عرفان جیحونیان:
🔴تهران،شهری شلوغ و آلوده، با مردمانی غم زده و تندخو و عصبی
خاطرات_سرآنتونی_پارسونز
📖مدت زیادی از آغاز ماموریت من در ایران نگذشته بود که دریافتم سیاست های شاه هرچه برای مردم ایران در جهت پیشرفت و رفاه مادی ببار آورده باشد راحتی و خوشبختی به بار نیاورده است.
📖تهران پایتخت ایران که در پای رشته کوههای سر به فلک کشیده ی البرز گسترده شده و با قله های پوشیده از برف خود منظره ی جالب و بدیعی به این شهر می بخشد در سال ۱۹۷۴ زشت ترین مظاهر پیشرفت تمدن جدید را با خود داشت.
📖(تهران)شهری کثیف و بیقواره،گسترده و غیرقابل شناسایی،پر از جمعیت و اتومبیل که در زیر ابری از دود سیاه مدفون شده و آنرا به یکی از زشت ترین پایتخت های جهان درآورده است.
هر نوع فعالیتی در این شهر دیده می شود ،از کارهای ساختمانی گرفته تا تخریب بناهای کهنه و فعالیت های صنعتی وتجاری که همه نشانه اقتصاد در حال گسترش است.
📖تمام فعالیت های دولتی هم در این شهر متمرکز شده و همه در حال جنب و جوش هستند،ولی در کنار این ففالیت ها اکثریت مردم عصبانی و بدخلق و تندخو بنظر می آیند.
📖یورش بسوی آنچه "تمدن بزرگ"خوانده می شد جای آرامش و تاءنی سنتی دنیای اسلام را گرفته ،ولی از شوق و هیجان و شادابی و سرزندگی که قاعدتا در یک جامعه ی در حال پیشرفت سریع دیده می شود خبری نیست.
📚منبع:کتاب خاطرات سفیر سابق انگلیس در ایران (غرور و سقوط)، نوشته سرآنتونی پارسونز ، ص ۲۲-۲۳
پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
هدایت شده از معیار
🇮🇷
🎥 ببین کتایون ریاحی چی میگه😁
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از معیار
🇮🇷
📝 ایران چطور تکهتکه شد؟😢
❄️🌹❄️
🔻مناطق «یک، دو، شش و ده» توسط شوروی
🔹مناطق «سه، چهار و پنج» توسط انگلیسیها
🔸مناطق «هفت، هشت و نه» رضا شاه #پهلوی
🔺منطقه ۱۱«بحرین» توسط محمد رضا شاه پهلوی از ایران جدا شد.😞
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 امام خامنهای ارواحنافداه: «با شیوع منکرات، با تظاهر به منکرات باید مقابله کرد.
❄️🌹❄️
#برخورد_قانونی | #لبیک_یا_خامنه_ای
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 تبیین عملی یعنی این کشتارگاه‼️
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
هدایت شده از اخبار سری 🚩
📌 استقلال سیاسی
🔸 با ظهـــــور انقلاب اســـــــلامی، وابستگی های سیاسی و نـــــظامی ایران از کل کشور های دنیا قطع شد.
🔹 طبق گزارش امریکن اینترنست، در سال ۲۰۱۷ ایران هفتمین قدرت دنیا شناخته شده است.
