دیدار مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز فارس با تولیت حرم مطهر
امروز چهارشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۱، دکتر احمد پهلوانیان، مدیرکل جدید صدا و سیمای مرکز فارس به همراه جمعی از معاونان و مدیران این مرکز، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب التکریم، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس، دیدار کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این دیدار، ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه رسانه در جهان امروز، پیرامون راه کارهای تبیین جایگاه متعالی سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در رسانه ملی، گفتگو شد.
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143616
@SHAHECHERAGH
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
در هفتمین جلسه از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، عنوان شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: کامل ترین الگو و اسوه ای که خداوند برای بشر خلق کرده، شخص رسول الله(ص) است
چهارشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۱، جلسه هفتم از سلسله نشست های تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام با کارکنان این بارگاه منور، در رواق دارالذکر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری در این نشست، ضمن تبریک هفته وحدت و ایام میلادهای با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم) و امام جعفر صادق علیه السلام، و تشکر از خدام و کارکنان این بارگاه منور در خدمت رسانی به زائران و مجاوران حرم مطهر، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۲۱ سوره احزاب می فرماید: لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا یعنی مسلّماً برای شما در زندگی، رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند. بسیاری از مفسران قرآن در ذیل این آیه شریفه، تاکیداتی را که در آن آمده؛ هم "ل" تاکید، هم "قد" و فعل "کانَ" بیان گر وجوب دانسته اند. یعنی بر مومنین و امت اسلام واجب است، اگوی خود را شخص رسول الله قرار بدهند.
وی ادامه داد: کامل ترین الگو، نمونه و اسوه ای که خداوند برای بشر خلق کرده، شخص رسول الله است. اکمل و أتم انسان های روی زمین، خود پیامبر(ص) است. حال آیا منطقی است با وجود چنین الگوی متعالی، انسان به دنبال الگوهای تک بعدی و بدتر از آن الگو قرار دادن افرادی که گفتار و رفتار آن ها، پر از تضاد و گناه است برود؟ همچون بعضی بازیگران و یا خوانندگان فاسد و مسخ شده غربی، که در آن جوامع و حتی فراتر از آنجا، به عنوان الگو مطرح هستند. برای امت اسلام چه سعادتی بالاتر از این که گوهرها و الگوهایی همچون پیامبر اکرم(ص)، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و عترت رسول الله(ص)، وجود دارند.
تولیت حرم مطهر خاطرنشان کرد: در شرایطی که دنیای غرب سعی دارد جهان بینی و سبک زندگی باطل خود را با ابزارهای تبلیغی متعددی که در اختیار دارد، به عنوان الگو معرفی کند، بر مسلمانان است که از خود و خانواده هایشان در برابر این تهاجم فرهنگ کفر، با قرار دادن نبی مکرم اسلام(صلوات الله علیه)، به عنوان الگوی صحیح در زندگی، مراقبت کنند. "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَة" ، اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خود و خانواده خود را از آتشى كه هيزم آن مردم و سنگ ها هستند، نگه داريد.
وی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص)، خطاب به امیرالمومنین(ع) می فرماید "يَا عَلِيُّ ثَلاَثَةٌ تَحْتَ ظِلِّ اَلْعَرْشِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ" اى على! روز قيامت سه فرد در زير سايۀ عرش خواهند بود. "رَجُلٌ أَحَبَّ لِأَخِيهِ مَا أَحَبَّ لِنَفْسِهِ" انسانی كه آنچه براى خود مىپسندد براى برادرش نيز بپسندد؛ "وَ رَجُلٌ بَلَغَهُ أَمْرٌ فَلَمْ يَتَقَدَّمْ فِيهِ وَ لَمْ يَتَأَخَّرْ حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ ذَلِكَ اَلْأَمْرَ لِلَّهِ رِضًا أَوْ سَخَطٌ" نفر دوم فردی است كه با كارى مواجه شود، ولى گامى پس و پيش ننهد مگر آنكه بداند اين كار مورد نظر و پسند خداست يا نه؛ یعنی ملاک انجام یک عمل، رضایت و یا غضب الهی می شود، این موارد، شاخصه های کنترلی است که پیامبر(ص) می فرمایند. "وَ رَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أَخَاهُ بِعَيْبٍ حَتَّى يُصْلِحَ ذَلِكَ اَلْعَيْبَ مِنْ نَفْسِهِ فَإِنَّهُ كُلَّمَا أَصْلَحَ مِنْ نَفْسِهِ عَيْباً بَدَا لَهُ مِنْهَا آخَرُ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ فِي نَفْسِهِ شُغُلاً" و فردی كه از برادر خود عيبى نگيرد تا آنكه آن را در خود اصلاح نمايد، زیرا هر عيب خود را که اصلاح كند، عيب ديگرش ظاهر مىشود و انسان را همان بس كه به خود پردازد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: این فرمایشی بود که اشرف پیامبران الهی به اعظم اولیای الهی، فرمودند، ما هم تلاش کنیم، به عنوان امت رسول الله(ص) و پیروان امیرالمومنین(ع) در مسیر عمل به این توصیه ها گام برداریم تا اِن شاءالله شاهد شکل گیری جامعه ای سالم و صالح باشیم.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143618
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201107
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
در جلسه پانزدهم، از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" عنوان شد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری: نقش مردم در نظام سیاسی اسلام، چون بر پایه عقل و وحی به سامان رسیده و به ایمان و یک باور بنیادی تبدیل شده، از استحکام و قوّت بیشتری نسبت به سایر جهان بینی ها برخوردار است
امروز پنجشنبه، ۲۱ مهر ۱۴۰۱، جلسه پانزدهم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در این جلسه به ادامه بحث جلسه گذشته پیرامون نقش مردم در نظام سیاسی اسلام پرداخت.
