ظلّه العالی): "اين وصيتنامههايى كه امام مىفرمودند بخوانيد، من به اين توصيۀ ايشان خيلى عمل كردهام.
هرچه از وصيتنامههاى همين بچهها به دستم رسيده يك فتوكپى، يك جزوه غالباً من اينها را خواندهام؛ چيزهاى عجيبى است.
ماها واقعاً از اين وصيتنامهها درس مىگيريم. اينجا معلوم مىشود كه درس و علم و علم الهى، بيش از آنچه كه به ظواهر و قالبهاى رسمى وابسته باشد، به حكمت معنوى كه ناشى از نورانيت الهى است وابسته است.
آن جوان خطش هم بزور خوانده مىشود، امّا هر كلمهاش براى من و امثال من، يك درس و يك راهگشاست و من خودم خيلى استفاده كردهام.
در بسيارى از موارد، به پدر و مادرشان مىنوشتند كه ما از اينجا دل نمىكَنيم؛ اينجا بهشت است و زندگى اينجاست.
مثلًا در جواب اينكه مادرش نوشته بود پسرم! زودتر بيا، يا به ما خبر بده، مىگويد اصلًا آنجا زندگى نيست؛ زندگى اينجاست.
اين همان معنويت بود. وقتى معنويت هست، دلها مجذوب آن مىشود. وقتى دلها مجذوب شد، نيروها به دنبال دلها و ارادهها حركت مىكند.
وقتى اينطور شد، بزرگترين قدرتها نمىتوانند يك ملت را شكست بدهند".
■ (حدیث ولایت، بیانات، (27/ 06/ 1370).
﷽ 🎇 🌺 کار (۲۰۱):
🌺 عوامل کار مضاعف (۱۲۵):
🌺 انتخاب راه مناسب (۲):
● 6- از امام على (ع) روایت شده که فرمود: "ظرافت در چارهيابى كارآمدتر است از استفاده از وسیله". (غررالحكم، ص243).
شرح: یعنی وسیله یابی مهم است ولی حیله کردن در کار و چاره یابی اهمیّت آن بهتر از وسیله یابی است.
● 7- از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود:" موسى بن عمران (ع) بر مردى گذشت كه دست به آسمان برداشته دعا مىكرد.
پس موسى به دنبال كار خود رفت و مدت هفت روز از او بدون خبر بود. چون به سوى او بازگشت وى را ديد كه دستها به آسمان برداشته دعا و تضرع مىكند و حاجت خود را مىطلبد.
در آنجا خدا به او وحى كرد كه اى موسى! اگر چندان دعا كند كه زبانش بيفتد، او را اجابت نخواهم كرد، تا از همان درى كه به او فرمان دادهام به نزد من بيايد". (قصصالأنبياء، راوندي، ص164).
● 8- از امام رضا (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راه خود به جستجوى كارى برخيزد لغزش پيدا نمىكند و اگر بلغزد راهی براى خلاصى پيدا خواهد كرد". العدد القوي، ج 296).
شرح: وارد شدن از راههای درست برای انجام امور آثاری را بدنبال دارد که کار را مضاعف میکند از جمله اینکه احتمال لغزش انسان کم میشود و اگر در ادامه کار اشتباهی هم مرتکب شد راه خلاصی از آن را پیدا میکند.
● 9- از امام على (ع) روایت شده که در وصیت خود به فرزندش فرمود: "از رفتن به راهى كه بيم گم شدن در آن مىرود خوددارى كن زيرا خوددارى از وقوع در سرگردانى بهتر است از اقدام به كارهاى هولناك براى رهايى". (تحف العقول، ص68 )
شرح: اگر انسان از راههای نادرست اقدام به انجام کاری کند ممکن است دچار حیرانی و سر گردانی شود و بعد مجبور شود برای نجات خود دست به کارهای خطرناک بزند.
● 10- از امام جواد (ع) روایت شده که فرمود: "هر كس از راههاى ورود بي خبر باشد، پيدا كردن راههاى خروج او را خسته خواهد كرد". (أعلام الدين، ص 309 ).
.....................................
💥 ﷽《فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ * وَ مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ》. (الزلزلة / ۸- ۷)
● ترجمه: ﭘﺲ ﻫﺮ ﻛﺲ هم ﻮﺯﻥ ﺫﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺁﻥ ﻧﻴﻜﻲ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﺪ. و هر کس هموزن ذرّهای کار بد کرده آن را میبیند!