#صعود_چهل_ساله
#جمهوری_اسلامی_ایران
🆔 @NooreBandegi
هدایت شده از اخبار سری 🚩
📌 تعداد مقالات ایران درباره انرژی در منطقه؛
🔻 اوایل انقلاب:
رتبه ایران شش و ۹ مقاله
🔺 بعد از انقلاب:
رتبه ایران یک و ۲۴۸۶ مقاله
📎 به همراه منبع در تصویر
#صعود_چهل_ساله
#جمهوری_اسلامی_ایران
#جهش_علمی
🆔 @NooreBandegi
هدایت شده از معیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 شکار همایونی | برای پیروز و احتمال انقراضش‼️
🆔 http://eitaa.com/meyarpb
🆔 http://rubika.ir/meyar_pb
«كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ (۷) وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ(۸) كِتَابٌ مَّرْقُومٌ(۹) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ(۱۰) الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ(۱۱) وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ (۱۲) إِذَا تُتْلَی عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ (۱۳) كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ (۱۴) كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ (۱۵) ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِيمِ (۱۶) ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ (۱۷) كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (۱۸) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ (۱۹) كِتَابٌ مَّرْقُومٌ (۲۰) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (۲۱) إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (۲۲) عَلَی الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ (۲۳) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (۲۴) يُسْقَوْنَ مِن رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ (۲۵) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (۲۶) وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِيمٍ (۲۷) عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ (۲۸)»
[ نه چنين است (كه میپندارند) كه كارنامه بدكاران در سِجّين است * و تو چه دانی كه سِجّين چيست؟ * كتابی است نوشته شده * وای بر تكذيب كنندگان در آن هنگام! * آنان كه روز جزا را دروغ میپندارند * و جز هر تجاوزپيشه گناهكاری آن را به دروغ نمیگيرد * (همان كه) چون آيات ما بر او خوانده شود، گويد: (اينها) افسانههای پيشينيان است * نه چنين است، بلكه آن چه مرتكب میشدند، زنگار بر دلهايشان بسته است * زهی پندار كه آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند * آن گاه به يقين، آنان به جهنم درآيند * سپس (به ايشان) گفته خواهد شد: اين همان است كه آن را به دروغ میگرفتيد * نه چنين است. در حقيقت، كتاب نيكان در عِلّيّون است * و تو چه دانی كه عِلّيّون چيست؟ * كتابی است نوشته شده * مقرّبان آن را مشاهده خواهند كرد * به راستی نيكوكاران در نعيم (الهی) خواهند بود * بر تختها (نشسته) مینگرند * از چهرههايشان طراوت نعمت (بهشت) را درمیيابی * از بادهای مُهر شده نوشانيده شوند * (بادهای كه) مُهر آن مشك است و در اين (نعمتها) مشتاقان بايد بر يكديگر پيشی گيرند * و تركيبش از (چشمه) تسنيم است * چشمهای كه مقرّبان (خدا) از آن نوشند ]
۱) علی بن ابراهیم: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، گفت: یعنی آن عذابی كه خداوند برای آنها نوشته و در نظر گرفته است، در سِجیّن (نام یك وادی در دوزخ) خواهد بود. سپس میفرماید: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ» منظور، كتاب نوشته شده است «یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»، منظور فرشتگانی هستند كه گناهان آنها را نوشتهاند.«۱»
۲) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: سِجّین: زمین هفتم است و عِلّیّون: آسمان هفتم است.«۲»
۳) امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: منظور از: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، فلان شخص و فلان شخص است و منظور از: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِینَ * الَّذِینَ یُكَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ»، اوّلی و دوّمی است، «وَمَا یُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ * إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ»، منظور، اوّلی و دوّمی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را تكذیب میكردند، تا آن جا كه میفرماید: «إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِیمِ»، آن دو شخص «ثُمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ»، یعنی آن دو شخص و هر كس كه پیرو آنان باشد «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیُّونَ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» آنها، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیر المؤمنین و فاطمه و حسین و حسین و ائمّه - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - هستند. «إنَّ الَّذِینَ أجرَمُوا» [(آری در دنیا) كسانی كه گناه میكردند] یعنی اوّلی و دوّمی و هر آن كس كه از آنها پیروی كرد «كَانُواْ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَكُونَ * وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ یَتَغَامَزُونَ»«۳» [آنان را كه ایمان آورده بودند به ریشخند میگرفتند * و چون بر ایشان میگذشتند، اشاره چشم و ابرو با هم ردّ و بدل میكردند] نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم. تا آخر این سوره در مورد آن دو شخص است.«۴»