وی اظهار کرد: در جلسه گذشته، دو پاسخ برای سئوال "جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلام" ارائه شد. اکنون در این جلسه به تشریح پاسخ سوم می پردازم.
این استاد حوزه و دانشگاه در تشریح پاسخ سوم گفت: مطالعه در ساختار سیاسی نظام های حکومتی رایج در جهان، حقیقت مهمی را در اختیار می گذارد که در جای خود قابل توجه فراوان است. آن حقیقت مهم این است که بی توجهی کامل، توجه محدود و یا توجه ویژه به نقش مردم در حاکمیت سیاسی، همگی مبتنی بر همان جهان بینی خاصی است که مبنا و اساس رویش یک نظام سیاسی است.
وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که نظام های سیاسی از دل جهان بینی ها سر بر می آورند؛ یعنی در حقیقت این جهان بینی ها هستند که تکلیف و نوع نظام های سیاسی را در جوامع انسانی مشخص می کنند. چنانکه سایر نظام ها و برنامه های اجتماعی، اعم از تعلیمی، تربیتی، اقتصادی، حقوقی، قضایی نیز در هر جامعه ای بر آمده از همان جهان بینی هایی است که ابتدا بر هر جامعه ای حاکم شده است.
تولیت حرم مطهر ادامه داد: در نظام های استبدادی و یا پادشاهی مطلقه، اعتقاد اساسی این است که توده های مردم در امر اداره جامعه از آغاز مسلوب الأختیار آفریده شده و محکوم به اطاعت محض از حاکمان خود هستند و حاکمان نیز از آغاز، حاکم و مسلط بر جان و مال مردم آفریده شده اند و شأن حکمرانی در دستگاه آفرینش فقط در وجود آنان نهادینه شده است.
وی اضافه کرد: بر اساس همین اعتقاد، قدرت، توان و هنرحکومت بر مردم در دستگاه آفرینش به گروه خاصی واگذار گردیده و به صورت ارثی و ژنتیکی تا پایان تاریخ در همان گروه تداوم می یابد. اعتقاد به اینکه در دستگاه خلقت، پادشاه از اول پادشاه متولد می شود و رعیّت هم از آغاز رعیت متولد می شود و هیچ عاملی نمی تواند این روند طبیعی را تغییر دهد، یک جهان بینی را پدید می آورد که از درون آن نظام استبدادی و یا پادشاهی مطلقه متولد می گردد. تا زمانی که همین جهان بینی غلط بر فکر و ذهن و باور شهروندان یک جامعه حاکم باشد به صورت طبیعی نظام سیاسی آن جامعه نظامی استبدادی و یا پادشاهی مطلقه خواهد بود.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در پاسخ به این پرسش که آیا در جهان مدرن امروز چنین حکومت هایی وجود دارند؟ بیان کرد: پاسخ مثبت است. با کمال تعجب باید گفت در جهان معاصر حاکمیت سیاسی در بسیاری از کشورها از نوع پادشاهی است. این کشورها عبارتند از: آندورا، بحرین، بلژیک، بوتان، برونئی، کامبوج، دانمارک، ژاپن، اردن، کویت، لسوتو، لیختناشتاین، لوکزامبورگ، مالزی، موناکو، مراکش، هلند، نروژ، عمان، قطر، عربستان، اسپانیا، سوئد، تایلند، تونگا، امارات، انگلیس (شامل ۱۶ کشور: ۱ـ آنتیگوآ و باربودا؛ ۲ـ استرالیا؛ ۳ـ باهاما؛ ۴ـ باربادوس؛ ۵ـ بلیز؛ ۶ـ کانادا؛ ۷ـ گرانادا؛ ۸ـ جامائیکا؛ ۹ـ نیوزیلند؛ ۱۰ـ پاپوآ گینه نو؛ ۱۱ـ سنتکیتس و نویس؛ ۱۲ـ سنت لوسیا؛ ۱۳ـ سنت وینسنت و گرنادینها؛ ۱۴ـ جزایر سلیمان؛ ۱۵ـ تووالو؛ ۱۶ـ انگلیس).
وی در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون روابط مدعیان لیبرال دموکراسی مانند آمریکا و فرانسه با اینگونه حکومت ها گفت: پاسخ این است که روابط مدعیان لیبرال دموکراسی غرب با اینگونه حکومت ها نه فقط بسیار حسنه، گرم و بدون هرگونه تنشی است، که بسیاری از این حکومت ها تحت الحمایه کامل آمریکا و فرانسه و انگلیس هستند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری، دلیل این موضوع را اینگونه توضیح داد که زیرساخت اصلی لیبرال دموکراسی، سرمایه داری و اصالت سود است و تا زمانی که سران این حکومت ها، گاو شیرده خوبی باشند، سردمداران غرب هیچ مشکلی با آنها نخواهند داشت، اگر هم احیاناً مشکلی پیش آید فقط گاو را تغییر می-دهند نه ساختار سیاسی را.
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
وی در مورد جهان بینی نظام های لیبرال دموکراسی گفت: در نظام های لیبرال دموکراسی، جهان بینی عمومی این گونه شکل گرفته است که اولاً: انسان با ابزار حس و عقل ابزاری در حوزه های گوناگون و از جمله اقتصاد، سیاست، حقوق و اخلاق، محور و مقیاس نهایی به شمار می آید یعنی اومانیسم، و ثانیاً: قلمرو دین، صرفاً به جنبه خصوصی زندگی بشر محدود می باشد و ساحت های مختلف حیات انسانی از قبیل سیاست، حکومت، علم، اخلاق و حقوق، همگی بر اساس عقل و فهم نسبی بشر سامان می یابند یعنی سکولاریزم، و ثالثاً: انسان باید از آزادی کامل برخوردار باشد، برای جامعه و سرنوشت خودش تصمیم بگیرد و بر دولت و نهادهای حاکمیتی نظارت داشته باشد یعنی لیبرالیزم.