﷽🎇 🤎 زهد و بی رغبتی به دنیا (۶):
🤎 زهد افراطی چیست؟
● یکی از معیارهای زهد پيشى نگرفتن بر خدا و پيامبر و رهبران الهی در انجام كارها و همچنین ترك عجله و شتاب در مقابل دستورات آنها است.
مسئوليت انضباط رهروان در برابر رهبران آنهم رهبران الهى ايجاب مىكند كه در هيچ كار و هيچ سخن و برنامه ای از آنها پيشى نگرفته و شتاب و عجله هم نكنند و کاسه از آش داغتر نباشند.
انسان باید حدود الهی را در کارها رعایت کند و از خدا و پیامبر و رهبران تعیین شده از جانب خدا پیشی نگیرد.
یکی از مصادیقِ سبقت نگرفتن بر خدا و رسول و اولی الامر موضوع انفاق و خرج کردن است.
هر گاه رهبر در جامعه فرمان به انفاق داد انفاق کنند و اگر از آن نهی کرد آنرا بپزیرند و در این صورت است که با اطاعت از رهبری الهی در جهاد اقتصادی پیروز خواهند شد.
انسان نباید در انفاق کردن مال بر خدا پیشی بگیرد و بیش از آنچه خدا از زیادی مال که برای صدقه به او داده از ضروریات خود انفاق کند.
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: "اگر خداوند تبارك و تعالى باران رحمت خود را بر شما فرو ريخت، شما نيز دست خود را به جود و بخشش باز كنيد.
و اگر باران رحمت خود را از شما باز گرفت، شما نيز دست از جود و كرم باز داريد مبادا در صدد برآئيد كه در جود و كرم، بر خدا پيشى بگيريد كه خداوند از همه كس به جود و كرم شايستهتر است و اگر صلاح نباشد رحمت خود را باز نمىگيرد". (كافي، ج4، ص54).
..........................................
💥 ﷽《لِّكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ》. (حدید/ ۲۳)
● ترجمه: "ﺗﺎ [ﺑﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﺮ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻭ ﻫﺮ ﻋﻄﺎ ﻭ ﻣﻨﻌﻲ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ] ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺭﻓﺖ، ﺗﺄﺳﻒ ﻧﺨﻮﺭﻳﺪ، ﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻧﺸﻮﻳﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﺩﻧﻜﺶ ﺧﻮﺩﺳﺘﺎ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ] ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۶):
● از راست:
1- جانباز رضا زنگی
2- رزمنده محمود برخورداری
3- رزمنده محمود جلالی
4- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده
🌷 قبول قطعنامۀ پایان جنگ:
● امام خمینی (ره): "من باز مىگويم كه قبول اين مسأله براى من از زهر كشندهتر است؛ ولى راضى به رضاى خدايم و براى رضايت او اين جرعه را نوشيدم.
و نكتهاى كه تذكر آن لازم است اين است كه در قبول اين قطعنامه فقط مسئولين كشور ايران به اتكاى خود تصميم گرفتهاند.
و كسى و كشورى در اين امر مداخله نداشته است. مردم عزيز و شريف ايران، من فرد فرد شما را چون فرزندان خويش مىدانم.
و شما مىدانيد كه من به شما عشق مىورزم؛ و شما را مىشناسم؛ شما هم مرا مىشناسيد. در شرايط كنونى آنچه موجب امر شد تكليف الهىام بود.
شما مىدانيد كه من با شما پيمان بسته بودم كه تا آخرين قطره خون و آخرين نفس بجنگم؛ اما تصميم امروز فقط براى تشخيص مصلحت بود؛ و تنها به اميد رحمت و رضاى او از هر آنچه گفتم گذشتم؛ و اگر آبرويى داشتهام با خدا معامله كردهام.
عزيزانم، شما مىدانيد كه تلاش كردهام كه راحتى خود را بر رضايت حق و راحتى شما مقدّم ندارم. خداوندا، تو مىدانى كه ما سر سازش با كفر را نداريم".
■ (صحيفه امام، ج21، ص 95).
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۷):
● ردیف اوّل در جلوی تصویر (سه نفر): از راست:
1- #شهید_بسیجی_محمود_کریم آبادی
2- #شهید_محمّد_رضا_خواجه بمی (فرزند شهید حجت الاسلام محمّد خواجه بمی)
3- #شهید_پاسدار_علی_خلیلی (برادر شهید طلبه داود خلیلی و جانباز پاسدار عباس خلیلی).
