هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
💢 بیانیۀ حضرت آیتالله مکارم شیرازی پیرامون حوادث اخیر کشور
بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا رسولالله، یا نبیّ الرحمة
در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید.
در این میان دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریبخوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بیگناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه، مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.
در این مقطع لازم میدانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم:
🔹 اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوۀ اجرای برخی قوانین، انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی و با حفظ انضباط بهگونهای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند.
🔹 دوم: فضای مجازیِ رها و بیانضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامنگیر همه آحاد مردم میشود، از اینرو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری، مراقب باشند تا خود و خانوادههایشان در کنار فواید آن از آسیبهای آن در امان بمانند.
🔹 سوم: بر همۀ مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاعرسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندیها در کنار خطاها و کاستیها، فرصت را از دروغگویان و کینهتوزان بگیرند و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانهها است، جلب نمایند.
🔹 چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعۀ اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگسازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده، باید به اصلاح آن پرداخت.
🔹 پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است و تضعیف آن از خطرناکترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است.
🔹 ششم: دستگاه قضایی میبایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.
🔹هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینهورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است و تا رسیدن به نقطۀ پیروزی و غلبه بر نقشههای آنان، این دشمنیها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛ مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند.
در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر میدارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
قم ـ ناصر مکارم شیرازی
۵ مهرماه ۱۴۰۱
@t_manzome_f_r
▪️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
🏴 به مناسبت ایام رحلت پیامبر اعظم
دوره مدینه، فصل دوم دوران بیستوسه ساله رسالت پیغمبر است. سیزده سال در مکه، فصل اوّل بود - که مقدمه فصل دوم محسوب میشود - و تقریباً ده سال هم دوران مدینه پیغمبر است که دوران شالودهریزی نظام اسلامی و ساختن یک الگو و نمونه از حاکمیّت اسلام برای همه زمانها و دورانهای تاریخ انسان و همه مکانهاست. البته این الگو، یک الگوی کامل است و مثل آن را دیگر در هیچ دورانی سراغ نداریم؛ لیکن با نگاه به این الگوی کامل، میشود شاخصها را شناخت. این شاخصها برای افراد بشر و مسلمانها علامتهایی است که باید به وسیله آنها نسبت به نظامها و انسانها قضاوت کنند. هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعیای که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود، مبارزه کند و هدف، فقط مبارزه با کفّار مکه نبود؛ مسأله، مسأله جهانی بود. پیامبر اکرم این هدف را دنبال میکرد که هرجا زمینه مساعد بود، بذر اندیشه و عقیده را بپاشد؛ با این امید که در زمان مساعد، این بذر سبز خواهد شد. هدف این بود که پیام آزادی و بیداری و خوشبختی انسان به همه دلها برسد. این جز با ایجاد یک نظام نمونه و الگو امکانپذیر نبود؛ لذا پیغمبر به مدینه آمد تا این نظام نمونه را به وجود آورد. اینکه چقدر بتوانند آن را ادامه دهند و بعدیها چقدر بتوانند خودشان را به آن نزدیک کنند، بسته به همّت آنهاست. پیغمبر نمونه را میسازد و به همه بشریت و تاریخ ارائه میکند.
نظامی که پیغمبر ساخت، شاخصهای گوناگونی دارد که در بین آنها هفت شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است:
۱. شاخص اوّل، ایمان و معنویّت است. انگیزه و موتور پیشبرنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم میجوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در میآورد. پس شاخص اوّل، دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.
۲. شاخص دوم، قسط و عدل است. اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقّی به حقدار - بدون هیچ ملاحظه - است.
۳. شاخص سوم، علم و معرفت است. در نظام نبوی، پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمیدهند؛ مردم را با آگاهی و معرفت و قدرتِ تشخیص، به نیروی فعّال - نه نیروی منفعل - بدل میکنند.
۴. شاخص چهارم، صفا و اخوّت است. در نظام نبوی، درگیریهای برخاسته از انگیزههای خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعتطلبی مبغوض است و با آن مبارزه میشود. فضا، فضای صمیمیّت و اخوّت و برادری و همدلی است.