وی اضافه کرد: اعتقاد به محوریت انسان و نه خدا و بر کنار بودن دین از همه عرصه ها و ساحت های مختلف اجتماعی و قایل شدن حق آزادی کامل برای انسان، به صورت طبیعی به برجسته شدن نقش مردم در نظامِ سیاسیِ مبتنی بر چنین تفکّری می انجامد. براین اساس توجه ویژه به نقش مردم در نظام های لیبرال دموکرات، بخشی از جهان بینی و تفکّر کلانی است که از درون آن چنین نظام هایی متولد می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در مورد نظام های کمونیستی، سوسیالیستی و فاشیستی گفت: تأمل در ماهیت این نظام ها، این حقیقت را نمایان می سازد که اینگونه نظام ها نیز بخشی از جهان بینی کلانی هستند که ابتدا بر ذهن و فکر و فرهنگ مردمان کشورهایی حاکم گردیده و بدنبال حاکمیت آن جهان بینی ها، این نظام های سیاسی پا به عرصه وجود گذاشته اند. عکس این قضیه نیز می تواند صادق باشد بدین صورت که هرگاه جهان بینی خاصی از ذهن و فکر و فرهنگ مردمی رخت بربندد به صورت طبیعی نظام سیاسی مبتنی بر آن جهان بینی نیز از صحنه اجتماع منقرض می شود.
وی اظهار کرد: ما وقتی کتاب «نبرد من» هیتلر را مطالعه می کنیم به روشنی بر این مطلب واقف می شویم که هیتلر قبل از آنکه فاشیزم را پایه گذاری کند، به نوعی تبعیض نژادی مفرط در آفرینش اعتقاد پیدا کرده و سپس به دنبال پایه گذاری یک نظام سیاسی بر اساس همان اعتقاد و جهان بینی بر آمده است. هیتلر در کتاب نبرد من این جهان بینی را به روشنی تبیین کرده است و برای تأسیس نظام سیاسی مورد نظر خود جمع بزرگی از مردم آلمان را با جهان بینی خود همراه کرده است.
تولیت حرم مطهر، خاطرنشان کرد: بر همین اساس، هر گاه در میان شهروندان جامعه ای اعتقاد و باور عمومی این باشد که: ۱. خالق، مدبّر و محور هستی خداوند است؛ ۲. حق حاکمیت اولاً و بالذات از آن خداوند است؛ ۳. حاکمیت هیچ عنصر انسانی جز با اذن خداوند حقّ و مشروع نخواهد بود؛ ۴. هیچ قانونی جز دین خدا و شریعت آسمانی نمی تواند در تنظیم روابط اجتماعی آدمیان مبنا قرار گیرد و ۵. شهروندان فقط از آزادی خدادادی و حقوق مشروع در چارچوب شریعت اسلامی برخوردارند، بی گمان نظام سیاسی برآمده از چنین جهان بینی و اعتقادی باید مشروعیت خود را از ناحیه خداوند دریافت نماید، دین خدا را مبنای اقدامات خود قرار دهد و در چارچوب شریعت اسلامی به برآوردن حقوق مشروع شهروندان اقدام نماید. در چنین نظامی نقش مردم پیش از آنکه در انتخاب حاکم دیده شود در انتخاب و پذیرش اصل دین نقشی اساسی به شمار می آید.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی، در نتیجه گیری آنچه گذشت اظهار کرد: جایگاه و نقش مردم قبل از آنکه در نظام های سیاسی، مورد مطالعه و تجزیه وتحلیل قرار گیرد باید در انتخاب و پذیرش جهان بینی های کلانی که از درون آنها نظام های سیاسی متولّد می شوند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. از منظر چنین تحلیلی، نقش مردم در تولد، استقرار و کارآمدی نظام سیاسی مورد نظر اسلام، نه فقط با نقش مردم در تولد و به بار نشستن سایر نظام های سیاسی دنیا کمتر نخواهد بود، بلکه از آنجا که چنین جهان بینی بر پایه عقل و وحی به سامان رسیده و به ایمان و یک باور بنیادی تبدیل شده است نقش مردم در نظام سیاسی آن، از استحکام و قوّت بیشتری برخوردار است.
شایان ذکر است سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه"، پنجشنبهها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات تولیت حرم مطهر و فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.
از عموم علاقهمندان، بهویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می آید.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143617
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201106
مراسم جشن میلاد باسعادت نبیمکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع)
همزمان با فرا رسیدن ۱۷ ربیع الاول، سالروز میلاد خجسته حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و رئیس مذهب تشیّع، امام جعفرصادق علیه السلام، سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، غرق نور و شادی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در شب این میلادهای باسعادت، همزمان با مراسم نورافشانی حرم مطهر، حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری به ایراد سخن پرداخت، حاج محمد یزدخواستی، دعای پرفیض کمیل را قرائت و محمدرضا فرخی مولودیخوانی کرد.
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143619
برگزاری ویژه برنامه عصر شعر "گل لبخند" در حرم مطهر
به مناسبت ولادت باسعادت نبیمکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و امام جعفر صادق(علیه السلام)، ویژه برنامه عصر شعر "گل لبخند" در رواق دارالعباده حرم مطهر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در این محفل ادبی، جمعی از شاعران استان فارس، اشعار طنز خود را به مناسبت این میلاد خجسته، قرائت کردند.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201109
برگزاری محفل انس با قرآن کریم، ویژه خواهران بهمناسبت گرامی داشت هفته وحدت
بهمناسبت بزرگداشت هفته وحدت و میلاد باسعادت نبیمکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و امام جعفر صادق علیه السلام، محفل انس با قرآن کریم، ویژه خواهران در رواق دارالذکر حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، در این محفل نورانی، ضمن تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاریان، تواشیح در ثنای حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، اجرا شد.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201110
برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه بانوان در حرم مطهر، به مناسبت بزرگداشت هفته وحدت
در ادامه برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی ویژه بانوان در حرم مطهر، کارگاه عظمت مادرانه با موضوع "شیوه های رشد تفکر عاقلانه در دختران"، در سالن ولایت حرم مطهر و کارگاه شکوه دخترانه، با موضوع "تفکر عاطفی دخترانه یا تفکر عقلانی دخترانه؟"، در بوستان کودک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در کارگاه عظمت مادرانه، سرکار خانم متحد و در کارگاه شکوه دخترانه، سرکار خانم دهقان به ایراد سخن پرداختند.