● ردیف دوّم از راست:
1- #شهید_امنیّت_جانباز دفاع مقدس، پاسدار #میرزا_حسن_دشتی خویدکی (از یزدیهای مقیم بم، برادر شهیدان طلبه محمّد رضا، و جانباز ناصر، و جانباز مرحوم محمّد حسین دشتی خویدکی)
2- جانباز محمّد حسین غنیزاده (فرزند مرحوم حجت الاسلام حاج عباس غنیزاده).
🌷 افتخار به شهدا:
امام خامنه ای: "اعتقاد من اين است كه فرزندان شهدا بايد به پدران خود افتخار كنند؛ هم از اين جهت كه اينها نشانههاى ايثار و فداكارى و سربلندى و افتخار يك ملتند، هم از اين جهت كه چشمههاى گشوده و جارى شده معرفت و شناختِ حقيقتند.
نبايد خيال كرد كه جوان و دلاور ميدان نبرد و رزم ما از شهر و روستا خود را به ميدان جنگ مىرسانيد و زحمات را تحمّل مىكرد، فقط به خاطر غلبه احساسات. اينطور نيست.
البته احساسات الهى و اسلامى و انقلابى و معنوى، بسيار مبارك و مغتنم است؛ اما فقط احساسات نبود؛ هدايت عقلانى بود؛ مىفهميدند چه كار مىكنند.
■(حدیث ولایت، بيانات، سال1380)
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۸):
● از راست:
1- #شهید_محمّد_رضا_عسکری (برادر شهید ابوالحسن عسکری)
2- رزمنده جهانگیر نظام آبادی
3- جانباز حسین زنگی
4- جانباز رضا زنگی
● نشسته راست:
1- جانباز (حاج) عباس عباسی برخوردار (پسر خاله شهید محمد رضا عسکری)
2- رزمنده (مرحوم) مصطفی عباس زاده
🌷 تقدیم عضو به خدا
امام خامنه ای: "نقطهى اوج آنجاست كه انسان عضوى را در راه خدا مىدهد. بالاتر از اين كار چيزى نيست.
اگر شما صد سال ديگر هم «چشم» مىداشتيد و در اين مدت از چشم خود هزاران استفاده را در راه خدا مىكرديد، فضيلتش به قدر حالا كه اين چشم را در ميدان جنگ و در راه خدا از دست داديد، نيست.
و اگر دست و پايى كه از شما قطع شده است، تا صد سال ديگر هم با آن كار و تلاش مىكرديد و براى خدا مىدويديد و گره¬هاى مردم را مىگشوديد - كه همهى اين كارها فضيلت دارد- اما بهقدر اين نيست كه اعضاى بدن خود را در راه خدا تقديم كرده باشيد".
■ (حدیث ولایت، بيانات، سال1368).
﷽ 🎇🧕 زن (۲۰):
🧕 زن و کار در اجتماع:
● حضور زن در کارهای اجتماعی نیز لازم است و خداوند به آن سفارش میکند.
در این خصوص به مطالب، احادیث و آیات زیر توجه بفرمایید:
● 1- در آیۀ 71 سورۀ توبه میخوانیم: "مردان و زنان با ايمان ولى (و يار و ياور) يكديگرند، امر به معروف و نهى از منكر مىكنند، و نماز را بر پا مىدارند، و زكات را مىپردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مىنمايند، خداوند به زودى آنها را مورد رحمت خويش قرار مىدهد خداوند توانا و حكيم است"؛
«وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطِيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ».
شرح: در آيات قبل کارهای مشترك مردان و زنان منافق مطرح گرديده كه در پنج قسمت خلاصه مىشد:
امر به منكر، نهى از معروف، امساك و بخل، فراموش كردن خدا، و مخالفت فرمان پروردگار.
در آیۀ فوق کارها و اعمال مردان و زنان با ايمان بيان شده است كه آنهم در پنج قسمت خلاصه میشود و درست نقطه مقابل يكايك صفات منافقان است.
در پايان اين آيه اشاره به نتيجه و پاداش اعمال و کارهای مؤمنان كرده، مىگويد: "خداوند آنها را به زودى مشمول رحمت خويش مىگرداند"؛ (أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ). (تفسير نمونه، ج8، ص 37 - 36).
● ● 2- در ميعادگاه عقبه دوم در بیعت با پیامبر (ص ) علاوه بر هفتاد و سه نفر مرد، دو زن نيز حاضر شدند که يكى «نسيبه» دختر كعب و ديگرى «اسماء» دختر عمرو بن عدى است که همراه آنها بودند. (زندگانى محمد (ص)، ترجمه، ج1، ص 289).