۵. شاخص پنجم، صلاح اخلاقی و رفتاری است. انسانها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی، پیراسته و پاک میکند؛ انسانِ با اخلاق و مزکّی میسازد؛ «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة». تزکیه، یکی از آن پایههای اصلی است؛ یعنی پیغمبر روی یکایک افراد، کار تربیتی و انسانسازی میکرد.
۶. شاخص ششم، اقتدار و عزّت است. جامعه و نظام نبوی، توسریخور، وابسته، دنبالهرو و دست حاجت به سوی این و آن درازکن نیست؛ عزیز و مقتدر و تصمیمگیر است؛ صلاح خود را که شناخت، برای تأمین آن تلاش میکند و کار خود را پیش میبرد.
۷. شاخص هفتم، کار و حرکت و پیشرفتِ دائمی است. توقّف در نظام نبوی وجود ندارد؛ به طور مرتّب، حرکت، کار و پیشرفت است. اتفاق نمیافتد که یک زمان بگویند: دیگر تمام شد؛ حال بنشینیم استراحت کنیم! این وجود ندارد. البته این کار، کارِ لذّتآور و شادیبخشی است؛ کار خستگیآور و کسلکننده و ملولکننده و به تعبآورندهای نیست؛ کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق میدهد.
بیانات در خطبههای نماز جمعه تهران
۱۳۸۰/۰۲/۲۸
@t_manzome_f_r
▪️مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
این سه عنصرِ
۱. قدرت انقلاب [یعنی] آن اقتدار عظیم انقلاب و آن قدرت جوشان انقلاب،
۲. و رهبری امام که عنصر بسیار مهم و مؤثّری بود
۳. و خصوصیّات برجستۀ ملّت ایران
موجب شد که این تهدید تبدیل بشود به فرصت. جنگ حادثۀ تلخی است، یک تهدید قطعی است امّا فوَران انقلاب و قدرت انقلاب و رهبری امام و خصوصیّات ملّت ایران توانست این تهدید بزرگ را تبدیل کند به فرصت بزرگ.
رهبر انقلاب ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
دقیقا همین سه عنصر - قدرت انقلاب، رهبریِ رهبر انقلاب و خصوصیات برجستۀ این مردم - تهدیدها و اغتشاشات را تبدیل به فرصت میکند.
حاجقاسم هم فرمود: میزان فرصتی که در تهدیدها هست در خودِ فرصتها نیست، بهشرطی که نترسیم و نترسانیم.
@t_manzome_f_r
▫️مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
ُلَفاءَ الْأَرْضِ»
۵- آيا در حال اضطرار، به قدرتهای مادّی توجّه میكنيد؟! «أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ»
۱ مولوی.
۲ تفسير نورالثقلين.
هدایت شده از تحلیل سیاسی و جنگ نرم
11.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴حدیث پدر....
🔻چطور پدر نجفی تمامی دروغ های بی بی سی را یکی پس از دیگری برملا می کند
🔻پدر حدیث نجفی : دختر من هنرمند بود و از سیاست چیزی نمیدانست . من خودم جنازه فرزندم را دیدم .خون دختر من گردن کسانی است که از طریق رسانه های خارجی دعوت به آشوب کردند و حدیث من را گرفتند . خودشان آنطرف آب نشسته اند و مردم از همه جا بی اطلاع را دعوت به مبارزه میکنند اگر ادعای مبارزه دارید چرا کف خیابان نیستید و امثال دختر من باید از دنیا بروند ؟ بی بی سی دروغ می گوید . هیچ کس نمیتواند من را تحت فشار قرار دهد تا برخلاف میلم حرف بزنم.پلیس فرزند من را نکشته است. فرزند من بیگناه بود و درخواست رسیدگی عاملین این جنایت را از مراجع قضایی خواهانم
✅ تحلیل سیاسی و جنگ نرم
http://eitaa.com/joinchat/1560084480C6ad9c44032
هدایت شده از معیار
15.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🎥 #کلیپ | روایتهایی از جنایتهای گروهکهای کومله و دموکرات
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
🆔 eitaa.com/meyarpb
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 #استوری_موشن | پیش بینی رهبر معظم انقلاب از نقشه ضدانقلاب و اشتباه در محاسباتشان
🍃🌹🍃
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
🆔 eitaa.com/meyarpb
هدایت شده از معیار
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷
🔊 افشاگری سالومه سیدنیا، مجری شبکه منوتو علیه مسیح علینژاد
🍃🌹🍃
❌ مسیح علینژاد چگونه با اعتراضات تجارت میکند و گریه خود را میفروشد‼️
❌ صورتحساب ۱۰هزار پوندی مسیح بخاطر انتشار کلیپ پویا بختیاری‼️
#روشنگری | #ثامن | #جهاد_تبیین
🆔 eitaa.com/meyarpb
هدایت شده از بصیرت
7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺از « افزایش تضمینی خرید گندم ، تا بازداشت فائزه هاشمی» در بسته خبری تحلیلی چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱
✅#بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷 www.basirat.ir
نمل: ۶۱-۶۲
أَمَّنْ جَعَلَ الْأَرْضَ قَراراً وَ جَعَلَ خِلالَها أَنْهاراً وَ جَعَلَ لَها رَواسِيَ وَ جَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حاجِزاً أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۶۱) أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلاً ما تَذَكَّرُونَ (۶۲)
كيست كه زمين را قرارگاهی ساخت و در آن، رودها قرار داد، و برای آن، كوهها را (مانند لنگر) ثابت و پابرجا قرار داد و ميان دو دريا (شور و شيرين) مانعی قرار داد (كه مخلوط نشوند). آيا معبودی با خداست؟ (نه) بلكه اكثر آنان نمیدانند.
كيست كه هرگاه درماندهای او را بخواند، اجابت نمايد و بدی و ناخوشی را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا با خداوند معبودی است؟ چه كم پند میپذيريد.
نكتهها:
در روايات و تفاسير نديدم كه دربارهی تلاوت آيهی ۶۲ برای استجابت دعا نقشی باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتوای آيه تبّركاً آن را میخوانند و مانعی ندارد.
مناجات با خدای سبحان و راز ونياز با او كاری پسنديده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشكلات خصوصاً هنگام درماندگی، برای همگان ضروری است.
اين نياز مريمی بوده است و درد
كان چنان طفلی سخن آغاز كرد
هر كجا دردی دوا آن جا بود
هر كجا فقری نوا آن جا بود
هر كجا مشكل جواب آن جا رود
هر كجا پستی است آب آن جا رود
پيش حقّ يك ناله از روی نياز
به كه عمری در سجود و در نماز
زور را بگذار زاری را بگير
رحم سوی زاری آيد ای فقير۱
در روايات میخوانيم: نمونهی مضطرّ واقعی، امام زمان (عجّلاللّه تعالی فرجه الشريف) است و بدترين سوء «وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»، سلطهی كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف میشود و نمونهی «يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ» حكومت صالحان در آن زمان است.۲
هر جا كه دعای ما مستجاب نشود، دليلی دارد، همچون:
الف: دعای ما، طلبِ خير نبوده وما گمان میكرديم خير است. (زيرا دعا، يعنی طلبِ خير)
ب: نحوهی درخواست، جدّی و همراه با درماندگی نبوده است.
ج: در دعا اخلاص نداشتهايم، يعنی اگر به درگاه خداوند رو كردهايم، به ديگران نيز چشم اميد داشتهايم.
البتّه گاهی به جای استجابتِ آنچه میخواهيم، خداوند حكيم مشابه آن را به ما میدهد و گاهی به جای خواستهی ما، كه نزد خداوند به مصلحت ما نيست، خداوند بلائی از ما دور میكند و گاهی به جای برآوردن حاجت در دنيا، در قيامت جبران میكند و گاهی به جای لطف به ما، به نسل ما لطف میكند كه همهی اين مطالب در روايات آمده است. اجابتِ مضطرّ، كاری الهی است ولی سنّت الهی را تغيير نمیدهد. مثلًا سنّت خداوند آن است كه مردم به نحوی بايد از دنيا بروند و همهی انسانها در لحظهی احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، بايد قانون مرگ را لغو كند.