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143621
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
تاکید تولیت حرم مطهر بر اهمیت تشکل ها در تبیین و پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی
اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به همراه جمعی از دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه، ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام و زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب التکریم، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت آستان مقدس، در فضایی صمیمانه دیدار و گفتگو کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، تولیت حرم مطهر در این دیدار، ضمن تاکید بر اهمیت تشکل ها در تبیین و پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هیچ کار اساسی و بنیادی موفق در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، مگر در سایه یک تشکل قوی و یک جمع مومن انقلابی به تمام معنا، اتفاق نمی افتد.
وی تصریح کرد: خاصیت اول یک تشکل این است که خود، عضو را تربیت می کند و رشد و معرفت می دهد و نحوه مدیریت کار جمعی، گذشت و ایثار را به فرد آموزش می دهد که بسیار حائز اهمیت است. در دنیای امروز، هیچ کاری بدون تشکل پیش نمی رود، نه فقط کارهای سیاسی و فرهنگی، حتی امور اقتصادی نیز بدون وجود تشکل ها پیش نمی رود، موفق ترین بنگاهای اقتصادی در سطح بین الملل، آن هایی هستند که یک تشکل موفق را دارا هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: یک انسان هرچقدر هم فرهیخته و اهل مطالعه باشد و صاحب ایده، انگیزه، جسارت و قوت باشد اما اگر به تنهایی وارد یک عرصه شود، توفیق چندانی نخواهد داشت اما اگر این فرد در قالب یک تشکیلات منظم و قاعده مند فعالیت کند، موفقیت های بی شماری کسب خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، خواص به دو جبهه تقسیم بندی می شوند؛ خواصِ جبههی حق و خواص جبههی باطل. عموما در جوامع یکی از این دو جبهه که متشکل تر و سازمان یافته تر است قدرت را در دست دارد. اگر روزی در یک جامعه خواص اهل حق، اهمال کنند، آن زمان است که باطل، قدرت می گیرد، اگر حضرت اباعبداالله الحسین علیه السلام در کربلا مظلومانه به شهادت می رسد، بخش اول گناه مربوط به خواص اهل حق است که به موقع وارد عرصه نشدند.
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: تشکل سیاسی موفق یعنی جمعی از نخبگان و خواص که گرد هم آمده اند و روز به روز بر معرفت، رشد علمی، رشد شناختی، زمان شناسی، دشمن شناسی و آگاهی سیاسی خودشان می افزایند، دارای بصیرت هستند و با ایثار و جان فشانی از جبهه حق در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب، صیانت می کنند.
وی ضمن تاکید بر اهمیت به روز بودن تشکل ها گفت: یکی از پارامترهای مهم و تاثیرگذار در بالندگی یک جامعه این است که تشکل های آن از نظر کمی و کیفی رشدیافته باشند و همواره در جهت ارتقای دانش و آگاهی خود گام بردارند. مطالعه تاریخ معاصر کشور یک امر مهم و ضروری برای تشکل های سیاسی و فرهنگی است، انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین انقلاب مردمی جهان، یک انقلاب کاملا الهی برای آرمانهای الهی بشریت بدون لحاظ مرزهای جغرافیایی است. برای دفاع و بسط و گسترش این آرمان ها نیاز به تقویت بنیه معنوی و اعتقادی تشکل ها و مطالعه، آگاهی و یک کار معرفتی قوی و مستمر است که لازم است در رأس برنامه های تشکل ها قرار بگیرد.
تولیت حرم مطهر در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توجه به «جهاد تبیین» توسط تشکل ها در جهت خنثی کردن تهدیدات دشمن گفت: «جهاد تبیین» موضوعی است که بارها در بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است. معظم لَه می فرمایند "«جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضهی قطعی و یک فریضهی فوری است و هر کسی که میتواند باید اقدام کند". جهاد تبیین واجب عینی است و همه باید پای کار بیایند اما برای اینکه عملیاتی و اثرگذار باشد، باید در قالب تشکل های روزآمد، بابصیرت و آگاه صورت پذیرد.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143622
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201112
برگزاری کارگاه آموزشی "شناخت فتنه های زمان" در حرم مطهر
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در این کارگاه که ویژه بانوان در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد، سرکار خانم حیدرزاده پیرامون شیوه برخورد پیامبر صلوات الله علیه و معصومین علیهمالسلام دربرخورد با فتنه های زمان خودشان و نحوه احتجاج هرکدام از این اعاظم و همچنین شناخت و چگونگی مواجه ما در عصر معاصر با فتنه ها به ایراد سخن پرداخت.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201113
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
در آئین رونمایی از کتاب "شوق وصال" عنوان شد؛
تولیت حرم مطهر: خدمت به بندگان خدا، در پیشگاه خداوند متعال عظمت بسیار دارد/ از بزرگتریت عبادت ها، انس با کتاب است
در آئینی با حضور تولیت آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، از کتاب "شوق وصال" نوشته سیده معصومه دستغیب، حاوی خاطرات آیتالله سید محمدمهدی دستغیب، تولیت اسبق آستان مقدس رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر در این مراسم که در محل کتابخانه و مرکز پژوهش های آستان مقدس برگزار شد، اظهار کرد: "شوق وصال" که به زندگی و شرح خدمات حضرت آیت الله سید محمد مهدی دستغیب(رضوان الله تعالی علیه) می پردازد، کتاب بسیار ارزشمندی است و از همه عزیزانی که برای تدوین و نشر این کتاب و همچنین برپا شدن مراسم رونمایی، زحمت کشیدند، تشکر می کنم.