شرح: بنابر این نقل تاریخی یکی از امور سیاسی که زن در آن مداخله میکند بیعت با حاکم است که امروز بیعت زن همان حضور در انتخابات است که یک تکلیف دینی و سیاسی است و در تاریخ اسلام نمونه هائی از بیعتهای بانوان با رهبر را مشاهده میکنیم.
..................................
💥 《... فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ...》. (النساء، ۳۴)
و زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ میکنند.
﷽ 🎇 🚰💡اسراف (۲۷):
🔥 آسیبها و تزیین اعمال اسرافکاران:
💥《وَ إِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَىٰ ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَٰلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ》. (يونس/ ١٢)
ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺭﺳﺪ ، ﻣﺎ ﺭﺍ [ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺣﺎﻟﺎﺕ] ﺑﻪ ﭘﻬﻠﻮ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻩ ﻳﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻳﺎ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ [ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ] ﻣﻰﺧﻮﺍﻧﺪ، ﭘﺲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﻨﻴﻢ ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﻰﺭﻭﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﻛﺮﺩﻥ ﮔﺰﻧﺪ ﻭ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﻩ [ﺑﻪ ﻳﺎﺭﻱ] ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ!! ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻱ "ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻛﺎﺭﺍﻥ" ﺍﻋﻤﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺁﺭﺍﺳﺘﻪ ﺷﺪﻩ [ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻰﻓﻬﻤﻨﺪ]
● اسراف کاران کسانی هستند که از حدود الهی خارج میشوند و در مشکلات میفتند و سپس از خدا کمک میخواهند اما چون خدا نجاتشان داد دوباره اسراف کاری و تجاوز از قوانین الهی را در پیش میگیرند.
﷽ 🎇 🤶 فرزند (۵۱):
🤶 ارزش مندی زنان فرزند آور:
● امام صادق (ع) فرمود: “رسول خدا (ص) و يا اميرالمؤمنين (ع) فرمودند: زنان چهار گونهاند:
1. آنان كه خير سرشار دارند.
2. آنان كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارند.
3. آنان كه گرفته و بداخلاق با شوهر هستند.
4. آنان كه چونان زنجير فرسايندهاى كه از پوست ساخته شده و پر از شپش است، بر گردن شوهران آويزانند (ضرب المثل عربی).
(در تهذيب آمده كه در حديث ديگرى كودن بداخلاق با شوهر به جاى خوار كننده و بداخلاق با شوهر آمده است. در كافى نيز در جاى ديگرى همين گونه آمده است).
● امام باقر (ع) فرمود: "زنان چهار دستهاند: برخى از آنان فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارند و برخى از آنان خير سرشار دارند و برخى گرفته و اخلاقى ناگوار با شوهر دارند و برخى چونان زنجير فرسايندهاى بر گردن شوهران آويزانند”.
● اميرالمؤمنين (ع) فرمود: “زنان چهارگونهاند: زنى كه خير سرشار دارد، زنى كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارد و زنى كه با شوهرش گرفته و بداخلاق است و آن بند شپش است كه خداوند آن را در گردن هركس كه مىخواهد مىگذارد و هر زمان كه بخواهد از آن مىكند”.
● رسول خدا (ص) فرمود: “زنان چهار گونهاند: زنى كه فرزندى در شكم و فرزندى در آغوش دارد و زنى كه خير سرشار دارد و زنى كه كودن و بداخلاق با شوهر است و زنى كه نازاست”.
■ (منابع فقه شيعه، ج25، ص: 141).
.................................
💥 ﷽《وَ لَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا》. (الإسراء/ ۳۱)
"و فرزندانتان را از ترس فقر، نکشید! ما آنها و شما را روزی میدهیم؛ مسلماً کشتن آنها گناه بزرگی است".
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۸۹):
● از راست:
1- جانباز پاسدار علی رستم آبادی (فرزند ابراهیم، برادر جانباز بسیجی محمد رستم آبادی)
2- رزمنده ......
🌷رزمندگی تجارتی پر سود:
💥 ﷽ 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ(۱۰) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَ أَنفُسِكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ(۱۱) يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ(۱۲) وَ أُخْرَىٰ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِيبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ(۱۳) 》. (صف/ ۱۳-۱۰)
● ترجمه: ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺠﺎﺭﺗﻲ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﻧﺠﺎﺕ میدﻫﺪ؟ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﻳﻦ [ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ] ﺍﮔﺮ [ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺁﻥ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ [ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ] ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺗﺎ ﮔﻨﺎﻫﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ [ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ] ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ. ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ [ﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ] ﻳﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻩ.