ريشهی ايمان به خدا
ريشهی ايمان به خدا، عقل و فطرت است؛ لكن مادّيون میگويند: ريشهی ايمان به خدا ترس است. يعنی انسان چون خود را در برابر حوادث عاجز میبيند، هنگام بروز حادثهای تلخ، قدرتی را در ذهن خود تصوّر میكند و به آن پناه میبرد.
مادّيون با اين محاسبه، ايمان را زاييدهی ترس میدانند؛ امّا اشتباه آنان اين است كه تفاوت رفتن به سوی خدا را با اصل ايمان به خدا نمیفهمند. مثلًا ما هنگام ديدن سگ و احساس خطر، سراغ سنگ میرويم. امّا آيا میتوان گفت: پيدايش سنگ به خاطر سگ است؟
همچنين ما هنگام اضطرار و ترس رو به خدا میرويم، آيا میتوان گفت: اصل ايمان به خدا زاييدهی ترس است؟
علاوه بر آنكه اگر سرچشمهی ايمان ترس باشد، بايد هر كس ترسوتر است، مؤمنتر باشد.
در حالی كه مؤمنان واقعی، شجاعترين افراد زمان خود بودهاند و بايد انسان در لحظاتی كه احساس ترس ندارد، ايمانی هم نداشته باشد، در حالی كه ما در لحظههايی كه ترس نداريم خدا را به دليل عقل و فطرت قبول داريم. در حقيقت ترس و اضطرار، پردهی غفلت را كنار میزند و مارا متوجّه خدا میكند و لذا منكران خدا هرگاه در هواپيما يا كشتی نشسته باشند و خبر سقوط يا غرق شدن را بشنوند و يقين كنند كه هيچ قدرتی به فريادشان نمیرسد؛ از عمق جان به يك قدرت نجاتبخش اميد دارند. آنها در آن هنگام به يك نقطه و به يك قدرت غيبی دل میبندند كه آن نقطه، همان خدای متعال است.
پيامها:
۱- از راههای شناخت خدا و يكتايی او، توجّه به يك قدرت نجاتبخش و بريدن از قدرتها ووسايل ديگر در هنگام اضطرار است. «أَمَّنْ يُجِيبُ»
۲- شرط استجابت دعا، قطع اميد از ديگران واخلاص در دعاست. «يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ»
۳- آنان كه با سكوت، از خداوند حاجتی میخواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولی دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «إِذا دَعاهُ»
۴- انسان بر طبيعت حكومت دارد. «يَجْعَلُكُمْ خ
هدایت شده از معیار
🇮🇷
📝#صرفا_جهت_اطلاع | تلفات سنگین تروریستهای تجزیه طلب در حملات پهپادی #سپاه
🍃🌹🍃
🔻طبق اخبار واصله از منابعی در سپاه پاسداران طی عملیاتهای ترکیبی موشکی، پهپادی و حملات هلیکوپترهای سپاه که مشترکاً توسط نیروی زمینی، هوافضا، هوانیروز و نیروی قدس سپاه پاسداران طراحی و در پنج روز گذشته اجرا شد (و تا همین لحظه ادامه دارد) تروریستهای تجزیه طلب تلفات سنگینی را متحمل شدند که به صورت کلی شامل موارد زیر میگردد:
🔹نابودی کامل هشت کمپ آموزشی، پشتیبانی و عملیاتی
🔸زخمی شدن بیش از ۹۰ نفر
🔹کشته شدن حداقل ۷۰ تروریست عادی
🔸به درک واصل شدن ۱۵ فرمانده ارشد
🔺نابودی تجهیزات، خودروها و زیرساختهای تروریستها
#روشنگری | #ثامن |#جهاد_تبیین
http://eitaa.com/meyarpb