وی اظهار کرد: یکی از کارها و عبادت های بزرگ، انس با کتاب، تبلیغ و ترویج کتاب و دانش و بسط و گسترش فرهنگ کتاب خوانی است. هیچگاه عظمت و ارزش کتاب در دنیا خاتمه پیدا نمی کند. کتاب آنقدر ارزشمند است که اگر هزاران ساختار و رسانه دیگر نیز در دنیا شکل بگیرد، باز هم از ارزش آن کاسته نمی شود. دلیلش هم این است که معجزه آخرین پیامبر الهی(صلی الله علیه و آله و سلم) کتاب است، یعنی بالاترین چیزی که ممکن بوده است برای انسان عصر خاتم تحول ایجاد کند، نقش آفرین باشد و بشر را به سرمنزل مقصود برساند. این بالاترین معجزه در تاریخ بشریت است و لذا ابزارهای دیگر که می آیند همه در ذیل کتاب تعریف می شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چندین موج بزرگ در دنیا پیش آمده، وقتی تلگراف شکل گرفت، یک انقلاب بزرگ در روابط بین انسان ها ایجاد کرد، بعد ها رادیو و تلویزیون ساخته شد، در ادامه ماهواره و اینترنت و فضای مجازی ایجاد شد. اما اگر با دقت تجزیه و تحلیل کنیم همه این ها در ذیل کتاب قرار می گیرند. این عظمت کتاب و قلم است که خداوند به آن قسم یاد کرده است. «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ».
تولیت حرم مطهر ادامه داد: تاریخ کهن بشر با همین کتاب حفاظت شده است، یعنی گنجینه های گرانقدری که بشریت در طول تاریخ پدید آورده، در قالب کتاب حفاظت شده و به نسل های بعد رسیده است. اگر کتاب نبود بسیاری از این حماسه های تاریخی و دستاوردهای بزرگ بشریت در بستر زمان گم می شد. این کتاب است که بسیاری از این افتخارات و حماسه های بشر را حفاظت کرده و نسل به نسل انتقال داده است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری پیرامون کتاب "شوق وصال" عنوان کرد: امروز قرار است از کتابی رونمایی کنیم که حامل یک بار گران از افتخارات و شایستگی ها و شرح خدمات یکی از بنده های خوب خدا است. پیرامون کلمه خدمت روایتی است که هم در منابع روایی اهل سنت و هم در منابع روایی شیعه، ذکر شده است؛ حضرت موسی(ع) یک وقت در پیشگاه خدا سوال می پرسد « رب لو کنت عبدا ما تصنع لربک » خدایا اگر تو عبد بودی برای خدای خودت چکار می کردی؟ گاهی اوقات برای خود ما هم سوال پیش می آید، به یک آدم بزرگواری می گوییم شما اگر جای ما بودی چکار می کردید؟ انسان می خواهد راه را پیدا کند. اگر آن انسان برگزیده بگوید من فلان کار را می کردم ما هم همان مسیر را طی می کنیم.
وی ادامه داد: پاسخی که حضرت موسی(ع) شنید این بود که « لو كنت عبداً، لخدمت العباد » اگر من بنده بودم قطعاً کار اصلیم خدمت به بندگان خدا بود. خدمت به بندگان خدا در پیشگاه خداوند متعال، عظمت بسیار دارد. خدمت از یک کار ریز شروع می شود تا کارهای بزرگ. رسول خدا (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: «دخل عبْدٌ الْجنَّةَ بِغُصْنٍ من شوکٍ کان علی طریقِ الْمسلمین فَاَماطَهُ عنهُ؛ بندهای از بندگان خدا در اثر اینکه شاخه خاری را از سر راه مسلمین برداشت اهل بهشت شد.» این می شود خدمت. خدمت یعنی باز کردن گره از کار مردم. حالا فرض کنید این خدمت به زائران اهل بیت علیهم السلام باشد، چقدر ارزشمند است و عظمت دارد. اگر کسی مسیر زائران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را هموار کرد، گره از کار زائران برداشت، این چقدر عظمت دارد. ما حقیقتاً تمام این فضاهای این بارگاه منور را که نگاه می کنیم از همین کتابخانه تا این سقف های بزرگ شبستان، هر گوشه ای را که نگاه می کنیم آثار خدمات انسان های بزرگی مثل آیت الله سید محمد مهدی دستغیب است. خدمات سی و سه سال ایشان به آستان مقدس اهل بیت علیهم السلام بسیار بزرگ و ماندگار است. ارزش خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در آسمان ها است.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143624
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201115
برگزاری نشست "ادبیات دینی کودک" در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)
دوشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۱، نشست ادبیات دینی کودک با حضور نویسنده مسلمان شده فرانسوی، خانم کلر ژوبرت، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در این برنامه که نخستین نشست از سلسله جلسات ادبیات دینی کودک در حرم مطهر بود، جمعی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابداران بخش کودک نهاد کتابخانه های عمومی استان فارس، مربیان فرهنگسراهای شیراز و نویسندگان کودک و نوجوان حضور داشتند، این نویسنده فرانسوی پیرامون انواع داستان های دینی، اشکال و قالب های آن و آسیب های موجود در نگارش داستان های دینی به ایراد سخن پرداخت و در ادامه، پاسخگوی سوالات حاضران بود.
شایان ذکر است، بعد از این برنامه، خانم ژوبرت در نشستی صمیمانه با کودکان علاقه مند به داستان نویسی در بوستان کودک حرم مطهر شرکت کرد.