﷽ 🎇 🧠 عقل و تعقل (۲۶):
🧠 عقل «حیاء» و «دین» را بهمراه خود دارد:
● از امام علی (ع) روایت شده که فرمود: "جبرئيل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم من مأمور شده ام كه تو را در انتخاب يكى از سه چيز مخير سازم پس يكى را برگزين و دو تا را واگذار.
آدم گفت چيست آن سه چيز؟ گفت: «عقل» و «حياء» و «دين» آدم گفت عقل را برگزيدم، جبرئيل به حياء و دين گفت شما بازگرديد و او را واگذاريد، آن دو گفتند اى جبرئيل ما مأموريم هرجا كه عقل باشد با او باشيم. گفت خود دانيد و بالا رفت.
● شرح: از مجموع اين روايت چنين استفاده مى شود كه عقل با حياء و دين لازم و ملزومند و از يك ديگر جدا نشوند پس خداوند به هر كس عقل عنايت كند حياء و دين هم عنايت كرده است و كسي را كه با حياء و متدين يافتيم بايد او را عاقل هم بدانيم.
■ (أصول الكافي، ترجمه مصطفوى، ج1 ، ص 11).
................................
💥《الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ》. (الزمر/ ۱۸)
"ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻬﺘﺮﻳﻨﺶ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻧﻨﺪ.
﷽ 🎇 👹 شيطان (۳۱):
👹 عمل به مکتب اسلام و نجات از شرّ شیطان:
● پناه بردن به اسلام از دیگر مظاهر پناه بردن به خداوند است به این معنا که عمل به دستورات مکتب اسلام انسان را از شرّ شرور محافظت میکند.
● امام خمینی (ره) میفرماید: "راه خود را با قدرت الهى و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ايمانى و روحى ادامه دهيد؛ و به هيچ چيز الا مصالح اسلام و مسلمين فكر نكنيد. و در اين صورت خداوند تعالى پشت و «پناه» شماست". (صحيفه امام، ج18، ص 6).
شیطان مخالف مکتب اسلام است زیرا گسترش مکتب اسلام مانعی بر سر راه وسوسه های او و فریب دادن انسانهاست.
اگر انسانها به مکتب اسلام عمل کنند رنجها و شرور زندگی آنها از بین میرود زیرا شرور از مظاهر شیطان است و اسلام راه مستقیم و مبارزۀ با شیطان را به انسان نشان میدهد.
● امام خمینی (ره) میفرماید: "بزرگان ما توجه كنند، به عمق مطالب برسند. اقشار مختلفه دارند با هم مجتمع مىشوند. اوّلى كه اسلام بنا شد كه تحقق پيدا بكند، «شيطان بزرگ» رفت و شياطين را فرياد زد كه اگر اين اسلام درست بشود، كارها همه لنگ است.
حالا هم فرياد بلند شده است. فرياد بلند كردند براى اينكه قانون اساسى را به تعويق بيندازند.
بايد آقايان توجه كنند؛ آنهايى كه حسن نيت دارند مطالعه كنند، دقت كنند؛ تحت تأثير اشخاصى كه مفسد هستند نروند، روشنفكران ما تحت تأثير روشنفكران حرفهاى نروند، حقوقدانهاى ما تحت تأثير حقوقدانهاى غربى نروند، وكلاى دادگسترى ما تحت تأثير غربزدهها نروند، قضات ما تحت تأثير اشخاصى كه غربزدهاند نروند، دانشگاه ما تحت تأثير اشخاصى كه در دانشگاه افساد مىكنند نروند، كارگرهاى ما، دهقانان ما، تحت تأثير اشخاص مفسد نروند.
اينها «شياطينى» هستند كه در صدر اسلام هم «شيطان بزرگشان» فرياد زد و همه را با هم مجتمع كرد، الآن هم مىخواهند همين كار را بكنند". (صحيفه امام، ج8، ص 162).
● از امام علی (ع) روایت شده که فرمود: "پيامبر (ص) چند ماه از سال را در غار حراء مىگذراند، فقط من او را مشاهده مىكردم و كسى جز من او را نمىديد.
در آن روزها در هيچ خانه اسلام راه نيافته بود جز خانه رسول خدا (ص) كه خديجه هم در آن بود و من سوّمين آنان بودم.
من نور وحى و رسالت را مىديدم، و بوى نبوّت را مىبوييدم من هنگامى كه وحى بر پيامبر (ص) فرود مىآمد ناله شيطان را شنيدم.