۴) محمد بن فُضَیل، از ابو الحسن ماضی امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل میكند: از ایشان درباره این آیه پرسیدم: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، فرمود: آنها كسانی هستند كه از امامان - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - نافرمانی كردند و به حقّ آنها تجاوز كردند: عرض
كردم: منظور از این آیه چیست: «ثُمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ»؟ فرمود: منظور، امیر المؤمنین علیه السلام است. عرض كردم: آیا این سخن، تنزیل است؟ فرمود: آری.«۵»
۵) امام محمد باقر علیه السلام میفرماید: خداوند عزّ و جلّ، ما را از بالاترین مكان علّییّن (بالاترین درجه) خلق نمود و دلهای شیعه ما را نیز از همان چیزی خلق كرد كه ما را آفرید، ولی بدنهای آنها را از چیز دیگری آفرید. دلهای شیعه ما به سوی ما گرایش و تمایل دارند و نسبت به ما عشق میورزند، چون آفرینش دلهای آنها از همان چیزی بود كه دلهای ما از آن آفریده شد - سپس این آیات را تلاوت نمود- : «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیُّونَ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»، و دشمنان ما را از «سجّین» خلق كرد، و دلهای پیروان آنان را از همان چیز خلق نمود، ولی بدنهای آنها را از چیزی دیگر خلق كرد. دلهای پیروانشان به سوی آنان تمایل دارند، به این دلیل كه آفرینش دلهای آنها از همان چیزی بود كه دلهای آنها از آن آفریده شد. سپس این آیات را تلاوت نمود: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِینَ».«۶»
۶) امام جعفر صادق علیه السلام میفرماید: هر كس شرابخواری را ترك كند، و این ترك كردن شراب، به خاطر غیر خدا باشد ( برای ترس از خدا نباشد)، خداوند شرابی مُهر شده به وی خواهد نوشاند. عرض كرد: ترك كردن شراب به خاطر خدا نباشد؟ فرمود: آری، برای محافظت و نگهداری از خویشتن باشد. «وَفِی ذَلِكَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»، فرمود: در مورد آن پاداشی كه ذكر كردیم و مؤمنان خواهان آن هستند «وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِیمٍ» مصدر است از فعل «سنّم» به معنای بالا بردن؛ زیرا والاترین و بالاترین شراب بهشتیان است و یا از آن جهت است كه از بالا به آنها داده میشود. و فرمود: والاترین و ارزشمندترین شراب بهشتیان است كه در بالای تسنیم برای آنها آورده میشود«۷» و «تسنیم» چشمهای است كه مقرّبان از آن مینوشند و مقربان، همان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستند. خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»«۸» [و سبقتگیرندگان مقدّمند * آنانند همان مقرّبان (خدا)] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت خدیجه و علی بن ابی طالب و فرزندان آنها - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - به این جمع افزوده میشوند. خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ»«۹» [فرزندانشان را به آنان ملحق خواهیم كرد] و مقرّبان از شراب تسنیم به صورت خالص و ناب مینوشند و سایر مؤمنان از شراب آمیخته شده (با آب) مینوشند.«۱۰»
۷) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر بندهای در قلب خویش لكهای سفید دارد؛ هنگامی كه او گناه میكند، در آن لكه سفید، نقطه سیاهی ظاهر میشود. اگر توبه كند، آن سیاهی از بین میرود؛ ولی اگر به انجام دادن گناهان ادامه دهد، این سیاهی افزون میشود تا جاییكه آن سفیدی پوشانده میشود؛ و اگر آن سفیدی پوشانده شود، آن شخص به هیچ به خیر و نیكی باز نخواهد گشت. و این همان سخن خداوند عزّ و جلّ است كه فرمود: «بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ».«۱۱»
۸) امام رضا علیه السلام درباره این سخن خدای عزّ و جلّ: «كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ»، فرمود: خداوند تبارك و تعالی با جا و مكان وصف نمیشود تا در مكان باشد و از بندگانش در پرده باشد، بلكه منظور آیه این است كه از ثواب و پاداش پروردگارشان محروم و بینصیب هستند.«۱۲»
__________________________________________________
۱- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۴.
۲- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۴.
۳- مطففین/ ۳۰-۲۹.
۴- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۵.
۵- كافی، ج ۱، ص ۳۶۱، ح ۹۱.
۶- كافی، ج ۲، ص ۳، ح ۴.
۷- و در نسخهای دیگر آمده است: از بالای آنها در منازلشان.
۸- واقعه/ ۱۱-۱۰.
۹- طور/ ۲۱.
۱۰- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۵.
۱۱- كافی، ج ۲، ص ۲۰۹،ح۲۰.
۱۲- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۱۹.