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143623
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
@SHAHECHERAGH
هم اکنون؛
پخش زنده جلسه ۱۶ سلسله مباحث ولایت فقیه در:
aparat.com/shahecheragh/live
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
تولیت حرم مطهر در جلسه شانزدهم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" تشریح کرد؛
بررسی نقش مردم در حاکمیت در کلام امام علی علیه السلام
امروز پنجشنبه، ۲۸ مهر ۱۴۰۱، جلسه شانزدهم از سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه" با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در نشست امروز ضمن بیان خلاصه ای از دو جلسه گذشته پیرامون "نقش مردم در نظام سیاسی اسلام"، به موضوع "نقش مردم در حاکمیت در کلام امام علی علیه السلام" پرداخت.
وی اظهار کرد: بعضی افراد ضمن استناد به برخی بیانات امیرالمومنین علیه السلام در خصوص جایگاه مردم در تشکیل حکومت، همچون بخشی از خطبه سوم نهج البلاغه که به خطبه شقشقیه معروف است، این شبهه را بوجود می آورند و اینگونه نتیجه گیری می کنند که این فرمایشات، بیانگر این است که مبنای مشروعیت حکومت به بیعت و رای مردم است و نه انتصاب الهی.
تولیت حرم مطهر پیرامون شبهه این افراد در خصوص مشروعیت الهی حکومت گفت: پرسشی که مطرح می کنند این است که سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه که به بیعت مردم با آن حضرت احتجاج می فرمایند، آیا نشانگر آن نیست که انتخاب، حق مردم است و مشروعیت حاکم از ناحیه انتخاب مردم تأمین می گردد؟
وی ادامه داد: سخن امام(ع) بدین قرار است: «أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز»ٍ .« سوگند به خدايى كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت بر من به جهت وجود یاور و پیمانی که خداوند از آگاهان گرفته که در برابر پرخوری ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شتر حکومت را بر کوهانش می افکندم و پایان آن را همچون آغازش با پیاله تهی سیراب می کردم و آنگاه شما می دانستید که این دنیای شما نزد من از عطسه بزی هم بی ارزش تر است».
رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش مطروحه گفت: سؤال بالا را به دو صورت می توان پاسخ گفت؛ پاسخ اول به این گونه است که سخنان امام علی(ع) در خصوص بیعت مردم با ایشان و احتجاج وی به این بیعت، همگی ناظر به مقام اثبات است نه مقام ثبوت؛ بدین معنا که عینیت یافتن حاکمیت امام(ع) و برپاشدن حکومتی که آن حضرت در رأس آن قرار دارد با مراجعه و بیعت مردم تحقّق یافته و مردمی که در تحقّق آن نقش داشته اند ملزم به رعایت بیعت و تمکین از امام(ع) هستند.
وی اضافه کرد: بنابراین، امام(ع) در این سخنان هرگز در صدد بیان این نکته نیستند که اصل مشروعیت ولایت آن حضرت با رأی و بیعت مردم پدیده آمده؛ زیرا مشروعیت الهی ولایتِ آن حضرت، اصلی است که وی خود در سخنان بسیاری بدان تصریح نموده است. امام (ع) پیش از همین سخن که در سؤال بالا مطرح گردید به روشنی از جایگاه ویژه و حق خود در امر امامت مسلمین و غصب آن توسط دیگران پرده برداشته است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام در جای دیگر به روشنی از ولایت الهی خود بر مردم که توسط رسول اکرم(ص) به ایشان ابلاغ شده است، اینگونه پرده برداشته اند: «وَ قَد کانَ رسولُ الله (ص) عَهِدَ اِلَیَّ عَهداً، فقال: یابن أبی طالبٍ: لَکَ ولاء اُمَّتی فَاِن وَلُّوکَ فی عافیةٍ وَ اَجمَعُوا عَلیکَ بِالرِضّا فَقُم بِأَمرِهِم واِن اختَلَفُوا عَلَیکَ فَدَعهُم و ماهم فیه»، رسول خدا (ص) با من عهدی را در میان نهاد و فرمود: ای فرزند ابی طالب، ولایت امت من در اختیار تو است، اگر امت، ولایت تو را در کمال آرامش اختیار کردند و با رضایت بر ولایت تو اتفاق کردند، به اداره امور آنان قیام کن و اگر درباره تو اختلاف کردند آنان را با آنچه در آنند، رها کن.
تولیت حرم مطهر اضافه کرد: امام(ع) در معرض مسئولیت الهی است - بحکم الله - و از زیر بار آن کنار نمی کشد، اما این خود مردم هستند که با حضور خود تصمیم می گیرند که آیا نظام ولایی، شکل بگیرد یا شکل نگیرد. از نظر مقام ثبوت، صد در صد، نصب و حقانیت حاکم از جانب خداست و از نظر مقام اثبات، کاملا در اختیار مردم و مومنان است که باید تصمیم بگیرند.
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
وی ادامه داد: استاد جوادی آملی در این خصوص چنین می گویند: «اصل ولایت، به عنوان عهد الهی، از طرف خداوند برای حضرت علی(ع) ثابت شده بود و آنچه باید به این مقام مشروع و ثابت شرعی ضمیمه می شد، همان پذیرشِ هماهنگ مردمی است که اقتدار ملّی ـ مذهبی را به همراه دارد. نظیر آنچه درباره حسین بن علی(ع) اتفاق افتاد که امامت وی، حق ثابت و مشروع بود، ولی در اثر عدم بیعت و فَقد تولّی و پذیرش امت به مرحله اقتدار نرسید».
حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری در توضیح دومین پاسخ به شبهه ذکر شده پیرامون نقش مردم در مشروعیت حکومت گفت: می توان سخنان امام(ع) را حمل بر جدال احسن کرد. منظور از جدال احسن این است که از مبانی فکری و باورهای مخاطب، علیه و در پاسخ به خود شخص استفاده شود، بدینصورت که چون مخاطبان آن حضرت مردمی بودند که مبنای مشروعیت الهی ولایت آن حضرت را قبول نداشتند، بلکه انتخاب خود را مبنای مشروعیت حاکمیت امام (ع) می دانستند، لذا امام(ع) بر اساس مبنای خودشان با آنان سخن می گوید.
وی ادامه داد: براساس این فرض، امام(ع) بر مبنای تفکّر مخاطبان خود به آنان متذکر می شود که من منتخب شما هستم و در نگاه شما حاکم مشروع به شمار می آیم، پس چرا برخلاف رأی و مبنای خودتان عمل می کنید و به بیعت و انتخاب خود پای بند نیستید.
لازم به ذکر است در پایان نشست امروز، تعدادی از شرکت کنندگان، سوالات خود را پیرامون مطالب بیان شده، طرح کردند، پاسخ های دکتر کلانتری به این سوالات، به شرح زیر است:
سوال ۱: همانطور که اشاره شد، نبی مکرم اسلام(ص) به امام علی(ع) می فرمایند: ولایت امت من در اختیار تو است، اگر امت، ولایت تو را در کمال آرامش اختیار کردند و با رضایت بر ولایت تو اتفاق کردند، به اداره امور آنان قیام کن و اگر درباره تو اختلاف کردند آنان را با آنچه در آنند، رها کن. حال سوالی که مطرح می شود این است که در شرایط حاضر اگر عده ای که البته قلیل هم هستند با ولایت مخالفت کردند، آیا باید از آن چشم پوشی کرد؟
پاسخ: فرمایش رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه) مربوط به زمانی است که ایشان در قید حیات هستند و قبل از آغاز خلافت امیرمومنان است. بعد از خلافت امام(ع)، قضیه متفاوت است. جنگ های صفین و جمل رخ داده، بحث فتنه خوارج پیش آمده است. در شرایطی که مردم با ایشان بیعت کرده اند و حکومت تشکیل شده، نمی توان کنار کشید. اتفاقاً در یکی از خطبه های نهج البلاغه، امام(ع) جواب این سوال را داده؛ که وقتی بیعت شکل گرفت و حکومت منعقد شد اگر کسی بخواهد علیه حکومت مستقر در جامعه اسلامی حرکت بکند، این قطعاً باید شکسته شود و از بین برود. و نکته دیگر اینکه، این موضوع تنها در اسلام نیست و همه حکومت های دنیا اینچنین هستند. مگر مثلاً در قانون اساسی آمریکا نوشته شده که اگر مردم تجمع کردند و شورشی پیش آمد، لیبرال دموکراسی را باید رها کرد؟ هیچ قانون اساسی در دنیا، حکومت بعد از خودش رو پیش بینی نمی کند. اصلاً بحث اقلیت و اکثریت هم نیست. هرچند اینهایی هم که دست به این اغتشاشات علیه نظام اسلامی میزنند همیشه در اقلیت مطلق بوده و هستند.
حالا اینکه پیامبر(صلوات الله علیه) فرمود اگر درپذیرش تو اختلاف کردند رها کن، این فلسفه خاص خودش را دارد، چون هنوز حکومت تشکیل نشده است و اگر در ابتدای کار بخواهد روی محور اختلاف بین امت اسلامی بنا بشود، این حکومت، شاید یک حکومت استوار و قوی نشود، ضمن اینکه امت را ممکن است گرفتار جنگ کند، امام علیه السلام در همین خطبه سه نهج البلاغه فرموده اند که من بررسی کردم آیا علیه این قضیه بجنگم یا سکوت کنم؟ بعد از ارزیابی ها به این جمع بندی رسیدم که سکوت کنم، چون انشقاقی در امت پیش می آمد که ممکن بود باعث از بین رفتن اصل اسلام شود. اما در زمانی که امام علی(ع) در نهایت به خلافت رسید، دیگر شرایط متفاوت است. ضمن اینکه فلسفه وجودی یک حکومت این است که از خود باید دفاع بکند و اجازه تزلزل به حکومت ندهد. و همانطور که گفته شد، این نه فقط مختص جامعه اسلامی، بلکه در همه جای دنیا نیز چنین است.
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
سوال ۲: نقش مردم در حکومت اسلامی برای کارآمدی حکومت است یا مشروعیت بخشی؟
پاسخ: نقش مردم این است که حاکمیت اسلامی شکل بگیرد و جامعه به سر و سامان برسد و این یعنی تحقق عینی کارآمدی. برخی مشروعیت را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم کرده اند و کارآمدی را همان مشروعیت ثانویه، عنوان کرده اند. اگر حکومت شکل بگیرد اما کارآمدی خودش را اثبات نکند، معنایش این است که مشروعیت مردمی و ثانویه پیدا نمی کند.
کارآمدی را به دو صورت می توان بحث کرد: یکی اینکه آیا نظامی که تشکیل شده، ابزارها و ساختارهای لازم را برای کارآمد شدن دارد؟ این بحث تئوریک کارآمدی است. بحث دیگر، بررسی کارنامه یک حکومت بعد از چندسال است که از تشکیل آن می گذرد، مثلاً در بحث انرژی و یا صنعت از کجا به کجا رسیده است. هر دو تا کار راجع به نظام جمهوری اسلامی انجام شده؛ چندین سال قبل یک مقاله علمی- پژوهشی از بنده در مجله سیاست دانشگاه تهران با عنوان «کارآمدی نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه و ابزارهای آن» منتشر شده است. همینطور ۶ جلد کتاب هست به نام کارنامه، «درآمد: مروری بر کارنامه سی ساله نظام جمهوری اسلامی ایران» که توسط اینجانب تدوین و در سال ۱۳۸۹ توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران چاپ و بعد از آن نیز بارها تجدید چاپ شده است. ۸۰ مقاله هست، یک جلد کتاب به زبان انگلیسی و پنج جلد به زبان فارسی. البته کتب و مقالات متعدد دیگری نیز هستند که به بررسی کارنامه درخشان نظام جمهوری پرداخته اند. پیرامون سوال مطروحه به صورت خلاصه می توان گفت در نظام سیاسی اسلام نقش مردم، نقش ایجاد دولت و به حرکت درآوردن دولت، یعنی کارآمدی و مشروعیت ثانویه است، یعنی تحقق عینی مقام اثبات.