گفتم اى رسول خدا! اين ناله كيست؟ گفت: شيطان است كه از پرستش خويش مأيوس گرديد و فرمود: على! تو آنچه را من مىشنوم، مىشنوى، و آنچه را كه من مىبينم، مىبينى، جز اينكه تو پيامبر نيستى بلكه وزير من بوده و به راه خير مىروى". (نهج البلاغة، ترجمه دشتى، ص 399).
● پناه بردن به مکتب اسلام با یاد خداوند و پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) صورت میگیرد زیرا اینها وسایل دور کردن شیطان از زندگی است که دوست دارد بنی آدم را همانند حضرت آدم فریب بدهد و آنها را از خوشبختی دور و وارد در رنج و بدبختی کند.
● امام خمینی (ره) میفرماید: "ايمانتان را تقويت كنيد، به اسلام «پناه» ببريد؛ همهمان به اسلام «پناه» ببريم. همه جا «ياد» خدا باشيم.
من مىدانم كه ورزشكارها در گودهاى زورخانه ياد خدا هستند، ياد امير المؤمنين هستند. تقويت كنيد اين ياد خدا را. تقويت كنيد اين ياد مولا را و همه با قدرت، همه با ايمان، ان شاء اللَّه به پيش برويد. (صحيفه امام، ج8، ص 35).
........................................
💥 ﷽《أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (۶۰) وَ أَنِ اعْبُدُونِي هَٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (۶۱) (یس، ۶۰ تا ۶۱).
ﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﺁﺩم ! ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻧﻜﺮﺩم ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎﺳﺖ ؟ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ.
﷽ 🎇 🔥 گناه (۲۷):
🔥 پناه بر خدا از کوچک شمردن گناه صغیره:
● در دعای هشتم صحیفۀ سجادیه میخوانیم: "بار خدايا، به تو پناه مىبريم از بدى باطن و «حقير شمردن» گناهان خُرد و از اينكه شيطان بر ما چيره شود يا روزگار ما را واژگون بخت گرداند يا پادشاه بر ما ستم ورزد"؛
«وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ وَ احْتِقَارِ الصَّغِيرَةِ وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ». (صحيفة السجادية، ص 56، دعای 8 )
🔥 تکفیر گناه:
● کار در «تکفیر» و جبران گناهان تاثیر بسیار زیادی دارد. بعضی گناهان وجود دارد که هیچ چیز نمیتواند کفاره آنها بشود جز رنجی که انسان در کار کردن برای طلب معیشت میبرد.
● چنانکه نقل شده است که روزی رسول اكرم (ص) فرمودند: "بعضى از گناهان هست که آنها را نماز يا صدقه جبران نميكند، گفتند ای رسول خدا، پس چه چيز كفاره آنها میشود؟ فرمود: "غم و اندوه در طلب معيشت و زندگى". (الدعوات، ص56).
● همچنین رسول خدا میفرماید: "هر كس شب را خسته از طلب حلال به روز برساند، آمرزيده است". (مجموعه ورام، ج2، ص 167).
.......................................
💥﷽《أَوَ لَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ كَانُوا مِن قَبْلِهِمْ كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ آثَارًا فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ مَا كَانَ لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ》. (غافر/ ۲۱)
● ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﮔﺮﺩﺵ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ؟ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪﺗﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺁﺛﺎﺭﻱ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﺗﺮ [ﭼﻮﻥ ﻗﻠﻌﻪ ﻫﺎ، ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﻭ ﻛﺎﺥ ﻫﺎﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺤﻜﻢ] ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ، ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ [ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ] ﮔﺮﻓﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﮔﺮﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ.
﷽ 🎇🌷رزمندگان بم (۶۷۰):
● از راست:
1- جاباز پاسدار مصطفی بدرآبادی (از بم – روستای بدرآباد)
2- رزمنده بسیجی محمّد فانی ملکی (از بم – روستای باغچمک)، (اهواز، پل مرکزی، سال 1362)
🌷جهاد و شهادت از وسایل امتحان الهی:
💥 ﷽《أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنكُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرِينَ (۱۴۲) وَ لَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنتُمْ تَنظُرُونَ》. (آل عمران، ۱۴۳-۱۴۲)
● ترجمه: ﺁﻳﺎ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻳﺪ [ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥِ ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻤﻞ] ﻭﺍﺭﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻰﺷﻮﻳﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺧﺪﺍ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ] ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺷﻤﺎ [ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺷُﻬﺪﺍﻱِ ﺑﺪﺭ] ﻣﺮﮒِ [ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ] ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺎﺭﻭﻳﻲ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺳﺨﺖ ﺁﺭﺯﻭ میکرﺩﻳﺪ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻳﺪ [ﺑﻪ ﻫﺮﺍﺱ ﺍﻓﺘﺎﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﻴﭻ ﺍﻗﺪﺍﻣﻰ] ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎﻱ ﺁﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻴﺪ!