كردم: منظور از این آیه چیست: «ثُمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ»؟ فرمود: منظور، امیر المؤمنین علیه السلام است. عرض كردم: آیا این سخن، تنزیل است؟ فرمود: آری.«۵»
۵) امام محمد باقر علیه السلام میفرماید: خداوند عزّ و جلّ، ما را از بالاترین مكان علّییّن (بالاترین درجه) خلق نمود و دلهای شیعه ما را نیز از همان چیزی خلق كرد كه ما را آفرید، ولی بدنهای آنها را از چیز دیگری آفرید. دلهای شیعه ما به سوی ما گرایش و تمایل دارند و نسبت به ما عشق میورزند، چون آفرینش دلهای آنها از همان چیزی بود كه دلهای ما از آن آفریده شد - سپس این آیات را تلاوت نمود- : «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیُّونَ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»، و دشمنان ما را از «سجّین» خلق كرد، و دلهای پیروان آنان را از همان چیز خلق نمود، ولی بدنهای آنها را از چیزی دیگر خلق كرد. دلهای پیروانشان به سوی آنان تمایل دارند، به این دلیل كه آفرینش دلهای آنها از همان چیزی بود كه دلهای آنها از آن آفریده شد. سپس این آیات را تلاوت نمود: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِینَ».«۶»
۶) امام جعفر صادق علیه السلام میفرماید: هر كس شرابخواری را ترك كند، و این ترك كردن شراب، به خاطر غیر خدا باشد ( برای ترس از خدا نباشد)، خداوند شرابی مُهر شده به وی خواهد نوشاند. عرض كرد: ترك كردن شراب به خاطر خدا نباشد؟ فرمود: آری، برای محافظت و نگهداری از خویشتن باشد. «وَفِی ذَلِكَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»، فرمود: در مورد آن پاداشی كه ذكر كردیم و مؤمنان خواهان آن هستند «وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِیمٍ» مصدر است از فعل «سنّم» به معنای بالا بردن؛ زیرا والاترین و بالاترین شراب بهشتیان است و یا از آن جهت است كه از بالا به آنها داده میشود. و فرمود: والاترین و ارزشمندترین شراب بهشتیان است كه در بالای تسنیم برای آنها آورده میشود«۷» و «تسنیم» چشمهای است كه مقرّبان از آن مینوشند و مقربان، همان آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم هستند. خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ * أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ»«۸» [و سبقتگیرندگان مقدّمند * آنانند همان مقرّبان (خدا)] رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت خدیجه و علی بن ابی طالب و فرزندان آنها - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - به این جمع افزوده میشوند. خداوند عزّ و جلّ میفرماید: «أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ»«۹» [فرزندانشان را به آنان ملحق خواهیم كرد] و مقرّبان از شراب تسنیم به صورت خالص و ناب مینوشند و سایر مؤمنان از شراب آمیخته شده (با آب) مینوشند.«۱۰»
۷) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: هر بندهای در قلب خویش لكهای سفید دارد؛ هنگامی كه او گناه میكند، در آن لكه سفید، نقطه سیاهی ظاهر میشود. اگر توبه كند، آن سیاهی از بین میرود؛ ولی اگر به انجام دادن گناهان ادامه دهد، این سیاهی افزون میشود تا جاییكه آن سفیدی پوشانده میشود؛ و اگر آن سفیدی پوشانده شود، آن شخص به هیچ به خیر و نیكی باز نخواهد گشت. و این همان سخن خداوند عزّ و جلّ است كه فرمود: «بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ».«۱۱»
۸) امام رضا علیه السلام درباره این سخن خدای عزّ و جلّ: «كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ»، فرمود: خداوند تبارك و تعالی با جا و مكان وصف نمیشود تا در مكان باشد و از بندگانش در پرده باشد، بلكه منظور آیه این است كه از ثواب و پاداش پروردگارشان محروم و بینصیب هستند.«۱۲»
__________________________________________________
۱- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۴.
۲- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۴.
۳- مطففین/ ۳۰-۲۹.
۴- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۵.
۵- كافی، ج ۱، ص ۳۶۱، ح ۹۱.
۶- كافی، ج ۲، ص ۳، ح ۴.
۷- و در نسخهای دیگر آمده است: از بالای آنها در منازلشان.
۸- واقعه/ ۱۱-۱۰.
۹- طور/ ۲۱.
۱۰- تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۰۵.
۱۱- كافی، ج ۲، ص ۲۰۹،ح۲۰.
۱۲- عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۱۹.
«كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ (۷) وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ(۸) كِتَابٌ مَّرْقُومٌ(۹) وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ(۱۰) الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ(۱۱) وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ (۱۲) إِذَا تُتْلَی عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ (۱۳) كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ (۱۴) كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ (۱۵) ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِيمِ (۱۶) ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ (۱۷) كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (۱۸) وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّيُّونَ (۱۹) كِتَابٌ مَّرْقُومٌ (۲۰) يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (۲۱) إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (۲۲) عَلَی الْأَرَائِكِ يَنظُرُونَ (۲۳) تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ (۲۴) يُسْقَوْنَ مِن رَّحِيقٍ مَّخْتُومٍ (۲۵) خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ (۲۶) وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِيمٍ (۲۷) عَيْنًا يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ (۲۸)»
[ نه چنين است (كه میپندارند) كه كارنامه بدكاران در سِجّين است * و تو چه دانی كه سِجّين چيست؟ * كتابی است نوشته شده * وای بر تكذيب كنندگان در آن هنگام! * آنان كه روز جزا را دروغ میپندارند * و جز هر تجاوزپيشه گناهكاری آن را به دروغ نمیگيرد * (همان كه) چون آيات ما بر او خوانده شود، گويد: (اينها) افسانههای پيشينيان است * نه چنين است، بلكه آن چه مرتكب میشدند، زنگار بر دلهايشان بسته است * زهی پندار كه آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند * آن گاه به يقين، آنان به جهنم درآيند * سپس (به ايشان) گفته خواهد شد: اين همان است كه آن را به دروغ میگرفتيد * نه چنين است. در حقيقت، كتاب نيكان در عِلّيّون است * و تو چه دانی كه عِلّيّون چيست؟ * كتابی است نوشته شده * مقرّبان آن را مشاهده خواهند كرد * به راستی نيكوكاران در نعيم (الهی) خواهند بود * بر تختها (نشسته) مینگرند * از چهرههايشان طراوت نعمت (بهشت) را درمیيابی * از بادهای مُهر شده نوشانيده شوند * (بادهای كه) مُهر آن مشك است و در اين (نعمتها) مشتاقان بايد بر يكديگر پيشی گيرند * و تركيبش از (چشمه) تسنيم است * چشمهای كه مقرّبان (خدا) از آن نوشند ]
۱) علی بن ابراهیم: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، گفت: یعنی آن عذابی كه خداوند برای آنها نوشته و در نظر گرفته است، در سِجیّن (نام یك وادی در دوزخ) خواهد بود. سپس میفرماید: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ» منظور، كتاب نوشته شده است «یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ»، منظور فرشتگانی هستند كه گناهان آنها را نوشتهاند.«۱»
۲) امام محمد باقر علیه السلام فرمود: سِجّین: زمین هفتم است و عِلّیّون: آسمان هفتم است.«۲»
۳) امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: منظور از: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، فلان شخص و فلان شخص است و منظور از: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّینٌ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِینَ * الَّذِینَ یُكَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ»، اوّلی و دوّمی است، «وَمَا یُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ * إِذَا تُتْلَی عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ»، منظور، اوّلی و دوّمی است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را تكذیب میكردند، تا آن جا كه میفرماید: «إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِیمِ»، آن دو شخص «ثُمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ»، یعنی آن دو شخص و هر كس كه پیرو آنان باشد «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ * وَمَا أَدْرَاكَ مَا عِلِّیُّونَ * كِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ» آنها، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امیر المؤمنین و فاطمه و حسین و حسین و ائمّه - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - هستند. «إنَّ الَّذِینَ أجرَمُوا» [(آری در دنیا) كسانی كه گناه میكردند] یعنی اوّلی و دوّمی و هر آن كس كه از آنها پیروی كرد «كَانُواْ مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَكُونَ * وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ یَتَغَامَزُونَ»«۳» [آنان را كه ایمان آورده بودند به ریشخند میگرفتند * و چون بر ایشان میگذشتند، اشاره چشم و ابرو با هم ردّ و بدل میكردند] نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم. تا آخر این سوره در مورد آن دو شخص است.«۴»
۴) محمد بن فُضَیل، از ابو الحسن ماضی امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل میكند: از ایشان درباره این آیه پرسیدم: «كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ»، فرمود: آنها كسانی هستند كه از امامان - كه سلام و درود خدا بر همه آنان باد - نافرمانی كردند و به حقّ آنها تجاوز كردند: عرض
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 انتشار برای نخستین بار | پشت پرده نقش مستقیم آلمان در ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و نقش آفرینی در حوادث اخیر کشور.
افشای_دشمن
ترور
حاج_قاسم
به بزرگترین کانال جهاد تبیین