سوال ۳: امکان یا امتناع مدیریت فقهی در نظام سیاسی اسلام چگونه است، به عبارت دیگر آیا مدیریت فقهی می تواند حکومت داری کند یا باید جای خود را به مدیریت علمی بدهد؟
پاسخ: مدیریت فقهی یک واژه جعلی است. اصلاً چنین چیزی نه در قانون اساسی و نه در سخنرانی هیچکدام از رهبران انقلاب وجود ندارد. مدیریت علم نیست، مدیریت یک هنر است، فن و تواناییاست. چه بسا کسی استاد تمام مدیریت یک دانشگاه باشد اما از مدیریت یک کار روزمره ساده عاجز باشد، و برعکس، کسی تحصیلات آکادمیک در رشته مدیریت نداشته باشد، اما یک کشور بزرگ را در جهان، مدیریت کند. بررسی کنید ببینید چند رئیس جمهور بزرگ در دنیا، فارغ التحصیل رشته مدیریت هستند. حتی یک مورد نیز پیدا نمی شود.
مدیریت یه رشته علمی است که بعد از قبولی در کنکور و گذراندن واحدهای درسی، می توان در آن دکترا گرفت؛ اما آن چیزی که در باب حکومت لازم است، هنر و توانمندی مدیریت است.
در نظامی که بر مبنای اسلام شکل می گیرد، در آن می توان از بهترین و کارآمدترین مدل های مدیریتی دنیا بهره گرفت، هیچ مانعی نیست. اتفاقاً احکام فقه اسلام با توجه به شرایط مختلف و زمان و مکان انعطاف پذیر هستند، که اگر اینچنین نبود، اسلام در همان قرن اول تمام شده بود. اسلام یعنی دین خاتم، این ویژگی را دارد که همراه زمان حرکت می کند و پاسخگوی نیازهای بشر در همه عصرها است. من مکانیزمش را در کتابی تحت عنوان «قرآن و چگونگی پاسخگویی به نیازهای زمان» مفصل بحث کرده ام. همچنین شهید مطهری در کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» در دو جلد مفصل روی این موضوع بحث می کند، این موضوع، به یاری خدا، به صورت مفصل در بحث "فقیه"، در جلسات آتی، توضیح داده خواهد شد.
شایان ذکر است سلسله مباحث با موضوع "ولایت فقیه"، پنجشنبهها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار و به صورت زنده از کانال آپارات به نشانی aparat.com/shahecheragh/live پخش می گردد. همچنین متن بیانات تولیت حرم مطهر و فایل های صوتی و تصویری کامل جلسات به همراه پرسش و پاسخ ها در بخش ویژه سلسله مباحث ولایت فقیه در پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام، به نشانی shahecheragh.ir/velayat قابل دریافت است.
از عموم علاقهمندان، بهویژه دانشجویان دانشگاه ها و طلاب حوزه های علمیه برای شرکت در این جلسات، دعوت به عمل می آید.
گزارش تصویری:
shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143625
خبر:
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201124
حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام
ابنیه و تاسیسات آستان مقدس حضرت احمد بنموسی(ع)، بیمه شدند
تمامی ابنیه، اماکن، تاسیسات و تجهیزات آستان مقدس، تحت پوشش حوادث بیمه ایران قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، مهندس علیرضا صحرائیان، معاون توسعه و مدیریت منابع حرم مطهر در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس، ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: این بارگاه منور که به فرموده رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران است، در کنار ارزش والای معنوی که ملجأ و مأمن دل های عاشقان به اهل بیت علیهم السلام است، به سبب معماری فاخر و استفاده از هنرهای اصیل ایرانی- اسلامی در بخش های مختلف آن نظیر آینه کاری، کاشی کاری، معرق، منبت و ... از نظر مادی نیز بسیار ارزشمند و جزء آثار ماندگار تاریخی فرهنگی کشور عزیز ایران اسلامی جهت تامین امنیت خاطر زائران عزیز و خادمان محترم است.
وی ادامه داد: لذا پیرو تاکیدات ویژه تولیت معظم آستان مقدس و مصوبه هیئت امناء مبنی بر صیانت حداکثری از این بارگاه منور، این معاونت با رایزنی های گسترده ای که با شرکت های مختلف بیمه انجام داد، در نهایت با شرکت سهامی بیمه ایران به منظور پوشش بیمه ای تاسیسات، تجهیزات، اماکن و ابنیه حرم مطهر در برابر حوادث مختلف از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی، طوفان و ... به توافق رسید.
مهندس صحرائیان خاطرنشان کرد: ارزش ریالی ابنیه و تاسیسات این بارگاه منور، بیش از ده هزار میلیارد ریال و مبلغ بیمه، بیش از ۱۶ میلیارد ریال در سال توسط کارشناسان مریوطه برآورد شده بود، که با پیگیری های انجام شده و مساعدت مدیریت محترم بیمه ایران که خود از خدام افتخاری حرم مطهر می باشند، مبلغ بیمه به یک میلیارد و نهصد و پنجاه میلیون ریال، کاهش یافت که به صورت اقساط پرداخت خواهد شد.
shahecheragh.ir/info.aspx?type=n&id=201131