﷽ 🎇 💝 ازدواج (۱۷۰):
💝 استحباب دوست داشتن همسر و مطلع ساختن زن از آن و كراهت زيادهروى در آن (۳):
● پيامبر (ص) فرمود: "زنان بندها (دامها) ى شيطان هستند".
● عكاف بن وداعه در حديثى از رسول خدا (ص) روايت كرد كه پيامبر خدا (ص) فرمودند:
"شيطان اسلحهاى كاربردتر از زنان براى صالحان ندارد مگر صالحانى كه ازدواج كردهاند اينان پاك و مبرّا هستند.
اى عكاف! واى بر تو. زنان همنشينان ايوب، داود، يوسف و كرسفاند. پرسيدم: اى رسول خدا كرسف كيست؟
حضرت فرمود: مردى بود كه در ساحل دريا سيصد (سى) سال به عبادت خدا مشغول بود روزها را روزه مىگرفت و شبها را بيدار بود.
سپس او در رابطه با زنى كه به آن عشق پيدا كرد، به خداوند بزرگ كافر شد و عبادت خدا را كه بدان مشغول بود ترك كرد سپس خداوند به خاطر بعضى از كارهايش او را حفظ كرد و توبهاش را پذيرفت واى بر تو اى عكاف ازدواج كن ..".
● اميرالمؤمنين (ع) فرمود: "از اينكه زياد عقل و هوشت را به زنان بدهى و مغرور به لذتهاى دنيا بشوى بترس چرا كه دلدادگى به زنان، انسان را در سختى قرار مىدهد و فريب لذتها را خوردن انسان را خوار مىسازد".
■ (منابع فقه شيعه، ج25، ص: 117)
......................................
💥 《وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانكِحُوا مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا》. (نساء/ ۳)
● ﺍﮔﺮ ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥِ ﺑﺪﻭﻥ ﭘﺪﺭ ﺑﻪﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﺎ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻧﻜﻨﻴﺪ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﻳﺎ ﭼﻬﺎﺭ ﺯﻥِ ﺩﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺣﻠﺎﻝﺍﻧﺪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﻴﺪ.
ﺑﺎﺯ ﺍﮔﺮ ﻣﻲﺗﺮﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻫﻤﺴﺮ ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺑﻪ ﻳﮏ ﺯﻥِ ﺁﺯﺍﺩ ﻳﺎ ﻛﻨﻴﺰﻫﺎ ﻛﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻛﻤﺘﺮی ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻛﺘﻔﺎ ﻛﻨﻴﺪ. ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻔﺎﺭﺵﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺘﺎﻥ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ﻣﻲﻛﻨﺪ.
﷽ 🎇 🏡 بهشت و بهشتیان (۲۰):
● امام صادق (ع) در ادامه به مِسْمَع {که از گریه کنندگان بر امام حسین بود} فرمودند:
توجّه داشته باش تو از كسانى هستى كه از آب آن حوض مىآشامى. و نيست چشمى كه براى ما بگريد مگر آنكه از نعمت نظر نمودن به آب كوثر بهرهمند شده و از آن سيراب مىگردد.
دوستداران ما كه از آب كوثر مىآشامند پس از نوشيدن از آن لذّتى كه برده و طعمى كه چشيده و شهوتى كه در آنها پديد آمده به مراتب بيشتر از لذّت و طعم و شهوتى است كه به ديگران يعنى كسانى كه در مرتبه پائينتر از حبّ ما هستند اعطاء مىگردد.
■ (كامل الزيارات، ص102).
.................................
💥 ﷽《مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَ أَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَ أَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَ لَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَ سُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ》. (محمد، ۱۵)
توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب (طهور) که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوهها وجود دارد؛ و (از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده میشوند که اندرونشان را از هم متلاشی میکند؟!
﷽ 🎇 🌍 دین و تدین (۵۴) :
🌍 علم دین (۷):
🌍 دسته بندی معلومات دينی (۲):
● دستۀ اوّل معلوماتي است كه عمل به آنها كار قلب انسان است و این قلب انسان است بايد به آنها گره بخورد و معتقد شود و اعضاي ديگر نبايد كاري را انجام دهند.
مثل خدا هست، خدا رحمن و رحيم است، انسان مختار است، فرشته هست، جن داراي توليد نسل است و غیره.
● اين معلومات به «هستها و نيستها» نیز شهرت دارد و فکر و تعقل به عنوان مقدمه کشف آنها در این علوم دخیل است.
● این معلومات اهمیت زیادی دارد بگونه ای که زیربنای بخشهای دیگر علوم اسلامی است همانطور که گفته شده «ایدئولوژی» زیر بنای «مکتب» است یعنی هر کاری که انسان میخواهد انجام دهد ابتدا اصول زیربنائی و مبانی تفکراتی کارها را میسازد بعد آن کار را انجام میدهد و در اینجا عمل فرق نمیکند که عدل باشد یا ظلم در هر صورت اندیشه توجیهی میخواهد.
بعنوان نمونه «هیتلر» پانصد فیلسوف و دانشمند درجه یک آلمان را دور خودش اجیر کرده بود و دستور میداد هر چه میگوئیم شما باید توجیه علمی کنید، برای اینکه ما نمیفهمیم علم چیست؟
و یا «موسیلینی»، بیست فیلسوف ایتالیائی را دعوت کرد و در یک اطاق نشاند، یک مرتبه وارد شد و گفت من تا پانزده روز دیگر میخواهم انتخاب شوم شما باید یک ایدئولوژی درست کنید، آنها هم گفتند چشم قربان ما کارمان همین است". (عدل در جهان بینی توحید، به نقل از نیازهای انسان امروز).
● خلفای بنی امیه برای توجیه ظلم و ستم خود از دانشمندان دینی کمک میگرفتند.
● امام چهارم در نامه ای که به یکی از دانشمندان خود فروخته عصر خود به نام «محمّد بن مُسلم زُهَری» که علم را در خدمت دستگاه خلافت قرار داده بود به صورت توبیخ مینویسد:
"و بدان كه كمترين چيزى كه كتمان نمودهاى و سبكترين بارى كه بر دوش دارى اين است كه با انس خود، ستمگر را از وحشت تنهايى رها ساختهاى و راه گمراهى را با نزديك شدن به او و پذيرفتن دعوتش، برايش هموار كردهاى؛
وه چه مىترسم كه فرداى قيامت همراه با خيانتكاران گرفتار گناه خود باشى و به خاطر درآمدى كه در اثر كمك به ستمگران به دست آوردهاى مورد بازخواست قرار گيرى.
زيرا تو چيزى را دريافت كردهاى كه نه از آن تو است و نه از آن كسى كه آن را به تو بخشيده است و به كسى نزديك شدهاى كه حقّ هيچ كس را نپرداخته است و تو نيز از اين نزديكى خود به او براى جلوگيرى از باطل استفاده نكردهاى و كسى را كه به جنگ خدا رفته دوست داشتهاى.
آيا غير از اين است كه دعوت آنها از تو براى اين بود كه تو را محور چرخش دستگاه ظلم و ستم خود قرار دهند؟
با پُل قرار دادن تو راهى براى گرفتار ساختن مردم پيدا كردند و تو را نردبان گمراهى و مبلّغ تبهكارى و پوينده راه خود نمودند.
در تو نسبت به علماء [آل محمّد (ع)] بذر شك و شبهه كاشتند و به وسيله تو دل نادانان را صيد كردند و تو آن چنان در اين كار پيش رفتى كه برجستهترين وزيران و نيرومندترين ياران آنها هم نمىتوانستند اين چنين فسادشان را اصلاح جلوه دهند و راه رفت و آمد خواصّ و عوام را به درگاه آنها هموار سازند.
چه بسيار كم در برابر آنچه از تو گرفتند به تو مزد دادند، چه كم براى آبادى دنياي تو در برابر تخريب آخرتت مايه گذاشتند!
پس مراقب خود باش كه ديگرى به فكر مراقبت تو نيست و همچون مردى مسئول، به حساب خود رسيدگى كن.(تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص276).
● نمونه دیگر اینکه خلفای بنی امیه اندیشة جبر و توجیه اصل عدالت خدا و تعریف خاص از حُسن و قبح یا خوبی و بدی را ترویج میکردند تا پایه های حکومت خود را محکم کنند و این همان زیر بنا بودن اندیشه ها و معارف نسبت به اعمال است.
.....................................
💥 ﷽《وَ مَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ》. ﴿التوبة، 122﴾
"و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه اى از آنان، دسته اى كوچ نمى كنند تا [دسته اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند باشد كه آنان [از كيفر الهى] بترسند ؟